Kvinnlig ”soft power” avslöjad

by

Vi får ofta höra att männen har makten i världen. Det stämmer att män är i övervikt på maktpositioner inom politik och ekonomi, även om kvinnorna är på frammarsch. Men det finns olika sorters makt, och det är inte självklart vilken maktsort som är viktigast – det blir som att jämföra äpplen och päron.

Vem är det till exempel som bestämmer en inte helt oväsentlig sak som var familjen ska bo? Expressen har svaret: ”Det är kvinnan som har sista ordet. Åtminstone när [det gäller] var paret bor, visar ny forskning”, skriver tidningen. Forskningen är gjord i Storbritannien. Läs mer här (Expressen) och här (ursprunget, Daily Mail).

Jag är inte ett dugg förvånad. Kvinnor har generellt en mycket stark position i den ”mjuka” världen – sådant som har att göra med familj, barn och hem. Sådant som för övrigt utgör en mycket stor och viktig del av våra liv.

Jag skulle gärna se lite mer forskning om genusaspekter på ”soft power” utförd. Har du hört/läst om något intressant på området? Skriv gärna kommentar!

32 svar to “Kvinnlig ”soft power” avslöjad”

  1. Ulf Andersson Says:

    Så är det.

    Min dotters mamma tyckte att vi skulle flytta hit och dit,
    och så blev det. Dottern har i sitt hittills 10-åriga liv
    varit folkbokförd på nio (9) adresser –
    en av flytterna genomfördes under tiden hennes mamma
    och jag var ihop även om vi bodde på olika adresser.

    Barnet blir folkbokfört på adressen,
    när föräldrarna har gemensam vårdnad –
    även om pappan motsätter sig flytten.

    Intressant ämne, Pär!

    Tack för bloggningen om knivstället som är utformat som en man.

    Uffe från PappaRättsGruppen

  2. Sofia Says:

    Nog är det så, åtminstone utifrån min erfarenhet, att det vanligtvis är kvinnan som bestämmer det mesta när det gäller hem, inredning och liknande. Det beror nog mestadels på att kvinnor ofta lägger större vikt vid sådana saker än vad män gör. Och en man går gärna med på en flytt om han bara slipper gnäll🙂. En annan lustig sak jag har observerat i min umgängeskrets är att kvinnor ofta lägger sig i, och har ganska mycket att säga till om angående sina mäns klädsel. Tänk om en man skulle kritisera en kvinnas klädsel på motsvarande vis, eller bestämma vilka kläder frun ska ha på sig när de ska gå på fest. Då hade det blivit liv i luckan….Kvinnor ska inte objektifieras, förväntas behaga osv.

  3. barfota Says:

    Flytt, klädsel, hårfärg, färg på bilen, val av semestermål, färgval på inredning, tapeter o.s.v. i all oändlighet. Gud nåde den starka man som råkar ha egna åsikter, han straffas under lång tid med gliringar, sura miner och sex strejk. Inte alla men många kvinnor är patetiskt gnälliga och både vill ha kakan och äta upp den. Maktgalna, egoistiska och kontrollerande på alla fronter.

  4. Jocke Says:

    Läste någonstans om en amerikansk undersökning som kommit fram till att kvinnor bestämmer över 80 % av familjens alla inköp.

    För övrigt är det väl känt sedan länge i marknadsföringskretsar att kvinnorna bestämmer över familjen. Därför riktar sig nästan all reklam mot kvinnor, till och med när det gäller specifika mansprodukter.

    I det stora hela vet nog alla, utom våra extrema och rabiata feminister, att kvinnor som grupp har en överväldigande makt i samhället som de flesta män saknar.

  5. barfota Says:

    @Jocke

    ”Därför riktar sig nästan all reklam mot kvinnor, till och med när det gäller specifika mansprodukter.”

    Eller så är männen mindre korkade och sväljer inte all reklam med hull och hår.

  6. khvaraenah Says:

    @barfota, låt oss hålla oss över feministernas nivå och låta bli att säga att om man tillhör det andra så könet är man korkad.

  7. profanum_vulgus Says:

    Jag minns att det gjordes en dansk undersökning om vem i familjen som bestämde över semestern, det var nästan alltid frun.

  8. profanum_vulgus Says:

    Vi får inte heller glömma att feminister känner till kvinnornas makt, men kallar det för ansvar.
    Kvinnor förväntas och tvingas att ta ansvar för inredning, semester, boende, barnen osv.

  9. Ofeminist Says:

    Svenska kvinnor är världens gnälligaste och mest bortskämda kvinnor. Skulle aldrig spilla min tid på såna östrogenstinna as.

  10. barfota Says:

    @khvaraenah

    Ja ett dåligt ordval man skulle kunna använda ord som naiva och påverkbara i stället. Mycket reklam vänder sig till de svagaste och minst ifrågasättande. Kanske är det därför man börjar se mer och mer reklam som riktar sig direkt till barn också.

  11. Erik Says:

    Avslöjande?

    Skall det vara något nytt för nån enda människa att kvinnor bestämmer en massa saker i vårt samhälle? Vad har hänt med folks förnuft egentligen? Man lär nog ha inbillat sig man måste ha den ideologiska åsikten kvinnor saknar makt för att missa att kvinnor bestämmer en massa saker i vår kultur (det är liksom vad makt betyder, att bestämma, du har inte mindre makt på basis av metoden du bestämmer med, det spelar ingen roll varför du bestämmer för graden makt du har).

