Se Hjernevask avslöja genusmyterna

by

Jag har nämnt det förut i ett blogginlägg, men viktiga saker tål att upprepas. Nedan kan du se de sju programmen i den norska teveserien Hjernevask (”Hjärntvätt”), som sändes för ett och ett halvt år sedan.

Programmen tar upp feministiska teser och genusforskning till kritisk granskning – och det blir en slakt. Bland annat är det förmodligen på grund av Hjernevask som Norges forskningsråd nyligen beslutade sig för att lägga ned programmet för genusforskning.

Talet är på norska, men det finns engelsk text. Passa på nu under helgen. Om det behövs ett lösenord är det ”hjernevask”. Här är länkarna:

Del 1 – ”The Gender Equality Paradox
Del 2 – ”The Parental Effect
Del 3 – ”Gay/straight
Del 4 – ”Violence
Del 5 – ”Sex
Del 6 – ”Race
Del 7 – ”Nature or Nurture

Jag tycker det vore bra om SVT kunde köpa in och sända Hjernevask. Här kan man tipsa SVT:s programinköpare. Det är väl närmast ”dokumentär,  samhälle” eller möjligen ”natur och vetenskap” som ska tipsas.

About these ads

102 svar to “Se Hjernevask avslöja genusmyterna”

  1. Tobias Says:

    Hur ska man göra för att SVT ska köpa in det här programmet? Trots allt så sände de ju Könskriget för några år sedan, så de borde inte vara helt främmande för det.

  2. Access Says:

    Bra fråga, Tobias.
    Jag har ingen aning, men ett tips är att definitivt inte kontakta SvT:s Kulturredaktion i frågan. Kanske helst inte ens låta dem få veta om några sådana ambitioner, de skulle garanterat motarbeta alla försök.

  3. Itchy Says:

    Ridå…..

  4. ParStrom Says:

    Tipsa SVT här:

    http://svt.se/2.85025/1.1034090/tipsa_svt_s_programinkopare

  5. Grrblt Says:

    Det är flera av filmerna som slutar mitt i en mening när jag tittar på dem, ska det verkligen vara så?

  6. John Nilsson Says:

    En namninsamling kanske?

    http://www.skrivunder.com/start-petition

    Tv-serien förtjänar verkligen att visas (jag har kollat igenom alla avsnitt), och SVT har här en gyllene chans att visa att man lever upp till reklamen om sig själv som ”Fri television”, och att man är ”fri från politiska påtryckningar och kommersiella krafter”, som SVT själva skriver enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_television . För det gäller väl även gentemot radikalfeministerna, eller?

  7. Clabbe Says:

    Hela serien finns i HD på TPB, dock otextad.

  8. Petter Says:

    De som är bra på att föra sig i skrift borde skriva debattartiklar och informera människor om att serien existerar. På det sättet sveper man SVT underifrån.

  9. Backlash Says:

    Jag har sett de fyra första avsnitten idag och tycker serien är riktigt bra. En norsk version av Fredrik Lindström åker nyfiket runt i världen och pratar med ledande forskare om könsroller, homosexualitet, våld, kyskhet vs promiskuositet och andra mänskliga beteenden. Den röda tråden som återkommer i alla episoder är att ge svar på vad som är biologiskt och vad som är kulturellt.

    Och när han konfronterar norska samhällsforskare med utländska rön skruvar de alla besvärat på sig och vägrar konsekvent att prata biologi. Alla har de samma ursäkt att slippa ta hänsyn till dessa rön: ‘Det är inte intressant’

    En ny lärdom för mig är dock hur mycket av våldsutövning som tycks vara kulturellt betingat, medan mycket annat är biologiskt. Sydstatsbor i USA har t.ex. mycket kortare stubin än nordstatsbor. Men när de konfronteras med dessa skillnader är det liberaler från New York som blir sura och ifrågasättande över rönen, snarare än Texasborna själva. De är tvärtom stolta över att de gärna ger folk på käften.

    Serien klär av många politiskt korrekta ståndpunkter in på bara skinnet. Jag tror att om SVT köpte serien, skulle det inte vara för att sända den, utan de skulle köpa hela grundrättigheterna, radera den från alla hårddiskar och plocka bort den från Youtube. :)

  10. Access Says:

    Backlash säger:
    ”Jag tror att om SVT köpte serien, skulle det inte vara för att sända den, utan de skulle köpa hela grundrättigheterna, radera den från alla hårddiskar och plocka bort den från Youtube.”

    En liknande tanke har slagit mig också; Att Svt mycket väl skulle kunna köpa rättigheterna att visa den i Sverige, bara för att förhindra att någon annan kanal visar den.

  11. Damfotboll – När domarna ursäktar våldsamheter blir det värre « Aktivarum Says:

    [...] som skall se till reglerna följs. There I am done! Nu skall jag fortsätta jobba på mitt superinlägg om Hjernevask. Like this:GillaBli först att gilla denna post. Postat i Genus, [...]

  12. Aktivarum Says:

    Clabbe:

    Det finns program för att extrakta subtitles från mkv-filer så om nån tekniskt lagd har tid över han han/hon testa att extrakta subtitlar från de mindre filerna som har engsub och använda som .srt för HD-filerna. Sedan är det bara att ladda upp en .rar med .srt separat som folk kan tanka. Kan hända att syncen är off men det kan man fixa manuellt i ett litet program som heter Time adjuster.

  13. Pether Says:

    Roligt o kolla på den. Genusforskarna/Sociologerna har ingen forskning som backar upp det som de säger. Men de säger hela tiden att all forskning som säger emot dig är dålig o patetisk forskning och att de är quasiforskning osv osv.

    Roligt. :D

  14. michael Says:

    Jag såg på kunskapskanalen i somras där programledaren var inbjuden för att tala inför svenska forskare.Där han berättade att han hade tankar om att göra ett liknande program i sverige.Han berättade då att genusforskare/vetare i sverige ringde runt till varandra och varnade för att ställa upp

  15. JD Says:

    Tobias
    Könskriget fälldes av granskningsnämnden och får inte sändas i SVT längre.
    I granskningsnämden satt bla två kvinnor från ROKS.
    Idag har finns det säkerligen fler radikalfeminister på SVT än då Könskriget sändes så…. chansen att någon liknande dokumentär som granskar feminismen ska sändas i Sverige är mindre än 0%

  16. forrettindafeminismi Says:

    Hello, my name is Sigurður and I’m from Iceland and run a similar blog with a critical view on feminism. I just came accross you blog today, looks interesting. Unfortunately I don’t read sweedish so well but thanks to Chrome I can use the translator.

    I followed the links in this post but it says that the videos are private and password protected, is that suppose to be so? Do you have the passwords to access them or can I view them somewhere else?

    All the best,
    Sigurður

  17. Pether Says:

    The password for the videos are ‘hjernevask’.
    They are also posten onto the pirate bay, but there they are without the english subtitles.

  18. forrettindafeminismi Says:

    Thank you Pether!

  19. Nicklas Says:

    Någon borde skriva en debattartikel om den här serien på newsmill, jag har för mig att chefsredaktören där är en särartsfeminist, det kan vara en början till att få serien inköpt och visad i media ialla fall påtryckningar.

    Att lägga upp artikel som visar på bristen i vetenskaplighet inom forskningen och koppla den till att genusvetenskapen ska genomsyra all svensk forskning.

  20. Mathias Says:

    De finn på youtube, dock utan text – men det grejar vi svenskar.

  21. Aktivarum Says:

    forrettindafeminismi & Pether:

    Hjernevask is avaible with english subtitles at the ”bay of pirates” there are in fact two versions, the HD-version do not have subtitles but the non-HD version in fact do have english subtitles.

    Look for ”Brainwash” and you will find it.

  22. Backlash Says:

    Den sista episoden väcker starka känslor, när Victor snöps och uppfostras till flicka, trots att han är född till pojke (med förkrympt penis). Och den extremt obehagliga kvinnliga forskaren som vägrar tro på vad han säger.

  23. Johannes Westlund Says:

    Jag skrev ett mejl till SVT där jag artigt lade fram bakgrunden till mitt förslag där jag argumenterade lite för att det och sedan då presenterade programtiteln och avslutade med att föreslå att den skulle sändas på bra sändningstid. Då har man i alla fall gjort sin plikt som medborgare och tyckt till. Sen får vi se om demokraturen bryr sig eller inte…

  24. Lavazza Says:

    Jag har kollat om sluten på YouTube. Det är bara någon minut som fattas på vimeo.

  25. Pether Says:

    Backlash: Dom gjorde ju något experiment på två pojkar som var med i en olycka, eller föddes, med trasig penis. De opererades om till snippor, och fick en uppväxt som om att de skulle vara flickor.

    Självklart fungerade inte detta, och det slutade med att båda bröderna tog självmord.

    Och detta vill genusgalenskapen göra med alla pojkar.

  26. Jonas Says:

    Vi är ju en biologisk varelse. Kanske de osjälsliga djuren har mer utpräglade drifter och inte kan tänka så abstrakt att t.ex. en lögn är en möjlig sanning, men jag har alltid tagit våra biologiska skilnader (mellan alla individer) på största allvar.

    Att förneka det skulle finnas någon biologisk skilnad handlar mest om en uppblåst självsyn och föreställningen att det ena skulle vara på något sätt bättre än det andra. Vad genusvetarna visar tecken på är vad man inom psykologin kallar ‘projektion’ dvs det man säger om andra handlar egentligen om en själv.

    Kommer ihåg boken Könet Sitter I Hjärnan där man t.ex. tog upp att homosexuella är tekniskt sett födda med det motsatta könets hjärna och har då den läggningen och även föredrar annat typiskt för det könet vad gäller arbeten och hobbies.

    Ingen rök utan eld: hade inte de biologiska skilnaderna funnits hade inte heller förväntningarna funnits heller. En punkt där vi kommit närmare vår biologi är t.ex. vår sexualitet där tjejer påvisar en ökad tillgänglighet än varit fallet tidigare – men eftersom dessa antaganden av naturliga skäl gjorts femi-aspektivt är jag osäker om killar faktiskt dämpat sin tillgänglighet eller om killar antas vara en statisk norm i bästa feministiska anda.

    Jag är ju för att man ska ta fram individen bakom alla inlärda konventioner och koncept som vi luras att ta för sanningar och därmed älska skilnaden mellan oss, oavsett hur dessa artar sig, så att vi defacto kan tillåtas leva som de varelser vi är och inte de vi dumt nog tror oss vara.

  27. Torstensson Says:

    Jag har väldigt svårt för norska även om det kan betraktas som en dialekt av svenska. Ett fint språk förvisso men jag har väldigt svårt för melodin så jag kan tyvärr inte se hjernevask förräns det är överstatt till svenska. Sitter bara och spänner mig. Då är det lättare om det pratas tyska för då kan jag ställa om helt. Likaså de norska texter som ibland läggs in på genusnytt och hos pelle hade behövt en svensk översättning för jag tappar resonemangen när jag missar orden. Kan inte heller gissa mig till ords betydelse lika lätt som jag ser andra kan göra.

    Har någon form av dyslexi tror jag i det avseendet. (Ingen ironi). Lärde mig tex inte tyska föränns jag behärskade grammatiken till fulländning, jag hakar upp mig på små fel och tappar tråden.

    Kan någon fixa en svensk översättning på hjernevask?

