Kvinnan – Det Skyldiga Könet

by

 

En brittisk undersökning visar att kvinnor som sminkar sig medan de kör bil orsakar 450.000 trafikolyckor varje år. Nästan en halv miljon olyckor, alltså. Tre procent av kvinnorna i undersökningen erkänner att de har orsakat en trafikolycka genom att sminka sig. 27 procent av kvinnorna har för vana att sminka sig vid ratten, särskilt de yngre kvinnorna. Läs mer här.

Vi är sedan decennier vana vid att mannen beskrivs som det skyldiga könet. Nu vet vi att det i alla fall finns ett område där kvinnan är det skyldiga könet – i den brittiska trafiken. Det innebär att vi karlar får en liten, liten avlastning i vår massiva skuldbörda. Känns skönt.

15 svar to “Kvinnan – Det Skyldiga Könet”

  1. Erik Says:

    No worries

    Det finns säkert nåt sätt att skylla det på män, eller så kan man helt enkelt prata om hur män orsakar så många fler bilolyckor totalt att ens ta upp ämnet förminskar kvinnors överlägsna bilföring.

    I dagens debatt har allt blivit retorisk relativism.

  2. Carl Says:

    Är du säker? Är det inte så att kvinnorna sminkar sig FÖR MÄNNENS SKULL? Och vips så är vi bovarna igen.
    (Detta var bara ironi!)

  3. martin Says:

    Ja, men vilka är det som äger företagen som säljer sminket? Jo, männen.

  4. plutten Says:

    Jag är helt övertygad om att kvinnor kör bättre än höns🙂

  5. Wagner Says:

    Kvinnor sminkar sig på grund av det manliga patriarkatet. Det är vårat fel att dom vinglar runt på högklackade skor också. Vidare så är kvinnlig hårborttagning ett manligt påfund. Eller ytterligare ett ok under patriarkatet för den nogräknade. Att vi rakat oss sen Hedenhös är däremot helt i sin ordning.

  6. Erik Says:

    Det går förståss att säga kvinnor sminkar sig för mäns skull men sanningen är att ingen man tvingar en enda kvinna att sminka sig. Kvinnorna vill sminka sig för att det ger fördelar i form av bekräftelse och särbehandling som de tycker de skall ha utan att göra någonting för att förtjäna den.

  7. Peter Qvist Says:

    Erik, du är sanslös. Kan du namnge några kvinnor som vill ha fördelar utan att förtjäna dem eller gäller detta alla kvinnor? Självklart bör man utgå från att allt kvinnor gör görs i förhållande till män, annars skulle en blogg som denna inte ha något existensberättigande(vilket den ej heller har för de flesta).
    ”Kvinnorna”, ack dessa hyndor som gör livet surt för oss karlar!

  8. Tanja Bergkvist Says:

    Ha ha, sminkperspektiv på trafikolyckor – det var nytt! Jag tycker att staten borde ge varje kvinna en privatchaufför – jag är trött på att GÅ mellan hemmet och institutionen var och varannan dag!

    Erik, ”Kvinnorna vill sminka sig för att det ger fördelar i form av bekräftelse och särbehandling som de tycker de skall ha utan att göra någonting för att förtjäna den.” – nu ärt du ju en av mina favoritkommentatorer och det var nog månader sedan jag inte instämde i något du skrev – men jag jobbar ofta hemma och ändå sminkar jag mig varje gång, och ingen ser mig på hela dagen. Jag skulle vilja säga att jag spenderar 9+% av min tid sminkad UTAN ATT NÅGON SER DET! Vad skulle jag få för fördelar om jag gick ut? Jag skulle bara bli efter i jobbet och bloggandet.

  9. Tanja Bergkvist Says:

    Det skulle vara 90% där alltså, inte 9+% – det är mina långa lackerade naglar som ingen ser som spökar😉 Nädå, skojar bara – ALLA MINA NAGLAR ÄR AVBRUTNA OCH KORTA PGA HUSHÅLLSARBETE!! Jag kräver statlig ersättning för detta!