    Har ni förresten lagt märke till att närhelst kvinnor bestämmer något sitter folk och gissar vad det beror på? De måste förutsätta kvinnor inte bestämmer någonting och att det är tvärtom måste behandlas som något förvånande som behöver förklaras. Ingen säger att kvinnorna bestämmer för att de har makt. Nej det är ju männen som måste ha makten. Då kan vi inte säga kvinnorna bestämmer för de har makt eller hur?

    Sofia: Nej det beror inte på att kvinnor lägger mer vikt vid sådana saker än män gör. Kvinnor kan lägga mer vikt vid sådana saker just för att de bestämmer, män å sin sida har ingen orsak att lägga vikt på saker där de ändå inte har någon talan.

    ”Och en man går gärna med på en flytt om han bara slipper gnäll”

    Javisst, så om bara kvinnor gnäller så styr de världen. Och ändå är massmedia fullt av stollar som påstår det är män som har makten, hur går det ihop?

    ”En annan lustig sak jag har observerat i min umgängeskrets är att kvinnor ofta lägger sig i, och har ganska mycket att säga till om angående sina mäns klädsel.”

    Hur kommer det sig att det inte är en lustig sak om en irakisk man tvingar en kvinna bära en halsduk men när en svensk kvinna tvingar en svensk man bära en pingvinkostym då är det lustigt?

    ”Då hade det blivit liv i luckan….Kvinnor ska inte objektifieras, förväntas behaga osv.”

    Just det Sofia, genom att sprida åsikten att kvinnor objektifieras och förväntas behaga skapar man oavsett realiteten ursäkter för det omvända. Det är klassisk marxism 101, om gruppen anses svag är att göra tvärtom att kämpa för den svage och därmed är det en politiskt rätt handling att nedvärdera män i allting överallt.

    Och ingen bryr sig, det enda som kan få folk att reagera på detta är när de nedvärderade männens situation drabbar andra kvinnor. Då skall vi tycka det är hemskt men tills dess något hemskt inträffar skall vi inte göra ett jota för att förebygga det. Tvärtom vi skall glatt spela teater. Att inte vara med är ju att ”ha dålig människosyn”.

    barfota: ”Gud nåde den starka man som råkar ha egna åsikter, han straffas under lång tid med gliringar, sura miner och sex strejk.”

    Javisst, män har makt, kvinnor har makt. Så har det alltid varit och så är det än idag. För övrigt håller jag med om din kritik mot Khaverah. Det handlar inte om att kvinnor är naiva eller nån annan dum ursäkt. Det handlar om att det är viktigare för kvinnor att vara en del av en grupp som skyddar dem mot faror.

    Som en amerikansk pickupartist sade som kommentar till alla regler som han lärde killar hantera. ”Society is the book of women”

    Jocke: Precis, för övrigt så drabbades många ”analytiker” av en chock vid ekonomiska krisen i asien under 90-talet. De hade ju lärt sig på universitetets sociologikurs det var männen som hade makt och pengar. Sedan visade det sig att det var de japanska kvinnorna som drabbades.

    profanum vulgus: Är detta någon nyhet? Att frun vanligen bestämmer semestermål för familjen? Seriöst filmer som Svensson Svensson och ”Vi hade iaf tur med vädret” har hjärntvättat svenska folket. De tror på allvar att landet är fullt av odugliga män som bestämmer allt ändå för det har de blivit tillsagda och fakta ids de inte kolla upp.

    Ta exempelvis modebranschen. Vem är det som bestämt att personer som visar upp kläder skall ha BMI 16? Kan det månne vara de kvinnliga konsumenterna och den kvinnliga publikens egna selektioner av hur de lägger pengarna? De säger att kläderna ser snyggare ut då, men vem har bestämt när kläder ser snygga ut öht?

  12. Sofia Says:

    Erik;

    Det verkar som om du uppfattade min kommentar som att jag tyckte det hela var positivt bara för att jag såg det från ett lite bitter-komiskt perspektiv. Så är det inte. Jag tycker naturligtvis att vi ska dela lika på ”soft power” om vi ska göra det med ”hard power” Men jag tror att på samma sätt som det är svårt att få lika många kvinnor som män att vilja bli brandmän så är det svårt att få lika många män som kvinnor att bry sig om gardiner. Det är väl bara att acceptera att vi är olika. Och har olika sorters makt.

    Jag kallar mig inte feminist men får nästan lust att göra det när jag har läst era kommentarer. Enligt dem är kvinnor:

    ”patetiskt gnälliga, maktgalna, egoistiska och kontrollerande på alla fronter, korkade, naiva, påverkbara, bortskämda, östrogenstinna as”

    Man får ju andnöd. Ni är ju lika aggressiva som Gudrun Schyman!
    Sluta gnäll och sätt ner foten i stället om ni känner er överkörda. Det finns inget vi kvinnor tycker är så osexigt som dörrmattor.

  13. Viktoria Says:

    Håller med Sofia i den senaste kommentaren. (och förra, jag fattade ironin.)

    Men är det inte för det mesta så att kvinnor står för det inköpen i hemmet för att männen tycker att det är såååååå tråååååkigt att handla och helst slipper.

    Sen när det gäller gardiner och sådan inredning är det inte ofta så att män inte ens märker när man byter dem? Och faktisk så köper jag schampo och tvål och tandkräm och parfym och mascara och handdukar och gardiner och sängkläder och lampor och glas och så vidare för att jag tycker att det är kul.

    Jag läste i en undersökning för länge sedan att vi kvinnor är som lyckligast när vi får shoppa. Det stämmer nog och då är det inte så konstigt om det är kvinnor son står för det mesta inhandlandet i hemmet.

