MUF – Manshatande Ungdoms-Förbundet?

by

Ordföranden i Moderata Ungdomsförbundet (MUF), Niklas Wykman, har uttalat sig i Dagens Nyheter:

”Kvinnor, muslimer, homosexuella och många andra är i dag underordnade den vite, heterosexuella mannen. Vi ska vara en rörelse mot en sådan underordning”.

Det var ju nyanserat och intellektuellt genomtänkt! Obs, ironi.

För det första undrar jag vilka ”många andra” är. Ifall kvinnor (halva befolkningen), muslimer (ganska många), homosexuella (ganska många) och dessutom många andra är underordnade så verkar det ju röra sig om större delen av befolkningen som är förtryckt. Verkar inte trovärdigt.

För det andra generaliserar Wykman friskt. Exempelvis utgör ”vita heterosexuella män” en stor andel av de stackars människor som finns längst ned på den så kallade samhällsstegen.  Och hur många ”vanliga knegare” som kämpar för att få lönen att räcka till i slutet av varje månad finns det inte bland gruppen ”vita heterosexuella män”? Dessa är knappast några glidare.

Och hur är det med underordningen när det kommer till vårdnadstvist? Då är alla män mycket kraftigt underordnade kvinnor i det svenska rättsväsendet, oavsett hudfärg. Det finns många andra områden där män har det sämre än kvinnor. Lever fem år kortare, till exempel. Mest utsatta för våldsbrott. Har fram tills nu tvingats göra värnplikt. Utestängs från diverse satsningar från regeringen som bara omfattar kvinnor. Får utsättas för könsstympning. Begår flest självmord. Har svårt att få psykisk hjälp på grund av alla ”tjejsatsningar”. Och så vidare.

Niklas Wykmans uttalande visar att han har feministiska värderingar och står mycket långt ifrån en jämställd syn på könen. Det är tråkigt.

Apropå Moderaternas genusperspektiv – hur tror du att det gick när partiet ordnade provval i Stockholms stad och Stockholms län? Det återkommer jag till inom kort.

Här finner du en kommentar i Sydsvenskan till Niklas Wykmans uttalande. Det finns även en notis om det i DN:s papperstidning idag (ledarsidan).

För övrigt, här kan du läsa om en gala om leksaksdesign ur ett genusperspektiv.

För övrigt, den berömda ”barnflickan” som utförde ett mord i Knutby ska nu börja på folkhögskola., rapporterar Aftonbladet. Kvinnliga mördare släpps tidigt. Det var ju faktiskt inte hennes fel att hon råkade döda en människa, det var ju en man som manipulerat henne.

77 svar to “MUF – Manshatande Ungdoms-Förbundet?”

  1. Rösta på Gösta – feminist javisst! « Kvinnor för jämställdhet Says:

    […] MUF – Manshatande Ungdoms-Förbundet? « GenusNytt […]

  2. f.d. Moderat Says:

    ”Moderaterna måste tala mer om könsmaktsordningen, lyder Wykmans recept.”

    Hej då Moderaterna. *vinkar adjö*

  3. Info Says:

    FÖLJDENLIGT

    En framträdande och känd företrädare för ett annat politiskt ungdomsförbund skrev så här i sin blogg 2006:

    ”WYKMAN KOMMER UT
    Nyvalda MUF-bossen Niklas Wykman kände att det var lika bra att få det sagt. Det måste vara skönt ”

    Wykman passar naturligtvis perfekt in i Schlingman(n)s dagordning (”bilar åt flickorna och dockhus åt pojkarna”). Men jag tror ändå, att vi här har ännu ett exempel (det tredje) på ett ungdomsförbund, som misstar sig på mängden av presumtiva, homosexuella väljare. De är ”ganska många”, skriver du, Pär. Jag tycker, att du ofta belyser sakernas tillstånd på ett intressant sätt, men här håller jag inte med dig. ”Ganska få” vore riktigare. Själv skulle jag säga ”mycket få”. Men enormt närvarande i strålkastarljuset.

  4. Matte Matik Says:

    MUF-artikeln är klockren för transgenusmotorn. Synd den bara fanns i pappersversion, men här är den via svd:

    http://www.helgo.net/gavel/transgenus/transgenus.php?url=http%3A%2F%2Fblogg.sydsvenskan.se%2Fsnallposten%2F2009%2F12%2F11%2Fmuf-bas-tar-feministiskt-initiativ%2F&conversion=invandrare

  5. kimhZa Bremer Says:

    Bra artikel!

