Förslag till helt ny jämställdhetspolitik

by

Idag har riksdagsledamoten Camilla Lindberg (fp) och jag en debattartikel på Newsmill där vi målar upp ett utkast till en helt ny jämställdhetspolitik för Sverige. En total make-over. Du finner artikeln här. Kommentera och blogga gärna! Jämställdhet har ju plötsligt blivit en väldigt aktuell fråga efter att Anna Anka gav sig in i den.

För övrigt, här är en artikel på Svenska Dagbladets idag-sida om genuspedagogik och det lämpliga eller olämpliga i att pojkar på dagis klär sig i prinsessklänning.

Uppdatering: Här skriver Gudrun Schyman debattartikel om jämställdhet.

7 svar to “Förslag till helt ny jämställdhetspolitik”

  1. Joakim Steneberg Says:

    Hej Pär,
    Vi har haft kontakt tidigare. Jag blev mycket glad över er artikel på newsmill, som jag kommenterat där. Och att du fick med dig en kvinnlig folkpartistisk riksdagsledamot. Ja, vi behöver definitivt även rättvist tänkande kvinnor i detta. Men vad skall Birgitta Olsson säga!?
    Jämställdhet, på båda könens villkor, för båda könens bästa!

  2. Jacob Lundberg Says:

    Bar skrivet!

    Här granskar jag vilka livschanser män och kvinnor har: http://jacoblundberg.blogspot.com/2009/09/kvinnor-har-battre-livschanser.html

  3. Logitech Says:

    Tack skall ni ha. _Mycket_ väl talat.

  4. Bra Newsmill-artikel Says:

    […] Lindberg (Fp) och Pär Ström, skriver idag på Newsmill att det behövs en ny […]

  5. hampus Says:

    Jag måste instämma. Väl talat. Törs jag drista mig till att undra varfö en sådan självklar åsikt (som även av läsarkommentarerna att döma, vilka ju är de domare vi under all demokratiska förutsättningar måste rätta oss efter) att svensk politik skiljer så fundamentalt från gemene mans upplevelser?

    Jag kan inte svara helt på frågan, jag tror inte ni, mina gudar efter denna debattartikle, kan heller, men kan vi inte rätt enkelt konstatera att något är grundläggande fel och oftast gentemot männens situation idag? Och delar ni inte min till minst sagt stora förvåning över att det skall förhålla sig så?

    Iaf tack för din artikel Pär.

  6. Tommy Jonsson Says:

    Formidabelt bra artikel Pär. Ni är fantastiska Camilla och du.
    De jämnställda moderatmännen är med i morgonsoffan i TV4 kl. 06:50 i morgon bitti. Mycket intressant.

  7. Tommy Jonsson Says:

    Gudrun Schyman var tyvärr också med i det korta programminslaget i TV4:as Nyhetsmorgon och stal som vanligt mycket tid och uppmärksamhet från de tre moderaterna som vill arbeta för en bättre jämställdhet. Hon påstod sig också vara för en individualiserad Föräldraförsäkring.
    De 3 moderaterna är något för Camilla Lindberg att samarbeta med tycker jag.

Lämna en kommentar