54 tjejjourer mot 0 killjourer

by

Enligt Sveriges Radios P3 Nyheter finns det idag en (1) jourtelefon för killar, och 54 jourtelefoner för tjejer. Men inte så länge till. En ska läggas ned. Gissa vilken?

Landets enda killjour läggs snart ned.

Patrik Thorsson startade killjouren när han var 20 år. Han hade själv behövt en när han växte upp, säger han. Det har emellertid varit väldigt svårt att driva jouren utan att få stöd från kommunen. Läs mer här.

Kommentar: ”Bra karl reder sig själv”, är den uppfattning som verkar råda inom det politiska och mediala etablissemanget.

(Tack för tipset, Nils! Jag tar gärna emot tips på par@atomer.se)

8 svar to “54 tjejjourer mot 0 killjourer”

  1. totte Says:

    Hur finansieras jourtelefoner för tjejjer? Någon som vet?
    Om det är med allmänna medel kan man tycka att de kan tvingas vara beredda att ta emot människor i behov av hjälp utan manistiska inslag.

  2. M Says:

    Könsrollerna och synen på hur olika könen är är verkligen ett ont som måste brytas NU.

  3. vmm Says:

    Statligt finansierad kvinnofridslinje:

    http://www.kvinnofridslinjen.se/

    Dom engagerar sig gu bevars inte bara när det gäller våld mot kvinnor utan även mot män! Har en homosexuell man slagit sin man så är dom engagerade och rätt ställe att ringa. Är det en kvinna som slagit sin man så… njaaaaeee… inte så mycket engagemang dårå.

  4. Ola Jennebrink Says:

    Jag jobbade för Brottsofferjouren i Täby och vi fick 50 000 årligen av kommunen. Sedan startade en kvinnojour och de fick också medel av kommunen men jag vet inte hur mycket.Rimligen minst lika mycket gissar jag.

  5. Adam Weisshaupt Says:

    vmm,
    Jag har personligen ringt till kvinnofridslinjen samt skickat ett långt brev där jag ifrågasätter att man som man ej kan få hjälp av dem. Svaret tillhandahölls via mail och var positivt för män som blir eller blivit misshandlade.
    -”Vi har väldigt liten information om just denna problematik men naturligtvis är du välkommen att ringa Oss för att få hjälp”

    Ovanstående var bara ett kortfattat utdrag av deras mail, tilläggas skall var att mitt mail till dem var ganska ”starkt” och däri undrade jag b la am diskriminering p g a kön mm mm.
    Så nu är det fritt fram att ringa:-) Nästa steg måste ju bli att kalla denna linje för en ”människofridslinje”.

  6. Access Says:

    Kanske hade denne kille fått hjälp av en killjour om det funnits sådan i hans närhet?
    http://www.dn.se/insidan/jag-kande-mig-enormt-sviken-av-skolan-1.989552

  7. Camilla Says:

    Är med i tjejjour. Den finansieras med medel ifrån socialnämnden. Vi får 30 000 om året. Inga är anställda, alla jobbar helt ideellt. Jag tror absolut att även killjourer behövs, och även om jag är en stark anhängare av genusperspektiv så är det så att samhället idag delar in oss i två olika kön, detta kan vi inte förneka. Sen kan jag tycka att detta bör arbetas med, bla genom attytydarbete ute på skolor. Det ägnar sig vår jour åt b.la. och då når vi ju även killarna. Men, pga den genusnorm som råder i samhället så tror jag att det behövs killar som engagerar sig i denna fråga och som då också engagerar sig i att driva en killjour. Sen kanske en killjours arbete måste bedrivas på ett annat sätt för att nå ut, tex genom att ha öppethus kvällar för killar där de kan träffa andra killar som är bra förebilder, tex genom gruppverksamhet med olika värderingsövningar osv, ett mer utåtriktat arbete på ett sätt. Jag tror att en ung killa kanske hellre vill prata med en annan kille, genusnormen påverkar ju även det här. Om en kille kan visa ett annat sätt att vara, och visa att det är ok att prata känslor, så kanske unga killar vågar prata och berätta när de mår dåligt. Sen drabbas tjejer och killar av olika typer av våld och svårigheter, inte alltid, men ofta är det så, därför kan det vara bra om tjejerna har en egen jour och killarna en egen. Men en tjej och killjour skulle ju kunna tillhöra samma förening ändå, så det blir som en helhet. Hoppas det finns några engagerade killar där ute som kan tänka sig att starta en jour,på ideell basis, precis som alla tjejjourer, det behövs verkligen!

  8. Sajt för tjejer får 5,3 miljoner « GenusNytt Says:

    […] fick höra. De kuratorer och andra han tog kontakt med verkade inriktade på att hjälpa tjejer. Här kan du läsa ett annat färskt blogginlägg på GenusNytt om att landets enda killjour snart läggs […]

Kommentera

