”Vikthysterin är mammornas fel”

by

Här kommer ett  positivt blogginlägg!

På Aftonbladets kvinnoredaktion Wendela skriver krönikören Malin Wolin att mammorna bär skulden till att allt fler småflickor uppvisar utseendehysteri, och att tioåringar pratar om att börja banta. Läs här.

Det är glädjande och befriande att Wolin inte med ett ord nämner termer som män, manliga ideal, patriarkala strukturer eller könsförtryck – något jag hade väntat mig att mötas av när jag började läsa artikeln.

Tack, Malin! Hatten av för dig!

Jag är för övrigt också oroad över den osunda kroppsfixering som breder ut sig allt mer, med fullständigt ouppnåeliga ideal. Men jag tror, liksom Malin Wolin, att det är kvinnorna själva som driver på den utvecklingen.

8 svar to “”Vikthysterin är mammornas fel””

  1. seww Says:

    Denna artikel beror säkert på ett program som visas på Discovery Channel om skönhetstävlingar för småflickor i Texas och andra ställen i USA.

    Råkade av en slump se nån minut av det och blev lite smått förbannad och undrade var pappan var.
    Tydligen så var pappan minst lika tokig som mamman (tror han var lite gay också) och då kan man bara tycka synd om barnen i den familjen.

    Så i det fallet var det faktiskt båda föräldrarna som stöttade sin dotter. Men visst är mammorna överrepresenterade på de tävlingarna.

  2. knäppo Says:

    Malin har en bra poäng. Flickor identifierar sig med sina mammor och en mamma har en skyldighet att vara ett gott ideal. Flickor tar efter om dess mamma har dålig självkänsla. Detta gäller inte bara vikt. Om jag var pappa till en dotter och hade en fru som satt och nedvärderade sig själv, så skulle jag ta upp det med frugan ifråga. Det är inte OK.

    Men utseendefixeringen i samhället är förmodligen ett större och mer komlicerat och oöverskådeligt problem än att mammor endast ska kunna ges skulden för det.

    Nu tyckte jag att blogginlägget var lite för positivt! Självklart måste vi också ha en feministisk analys:

    http://www.voltaire.se/index.php?p=0&page=article&article=69

    Sorry Pär!🙂

  3. sovereign Says:

    Jag tror helt klart att modern påverkar barnets syn på sig själv. Jag anser det inte heller vara lika vanligt med män som klagar på sin kropp samt bantar livet ut. Vår moder har dock aldrig varit en av dessa kvinnor som ser ned på sig själv men jag blir alltid lika irriterad på kvinnor som pratar om kalorier, vad de får äta, deras vikt etc.

    Då blir man självklart lite fundersam över om man själv borde dra ner på intaget. Det gäller att ha självkänsla nog att inte halka med strömmen. Detta gör nog situationen lite svår för barn som ännu inte hittat sig själva.

    Däremot beror nog vikttankarna på så mycket mer än just mammorna. Jag tänkte just påpeka att fadern får se till så hans fru inte förstör barnen gällande denna sak haha…

  4. Mormor Says:

    ”Men jag tror, liksom Malin Wolin, att det är kvinnorna själva som driver på den utvecklingen.”

    Håller med dig Pär till 99% i det du skriver, men kanske inte det här.
    Kvinnornas krav på utseende drivs på i t.ex film- och reklambranschen, där man designar kvinnliga (och manliga, fast kanske inte lika mycket) karaktärer smala och perfekta. Sedan leksaksbranschen, t.ex Barbie och ”Bratz” (ser ut som bebisar fast dom har smink och sånt):

    Det är ju iofs också sant att manliga motsvarigheten ska ha muskler och vara vältränade. Dock är det kanske sällan det leder till skadligt beteende.

  5. Chris Says:

    Mormor: ”Det är ju iofs också sant att manliga motsvarigheten ska ha muskler och vara vältränade. Dock är det kanske sällan det leder till skadligt beteende.”

    Nej, anabola androgena steroider leder ju sällan till skadligt beteende.

  6. Chiggevara Says:

    Intressant inlägg, tycker dock att det är alldeles för generaliserande. Jag tror inte att man kan lägga all skuld i ett sådant här pass komplicerat fenomen på EN ENDA källa, världen är för komplex för det. Särskilt när hon säger att man inte kan skylla på Barbies och samhället. Jag tror att posters på trådsmala modeller med tändsticksfingrar MÖJLIGEN KAN ha en VISS inverkan på idealen, om inte annat så därför att det är det som får mammorna att stå framför spegeln.

  7. Mormor Says:

    Chris: Ah, var bra att du gav mig ett exempel då!🙂

  8. marie Says:

    Till viss del är det ju mammorna fel, men nog har väl hela familjen del i barnen självbild! Mamma tjatar jämt och ständigt om hur tjock hon är, men med en pappa som kan ifrågasätta både hennes självbild och matvanor, och som dessutom tidigt fastslog att ”man vill ha något att ta i”, har det aldrig blivit något stort problem.

    Man kan egentligen undra varför vissa föräldrars vikthysteri kan fortgå utan att de närmaste ifrågasätter det.

Kommentera

