Pojkar förbjuds stå upp och kissa

by

 

Pojkarna på lågstadiet vid Aktivitetsskolen Tonsenhagen i Oslo har fått en ny ordningsregel: De får inte stå upp när de kissar. Men föräldrar och forskare protesterar. ”Detta är en kränkning”, säger en pappa som har flera barn i skolan. Han efterlyser en debatt om pojkars plats i skolan. ”Detta vittnar om förakt mot pojkar”, säger han. Läs mer här eller här.

Jag undrar vilken reaktionen hade blivit om en skola satt upp regler för hur flickor i detalj ska gå tillväga vid uträttandet av sina behov.

30 svar to “Pojkar förbjuds stå upp och kissa”

  1. framtiden Says:

    Jösses!

  2. Logitech Says:

    Lösningen är ju lika enkel, som självklar. Helt oavsett kön, helt oavsett om du företrädesvis sitter eller står. Vid toaletten. =)

    Urinera alls inte på toaletten. Förakta inte bara, som vanligt, i tysthet feministen/kommunisten. Kissa istället rikligt _endast_ på ditt lokala genuskräk, på ditt lokala kommunist/feministsvin. Det vill säga; på den manshatiska extremistminoriteten.

    Men visst är det ju samtidigt tur att vi har minoriteten kommunist/feministsvin? Hur skulle vi annars kunna lösa dylika *världsproblem*, och så här *äntligen* få anledning att dela ut pekpinnar i det privata: Hur det ska genusriktigt kissas.

    Toalettringen uppe, eller nere? Sitta eller stå? *Världsproblem* i det privata. Där ligger kommunisten/feministen onekligen i framkant. *Kampen* mot det onskefulla hjärnspöket *patriarketet* utkämpas *såklart* med fördel även på toaletten =)

  3. John Says:

    Sitt ned och kissa.
    Det gör jag.
    Samtidigt kan man tex
    läsa JULA-katalogen…

  4. barfota Says:

    Gör toaletterna mindre, då kan killarna inte missa stolen och tjejerna inte besöka toaletten i par. Dessutom så är det inte helt ovanligt att tjejernas toaletter är snuskigare än killarnas, kanske står tjejerna också upp och kissar ibland🙂

  5. Mormor Says:

    Är ohälsosamt för prostatan att stå upp och kissa har jag hört.
    Men är väl lite knäppt att förbjuda någon att stå. Bättre att bara uppmana om att sitta.

  6. Pelle Billing Says:

    Jag hoppas det blir ett rejält uppror i Norge mot detta!

  7. Speedy Gonzales Says:

    Pissa på en rabiat feminist är det mest riktiga i sammanhanget. Förbjud all försäljning av choklad och förbjud alla fördummande dokusåpor så ska ni se att de kryper framför våra ben snart…

  8. Farmor Says:

    ”Är ohälsosamt för prostatan att stå upp och kissa har jag hört.”

    Är ytterligare en feministlögn.

  9. Henrik Says:

    @Farmor:
    Sist jag kolla kom den lögnen från islamskt håll.

  10. midnattsvarg Says:

    Å andra sidan är det ingen nyhet att herrtoaletter, barn eller vuxna, alltid är mer ofräscha än damtoaletter eftersom stående killar har en tendens att missa och inte bryr sig om det. Det luktar illa och blir extra otrevligt jobb för städpersonalen. Är det verkligen en så stor kränkning att inte få stå när det går minst lika bra att sitta?

  11. Anders Says:

    ”när det går minst lika bra att sitta”

    Enligt vem? Gudrun Schyman?

  12. midnattsvarg Says:

    Enligt mig. Och jag tror att jag kan vara så fräck att jag uttalar mig för alla män i frågan, annars undrar jag verkligen hur de löser nummer 2.

  13. Jocke Says:

    Hmmmm…egentligen så är det inte helt fel att sitta ner och kissa. Som någon nämner ovan är det faktiskt bra för pojkar och män att sitta ner och kissa ur en ren hälsoaspekt.