  6. Ulf Andersson Says:

    Som gammal punkrockare,
    tycker jag mig minnas att Ebba Grön sjöng en låt om
    ”Pervers Politiker” en gång i tiden.

    Tycker att det stämmer in på majoriteten politiker
    som har en feministisk agenda.
    Jag vet inte när låten gjordes, om det var 1978? –
    men budskapet stämmer även 30 år senare.

    Uffe från PappaRättsGruppen

  7. barfota Says:

    Tja, nu är det ju snart val och då gäller det väl att slicka både uppåt och nedåt, till höger och till vänster. Man måste ju s.a.s. ”helgardera sig” och få med alla röster. Därför har man inte råd stå upp för sina ”verkliga” åsikter. Själv så lämnade jag politiken bakom mig just av den anledningen att man var så rädd att tappa röster, att inte vara PK, att göra fel o.s.v. att man faktiskt blev handlingsförlamade. Dessutom hade man dubbla agendor och visade upp en oficiell PK profil utåt men hade en helt annan profil inåt, på tu man hand eller i fikarummet.

    En liten lista på partierna och hur de förhåller sig till feminism.
    Moderaterna
    I Moderaternas Partiprogram så skriver man bl.a. ”Diskrimineringen av kvinnor kan beskrivas i termer av strukturer, roller och grupper. Men vi vill inte att problemet ska lösas på kollektiv nivå.” Genom skrivningen ”Diskrimineringen av kvinnor” så har man tagit en ståndpunkt.
    Detta parti är ingenting för mig

    Kristdemokraterna
    I Kristdemokraterna Partiprogram så skriver man bl.a. ”Befria kvinnor i offentlig sektor. Låt dem välja på flera arbetsgivare än i dag.” och ”En kvinnas nej till sex ska vara ett nej även i lagens ögon.” Även detta parti fokuserar på kvinnor.
    Detta parti är ingenting för mig

    Centerpartiet
    I Centerpartiets Partiprogram så skriver man bl.a. ”För att möjliggöra för alla individer att växa och ta ansvar är det viktigt att genom system och beslut se till att inte konservera den rådande könsmaktsordningen, utan att bryta den.” lite längre ned på samma sida så skriver man ”Att kvinnor och män får samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom livets alla områden.” Som vanligt med Centerpartiet, vad vill dom, vilket ben står dom på?
    Detta parti är ingenting för mig

    forts…

  8. vmm Says:

    ”Kvinnor, muslimer, homosexuella och många andra är i dag underordnade den vite, heterosexuella mannen.”

    Ahh, alltid lika härligt att få det svart på vitt. Jag känner mig helt berusad av makt!

    (hoppas ni förstår ironin i det här)

  9. Lasse Says:

    Också alltid varit mörkblå, men aldrig mer säger jag. Enda problemet är vad man skall rösta på. Kanske är dags för ”Jämställdhets Partiet”🙂

  10. barfota Says:

    @Lasse

    Absolut men nu finns det nog inte så många som vill ha verklig jämställdhet inom alla områden, jag tänker t.ex. fördelning av arbete och pengar. Man vill bara jämställdhet inom de områden som passar en själv. Visst vill man ha bort feminism men i det stora så är feminism bara en parentes i sammanhanget.

  11. Bernt Says:

    Jag håller med dig Lasse!
    Ett nytt jämställdhetsparti för bägge könen är nog det enda raka. Di gamle partierna klarar aldrig att rensa ut dagens statsfeminism ur samhällskroppen. De är för maktberoende och törs inte utmana radikalfeminismen. Dessutom är ju media lika insyltade i makten de med.

    Se på SD. Jag är övertygad om att många som röstar på dem är i själva verket heligt förbannade på vad makten och media försöker göra mot folket. Det har blivit tabu med vissa frågor som vanligt folk är intresserade av och yttrandefriheten och därmed demokratin försöker att sättas ur spel av både makteliten och media. De verkar tror att vanligt folk är dumma nog att inte se detta rävspel.

    I brist på ett jämställdhetsparti så tar många SD för att ”smälla eliten på fingrarna” och straffa dem. Det tror jag!

  12. barfota Says:

    @Bernt

    Jupp så är det nog, kanske även jag hade röstat på dem om inte de också flirtat med feminismen. Det är skrämmande att sådana partier kan uppstå men de rådande feministiska partierna får väl ta skulden och stå sitt kast.

    Bäst är att röstskolka, jag röstar blankt.

