Män exkluderas från hjälp att starta webbshop

by

 

Det ligger i tiden att sälja saker via internet, vilket länsstyrelsen i Gävleborg har upptäckt (läs mer här). Därför ska länsstyrelsen nu hjälpa kvinnor att starta webbutiker. Det ska ske genom en serie seminarier som ska inspirera kvinnorna, och sedan ska de få ”stöd och hjälp”.

Det framgår inte varför inspirationen, stödet och hjälpen ska exkludera män. Det är inte särskilt jämställt. Jag skulle inte dra mig för att kalla det diskriminering. Man jag anar att länsstyrelsen kallar det jämställdhetsarbete. Det brukar ju heta så när män diskrimineras. Egentligen är det fullständigt obegripligt hur skattepengar kan användas för att hjälpa det ena könet, men inte det andra, att starta företag. Något annat som är obegripligt är att nästan inga män i Sverige reagerar.

Här kan du läsa om ett liknande projekt. I Värmland satsat 10 miljoner kronor på att hjälpa kvinnor att starta företag. Projekt Selma heter det, och pengarna kommer bland annat från EU, länsstyrelsen och Region Värmland. ”Det finns en outnyttjad tillväxtpotential bland kvinnor som bär på idéer. Kompetens och vilja finns och då är det struktur och kapital som behövs”, säger Pia Lind som är projektledare. Värmländska män kan känna sig blåsta. De betalar men får inte skörda.

För övrigt, här kan du läsa en krönika av Expressens ledarskribent Sakine Madon, där hon beklagar sig över att det är svåra tider för en ”liberal feminist”.

Tipstack till Nej till feminism.

5 svar to “Män exkluderas från hjälp att starta webbshop”

  1. Joakim Steneberg Says:

    Det här fanns ju redan för 15 år sedan minns jag, antagligen tidigare. Man skulle ju gärna vilja veta hur pass lyckat det är, resultaten alltså? Och vad görs för män på området? Som blir väl lika arbetslösa i finanskrisens spår?

  2. vmm Says:

    Men… jag fattar liksom inte. Jag accepterar i vissa fall att man könsdiskriminerar, typ om sjukvården startar en kurs i hur man föder barn så tycker jag det är okej om kursen enbart vänder sig till kvinnor. Män föder aldrig barn. Några andra glasklara fall kan jag inte se, men det kanske finns. I sådana fall måste man ju motivera oerhört utförligt varför det är nödvändigt att inte låta personer med ett visst kön få vara med i kursen. Vad är det som gör att kursen är omöjlig att genomföra om personer med ett visst kön deltar? Eller så måste man tycka att det är fullständigt irrelevant och onödig information som kursen kommer att delge personer om dom har ett visst kön.

    Hur man öppnar en webbutik förstår jag inte hur det kan falla inom dom här kategorierna där könsdiskriminering är lämpligt. Är kursen omöjlig att hålla om personer av båda könen deltar? Svar: nej. Är kursen fullständigt irrelevant och onödig för det kön som exkluderas (i det här fallet män)? Svar: nej.

    Därför anser jag att Länsstyrelsen i Gävleborg måste ha en JÄVLIGT bra förklaring på varför dom ska könsdiskriminera. Dom kanske har något annat fiffigt argument i rockärmen som vi inte har sett. Dom kanske har tänkt efter ordentligt inför den här kursen och tänkt och tänkt och tänkt och sedan har någon bekymrat sagt ”hörrni… den här kursen om att starta webbshop är ju en jättebra idé. Bra på alla sätt och vis. Men… jag har tänkt på en sak… jag tror faktiskt man inte bör låta män få vara med på den”.

    Har dom tänkt efter ordentligt och har ett bra svar så böjer jag mig i all min underdånighet som medborgare, skattebetalare och man (i det här fallet) och accepterar könsdiskrimineringen.

    I annat fall så fortsätter jag att blogga på min antifeministiska blogg:

    http://vitmedelaldersman.blogg.se/
    vitmedelaldersman (a) hotmail.com

  3. barfota Says:

    @parstrom

    ”Egentligen är det fullständigt obegripligt hur skattepengar kan användas för att hjälpa det ena könet”

    Nej det är inte alls obegripligt när ALLA större parti har feministiska partiprogram. Vad som är ”obegripligt” är att vi män fortsätter skänka våra röster till nedanstående partier.

    Dessa partier har feministisk vinkling
    Moderaterna
    Kristdemokraterna
    Centerpartiet
    Folkpartiet
    Miljöpartiet de gröna
    Feministiskt Initiativ
    Socialdemokraterna
    Vänsterpartiet
    Kommunistiskapartiet
    Sverigedemokraterna
    Inget av dessa partier kan inte räkna med mina sympatier

  4. Joakim Steneberg Says:

    Precis. Och jag tycker för min del att det är fullkomligt obegripligt hur manliga politiker kan hålla på med sitt fjäsk utifrån lögnaktiga premisser! Har någon hört någon manlig politiker säga något positivt om mannen som kön, och försvara honom inför feministiska påhopp, eller våga kritisera feminismen det minsta?
    Jag vet att Leijonborg protesterade lite lamt mot Schymans talliban-jämförelse. Men strax därefter stod han där och mässade om ”patriarkatet och mäns överordning.”
    Manliga politiker är pinsamt flata. Kvinnliga dito enormt könsegotrippade!

  5. Trocadero Says:

    Det är väl ungefär som med invandringen, helt tabu att tala om. Säger man emot, som man, så är man en äcklig mansgris som borde hängas upp på torget och piskas.

Kommentera

