Man kippar efter andan – är detta på riktigt?

by

Gott nytt år, jämställdister! Låt oss hoppas att 2012 blir ett jämställdare år än 2011! Jag tänker i alla fall fortsätta kampen för jämställdhet.

Jag ska här ta upp något som har mer än två år på nacken, men jag tycker inte det spelar någon roll för det kunde lika gärna vara skrivet idag. Efter tips hittade jag en krönika skriven av Malin Jonsson när hon var Assistant Editor/Reviewer vid spelsajten Subdogs. Läs detta utdrag (rödmarkeringarna är mina):

”För även om det har blivit bättre under de senaste åren så är spelbranschen fortfarande väldigt mansdominerad. Och som jag har skrivit förut så är kvinnosynen rätt skev i spelbranschen och det leder till grabbiga spel, men intressant nog betyder det inte att kvinnor som jobbar med spel diskrimineras. Snarare är det nog tvärt om. Spelföretagen vill nämligen gärna ha in fler kvinnor så det är klart lättare att få ett jobb eller en utbildningsplats som tjej. Det är kanske fel egentligen men det jag bryr mig inte om eftersom det faktiskt behövs fler tjejer i denna mansdominerade bransch. Om killarna måste diskrimineras lite för att vi ska nå det målet tycker jag att det är värt det.

Alltså: Tjejer har det lättare. Ändå ska killar diskrimineras. För att tjejer ska få mera framgång.

Detta skriver en person som faktiskt verkar mena allvar och som verkar tro på det rättfärdiga i hennes åsikt. En person som verkar kunnig och insatt. Hon har enligt LinkedIn studerat vid Högskolan i Gävle och har haft tre jobb inom dataspelsbranschen. Hon har läst kreativ programmering och programmet dataingenjör.

Vad som gör saken ännu mera osmaklig är att det sägs av en tjej. Hon hör alltså själv till den grupp hon vill ge privilegier.

Man skakar på huvudet. Man tar sig för pannan. Detta är galenskapens triumf.

För övrigt: Avdelning humor, här är en amerikansk video med rubriken ”Swedes surrender to Feminists” (tack för tipset, Pedram):

About these ads

46 svar to “Man kippar efter andan – är detta på riktigt?”

  1. Stina Says:

    Med en liten ursäkt till Liberalen et al… Feminism säljer idag.

    Marknaden-kapitalismen fungerar så här.

    Take it or leave it. Men skyll inte på kommunism!

  2. Anon Ym Says:

    På tal om videon – preschool handlar om Egalia på Söder. Cristoffer Järkeborn (m) har skrivit på Twitter:

    Järkeborn (@jarkeborn) on Twitter

    https://twitter.com/#!/jarkeborn

    (@jarkeborn). … besöka ”min” kommunala genusförskola på Södermalm Egalia 12:53 PM Aug 31st via Twitter for iPhone …

    Tror han är en drivande kraft på Egalia, hens egen kommunala förskola.

    Det värsta är att hen är ny stabschef på justitiedepartementet, under hpt-moderaten B.Ask. Det ser ut som om hen gör samma som sitt ex, trafikborgarrådet C Wennerholm, staffar upp med icke-män = hbteliten. Könsfrågor styr utnämningar, inte kompetens.

    Asken firade f ö nyår hemma hos Egalia-Järkeborn och dennes sambo – schlagerlåtskrivaren.

  3. Ulf Says:

    @Stina,

    Nej, det är tvärtom, faktiskt.

    Datorspelsmarknaden är stenhård. Det gäller att rekrytera så bra folk som möjligt. Om man ger förtur till personer på andra grunder än kompetens, beror det på att det är andra än kunderna som trycker på.

    Läs gärna Tiina Rosebergs utläggning i frågan:

    åt mig precisera tankegången: den antiheterosexistiska, antirasistiska och antikapitalistiska politiken är vår tids vänsterpolitik. Liberala och socialistiska feminister har i allt väsentligt olika traditioner. Det finns också gemensamma nämnare men liberal feminism och socialistisk feminism bygger på skilda analyser. Den liberala feminismens analys håller sig inom den ram Nancy Fraser kallar affirmativ.[9] Det rör sig om en analys av jämställdhet, mångfald och omfördelning av resurser inom den redan existerande liberala välfärdsstaten. Grundtanken är att samhället i stort sett är bra, men kräver vissa justeringar. I detta åtgärdspaket ingår även jämställdhet och mångfald. Den liberalfeministiska analysen är inriktad på individualism, individuella rättigheter och har ofta karaktären av en ”frimarknadsfeminism”, det vill säga en feminism som saknar kritisk förståelse av kapitalism. Den socialistiska feministiska modellen är med Frasers ord transformativ och inriktad på en grundlig omstrukturering av produktionsförhållandena.