  13. Bernt Says:

    Jag funderar själv på att rösta på SD av den orsak jag skrev om. Dels så tycker jag att deras fråga om invandringen inte alls är rasistiskt som politiker och media ”skriker ut. Man behöver inte vara emot invandrare för att tycka att invandringspolitiken har gått fel och behöver minskas ett tag. Men det är ju också en tabufråga. Sen har de ju annat som jag inte gillar men vafan de kommer ju att få egen majoritet precis.

    Sen har jag också bestämt att ALDRIG ett parti med feminism i sitt program. Men jag tittade på inslaget från TV4 morgonsoffa med Jimmie Åkesson och vid fråga om jämställdhet så drog han ju till med lika lön för lika arbete.🙂 Och det är väl inte så svårt när det redan existerar. Ganska lika med noll tyckte jag.

  14. Bernt Says:

    vafan de kommer ju INTE att få egen majoritet……skulle det stå

  15. barfota Says:

    @Bernt
    Sverigedemokraterna
    På Sverigedemokraternas hemsida så skriver man bl.a. ”Kvinnofriden är mer hotad nu än på många år.” Kvinnofriden? Var är friden för oss andra?

  16. barfota Says:

    Det STORA problemet som jag ser det är att vi som är emot feminism inte har så många partier att välja på. Jag har bara hittat två partier där feminism och kvinnor inte omnämns.
    Junilistan
    På Junilistans hemsida så skriver man bl.a. ”Junilistan tar avstånd från alla former av diskriminering och erkänner alla människors lika värde. Ingen människa ska diskrimineras utifrån exempelvis etnicitet, ursprung, kön, ålder, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.” Pust, äntligen någon som tar avstånd från diskriminering!
    Jag studerar vidare innan jag bestämmer mig

    b>Sveriges Pensionärers Intresseparti
    På Sveriges Pensionärers Intressepartis partiprogram nämns ingenting specifikt om kvinnor eller feminism.
    Jag studerar vidare innan jag bestämmer mig

  17. barfota Says:

    Folkpartiet
    I Folkpartiets Partiprogram så skriver man bl.a. ”Obligatoriska jämställdhetsplaner ska finnas även i förskolan.” och ”Inför ett tydligt genusperspektiv i förskole- och lärarutbildningarna.” Mer än så här orkar jag faktiskt inte läsa om Folkpartiet.
    Detta parti är ingenting för mig

    miljöpartiet de gröna
    I miljöpartiet de grönas partiprogram så skriver man bl.a. ”De gröna har alltid varit en del av den feministiska rörelsen.” och ”Feminism innebär att man inser att kvinnor är underordnade män och att man vill ändra på det. I den bemärkelsen har de gröna alltid varit en del av den feministiska rörelsen.” Tack för mig!
    Detta parti är ingenting för mig

    Feministiskt Initiativ
    I Feministiskt Initiativs partiprogram skriver man ”För en feministisk politik” Tack för mig!
    Detta parti är ingenting för mig

    Socialdemokraterna
    I Socialdemokraternas partiprogram skriver man ”Kvinnor möter alltjämt hinder inom yrkeslivet, något som avspeglas i en könsmässigt uppdelad arbetsmarknad, i lägre löneläge och sämre karriärmöjligheter. De har fortfarande det större ansvaret för hem och barn. Hårdare krav på arbetsmarknaden skapar en orimlig press på många barnfamiljer, där både barn och föräldrar far illa. Om utvecklingen inte bryts, kan det innebära att många tvingas välja mellan barn och yrkeskarriär” Tack för mig!
    Detta parti är ingenting för mig

  18. Bernt Says:

    Jo! Jag har sett det också.
    Det var därför jag lyssnade igenom utfrågningen och han markerade inte det. Lika lön för lika arbete var tydligen viktigare och då tänkte jag att kvinnofrid var en underordnad fråga.

    Men! Jag vet!
    Det är ett störande moment. Men de andra partierna är värre allihop och jag är ute efter att straffa eliten för att de försöker sätta yttrandefriheten och demokratin ur spel. Det gör mig asförbannad! Då har jag bara SD att välja på och får svälja det med kvinnofrid tills det kommer ett jämställdhetsparti.

    Men, jag vet inte! Jag får se. Det är långt till val.

  19. Bernt Says:

    Barfota!
    Jamen! Tänk på att junilistan och SPI har små chanser att komma in i riksdagen också.

    Tanken med SD för oss som är emot feminismen är ju att få politik- och mediaeliten att tänka till.
    Va! Vafan hände? Vi som gjort allt för att motarbreta dem. Är folk dumma, eller?

    Därifrån kan dom kanske tänka till och inse att det inte lönar sig att tysta och osynliggöra. Tänk då om det sen kommer ett jämlikhetsparti som ser på bägge könen eller dom frågorna öht. …..osv

    Förstår vad jag menar och vart jag vill komma?

