Högre priser för män hos Bauhaus

by

 

Byggvaruhuset Bauhaus arrangerar en tjejkväll i sitt varuhus i Länna den 18 november (se bilden ovan, eller en bit ned på företagets sajt). Då får alla besökare 10 procents rabatt på hela sortimentet.

Upplägget att utestänga män från ett evenemang som erbjuder sänkta priser innebär i praktiken att män måste betala högre priser än kvinnor. Det är inte jämställt, Bauhaus!

Jag undrar vilken reaktion det hade blivit i media ifall ett varuhus hade ordnat killkväll och erbjudit bara män rabatt på alla priser…

Anmäl dig till tjejkvällen här ifall du skulle känna dig hågad!

15 svar to “Högre priser för män hos Bauhaus”

  1. Joakim Steneberg Says:

    ”Ett komersielelt jippo för att lura tjejer på pengar förstås.” Det borde Jämoanmälas, man räknar kallt med att tjejer är så oerfarna på området, att de skall köpa en massa extra. rena sol och vårandet.🙂
    Men blev det inte slut med oskicket på Internationella kvinnodagen för sådant här? Och för tjejtaxi? Anmäl gärna till jämo någon, jag har gjort det en gång. Och fick rätt!

  2. barfota Says:

    Eller varför inte ställa sig utanför med annonsen i handen och tala om för männen som kommer att de är diskriminerade och att de skall kräva samma förmåner.

  3. barfota Says:

    @Joakim Steneberg

    ”JämO har upphört som myndighet. Den 1 januari 2009 slogs myndigheten samman med Ombudsmannen mot etnisk diskriminering, Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning och Handikappombudsmannen till Diskrimineringsombudsmannen, DO. Samtidigt ersattes de gamla lagarna med ny lagstiftning. En del material på denna sida kan därför vara inaktuellt.”

    Källa: http://www.jamombud.se/

  4. Lövet Says:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Marknadssegmentering

    …Jag är helt för att Pär Ström granskar o f f e n t l i g a satsningar som riktar sig mot enbart kvinnor. Såsom starta eget-kurser, tjejkvällar på fritidsgårdar, centrum för kvinnoidrott mm.
    Ovanstående är dock knappast ett utslag av sådan ”myndighetsstyrd diskriminering” utan bara ett utslag av marknadsekonomi, blott och bart ett sätt att nå en vidare marknad.

    …det torde vara ett oomstritt faktum att fler män än kvinnor handlar på Bauhaus (med möjligt undantag för Badrums-, tapet- och trädgårdsavdelningarna).

    Man kan förvisso mycket väl tänka sig en manssatsning från, låt oss säga smink-/parfymkedjan ”Kicks” sida. Den hade knappast rönt nån upprördhet från Schyman och Co:s sida. Sådana satsningar görs dock inte, men min gissning är att det beror på att man inte tror att man lockar fler män med den marknadsföringsformen i detta fall. I tjejfallet anser man att det funkar, märkligt nog – kanske Joakim S är orsaken på spåret ovan.

    Sammanfattningsvis: Pär, gallra lite i dina rapporter om riktade tjejsatsningar – det är problem när offentliga (skatte-)medel läggs på aktiviteter som utestänger killar, men det är inte samma problem när privata satsningar görs riktat. Vi lever ju i ett – förhållandevis – fritt samhälle.

    Blir det för mycket av detta ”Varför får dom, men inte vi?” så framstår du till slut som lika gnällig som Gudrun och Co.

  5. Lasse Says:

    @lövet

    Tror du missat en viktig sak, det är ju inte tjejkvällen i sig utan att en viss grupp människor får förmåner som en annan grupp inte får.

    I mina ögon är det av högsta vikt att ta upp sådana fall av diskriminering.

    I detta fall får tjejer 10% rabatt men inte killar. Eller t.e.x. den omstridda sk. tjejtaxan där kvinnor får åka billigare taxi också ett klart fall av diskrimering.

  6. Pelle Billing Says:

    Detta är problematiskt. Det är en sak att ha speciella sammanslutningar för män eller kvinnor, eller t o m att ha ett företag som bara vill ha kunder av ena könet (tex gym för kvinnor eller män). Men att i ett och samma företag ha olika priser för män och kvinnor, eller olika förmåner för män och kvinnor, är diskriminering.

  7. Lasse Says:

    Dem gjorde 180 grader efter uppmärksamheten dem fick🙂

    Hej Lars!

    Du är självklart varmt välkommen att delta på vår tjejkväll i Länna den 18 nov.
    Vi diskriminerar ingen utan alla som önskar delta är varmt välkomna.

    Vänlig hälsning / Freundliche Grüsse / Best regards

    Eric Lundberg
    BAUHAUS & Co. KB
    Servicecenter
    Enköpingsvägen 41
    177 38 Järfälla
    Sweden

    Phone: +46 8 580 220 80
    Mobile: +46 70 640 16 70
    Fax: +46 8 580 220 91

  8. John Says:

    Jag har anmält mig som en symbolhandling!

  9. Access Says:

    Jag har anmält mig. Mest för att jag är mitt uppe i en totalrenovering av lägenhet och jag handlar då på Bauhaus i Länna var och varannan dag. Jag kommer säkert behöva handla där kvällen den 18/11 också.
    Två flugor i en smäll!

  10. Lövet Says:

    …tjaaa, om man skall gå på vetenskapliga definitioner så är ju varje form av urval – positivt eller negativt en form av ”diskriminering”, så då är väl detta det också. Och pensionärstaxor är diskriminering av arbetsföra unga, ungdomstaxa likaså, tjejtaxa naturligtvis mansdiskriminering, killars billigare hårklippning absolut patriarkalt, lokala rabatter till medlemmar i den lokala företagarföreningen är borgarklassens ryggdunk och förtryck av småfolket…

    …ja här blir listan snabbt oändlig. Jag vidhåller dock att privata företag, liksom privatpersoner må ha rätt att hantera sina affärs- och andra relationer som de anser rimligt funkis.

    …eller – sa han och klev upp på sin käpphäst igen – det finns stora och mindre stora diskrimineringsfrågor: Denna kommer sannolikt inte att vara den viktigaste symbolfrågan i ”könskampen” när historien skall skrivas om 50 år…

    I ett tidigare inlägg skrev Pär Ström om att feminismen tenderar att göra alla frågor till könsfrågor vare sig det är relevant eller ej. Här gör Pär Ström och flera av kommentatorerna samma sak. Dessutom i en bagatellfråga.

    Nej välj tillfälle att kliva upp på barrikaderna – annnars blir det klar Don Quixote-varning.

  11. DrKejs Says:

    Vad privata företag väljer att göra är upp till dem. Om jag vill protestera mot dem så kan jag skriva till dem och säga att jag inte kommer att handla hos dem på grund av deras inställning samt att jag kommer att sprida det till de jag känner.

    Om Bauhaus vill ge rabatt till kvinnor får de göra det; är det en bra rabatt kan jag skicka frugan för att handla.

    Vad ett privat företag eller organisation väljer att göra är inte alls samma sak som när det offentliga gör motsvarande sak. Jag kan ignorera det privata företaget och skita i att handla där, men det offentliga handlar om något som jag inte kan skita i och kryssa bort från skattsedeln.

  12. Lövet Says:

    DrKejs: Skönt, d u förstod åtminstone!

  13. Lasse Says:

    Om man sätter sig på andra sidan skrivbordet och tänker att man skulle ge 10% rabatt till alla män…..eller 10% rabatt till alla vita. Så ter sig det lite annorlunda eller hur. På något sätt tror jag att man börjar vänja sig vid detta mönster att kvinnor får extra förmåner, vilket är livsfarligt.

    Oavsett om det är privat eller offentlig sektor är det fel att ge förmåner till en viss grupp av människor. Det här med tjejtaxan står mig upp i halsen, har 2 st polare som blivit misshandlade på väg hem från krogen för att de inte haft tillräckligt med ”kulor” för att ta sig hem med taxi.

    Dem flesta vet att man löper mycket större risk som kille att bli påhoppad.

  14. barfota Says:

    Det skickar ut fel signaler att selektera (gruppera) sina kunder även om man kanske har laglig rätt att göra så.

    Här är ytterligare ett lysande exempel på diskriminering mot både kvinnor och män om man är Svensk förstås.

    Jag har slutat handla hos SIBA och Bauhaus, så djävla klumpig får ett företag inte vara i sin marknadsföring.

  15. Lövet Says:

    Lasse: I just ”tjejtaxafallet” håller jag med till 100%. Inte för att det är en segmentering i allmänhet, vilket jag har förståelse för om man som företag provar, utan för att det exploaterar bilden av kvinnor som potentiella offer för män och lever på att skapa och exploatera kvinnors rädsla.

    Äckligt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: