Ett års tjänsteplikt på dagis för kvinnor – fortsättning på förra blogginlägget

by

Vad roligt att det blev en så intensiv debatt på kommentarssidan för mitt förra blogginlägg, om att det är märkligt att ingen anlägger ett genusperspektiv på värnplikten och det faktum att män, och enbart män, i 200 år har tvingats in i värnplikten.

Jag skulle vilja spinna vidare på det resonemanget. Tänk om vi i Sverige hade en lag om att alla kvinnor – men bara kvinnor – måste tjänstgöra gratis i barnomsorgen under ett år i sin ungdom. Och tänk dig vidare att denna lag nu, efter att ha gällt i 200 år, stod inför sitt avskaffande. Är det då tänkbart att medias rapportering kring saken skulle vara könsneutral? Är det tänkbart att tidningarna skulle skriva att så-och-så många ”svenskar” varje år gör tjänsteplikt på dagis men från och med nu slipper? Utan att alls påpeka att det enbart rör sig om kvinnor?

Vad tror du? Skriv gärna kommentar!

Att bara män fram tills nu måste göra lumpen är en gigantisk orättvisa, sett i ljuset av moderna tiders synnerligen långtgående krav på jämställdhet och millimeterrättvisa mellan könen. Orättvisan är faktiskt lika stor som det konstruerade exemplet med tjänsteplikt på dagis. Tjänsteplikt på dagis enbart för kvinnor upplevs (med rätta) som fullständigt absurt och synnerligen orättvist och omodernt – men lumpen har fram till nu varit precis lika orättvis. Egentligen är det oerhört märkligt att Sveriges män funnit sig i detta utan att protestera (inte minst mot bakgrund av de attacker på genusbasis som manskollektivet så ofta utsätts för).

26 svar to “Ett års tjänsteplikt på dagis för kvinnor – fortsättning på förra blogginlägget”

  1. Rick Says:

    Tjänsteplikt på dagis vore betydligt snällare än att tvingas göra lumpen.

    Lumpen har, förutom att stjäla ett år av livet kanske under stort psykiskt och/eller psykiskt lidande, lett till skador som ödelagt eller kraftigt försämrat resten livet för en viss andel män. Något som varit tabu att prata om och fortfarande är.

  2. Joakim Steneberg Says:

    Jag hörde något föredrag av en manlig pedagog när jag själv jobbade med barn (innan jag hoppade av), det är ett tag sedan. ”Att köra barnvagn, där skulle det minsann behövas körkort.”
    Med tydlig adress till kvinnorna. Det var nämligen på den tiden när män nog inte kunde anförtros en sådan syssla, som att köra barnvagn…. Eller ”inte tog vårt ansvar”, för att vara mer PK. Eller hur det nu var. Krångligt det här.
    Utan att försvara gårdagens samhälle: Jag ser två livsfarliga problem. Det ena är det kompletta skuldbeläggandet mot män. Det andra är den totala avsaknaden av självkritik hos kvinnor.
    Detta påverkar det uppväxande släktet, med konsekvenser som man faktiskt kan se redan idag, vad jag kan förstå.

  3. Mikael Hedberg Says:

    Tonläget mot en sådan plikt hade varit otroligt högt. Och då är dagis inte smutsigt, farligt, obehagligt och går inte ut på att lära ut något de flesta finner djupt oetiskt (att döda andra människor).

  4. vmm Says:

    Eller så tvingar man bara kvinnor att göra vanliga lumpen. Man kan ju kalla det för ”feministiskt självförsvar” och säga att det är därför som män inte får göra lumpen… Det skulle dom nog gå på.

  5. Joakim Steneberg Says:

    Vmm, bra ide! Och man kan kalla maskeringsfärgerna för ”smink”.
    ”Men i lumpen är väl mannens känger, såklart
    ej lämpade för mannekängers gångart…”

  6. Lasse Says:

    När feminsterna hänvisar till den historia som varit t.e.x. i den debatt som var på ”nätverket genusföretagarna”. Men vad i xxxxx. Blir man förvånad dem har raderat de flesta av inläggen inklusive sina egna….undrar varför ?! 😉

    http://www.genusforetagarna.se/?page_id=15

    Ja ja ännu ett bevis deras sätt att föra debatt.

    Enligt min mening var allmän värnplikt enbart för män lika stor fråga som rösträtten var för kvinnor, när det gäller att diskriminera ett visst kön.

  7. PabloHoney_4 Says:

    Skulle man följa feminismens godtycke för jämställdhet är ditt exempel Pär, inte helt ute och cyklar.

