Kommunala genuskrav på lokaltidning föreslås

by

 

Tidningen Smålandsposten rapporterar här att ett förslag inkommit till kommunen om att kommunen ska börja ställa genuskrav på lokaltidningen. Under hot om indragna annonser. Förslaget har kommit från Robert Bengtsson, som arbetar ideellt med Växjö HF:s damlag (handboll).

Hans förslag går ut på att kommunen ska kräva av de tidningar där kommunen annonserar att dessa ska redovisa hur de skildrar mäns och kvinnors idrottande. Handlar det om ett outtalat krav på kvotering av sportsidornas innehåll? Bakgrunden är att Smålandsposten enligt Bengtsson till 90 procent skriver om herrarnas sport och bara till 10 procent om damernas. Utan genusredovisning ska kommunen sluta att annonsera i den aktuella tidningen. Förslaget är inlämnat till kommunfullmäktige i Växjö.

Det känns obehagligt om det offentliga börjar ställa krav på det redaktionella innehållet i tidningar. Vi har faktiskt pressfrihet i Sverige.Även om det här inte rör sig om förslag på formell inskränkning i tryckfriheten så är den ekonomiska makten hos en stor annonsör så stor att det de-facto skulle kunna betraktas som en inskränkning.

Å andra sidan måste jag erkänna att även jag ställer mig frågande till varför så lite som 10 procent av den lokala idrotten som speglas i tidningen är damidrott. Om siffran nu stämmer. Även om män idrottar mer än kvinnor (?) borde väl skillnaden inte vara så stor?

Sedan är det ju i och för sig inte bara en fråga om hur mycket respektive kön idrottar, utan också om hur stort läsarnas sammanlagda intresse är för herr- respektive damidrott. Det skulle ju kunna vara så att båda kön idrottar ungefär lika mycket men män är betydligt mer intresserade av att läsa om sport. En tidning är ju en kommersiell produkt som måste forma sig efter kundernas efterfrågan för att långsiktigt klara sig. Kan det möjligen vara så att tidningen har gjort undersökningar som visar på ett mycket större intresse från läsarkollektivet för herr- än damidrott? Ifall så skulle vara fallet kan man ju knappast klandra tidningen för sitt agerande.

Frågan är inte helt enkel, när man börjar grotta ned sig i den. Hur som helst tror jag inte att metoder som kan tolkas som inskränkningar i tryckfriheten är rätt väg att gå. Tack för tipset, Tobias och Ulf – jag tar gärna emot tips på par@atomer.se.

12 svar to “Kommunala genuskrav på lokaltidning föreslås”

  1. barfota Says:

    Eller kanske så här.

    Vi vill att tidningarna som kommunerna annonserar i objektivt och i lika stor utsträckning ska skildra mäns och kvinnors olika problem och villkor i samhället.

  2. Mangrisen Says:

    Det är dags att ställa krav åt andra hållet. Jag skrev häromdagen epost till rektorerna för ett antal skolor i mitt hemområde och bad dem redovisa hur betygen fördelar sig mellan pojkar och flickor. Min fråga motiverade jag med att jag har 2 pojkar som är 3 resp 5 år gamla och att letar efter en skola som kan göra troligt att de inte kommer att diskrimineras. Jag skickade med Maria Nycanders undersökning från Uppsala universitet. Endast en rektor har svarat, och svaret var ungefär att ” Ja, det har vi ju diskuterat i evigheter och om några genier kom på en förklaring så vore det ju bra. Tyvärr har vi ingen egen statistik så vi kan inte redovisa om vi är bättre eller sämre än andra.” Jag svarade att eftersom ni inte ens har tagit fram någon statistik över detta så anser ni väl inte att det är ett prioriterat problem. Jag sa också att detta nog är något föräldrar kommer att vilja se mer och mer i framtiden, så länge missförhållandena kvarstår. Jag har inte hört något mer sedan dess.

  3. Joakim Steneberg Says:

    Mansgrisen, ”Maria Nycanders undersökning”, vad är det för något?

  4. Lasse Says:

    Ja

    Men vad bra då kan dem ju kontakta JÄMI i samma veva och ställa ”genuskrav” på det utskick Jämi hade i DI som i sin vinkling bestod av 80 % kvinnligt material.

  5. PabloHoney_4 Says:

    Det är fenomen är ett bevis och uttryck för att äkta kommunism existerar. Så illa är det. En inskränkning av pressfriheten och demokratin.

  6. barfota Says:

    @PabloHoney_4

    Demokrati är ett svårt begrepp, finns det?

    Är det rimligt att flera småpartier kan slå sig ihop och bilda regering?

    Jag är inte sosse med är inte demokrati att det största enskilda partiet skall vara det som har regeringsmakten?

    Det kan väl inte vara rimligt att jag t.ex. går och röstar på ett parti för att jag gillar deras politik när dessa sedan går samman med 3-4 andra partier som jag ogillar.

    Inför tvåpartisystem i Sverige, tycker jag.
    Vet på tok för lite om hur politiska system fungerar. Vad jag däremot vet är att inget parti passar mig.

  7. Mansgrisen Says:

    http://web.telia.com/~u18411153/NycanderSLUTVERSION_2006-11-17.pdf

  8. Joakim Steneberg Says:

    MG Tack för den, verkar högst intressant! Skall kolla mer senare.

  9. Bierman Says:

    Sportintresserade män, som ju är de som i huvudsak läser sportsidorna, är inte särskilt intresserade av exempelvis damfotboll.

    Om man ser till det faktiska publikintresset så är damfotboll redan idag inkvoterat på sportsidorna. Det förekommer helsidesbevakning av matcher som lockat 90 åskådare.

    Sånt händer aldrig när det gäller fotboll. Då styrs bevakningen helt av allmänintresse bland sportläsarna.

  10. Erik Says:

    Maria Nycanders studie är det enkla konstaterandet att killarna med lägre betyg inte var korkade utan tvärtom kunde prestera precis lika bra som tjejerna på nationell och internationell kunskapstestning. Förvånar mig inte alls, som en av tjejerna jag gick i samma klass med sade: ”Jag hade femmor i alla ämnen men jag kan ju ingenting” hon ansåg att hon inte pluggade för att lära sig något. Hon ansåg syftet med pluggandet var att få höga betyg och när man väl hade den åsikten så var det enligt henne pga de flummiga betygskriterierna som införts väldigt enkelt att få högsta betyg. Låt säga att man skall skriva en essä om franska revolutionen. Du behöver inte kunna någonting om den när du är klar. Syftet är inte att lära sig någonting. Syftet är den dolda läroplanen ”resonera, vara kritisk, vara demokratisk och ha social kompetens”

  11. Grodan Boll Says:

    För att kombinera Nycanders rapport och det aktuella inlägget kan jag planka en av hennes första meningar i rapporten rakt av:

    ”Flickor har högre betyg än pojkar i alla ämnen förutom idrott”

  12. Grodan Boll Says:

    Om man vränger på siffrorna lite kan man istället läsa att 90% av all tidningens sport handlar om kompetitiv könsneutral sport, dvs de som är bäst av alla innom sin gren (vilket råkar vara män). Sedan lägger man ett kvoteringsfilter för sportredovisning på 10% åt kvinnorna.

    Vad jag undrar över är varför handikappsidrotten inte fått några 10% ?

Kommentera

