Feminism på skolschemat

by

Ganska nyligen skrev jag ett blogginläggom att genuskunskap blir ett obligatoriskt skolämne i Storbritannien. Nu är det dags igen – i Australien. Fast där är det på sätt och vis värre, eftersom det är tydligt uttalat att genuskunskapen ska vila på en feministisk värdegrund.

I den australiensiska delstaten Victoria har utbildningsdepartementet släppt en rapport vid namn ”Respectful Relationships Education”. Den innebär att en form av genusundervisning blir obligatorisk på skolschemat i delstatsskolor. Syftet är att förebygga våld mot kvinnor.

Elever ska bland annat spela upp scener för att förstå hur det inte ska gå till i relationen mellan kvinnor och män. Pojkarna ska förmås att överge attityden (som de uppges ha) att unga kvinnor ”antingen är bra flickor eller horor”. Även lärarna ska utbildas i ”genusfrågor, våld och sexuell hälsa”.

Programmet ska börja i  lågstadiet och sedan förstärkas i högre årskurser. Genuskunskapen ska bland annat integreras i skolämnena drama, engelska, NO (”science”) och sport.

Tidningen Herald Sun skriver att ”feministiska teorier anses vara bäst på att förklara sambandet mellan könens maktfördelning och våld mot kvinnor”, och att programmet därför måste bygga på feminism. Intressant nog skriver tidningen att det finns ett ”betydande motstånd bland befolkningen mot feminism, till och med bland lärare och studenter”.

Detta får dock inte de ansvariga för genusprogrammet att tänka om. ”Ett feministiskt konceptuellt ramverk är av största vikt både för att spegla forskningen om relationsvåld och för att förankra programmets politiska åtaganden”, säger de ansvariga enligt Herald Sun. Läs hela artikeln här.

Vad tycker du? Ska vi ha feminism på skolschemat? Skriv gärna kommentar!

För övrigt, här finner du en debattartikel i Aftonbladet som är riktigt feministiskt vinklad.

15 svar to “Feminism på skolschemat”

  1. Lilith Svensson Says:

    Nej tack, inte som enskilt ämne. Ska det undervisas om feminism så ska det göras under samma ämne som andra ismer/ideologier eller livsåskådningar.

  2. Jonas Says:

    Självklart skall vi ha det!

    Och vi får inte heller glömma att marxismen är bäst på att förklara de ekonomiska skillnaderna i samhället. Kristendomen är bäst på att förklara vad religion är… För mig som lärare ter sig detta helt befängt! Ideologiskt färgat undervisningsmaterial hör inte hemma i skolvärden.

    Utgångspunkten för allt stoff skall vara baserat på vetenskap. En fundamental grundsten för vetenskap är att teorin måste vara falsifierbar. Detta innebär att teorins bassatser (utgångspunkter) måste kunna visa sig vara falska om något händer.

    Vad skulle krävas för att teorin om könsmaktordningen skulle visa sig vara falsk? Finns de något tillstånd/händelse som skulle övertyga feministerna att teorin är falsk?

    Knappast …

  3. barfota Says:

    Nej nu fan stannar jag hemma och filar naglarna så kan feminazzarna försörja mig som omväxling.

  4. Sofia Says:

    Om man vill förebygga våld ska man väl träna barnen i empati och självbehärskning (moral). Även om könsmaktsordningen verkligen existerade finns det väl inga säkra samband mellan kunskap om denna och våldsutövning.

  5. Ännu ett fall – bakåt « Kvinnor för jämställdhet Says:

    […] ett fall – bakåt Feminism på skolschemat « GenusNytt, vem gynnar det?och vem skadar […]

  6. Info Says:

    GENUSPEDAGOGISKA LÄRARE OCKSÅ I SVERIGE!

    Två ”genusvetare”, Ann och Therese, skriver i euforiska ordalag om den engelska kampanjen Pink stinks:

    http://genuspedagogiskt.blogspot.com/2009/12/pink-stinks.html

    Under en regnbågsvinjett lyder deras blogginlägg igår (10/12):

    ”PINK STINKS – Debatten om rosa bara forsätter och fortsätter. Läste på Aftonbladet för någon dag sedan att man i England har startat kampanjen Pink Stinks.

    För mig känns det inte som att man kommer åt ”problemet” genom att försöka förbjuda en färg. Jag tror snarare att det handlar om att erbjuda barn ett brett urval leksaker, inte bara de könssterotypa.

    Att skapa leksaker ”utan kön” har studenter på Mälardalens högskola fått göra (där jag en gång pluggade). Hade jag haft tid hade det varit roligt att titta på deras skapelser.”

    Det visar sig, att åtminstone den enas mål är att bli en genuspedagogiskt inriktad lärare: ”Therese som bor i Stockholm och läser till genusmedveten lärare. Ann som läser sista terminen på genusvetenskapliga programmet i Lund.”

  7. Info Says:

    KÖNSNEUTRALA LEKSAKER (se ovan 11.59)

    Meddelande från Mälardalens högskola:

    GALA – LEKSAKSDESIGN UR ETT GENUSPERSPEKTIV

    2009-12-14 – Time: 16.15 – 20.00 – Location: Studion, IDT, Smedjegatan 37, Eskilstuna

    Vi har utmanat leksaksindustrins konventionella och könsstereotypa leksaker genom att starta en projektkurs i leksaksdesign ur ett genusperspektiv. Det är nu dags att presentera resultatet av höstens arbete.”