    -Allmän dagisplikt vore logisk eftersom det är kvinnor som föder barn. Det ligger i kvinnans natur och biologi. Kvinnor är av naturen bättre på att göra fler saker samtidigt. Kvinnor kan genom denna förmåga passa flera barn på en och samma gång. Genom det enkla resonemanget ”Det finns en plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra” så handlar denna plikt om solidaritet till andra kvinnor. Systerskapet förpliktigar och därför skall kvinnor göra sin allmänna dagisplikt.

    Exemplet ovan för skulle orsaka moralpanik i pressen.

  8. barfota Says:

    @Lasse

    Männen riskerar att bli arkebuserade om de deserterar eller vägrar skjuta sina medmänniskor. Alltså är männens allmänna värnplikt en betydligt större fråga än kvinnornas rösträtt.

  9. Joakim Steneberg Says:

    Dessutom fick kvinnorna rösträtt bara fem år efter männen i Sverige. (Och även kvinnor kämpade emot.) Faktum var att slogan för allmän rösträtt, för män, lät ”En man, en röst, ett gevär!”

  10. Mansgrisen Says:

    Män som gjort värnplikt fick rösträtt några år före kvinnor. Men bara de som hade gjort värnplikt. Allmän rösträtt för män kom några år efter allmän rösträtt för kvinnor.

  11. Sofia Says:

    Den stora orättvisan måste väl ändå kompenseras till viss del av att kvinnor står för barnafödandet. För varje barn ni har eller får har en kvinna varit gravid i nio månader,spytt, haft foglossningar, genomgått en skräckfylld och smärtsam förlossning, spruckit, ammat, haft mjölkstockning, haft nattvak mm. Det innebär säkert lika mycket fysiska umbäranden som en värnplikt. Och eftersom kvinnan ofta är borta längre från arbetsmarknaden än mannen så går de ekonomiska umbärandena säkert jämt upp efter ett par barn också. När någon av er föder ett barn, då ska jag göra lumpen.

  12. Mangrisen Says:

    Sofia, det går tyvärr inte att jämföra så. Graviditet är inte en samhällsplikt där du straffas med fängelse om du vägrar. Det är ett helt frivilligt val som man gör för sin egen livskvalitets skull, inte för att förse samhället med medborgare el dyl. Du skulle möjligen kunna jämföra med att välja att satsa på en utbildning eller karriär el liknande.

  13. Lavazza Says:

    Sofia: Inressant. Fast de aspekter du tar upp är inte en nödvändig del av föräldraskap i allmänhet eller mödraskap i synnerhet.

    Det finns gott om sätt att slippa moderskapets besvär om man är beredd att avstå från de fördelar som många värderar högt i det biologiska mödraskapet. Det enklaste och billigaste sättet att slippa de saker du tar upp är att flytta ihop med en man som har ensam eller 1/2 vårdnad om ett par barn i lämplig ålder. Du engagerar dig så mycket du själv önskar i barnen och du behöver inte betala för deras kostnader.

  14. barfota Says:

    @Sofia

    Ditt inlägg toppar nog allt vad jag tidigare läst i dumhet.

    Du skriver
    ”Den stora orättvisan måste väl ändå kompenseras till viss del av att kvinnor står för barnafödandet.”

    Om du är kvinna (vilket jag tvivlar på) så borde du tamifan skämmas för att kalla den kanske största förmånen av alla (att kunna föda barn) för orättvisa. Som kvinna kan du välja bort barnafödandet, som man kan du inte välja att föda barn.

    Du skriver
    ”För varje barn ni har eller får”

    Som jag uppfattar det så menar du att det bara är männen som ”har eller får” barn, samma kön som senare vid ev. separation förvägras umgänge med de barnen vi har fått, ähhh…

    Om nu inte kvinnorna har fått barn varför då detta gnäll ”har en kvinna varit gravid i nio månader,spytt, haft foglossningar, genomgått en skräckfylld och smärtsam förlossning, spruckit, ammat, haft mjölkstockning, haft nattvak mm.”

    För det första så är det ett privilegium och kvinnans fria val att skaffa barn, mannen har ingenting att bestämma om här. Får den egoistiska kvinnan inte sitt barn så vänder hon sig till en klinik eller spermadonator så är den saken fixad.

    För det andra så radar du upp alla åkommor i samma paket som om detta var normen för en graviditet. Jag måste känna bra många i dina ögon onormala kvinnor eftersom de flesta jag känner har övervägande positiva erfarenheter och mer eller mindre ”lyser upp” i samband med graviditeten och skiner som solen när barnet är fött.

    Du skriver
    ”Det innebär säkert lika mycket fysiska umbäranden som en värnplikt.”

    Det handlar inte om ”fysiska umbäranden” att göra lumpen det handlar om att männen tvingas in i lumpen med hot om fängelse om de vägrar. Jag känner ingen kvinna som hotats med fängelse om hon väljer obs! väljer att inte föda barn.

    ”Och eftersom kvinnan ofta är borta längre från arbetsmarknaden än mannen så går de ekonomiska umbärandena säkert jämt upp efter ett par barn också.”

    Här kan kvinna också välja eller rättare sagt här får familjen välja vem som skall stanna hemma och vem som skall gå på jobbet. Det finns kvinnor som inte ammar och man kan faktiskt pumpa ut bröstmjölk. Det är inga problem för pappan att ta hand om barnet.

    Du skriver
    ”När någon av er föder ett barn, då ska jag göra lumpen.”

    När jag varit ”gravid i nio månader,spytt, haft foglossningar, genomgått en skräckfylld och smärtsam förlossning, spruckit, ammat, haft mjölkstockning, haft nattvak mm.” så skall jag ändra min uppfattning om att…

    Ditt inlägg toppar nog allt vad jag tidigare läst i dumhet.

  15. Lasse Says:

    @ Sofia

    Finns ett talesätt

    Mycket skall man höra innan örona trillar av, i det fallet blir det läsa och att man tappar hakan.

    Hur är dina mänskliga värderingar överhuvudtaget. ?

    Vad är din inställning till barn ?

    Att få och föda barn är det finaste man kan göra. Ser det som ett privilegium att som kvinna har möjlighet att kunna göra det. Kommer aldrig glömma ögonblicket av lycka när vi fick vårt första barn. Kommer aldrig glömma när man inte sov på 4 månader (kolik) och kämpade som en zombie på jobbet. Kommerl aldrig att glömma när jag jobbade så att jag blödde näsblod då min flickvän ville vara hemma med vårt barn under första tiden. Kommer aldrig glömma den enorma uppskattning jag fick för att hon fick möjligheten att vara hemma med ”lilla rasmus”.

    Var jobbigaste och lyckligaste stunden av mitt liv.

    Instämmer med föegående talare:

    Mycket idiotiska grejer har jag läst på det här forumet, men du toppar ”by far”. Har du inga känslor i kroppen överhuvudtaget, du kanske vill att alla barn skall födas i konstgjorda livmodrar. Vore väl toppen Sofia, men tvivlar att du vill ha barn överhuvdtaget. Du nog att det är för jobbigt.

  16. Joakim Steneberg Says:

    Sofias inlägg hade jag kunnat acceptera för 50 eller hundra år sedan, och i viss mån i U-länder idag, de där preventivmedel ej finnes eller är förbjudna.
    Men idag väljer kvinnan, i stora delar av världen, och definitivt i Sverige, om när, och hur många barn hon vill ha, inklusive fri abort (piller även där).
    Plus allt det andra kring barnen.

  17. Sofia Says:

    Oj vad ni blev arga!

    Nej jag tycker inte heller att man kan jämföra graviditet och värnplikt som fenomen. Graviditet är i grunden något positivt medan värnplikt och krig i grunden är något negativt, det tidigare är självvalt det senare tvång osv. Jag sa inte heller att det var två jämförbara fenomen men jag sa att kvinnor också gör saker som leder till fysiska och ekonomiska umbäranden som inte män gör och att det kanske kan kompensera era uppoffringar TILL VISS DEL. Men det tyckte ni tydligen inte, nej.

    Mansgrisen och Joakim;

    Så sant. På individnivå väljer man det själv. Å andra sidan, ur ett vidare perspektiv vore det lika förödande för en kultur om kvinnor vägrade föda barn som om män vägrade att försvara den mot fiender. Sådana är livsvillkoren.

    Barfota;

    ” Om du är kvinna (vilket jag tvivlar på) så borde du tamifan skämmas för att kalla den kanske största förmånen av alla (att kunna föda barn) för orättvisa. ”

    Jag var i alla fall kvinna sist jag tittade efter + att jag har fött två barn. Jag är glad för att jag har fått barn och tycker att det är det finaste och största som har hänt mig. Graviditeterna och förlossningarna upplevde jag däremot inte som någon förmån även om jag tycker det var värt det och att det fanns bra bitar också. Har många vänner som gärna skulle vilja ha fler barn men som fasar för ytterligare graviditeter och förlossningar, men visst finns det kvinnor som bara tycker att det är en dans på rosor. Det är lätt för dig som man att säga att det är fantastiskt att föda barn eftersom du aldrig behöver göra det. Jag tycker det är en märklig kvinnosyn du har att man inte är en riktig kvinna om man upplever graviditet och förlossning som plågsam.

    ”Som jag uppfattar det så menar du att det bara är männen som har eller får” barn, samma kön som senare vid ev. separation förvägras umgänge med de barnen vi har fått, ähhh… öra det.