  10. Erik Says:

    Peter Qvist:

    Du verkar tro att det där var ett allmänt uttalande om kvinnor jag gjorde. Det visar du helt enkelt inte tänker klart. Jag beskrev förutsättningarna för sminkning. Varför sminkar man sig? Jo för att man vill uppnå en känsla. Vad är basis för denna känsla? Jo att vi vet att när vi är sminkade så behandlas vi annorlunda av andra människor.

    Om det inte gjorde nån skillnad om vi var sminkade eller inte varför skulle vi då sminka oss? Svaret är lika enkelt som självklart, om smink inte gjorde nån skillnad så fanns två alternativ. Antingen så gillar vi själva handlingen (att sminka sig blir en hobby ett tidsfördriv) eller så är att sminka sig onödig idioti. Det sistnämnda vore ett misogyniskt påstående så det kan vi skrota.

  11. Erik Says:

    Tanja:

    ”Erik – nu ärt du ju en av mina favoritkommentatorer och det var nog månader sedan jag inte instämde i något du skrev”

    Å ena sidan vet jag på ett sätt detta, å andra sidan är det fortfarande roligt att höra dig säga det. Och det är just denna skillnad som jag anser frågan ytterst handlar om. Det vi vet och hur vi upplever saker.

    ”men jag jobbar ofta hemma och ändå sminkar jag mig varje gång, och ingen ser mig på hela dagen. Jag skulle vilja säga att jag spenderar 9+% av min tid sminkad UTAN ATT NÅGON SER DET! Vad skulle jag få för fördelar om jag gick ut? Jag skulle bara bli efter i jobbet och bloggandet.”

    Du är ju eb av mina favoritskribenter inte bara allmänt utan även specifikt i Aristotles logiska tradition och det är ytterst sällan jag har orsak att påtala logikmissar i något du skrivit. De visar sig så lite man behöver falköga och så sällan man lika gärna kan ta fram en tårta när det sker. Men här har vi en liten miss. Det är ju inte fördelar jämfört med hemmet som vi pratar om utan fördelar jämfört med exakt samma beteende osminkad.

    Dvs du hade i bägge fallen missat exakt lika mycket arbete och bloggande.

    I övrigt så tror jag orsaken är den jag ställt upp i inlägget ovan. Syftet med sminkningen är inte effekten utan känslan och den känslan uppstår för att vi vet hur andra behandlar oss. Och det vet vi även om vi inte träffar någon vid just det tillfället. Man sminkar sig för att det ger en emotionell /psykologisk”kick” att veta man skulle ha dessa fördelar.

    Dvs det är en fråga om självsäkerhet, confidence.

  12. Tanja Bergkvist Says:

    Erik, ”Det är ju inte fördelar jämfört med hemmet som vi pratar om utan fördelar jämfört med exakt samma beteende osminkad. Dvs du hade i bägge fallen missat exakt lika mycket arbete och bloggande.”

    Va, jag förstår inte alls vad du menar med detta. Jag är kanske lite trött, dessutom osminkad eftersom det är sent😉 Ja, jag instämmer i att det är ngt emotionellt/psykologiskt osv. Även om jag bryr mig mindre och mindre om sminket och mer och mer om landets framtid, så att jag tom sitter här osminkad och läser nyheter på webben. Men allvarligt, vad menar du med meningen ovan? Att utseendet gör skillnad utanför hemmet antar jag? Själv har jag fortfarande inte varit smart nog att utnyttja det utan sitter bara vid datorn och jobbar och kommer vidare i livet genom det jag gör, det är knappt så jag hinner gå ut, ev sträckan mellan institutionen och hemmet då – så ingen vet väl hur jag ser ut – så tur jag har en bild på bloggen (som borde uppdateras, den är 2 år gammal tror jag)🙂

    Vad mycket vi har gemensamt – jag är också en av mina favoritskribenter!🙂 Tror du jag har ”internaliserat den manliga maktordningen”? Dogdylan svamlade om det igår i någon kommentar om sin brevlådeanalys, och han kan ju det här…

  13. David Says:

    Kvinnor är skyldiga till det mesta, de spelar bara oskyldiga.

  14. Erik Says:

    Tanja:

    ”Va, jag förstår inte alls vad du menar med detta.”