    Det där ”saknar kritisk förståelse av kapitalism” får stå för henne. Liberaler har en annan förståelse av kapitalism. Att man inte håller med om det socialistiska perspektivet betyder inte nödvändigtvis att man saknar analys.

    Vänsterrörelsen har opportunistiskt hoppat på feminismen eftersom de insett att man kan ta den gamla socialistiska ideologin och enkelt översätta den till socialistisk feminism. Feminism som feminism – plötsligt är man inne igen. Glöm det där tjafset om vem som kallat sig kommunist. Nu är vi alla feminister! ;-)

    Av allt att döma har de lyckats jättebra, eftersom även Alliansen tycks ha anammat deras synsätt. Se t.ex. Pelle Billings reflektioner från ett borgerligt ideseminarium om jämställdhet:

    Min andra fråga under dagen handlade om hur kvantitativ jämställdhet (kvotering, osv) kunnat bli en del av borgerlig politik i Sverige. De strömningar som står för kvantitativ jämställdhet är den socialistiska feminismen och radikalfeminismen. Den senare har sina rötter i marxistisk teori – enligt de som själva sysslar med radikalfeminism – och socialistisk feminism är ju väldigt… socialistisk.

    En rimlig förväntan är att borgerligheten ska stå för en liberal feminism, och vänstern för en mer socialistisk eller marxistisk feminism. Arkelsten och Sabuni duckade frågan (de stod i och för sig inte där framme då), medan jag fick medhåll av Susanna Popova som också hon gjort denna analys i samband med att hon skrev Elitfeministerna.

  4. Cello Jr Says:

    http://fyrahundrasjuttiosex.blogspot.com/2012/01/feminismen-frater-pa-samhallskontraktet.html

  5. Ursäkta Oredan (Vi bygger om) – Källor, Referenser och Videoklipp nu på separata sidor « Aktivarum Says:

    [...] Chapins Inferno (Bernard Chapin), och vad hittar jag i Genusnytts nyaste blogginlägg om inte en Chapin´s Inferno Video som kommenterar Sverige. Den finns nu att hitta på sidan ifråga. Vilket kan tyckas onödigt nu men om några veckor blir [...]

  6. Jämställdhetsfeministern Says:

    Oerhört klokt sagt av Malin Jonsson:

    Om killarna måste diskrimineras lite för att vi ska nå målet att det ska vara klart lättare att få ett jobb eller en utbildningsplats som tjej – då är att det är värt det.

    Det är ju precis det som feminism och jämställdhet går ut på! Hur kan någon ha en invändning mot detta resonemang, i Sverige 2012?

  7. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Stina

    Exakt! Att kön går före kompetens, samt principen att kvotera in kvinnor på mäns bekostnad är en hörnpelare inom marknadskapitalismen!

    Take it or leave it, jämställdister!

  8. Dan Says:

    @Stina

    Jag tror du använder fel ord för det. Feminism ”säljer” inte, det har ”sålts in” och blivit rumsren hos en liten grupp makthavare så som politiker, journalister och företagare, allt i syfte att tjäna PK-poäng.

    Men själva feminismen själjer inget för det finns knappt nån som köper det. Det är mera som när vissa ur samhället stödjer en totalotär makt. Ingen köper den men det ger poäng att hålla med den.

  9. En Läsare Says:

    Det är nog inte galenskap. Tror mer att det handlar om girighet. Jag vill ha, ha, ha…. Jag vill ha. Jag vill ha. Jag vill ha samma som du har, utan att behöva kämpa.

  10. monica pernroth Says:

    ”Några( killar) får man väl offra, för den goda sakens skull” sade en genus jurist till mig en gång,(ca 8 år sedan) då jag vid ett seminarium påpekade att några unga pojkar som ej hade begått ett brott hängdes ut ändå, av tidningarna och på seminariet, innan de blev friade i rätten!

    MÅNGA unga pojkar har sedan dess blivit offrade på det heliga altaret,
    för att ge igen för tidigare oförrätter mot kvinnor!
    Har man söner och jobbat med pojkar mest, då vill man att även killar skall ha en chans till rättvisa.Vad som hände FÖRR är inte intressant NU.

