Nu är det klart att det blir en förlängning av det så kallade filmavtalet mellan den svenska staten och filmbranschen. Det nuvarande avtalet gäller till 2012 års utgång. Det nya gäller 2013 – 2015, skriver bland annat Svenska Dagbladet.
Tyvärr tvingas jag konstatera att mansdiskrimineringen inom svensk filmproduktion ska öka. Det blir ett resultat av de nya formuleringar som den nya versionen av filmavtalet innehåller. Jämställdhetskravet ökas från dagens krav på 40/60-fördelning (vilket i praktiken innebär att minst 40 procent av det ekonomiska stödet måste gå till film som produceras av kvinnor) till 50/50-fördelning. Hälften av pengarna ska alltså gå till kvinnor.
Varför är det mansdiskriminering? Jo, för att det är betydligt fler män än kvinnor som vill hålla på med filmproduktion, och som gör det. Urvalet, som jag så ofta hänvisar till på denna blogg, är kraftigt mansdominerat. Då blir det mansdiskriminering om utfallet avseende ekonomiskt stöd ska fördelas 50/50 mellan könen.
Det finns många tecken på att betydligt fler män än kvinnor är intresserade av filmproduktion. Nedan visar jag ett. Så här står det i Svenska Filminstitutets rapport om genusfrågan med titeln “00-talets regidebutanter och jämställdheten”:
“Detta kan ställas i relation till den starka mansdominansen bland de sökande till regiutbildningarna. Vid filmhögskolan i Göteborg har andelen kvinnliga sökande till regiutbildningen under hela 2000-talet legat på 30 % medan 27 % av de sökande till Dramatiska institutet varit kvinnor. Räknas båda skolorna samman var andelen kvinnliga sökande 28 % under hela 2000-talet. […]
I förhållande till antalet sökande tar alltså de högre svenska filmutbildningarna in betydligt fler kvinnor än män. I själva verket är det på båda skolorna dubbelt så många av de sökande kvinnorna som tas in: på Filmhögskolan kommer 6 % av alla kvinnor som ansökt in på regiutbildningen men bara 3 % av männen, på Dramatiska institutet kommer 2 % av kvinnorna in men bara 1 % av männen.“
Här framgår alltså inte bara att betydligt fler män än kvinnor söker till regiutbildningarna, vilket är ett tydligt tecken på ett större manligt intresse. Det framgår också att filmintresserade män diskrimineras redan vid antagningen till utbildning. Andelen kvinnliga sökande som blir antagna är ungefär dubbelt så hög som andelen manliga sökande. Med andra ord är det dubbelt så “svårt” för en manlig filmintresserad att komma in på en regiutbildning som för en kvinnlig. Om män har 1 räkmacka så har kvinnor 2 stycken.
Om någon mot förmodan tror att det är slumpen, och inte kvotering, som gör att andelen kvinnliga antagna är dubbelt så hög så vill jag hänvisa till följande formulering i samma rapport:
“Även om detta är nedslående måste det emellertid påpekas att debutregissörerna i denna studie kan ha utbildats innan skolorna började tillämpa en medveten genuspolitik.”
Det står “medveten genuspolitik”. En snygg omskrivning för “kvotering”, det vill säga mansdiskriminering. Jag mår dåligt när jag läser det. Stackars manliga filmintresserade.
Jag vill understryka att för 15 – 20 år sedan var andelen kvinnor som var intresserade av filmproduktion ännu lägre än idag. Det innebär att bland de erfarna filmregissörer som idag kan komma ifråga för att göra en biofilm är den manliga övervikten större än i de siffror som redovisas ovan. När andelen kvinnor ökar i en bransch är det ju alltid en lång eftersläpning från att de börjar antas till utbildningar tills de gjort karriär och meriterat sig till seniora positioner – en eftersläpning på flera decennier. Det verkar finnas många som inte förstår det.