    Den här gamla målningen låg alltså helt rätt – om än långt före – i tiden:

    http://www.malmgrenpaintings.se/1984_delsida.htm

  8. Lasse Says:

    Wikipedia:

    Fascism är en auktoritär politisk ideologi.

    Eller med andra ord Statsfeminismen och deras sätt att försöka implementera och indroktinera dessa ”genusgalenskaper” på oss.

    Startar ett manskollektiv i Norrlands inland snart *skratt*

  9. Erik Says:

    ”Tidningen Herald Sun skriver att ”feministiska teorier anses vara bäst på att förklara sambandet mellan könens maktfördelning och våld mot kvinnor”

    Anses?

    Av VEM?

    Vem är det som anser det? Är det Herald Sun själva som anser det? Sparkar de kanske journalister som inte anser det? Tricket att beskriva egna åsikter i tredje person ”det anses, det tycks osv” blir vanligare och vanligare.

  10. 01110011 01100011 01101000 01111001 01101101 01100001 01101110 Says:

    Och den som inte anser det riskerar att få sparken. Skrämmande utveckling.

    /01110011 01100011 01101000 01111001 01101101 01100001 01101110

  11. Carl Says:

    Som svenska män har vår lott blivit att drabbas av feminismens högborg. Det är lätt att gå ner sig, inte bara av feminismens faktiska effekter och omständigheter och hur de drabbat en själv och andra, men av det faktum att man fötts under en statsmakt som öppet hatar det kött som utgör en och som format samhället och människor i över hundra år till att börja göra detsamma – samt format samhället till att forma män att bli hatbara. Vi är så långt ifrån det naturliga.

    Som svenska män (och kvinnor) har vi ett ansvar, med den speciella insikt vi har, inte bara gentemot oss själva och vårt eget land, utan mot världen, att informera, skydda, och motarbeta feminismen, samt komma med ett mänskligt värdigt alternativ.

    Pär, du gör ett jättebra jobb!

  12. Urban Says:

    Om feministisk analys kan få män att sluta bete sig som självuppoffrande får så vore mycket vunnet. Jag är själv delvis inspirerad av feminismen i mitt tänke även om jag har lite till övers för den kollektivistiska/marxistiska statsfeminisemen som dominerar idag.

  13. Christopher Says:

    För en person med demokratiska värderingar är det här en väldigt frustrerande utveckling. Det måste ha varit så här det kändes när kommunism, fascism och nazism erövrade det västerländska samhället under det tidiga 1900-talet.

  14. Carl Says:

    @Urban
    Den feminstiska analysen, eller så kallade genusvetenskapliga, har ett teroretiskt ramverk bakom sig, sedan 1980 Hirdemans genussystem. inom vilket det är omöjligt att ens (teoretiskt) beskriva kvinnor som icke underordnade män. All genusvetenskaplig analys , oavsett av vad, har redan slutsatserna klara – resurser måste ges till kvinnor. Ju mer pengar som går till genusvetenskap, desto värre kommer vi uppleva att kvinnor har det.

    Att ärlighet rått innan 1980 skall du inte tro heller men du ska inte få en historialäxa nu. Ej heller kommer jag berätta för dig i det här läget vilka ytterligare falsarier och manipulatoriska grepp som idag präglar denna så kallade vetenskap. Även om detta är mycket intressant i sig.

    Vi agerar utifrån vår bild av världen. Genom att styra denna bild kan man styra människor. Sverige har genom att genusvetenskap fått vetenskaplig status blivt styrt till att alltid ta från män och pojkar och ge till flickor och kvinnor. Resursströmmarna i samhället är helt uppenbara för den som vågar titta utanför statspropagandan. Men i nuläget är det socialt svårt – t o m i hemmen – att yttra sig om hur det ligger till därför att under så lång tid har sverige manipulerats. 90% har ingen aning om det.

    Läget är sedan många år tillbaka akut. Fruktansvärda förluster gentemot livet självt, i form av pojkar och mäns bestulna livsmöjligheter, är vad genusvetenskapen skapat. Resurser plöjs ner i denna verksamhet medan sverige hamnar allt längre bak i riktig utveckling.

    Syftet med feminismen har alltid varit att skaffa makt samt att bevisa att det sociala styr det biologiska – att kvinnor med ”rätt” förutsättningar kan göra allt som män kan och mer därtill. Genom att passivt och aktivt skada pojkar och män i deras uppväxt och senare vuxenliv uppnår man detta. Samt genom lagstiftning och medial makt som upprätthåller ett förtryckarsystem som är svårt att börja se. Men nu när du har hittat hit, måste du börja fundera på hur du har lurats, och hur du kan hjälpa andra, du har ett ansvar nu du aldrig kan komma ifrån, att åtminstone börja undersöka detta närmare och ifrågasätta vad du tidigare hört.

    Sedan många år tillbaka går svenska genusteorin med hirdemansk grund på export till andra länder därför att den visat sig vara framgångsrik i att sprida sig. Det är naturligt att ingen lämnas oberörd av bilder som förmodas vara sanna och representativa och ständigt visar enkelriktade missförhållanden och tydliga lösningar – resurser. Det sprider sig, liksom allt som får resurser, och på vilket bättre sätt kan genusvetenskaparna tjäna pengar.

    Andra saker som sprider sig snabbt är virus, cancer och krigshärar över en överraskad och oorganiserad befolkning.

    Kriget om landet är tyvärr över oss sedan länge och jag hoppas att du står på rätt sida – där varje bonde är din broder.

  15. Flickor förtrycks INTE i skolan! « GenusNytt Says:

    […] Du kan läsa om planer på att införa feminism på skolschemat i Storbritannien och Australien. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: