Jämställdhet i det stora tunnelraset

by

 

DN skrev igår på sin tevesida om ”det stora tunnelraset” i Stockholm, med anledning av ett teveprogram. Under hösten 1965 sprängdes en tunnel under Ringvägen i Stockholm. Jag citerar ur DN:

”En sen novemberkväll för 44 år sedan, i ett snålkallt Stockholm, beger sig två män 40 meter ner under jord för att förbereda de sprängningar som nästa dag ska ske där i tunneln. […] Männen slutför sitt arbete och ska ta sig tillbaka till hisschaktet när de upptäcker att vatten, flytsand och lera forsar in. De tvingas tillbaka längre in i tunneln där en luftficka på cirka 50 meter har bildats. Där, instängda i fukten och kylan, blir Kjell Nilsson och Sören Jansson kvar i fem dygn. ‘Det var en hemsk känsla, vi trodde att vi skulle dö’, säger en av dem till DN.

DN skriver också att de två männens flickvänner Ann-Kristin och Ingrid kunde prata med sina män nere i tunneln genom en telefon. Bild på det visas (se ovan, tredje bilden från vänster, överst).

Jag tycker att den bilden är mycket symboliskt. Männen svävar mellan liv och död 40 meter under jordytan, eftersom de tagit på sig att utföra ett farligt arbete som alla kan dra nytta av. Deras kvinnor står uppe på jorden och håller i varsin telefonlur. Bara via sladd har de kontakt med den farliga miljö som deras män befinner sig i.

I alla civilisationer har män använts för de farliga, tunga och smutsiga jobben. Män riskerar livet på ett annat sätt än kvinnor. Vi är så vana vid det att vi inte tänker på det – men egentligen är det en stor o-jämställdhet till männens nackdel. Det mest extrema exemplet på detta är att män alltid har offrats som kanonmat i krig (soldater), medan långtgående åtgärder har vidtagits för att skydda kvinnor.

Jag gogglade efter statistik på dödsfall vid arbetsplatsolyckor. Hittade inte den senaste statistiken uppdelad på kön vid en snabb titt, men jag hittade siffrorna från 2006. Situationen torde inte ha förändrats i någon större utsträckning sedan dess. År 2006 omkom i Sverige 1 kvinna och 51 män i arbetsplatsolyckor. I en artikel om arbetsplatsolyckor med dödlig utgång under 2008 fanns formuleringen ”ungefär nio av tio var män”. Varför betraktas inte detta som en jämställdhetsfråga?

Du kan se en video från SVT om det stora tunnelraset här.

PS: Efter fem dygn kunde alltså de två männen räddas. Gissa vilka som genomförde det räddningsarbete som förmodligen inte var helt ofarligt? Jo, enligt DN ”20-25 män”.

Twitter: Följ GenusNytt på Twitter, användarnamnet är GenusNytt

12 svar to “Jämställdhet i det stora tunnelraset”

  1. Oscar Says:

    Instämmer helt. Om målet är att uppnå milimeterjämvikt mellan könen så borde detta självfallet gälla alla områden, inte bara de attraktiva områden där män dominerar. Skall staten verka för att kvotera in kvinnor (direkt eller indirekt) till styrelser och ledningsgrupper bör den även göra det till ex. farliga arbetsområden.

    Som det är nu går man från att förorda kvotering till styrelser i samma andetag som man tycker att det är orättvist att män kvoteras in på psykologlinjen eller naturligt att pojkar har lägre utgångsbetyg än flickor.

    I och med att samhällsutvecklingen verkar gå alltmer mot grupprättigheter (istället för individuella rättigheter), där kön, etnicitet och religion blir avgörande för ens rättigheter så måste, tyvärr, även män sluta se sig själva som en majoritet (vilket vi aldrig varit, rent befolkningsmässigt) utan egna gruppintressen att försvara.

    Istället behöver män (och pojkar) lära sig att stå upp för sig som grupp på samma sätt som kvinnor (eller i alla fall en vissa kvinnor) gör.

  2. barfota Says:

    @parstrom

    ”I alla civilisationer har män använts för de farliga, tunga och smutsiga jobben. Män riskerar livet på ett annat sätt än kvinnor. Vi är så vana vid det att vi inte tänker på det – men egentligen är det en stor o-jämställdhet till männens nackdel.

    Just precis så är det.
    Eftersom du gillar exempel ur verkliga livet så skall jag ge dig ett par sådana.

    Ex 1:
    På den tiden Kockums skeppsvarv fanns kvar i Malmö så fick en kvinna ett tradiotinellt ”manligt” jobb som truckförare med exakt samma lön för samma arbete. Problemet med att vara truckförare är att det då och då krävs att man stiger av trucken för att med ”hand / muskelkraft” rätta till eller lyfta tunga saker manuellt. Kvinnan bad konsekvent någon ”stark man” om hjälp varför de manliga truckförarna naturligtvis ifrågasatte att hon skulle ha samma lön som de. Jag vet inte hur det hela slutade, minns bara att det var ett herrans liv.

