Genus, nu även i konstens värld

by

Moderna Muséet i Stockholm har genomfört en särskild genussatsning. För 42 miljoner kronor har man köpt in konst specifikt från kvinnliga konstnärer, för att komma tillrätta med den bristande jämställdheten i konstnärlig representation. Nu är man i mål, utropar en glad museichef. Läs mer här.

15 svar to “Genus, nu även i konstens värld”

  1. Dalahest Says:

    ”genusbalans”

    Vad är genusbalans?

    Är genusbalans 50/50?

    Gäller det även latrintömmare?

    Även alla latrintömmare måste uppnå kvoten 50/50?

    Eller har jag missförstått?

  2. Olle Says:

    Kvotering även i konstvärlden alltså !

    …..eller med andra ord om man är en bra, talangfull och genial konstnär kan man lika gärna lägga ner arbetet om man är av fel kön, dvs. man.

    Det här är sjukt Sverige vi lever i, vad skall detta sluta ?

    ps. när jag läser sånt här letar sig alltid tankarna tillbaka till universitet som blev åtalade och fällda för att dem kvoterade in män till ett kvinnodominerat yrke (vetrinär)

  3. seww Says:

    Underbart land. Pengar verkar vi ha men folk kickas överallt… Slöseri på onödigt svammel…

  4. Erik Says:

    Nja konst är väl närmast det enda område där sådana här satsningar faktiskt är berättigade. Konst är till skillnad från de flesta andra saker som genusvetare pratar om nämligen godtyckligt värderad. Den är värd vad några få samlare är beredda att betala för den. I detta fall var det också privata pengar.

  5. Dalahest Says:

    Erik

    Samtidigt så är detta ett bra exempel på att ”genusbalans” = ”plocka russinen ur kakan”.

  6. Erik Says:

    Dalahest:

    Jo det är ett sätt att uttrycka det, men den tanke ditt inlägg framför allt inspirerade hos mig är att det också visar genusfeministernas absurda världssyn. De tror på fullt allvar samhället är en konstutställning. En offentlig skådeplats där det viktiga är vad som står var nånstans och där kvalitet är godtyckligt tyckande. Med den synen på samhället, världen och verkligheten är deras tankar inte ens oväntade utan fullt begripliga. De vill leka museiintendent och vi andra är bara olika konstföremål som de skall flytta runt efter eget tycke. Och precis som museernas chefer inte frågar besökarna vilket föremål som de vill ha var nånstans, exakt samma syn har genusforskare på demokrati.

  7. Lasse Says:

    Konst är väl sådant område som skall vara könslöst….utan fokusering på varje man eller kvinna. Egentliga problemet är väl att genusfeministerna skall sätta en könsstämpel på precis allting och som vi alla vet fungerar ju inte det.

    Vi ser bara början på rekyler och bakslag när det gäller denna kvotering och könsstämpelhysteri.

  8. Lasse Says:

    på varken man eller kvinna….ska det vara

  9. Lars Says:

    Vad elaka de låter de där genusfeministerna, berätta mer Erik! Är alla feminister såna?

  10. Lasse Says:

    Ooops……är en feminist här och direkt från höften skjuter hon en av deras ”berömda” härskartekniker.

    Nämligen ”förlöjligande”…..keep on going ”Lars” vi får om du får något napp. *gäsp igen*

  11. Erik Says:

    Lars:

    Denna debatt handlar förståss inte om personer utan om strukturer. Och som vi alla som varit med ett tag vet så spelar det ingen roll hur många personer som är sådana när man pratar om strukturer. Alla feminister ingår ju i strukturen såklart oavsett hurdana de personligen är. För att använda det feministiska resonemanget, vi anklagar inte en enda person för någonting, det är ju struktuuuuuuuuren vi pratar om serru. Otur Lars!

  12. Christopher Says:

    Inget nytt under solen. När nazisterna kom till makten rensade de ut all judisk konst och ersatte den med ”germansk” konst.

    När vi ändå talar om kvotering kan nämnas att nazisterna använde samma argument som feministerna använder sig av idag.

    I 1930-talets Tyskland sades det att det fanns oproportionerligt många judar som var bankirer, advokater, läkare etc – judarna höll varandra om ryggen och utsatte tyskarna för systematisk diskriminering. Därför behövdes det statliga insatser för att åtgärda problemet.

    I 2000-talets Sverige talas det istället om att det finns oproportionerligt många män i bolagsstyrelser och på VD-poster – männen håller varandra om ryggen och utsätter kvinnorna för systematisk diskriminering. Därför behövs det statliga insatser för att åtgärda problemet.

    De tre totalitära ideologierna – kommunism, nazism och feminism – har många likheter.

  13. Erik B Says:

    Kvoteringen är helt klart berättigad. Jag var på Louisiana förra sommaren och vandrade runt på en utställning med 1900-talskonst. Av 50 konstnärer var 49 män. Fick dessutom känslan av att den kvinnliga konstnärens verk var lite undanstoppat, medan många av de andra tavlorna hängde i stora upplysta utrymmen. Här kanske någon vill invända med att många stora konstnärer har varit män, men 98% på en utställning som ska representera konsten under ett helt sekel? Tänk efter lite nu… Om det här är praxis i konstvärlden så framstår 42 miljoner en struntsumma.

    För övrigt är det kul att fler och fler blir konstintresserade. Jag uppmanar alla att gå och se den här utställningen så att vi får mer valuta för varje skattekrona! Ingen vill väl vara kulturfientlig? Ha en bra dag!

  14. Erik Says:

    Erik B:

    Ok då skall jag göra ett test med dig. Jag är själv ganska ointresserad av konst men t o m jag kan namedroppa personer som Rembrandt, Vermeer, DaVinci, Raphael, Rubens, Poussin och Chardin. Frågan jag har till dig är om det enbart uteslutande är konstnärer i den klassen som vi pratar om vilka kvinnor har jag missat? För mig är detta ungefär som att prata nån av de stora sporterna som jag är ointresserad av. Jag kan nämnda de flesta lagen på högsta nivån men gå ner ett hack och jag vet ingenting. Jag har ingen aning om vem som spelar fotboll i division 2 men jag känner till de bästa lagen i italienska, spanska och engelska ligorna. Så nu när jag förklarat att det enbart är högsta klass vi pratar om. Vilka kvinnliga konstnärer har jag missat?

  15. Lasse Says:

    Att räkna hur många kvinnliga respektive manliga konstnärer som finns på en utställning talar väl sitt eget tydliga språk om Erik B:s personlighet.

    Vad oerhört jobbigt det måste vara att som ”besatt” könstämpla allt i sin väg.

    Varför bara inte njuta av konsten oavsett om det är man eller kvinna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: