Tänk om killarna regerat bloggarna?

by

 

Aftonbladets kvinnoredaktion Wendela har publicerat en artikel med rubriken ”Tjejerna regerar bloggarna” (här). Den handlar om det sedan länge välkända faktum att flickor/kvinnor kraftigt dominerar bloggosfären.

Artikeln beskriver fenomenet – den kvinnliga dominansen – med fascination. Jag kan inte låta bli att tänka på hur artikeln hade sett ut ifall det istället varit pojkar/män som dominerat bland bloggar. Då hade med all säkerhet fenomenet beskrivits som ett stort problem – en bristande jämställdhet som det gällde att åtgärda.

Exempel på det: Här kan du läsa ett tidigare blogginlägg, om en DN-artikel med rubriken ”Mansdominans fara för Wikipedia”.

12 svar to “Tänk om killarna regerat bloggarna?”

  1. vmm Says:

    Det är bara att inse att nu när det finns en grundsyn i samhället om att tjejer är förtryckta och underordnade (och killar är motsatsen) så kommer allt där tjejer syns och har framgångar att ses som positivt och när killar syns och har framgångar så kommer det att ses som negativt (det ses som ett bevis på att det existerar ett förtryck från killar mot tjejer och att killarna syns och har framgångar orättfärdigt).

  2. redaktörn Says:

    Eller så belyser det att det faktiskt finns en skillnad tjejer – killar. Där tjejer står för det enfaldiga nagelskåderiet och männen lyfter blicken, ser världen och är allnänt kloka😀

  3. Ulf Andersson Says:

    Jo, men visst.
    Det kan stämma att fler tjejer/kvinnor driver bloggar
    i större utsträckning än killar/män.

    Ingrid Carlqvist hade en bra blogg, men den är nerlagd.
    Annars har jag faktiskt inte hittat något intressant att
    läsa på bloggar som drivs av kvinnor, förutom de kvinnor
    som stöder sina män/sambor i deras kamp att få träffa
    sina barn.

    Uffe från PappaRättsGruppen

  4. Daniel Says:

    Måste bara skriva ned ett samtal som jag hörde igår.

    Satt på pendeln när en kvinna kom in, bärande på en tung färgburk på 11 kg. Hon började prata med en för henne troligtvis främmande man som satt bredvid om hur tungt det var och att hennes man inte ville hjälpa till. Mannen som satt bredvid sa att det är så med männen nuförtiden, till skillnad från förr då det var dem som skötte sådana sysslor. De kom in på jämställdhet.
    Han sa att ”…men det är ju så ni kvinnor vill ha det?”
    ”Vi vill ha högre lön”, kontrade hon med”.
    ”Men då ingår det att bära själv”
    ”Jaha, då tycker inte jag att vi ska prata mer”.

    Ungefär så lät det. Tyckte att det var en intressant, men kort debatt.

  5. parstrom Says:

    Daniel!
    Jag känner igen det där. Det finns en tydlig tendens från feministiskt håll att både ha kakan och äta upp den. Behålla de kvinnliga privilegierna från förr, men där männen tidigare haft överläge ska det vara jämställdhet med millimeterrättvisa. Jag kallar det ”jämställdhet a la carte”.
    Pär S

  6. Jerry Says:

    Daniels inlägg var ju talande. Så är det ju faktiskt. De vill ha kvar en bit av kakan helt enkelt.

    När det gäller bloggtoppen idag så speglar det väl rätt bra med vilka som är mest aktivast i bloggosfären. Men tråkigt är det, att yta och knappt ett ställningstagande får dominera så pass mycket.

    Ingrid Carlqvist gillar jag. Hon har precis släppt en bok ”Inte utan mina söner” som handlar om en pappa som får kämpa mot samhälle och en mamma som kidnappar sina barn när det inte går som hon vill att det ska gå. Den boken har en blogg som ska följa upp debatten kring detta brännande ämne: http://inteutanminasoner.wordpress.com/

  7. FERHAT - Studerar till sjuksköterska Says:

    Finns ju inte så många killar som bloggar😛

  8. Bierman Says:

    Med tanke på djupet i de tankar som unga, kvinnliga bloggare förmedlar så får de gärna fortsätta att ”regera” i bloggosfären.