  14. Sofia Says:

    Håller med dig Viktoria, och jag tror att de allra flesta kvinnor skulle tycka det var jättekul om deras män engagerade sig och delade deras inredningsintresse.

  15. knäppo Says:

    ”Jag kallar mig inte feminist men får nästan lust att göra det när jag har läst era kommentarer.”

    ”Man får ju andnöd. Ni är ju lika aggressiva som Gudrun Schyman!”

    Håller med Sofia. Tråkigt att bra personer som Per Ström som försöker göra något vettigt har sådana fans.

  16. Erik Says:

    Sofia:

    ”Det verkar som om du uppfattade min kommentar som att jag tyckte det hela var positivt bara för att jag såg det från ett lite bitter-komiskt perspektiv.”

    Nej jag tror inte du tycker det är positivt. Däremot har jag märkt att många, däribland du slänger in markörer närhelst det handlar om när kvinnor bestämmer någonting. Det skrivs ju aldrig ”kvinnor bestämmer för de har makt” eller hur? Så skriver man bara om män som bestämmer något.

    ”Så är det inte. Jag tycker naturligtvis att vi ska dela lika på ”soft power” om vi ska göra det med ”hard power”

    Vad skall skillnaden vara mellan soft power och hard power egentligen? Makt bedöms väl av hur mycket man bestämmer, inte hur det går till? Om kvinnor har en massa soft power varför anses det ok att hävda det är män som har makten i samhället? Kan inte ni tjejer stå för att ni bestämmer saker på samma sätt som män får göra det så vi får riktig jämställdhet istället?

    ”Men jag tror att på samma sätt som det är svårt att få lika många kvinnor som män att vilja bli brandmän så är det svårt att få lika många män som kvinnor att bry sig om gardiner.”

    Men vi pratar om vem som bestämmer saker, inte om vem som är intresserad av saker. Det finns inget tvång som säger den som är mest intresserad skall bestämma mest. Det finns heller inget tvång som säger den som kan mest skall bestämma mest. Alla de sakerna handlar om frivilliga val och prioriteringar. Det är inte mitt fel att jämställdhet gått från samma rättigheter till aspirationer på 50-50 men skall vi tvingas till det så skall vi vara konsekventa iaf.

    ”Det är väl bara att acceptera att vi är olika. Och har olika sorters makt.”

    Det hade varit trevligt om man hade fått det valet men det är ju just vad feminister inte accepterat.

    ”Jag kallar mig inte feminist men får nästan lust att göra det när jag har läst era kommentarer.”

    Ursäkta mig, ERA kommentarer? Vad menar du med era kommentarer?

    ”Enligt dem är kvinnor: ”patetiskt gnälliga, maktgalna, egoistiska och kontrollerande på alla fronter, korkade, naiva, påverkbara, bortskämda, östrogenstinna as””

    Nej stopp ett tag här nu. Det var ingen person som sade kvinnor i allmänhet var det. Enligt EN person är SVENSKA kvinnor det (gäller alltså inte kvinnor från andra länder)

    Det var utöver denne en till person som skrev på ämnet men han skrev tydligt och klart att det inte gällde alla kvinnor utan bara ”många” kvinnor. Sedan var det en till tveksam post, det var när barfota kommenterade varför tjejerna är så tacksamma offer för konsumentreklam. Vilket inte är en åsikt utan fakta vid utbildningar i marknadsföring.

    Men det där är bara enstaka personer. Vad gav dem rätten att representera alla i dina ögon Sofia?

    ”Man får ju andnöd. Ni är ju lika aggressiva som Gudrun Schyman!”

    Ni? Så sjutton heller att ”VI” är! Några enstaka personer är det. Du kan ju fokusera på de andra istället för belöna dåligt beteende.

    ”Sluta gnäll och sätt ner foten i stället om ni känner er överkörda. Det finns inget vi kvinnor tycker är så osexigt som dörrmattor.”

    Du kanske missat att män som kör ner foten riskerar både jobb och familj i dagens manshatiska klimat, som för övrigt skapades av en rörelse som sade sig representera DIG.

  17. Erik Says:

    Knäppo och Sofia:

    Så här är läget

    För det första: barfota kommenterar hurdant han tycker ”många” kvinnor beter sig. Han är tydligt med att det inte gäller alla kvinnnor. Själv hade jag skrivit vissa kvinnor.

    För det andra: Ofeminist talar inte för nån annan än sig själv och kan sannolikt vara en undercoverfeminist som är här för att svartmåla bloggen. Det vore inte första gången. Att Ofeminist pratade om svenska kvinnor innebär att dennes uttalande var mer rasism än nåt annat

    För det tredje. Jag håller med om khvaraenahs kommentar av barfotas ordval. barfota höll med om att det var dåligt ordval.

    Så det är vad ni pratar om nu, en person som är nåt så larvigt som övertygad rasist. En annan som pratar om hur vissa tjejer beter sig och som troligen träffat fler tjejer som beter sig som idioter än ni träffat killar som gör det.

  18. knäppo Says:

    erik:

    Jag vet inte, att gå från korkade till naiva och svaga vet jag inte om jag ser som något framsteg. Säger man att man uttryckte sig illa så är hur som hest en viss skada redan skedd tyvär. Att säga att kvinnor är mer påverkbara känns absolut som en rimlig hypotes, jag har ingen aning om det stämmer så det är inte det jag har en åsikt om. Jag är ganska säker på att din kommentar till barfotas kommentar hade tagit fasta på andra saker om det hade varit generaliseringar om män det gällde även om din kommentar inte var felaktig i sig. Din tes uppfattar jag som intressant, att det skulle röra sig om att det för kvinnor är viktigare att vara en del av den grupps om skyddar dem.