    Nej det menar jag verkligen inte. Jag håller med om att män blir orättvist behandlade vid separationer.

    Lasse;

    Jag älskar barn, och jag offrar gladeligen min karriär o.dyl. för att få vara med mina barn. Jag tycker feminismens syn att den förälder som är hemma med sina barn blir utnyttjad av den som drar in pengar är fruktansvärd. Att tycka om sitt barn är väl inte samma sak som att tycka om att vara gravid? Undrar om du själv skulle uppskatta att spy varje dag i tre månader och sedan bajsa ut en byrå så att du spricker.

  18. Mangrisen Says:

    Sofia, Det kan väl sägas vara lika förödande för en kultur om antingen män eller kvinnor vägrar göra barn. Det kan inte jämföras med värnplikt. Kvinnor har ingen motsvarande plikt.

  19. Mangrisen Says:

    Däremot i en krigssituation så måste alla ställa upp för att samhället ska fungera. Då kan det nog vara olika från fall till fall vilket som är värst, dvs vara inkallad eller civil.

  20. PabloHoney_4 Says:

    Hur skulle du Sofia uppskatta statlig tvångsinseminering av kvinnor? Om kvinnor inte ställer upp så hamnar de i fängelse. Jag tror att du inte skulle uppskatta detta och att män därefter uttryckte sig på detta sätt:

    ”Jag men vi män gör ju värnplikten och får underkasta oss vår fria vilja under minst 1 år. Vi blir frihetsberövade och det kan jämföras med att sitta i fängelse. Staten använder ju våra kroppar så varför inte kvinnas för nationens bästa. Det är inte mer än rätt att kvinnor skall tvångsinsemineras vid fertil ålder och göra sin statliga plikt som barnaföderskor.”

    Med all respekt Sofia så är det är en enorm skillnad på den egna fria viljan och statlig underkastelse som värnplikten innebär. Du har som kvinna fritt val att skaffa barn eller inte tom avsluta ett liv genom abort.

    Värnplikten är ett övergrepp om personen inte vill göra lumpen frivilligt. Särskilt om du hamnar i fängelse.

  21. Joakim Steneberg Says:

    Den var bättre Sofia! Och trevligt att du är kritisk mot feminismen. Jag var inte så där jättearg på dig, men du stack väl ut hakan lite kanske?
    Vi befinner oss i en knepig situation, lätt att missförstå eller skapa missförstånd.

  22. Lasse Says:

    Sofia

    Är man gravid man får ta det jobbiga med det underbara. Precis som när jag gjorde en uppoffring för min stora kärlek, när det var slut på pengar från FK. Jobbade gladeligen halvt ihjäl mig för deras/våran skull, under den här första underbara tiden med en liten bebis. Det var ett val som vi gjorde. Skall väl tillägga att jag också utan en sekunds betänketid hade offrat del av min karriär för att vara hemma med den lille.

    Även fast du nu gjorde en snygg halvreträtt, hoppas jag att du en gång för alla inser:

    Det går inte att jämföra graviditet med allmän värnplikt.

  23. Sofia Says:

    Alla,

    Nej värnplikt och graviditet är inte jämförbara. Dock finns det fortfarande utmaningar som är könsspecifika även för kvinnor. En stor eloge från mig till er alla, tom de allra bitskaste av er, för allt värnpliktslidande ni har genomgått.

    Mansgrisen

    Jag skulle vilja se den kultur där män vägrar att göra barn, enligt min erfarenhet brukar de vara rätt pigga på ”görandet”.

    PabloHoney

    Du har absolut en poäng får jag erkänna. Kanske något vi får uppleva när pendeln har slagit över och vi har en statsmaskulism med rabiata radikalmaskulister som startar partiet ”Maskulistiskt Initiativ”

    Joakim

    🙂

  24. Mangrisen Says:

    Samma med kvinnorna tack! Kvinnorna har ju dock sedan rätten att enväldigt bestämma om ett ev barn ska leva eller dö.

  25. Sofia Says:

    Vilket är fel tycker jag. Personligen har jag svårt för abort överhuvudtaget, men om det ska göras tycker jag att båda föräldrarna måste vara med på det. Blev själv gravid ung, oplanerat och synnerligen olämpligt men klarade inte av att ta bort barnet (pappan ville behålla), vilket jag är mycket glad för i dag!

  26. Varför inget genusperspektiv på lumpen? « GenusNytt Says:

    […] Belyser den obelysta halvan av genusfrågan « 87 % gör-det-själv-skadade är män Ett års tjänsteplikt på dagis för kvinnor – fortsättning på förra blogginlägget […]

Kommentera