    Väldigt få människor är intresserade av att läsa sådan dynga.

  9. johan Says:

    Ang Biermans inlägg om att Väldigt få människor är intresserade av att läsa sån dynga:

    I dag ligger Foki fyra på bloggtoppen, med omkring 50 000 unika besökare varje dag.

    Kenza har strax över 300.000 sidvisningar per vecka. Hon tjänar ca 90.000kr per månad på reklam.

    Blondinbella.se hade förra veckan 308 569 besökare, enligt SIS Index.

    Det är inte vad jag skulle kalla Väldigt få människor. Tvärtom.

    Och själv sitter man med en egen blogg som i bästa fall läses av 3000 besökare per månad. Kontentan är att bloggar om film och popkultur inte är lika intressanta som bloggar om ytlighet och kläder. haha. Jag är inte bitter, haha…. Eller?🙂

  10. Pulcinella Says:

    Till Daniel, parström, Jerry m fl. Jag vill baske mig inte ha kakan kvar. Jag vill ha samma lön för samma arbete utanför hemmet samt dela lika ansvar för hemmet och barnen. Kan övertalas till att vara hemmafru men vill i så fall ha en lön för det arbete jag utför i hemmet.:) Dock inga Anna Anka frivillig-slaveri-varianter…
    Apropå modebloggar, det är bara att erkänna att västerländska civilisationen har sagt sitt sista ord, nu handlar allt bara om fascion – andligheten är död…
    P.S. ni skulle ha gillat min blogg på den tiden det begav sig :d

  11. seww Says:

    Äsch kvinnor regerar ju inom porren också, och det är bara positivt säger jag. Hade varit gaaaanska tråkigt om männen regerat där OCKSÅ.

    Menar, vi män vet ju att vi är bättre på praktiskt taget allt och kvinnorna är ju bara avundsjuka, så måste det ju vara.
    Så tror jag i alla fall.

    Bara bosätta sig i skogen när kvinnorna och muslimerna jobbar så jag får bidrag. Skulle inte klaga om jag slapp jobba varje dag och fick pengar i alla fall.
    Kör på tjejer! wahaha

  12. Erik Says:

    seww:

    ”Äsch kvinnor regerar ju inom porren också, och det är bara positivt säger jag. Hade varit gaaaanska tråkigt om männen regerat där OCKSÅ.”

    Är det kvinnorna som regerar inom porren nu? Sist jag kollade så snackades det om hur porren gjorde kvinnor till offer och hur allt styrdes av män. Hur går det ihop egentligen? Menar du det är kvinnorna i porren som gör andra kvinnor till offer då eller har porr plötsligt blivit helt ok eftersom det plötsligt är kvinnor det handlar om?

    ”Menar, vi män vet ju att vi är bättre på praktiskt taget allt och kvinnorna är ju bara avundsjuka, så måste det ju vara.”

    Nej, och det finns inte särskilt många exempel på personer som officiellt säger så heller men du kanske som Claes Borgström inbillat dig att privat humor och officiella åsikter är samma sak? Däremot är det ju en bra ursäkt att hävda andra normalt tycker så om man vill beskriva allt män gör som något dåligt eller hur? För då är det ju plötsligt en kamp för ”den svage” att ägna sig åt manshat eller hur? Den logiska slutsatsen då är att Männen har ju så bra redan de kan gott ta några smällar. Det gör dem gott eller hur?

    ”Så tror jag i alla fall.”

    Jaha och det här att kvinnor dominerar skolbetyg och universitetslinjer hur får du ihop det med åsikten att män är bäst på allt? Du säger alltså att samma män som anser män är bäst på allt har ett system där vad kvinnor gör är vad som räknas som bevisligen bäst? Säg mig hur ologiska motsägelsefulla saker klarar du av att påstå innan förnuftet säger ifrån?

Kommentera

