Apotek bara för kvinnor öppnas

by

 

I Vancouver har det öppnats ett särskilt apotek för kvinnor. Sortimentet är det vanliga, men här är män inte välkomna. Bakgrunden är att det finns många missbrukare i området, vilket gör det obehagligt för kvinnor. De ska då få en slags fristad i detta kvinnoapotek.

En fundering jag har är hur de skötsamma personer av manligt kön som bor i området känner inför detta. De flesta är väl inte missbrukare, och förmodligen är även många män rädda för missbrukarna. Dessa får ingen fristad.

Jag själv är exempelvis man, men ändå inte tränad i att slåss mot missbrukare som kanske bär kniv. Och även om jag hade sådan träning skulle jag inte vilja slåss mot missbrukare. Varför skulle jag behöva göra det, bara på grund av mitt kön? Jag anser mig ha rätt att ställa samma krav på samhällsservice utan att behöva vara rädd som kvinnor kan göra.

Läs mer här.

22 svar to “Apotek bara för kvinnor öppnas”

  1. Lasse Says:

    Finna två saker jag tänker på när det gäller apotek

    Dels när jag skulle köpa vitaminer, för någon månad sen. Det som slog mig var att 80% av alla vitaminerna som stod på hyllan var riktat mot kvinnor. Av samma märke fanns det ung, gravid, kvinna för äldre kvinnor osv. För män fanns det EN sort, man kan ju undra varför. Gravid förstår man, men männens fysilogi bör väl också förändras med åldern.

    Sen har det vi det här med blå och rosa bandet. Var väldigt uppmärksam på blå bandet men jag fick verkligen leta efter det tills jag hittade en förpackning undangömd i ett hörn. Rosa bandet däremot fanns det ett överflöd av, en vid varje kassa samt ett eget litet ställ.

    Vet att ovanstående inte är några nyheter, det man börjar fundera på är vad som driver apotekspersonalen till detta. Att läkemedelsföretagen tjänar mest på kvinnor verkar uppenbart men man känner ändå lite undanskuffad.

  2. Nisse Says:

    Känns det inte lite som en ny form av apartheid, fast istället för ”Whites only!” är det numera ”Women only!”. Tråkig utveckling i vilket fall😦

  3. Erik Says:

    Vancouver ligger som de flesta vet i Kanada. Här är vad de flesta inte vet om situationen i Kanada. Advokaten Walther Fox berättar om de juridiska turerna i Kanada och det inflytande som ”Womens Shelter movement” haft och hur den situationen uppstod. The Legal Influence of Misandry and Pseudoscience del 1-4

    För den som inte känner igen namnet Walther Fox så var han en av dem som deltog i den panel som diskuterade ”men s rights” i TVOntario (5 delar)

  4. barfota Says:

    @Nisse
    Ja, det är apartheid samma sak är det med oss som fortfarande är rökare. Politiker är som mobbare, går i grupp, attackerar de som inte delar deras åsikter och springer och gömmer sig när de förvillar sig utanför den egna gruppen. I ett bra samhälle måste det finnas plats för alla och problemen lösas. Man löser inga samhällsproblem genom segregering.

  5. vmm Says:

    Nu när svenska Apoteket håller på att privatiseras så tycker jag det är extra viktigt att diskrimineringslagen som förbjuder den här typen av könsdiskriminering upprätthålls i Sverige. Vi har som sagt en lag som säger att affärer inte får könsdiskriminera sina kunder (typ tjejtaxi) men ingen behöver bry sig om den eftersom inget händer för den som bryter mot lagen.

    Vi får hoppas att det i villkoren för privatisering står att Apoteken ska följa lagarna och att lagbrott kan göra att tillståndet att sälja läkemedel dras in (då går man ju runt det rent lagmässiga som ingen bryr sig om och får en civilrättslig grund istället).

  6. Lavazza Says:

    Haha! Åter en bildfråga. Är det Pharmacie Goeder, 5, Place d’Armes Luxemburg på bilden?

    http://www.editustel.luxweb.com/web/AP/en/31146-Pharmacie_Goedert-Luxembourg.html

  7. Info Says:

    FÖRLÅT, JAG FÅR ÅTERKOMMA

    Först parentetiskt: Vad gäller tidskriften Bang, som någon hade uppgett sig ha läst någon gång, så kan jag försäkra, att jag själv har läst denna s.k. KULTURTIDSKRIFT, vartenda nummer, i många, många år. På ett universitetsbibliotek. Inte som sympatisör. Utan i allmänbildningssyfte.

    Bang var från början en lätt maskerad, radikalfeministisk, lätt inlindat manshatisk tisdskrift. Ju mer statsanslagen flöt in, desto mer framträdde den som en öppet lesbisk-förgudligande, fullkomligt oförblommerat manshatisk tidskrift. Applåderna från Sveriges radios kulturredaktion och alla andra kulturredaktioner ville aldrig tystna.