    Vore bra om den fanns på svenska på youtube

  28. dolf Says:

    Jag vill minnas att det sades i ett avsnitt av järndiskandet att olika människoraser var till 99,5% lika genetiskt och att människor och schimpanser är till 98,5% lika. Nån som sett nån uppgift om hur stor likheten/skillnaden är mellan män och kvinnor?
    Jag misstänker att skillnaden mellan en man och en kvinna är större än den mellan en människa och en schimpans av samma kön.

  29. Torstensson Says:

    Glädjande att Steven Pinker uttalar sig i part 1. Han säger att det är inhumant med 50 / 50 kvotering eftersom det leder till att vissa människor förhindras att göra det dom vill. Det kan ju inte bli mer på spiken och jag tror att alla och envar sätter mer tilltro till Steven Pinker än en som är könsforskare och som säger ”jag tror” och som dessutom blir arg när frågor om biologi tas upp.

    Dom har ju allt att förlora på att sanningen kommer fram.

  30. En Läsare Says:

    JD:

    ”Könskriget fälldes av granskningsnämnden och får inte sändas i SVT längre.
    I granskningsnämden satt bla två kvinnor från ROKS.
    Idag har finns det säkerligen fler radikalfeminister på SVT än då Könskriget sändes så…. chansen att någon liknande dokumentär som granskar feminismen ska sändas i Sverige är mindre än 0%”

    Så är det.

  31. Erik Norén Says:

    (Detta kanske togs upp i förra inlägget då hjernevask rakommenderades men jag såg det inte.)

    Någon som kan berätta vad lösenordet för att se serien är?

  32. Sötisen Says:

    Håll inte på att trilskas nu, ärade jämställdister. Vadå hjärntvätt?

    Oberoende *statligt försörjda* vänstertanter som hatar kön i grupp, och förnekar verkligheten, är ju en jätteinnovativ vetenskap – genusvetenskap – och inte könspolitisk hjärntvätt.

    Sådant som Hjernevask kan vi ju därför inte visa i den oberoende *statstelevisionen*.

  33. Silver Levinsky Says:

    Suverän dokumentär! Har mailat svt om detta.

  34. ID Says:

    @ Sötisen

    Ska du snacka om ”innovativt”?

    Statligt försörjda vänstertanter?

    Vilka är det som äger SVD?
    Vilka är det som sitter i makten (för femte året)?

    Sluta använda ”vänster” som en svordom bara för att avreagera dig(varför du nu är förbannad) eller för att dölja hur jävla obildad du är…

    Eller så är du mycket troligt ett feministtroll…

  35. Johan Jacobsson Says:

    dolf: Det är inte så stora skillnader genetiskt mellan män och kvinnor. Alla gener som kvinnor har har också män. Män har några extra gener på Y-kromosomen, bl.a. den gen som är orsaken till att mer testosteron blidas vilken får fostret till att utvecklas till pojke. Jag tror skillnaderna inte beror i första hand på gener utan på hur mycket testosteron män ock kvinnor har, och detta påverkar att olika gener slås på och uttrycks. För övrigt har vi 60 % lika gener med bananer! :)

  36. ID:s mamma Says:

    ID min lilla snuttepånke. Vad HAR vi sagt om att knarka, och sedan skriva helt förvirrat på Internet?

  37. ParStrom Says:

    Märkligt nog tycks det ibland, men inte alltid, krävas lösenord. Det är ”hjernevask”.

  38. Ullis Says:

    1 Länkarna fungerar inte pga att man måste ha lösenord.

    2 Ladda ner från TPB är OLAGLIGT. Du Pär borde plocka bort det tipset för annars kan DU bli ansvarig för att uppmana till lagbrott.

    3 Ni Jämställdister MÅSTE bestämma er snart:
    Anser ni att det Är skilland mellan könen eller är det inte det?

    Anser ni att det Är skillnad mellan män och kvinnor måste ni acceptera riktade insatser samt GENAST kräva ett slut på kvoteringen av vårdnad/umgänge dvs 50/50 vid skilsmässor. Det måste omedelbart bli ett slut på förnekandet av moderskapets speciella betydelse. Män måste fortsätta ta sitt försörjningsansvar även efter en skilsmässa.

    Anser ni att det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor måste ni självklart GENAST kräva kvotering över allt i samhället för att bryta gamla förlegade traditioner och normer.

    Att bara kräva jämlikhet när det gynnar män men aldrig annars är bara patetiskt hyckleri. Att osynliggöra kvinnor är lika illa , nästan värre, än öppet kvinnohat.

  39. G.S. Says:

    Ullis. Vad snackar du om? Självklart finns det skillnader mellan könen.

  40. Ullis Says:

    OBS! Feminismen har ALDRIG förnekat biologiska skillnader mellan män ock kvinnor (utom en mycket försvinnande liten klick likhetsfeminister) . Det är NI, dvs personer som är emot feminim men FÖR jämställdhet, som förnekar skillnader.

    Har någon någonsin sett en apa ha växelvis boende? Har någon sett något flockdjur som föder levande ungar som delar ansvaret för barnen lika? (Jag pratar INTE om fåglar.)
    NEJ! Det finns inte!
    Män ska inte ha vårdnad och umgänge efter en separation. Klarar inte mannen av att hålla ihop ett förhållande ska han heller inte ansvara för barn. Det MÅSTE bli ett slut pa att kvotera in män inom barnomsorg och vård. De som styr inom riskkapitalbolegen är män… se hur det har gått när manligt tänkande får ta över åldringsvård.

  41. Ullis Says:

    Torstensson, Dolf, Jonas, Pether, Backlash, mfl….
    Ni blir INTE trovärdiga så länge ni förnekar att mammor och pappor har olika roller när det gäller avkomman. Ni blir inte trovärdiga så länge som ni inte tydligt tar avstår från gemensam vårdnad och varannan veckas boende 50/50 vid skilsmässor.

    Det måste bli ett slut på gnäll från pappor för att dom inte får lika mycket uppmärksamhet under förlossningar och BB som mamman.