    Den som har besökt en skola vet också att pojkar (och tragiskt nog ibland även vuxna män) har en förmåga att kissa precis överallt utom där dom ska. Så det är en sanitär olägenhet dessutom.

    MEN, att på detta sätt gå in och tvinga pojkarna istället för att gå tillväga pedagogiskt tyder faktiskt på ett förakt mot pojkar. Utan tvekan. Jag tvivlar mycket starkt på att man hade gjort liknande om det gällt flickor.

  14. barfota Says:

    @ midnattsvarg

    ”Är det verkligen en så stor kränkning att inte få stå när det går minst lika bra att sitta?”

    Ja det är en klar kränkning att inte låta människor bestämma själv hur de vill pissa.

  15. Sony Says:

    Riktigt duktiga knähundar sittkissar naturligtvis på befallning.

    midnattsvarg sade: ”annars undrar jag verkligen hur de löser nummer 2”

    Hint: Generell utformning av en manskropp: Bajshål bak, snopp fram. Okej?

  16. Magnus, Genusmagazinet.se Says:

    Sedan kan man fråga sig det meningsfulla i att införa en regel, när man som skola inte har minsta möjlighet att kontrollera om regeln efterlevs?

  17. midnattsvarg Says:

    @barfota, Sony

    Jag tycker ni är ganska barnsliga faktiskt. För det första pratar vi om barn, inte vuxna. Ingen kommer att tvinga er att sitta ner, förutsatt nu att ni gått ut grundskolan. Barn får redan en hel del order av vuxna hur de ska leva sina liv och sköta saker och ting, hur det ska borsta sina tänder, hur/när/vad de ska äta, vilka kläder de ska ha på sig, när de ska sova och gå upp, läsa läxor och så vidare. Vi har redan bestämt att de måste pissa i toaletten och inte rakt på golvet eller i garderoben, är det också en kränkning? Reality check, tack.

    Vidare, även om penis sitter fram går det utmärkt att sitta ner och kissa, eftersom jordens dragningskraft gör att den pekar nedåt snarare än rakt fram. Jag har testat så jag vet att det funkar, om om du tvivlar på mitt ord så rekommenderar jag dig att testa själv och förundras över fysikens magi.

    @ Magnus
    Det är å andra sidan en bra fråga, jag tror det räcker med en fast uppmaning faktiskt. Jag tror inte att alla lågstadiebarn är så trotsiga rörande en sån här, no pun intended, skitsak.

  18. Erik Says:

    midnattsvarg:

    ”Jag tycker ni är ganska barnsliga faktiskt.”

    Nämen så oväntat argument, om du inte får bestämma över andra är personerna som säger du inte får bestämma barnsliga.

    ”För det första pratar vi om barn, inte vuxna.”

    Lustigt, de flesta sammanhang anses övergrepp mot barn vara värre, inte lindrigare. Det är fascinerande hur alla regler upphör gälla när vi pratar om genusfolk.

    ”Ingen kommer att tvinga er att sitta ner, förutsatt nu att ni gått ut grundskolan.”

    Det är inte en personlig diskussion så det där är inget argument.

    ”Barn får redan en hel del order av vuxna hur de ska leva sina liv och sköta saker och ting”

    Barn får anvisningar, inte order javisst men de anvisningar (liksom alla exempel du räknar upp) handlar om att lära barnet gynna sig själv. Inte att lära barnet vara slav åt andra.

    ”Vidare, även om penis sitter fram går det utmärkt att sitta ner och kissa”

    Javisst, och de som väljer att göra det får göra det (vill du göra det så står det dig fritt, och det står mig fritt att göra narr av dig). Men det är ÅTER inte vad denna diskussion handlar om utan denna diskurs handlar om tvång.

  19. Mormor Says:

    Farmor sa: ”Är ytterligare en feministlögn.”
    Kanske det är. Har nämligen inte hittat någon källa på det. Men min biologilärare sa det också.

  20. barfota Says:

    @ midnattsvarg

    ”Jag tycker ni är ganska barnsliga faktiskt. För det första pratar vi om barn, inte vuxna.”