    Frågan är väl: Så snart man är lesbisk: Är man då en för hela världen viktig kulturperson, som ska ha statsanslag för sin KULTURGÄRNING?

    Som sagt, en parentes. Till saken: Jag har tittat in på Genusnytt ibland och har sett, att bloggen ofta uppehåller sig vid våld mellan könen. Jag vill nu återge en intressant text. Den gäller en numera borttagen sida från RFSU, som närmare lovordades i Sveriges radios program Gender (vecka 3 2006), gällande en undersökning och rapport från Carin Holmberg och Ulrika Stjernqvist.

    ”UNIK RAPPORT SYNLIGGÖR VÅLDET I SAMKÖNADE RELATIONERr

    Var tionde drabbad – dags att se andra strukturer än könsmakt bakom våld.

    Våldet i samkönade relationer har länge varit osynliggjort. Sverige ligger långt efter andra länder i både stöd till utsatta våldsoffer och kartläggning av omfattningen. Men om ett par veckor kommer den första svenska omfångsundersökningen. Den visar att nästan tio procent av dem som i dag lever i en samkönad parrelation utsätts för någon form av våld.

    Carin Holmberg, fil dr i feministisk sociologi, och Ulrica Stjernqvist från RFSL, har med stöd av Brottsoffermyndigheten gjort en enkätundersökning. De har frågat medlemmar i RFSL som ger en bild av våldet i HBT-miljön. Av 4 977 utskickade enkäter resulterade 2 013 i svar som kunde användas i rapporten.
    – Det är en svarsfrekvens på 42 procent vilket får räknas som bra, sade Carin Holmberg vid ett seminarium i Stockholm den 17 november.

    Någon gång i början av december kommer rapporten ”Våldsamt lika och olika. Om våld i samkönade parrelationer” ges ut av Centrum för genusstudier vid Stockholms universitet. Och då kommer det för första gången någonsin i Sverige finnas en kartläggning av ett våld som inte syns i statistiken, då det ytterst sällan polisanmäls.

    SVALT INTRESSE FRÅN HOMORÖRELSEN

    När det gäller homo- och bisexuella och transpersoner har våldet som riktas mot dem på grund av deras sexuella läggning, det som kallas hatbrott, fått stor uppmärksamhet under senare år. Inom homorörelsen har det funnits ett svalt intresse för våld inom samkönade relationer. Kvinnojoursrörelsen har fokuserat på mäns våld mot kvinnor och bland politiker har en heteronormativ feministisk syn dominerat debatten under senare år.

    Nationellt råd för kvinnofrid lät dock i sista stund, innan rådet lades ned sommaren 2003, en av rådets ledamöter göra en skrift om våld bland homosexuella. Lars Gårdfeldts skrift ”Kvinna slår kvinna. Man slår man. Homosexuell partnermisshandel.” var därför en pionjärinsats. Rådets ordförande, dåvarande jämställdhetsministern Margareta Winberg uttryckte i maj 2003 en förhoppning att ”vi med skriften skall kunna initiera till ett fortsatt arbete så att de homosexuellas problematik icke förtigs”.

    – En lesbisk kvinna som kommer till en kvinnojour möts av ett formulär där det handlar om ”han”. Det är en FÖROLÄMPNING mot henne och hennes relation. Det ska finnas ett speciellt formulär, inte att kvinnan ska behöva stryka över ”han” och skriva dit ”hon”, sade Carin Holmberg.

    Ann-Marie Tung, förbundssekreterare i SKR, Sveriges Kvinnojourers Riksförbund, förklarade att SKR 2001 inledde ett samarbete med RFSL för att kunna möta kvinnor som misshandlas av en kvinnlig partner.

    – Och vi försöker utbilda kvinnor som arbetar på jourerna om samkönat våld, men det finns fortfarande mycket fördomar, medgav hon.

    Carin Holmberg och Ulrika Stjernqvists kartläggning visar att 9,8 procent av dem som har svarat på enkäten har utsatts för någon form av våld i nuvarande relation. Det kan jämföras med 11 procent i ”Slagen dam”, den omfångsundersökning av mäns våld mot kvinnor som Eva Lundgren presenterade 2001.

    17,3 procent uppgav att de hade utsatts för våld av tidigare partner, vilket är betydligt lägre än i Lundgrens undersökning där 35 procent av kvinnorna blivit utsatta.

    – I vår rapport ser vi en tendens att män utsätts för mer sexuellt våld medan det fysiska våldet dominerar bland lesbiska kvinnor, förklarade Carin Holmberg.

    Seminariet om ”Våld i samkönade relationer” hade arrangerats av Amnestys HBT-grupp. Det ingick i MR-dagarna, som varje år arrangeras av Demokratiakademin m fl för att belysa frågor om mänskliga rättigheter ur olika aspekter. —

    Publicerad 2005-11-18
    Text: Ulf B Andersson”

  8. ante Says:

    Det här påminner om det statliga Apotekets feministiska genusshop som mest erbjuder sexleksaker/hjälpmedel för kvinnor typ massagestavar/dildosar, vagina-/geishakulor, klitorisvibratorer o.s.v.

    Se själv:

    http://www.apoteket.se/Privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Intimosex_Sexolust_Sexolust_Sex_Omsex.aspx

  9. Joakim Steneberg Says:

    Så här skrev Carin Holmberg och Ulrika Stjernqvist för några år sedan:
    ”Vill vi förstå våld i lesbiska parrelationer, är det väsentligt att komma ihåg att parrelationen som sådan är en patriarkalisk institution, och därmed till sin form genomsyrad av manliga strukturer oavsett vem eller vilka som bär upp den.” Citatet (med länk) finns i min artikel ”Feministiska citat och aforismer”
    http://www.sourze.se/Feministiska_citat_och_aforismer_10577721.asp

  10. Joakim Steneberg Says:

    Bara apotek räcker förstås inte! All service måste på (medellång) sikt genuscertifieras/säkras, för kvinnor alltså. Affärer, myndigheter, arbeten, dagis osv. Överallt finns ju män, de utslagna där nere, patriarkatet där uppe. Företrädda av våldtäktsmän (”patriarkatets förtrupper”) m.fl. Osv. Tänker på Schyman-Fi:s förslag: ”Ingen kvinna skall ha längre än 15 minuter till service.”

  11. Carl Says:

    Män måste förena sig nu och feminismens kvinnor, män och organisationer måste börja bestraffas omedelbart medan mansinitiativ belönas. Välj var era pengar hamnar och prata öppet emot kvinnomaktsrörelsen. Visa att det går. För att mansrörelsen ska växa och kunna uträtta något måste varje person som ser sanningen och engagerar sig få åtminstone en person till att göra det, gärna fler. Skapa ett klimat där det bli opportunistiskt för politiker att driva mansfrågor. De här bloggarna är jättebra, men vi som läser, och inte redan bidrar till växandet måste göra det också. Tack!

  12. barfota Says:

    @Carl

    Den ”mansrörelsen” du nämner finns inte och personligen så tycker jag inte det skall finnas en sådan heller. En rörelse för jämställdhet för alla hade däremot varit bra.

  13. Erik Says:

    barfota:

    Pga hur människan är funtad så blir en jämställdhetsrörelse automatiskt en mansrörelse från den punkt då samhället kompenserat bort de anledningar män har att känna kvinnor skall beskyddas. Detta kan du tydligt se i skolan, när väl kvinnors underläge var löst så var det män som både missgynnades och ignorerades för känslorna gör det fortfarande varmast att gynna kvinnor. Det spelar sålunda ingen roll vad vi kallar en sådan rörelse (Jag kallar vad jag står för liberaldemokrati, se blogg http://aktivarum.wordpress.com/2009/12/02/de-kallar-oss-liberaldemokrater/) det relevanta är vad den står för och sysslar med.

    Jämställdhetsrörelsen du pratar om kommer alltså per definition att vara en mansrörelse medan generell politik i allt högre grad kommer att vara en kvinnorörelse samt barnrörelse. Vilket dock inte kommer att gynna kvinnor ett dugg eftersom kvinnorörelsen utgår från att då kvinnor idag styrs av omedvetna normer så behöver den inte lyssna på vad kvinnor själva säger. Istället utgår den från maktbaserad ideologi och menar att det är ”för kvinnor” att förespråka vad än för ideologi och teori de själva anser är vad kvinnor behöver. Dessa är i sin tur inte baserade på kvinnor, de är baserade på siffror som symboliserar isolerade människor.

    Teorin har nämligen en grund som förespråkar folk vänder sig från falska gemenskaper (familj, relationer, vänner etc) och skapar separatistiska identitetsbaserade gemenskaper istället. (vara med andra av samma grupp) Detta kallas för identitetspolitik och är kärnan för siffrorna. Att människorna ifråga saknar starka band till andra grupper baserade på något annat än makt och förtryck. Så vi kan kalla det jämställdhet, vi kan kalla det mansrörelse, jag väljer att kalla det liberaldemokrati.

    Vad det egentligen handlar om är en motvikt till isolerande identitetspolitik.

  14. Grodan Boll Says:

    Med andra ord en butik man inte går till för att bota sin huvudvärk.

  15. Carl Says:

    @barfota
    På sätt och vis har du rätt att det inte finns en officiell omtalad mansrörelse, samtidigt kan bloggar med mera ses som det. Ett litet litet korn.

    Jämställdhetsrörelse hade varit ok för 30 år sedan. Nu har dock ett könskrig med en fredlig part – män – och en krigande part – manshatande feminister – dominerat landet. Därför är det inte är okej i det här läget att tänka lika mycket på kvinnor och män. I ett första läge krävs en reaktion och ett mottryck, en utjämning av maktbalansen. Först därefter – när det makten är jämn och det kan kosta något för feminister att attackera mäns livsmöjligheter – kan en civiliserad diskussion föras. Innan dess möts du bara av förlöjligande om du försöker prata för män.

  16. barfota Says:

    @Erik och @Carl

    Ja, måste tyvärr hålla mer er båda. Men visst hade det varit fint att ”avrusta” feministarmén som alternativ till att bilda en ny ”mansarmé”. Jag är mot allt våld och krig, men en kamp för alla (utan andra vapen än sunt förnuft) hade varit fint. Nu drar jag täcket över näsan igen och fortsätter drömma om en bättre och rättvisare värld.

  17. Klas-Kristian Says:

    barfota: Vad har rökning med apartheid att göra? Är jag en sämre människa för att jag inte vill ha din jävla cigarettrök i ansiktet när jag t.ex. sitter och äter? Nej, det är ni ”förföljda rökare” som är egoisterna i det här fallet, och liknelsen med apartheid eller kvinnoapotek är mest av allt fånig.

  18. barfota Says:

    @Klas-Kristian
    ”Vad har rökning med apartheid att göra?”

    Inget det var fenomenet mobbning och att inte behandla alla lika som jag reagerade på.

    ”Är jag en sämre människa för att jag inte vill ha din jävla cigarettrök i ansiktet när jag t.ex. sitter och äter?”

    Förmodligen är du inte en ”sämre människa”, det finns en plats för dig också.

    ”Nej, det är ni ”förföljda rökare” som är egoisterna i det här fallet, och liknelsen med apartheid eller kvinnoapotek är mest av allt fånig.”

    Det är alltså de mobbade och förföljda som är egoisterna, inte den som uttrycker säger ”jag inte vill ha din jävla cigarettrök i ansiktet”

    Ärligt talat så kan det väl inte vara mer värt vad du vill än vad jag vill eller? Jag vill kunna komma in på apoteket i Vancouver och köpa rökavvänjningspiller men det får jag inte. Jag vill också ha en värld där alla kan samsas i men det får jag inte eftersom det är du som vill bestämma, snacka om egoist!

  19. Carl Says:

    @barfota

    Vad jag menar är att diskussion med feminister inte ger något förrän man har hårda opinionssiffror som gör att de måste ta hänsyn till vad man säger. Ett ”civilt” samtal med dem är ändå verkanslöst har det visat sig.

  20. Klas-Kristian Says:

    Jaha, så jag ”mobbar” och ”förföljer” dig för att jag inte tycker du ska få röka där jag t.ex. sitter och äter?

    Du tar dig rätten att förpesta min och andras måltider och det är jag som är egoisten? Är det så svårt att gå undan om man nu tvunget måste ta en cigg?

    Nä, ni militanta rökare står mig upp i halsen med er självgodhet.

  21. barfota Says:

    @Klas-Kristian
    ”Jaha, så jag ”mobbar” och ”förföljer” dig för att jag inte tycker du ska få röka där jag t.ex. sitter och äter?”

    Nu handlar ju inte detta inlägg om var du äter eller var jag röker det handlar om att man tror sig ha rätten att utestänga, mobba och förfölja. Feministerna männen och du rökare. Menar du att ditt sätt att se på världen skulle vara bättre än feministernas? Så är inte fallet!

    ”Du tar dig rätten att förpesta min och andras måltider och det är jag som är egoisten?”
    Vem har sagt att jag tar mig den rätten, vem har sagt att jag inte går ut, vem har sagt att jag inte tar hänsyn till andra? Det är du! Jag har sagt att det måste finnas plats för alla i ett samhälle och då får man lösa dom problemen som finns, segregering, mobbing och förföljelse är nog inte rätta vägen.

    ”Är det så svårt att gå undan om man nu tvunget måste ta en cigg?”
    Det är väl ungefär som feministerna tänker ”är det så svårt att gå till ett annat apotek”. Nej det är inte svårt men det är inte du ensam som sätter normer och regler.

    ”Nä, ni militanta rökare står mig upp i halsen med er självgodhet.”
    Jag visar hänsyn och går ut. Du är den militanta typen som pekar med rak arm tar dig friheten att sätta dig över dem som inte tycker som du.

  22. sexleksaker Says:

    Apoteket i Sverige har ju lanserat ett sortiment av sexleksaker som – ni gissade rätt – endast innefattar sexleksaker för kvinnor.

Kommentera