Så här säger den relativt nytillträdda VD:n för Svenska Filminstitutet, Anna Serner, när frågan om kvotering av kvinnor kommer upp:
“Jag är inte så rädd för att gå in och bygga regelverk och strukturer som kan stötta och säkerställa att det är samma villkor för kvinnor och män, men det är lite för tidigt för mig att vara så styv i korken och tro att jag har ett säkert svar på någonting som branschen har jobbat med i ganska många år.“
Hon vill alltså “säkerställa att det är samma villkor för kvinnor och män”. Det tycker jag är en bra idé – avskaffa mansdiskrimineringen och inför lika villkor! Men häpnadsväckande nog menar förstås Anna Serner att kvinnor är diskriminerade idag och att åtgärder ska vidtas så att kvinnliga filmare får det lättare. Ännu lättare (jämfört med män – det är nog aldrig lätt att få en film producerad).
Man skakar på huvudet. Man lever i Sverige i nådens år 2012.
Tack för tipset, Leif!
För övrigt 1: Det sägs att metallbasen Stefan Löfven kommer att bli ny s-ordförande. Men “han är inte kvinnornas man”, säger Expressens s-märkta krönikör Lotta Gröning (tack för tipset, Mats):
För övrigt 2: S-kvinnornas ordförande Lena Sommestad vill att en kvinna blir ny partiledare. Tack för tipset, Ivar J.



26 januari 2012 kl. 13:37
För övrigt: Lotta Gröning fick rätt fortare än kvickt. S-kvinnorna rasar.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2690929/sommestad-om-nya-partiledaren-vill-ha-en-kvinna
Men man har en kreativ idé!
“Hillevi Larsson resonerar kring att det kanske skulle vara en bra idé att bilda en ny framträdande post inom partiet, som ges till en kvinna.
– Det gäller verkligen att man lyfter fram kvinnor, säger hon.”
Inrättandet av speciella toppjobb som bara är öppna för kvinnor!?
Låter jämställt och bra…
26 januari 2012 kl. 13:44
“Jo, för att det är betydligt fler män än kvinnor som vill hålla på med filmproduktion,”
Det är ju det som är problemet! Om man bara lyckas jaga bort alla dessa manliga sökande (som f.ö. borde inse själva att de ska maka på sig), så kan man ta in minst hälften kvinnor utan att bli beskylld för att diskriminera.
26 januari 2012 kl. 13:48
Jämställdhetsfeministern – var är du? Vi behöver din syn på detta!
26 januari 2012 kl. 14:03
VD:n Anna Serner vill hellre ha kvotering än kvalitet.
Hur bra kan då svensk film bli?
Fö2:
Den dagen då sossarnas kvinnoförbund förespråkar en man, till någon post, känns avlägsen
26 januari 2012 kl. 14:11
Precis som Kjell Sundvall påpekade i en tidigare debatt i samma fråga så lyckas kvinnor sällan göra film som säljer eller ens går runt. För mig får gärna 100 % av filmregissörerna vara kvinnor om det innebär att det görs bättre film som dessutom bekostar sig själv. Men här tycks det mest vara fråga om bidragstiggeri – som vanligt.
26 januari 2012 kl. 14:23
[...] funkar helt enkelt inte att acceptera legenden men ifrågasätta konsekvenserna. Vill man bli av med konsekvenserna måste man ifrågasätta legenden som orsakar dem också. [...]
26 januari 2012 kl. 14:29
En röst på miljöpartiet de rödgröna är kontraproduktivt, direkt skadligt för miljön. Sverige är ett litet land som endast har råd att tänka ekonomiskt (för att kunna rädda miljön). Om Sverige skulle avvara ekonomisk potential i ett naivt försök att “spara miljön” så innebär det mindre möjlighet att påverka. Den kol, olja och gas som finns kommer helt oavsett vad miljöpartiet tycker och anser att förbrukas. Några graders uppvärmning skadar inte. Grundproblematiken är överbefolkningen. Det effektivaste sättet att komma till rätta med den är feminism. När kvinnan får all makt slutar ett samhälle att föröka sig. Ingen återvändo finns då. Kvinnan kan aldrig konkurrera mot mannen när allt ställs på sin spets. Endast uppbackad av manligheten klarar hon sig.
26 januari 2012 kl. 14:32
Det vara klart att det är Stefan Löfven som är ny partiledare för S för både Expressen och Aftonbladet och andra tidningar har gått ut på nätet och sagt att det är så.