    Det måste bli ett slut på att hävda att kvinnors ”misshandel” av män skulle vara ett lika stort problem som hustrumisshandel eller att hedersvåld skulle drabba män lika mycket som kvinnor. Det ÄR skillnad på män och kvinnor så sluta då förneka de problem samhället har med mäns våldsamhet.

    När ni nu vill lyfta fram dessa norska TV-program varför kritiserar ni fortfarande ROKS för uttalandet att ”Män är djur” Människan ÄR ju ett djur.

    Ni säger emot er själva HELA TIDEN på den här bloggen.

  42. Sanna D Says:

    @Ullis: Och om man anser att det är skillnad på män och kvinnor, men att vad det gäller omvårdnaden om barn så behövs både pappan och mamman i lika stor utsträckning?

    Och det där med att ta försörjningsansvar efter en skilsmässa, skulle det bara gälla för män menar du? Kvinnor ska inte behöva ta något försörjningsansvar om pappan har vårdnaden om barnen? Är det jämställt?

  43. Medborgare X Says:

    Ullis!

    1. Lösenordet är, som flera tidigare påpekat, ”hjernevask”. Hela serien går även att finna på Youtube, om man föredrar det.

    2. Pär är inte ansvarig för det som skrivs i kommentarerna. Eftersom hans blogg är omodererad så är den som skriver en kommentar också juridiskt ansvarig för det som denne skriver. Du är ansvarig för dina kommentarer och jag för mina.

    3. Att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor motiverar inte att män och kvinnor ska behandlas olika ur juridisk synpunkt eller från samhällets sida. Föräldrar ska till exempel behandlas lika oavsett deras kön. Lika rättigheter och skyldigheter helt enkelt. Det innebär dock inte att utfallet alltid bli helt lika. De olikheter som finns kan mycket väl innebära att män och kvinnor gör lite olika val.

  44. Matte Says:

    @Ullis

    Du är rolig du. Pappor ska alltså både bli av med sina barn och betala.

    Män och kvinnor är olika, barn behöver sin mamma och pappa lika mycket. En pappa har rätt till sitt barn, ett barn har rätt till sin pappa.

    Det måste bli ett slut på ditt trams!

  45. Sanna D Says:

    @Ullis: Jag förstår fortfarande inte heller varför du menar att mamman per automatik skulle få ensam vårdnad om barnen vid separation? Varför skulle det vara viktigare att barnen bor hos mamman än pappan (efter att amningsperioden är över)? På vilket sätt skulle det vara en fördel för barnen?

  46. Hullis Says:

    @ Ulli
    ”Anser ni att det Är skilland mellan könen eller är det inte det?”

    Hur svara på en sådan idiotisk fråga?
    Det finns miljoner skillnader och miljoner likheter
    Anser du att det ÄR skillnad mellan katter och hundar eller inte?
    Svara nu!
    Du MÅSTE bestämma dig snart

  47. Pether Says:

    Sluta mata trollet för fan. Man kan ju tro att ni tog era första steg på internet i morse.

  48. Pether Says:

    http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/article14027811.ab

    Så fort en man börjar tjaffsa med en kvinna kommer tiotals vita riddare för att rädda henne.

  49. Snälla vakna nu upp politiker. Says:

    Ullis

    Du har byxorna i ditt förhållande och det tycker jag är härligt. Det som jag får som känsla när jag läser vad du skriver här är att du inte förstår att vi pratar om en medfödd könsidentitet som alla läkare och som även Pinker pratar om. Vi föds inte som blanka ark, och det är via miljö och uppfostran som vi i viss mån kan styra detta. Men könsidentiteten finns där och ställer till det. Vi kan inte längre förneka detta. Det är obehagligt för många, och en befirelse för många, men huvudsaken är att vi förstår att det här är ingen åsikt längre, det är verklighet. Män och kvinnor som median är olika. Någon gång måste vi våga säga detta.

    Harvard har väl vetat detta i några år nu, fortfarande har man alltså inte ändrat ”åsikt” i den saken. Fastare än någonsin hävdar ju mannen som skrev the blank slate att det är vansinnigt med 50 /50 kvoteringar eftersom det kommer förhindra personer av manligt kön att göra det dom vill. För mig är det ett brott mot mänskligheten att man hellre lyssnar till en skojare som Gens istället för en vetenskapsman (som dessutom framstår som väldigt sympatisk och ödmjuk) som Steven Pinker. Gens åker runt i landet och tjänar pengar på att säga att det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor och i den mån någon säger ”jo det finns det” så säger han ”amen skillnaden är större inom gruppen än mellan gruppen”. Vilket innebär att man helt enkelt har missuppfattat vad en median är.

    Det får vara slut med onödiga skattepengar som går till brott mot mänskliga rättigheter. Sverige är hjärntvättat Ullis och det som är farligt är att du som inte är bekväm i din könsidentiet (för det är du inte) får representera de kvinnor som är bekväma i sin. Någonstan får man dra gränsen för vad din frihet innebär för andras. Du har rätt att vara den du är, men du kan inte kräva att alla andra ska vara som du eller ännu värre tycka som du.

    Feminismen idag och framförallt genusforskningen är ett brott mot mänskligheten och mot vetenskapen.

    Pär Ström borde i övrigt försöka få en träff med Pinker. Vi borde bjuda in honom till Sverige och låta honom få tala till våra politiker. Det kan bli det viktigaste som hänt svensk politik på 40 år.

  50. Per Says:

    Ullis: Vilka är då mannens komparativa fördelar?

  51. Mark Says:

    Sluta diskutera med Ullis nu hörrni hon har bevisat vilken person hon är många gånger om, hon vill inte ta debatten med er, hon vill avreagera sig det är därför hon är här, ett typiskt troll.

  52. Björn Says:

    Jag har sett det första avsnittet, och kan bara säga att det var länge sedan jag hade en så hetsig ”debatt” med tv-apparaten:) Det är fantastiskt hur de två norska genusforskarna slog knut på sig själva för att dels slippa förklara att de själva inte hade några belägg för sina påståenden; dels försöka bortförklara forskning som visade att biologi spelar roll.

    De två norska ”forskarna” borde skämmas över sin arrogans och sin hittepå-forskning. De skulle göra en större insats för samhället om vi använde dem som farthinder!

  53. Stefan Says:

    Efter att ha sett de sju avsnitten är jag helt överväldigad av briljansen i de intervjuade psykologiska och medicinska forskarnas resonemang och förfärad över arrogansen, ovetenskapligheten och verklighetsförnekandet hos de intervjuade genusvetarna. Vissa av sociologerna, däribland den högt respekterade Gudmund Hernes, väcker dock respekt genom att visa beredskap att ompröva sina åsikter. Att Colbjörnsen, som är rektor det privata BI, Norges högst rankade handelshögskola, tar avstånd från genusvetarna, är också något som vissa svenska ekonomer borde ta till sig.

    Programledaren är fantastisk. Han borde bjudas in till debatt i Sverige. Frågan är bara av vem!

    På Axessbloggen skriver Johan Lundberg kort om att det norska forskningsrådet omfördelat genusforskningsmedlen för genusvetarna till etablerade vetenskaper och han ger också länkar till programmen på Youtube. Som källa uppger han Pär Ströms blogg. Det är genombrott för denna bloggs ställning som respekterad deltagare i svensk debatt.

    Att några svenska nationalekonomer i Ekonomisk Debatt har recenserat Ströms senaste bok är i sig också ett erkännande. På ytan kan recensionen verka negativ men går man igenom den ser man att på fem punkter av sex kommer de visserligen fram till att man vet för lite för att säga att det som Ström kallar feministiska myter är felaktiga, men santidigt framgår att de menar att man vet för lite för att säga att de är riktiga. Så vad de verkligen säger är att feminismens grundvalar på fem punkter av sex är obestyrkta, och slutsatsen av det borde bli densamma som i Norge: dra in de riktade forskningsmedlen till genusvetarna och fördela medlen bland seriösa forskare!

    Efter att ha sett Hjernevask vill jag ändra min kommentar som jag tidgare postat här om nationalekonomernas recension på en punkt. Recensenterna menar att Ströms argument för att motbevisa det feministiska påståendet att kön helt och hållet är en social konstruktion är onödiga, eftersom knappast någon skulle hävda en så extrem ståndpunkt. Jag uttryckte viss förståelse för det. Men i den norska programserien uppträder inte mindre än tre akademiska genusvetare som hävdar att könsidentitet är inlärd till 100 %, och de upprepar det när de konfronteras med andra forskares väl underbyggda observationer och slutsatser om att biologi också spelar roll, och kanske ganska stor sådan om ändå kanske inte mer än drygt 50 %. Så Ströms argument på den punkten i boken är inte alls att slå in öppna dörrar. Extremisterna existerar, och det finns bildbevis!

    Extremisternas okunnighet visar sig vara inte bara irriterande utan även farlig. Det övergrepp som sista avsnittet handlar om, dvs operationen av ett spädbarn med androgyna genitalier utan att ta reda på barnets biologiska könsidentitet eftersom den ansågs irrelevant, skulle kunna få alla utom en feminist att gråta. Och genusvetarnas villfarelse om att homosexualitet är ett socialt betingat val som en individ kan välja eller välja bort öppnar upp för bigotta fundamentalisters omprogrammeringsövergrepp. Det är så kränkande att det gränsar till det åtalbara.

    Jag är inte lagd för konspirationsteorier, men det är häpnadsväckande att den norska tv-serien och den ”hetsiga debatt” som den tydligen gav upphov till och som ledde fram till det norska forskningsrådets dramatiska beslut såvitt jag sett inte har uppmärksammats alls i svenska medier förrän Pär Ström nu tagit upp det. Det har gått ett och ett halvt år sedan serien sändes i Norge! Man skulle kunna tro att Norge från svenska mediers synvinkel ligger vid världens ände och inte bara några timmar från Stockholm eller Göteborg. Och längre än till Axess har jag fortfarande inte sett att nyheten har nått.

  54. Stefan Says:

    Ett tips till den som vill undvika piratsajter är att se Hjernevask på Youtube. Där är vart och ett av de sju avsnitten är uppdelade i tre delar på cirka 15 minuter var, men numreringen av seriens delar är lätt förvirrande.

    Men gör man så här går det lätt: sök först på Hjernevask 1/7. Då kommer tre filer upp inledda av avsnittsnamnet (i det här fallet Likestillingsparadokset) och därefter orden Part 1, Part 2 eller Part 3. Se dem.

    Sök sedan på Hjernevask 2/7 och se Part 1, Part 2, Part 3, och gör sen så fram till Hjernevask 7/7. Det är när man försöker se alla Part 1 i ett svep som man råkar ut för avsnitt som slutar mitt i meningar.

    Bortsett från några som talar dialekt är norskan inte svår. Och när man sett alla programmen har man lärt sig norska, så saknade man träning när man såg avsnitt 1/7 kan man ju då se om det. Det kan man för övrigt göra i vilket fall som helst!

  55. Björn Says:

    Extremt intressant dokumentär. Det är ju förvånansvärt att det ändå går att hitta flertal av sådana norska könsforskare som tillskriver absolut allt till miljöns påverkan.

    Deras metod av förnekelse var att döma mycket de inte hade svar på som ”ikke intressanta spörsmål”.

    Tycker nästan synd om dem, om hur de kommer känna om kanske 20 år när faktan de förnekat i uppåt tre decennier inte längre kan förnekas. Hur kommer det kännas för dem att ha spenderat kanske 30 år till att sprida skadliga ideologiska uppfattningar?

    Att de får kalla sig forskare, när de mer liknar marknadsförare eller propagandafolk, det är en gåta.

  56. profanum_vulgus Says:

    Ullis:
    Det ÄR skillnad på papparollen och mammarollen. Ingen är viktigare än den andra utan båda behövs för barnet. Bara egoistiska och okänsliga föräldrar kommer sig för att begränsa barnets tillgång till den andra föräldern.

    Om man tittar på naturfolk (det syns på barnen även i vår kultur och kulturer liknande vår) så kan man se att kvinnorna har huvudansvaret för barnen tills de blir 4-5 år sedan börjar barnen (både flickor och pojkar) att ty sig mer till männen och männen tar hand om dem huvuddelen av tiden och sedan i puberteten börjar flickorna ty sig mer till kvinnorna och pojkarna ty sig mer till männen.
    Så ett naturligt sätt att dela upp umgänge och boende skulle vara att barnen bodde hos mamman och hade umgänge med pappan tills de var 4-5 år och sedan bodde hos pappan och hade umgänge med mamman tills de var 13–15 år varvid döttrarna flyttade hem till mamman igen och hade umgänge med pappan igen.

  57. 1Vis Says:

    Vad är det här för dumheter! Alltså, det är inte det minsta olagligt att:

    ”ladda ner från piratbukten”!

    Det som är olagligt är att:

    ”ladda ner copyrightat material (från piratbukten eller någonstans överhuvudtaget)”

    men om materialet är fritt tillgängligt och/eller inte copyrightat så är det HELT lagligt.

  58. 1Vis Says:

    Angående hjernevask så tycker jag att det är en helt underbar serie men det är lite synd att han i del 2 helt har missat en viktig poäng. Han påvisar att det är de biologiska föräldrarnas gener som spelar den största rollen för ett barns förutsättningar men han missar att också peka på miljöns påverkning på vad man gör av dessa förutsättningar.

    http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=402

    Även UR’s nya serie ”Världens bästa skitskola” visar på samma sak. http://urplay.se/165324

  59. Mr Galahad Says:

    Så länge det finns Ullisar, Sannaisar och Hannaisar som helt enkelt vägrar se något annat perspektiv av verkligheten än den de själva står för.
    Så kommer debatten tyvärr alltid att landa i sandlådan.

    De är i likhet med vissa av genusforskarna i ”Hjernevask del 1″ helt övertygade om att deras TEORETISKA modell för att beskriva den verklighet vi lever är den enda rätta och det kräver i de flesta fall då överväldigande bevis om något annat för att rucka deras tankebanor.

    ”Han ser det han vill se”

    ”Nej det finns inga skillnader mellan män och kvinnor förutom könet”

    Man tar sig för pannan….

    Keep up the good work…
    //Mr G

  60. Ritsurei Says:

    Begreppet jämställdhet har sitt ursprung inom marxismen så vad är det som säger att feminismen inte har ett vänsterursprung? Att liberalismen samt övriga populistiska partier hijackat ordet spelar ingen roll då nomenklaturan styr över partigränserna.

    Termen jämställdhet stiftades för att kvinnorna skulle dra sitt strå till stacken på östfronten, dels inom stridande förband och även inom tillverkningsindustrin. Kvinnorna var dessutom lysande PR för Stalin som gärna visade att de kunde prestera inom områden som var en gång var förbehållna männen. Att de sedan flög mot sin död i fallfärdiga ryska flygplan eller andra självmordsuppdrag är inget man pratar högt om.

    Kort och koncist, jämställdhet handlar om uppoffring samt livegenskap. Som individualist och humanist kan jag inte stödja ett sjukt system som inte tar tillvara på humankapitalet/dynamiken som oliktänkande individer ger upphov till. Kollektivismen kommer att bli civilisationens undergång.

  61. Stefan Says:

    Nyheten om Hjernevask och norska forskningsrådets beslut har nu sipprat ned till Svenska Dagbladets ledarsida, där Johan Ingerö dessutom fäster uppmärksamheten på den groteska överrrepresentationen av sympatier för Feministiskt initiativ bland genusvetarna (33, bland genusvetarna % mot 0,7 % i rksdagsvalet; siffror från 2006).

    Artikeln finns på nätet (http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/genusa-004-led-1_6687272.svd). I papperstidningen har den fått den ironiska rubriken ”Hur går det för Norge utan genusvetenskap?”, och Ingerös ledarstick är även i övrigt fyllt av ironiska understatements.

    Den som är intresserad av att läsa om psykologen Steven Pinker som krossade de norska genusvetarnas argumentation i Hjernevask kan göra det i en färsk artikel i New York Times på den här adressen: http://www.nytimes.com/2011/11/29/science/human-natures-pathologist.html?_r=2&src=dayp&pagewanted=all

  62. Genusvetenskapen stöter på patrull Says:

    [...] Hjernevask har börjat få spridning i Sverige (jag bloggade kortfattat om det i mars 2010). Hjernevask gick på NRK och orsakade stort rabalder i Norge då det exponerade de ogrundade antaganden som [...]

  63. Kristian Says:

    Tack for tips

  64. thojak Says:

    Fantastiskt bra serie/dokumentär. Bra oxo att man i Norge helt stoppat [statlig] genusforskning… det lär dröja ett slag innan liknande förnuftigt sker i Sverige, i synnerhet när ‘vetenskapsrådet’ allokerat ~ 67 mio sek till denna typ av pseudoforskning.

    Parallellerna till den s.k. ‘klimatforskningen’ (‘klimathotet, det förmenta) är slående. När görs en liknande seri/dokumentär inom detta område – mycket gärna från Norge… :)

  65. Fyra Nationalekonomer vs Pär Ström vs Genusvetenkapen « Aktivarum Says:

    [...] När komikern Harald Eia våren 2010 undersökte denna fråga så konstaterade han att flera av genusforskarna han pratade med tog för givet att biologi inte hade någon betydelse för de saker som diskuterades. [...]

  66. Avery Says:

    Har man minsta insikt i människans fysiologi så VET man att skillnaden är markant mellan män och kvinnor. Lek med tanken att från ung ålder kontinuerligt behandla en tjej med högdos testosteron.

    Kan någon allvarligt påstå att detta inte skulle påverka hennes personlighet, preferenser mm? Herregud.

  67. Att sjunka genom botten « skvitts Says:

    [...] Se Hjernevask avslöja genusmyterna [...]

  68. Genusvetenskap ingen vetenskap? | Hit och dit och tillbaka igen Says:

    [...] Länkar till alla Hjernevask finns här! [...]

  69. Debatt om “genusvetenskap” « Avpixlat Says:

    [...] kom efter att serien Hjernevask sänts i TV, något vi aldrig kommer att få se i Sverige. Hos GenusNytt finns dock länkar till samtliga [...]

  70. Tommy Says:

    Tack så mycket!
    Här är en debatt på SR om programmet: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3061&artikel=4843970

  71. legalive Says:

    Jag förväntar mig att få se Harald Eia hos Skavlan framöver. Några svenska motsvarigheter har vi väl inte.

  72. LaLa Says:

    lite fakta kanske (välkänd av dem har studerat till civilingenjör och andra europeiska länder — gäller även fysik, inte bara kemi): http://www.dn.se/nyheter/varlden/tjejer-inte-samre-pa-matte-an-killar

    Sedan kan man alltid tolka det som att civilingenjörsutbildning i Sverige har blivit lättare i samma takt som andel kvinnor ökade, eller som att kvinnor börjar så småningom välja nya utbildningar. Flera parameter ändrade under perioden då antal kvinnor ökade. Man kan välja vilken faktor man lägger vikt till, eftersom det är omöjligt att mäta.
    Vlken tolkning man väljer beror på ideologier.

    På samma sätt:
    Testosteronvariation hos män som har fått barn och tar hand om dem kan tolkas som att naturen har designerat män för att ta hand om sina barn, eller som att vad man gör påverkar testosteronhalten:

  73. Hjernevask del 1: Jämställdhetsparadoxen Says:

    [...] Här är en lista över samtliga avsnitt av Hjernevask, på Vimeo och med engelsk text (via Genusnytt). Använd lösenordet [...]

  74. Hjernevask del 2: Föräldraeffekten Says:

    [...] Här är en lista över samtliga avsnitt av Hjernevask, på Vimeo och med engelsk text (via Genusnytt). Använd lösenordet [...]

  75. Markedskrefter Says:

    Takk for at du deler! Nå fikk jeg endelig sett hele serien. Vi har et stort problem med sånne virkelighetsfjerne sosialist nisser i Norge. Lønnen er betalt av skattebetalerne og de gjør uopprettelig skade. Med vennlig hilsen fra Norge!

  76. Hjernevask del 3: Homo-hetero Says:

    [...] Här är en lista över samtliga avsnitt av Hjernevask, på Vimeo och med engelsk text (via Genusnytt). Använd lösenordet [...]

  77. Hjernevask del 4: Våld Says:

    [...] Här är en lista över samtliga avsnitt av Hjernevask, på Vimeo och med engelsk text (via Genusnytt). Använd lösenordet [...]

  78. Widar Nord Says:

    Hahaha ja det här får vi ju inte se på SVT av nån märklig anledning. Del sex strider dessutom mot svensk så kallad yttrandefrihetslagstiftning är jag rädd.

  79. Kontroversiell dokumentär­serie nu på nätet - Fria Tider Says:

    [...] nyligen beslutade sig för att lägga ned programmet för genusforskning, skrev bloggen Genusnytt i [...]

  80. Hjernevask del 5: Sex Says:

    [...] Här är en lista över samtliga avsnitt av Hjernevask, på Vimeo och med engelsk text (via Genusnytt). Använd lösenordet [...]

  81. Hjernevask del 7: Arv eller miljö Says:

    [...] Här är en lista över samtliga avsnitt av Hjernevask, på Vimeo och med engelsk text (via Genusnytt). Använd lösenordet [...]

  82. Info Says:

    Pseudovetenskaper med stark hat profilering mot en specifik folkgrupp som till exempel feministernas ”genus studier” eller nazisternas ”ras biologi” är ju lika som bär. Men hur kommer det sig att sådana politiskt styrda pseudovetenskaper ofta får fäste i Sverige? har jag undrat länge.

  83. Hjernevask: Likestillingsparadokset « The World is Going Crazy Says:

    [...] Step 1: http://genusnytt.wordpress.com/2011/12/03/se-hjernevask-avsloja-genusmyterna/ [...]

  84. Kritik av “Till kritiken av genusvetenskapen” | kategorierna Says:

    [...] efter första avsnittet kan jag nog utfärda en åtminstone tentativ rekommendation – kan följa denna länk. Den som vill läsa något bra om "Hjernevask" och genusvetenskapens status rekommenderas att läsa [...]

  85. Genusforskning på universiteten – vetenskap eller vansinne? « Snaphanen Says:

    [...] Tryckfrihetssällskapet hälsar välkommen till möte. Torsdagen 29 mars kl 18.30 i Limhamns Folkets hus, Linnégatan 61 i Limhamn (i Malmös södra utkanter). I Norge skakades genusforskningen våren 2010 av dokumentärserien Hjernevask som sändes på NRK. Komikern och sociologen Harald Eia visade i sex program att skillnaderna mellan kvinnor och män har ytterst lite med uppfostran att göra, utan nästan helt och hållet beror på medfödda egenskaper. Efter programserien har norska staten i princip dragit in alla bidrag till genusforskning. Serien kan ses här. [...]