    Tycker du verkligen det är ”barnsligt” att själv vilja ta hand om, sätta normer och uppfostra sina egna barn? Eller tycker du vi skall överlåta allt detta till samhället och den rådande åsiktsmaffian som tycks vilja styra och ställa i alla sammanhang? Kanske är det lättare och bekvämare att låta åsiktsmaffian bestämma allt. Då har vi ju alltid NÅGON att skylla på om det senare i livet går snett för barnen.

    Personligen så förespråkar jag att större föräldraansvar och skolor som koncentrerar sig på väsentliga saker som ordning, uppförande och utbildning.

  21. barfota Says:

    @ midnattsvarg

    Å andra sidan är det ingen nyhet att herrtoaletter, barn eller vuxna, alltid är mer ofräscha än damtoaletter

    Här har jag hört från olika håll (personligen bekanta kvinnor) att det är precis tvärtom. Enligt mina kvinnliga vänner går ofta på herrtoaletterna för att de är renare. OK, det kan ju vara innan de besökt herrtoaletterna.
    Inte vet jag men någon ljuger uppenbarleigen, dom eller du.

  22. dizzler Says:

    Får småpojkar kissa ståendes i skogen, eller gäller genustanternas sittkissanderegler även där?

  23. dizzler Says:

    @ barfota

    Om herrtoaletterna är renare så beror det förmodligen på att de städas oftare. Dina kvinnliga källor vet nog inte vad de talar om. Men å andra sidan kan man fråga sig om detta handlar om ett renodlat feministiskt i-landsproblem. Damtoaletterna kanske är fräschare, men å tredje sidan är det nästan alltid lång kö till dem. Sminkförbud?

  24. barfota Says:

    @ dizzler

    ”Om herrtoaletterna är renare så beror det förmodligen på att de städas oftare.”

    Skojar du? Menar du på fullaste allvar att man skulle ha ett speciellt städschema för herrarnas? Det har jag svårt att tro på. Men OK, jag vet inte mer än vad jag har hört, jag går aldrig på damtoaletterna… Jag kan bara föreställa mig vilket rabalder det hade blivit då.

  25. Tanja Suhinina Says:

    Får flickor stå upp och kissa eller antar man bara att de sitter ner?

  26. David Says:

    Att skolan liksom samhället i övrigt behandlar pojkar sämre än tjejer är väl ingen nyhet. Jag tycker att grabbarna ska börja pissa i handfatet istället för toaletten, bara som en markering liksom. Det är väl dessutom viktigare att skolan förbjuder tjejerna att pissa i duschen/badbassängen, vilket de verkar göra hela tiden…

  27. Tommy Says:

    Till Midnattsvarg plus en del andra utan anatomisk kunskap:

    Du är vuxen, därför hänger din snopp neråt, varför du per automatik alltså kissar neråt när du sitter.

    Jag har två pojkar, och deras snoppar pekar närmast rakt fram eftersom dom är så små. Det gör att kisset sprutar rakt fram mot framkanten på toan när dom sitter och kissar, varefter det stänker överallt.

    Vi har två toaletter hemma, varav en är ny med sluttande framkant som ska göra att det syrs ner i toaletten. Problemet är bara att när småpojkar sitter styrs kisset av denna lutning snarare uppåt under ringen och därefter ner efter toans utsida med pölar på golvet som följd.

    Det är alltså ofta bättre att dom står och kissar än att dom sitter…

  28. Flickor förtrycks INTE i skolan! « GenusNytt Says:

    […] Här kan du läsa om en skola som förbjudit pojkar att kissa stående. […]

  29. cupoftea Says:

    Hur får Pär Ström detta att ens bli en genusfråga? Det finns ju inga belägg för att problemet skulle finnas på tjejernas toaletter. I de fall jag känner till kissar nämligen tjejer mycket sällan stående, och hade dom gjort det mer och missat hade dom också blivit tillsagda att sitta ner. Tror jag. Eller handlar det om ståendet framför toaletten som en mänsklig (manlig) rättighet?

  30. Toddan Says:

    Jamen norrmän kan man ju inte ta på allvar🙂

Kommentera