Så buhu säger S-kvinnorna själv säger jag bara lycka till att kämpa med samma rygghuggande kvinnor som Juholt kämpade med och förlorade.
26 januari 2012 kl. 14:33
Jag är säker på att publiken vill se bra film och struntar i könet på regissören. Filminstitutet kan ge 100% av sitt filmstöd till kvinnor. Men de kan inte tvinga publiken att se filmerna. Resultatet kommer att bli att svensk film tappar publik till utländsk film.
26 januari 2012 kl. 14:36
Lite OT: Som det ser ut vägrar David Lindvall ta debatten i kommentarsfältet på hand egna insändare till GenusNytt. Bra gjort att han skickade en insändare men mycket ryggradslöst att sedan vägra ta debatten om det han skrivit.
26 januari 2012 kl. 14:40
Ang film: Massagestavar och p-piller bör förbjudas.
26 januari 2012 kl. 15:06
@Patrik B
Snart ser vi tomma biosalonger, fördelen är att de kan användas till bättre ändamål, kanske mansjourer?.
26 januari 2012 kl. 15:24
11:16: Anna-Klara Bratt på tidningen Feministiskt perspektiv är besviken på uppgifterna om att Stefan Löfven blir ny S-ordförande.
– Det känns som om man springer och tar till traditionella lösningar från förra seklet. Jag tycker att det i sådana fall fanns andra kandidater som borde ha legat närmare, till exempel Wanja Lundby-Wedin om man vänder sig till fackföreningsrörelsen, säger Anna-Klara Bratt till SR:s Alltid Nyheter.
Hela intervjun med Anna-Klara Bratt Anna-Klara Bratt om Stefan Löfven (5:20)
26 januari 2012 kl. 15:59
Hur kan S välja en vit heterosexuell vit man nu igen? Det man hatar mest av allt bland feminister.
26 januari 2012 kl. 15:59
medelålders skulle det vara…
26 januari 2012 kl. 16:01
Visst, Löfvén kanske inte är kvinnornas man. Men å andra sidan var väl inte Mona Sahlin männens kvinna, så det jämnar ut sig.
26 januari 2012 kl. 16:18
OT:
Daniel Suhonen, chefredaktör för partiets tidskrift Tiden säger:
– Löfven måste nu ge plats i partitoppen för ett tydligt kvinnligt ledarskap. Eftersom kvinnorna är vår viktigaste väljargrupp tillsammans med invandrare och arbetare måste dessa grupper känna igen sig i den socialdemokratiska ledningen.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vu-holl-presskonferens-lofven-ny-ordforande_6800661.svd
Så i SAP är inte väljargruppen “män” viktiga? Inte undra på att sossarna drabbas av väljarflykt… Usch så unket, SAP!
26 januari 2012 kl. 16:33
Jag skulle tro att det finns filmare som nu känner att dom vill gå utanför filmavtalet och kanske producera film utan att känna sig tvingade att följa könsreglerna. Konstnärssjälar brukar inte gilla att vara tvingade av regler. Förhoppningsvis får vi se filmer nu som produceras av upproriska antifeminister som vägrar låta sig begränsas av sitt kön.
26 januari 2012 kl. 16:35
@Hjalmar: Håller med. Men: “Socialdemokraterna riskerar att fastna i gubbträsket, tror bedömare” – så S vill nog inte förknippas med manliga väljare.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svart-att-se-tre-herrar-i-topp_6800317.svd
26 januari 2012 kl. 16:38
Att räkna “han” och “hon” känns så ofräscht och mossigt. Kan man inte räkna “hen” vid filmproduktionen?
26 januari 2012 kl. 16:52
@Hugo
Ja, vi får väl se vem som blir sossarnas “finansminister”.
26 januari 2012 kl. 17:28
@Hjalmar
Daniel Suhonen beklagade sig också under Almedalsveckan över att han tyckte att han hade fått för mycket pengar i plånboken. Huruvida han hade funderat på att ge överskottet till någon som behöver det bättre nämnde han inte ett ord om.