    Skall män och kvinnor sitta i” en sandlåda” och bråka så som vissa länder gör, därför att deras förfäder fick utstå oförrätter?
    Det är här och NU som vi kan förändra! om vi alla hjälps åt!

  11. Dennis Says:

    Stina

    GLÖM DET.

    NO WAY HONEY.

    Aldrig att vi killar kommer tycka det är ok att ni brudar kvoteras in.

    Tror du inte killar vill försörja oss och kunna skapa oss drömmar?

    Glöm det.

    Har du överhuvudtaget varit inne på försäkringskassan och andra myndigheter och kommunala som regionala? Det är en majoritet av tjejer där. Tycker du att män ska börja kvoteras in där?

    Och vad du tycker är inte en sanning.

    Så här är det Stina. Du betalar din drink själv och du får kavla upp armarna som män fått göra för att nå framgång. Glöm ridderlighet för det har inte vi killar råd med längre. Det är krig om jobben och det du säger är att män ska ge upp sina drömmar. Skrattretande.

  12. Dennis Says:

    Aldrig Aldrig Aldrig att det är OK med kvotering av medelklass tjejer som är etniskt svenska. Icke.

  13. Backlash Says:

    Jag begriper inte nyttan med 50/50 inom ett yrke. Vilken unik yrkeskompetens är det alla kvinnor har, som alla män saknar? Såvida vi inte pratar om världens äldsta yrke, förstås.

  14. Shit Girls Say Says:

    Här är mera humor. ”Shit girls say”

  15. Jocke S Says:

    Ja och nej, vi kommer inte undan det förflutna, inte heller andra länder/kulturer, eftersom (stats)feminismen stödjer sig på detta.
    ”Sverige, världens mest jämställda land”, ”otidsenlig kvinnosyn” osv
    Även om nuet är det väsentliga. Och analysen att ”bara kvinnor hade det värst förr”, den ställer jag inte upp på!
    Inte heller på analysen att ”feminism är vänster”, se på en av de andra, Brigitte Ohlsson. Eller Ebba Britt Wattström.
    Nyfeminismen kom från USA och fick ett oerhört genomslag i Sverige på 80-talet, med besök här av amerikanska feminister. Några ”socialister” var de väl knappast.

  16. barfota Says:

    @monica pernroth
    Har själv 4 söner och kan bara hålla med dig. Skulle vara bra om staten betalade tillbaka de 10 miljoner som jag och mina söner ofrivilligt transfererar till kvinnor. Pengarna kunde användas till jämställdhetsarbete utan antijämställdisternas (feministernas) inflytande. God fortsättning.

  17. Access Says:

    Jo, den där videon med amerikanen får väl kategoriseras under ”humor”. Han verkar ju lika ko-ko som de värsta radikalfeministerna, fast på motsatt sida av stridslinjen.

    HU så hemskt att de läser böcker om ”gay couples” i förskolan! Det vore en sak om han protesterade mot att de BARA läste sådana böcker, men istället reagerar han mot ATT de läser såna böcker.

    Mörkermän eller mörkerkvinnor – samma skrot och korn.

  18. Aktivarum Says:

    Access:

    Vad menar du med att utan motivering kalla Bernard Chapin för ko-ko? Ge belägg för dina påståenden eller lär dig skillnaden mellan att kritisera en lobbygrupp (pressure group) och att kritisera vad än för godhjärtat initiativ som lobbyisterna påstår sig förespråka.

    Om du inte fattar poängen så kan jag poängtera den åt dig. I USA (Bernard Chapins hemarena) så kan lärare få skäll av lobbyistgrupper med fickorna fulla av PK-pengar för att de går fram till två killar som hånglar och säger åt dem att sluta med det.

    Nu kanske du replikerar att det är bra att homofobiska lärare får sina fördomar utmanade?

    Bra bra… problemet är att heterosexuella par sedan länge inte får hångla på skolan men det tänkte såklart ingen karriärskåt journalist eller politiker med scoop i sikte på att fråga om.

    This is your brain: O

    This is your brain on policical correctness: o

  19. Ulf Says:

    @Jocke S,

    Inte heller på analysen att ”feminism är vänster”, se på en av de andra, Brigitte Ohlsson. Eller Ebba Britt Wattström.
    Nyfeminismen kom från USA och fick ett oerhört genomslag i Sverige på 80-talet, med besök här av amerikanska feminister. Några ”socialister” var de väl knappast.

    Det är lätt att tro att amerikaner automatiskt är till höger om svenskar. Jag tycker att det blir mer rättvisande om man ser till generella tankemönster; jag bodde några år i USA och tittade en hel del på C-SPAN. Åtskilliga representanter i amerikanska kongressen skulle definitivt röstat vänster om de bott i Sverige. Deras resonemang har samma struktur, även om detaljerna skiljer sig.

    Jag menade inte att feminism är vänster, men att man måste vara klar över att många starka feminister mycket aktivt förespråkar socialistisk feminism. Alltså blir ordet feminism utan prefix i princip meningslöst, då det inte finns någon enighet om vad det faktiskt betyder i praktiken. Detta blev ju mycket tydligt när FI bildades och ledande feminister från höger och vänster krockade rejält.

    Kvinnliga liberaler har flera gånger blivit attackerade för att de inte vill kalla sig feminister, och deras argument att liberalister i grunden står för alla människors rätt till frihet från förtryck och frihet att verka för sin egen lycka. Eftersom det utesluter att man skall verka för sin egen lycka genom att beskära andras rätt till detsamma, kan man som sann liberalist inte skriva under på en feminism som tycker att det är ok att offra vissa individer, eller diskriminera för att ge igen för gammal ost.

  20. ID Says:

    @ Ulf
    ”Om man ger förtur till personer på andra grunder än kompetens, beror det på att det är andra än kunderna som trycker på”

    Du har fan inte begripit den inte alltför harmoniska relationen mellan ”tillgång” och ”efterfrågan”. Om ”kunderna trycker på” hade varit ett marknadsekonomiskt axiom, hade ingen i världen klagat.

    Ju mer ordklyveri desto effektivare hjärntvättning. Vem fan är Rosenberg? Sanningsprofet? Är hon kompetent eller självkvoterad?

    Det hon beskriver som ”liberal feminism” bortsett från skitordet ”feminism” ÄR vad socialism står för. Produktionsförhållandena är en fråga mellan klasser INTE mellan kön. Att folk leker med språket för att provocera, förvränga, vilseleda (som barn leker med lego) ändrar inte på definitionerna.

    Att vara liberal är inte motsatsen till socialism. Snarare tvärtom. Däremot har vi en nyliberalism som bygger på bl.a. Ayn Rands egocentrerade ideologi, där självbevarelsedriften ska vara högsta axiomet. Även det radikalfeministiska synsättet att männen gott kunde försvinna från jordens yta är en helt logisk slutledning av denna ideologi.

    ”Vänsterrörelsen har opportunistiskt hoppat på feminismen eftersom de insett att man kan ta den gamla socialistiska ideologin och enkelt översätta den till socialistisk feminism.”
    ”Alliansen tycks ha anammat deras synsätt”

    ”Hoppat på”, ”översättning”, ”anammat”! Hahaha! Du borde få nobelpriset i ekonomi med sådana djupa analyser.

    Vad fan är ”statsfeminism”….? Staten är de som äger den!

    Lycka till med år 2012 med fortsatt förnekelse i ditt eviga förnekelsestadie!

  21. Lasse Says:

    ”Vad som gör saken ännu mera osmaklig är att det sägs av en tjej. Hon hör alltså själv till den grupp hon vill ge privilegier.”

    Jag tycker det är ännu osmakligare när en man ÄR eller UTGER sig för att vara feminist. Det kan tyda på två saker, antingen har han blivit hjärntvättad eller så försöker han gagna sig själv på något sätt.

  22. Lasse Says:

    …gagna sig själv på något indirekt sätt. Bättre i så fall med tex Gudrun Schyman. Hon liksom bara är så hemsk.

  23. Jocke S Says:

    Hmm, om USA, visst finns det en ”vänster”, och har funnits än mer tidigare. Men nyfeminismen kom inte från öst, inte från Sovjet eller Kina. Och inget av västfeminismens överdrivna daltande med kvinnan, skuldbeläggande av vanliga män och klagande på ”förtryck” medan svarta män lynchades i USA.
    ”Statsfeminism” är det som alliansen med Reinfeldt i spetsen hävdar. Ett ensidigt fokus på kvinnors problem, verkliga eller påhittade, en fortsatt skuldbeläggning av mannen som kön (för politikers och andras EGNA relativa ojämställdhet mot just kvinnor!) Och en fortsatt accceptans av allt skitsnack om män, all diskriminering mot pojkar i skolbetygen, och mot pappor i värdnadsfrågor!
    Mycket av detta kom från USA på 80-talet, (även den hysteriska incestklappjakten där), att sedan ”vänstern” här tagit över en del, och att Reinfeldts M kallar sig för det nya arbetarpartiet, osv osv, allt detta är ju bara ett spel för gallerierna.

  24. Torstensson Says:

    Min bild av andra svenska män är att dom är väldigt svåra att få att reagera eller utala sig om den curling av kvinnor som sker i det svenska samhället.

    1) Dom är inte insatta
    2) Dom ser inte vilket vatten dom simmar i
    3) Dom pratar hellre om invandring
    4) Dom är ridderliga i själva diskussionen om en tjej sitter bredvid.
    5) Dom är ”lagom” . Vågar inte ha en åsikt.
    6) Har svårt för att prata passionerat om saker utan att hejda sig, därmed svårt att prata politik.
    7) Rädda för förnyelse
    8) Rädda för att verka omanliga om dom klagar.

    Den svenska manen knyter näven i fickan på sin höjd eller reagerar inte alls som en passiv abbore som ligger på land.

    I Frankrike reagerar man annorlunda. Dör kör bönderna ut gris-bajs och vägrar hämta sopor etc. Dom gör helt andra saker.

    Jag stör mig FORTFARANDE på den där reklamen där en svensk man pratar som en nörd om att han vill se en Milan-match och så hör man frugan ge sitt godkännade ”jaja..ja…okejdå”.

    Klart mannen ska se Milan, sen kan hon väl gå och titta på gardinera i Milano under tiden om det ska vara så. Men till en Milanmatch det ska han fanemig !

    Om ni frågar mig. Hemskt att se vilka redskap män är och i vilken fångenskap dom lever i egentligen. Hellre är jag singel än lever i fångeskap med en tantfrissa-kvinna när jag är 60.

    Det är många svenska män som lever i ett Lilla Fridolf förhållande. Jag vill så gärna hjälpa dessa karlar haha. Jag tycker uppriktigt och allvarligt synd om dom. Skaffa er en latinobrud och smaka på riktig kärlek grabbar.

  25. Pether Says:

    http://www.gp.se/bostad/1.813246-rekorddyr-vaning-har-salts

    Och folk säger att kvinnor förtrycks?
    Förre ägaren var en kvinna, o nu ger köparen den till sin dotter, som övernattningslägenhet. Jag trodde patriarkatet skulle ge den till alla de mängder av män som inte har något tag över huvudet, de är ju trots allt män? Eller existerar inte patriarkatet?

  26. CH Says:

    gott nytt år på er!

    http://tjuvtittat.se/lappar/plotsligt-tander-det/

  27. Access Says:

    @ Aktivarum

    Det han diskuterar gäller förhållanden i Stockholm, inte i USA.
    Och han är lika extrem som radikalfeministerna, fast åt andra hållet.

    Han raljerar bland annat över att barnen i förskolan får läsa böcker om samkönade par, vilket enligt mig inte är mycket att gnälla över.
    Självklart är det lika legitimt att läsa böcker om samkönade par som om särkönade par.

    Problemet blir om de inte alls får läsa böcker om särkönade par, eller klassiska barnsagor bara för att de inte är politiskt korrekt. Det vore relevant att raljera kring, men det gör han inte.

    Man måste inte kasta ut allt det gamla bara för att man kompletterar med saker som ger en bredare verklighetsbeskrivning.

  28. Stina Says:

    svar till Ulf, Dan och Dennis.

    —> Jag påstår att feminism säljer idag.

    Ni blir förb-e och berättar om andra saker som ska motsäga det.

    Förr i tden pratade män om ”kärringsnack”.

    Jag ser att ni gör vad ni kan för att hålla fenomenet vid liv.

    Jag trodde aldrig att jag skulle behöva anvisa till Aftonbladet och Expressen i en diskussion….

    —> Men, pojkar, kolla alla dessa kvinnliga skribenter som i dessa
    —> tidningar tjänar pengar på att skriva dåliga saker om män!

    Om ni tycker att det behövs kan jag ge Internetlänkarna till dessa två tidningar.

    PS Pär – prata lite med dessa killar så att de inte dra ner standarden alltför mycket på GenusNytt!

  29. Björn Says:

    ”Skaffa er en latinobrud och smaka på riktig kärlek grabbar.”

    Någon ovan nämner latinobrud. Latinobrudar kan vara väldigt feministiska också, i alla fall inom Europa.

    Man kan dela upp världen från Sverige till Indonesien i tre zoner.

    1. Europa är sexzonen. Där allting som berör sex / kvinnor ger oproportionerligt högt straff.

    2. Sydöstasien är drogzonen. Där allting som berör droger ger oproportionerligt högt straff.

    3. Det mesta mellan dessa zoner tillhör den religiösa zonen. Där allting som berör brytande av tabun ger oproportionerligt höga straff.

    Amerika är terrorzonen.

    Ingenting är för mig rimligt. Om jag blev tvungen att välja någon zon så skulle det blivit terrorzonen.

  30. Ulf Says:

    @Stina,

    svar till Ulf, Dan och Dennis.

    —> Jag påstår att feminism säljer idag.

    Ni blir förb-e och berättar om andra saker som ska motsäga det.

    Jag blev inte förbannad. :) Vi diskuterar bara.

    Min poäng var att, visst, feminism säljer idag, och det är en anledning till att Expressen och Aftonbladet kränger en massa feministiskt material, men datorspelbolagen säljer inte fler spel för att de har fler kvinnliga programmerare. De säljer möjligen fler spel om de har jättebra programmerare, alldeles oavsett vilket kön eller sexuell läggning de har.

    Det finns ingen motsättning mellan kön och lämplighet för spelprogrammering. Corinne Yu är en av de främsta och mest inflytelserika kodarna i spelbranschen. Inte för att hon är kvinna, utan för att hon är exceptionell. Det enda problemet är att troligen färre än 10% av rekryteringsbasen för spelprogrammerare är kvinnor…

    Sedan är ju frågan varför feminismen säljer. Är det så att det finns ett stort behov, eller är det för att det finns ett tryck uppifrån som många opportunistiskt utnyttjar? När staten driver igenom krav på jämställdhetsplaner, kvotering, genuscertifiering, m.m., så uppstår en artificiell marknad, som olika aktörer naturligtvis kommer att försöka utnyttja. Så sker även i kommunistiska samhällen. I marknadssocialistiska samhällen sker det mer öppet och avsiktligt: statens styrande aktiviteter syftar delvis till att skapa marknader som fungerar huvudsakligen enligt marknadsekonomiska principer.

    Kapitalistiska system riskerar att hamna i samma typ av dynamik, genom att aktörer med tillräcklig tyngd utnyttjar alla till buds stående medel för att skapa marknader, eller omforma marknader efter sina egna syften. Alla ekonomiska system blir i slutändan manipulerade, och måste vidta skyddsåtgärder.

  31. Aktivarum Says:

    Access:

    ”Det han diskuterar gäller förhållanden i Stockholm, inte i USA.”

    Han kan inte förstå Stockholm utifrån Stockholm, han har aldrig ens varit där så liksom alla andra normalt funtade människor bedömer han vad som sägs utifrån sina egna referensramar.

    ”Och han är lika extrem som radikalfeministerna, fast åt andra hållet.”

    Nej.Jag länkade inte honom efter att ha sett en eller ett par videos. Snarare så har jag sett många och hans övergripande ideal är ”personal liberty” och strid mot alla sorters fascism. Jag går på fakta och bevis, inte på vad som är populärt att säga.

    ”Han raljerar bland annat över att barnen i förskolan får läsa böcker om samkönade par, vilket enligt mig inte är mycket att gnälla över.”

    Det beror på att ni inte har i närheten av samma åsikt om vad som är statens uppgift visavi dagisbarn.

    ”Självklart är det lika legitimt att läsa böcker om samkönade par som om särkönade par.”

    Nej. Samkönade relationers statistik är inte i närheten av särkönade relationers statistik (Nåt Warren Farrell påpekade redan 1985). Om vi med relation menar särkönade relationers variant så har samkönade par statistiskt inget intresse av att härma de särkönade parens dans.

    Det är som tjejer som ber om porrtidningar. De gör det inte pga eget intresse de har inbillat sig de måste ha allt män har – plus allt de har som män inte har.

    ”Problemet blir om de inte alls får läsa böcker om särkönade par, eller klassiska barnsagor bara för att de inte är politiskt korrekt.”