    Jag menar ungefär så här: Det känns bra att vara väl förberedd. Det man är förberedd för behöver inte ens inträffa, det känns ändå bra att ha varit förberedd för det om det inträffade. Vad man alltså är ute efter är att det skall kännas bra. Och det är inget fel med det, tvärtom.

    ”Jag är kanske lite trött, dessutom osminkad eftersom det är sent ;-)”

    Jadu jag vet inte om jag accepterar teorin att du också skulle vara bättre på att förstå mina resonemang tack vare smink men det kan ju vara så att du saknar smink pga tröttheten🙂

    ”Ja, jag instämmer i att det är ngt emotionellt/psykologiskt osv. Även om jag bryr mig mindre och mindre om sminket och mer och mer om landets framtid, så att jag tom sitter här osminkad och läser nyheter på webben.”

    Coolt, fast om vissa tjejer kan sminka sig medan de kör bil skulle jag vara förvånad om du inte klarade av att skumma kvällstidningar medan du multitaskade😉

    ”Men allvarligt, vad menar du med meningen ovan? Att utseendet gör skillnad utanför hemmet antar jag?”

    Nja, om du bjuder hem någon så gör det skillnad även i hemmet men jo utseendet gör stor skillnad för framför allt unga kvinnor det tror jag ingen seriöst skulle ifrågasätta med tanke på hur den där reportertjejen på kvällstidningen fick VIP på krogen bara hon bytte kläder och hårfärg.

    Och få skulle ifrågasätta att samma effekt för killar handlar om social status. Vetenskapen på det området visar sitt tydliga språk.

    ”Själv har jag fortfarande inte varit smart nog att utnyttja det utan sitter bara vid datorn och jobbar och kommer vidare i livet genom det jag gör”

    Fast bara genom att vara sminkad så utnyttjar du den emotionella feedbacken. Det är stressande att vara oförberedd, behagligt att vara förberedd. Detta även om det man förberedde sig inte inträffade.

    ”det är knappt så jag hinner gå ut, ev sträckan mellan institutionen och hemmet då – så ingen vet väl hur jag ser ut – så tur jag har en bild på bloggen (som borde uppdateras, den är 2 år gammal tror jag) :-)”

    Men på institutionen då? Jag menar de har väl inte satt dig i en källarhåla?

    ”Vad mycket vi har gemensamt – jag är också en av mina favoritskribenter! :-)”

    Jupp, vi har gemensamt att vi läser samma författare.

    ”Tror du jag har ”internaliserat den manliga maktordningen”? Dogdylan svamlade om det igår i någon kommentar om sin brevlådeanalys, och han kan ju det här…”

    Jag anade mer raljerande än svamlande undertoner i hans inlägg men det där med ”maktordning” är en ren definitionsfråga. Det de personer han läser kallar den manliga maktordningen är ju bara de taktiker som krävs för att skapa fungerande samhällen (försörjning, trygghet, institutioner etc). Det följer på logiken att kvinnor som vill delta i det skapandet använder samma taktiker men de taktikerna är ju inte baserade på vad män gilla. De taktikerna är baserade på vad som krävs för att finnas.

    Det är ju där du kan se innebörden av Dogdylans text med lättet. Om jag får använda en metafor:

    Vårt samhälle är en läckande långbåt ute på sjön där ett par personer ur besättningen konstant öser ur vatten för att hålla oss flytande, radikalfeministernas argument är att vara ”vattenösare” är en maktposition och sådana borde föredelas mer rättvist, MEN radikalfeministerna tycker även att vi skall testa och se vad som händer om vi slutar ösa vatten.

    Dvs det viktiga för dem är vem som är vattenösare, inte att den personen öser vatten, den detaljen struntar de i.

  15. Tanja Bergkvist Says:

    Erik – jo jag sitter faktiskt i källaren, ha ha!🙂
    Dock sitter det tre tjejer till i rummet och en kille.
    Så helt isolerad är jag inte. Men jag lämnar rummet bara för att hämta kaffe eller kopiera/printa saker. Ofta stöter jag då i korridoren på
    en lektor vi har som är anarkist, och vi brukar hamna i dispyt om allt
    möjligt – vilket livar upp min dag så eftersom det iaf blir lite action😉

Kommentera