  20. barfota Says:

    @Bernt

    Problemet som jag ser det är att man kan bilda allianser. Man lägger sin röst på ett parti man tycker verkar bra och så alierar de sig med djävulen själv om det skulle behövas. De säljer sin själ till vem som helst för makt. Jag tycker ett tvåpartisystem hade varit mer ärligt. Jag menar Moderater som påstår sig vara ett ”arbetarparti” och sossar som påstår detsamma. Ett enda stort skämt och hån mot den vanliga lilla knegaren. Jag gillar verkligen denna formulering ”Junilistan tar avstånd från alla former av diskriminering och erkänner alla människors lika värde. Ingen människa ska diskrimineras utifrån exempelvis etnicitet, ursprung, kön, ålder, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.” hur dom sen är i andra frågor vet jag inte.

  21. Bernt Says:

    jämställdhetsparti kanske det ska heta

  22. Bernt Says:

    barfota!
    Därför är SD bra. Ingen vill gå ihop med dem. De blir en nagel i ögat på allihop.

    Junilistan!
    Jag röstade på dom när de kom in EU-valet, så jag har följt dom lite och jag har inte sett att dom nånsin har avvikit från mainstream när de gäller feminismen. I alla fall inte de utfrågningar som jag har sett med ”bankdirektören”(kommer inte ihåg vad han heter).
    Så! Jag håller med om att det har bra ideér men jag står för det jag skrev ovan.

  23. barfota Says:

    @Bernt

    Kör hårt🙂
    Var med och avskaffa feminism

  24. Lasse Says:

    Det jag inte förstår:

    Varför är många män FEGA när det gäller att öppet gå emot feministiska värderingar, förutom mr. Roberto (och detta nätverk).

    Finns ett stort antal väljare som gnisslar tänder p.g.a. ”tok feminsmen”, varför inte utnyttja detta för att fiska röster. Fortfarande finns det ca: 50 % män (men det är väl en tidsfråga *skratt*)

    Om jag vor SD eller något annat ”missnöjesparti” skulle jag se detta som ett ypperligt tillfälle.

    Det märkliga är att ”feminsterna” överskattar sin maktposition. Det tråkiga är att makthavarna även gör det.

    Några funderingar……..

  25. barfota Says:

    @Lasse
    Nej det finns inte 50% män bara 50% med snopp!

  26. Bernt Says:

    Barfota!
    Har skrivit på (för andra gången fick jag se sen)🙂

  27. Bernt Says:

    Manliga feminister är värst!
    Dom är osannolika. Jag tror inte att dom finns på riktigt.🙂

  28. Porän Says:

    barfota. Ang. kvinnofriden.

    http://sdlandskrona.blogspot.com/2008/03/sverige-vrst-drabbat-av-vldtkter-i.html

    Jag säger varken bu eller mu, men jag tror att det är vad som menas (läs blogginlägget).

  29. barfota Says:

    @Porän

    Nja, bara ordet ”kvinnofrid” räcker för mig. Röstfiske…..

  30. Joakim Steneberg Says:

    ”Moderaterna är det nya rättvisepartiet”, påstår han här. Vet inte vad han yrar om…Inte om vanliga heteromän i alla fall. Vi är visst utanför normen numera, enligt den här typen!
    http://www.sourze.se/Moderaterna_%E2%80%93_det_nya_r%C3%A4ttvisepartiet_10696036.asp

  31. Joakim Steneberg Says:

    Jag tycker inte om minen här heller. Ser självgod ut. Inte seriös.

  32. peerpede Says:

    Niklas Wykman är en politisk ”broiler” där aldrig haft ett arbete i sitt liv.

    Gud bevara Sverige för dessa freeloaders utan annat mål än den egna karriären.

  33. barfota Says:

    @Joakim

    ”Moderaterna blev först det nya arbetarpartiet och nu är vi det nya rättvisepartiet. ”

    Undrar just om en ”fjununge” som just lämnat dagis vet vad rättvisa och arbete är. Aldrig någonsin har någon behandlat sjuka, arbetslösa, ensamstående och pensionärer värre än den nu sittande regeringen. Men det är ju klart förstås, jag är ju man… vad han är vet jag inte.

  34. barfota Says:

    @Lasse
    @Bernt

    Kan inte någon av er starta en ny blogg med syfte att bygga upp enn helt nytt ”rättviseparti” som kan vara i funktion 2014 ??