26 januari 2012 kl. 17:29
Gröning (som tycker att Löfven inte är kvinnornas man): Botten inte nådd för S
Är det bara jag som tycker dessa ord låter som hot?
Nu vet jag i och för sig inget om Löfven, men det är kusligt att se vad dessa kvinnor som har stannat kvar i tonåren gör med demokratin.
26 januari 2012 kl. 17:42
Apropå Anna Serner.
könsdiskriminering = samma villkor
krig = fred
Nyspråk.
Har inte Anna Serner läst Orwell?
Eller har hon läst men inte förstått?
Eller är det så illa att hon läst, förstått och tillämpar?
Som bög kräver jag naturligtvis att 10% av alla pengar ska gå till hbt-personer. Och ytterligare 10% till ej svenskfödda. Handikappade kan få något lägre kvot. Arbetarklassens kvot borde bli ca 90%.
(hur går detta ihop??? kanske matematik är en patriarkal disciplin som i såna här lägen kan nonchaleras?)
Frågan är; Om man passar in på fler än en kvot, kan man då välja vilken kvot man vill söka in på?
;o)
26 januari 2012 kl. 17:52
@ Hjalmar Valeria Leifer
(S) har inget val, de vet att männen har flytt (s) och verkar förstått allvaret. Då funkar inte radikalfeminism! Det enda riktiga är att lyssna till väljarna och återfå deras förtroende att komma tillbaka samt hitta nya väljare bland de unga.
Vill S-kvinnor bilda eget parti som (FI) är det ingen som hindrar dom att ta ut skiljsmässa så länge de inte drar maken inför smutsig vårdnadstvist där väljarna blir drabbade och parti kassan plundrad.
Valet 2014 är här, det är allvar och verklighet!
(S) profilerar sig med frågor
# Rättvisa
Stefan Lövén säger:
– Vi har lösningarna, vi har politiken. Vill frigöra kraften hos alla människor för att utveckla människors frihet och rättvisa. Det är vi tillsammans som ska forma samhället. Vi måste jobba nu vidare med att bygga ett ännu starkare parti, vi måste bli fler än de över 100 000 medlemmar vi har idag.
Väljarna kommer vara med och samtala för att forma politik inför 2014 som te x :
#Kvinnors våld mot män
#Bristen på mansjourer och ekonomiskt stöd till mansjourer.
# Införandet av resningskommissioner
# Könsneutral lagstiftning
#Mäns överrepresentation bland hemlösa
#Pojkars katastrofala skolresultat utan att skuldbelägga pojkarna.
#Män den största självmordsgruppen
#Män största våldsoffer gruppen
#Pojkar och Män överrepresenterade på landets anstalter pga frånvarande pappa under uppväxt åren
#Den konstanta negativa attityden mot män i media
26 januari 2012 kl. 18:04
Feministisk forskning har visat att det är diskriminering och kvinnoförtryck att fler män än kvinnor är intresserade av och ägnar sig åt filmproduktion. Som Anna Serner tidigare så klokt konstaterat, så är det en nationell katastrof att en majoritet av de filmer som görs i Sverige görs av män. Då är det minsta man kan begära att 50% kvinnor kvinnor kvoteras in. I rådande katastroftillstånd borde man ju egentligen totalförbjuda svenska män att göra film. Så att det blir jämställt.
Och det är märkligt att det ska vara så svårt för er jämställdister att förstå att det enda sättet att säkerställa att det är samma villkor för kvinnor och män inom filmbranschen, är att ge kvinnliga filmskapare bättre villkor än manliga. Det säger ju sig självt, att det är så!
26 januari 2012 kl. 18:40
SL är bara tillförordnad och sitter fram till kongressen. Om sprickan inom det socialdemokratiska partiet är tillräckligt djup, eller om det visar sig att SL inte platsar som partiordförande kan olika krafter fram till kongressen komma att lansera en eller flera konkurrenter till honom. Det gäller alltså för SL att smida medan järnet är varmt, dvs att visa vad han går för samt se till att omge sig med ett vinnande lag:
http://www.youtube.com/watch?v=KSOTN…eature=related
Ok, tack för den info.