    Ex 2:
    Ett transportföretag som jag jobbade på hade liknande problem. Bilarna skulle lastas varje dag och en del förpackningar var tunga. Vi män ställde oftast upp för henne tills en dag då vi fick nog. Hon började då stortjuta och sprang in till den ”manliga” chefen som hjälpte henne lasta. När vi män krävde samma hjälp eller högre lön så fick vi en klapp på axeln och ett smil som svar.

    Varför ser man då inte fler kvinnor inom de smutsiga, farliga, lågavlönade och tunga mindre glamorösa yrkena? Jo därför…. som en kvinna på denna bloggen skrivit tidigare, kvinnor vill inte ha dom här jobben helt enkelt.

    Lite ”off topic” kanske men jag roade mig med att gå in på SCB’s hemsida och tittade bl.a. på självmordstatistik för män/kvinnor i åldern 15 – 29 år och konstaterar att år 1996 så har totalt 135 män och 43 kvinnor tagit sitt eget liv. Nåväl man kan vända och vrida all statistik hur man vill jag finner det bara besynnerligt att vi män som ”har alla fördelar i samhället” väljer att ta våra liv i mycket större utsträckning än dom stackars förfördelade kvinnorna.

  3. The Genderrorist Says:

    Barfota /

    Som svar på din avslutande fråga: Det är ju bara för att vi är svaga och misslyckade. TROTS att vi har alla fördelar är vi ÄNDÅ så misslyckade att vi oftare begår självmord eller blir parkbänks-alkoholister. Fatta vad kassa vi är…

    ”What? Irony? I don’t quite follow you there…”

  4. barfota Says:

    @The Genderrorist

    haha… Ja vist är vi kassa!
    Det borde satsas mycket mera pengar och kvoteras in mycket flera pojkar än flickor till toppjobben. Det borde arrangeras litet lullull och kampsångs kvällar för bara killar.
    Poängen är väl att det talas en hel del om hur dåligt kvinnor mår men inte speciellt mycket att männen kanske mår ännu sämre och är i större behov av insatser från samhällets sida än kvinnorna.
    Kanske ligger det i feministernas strategi att låta unga män dö i förtid, det blir ju fler lediga chefstjänster som kvinnorna roffa åt sig då.

  5. NIna Says:

    Jag är feminist och det innebär för mig att jag tycker kvinnor ska HA RÄTT till samma val som män. Liksom MÄN ska ha samma rätt som kvinnor. Detta för att såväl kvinnor som män ska må bättre. Om man låter alla individer välja sitt arbete, sitt sätt att vara, se ut osv utifrån just varje individ OAVSETT kön så kommer alla må bättre tror jag. BÅDE män och kvinnor.

    Jag menar inte att män har det mkt bättre på alla sätt å vis iom att de är just män och sitter i den sits som de gör.
    Jag tror män tar livet av sig i större utsträckning än kvinnor för att de inte har kontakt med sina känslor, inte ”får” be om hjälp, visa sig svaga, osv.
    Det finns på många exempel på män som mår dåligt pga den matchoroll de förväntas spela. Detta går sedan tyvärr ut över andra män och andra kvinnor.

    Inom många områden har dock männen fortfarande försprång iom att de är ”normen” i samhället medan kvinnan är ett kön. Se bara på hur svenska språket är uppbyggt.

  6. krille Says:

    Och jag är Maskulinist alternativt Equalist. Stör det dig eller?

  7. barfota Says:

    @Nina

    Jag tycker att du har såååå fel i mycket, bl.a. när du påstår ”Jag tror män tar livet av sig i större utsträckning än kvinnor för att de inte har kontakt med sina känslor” Jag tror det är precis tvärtom! Men OK, nu var det ju inte självmord den här tråden handlar om, inte språket för den delen heller.

    Och ärlig talat… om du inte vill se en zebra så kan du måla den i vilken färg du vill, under ränderna finns zebran kvar.

  8. barfota Says:

    @Nina

    Jag är feminist och det innebär för mig att jag tycker kvinnor ska HA RÄTT till samma val som män.

    Sign Klas skriver Se detta inlägg tjänster som ingen kvinna i detta fallet är intresserad av. är du av samma åsikt och menar att vi skall lägga ned alla smutsiga, farliga, underbetalda och tunga arbeten, göra om dem så att kvinnor vill ha dessa jobb också eller hur menar du vi skall göra med dessa oönskade jobb.

    Menar du att kvinnor som i mina två exempel Tidigare kommentar som faktiskt haft samma rättigheter, fått samma lön och samma arbete skall särbehandlas, slippa det tunga och jobbiga men ändå ha samma lön som deras manliga kollegor? Eller skall vi alla ha ”personliga assistenter” som gör skitjobbet?

    Inom många områden har dock männen fortfarande försprång iom att de är ”normen” i samhället medan kvinnan är ett kön.

    Vaddå norm i samhället, kvalificerat skitsnack.
    Visst är kvinnan ett kön i en del mäns ögon men det är i så fall för att hon exploaterar sig och drar nytta av just sitt kön. Jag tror inte Anna Anka och många många fler skulle komma någonstans i livet om de inte glatt och villigt drog nytta av deras utseende och kön.

  9. Nusse Says:

    ”Jag tror män tar livet av sig i större utsträckning än kvinnor för att de inte har kontakt med sina känslor”

    Låter inte det lite bakvänt? Den som inte har kontakt med sina känslor har väl heller ingen anledning att ta livet av sig?

  10. barfota Says:

    @Nusse

    Jag tror du har rätt. Jag tror (OBS! Tror) att det är just de som HAR kontakt med sina känslor och inte klarar av den ”krassa verkligheten” flyr in i diverse missbruk och till sist ser som enda utvägen att ta sitt eget liv. Kvinnor har lägre självmordsstatistik än män, om det beror på att de inte är lika känslomässigt utvecklade som männen eller att kvinnors problem tas på mycket större allvar än männens se denna länk vet jag inte. Nina verkar sakna kontakt med verkligheten när hon påstår att ”Jag tror män tar livet av sig i större utsträckning än kvinnor för att de inte har kontakt med sina känslor”

  11. Zeli Says:

    Tja, en annan förklaring till att det finns få kvinnor inom typsikt manliga jobb kan ju också vara att de historiskt sett (och även i dag inom vissa branscher) behandlas djävligt dåligt av sina manliga kollegor?

    Själv jobbar jag inom ett mansdominerat yrke där man idag har ett jättebra arbetsklimat för både killar och tjejer (så var det inte förr har jag förstått när jag lyssnar på äldre kollegor, men så är det i alla fall idag).
    Min syster har i stället en helt annan utbildning och jobbade inom en helt annan mansdominerad bransch, men hon slutade på sitt jobb efter att en massa av de gamla ”gubbarna” kom med spydiga kommentarer, sexuella gliringar, och ifrågasatte hennes jobb (vilket ingen av hennes jämnåriga manliga arbetskamrater gjorde då hon är bra på det hon gör!)

    Så det KAN ju vara så att det finns två sidor av kakan..🙂

  12. barfota Says:

    @Zeli

    ”Tja, en annan förklaring till att det finns få kvinnor inom typsikt manliga jobb kan ju också vara att de historiskt sett (och även i dag inom vissa branscher) behandlas djävligt dåligt av sina manliga kollegor?”

    Historiskt sett blev nog alla ”nykomlingar” behandlade som skit.
    Själv jobbade jag inom ett mansdominerat yrke med c:a 20 män och jag måste säga att på min arbetsplats behandlades alla nykomlingar som skit UTOM den enda kvinna som vågade sig in i vår gemenskap. Hela den ”grabbiga” attityden och ”killsnacket” försvann i fikarummet, alla utvik försvann från klädskåpen och allting kändes helt plötsligt stelt, tråkigt och inbundet. Anledningen var väl att det var för litet tjejer och alla ”tassade på tå” för att inte bli beskyllda för sextrakasseri, orättvisa m.m. Kan också tala om att tjejen fick mycket hjälp av killarna med uppgifter som vi andra fick klara av på egen hand.

    ”Själv jobbar jag inom ett mansdominerat yrke där man idag har ett jättebra arbetsklimat för både killar och tjejer (så var det inte förr har jag förstått när jag lyssnar på äldre kollegor, men så är det i alla fall idag).”

    Kul, jag tror faktiskt att allt detta håller på att förändras men….. det är INTE feminismens förtjänst snarare tvärtom. Feminismen förstör både för män och kanske ännu mera för kvinnor. Att bli kvoterad in eller få ett jobb p.g.a. sitt kön måste vara den ultimata förnedringen.

    ”Min syster har i stället en helt annan utbildning och jobbade inom en helt annan mansdominerad bransch, men hon slutade på sitt jobb efter att en massa av de gamla ”gubbarna” kom med spydiga kommentarer, sexuella gliringar, och ifrågasatte hennes jobb (vilket ingen av hennes jämnåriga manliga arbetskamrater gjorde då hon är bra på det hon gör!)”

    Synd att hon slutade, hon borde ställt sina ”plågoandar” mot väggen i fikarummet eller på ett personalmöte.

Kommentera