    Jag är självklart medveten om att ofeminist talar för sig själv. Jag tycker att det finns många bra kommentarer på den här bloggen. Jag ville bara uttrycka att detta ger mig avsmak för en blogg som jag från början började besöka för att jag tyckte att frågorna den drev var intressanta. Om det är någon som saboterar så kommer de förmodligen lyckas med att driva bort kvinnor från den här bloggen. Tråkigt nog. Om dessa kommentarer får stå oemotsagda. Om det är så att bloggen har saboterats på detta sätt förut är omöjligt för en person som just börjat besöka den att veta.

    Jag tycker dock att det för ofta dyker upp kommentarer som svartmåla kvinnor här. Men det är väl så det är med politik. Ett parti som är negativ till invandring kommer att dras med rasister. En blogg som står upp för männens rättigheter verkar dras med människor som är illa inställda till kvinnor. Dessvärre tror jag att detta kommer att drabba en eventuell mansrörelse negativt.

    Det är inte så att jag tror att kvinnor är perfekta varelser eller att kvinnor aldrig ska kritiseras. Men jag tycker att det är mer konstruktivt om det görs mer nyanserat. Man kan ju ställa sig frågan, skulle jag uttrycka mig på detta sätt om det gällde män eller svarta eller whatever. Problemet med Gudrun Shyman och andra är ju att hon uttrycker saker som är mansrasistiska och hon skulle ju verkligen behöva fråga sig själv hur de saker hon skulle säga skulle låta om hon bytte ut man mot kvinna eller gubbe mot kärring och så vidare.

    Jag har svårt att förstå det negativa med att folk vill diskutera saker, men all vilja att diskutera bemöts med hardcore debattstil. Det är inget fel med det i sig, men en annan möjlighet är ju att försöka dra in folk i ”rörelsen” (i brist på annat ord) snarare än att putta ut dem.

  19. Lasse Says:

    Knäppo skriver

    ”Jag tycker dock att det för ofta dyker upp kommentarer som svartmåla kvinnor här. Men det är väl så det är med politik. Ett parti som är negativ till invandring kommer att dras med rasister.”

    Om man skrapar på ytan och lyfter fram Sanningen bakom ”feminismen i sverige” då svarmålar man enligt dig.

    Sen försöker försöka du vända det till att alla som är emot denna ”feminism” är rasister.

    Duktigt försök att försöka förvränga verkligheten. Ditt tillvägagångsätt att föra en debatt och dialog är inte rumsren. Skriver väldigt sällan här men nu kunde jag inte låta bli.

    Det har funnits många -ismer genom historien och den hjärntvätt som nu pågår i media när det gäller feminismen börjar ta väldigt obehagliga former.

  20. Joakim Steneberg Says:

    Soft power, massor! Det här är från SVD (saxat från en artikel där jag kritiskt granskade tidningens feminism):
    ”13.9. får vi så slutligen kanske reda på bakgrunden till denna SVD-kampanj? ”Feministisk(?) mediaguru” Cynthis Miller från USA intervjuas tillsammans med (tyst?) make. ”Kvinnorna är nyckeln till tidningarna…Journalistikens framtid avgörs hur väl de appellerar till kvinnlig läsare…Att vinna kvinnorna…kvinnor fattar 80% av inköpsbesluten” (I USA?). Kvinnochauvinism i sitt esse, utan tillstymmelse till jämställdhet”.
    Kvinnor fattar alltså dessutom 80% av inköpsbesluten. Ändå hade tidningen strax innan påstått att det var uteslutande mäns konsumtion som skapade växthuseffekt….Man baxnar!

  21. Erik Says:

    knäppo:

    ”Jag vet inte, att gå från korkade till naiva och svaga vet jag inte om jag ser som något framsteg. Säger man att man uttryckte sig illa så är hur som hest en viss skada redan skedd tyvär.”

    Javisst, för den personen. Inte bloggen och inte övriga personer som skriver här. Som du säkert märkt så kommenterar jag vad jag skriver, ber om ursäkt för vad jag säger osv… Skulle aldrig falla mig in för att skämmas som man för att en annan person av manligt kön är idiot. jag tycker inte kvinnor skall skämmas för Eva Lundgren, de som skall skämmas för henne är grupperna sociologer (där hon skall föreställa professor) och gruppen feminister (där hon är en kunglighet) för de har valt att vara en del av hennes dumheter.

    ”Att säga att kvinnor är mer påverkbara känns absolut som en rimlig hypotes, jag har ingen aning om det stämmer så det är inte det jag har en åsikt om.”

    Jag är säker på att det är så och hade inte sagt så annars. Det är bara att titta på de råd av klädstil som professionella pickupartister ger. ”Du skall klä dig som tillhörande en grupp hon vill tillhöra eller besöka” Individuella uttryck är alltså inte gynnsamma.

    ”Jag är ganska säker på att din kommentar till barfotas kommentar hade tagit fasta på andra saker om det hade varit generaliseringar om män det gällde även om din kommentar inte var felaktig i sig.”

    Varenda gång någon har hänvisat till egenskaper kopplade till kön har jag sagt att det är sexism att värdera de egenskaperna. Kvinnor är inte som de är för att de är dumma, kvinnor är som de är för att det är naturligt för kvinnor att vara det, samma för män. Personer som avskyr dessa saker är i grunden människohatare.