Om partiet står inför en partiledarstrid vid kongressen 2013 så är de körda 2014 i alla fall. Känns som att inget mer får gå fel för dem nu.
__________________
https://www.flashback.org/t1679139
26 januari 2012 kl. 19:16
Det spelar ingen roll om SAP väljer till ordförande en man eller en kvinna, en fackpamp eller en universitetsutbildad proffspolitiker, en lantis eller en stadsbo, en ursvensk eller en invandrare. Socialdemokraternas tid är förbi nu. Väljarsiffrorna visar en tydlig trend. Nedgången började när Olof Palme tillträdde, han blev ett sänke direkt som möjliggjorde de första avbrotten i sossarnas makthegemoni, och hans efterträdare fullbordade väljarflykten (med undantag för en tillfällig topp vid missnöjesvalet 1994).
Tage Erlander var SAP-partiordförande och statsminister oavbrutet i 23 år. Mona Sahlin och Håkan Juholt blev partiledare men aldrig statsministrar. Hennes tid som partiledare varade i fyra år, hans varade i tio månader. Trenden är tydlig. Oavsett kön på partiledaren så är socialdemokraterna en vilsen och förbrukad kraft idag. Jag tror inte det skulle hjälpa särskilt mycket om SAP tog avstånd från feminismen, loppet är kört helt enkelt.
26 januari 2012 kl. 19:20
Hur vågar de berätta alla dessa detaljer så osminkat? Det hade lika gärna kunnat vara Jämställdhetsfeministern som skrivit rapporten.
“…men det är lite för tidigt för mig att vara så styv i korken och tro att jag har ett säkert svar på någonting som branschen har jobbat med i ganska många år.”
Så varför trotsar du då din egen magkänsla?
Om fler män söker, då faller det sig naturligt att fler män är lämpade om det inte är en unik situation. Om man då ändå kvoterar in fler kvinnor, då kommer vi få Hollywood-kvalitet på våra flesta filmer, och därmed kan vi glömma internationella filmpriser.
För övrigt 1: Just ja. S är ju kvinnornas parti, inte jämställdhetens.
26 januari 2012 kl. 19:37
S kommer klara sig om s-kvinnor och rebella mfl radikalfeminister inom (s) bildar eget parti som (fi). Om (s) sedan formar en jämställdhetspolitik baserad på folket och därmed ömsesidig respekt kommer de ha en chans.
Pär Ström och Pelle Billing är progressiva och beritter den kunskap och position som politikerna saknar.
26 januari 2012 kl. 23:46
Valeria säger: 26 januari 2012 kl. 17:28 “Daniel Suhonen beklagade sig också under Almedalsveckan över att han tyckte att han hade fått för mycket pengar i plånboken. Huruvida han hade funderat på att ge överskottet till någon som behöver det bättre nämnde han inte ett ord om.”
Valeria – han kanske talade om principen?
27 januari 2012 kl. 3:35
Patrik B & Barfota: Varför skulle salongerna stå tomma? De två bästa filmerna jag såg 2011 var av kvinnor.
27 januari 2012 kl. 10:04
Sofia Capel: Salongerna behöver inte alls stå tomma om de kvinnliga regissörerna gör bra film, vilket de naturligtvis kan.
Jag gillade TV-serien Hinsehäxan skarpt. Den var gjort av Molly Hartleb som är både ung och feminist. Det stör inte mig eftersom serien var bra.
Men varför kan inte kvinnor tävla om filmpengarna på samma villkor som män? Varför ska det finnas särskilda kvotgrupper för könen? På vilket sätt kommer det att göra svensk film bättre?
27 januari 2012 kl. 11:26
@Sofia Capel (@sofiacapel)
Det var ironi och satir.
Ville bara peka på att det behövs lokaler och pengar till mansjourer, någonting som är långt mycket viktigare än vilket kön som gör en bra film. Sorry om jag var otydlig.
27 januari 2012 kl. 16:18
Jag anser att hälften av lönerna inom sjukvård och dagis skall gå till män.
01 februari 2012 kl. 22:56
[...] http://genusnytt.wordpress.com/2012/01/26/mansdiskrimineringen-inom-filmproduktion-ska-oka/ [...]