    VEM påstår det blir ett problem? Här hamnar dina resonemang vilande på just de teorier om uppfostrans och strukturers enorma betydelse som knappast gjort vetenskaplig succe utan bara gjort alla människor hyperkänsliga.

    ”Det vore relevant att raljera kring, men det gör han inte.”

    Varför skulle han raljera kring ett påhittat behov jämfört med ett riktigt behov?

    ”Man måste inte kasta ut allt det gamla bara för att man kompletterar med saker som ger en bredare verklighetsbeskrivning.”

    Frågan är inte om man måste göra det. Frågan är vad du gör efter att det har inträffat? Ber om ursäkt och säger du inte visste bättre?

    Det är inte homosexuella som tvingats skapa PUA (som han är kritisk mot) så seriöst var inte ignorant mot dessa bevisligen existerande behov.

  32. Andreas B Says:

    Man måste då utgå ifrån att Malin Jonsson är kvoterad, enligt hennes egen utsago. Man får förmoda att hon är sämre än sina manliga kollegor. Jag hade tagit illa upp om hon haft samma lön som mig om jag jobbat där.

  33. Chroni Says:

    http://www.californiality.com/2011/10/california-circumcision-law.html

    Något för päran kanske

  34. Jocke K Says:

    OT:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article14151790.ab

    Om man vill kippa ännu mer efter andan så kan man läsa denna krönika av Natalia Kazmierska och framförallt sista stycket. En kandidat till årets dummaste citat redan nu?

    Hade jag varit kvinna hade jag känt mig grovt förolämpad för det hon säger är ju i princip att kvinnor är okapabla att fatta egna beslut och ta eget ansvar. Det är tydligen männen som fått de stackars kvinnorna att operera brösten och nu måste männen givetvis betala när det visat sig att implantaten innehåller gift.

  35. barfota Says:

    @Jocke K
    En del moderna kvinnor innehåller snart så mycket konstgjorda giftiga ämnen att de borde begravas tillsammans med annat miljöfarligt avfall. En klar miljörisk!

    Extra miljöskatt på dem ?

  36. Aktivarum Says:

    Jocke K:

    Ett bättre förslag är väl att de kvinnor som lyckas och blir rika på sina sillisar får betala för bättre liv åt de kvinnor som inte lyckas bli rika på sina sillisar?

    Medsystrar och allt det där..

  37. Joakim Says:

    Undrar om hon har kvoterats in med tanke på vilka behov hon ser.

  38. JD Says:

    Stina.
    Det är inte så enkelt som att feminism säljer.
    Det är svårt att beskriva på några rader med någon kommer säkert att göra en djupare analys så småningom.
    Feminism är idag en slags valuta som ger möjligheter att köpa sig makt genom att man bekänner den. Feminism är även ett påtryckningsmedel som kan hota dem som öppet väljer att stå utanför den. Tex politiker och andra makthavare.
    Att det är möjligt beror på att feminism har fått stämpeln som något gott vilket gör det svårt att öppet kritisera feminismens dåliga sidor. Israel och kritik mot dess politik var också helt tabu för några år sedan.
    De krönikörer som du menar tjänar pengar på sin feminism är bara Marionetter i det hela. Många vill klättra uppåt i den pyramid som hålla samman av feminism. Många är rädda att halka ned genom att kritisera den.

  39. Aktivarum Says:

    Stina:

    ”—> Jag påstår att feminism säljer idag.”

    Feminism ”säljer” idag mer och mer på samma sätt som Howard Stern. Dvs feminism säljer inte för att folk gillar skiten utan tvärtom för att det ju mer idiotiska saker som sägs ju mer uppmärksamhet genererar det när den andra sidan påpekar hur missnöjda de blir.

    ”Ni blir förb-e och berättar om andra saker som ska motsäga det.”

    Ja givetvis, det är ju att folk i allmänhet blir förbannade som är säljargumentet – så kan de feministiska skribenterna ”förfasa” sig över ”näthatet”. Du kan knappast hitta en enda person som läser teorin och säger ”så skall jag leva” Du hittar bara ideologiska dueller som genererar drama.

    ”Förr i tden pratade män om ”kärringsnack”. Jag ser att ni gör vad ni kan för att hålla fenomenet vid liv.”

    Snarare är det skvaller man pratat om.

    ”Jag trodde aldrig att jag skulle behöva anvisa till Aftonbladet och Expressen i en diskussion….”

    För sista gången, Aftonbladet och Expressen liksom all annan massmedia behöver inte vara omtyckta för att sälja. Att sälja och få medhåll är inte samma sak i mediabranschen!