  86. Gustav Wetter Says:

    Jag tittade på första avsnittet av ”Hjernevask” och tyckte det var jättebra. Det som jag konstaterar är att det i forskningen, med undantag från två norska forskare (inte fler såvitt programmet visar) tycks råda enighet om att det både är biologi och kultur som spelar roll för flickor och pojkars olika intressen.

    På vilket sätt är det utifrån detta fel att med samhälleliga medel försöka bejaka pojkars intresse av ”kvinnoyrken” och flickors intresse av ”mansyrken” genom jämställdhetsåtgörder? Vari denna dokumentär slås det fast att jämställdhetsåtgärder saknar positiv effekt?

    När våra genetiska skillnader så tydligt är ur fas med vår kulturella situation så borde väl det mest logiska från samhällets sida vara att försöka minska effekterna av könsskillanderna för att bättre kunna möta nya utmaningar, eller ska vi bara lämna det hela till den ytterst långsamma evolutionen?

  87. Browsing Catharsis – 03.21.12 « Increasing Marginal Utility Says:

    [...] Norwegian documentary on evolutionary psychology. The password you need is “hjernevask”. HT Lee Kelly. Share this:EmailPrintStumbleUponLike this:LikeBe the first to like this post. links ← More on My Strangely Positivist Economics of Culture [...]

  88. Karl Says:

    Tycker serien är bra men håller inte med dig om dina slutsatser om att den står i konflikt med feminismen. För mig handlar feminism om att acceptera avvikelser från normen. Dessutom finns det mycket stora strukturella orättvisor att undersöka oavsett genetikens inverkan, såsom varför ”kvinnoyrken” har lägre status och betalar sämre.

  89. Norsk dokumentär om kvinnligt och manligt | Are we there yet? Says:

    [...] Länk:  http://genusnytt.wordpress.com/2011/12/03/se-hjernevask-avsloja-genusmyterna/ [...]

  90. sundvallen Says:

    Genusvetare, HAHAHAH finns det något större skämt i vårat nordiska samhälle idag?

    Feminister, genusvetare, sånt jävla pack allihopa.

    Jävlar vad ägda dom blev i alla avsnitt, helt sjukt att man ens ger pengar till sånt där jävla skit

  91. Norska public service avlivar politiskt korrekta myter på löpande band (2010-04-03) | Tankar & Tidssignaler – Mattias Karlsson (SD) Says:

    [...] http://genusnytt.wordpress.com/2011/12/03/se-hjernevask-avsloja-genusmyterna/ [...]

  92. Klart Sprog, Klart Sind » Blog Archive » Nyheder 25-04-2012 Says:

    [...] som disse SKister nogle gange påstår (samme påstand blev lavet i dokumæntaren Hjernevask). Di kan ekke lige særlig majet om biologi ves di tror dette. Kvendersmænstruasjon styres a nogle [...]

  93. Klart Sprog, Klart Sind » Blog Archive » Tanker mht. den nye kvenderapport: Køn, værdi og ligeløn Says:

    [...] Dette nævnes igæn ov igæn som om at de skulle være en dårlig teng. Mæn forskneng viser jo, at jo mere frihed folk har tel at vælje uddannelse, jo mere væljer di teng som di fra naturens side fender entrasant. (Nævnt i Hjernevask del 1) [...]

  94. Klart Sprog, Klart Sind » Blog Archive » Mht. Hjernevask (dokumæntarserie) Says:

    [...] http://genusnytt.wordpress.com/2011/12/03/se-hjernevask-avsloja-genusmyterna/ [...]

  95. Flum | Majkiboy Says:

    [...] en bra artikel om hur “flummet” fungerar i Sverige gentemot Norge. I Sverige får inte denna dokumentär visas som ligger till grunden till varför “genusforskning” inte längre stöds av [...]

  96. “Avskaffa genusflummet” – klarsynt ledare i gammelmedia « Kent Ekeroth Says:

    [...] ni se TV-programmet Hjernevask, vilket rekommenderas, klicka här. GillaGillaBe the first to like [...]

  97. Panik på DN Kultur – festival har inte rätt åsikt | flugswamp Says:

    [...] TV:s program Hjernevask avslöjade på ett väldigt pedagogiskt sett hur lite substans det är bakom [...]

  98. Stefan Says:

    Gustav Wetter: ”När våra genetiska skillnader så tydligt är ur fas med vår kulturella situation så borde väl det mest logiska från samhällets sida vara att försöka minska effekterna av könsskillanderna för att bättre kunna möta nya utmaningar, eller ska vi bara lämna det hela till den ytterst långsamma evolutionen?”

    När verkligheten så tydligt är ur fas med kartan så borde väl det mest logiska från kartritarens sida vara att försöka anpassa verkligheten till kartan?

  99. Gustav Wetter Says:

    Stefan, du sätter huvudet på spiken! Hur långt hade vår civilisation kommit om vi lämnat allt åt naturen och funnit oss i det? Vår styrka är just att vi även kan anpassa miljön efter oss själva istället för bara tvärtom.

  100. novumeventuum Says:

    Verkar som den biologiska vetenskapen trycks ned av den tvärvetenskapliga kallade genus(vetenskapen) vilken är kulturbetingad. Efter att man har sett ”Hjarnevask” börjar man undra hur våra skattepengar kan subventioneras till detta då biologisk vetenskap borde ha större auktoritet än den nuvarande svenska genus(vetenskapen). Darwin vrider sig i graven!

  101. direitosdoshomens Says:

    Thank you for posting this, I’ll try to find all the parts in original without subs so i can download it and subtitle in portuguese language. ;)

  102. Vår dagliga hjärntvätt | The Climate Scam Says:

    [...] associationer går dock vidare till mer parodiska saker, via ordet ”hjernevask” och de Norska programmen om genus (som det vore otroligt att man skulle våga sända på SVT). I Norge har programmen medverkat till [...]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 385 andra följare

%d bloggare gillar detta: