Banken, kyrkan och polisen satsar på kvinnor

by

 

I nästa vecka är det tjejträff på Handelsbanken i Alvik. ”Plockmat, mingel och intressanta föreläsare”. Tjejerna ska få lära sig hur man uppfyller sina drömmar och långsiktiga mål.

Låter kul. Undrar vad Handelsbanken har emot män? Jag undrar också vilken reaktionen skulle bli om en bank ordnade ”killträff” med intressanta föreläsare och plockmat? Jag har aldrig sett någon sådan. Är det någon läsare av GenusNytt som har sett information om någon killträff som liknar detta?

Läs mer här. Tack för tipset, Lars!

För övrigt är det kvinnodag i badhuset i Kungsör, se här. Och Svenska Kyrkan i Filipstad ordnar en ”Hämta-andan-dag”, bara för kvinnor (här). Gotlands muséum ska ”lyfta fram kvinnorna” (här), polisen i Göteborg satsar på brott mot kvinnor (här).

6 svar to “Banken, kyrkan och polisen satsar på kvinnor”

  1. PabloHoney_4 Says:

    Skickade detta till Lara Englund som är ansvarig för bokningen av tjejträffen.

    Hej Lara!

    Här med ställer jag mig kritiskt till Handelsbanken Alviks agerande gällande tjejträffen den 25/11. Jag anser att banken genom sitt agerande diskriminerar pga. av kön och utesluter män från ekonomisk rådgivning.

    Jag anser att alla har samma rättigheter & skyldigheter i vårt samhälle oavsett kön, religion, ras eller sexuell läggning och jag antar att det även gäller Handelsbanken Alvik. Genom att ni begränsar rättigheterna till tjej/kvinnor på eran tjejträff och exkluderar killar/män, så har ni även skyldigheter och ett stort ansvar. Jag anser att ni som bank även skall ge killar/män samma förutsättningar som hos tjejer/kvinnor och skulle gärna se att ni även anordnar en killträff. Helst skulle jag se att kön inte är det som avgör vilken kväll, vilket ”kön” ska gå på och att alla är istället välkomna. Genom detta ger ni alla människor i vårt samhälle lika villkor att utgå ifrån där ingen begränsas dvs. ingen diskrimineras.

    Jag utfår ifrån att ni som anordnat detta event inte har tänkt igenom detta på ett bra sätt och att ni borde sätta er ner för en diskussion på banken, eftersom eventet är könsdiskriminerande.

    Lara Englunds epost: laal03@handelsbanken.se

  2. Draken Says:

    I Örebro är det ölprovning i helgen bara för tjejer…
    Visst är det så att tjejer dricker mest öl – eller?

  3. Joakim Steneberg Says:

    Det är säkert en fet heterosexuell medelålders bankdirektör som vill ha små kvinnliga spargrisar som kunder…:-)

  4. DrKejs Says:

    Skickade det här till Lara:

    —-
    Hej Lara,

    Vill härmed anmäla mig till tjejkvällen som du har fixat 25/11. Ser fram emot ekonomisk rådgivning under trevliga former på tider som passar en yrkesarbetande bra.

    Mvh
    /*mansnamn*
    —-

    Ser fram emot svar!😀

  5. Mormor Says:

    DrKejs: SNÄLLA, dela med dig av svaret sen!

  6. eS Says:

    Ladies evening på Aq-va-kul i Malmö. En helkväll för endast kvinnor i ett badhus bekostat av skattemedel!

    http://webfinanser.com/nyheter/177421/en-kvall-for-bara-tjejer—kom-till-aq-va-kuls-ladies-evening-27-november/

Kommentera