    ”Din tes uppfattar jag som intressant, att det skulle röra sig om att det för kvinnor är viktigare att vara en del av den grupps om skyddar dem.”

    Tittar man till historien så är det så. Nästan alla kulturer har en historia av bigami där kvinnor tjänade på att ha 10% av en manlig vinnare än 100% av en manlig förlorare. Det tydligaste exemplet på detta är hur enormt många barn som överlevde med gener från Djingis Khan i den regionen.

    ”Jag är självklart medveten om att ofeminist talar för sig själv.”

    Jag skulle inte säga att ofeminist ens talar för sig själv. barfota talade för sig själv. Det enda vi ser från ofeminist är sabotage. Jag skulle inte förvånas en sekund om ofeminist är just feminist.

    ”Jag tycker att det finns många bra kommentarer på den här bloggen. Jag ville bara uttrycka att detta ger mig avsmak för en blogg som jag från början började besöka för att jag tyckte att frågorna den drev var intressanta.”

    Jag har sagt det tidigare och säger det gärna igen. Jag tycker du ger mycket bra kommentarer och att du skall påverkas av de enstaka trollen är att slänga pärlor till svinen. Men jag förstår dig, jag gör mig själv skyldig till samma sak ibland. Jag blir så sur och skriver en lång sågning sedan trycker jag ”sänd” och inser att jag just slösat uppmärksamhet som andra förtjänat bättre.

    ”Om det är någon som saboterar så kommer de förmodligen lyckas med att driva bort kvinnor från den här bloggen. Tråkigt nog. Om dessa kommentarer får stå oemotsagda.”

    Jag får vara noggrannare med att såga sådana kommentarer vid fotknölarna helt enkelt och hoppas fler tar efter mitt exempel. Tack för påpekandet.

    ”Om det är så att bloggen har saboterats på detta sätt förut är omöjligt för en person som just börjat besöka den att veta.”

    Sant, sabotörer har varenda feministkritisk blogg jag känner till haft problem med eftersom vi är dumma nog att inte ta efter censurmaffian.

    ”Jag tycker dock att det för ofta dyker upp kommentarer som svartmåla kvinnor här.”

    Ja det är ju det som är så irriterande, feministerna har verkligen lyckats inbilla en himla massa människor att kvinnor och feminister är samma sak.

    ”Men det är väl så det är med politik. Ett parti som är negativ till invandring kommer att dras med rasister.”

    Helt rätt, men kom ihåg att vid valstugereportagen som gjordes för några år sedan så filmade man rasistiska kommentarer från både socialdemokrater och moderater. Idioter finns i alla partier.

    ”En blogg som står upp för männens rättigheter verkar dras med människor som är illa inställda till kvinnor. Dessvärre tror jag att detta kommer att drabba en eventuell mansrörelse negativt.”

    Någon mansrörelse finns i och för sig inte ännu och vad än för mansrörelse jag engagerar mig i kommer att vara en som tvärtemot feminismen stödjer kvinnlighet. Det är många många män och många många kvinnor som föredrar det så, absolut inget att skämmas över. Däremot kommer det att behövas organisering.

    ”Det är inte så att jag tror att kvinnor är perfekta varelser eller att kvinnor aldrig ska kritiseras.”

    Jag har absolut inget emot kritik mot kvinnor, heller inget mot kritik mot män. Det kallas ventilering. Det jag har något emot är när man gör politik av det. Att lyssna på Claes Borgström babbla om hur man skall säga ifrån när man hör blondinskämt är för mig likvärdigt med fysisk smärta. En av de första saker jag lärde mig om fundamentalism och fanatiker var att fanatiker utmärks av att de saknar humor.

    ”Men jag tycker att det är mer konstruktivt om det görs mer nyanserat.”

    Jag med, att attackera en grupps ego gör dem inte mindre ego så det är kontraproduktivt oavsett vilken grupp man attackerar.

    ”Man kan ju ställa sig frågan, skulle jag uttrycka mig på detta sätt om det gällde män eller svarta eller whatever. Problemet med Gudrun Shyman och andra är ju att hon uttrycker saker som är mansrasistiska och hon skulle ju verkligen behöva fråga sig själv hur de saker hon skulle säga skulle låta om hon bytte ut man mot kvinna eller gubbe mot kärring och så vidare.”

    Gudrun Schyman är fd vänsterpartist och kommunist. Hon anser att vad som är ok att säga hänger på vem man säger det emot. Dvs hon är PK.

    ”Jag har svårt att förstå det negativa med att folk vill diskutera saker, men all vilja att diskutera bemöts med hardcore debattstil. Det är inget fel med det i sig, men en annan möjlighet är ju att försöka dra in folk i ”rörelsen” (i brist på annat ord) snarare än att putta ut dem.”

    Ja, men detta är ingen ”rörelse”, vem som helst kan skriva här. Det är den enklaste saken i världen för en feminist att kalla sig vad som helst och skriva exakt de saker de lärt sig män tycker om kvinnor. I jag-form. Det är en fråga om yttrandefrihet. I detta fall ligger faktiskt problemet hos tjejer om de inte kan läsa en kritisk text utan att se den som representativ.

    Tänk om jag ansåg följande text var representativ för svenska kvinnor ”Kvinnomakt – mansslakt” Det var vad det stod på väggen till ett seminarie i feministiskt självförsvar som hölls av SSU kronoberg.

  22. knäppo Says:

    ”Om man skrapar på ytan och lyfter fram Sanningen bakom ”feminismen i sverige” då svarmålar man enligt dig.”

    Nej, det var inte det jag syftade på. Jag är själv väldigt kritisk till den svenska feminismen.

    Jag kan väl tillägga att inte alls har något emot en grav majoritet av kommentarerna på denna blogg, samt håller med de flesta av dem. På Pelle Billings blogg kan jag bara komma ihåg en kommentar som jag tyckte var negativ mot kvinnor.

    ”Sen försöker försöka du vända det till att alla som är emot denna ”feminism” är rasister.”

    Nej, jag menade inte att alla är det eller ens att en majoritet är det. Jag menade att alla politiska rörelser får dras med sådant.

    ”Duktigt försök att försöka förvränga verkligheten. Ditt tillvägagångsätt att föra en debatt och dialog är inte rumsren.”

    Tråkigt att du tycker det.

    ”Det har funnits många -ismer genom historien och den hjärntvätt som nu pågår i media när det gäller feminismen börjar ta väldigt obehagliga former.”

    Jo, jag håller med.

  23. knäppo Says:

    Tack för dina kommentarer Erik. De uppskattas.

    Jag tycker absolut inte att någon ska ta ansvar för något som en annan skrivit. När jag skrev jag höll med om de specifika kommentarer som Sofia skrev så var det för att jag KÄNDE precis så. Även om de flesta kommentarerna är bra så får man en negativ känsla när någon skriver något tvivelaktigt.

    Jag förstår att denna känsla är något som män i högre grad får stå ut med ute i verkligheten eftersom manshat inte är tabu, så jag tvivlade på om jag skulle skriva något om det, det kan ju verka löjligt, men jag tyckte ändå det var bra att skriva något eftersom detta kanske kommer att driva kvinnor från bloggen och det vore bra om kvinnor kunde uppskatta bloggen också. Det va inte just dessa kommentarer som fick mig att reagera, utan har samlat på mig lite ”kränkthet” från olika trådar. (Ush vad alla är kränkta nuförtiden🙂 )

    När jag sitter med ett gäng män så har jag inte något emot skämt om kvinnor och liknande, det finns onekligen massor av material att ta ifrån, men eftersom detta är en politisk blogg som sysslar med viktiga frågor tror jag det kan skada om man uttrycker sig oförsiktigt.

    Och ja, Amoz Oz hade såklart rätt i att fanatiker saknar humor. En mycket klok man.

  24. knäppo Says:

    ”Någon mansrörelse finns i och för sig inte ännu och vad än för mansrörelse jag engagerar mig i kommer att vara en som tvärtemot feminismen stödjer kvinnlighet.”

    Ja, det är ju det som också är tråkigt med feminismen förutom att den är manshatisk. Den stödjer inte kvinnlighet och den stödjer inte kvinnor.

  25. khvaraenah Says:

    En snabb fråga som inte har något med ämnet att göra: Finns det något ord för den allmänna uppfattningen att kvinnor är mer värda än män? I stil med det ofta påhittade ordet kvinnoschauvinism som betyder att man tycker att kvinnor är bättre än män?

  26. barfota Says:

    @Erik

    Jag har jobbat på en del olika platser i mitt liv och att jag skrev ”många” och inte den mildare formen ”vissa” kvinnor har med mina egna erfarenheter att göra från arbetsplatser med nästan 95% kvinnor. På dessa speciella arbetsplatser fanns det många problem på alla vis, gnäll, intriger, för ljust, för mörkt, för kallt, för varmt, för dålig lön, dåliga chefer o.s.v. i all oändlighet.

    Till saken hör att jag aldrig varit på någon arbetsplats där personalen varit så bortklemade och bortskämda som denna och trots detta så var dom aldrig nöjda. Man hade t.o.m. särskilda vilorum som man kunde gå in och vila sig i om man var trött, fick migrän och liknande.

    Jag har aldrig hört talas om eller sett en enda mansdominerad arbetsplats med ens en bråkdel av alla dessa faciliteter. Därav mitt aggressiva utfall när jag skrev ”patetiskt gnälliga.” Det är min erfarenhet och åsikt som jag kan stå för.

    När det gäller reklam så försöker man nå så många som möjligt inom den målgruppen som är lättast att nå och påverka, manipulera eller vad man nu väljer att kalla det.

    Något direkt behov av produkten man försöker sälja in med reklam finns inte från början, behoven skapar man genom att ”sälja drömmar, en vision eller idé” till dem som är lättast att påverka.

    Man vänder sig nog inte bara till ”vissa” utan en bredare målgrupp skulle jag tro.

  27. Erik Says:

    knäppo:

    ”Tack för dina kommentarer Erik. De uppskattas.”

    Kul, kul jag såg du hade svarat på Aktivarum också, tänkte först börja skriva men kommer troligen att bli upptagen med att hjälpa en vän senare ikväll så jag beslöt mig för att ta lite tid att smälta det inlägget först

    ”Jag tycker absolut inte att någon ska ta ansvar för något som en annan skrivit. När jag skrev jag höll med om de specifika kommentarer som Sofia skrev så var det för att jag KÄNDE precis så. Även om de flesta kommentarerna är bra så får man en negativ känsla när någon skriver något tvivelaktigt.”

    Jupp och det är svinbra att du säger till. Det jag skrev var ett försök till nyansering.

    ”Jag förstår att denna känsla är något som män i högre grad får stå ut med ute i verkligheten eftersom manshat inte är tabu, så jag tvivlade på om jag skulle skriva något om det, det kan ju verka löjligt, men jag tyckte ändå det var bra att skriva något eftersom detta kanske kommer att driva kvinnor från bloggen och det vore bra om kvinnor kunde uppskatta bloggen också.”

    Jupp, jag tycker det var helt rätt av dig att skriva något om det. Bäst att åtgärda på en gång innan det blir värre.

    ”har samlat på mig lite ”kränkthet” från olika trådar. (Ush vad alla är kränkta nuförtiden🙂 )”

    Ja det är den sanna pandemin vi behöver vaccin mot. Influensan brukar gå över men akut kränkthet blir bara värre och värre tycks det.

    ”När jag sitter med ett gäng män så har jag inte något emot skämt om kvinnor och liknande, det finns onekligen massor av material att ta ifrån, men eftersom detta är en politisk blogg som sysslar med viktiga frågor tror jag det kan skada om man uttrycker sig oförsiktigt.”

    Ja tyvärr är det så. Även om jag personligen bara blir trött om en enda människa tar personer som ”Dick Masterson – chauvinist” på allvar. (finns på youtube)

    ”Och ja, Amoz Oz hade såklart rätt i att fanatiker saknar humor. En mycket klok man.”

    Jupp. Han och Yoda🙂

  28. Erik Says:

    khvaraenah:

    ”En snabb fråga som inte har något med ämnet att göra: Finns det något ord för den allmänna uppfattningen att kvinnor är mer värda än män?”

    Jupp, det finns ett engelskt ord för just den uppfattningen. Det var inte en slump att jag bytte ut sexism mot manism. Manism finns redan som engelskt ord och ja jisses läs själv vilken smörja.

    ”For women to teach oppressed women that they have been oppressed is different than teaching men who are oppressors that they are oppressing.”

    http://thoughcowardsflinch.com/2007/10/31/manism/

  29. Sofia Says:

    Men snälla Erik;

    Som naiv och korkad kvinna har jag svårt att förstå hur mina anspråkslösa små inlägg kan utlösa sådana enorma reaktioner från dig. Särskilt med tanke på att det känns som att vi inte har helt olika åsikter. Du läser det jag skriver som fan läser bibeln. Men jag gör ett försök;

    ”Nej jag tror inte du tycker det är positivt. Däremot har jag märkt att många, däribland du slänger in markörer närhelst det handlar om när kvinnor bestämmer någonting. Det skrivs ju aldrig ”kvinnor bestämmer för de har makt” eller hur? Så skriver man bara om män som bestämmer något.”

    Ok då skriver jag det nu; Kvinnor bestämmer för de har makt! (åtminstone i gardin-världen😉 Jag tycker visst att intresse har med saken att göra för frågan är om män VILL ha 50-50 gardinmakt?

    ”Vad skall skillnaden vara mellan soft power och hard power egentligen? Makt bedöms väl av hur mycket man bestämmer, inte hur det går till? Om kvinnor har en massa soft power varför anses det ok att hävda det är män som har makten i samhället? Kan inte ni tjejer stå för att ni bestämmer saker på samma sätt som män får göra det så vi får riktig jämställdhet istället?”

    Tja, kanske är det en olycklig indelning med soft power och hard power. Men nu hette ju själva blogginlägget ”Kvinnlig soft power avslöjad” ,så då spann jag vidare på det. Jag personligen kan stå för att kvinnor har makt, men jag kan inte ta ansvar för vad andra tjejer står för, än mindre för vad som allmänt anses i samhället.

    Ursäkta mig, ERA kommentarer? Vad menar du med era kommentarer?…..
    Men det där är bara enstaka personer. Vad gav dem rätten att representera alla i dina ögon Sofia?……
    Ni? Så sjutton heller att ”VI” är! Några enstaka personer är det. Du kan ju fokusera på de andra istället för belöna dåligt beteende…..

    Jag var kanske otydlig men jag vände mig naturligtvis till dem som hade skrivit de obehagliga kommentarerna (som var rätt många i just detta inlägg), inte till alla som kommenterar. Det allra mesta av det som skrivs både i bloggen och bland kommentarerna tycker jag är både skarpsynt och nyanserat. Ledsen om du tog åt dig, jag kan förstå om du uppfattade det så eftersom första delen av inlägget var riktat till dig. Jag håller med om att ”östrogenstinna as” kan ha varit för att svärta ner bloggen. Desto viktigare i så fall att kommentera det och visa att inte alla bloggläsare håller med.

  30. Erik Says:

    Sofia:

    ”Men snälla Erik; Som naiv och korkad kvinna har jag svårt att förstå hur mina anspråkslösa små inlägg kan utlösa sådana enorma reaktioner från dig.”

    Umm Sofia raring, är det meningen att jag skall hålla med om det där i den skämtsamma ton det levereras eller påpeka jag varken anser en person ”som kvinna” naiv eller korkad? Nu gav du mig huvudbry. Ahh du är smart och fattar.

    ”Särskilt med tanke på att det känns som att vi inte har helt olika åsikter. Du läser det jag skriver som fan läser bibeln. Men jag gör ett försök;”

    Jag tror inte jag var inne särskilt mycket på åsikterna i sig. Jag sysslade väl mer med att bevara bloggens och mitt ethos.

    ”Ok då skriver jag det nu; Kvinnor bestämmer för de har makt! (åtminstone i gardin-världen ;)”

    Jo men du får inte skriva så bara för att jag sade så för då låter jag ju som värsta förtryckaren Hahaha.

    ”Jag tycker visst att intresse har med saken att göra för frågan är om män VILL ha 50-50 gardinmakt?”

    Jag förstår att det kan vara lite märkligt ämne att påpeka men faktum är att rent allmänt är detta ett utmärkt utgångsläge för diskussion. För vad händer när män är mer intresserade av chefsmakt? Eller bilmakt? Och vad händer när kvinnor är mer intresserade av barnmakt? Kanske det är färre män som då blir barnvakt?

    ”Tja, kanske är det en olycklig indelning med soft power och hard power. Men nu hette ju själva blogginlägget ”Kvinnlig soft power avslöjad” ,så då spann jag vidare på det.”

    Jo, det jag menade var att det du skrev var inte utmärkande utan vanligt att kvinnor skriver/säger i största allmänhet.

    ”Jag personligen kan stå för att kvinnor har makt, men jag kan inte ta ansvar för vad andra tjejer står för, än mindre för vad som allmänt anses i samhället.”

    Jag ber dig inte ta ansvar för vad andra tjejer gör. Just dina åsikter här tycker jag är mycket vettigare än de som ofta framförs offentligt. Min kritik är mer ett påpekande om konsekvensen.

    Om jag skall ta ansvar för vad idioter som begår övergrepp gör (som personer som Katz och Borgström, som är män, påstår) ja då skulle ju tjejer som du få ansvar för vad andra tjejer står för också. Dumt nog! Men här är vi överrens, dagens debatt präglas av en dum åsikt. Mitt problem som kille är att de som styr den åsikten ofrivilligt so knäppo påpekat är ni tjejer. Det är ju er som män som Borgström tror sig kämpa för. Det är inte erat fel. Det är bara tok i största allmänhet.

    ”Jag var kanske otydlig men jag vände mig naturligtvis till dem som hade skrivit de obehagliga kommentarerna (som var rätt många i just detta inlägg), inte till alla som kommenterar.”

    Jo och jag kände då jag behövde försvara bloggen. Jag vet inte om jag skulle kalla ett par personer många, och en av dem hänvisade till många av de kvinnor han träffat, inte till kvinnor allmänt. Den andre däremot var ju mest svenskrasist i pk-stil. Men det är bra ni tjejer ryter till. Det är ju då ni får se om vi killar lyssnar på er eller inte.

    ”Det allra mesta av det som skrivs både i bloggen och bland kommentarerna tycker jag är både skarpsynt och nyanserat.”

    Trevligt att höra, fast det är ju inte min blog såklart. Min blog är Aktivarum.

    ”Ledsen om du tog åt dig, jag kan förstå om du uppfattade det så eftersom första delen av inlägget var riktat till dig.”

    Ja du har rätt, det var just därför jag reagerade. Det satte mig i association till saker jag inte på något sätt stödde vilket jag ville markera på skarpen precis som jag tycker det är bra att markera ordentligt det är oacceptabelt med den sorts kommentarer du/ni tyckte var obehagliga.

    Därmed ser du ett rätt bra exempel på hur tjejer och killar reagerar lika men på olika saker. Inget ont som inte för något gott med sig. Just denna form av exempel är bra när man vill förstå varför manligt (utmärker män) och kvinnligt (utmärker kvinnor) beteende skiljer sig.

    Dessutom så ser vi tydligt att både män och kvinnor är känslovarelser. Påverkade av känslor men triggade av olika saker.

    ”Jag håller med om att ”östrogenstinna as” kan ha varit för att svärta ner bloggen. Desto viktigare i så fall att kommentera det och visa att inte alla bloggläsare håller med.”

    Precis. Vad du påpekar är klockrent.

  31. sofia Says:

    Erik;

    Jag förstår att det kan vara lite märkligt ämne att påpeka men faktum är att rent allmänt är detta ett utmärkt utgångsläge för diskussion. För vad händer när män är mer intresserade av chefsmakt? Eller bilmakt? Och vad händer när kvinnor är mer intresserade av barnmakt? Kanske det är färre män som då blir barnvakt?

    Visst! Och det är väl där som en stor del av problemet ligger, att det i samhället redan är beslutat vad kvinnor och män vill, och om verkligheten inte stämmer med det beslutet så verkar det vara verkligheten som måste ändra på sig av någon anledning….

    Egentligen tycker jag att det måste få vara ok att kritisera kvinnors dåliga sidor precis som det är helt accepterat att göra med mäns. Tyckte mest att det var synd att vissa tillspetsade kommentarer tog uppmärksamheten och fokuset i från det förnuftiga och sakliga som Pär försökte säga, så att meningsmotståndare bara kan dissa bloggen med ”vad var det jag sa”

    Jag var inne och tittade på Aktivarum och tyckte den såg väldigt intressant ut. Det är civilkurage att våga framföra sådana tankar!

  32. Ofeminist Says:

    ang ”chefsmakt? Eller bilmakt” eller gardinmakt eller sängmakt osv; iaf för din egen och din närmsta omgivning skull Sofia se till att söka professionell hjälp för dina djupa feministiska problem!

    Erik, du borde sätta dig på skolbänken i lågstadiet igen och lära dig läsa. Jag skrev inte kvinnor i allmänhet, jag skrev SVENSKA kvinnor är bortskämda.

    Rasism anspelar på ras. Mitt inlägg anspelar på svenska kvinnors ”KVINNLIGA” egenskaper. Det är annat än rasism. Se till att diskutera som en vuxen karl om du ska tas på allvar, ditt kräk. För inte tror du på fullaste allvar att svenska amatörhoror kommer och serverar jämlikhet under näsan på dig bara för att dom är trevliga och jamsar med dig här inne på bloggen?

Kommentera