    ”—> Men, pojkar, kolla alla dessa kvinnliga skribenter som i dessa
    —> tidningar tjänar pengar på att skriva dåliga saker om män!”

    Du menar samma skribenterskor som gråter ut på sina bloggar över näthatet? Du anar möjligen inte en koppling mellan ”säljandet” och deras tendens att klaga på ”hatandet” där?

    http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1523865/Surfare-som-hatar-kvinnor.html

    ”Om ni tycker att det behövs kan jag ge Internetlänkarna till dessa två tidningar.”

    Om du tycker det behövs kan jag ge fler länkar på dessa ”säljande” kvinnliga skribenter som klagar på angrepp mot dem i mailen, på kommentarsfälten etc.

    ”PS Pär – prata lite med dessa killar så att de inte dra ner standarden alltför mycket på GenusNytt!”

    Du har rätt där, vi vill ju inte hamna på samma nivå som Aftonbladet.

  40. pigeon Says:

    happy 2012

  41. Dan Says:

    @Stina

    Va då förbannad? Jag höll ju med att feminism säljer hos makthavare som politiker och media. Det är därför som Aftonbladet och Expressen ansäller radikalfeminister som ojar sig över allt möjligt som de tycker är männens fel.

    Men hos allmänheten säljer det inte. Verken män eller kvinnor köper det. Varför tror du det finns en sådan kompakt motstånd mot alla dessa löjliga artiklar i kvällspressen eller genus”vetenskap”?

    Varför börjar genus”vetenskap” få svårare och överleva och är på väg mot samma öde som i Norge? Dvs försvinna helt?

    Feminism säljer bara hos eliten. Allmänheten köper inte.
    Hoppas du nu förstår bättre vad jag menade.

  42. Stina Says:

    Aktivarum skriver: ”För sista gången, Aftonbladet och Expressen liksom all annan massmedia behöver inte vara omtyckta för att sälja. Att sälja och få medhåll är inte samma sak i mediabranschen!”

    Menar du att folk inte tycker om Aftonbladet och Expressen, men köper dem ändå?

    I så fall, hur ser den mekaniken ut?

  43. Ulf Says:

    @Stina,

    Vi reagerar mycket kraftigare på negativa nyheter än på positiva, och blir uttråkade av status quo. Det är förmodligen en fördel evolutionsmässigt, men funkar också väl för skandalblaskor. Även om vi tycker att tidningarna till stor del av skräp, attraheras vi av skandaljournalistiken.

    Själv bestämde jag mig för att sluta läsa Aftonbladet och Expressen i mitten av 90-talet, då jag kom hem från USA och till min stora förvåning upptäckte att de tävlade om att ha de smaskigaste löpen om Anna-Nicole Smiths silikontuttar, varvat med nyheter om Pamela Andersons dito. Jag har huvudsakligen lyckats hålla bojkotten sedan dess.

  44. Stina Says:

    Kan man då sammanfattningsvis säga att de som gapar mest (mediafeministerna) blir ”kvällspressens älsklingar” och får mycket bra betalt?

    Vad skulle GenusNytts skribenter kunna dra för slutsatser av det?

  45. Aktivarum Says:

    Stina:

    ”Menar du att folk inte tycker om Aftonbladet och Expressen, men köper dem ändå?”

    Ja det är precis vad jag menar.

    ”I så fall, hur ser den mekaniken ut?”

    På samma sätt som flyktingar som flytt till Sverige från sin egen misär men som lik förbannat när de väl är här får för sig att Sverige skulle bli så mycket bättre om det var mer som hemlandet.

  46. Heuristics Says:

    Jag har studerat till civilingenjör i datateknik (LTH) och på första dagen första lektionen var det 180 killar och 3 tjejer i klassen.

    Jag har studerat till datorgrafiker (BYH/Sofe) parallellt med en klass i kreativ programmering, i programmeringklassen var den en tjej och kanske 15 killar.

    Jag har jobbat ett år i ett dataspelsföretag: 9 killar 0 tjejer.

    Kvotera in tjejer????? Det finns inga att kvotera in.

    Det är för övrigt annars lite irriterande att som datatekniker leta bland jobbannonser och se texter av typen: ”vi tar väldigt gärna emot kvinnliga sökande”. Aja, det ger mig iaf ett bra tipps om var man inte bör jobba.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 389 andra följare

%d bloggare gillar detta: