Är energi manlig eller kvinnlig?

by

Är energi manlig eller kvinnlig? Ja, det måste vara en av vetenskapens stora frågor. I alla fall i Sverige. Inom Västra Götalandsregionens miljöarbete resonerar man på fullt allvar kring den frågan, och kring vilken affärsnytta som ligger i att fundera över genuset på energi. Se här.

Nu ska jag raljera lite. Sorry, kan inte låta bli. Låt mig gissa vad de kommer fram till. Jo, att energiformer som uppfattas som trevliga (exempelvis vattenkraft och vindkraft) är kvinnliga, medan energiformer som ger negativa associtioner (kolkraft, kärnkraft) är manliga.

Fast det var bara en gissning 🙂

Vad tror du? Skriv gärna en kommentar om genuset på energi.

10 svar to “Är energi manlig eller kvinnlig?”

  1. barfota Says:

    Får väl sätta fingrarna i vägguttaget och känna efter😉

  2. Ulf Andersson Says:

    @ barfota
    Du rockar fett!

    Om en kvinnlig operatör sköter tillverkningen
    av batterier och en annan kvinna paketerar batterierna –
    och jag som man använder batterierna, är det kvinnlig energi då?

    Jag lär få på huvudet av alla feminister för att
    jag har döpt mitt senaste byggprojekt, en industrirobot,
    till 3T, eller Ten Ton Tessie.
    Att ha en industrirobot i Lego som drivs med 6 stycken
    9 Voltsmotorer, är rätt energikrävande och det
    går åt en hel del batterier.
    Men jag är glad att se till att ge jobb
    åt de kvinnliga anställda på batterifabriken,
    det kanske till och med är en och annan man
    också som får behålla jobbet tack vare bland annat mig.

    En annan batterislukare som jag har byggt
    (6st AA [LR6] och 3st AAA [LR03]):

    Uffe från PappaRättsGruppen

  3. KimhZa Bremer Says:

    Ja, vi lever i en statsunderstödd föreställningsvärld, där kön har definerats som gott och ont. När man köper elektriska tillbehör används ofta begreppen ”hona” och ”hanne”, det senare när något förväntas penetrera, i motsats till att bli penetrerat.

    Vanvettet i vårt samhälle har nästan gått så långt att man säkerligen kan definera att själva elkontakten är ond och manlig (den har två otäcka piggar som sticket ut) – men eldosan är däremot tryggt kvinnlig, med omhändertagande hål. En godhjärtad eldosa.

    Bra att du tar upp även dessa perifera genustokerier. För varje dag som går, häpnar man ytterligare några centimeter.

    När skall vansinnet upphöra?

  4. JJ Says:

    Solenergin inte att förglömma. Detta är ett typexempel. Solenergin är absolut feminim. Det kan man se på badstranden varj sommar. Vilka är det som ligger och solar mest? Män däremot bara utnyttjar solenergin i sina solpaneler på båtar för att använda energin till kylskåp fyllda med öl. Som männen dessutom skräpar ner skärgården med.

  5. Access Says:

    Det stämmer intressant nog väl med den bild av miljövänliga kvinnor och miljösviniga män som elbolaget ”Kraft & Kultur” för ett par år sen försökte etablera med sin reklam i tunnelbanan. Miljösvinen var alltid män och de miljösmarta var alltid kvinnor.

    Behver jag tillägga att jag vägrar se dem som ett alternativ när jag väljer elbolag?

  6. Magnus Says:

    Jag skriver alltid ”den” om energi. Ett könlöst fenomen.

    Solen, som är en energiboll, kallar jag nog ibland ”hon”, liksom givetvis även moder Tellus.

    När det gäller vindkraft tycker jag den liknar när Maud Olofsson gestikulerar i ett tal. (Är Maud kvinnlig?)

    Manlig skulle i så fall ett rejält kolkraftverk vara, vilka jag gillar eftersom de släpper ut på alla sätt fin och bra CO2 (observera att jag inte är ironisk).

    Men allt det där blir förstås neutrum.

  7. Lövet Says:

    Låt se, Om nu strömmen kommer ur ”två hål” i väggen så måste det väl vara kvinnlig energi…

    …sedan får man bevisligen bensin till bilarna från ”slangen” på bensinpumpen. Typiskt manligt…

    …eller tänker jag fel nu?

  8. Henrik Says:

    Kvinnlig eller manlig? Varför i helvete skulle det göra någon skillnad? och varför är det ens relevant när det är meningen att vi inte ska göra någon skillnad på könen?

  9. Vincent Says:

    Snälla, jag vet att det är jobbigt att göra det, men försök läsa artikeln innan du häver ur dig en massa dumheter.

  10. Aewheros Says:

    Magnus: ”Moder Tellus” är en självmotsägelse. Alla latinska ord som slutar på -us är maskulina.

Kommentera