  35. https://genusnytt.wordpress.com/2009/12/12/muf-manshatande-ungdoms-forbundet/ « Från sidlinjen Says:

    […] peerpede säger: 12 december 2009 kl 21:53 […]

  36. Sofia Says:

    LÅT INTE INVANDRARE TA SKIT FÖR VAD GALNA FEMINISTER GÖR! Snälla bidra inte till att feministkritiker kopplas samman med invandrarfientlighet!

  37. Erik Says:

    barfota m.flera:

    ”Kan inte någon av er starta en ny blogg med syfte att bygga upp enn helt nytt ”rättviseparti” som kan vara i funktion 2014 ??”

    Varsågod, välkommen till Liberaldemokraterna (LD) Garanterat utan identitetspolitiskt motiverat partiprogram.

    ”Visst är det så att vi inte är överrens om exakt vilken åsikt vi skall ha i vilken fråga men vi kan nog alla komma överens om att oavsett vilken åsikt man har och oavsett vilket parti man tillhör så är det bättre att saker diskuteras ordentligt än att man bestämmer att det viktigaste är så viktigt att allt annat ignoreras?”

    http://aktivarum.wordpress.com/2009/12/02/de-kallar-oss-liberaldemokrater/

  38. Joakim Steneberg Says:

    Jag tycker att man efter bästa förmåga skall lämna all annan politik utanför!

  39. Bernt Says:

    Barfota!
    Jag tackar för förtroendet, men jag har varken tid, kunskap eller ork att driva en blogg i syftet att bilda ett nytt rättviseparti.

    Men!
    Jag skulle hänga med och hjälpa till så gott jag kunde i debatter och inlägg osv. För jag tror att det behövs ett helt nytt parti med den utgångdpunkten.

  40. Bernt Says:

    Erik!
    Jag hänger nog inte med riktigt. (Är kanske för trött).
    Men, menar du att LD INTE ska vara ett politiskt parti i vanlig mening, utan bara en nätgrupp som i sin tur ska påverka nuvarande partier och/eller den allmänna debatten?

  41. Bernt Says:

    Sofia!
    Du behöver inte att vara rädd.
    Jag tror inte nån av oss som diskuterar detta är främlingsfientliga. Det är mer ett allmänt flummande i frustration. Vad ska man göra för att få politiker och media att vakna och lyfta på täcket som radikalfeministerna har lagt över Sverige och börja diskutera det vi håller på med. t.ex. osynliggörandet av män och dess problem i samhället

  42. Erik Says:

    Bernt:

    Jag har svarat i kommentarsfältet för blogginlägget ifråga (Se kategori: Liberaldemokrati) hur jag ser på möjligheten att vara ett nytt parti från början.

  43. vmm Says:

    Jag röstar på SD och en av dom främsta anledningarna till det är att dom är det enda partiet (av någorlunda storlek) som jag betraktar som antifeministiskt.

  44. Lasse Says:

    @Barfota

    Hade också gärna dragit igång en blogg, men tiden räcker inte till. Men you never know🙂

    @Sofia

    Främlingsfientlig har ingenting att göra med denna blogg att göra. Däremot finns det vissa kopplingar till invandrare som femininsmen osynliggör. Gruppen som helhet (finns självklart undantag) är ju dem minst jämställda i vårt samhälle. En fråga som man inte skall blunda för om man strävar efter äkta jämlikhet.

    @VMM

    Överväger SD av samma anledning som dig (jag vägrar rösta blankt).

  45. Eva Lundgren gör gemensam sak med SD « Kvinnor för jämställdhet Says:

    […] MUF – Manshatande Ungdoms-Förbundet? […]

  46. Gonzo Says:

    Lugna ner er nu.
    Ni förstår väll att det här bara är hans sätt att göra karriär.
    I dag är det omöjligt att komma någonstans om man inte är feminist och kritisk mot män.

    Är man kritisk till oss vita hetromän och gärna feminist så sitter man säkert även när det blåser. Man har sin plats lika säkert som man har bidrag.

  47. Jakob Says:

    Jag ser det som en självklarhet att vara skarpt emot SD.
    Feminism och rasism är olika sido av samma mynt.

  48. vmm Says:

    Jakob: jag ser också feminism och rasism som uttryck för samma slags tankesystem. Det leder också till likartade resonemang.

    Det första som ploppar upp nu i min tanke är hur Almi i region Gävleborg för någon vecka sedan beslutade att deras regler för utlåning till företagare ska vara, nämligen att kvinnor och invandrare (människor med annan etnisk bakgrund än svensk) ska överrepresenteras. Dvs om 30% av dom som söker lån är kvinnor så är målet att fler än 30% av dom som beviljas lån ska vara kvinnor. Notera: fler än. Lika när det gäller etnisk bakgrund.

    Det enda parti som var emot det här och också reserverade sig mot beslutet var SD. Jag vet ju hur det där kommer att tolkas, dvs som att SD är mot jämställdhet och att dom är rasister, men det dom i själva verket säger är att människor ska behandlas lika oavsett kön eller etnisk bakgrund. Nåja, vi kanske inte ska diskutera konkret SDpolitik här, men det är intressant att både du och jag ser feminism och rasism som ideologiska syskon och att du är emot SD och jag är för SD. Det visar att det här är en tolkningsfråga.

  49. Sofia Says:

    Nej, jag tror inte att ni är rasister och jag förstår och delar frustrationen över genus-hjärntvättade politiker, men ändamålen helgar aldrig medlen. Om man lägger sin röst på SD röstar man för att den grupp i samhället som förmodligen innehåller minst andel feminister ska lämna landet.

    Från SD:s hemsida:

    ” Därför förespråkar sverigedemokraterna en restriktiv invandringspolitik, liksom att samhället på alla sätt ska uppmuntra en ökad återvandring.”

    ”…Det bästa både för svenskarna och för de invandrare som inte kunnat anpassa sig till samhället vore om många invandrare återvänder till sina hemländer.”

  50. vmm Says:

    Sofia: olika former av återvandringsbidrag (som Sverige för övrigt redan har) tycker jag är alldeles utmärkt men jag ser inte att det skulle ha något med feminism eller antifeminism att göra.

  51. Sofia Says:

    vmm:

    Nej återvandringsbidrag har inget med antifeminism att göra. Det var det som var min poäng, att man genom att rösta på SD riktar vapnen mot hel fel grupp.

    Eftersom detta inte är ett forum för att diskutera invandrarfrågor nöjer jag mig med att konstatera att vi tycker olika du och jag.

  52. Jakob Says:

    vmm:
    Vi tycker olika och detta är som sagt inte rätt forum att ta upp SD:s politik.

    Att, som SD vill, utvisa min fru från Sverige (för att hon har svart hår och är utomeuropeisk) och grovt trackasera min bäste polare (för att han råkar var muslim – helt sekulariserad men än dock muslim) kan jag inte se skulle vara speciellt produktivt för att motverka feminism.

    Man motverkar inte diskriminering av män genom att diskrimera personer med mörkt hår och/eller annan tro än kristendom.

    Att byta ut statsfeminism och manshat mot statsrasism och xenofobi vore rätt B. Man byter bara en avskyvärd ideologi mot en ännu värre.

    Jag hoppas istället att de etablerade partierna går samman och visar enighet mot feminismen, precis på samma sätt som man visar enighet och tar avstånd från SD:s öppna och unkna rasism.

  53. vmm Says:

    Sofia och Jakob: om man är motståndare till feminism så finns det, som jag ser det, egentligen inga alternativ till SD. Partierna i riksdagen är alla mer eller mindre feministiska. Självklart måste man bestämma själv hur viktig antifeminismfrågan är när man bestämmer sig för vilket parti man ska rösta på, och kan man absolut inte acceptera SDs övriga politik så ska man såklart inte rösta på dom. Men då blir det knepigt. Att starta ett helt nytt parti och få så stor makt att det gör någon skillnad är inte lätt. Och jag har inga större förhoppningar om att det är möjligt att som enskild person gå med i ett feministiskt parti för att omvända det.

    Det vore ju enklare om man vore feminist för då finns det ju ett helt smorgasboard av partier att välja mellan.

  54. barfota Says:

    @vmm

    SD tar inte avstånd från feminismen utan är lika goda ”röstfiskare” som dom andra partierna.

    Sverigedemokraterna
    På Sverigedemokraternas hemsida så skriver man bl.a. ”Kvinnofriden är mer hotad nu än på många år.” Kvinnofriden? Var är friden för oss andra?

    Är kvotering och diskrimineringar är fel?
    Klicka då på namninsamlingen och skicka länken vidare till dina vänner.

  55. Jakob Says:

    vmm:
    Själv röstade jag senast på PP och kommer att göra det igen. De är varken feministiska eller rasistiska. Så argumentet att man måste välja mellan feminism och rasism stämmer inte för fem öre.

  56. vmm Says:

    barfota: jag vet att SD är ute och tisslar lite med vissa feministiska tankar och har t.ex. skaffat sig ett kvinnoförbund. Men det är tack och lov en tynande verksamhet. Jag upplever i alla fall att SD är det parti som tar avstånd från det feministiska synsättet mest. Du kan till exempel se mitt exempel ovan om Almi.

    Jakob: det är du som påstår att SD är rasistiskt och det är du som gör det till ett val mellan feminism och rasism. Jag betraktar mig själv som både antifeminist och antirasist och för mig känns SD som ett bra val.

  57. barfota Says:

    @vmm

    Kanske har du rätt i ”att SD är det parti som tar avstånd från det feministiska synsättet mest”

    Ville bara påpeka att man fiskar röster liksom andra partier gör.
    Även i andra partier började feminismen i ”liten skala” och utvecklades till en samhällets varböld.

    Som jag ser det måste det komma fram ett parti som klart och tydligt tar avstånd från ALL diskriminering och särbehandling.

  58. Jakob Says:

    vmm:
    Att som antirasist rösta på SD är att som antifeminist rösta FI, eller att som svart man gå med i KKK… Tragikomiskt och ofrivillig ironi på hög nivå.

    Om SD är feminister eller inte vet jag inte, men Barfotas citat ovan tyder ju på att det är feminister… I så fall är de både rasister och feminister, vilket ju känns logiskt med tanke på att det som sagt är två hatfyllda ideologier som går hand i hand.

    Sedan finns det ju gradskillnad mellan hur feministiska riksdagspartierna är… V är rätt mycket värre än KD, på den fronten, till exempel.

  59. vmm Says:

    barfota: när det gäller det där med att ta avstånd från all särbehandling och diskriminering så finns det ju två synsätt på det: dels dom feministanstrukna partierna som anser att kvinnor är underordnade och därför genom att skapa en fördel för kvinnor så tycker man att man har motverkat särbehandlingen. Sedan har vi SD som inte är inne på det spåret utan vill motverka särbehandlingen genom att inte särbehandla. Enligt mig en mycket sundare inställning och också en avgörande skillnad mellan feministanstrukna partier å ena sidan och SD å den andra.

    Jakob: jag förstår att du tycker det är konstigt att man kan vara antirasist och rösta på SD eftersom du anser att SD är rasistiskt. Det tycker inte jag och därför så tycker jag det inte är ett dugg konstigt.

  60. Jakob Says:

    vmm:
    SD är det parti, jämte FI, som mest är för särbehandling. Hela SDs existensberättigande är att de vill särbehandla, diskriminera och straffa människor pga härkomst, kultur, religion och hudfärg. SD-politiker har väl egentligen ingen gemensam ståndpunkt överhuvudtaget, förutom att de hatar och vill förpesta livet för människor från andra länder.

    Jag tycker inte alls att det är det minsta konstigt att vissa män är feminister, vissa svarta sympatiserar med KKK eller att vissa ”tycker” att jorden är platt eller att SD inte är rasistiskt. Däremot är det ett tragikomiskt fenomen och jag är glad för att det är en liten, liten minoritet av alla människor som beter sig så knasigt.

  61. barfota Says:

    @vmm
    Möjligt men… man använder sig av ordet Kvinnofrid och man får inte glömma bort att vad många partier ”lovar innan ett val” inte alltid är vad man levererar efter valet.

    I och med de har tagit in Kvinnofrid i sitt program så får jag den uppfattningen att de är rasistiska också. Eftersom jag anser feminismen vara köns-rasistiskt (man vill helt enkelt utrota männen) så är SD inget alternativ heller.

    Jag är man och kan helt enkelt inte tänka mig bidra till min egen utrotning. Punkt.

    Var med och avskaffa feminism

  62. vmm Says:

    Jakob: ojoj, undrar vem det är som är fördomsfull och hatisk här😉

    När det gäller din fru som går omkring och tror att SD vill utvisa henne pga utländsk härkomst så tycker jag det faktiskt är riktigt hemskt. Att hon är rädd för det. Så för hennes skull tycker jag du kan läsa lite om vad SD faktiskt vill och inte vill så kan du lugna henne. Att hon är rädd för att bli utslängd är faktiskt inte SDs fel utan dom som tror att SD vill det och går runt och påstår det. Tänk på det.

    Om särbehandling: jag tycker faktiskt att en röd tråd i SD är att särbehandling inte ska ske. Visst, dom vill begränsa invandringen och på så sätt kan man säga att utländska medborgare är särbhendlade eftersom dom inte automatiskt får komma in i Sverige, men det är ingen särskilt radikal tanke. Alla riksdagspartier i Sverige vill ha en reglerad invandring och mig veterligt har alla länder i hela världen (utom Svalbard) reglerad invandring.

    Men i Sverige så är just att ingen särbehandling ska ske en viktig punkt för SD. Men principen att alla ska behandlas lika ses av många som en slags diskriminering. Har man perspektivet att det finns en könsmaktsordning (eller rasmaktsordning) så tolkas ett motstånd mot all form av positiv särbehandling av vissa grupper i samhället som att man är för ett förtryck av dessa grupper.

    Jag ser SD som ett parti som kämpar för mindre sociala och kulturella klyftor i samhället och som kämpar mot särbehandling (och därmed mot feminism och rasism).

  63. Jakob Says:

    @barfota
    ”I och med de har tagit in Kvinnofrid i sitt program så får jag den uppfattningen att de är rasistiska också. Eftersom jag anser feminismen vara köns-rasistiskt (man vill helt enkelt utrota männen) så är SD inget alternativ heller.

    Jag är man och kan helt enkelt inte tänka mig bidra till min egen utrotning. Punkt.”

    Så sant. Och för mig, min familj och mina vänner är ju SD dubbelt hemska då de även verkar för att vi ska slängas ut ur Sverige (eller åtminstone utstå daglig diskriminering och trackaserier) på grund av vårt delvis osvenska ursprung.

  64. barfota Says:

    @Jakob

    Jupp, vi får ALDRIG glömma Nazisterna och det som hände i Tyskland.
    I dåliga tider letar man ”syndabockar” i alla hörn.

    Ingen särbehandling samma rättigheter och skyldigheter för alla. Svensk lag skall gå före all religion och trosuppfattning.

  65. Jakob Says:

    @vmm
    Ojojojoj vad tokigt du tänker!🙂 Lyteskomik!

    Jag utgår ifrån att om SDs företrädare säger att de är emot invandring så är de emot invandring.
    Jag litar på att om de lovar att de ska diskriminera invandrare (särskilt med utomeuropeisk härkomst) så kommer de att göra det.
    Jag utgår ifrån att ett parti som fram tills nyligen t.o.m ville förbjuda adoptering av utomeuropeiska barn, inte är speciellt positiva till (förmodligen är de rent hatiska) utomeuropeiska barn.
    Jag litar på dem när de säger att de ser alla muslimer som ett allvarligt hot mot Sverige, som ska motarbetas.
    Jag utgår ifrån att ett parti som sjunger vit maktmusik på sina fester, sympatiserar med vit makt-ideologin (dvs de är nynazister)
    Jag utgår från att ett parti som har flera nazister i sin partitopp gillar nazismen.

    Det lät minst 99,9% av Sveriges befolkning också göra… Men jag är lite nyfiken – vad har fått dig att tro att SD om de skulle komma till makten kommer göra tvärtemot allt vad de lovar och hittills stått för?

    Men missförstå mig inte. Det är inte olagligt att vara rasist i Sverige eller att förespråka diskrimering av olika grupper i samhället. Jag hoppas att SD återgår till att vara lika tydliga med sin rasism och sitt främlingshat som man var tills för några år sedan (eller i vissa Aftonbladet-artiklar). 🙂

  66. Jakob Says:

    @ Barfota

    Instämmer 100%.
    Man behöver dock inte gå så långt bakåt som till Nazityskland. Det räcker nog med att titta på dagens Danmark för att se ett avskräckande exempel på SD-influerad politik.

    Om jag varit dansk hade t.ex. min fru på grund av sitt utomeuropeiska ursprung inte varit välkommen i landet, trots att vi är gifta och trots att hon är en helt laglydig och högutbildad individ.

    Där har ju SDs systerparti Dansk Folkeparti, som skyller alla samhällsproblem på invandrarna, fått visst genomslag för sin politik.

  67. Bernt Says:

    Hej alla ni som debatterat på slutet!
    Ni som anser att SD är ett vedervärdigt sätt att få makteliten att vakna till och förhoppningsvis sluta med att osynliggöra (Ja! Det är väl snarast förbjudit) vissa frågor. Massinvandring och könsmaktsordningen.

    Vad har ni för förslag då?
    Alla dagens ”rätta” partier är ju av samma åsikt när det gäller feminismen. Inget av dom kommer ju att lägga två strån i kors för att förbättra jämställdheten.

    PP sa nån!
    Jamen! DE är väl verkligen ett enfrågeparti som har väldigt små chanser att komma in i riksdagen och väcka nån. De är ju dessutom ganska feministiska i de frågor jag har hört ställas till han som är i EU nu.

    OBS! Innan det blir ett jäkla liv om det.
    Jag är INTE kvinnohatare och INTE främlingsfientlig. Jag ser bara att vi börjar få problem med integrationen av alla som kommit in de senaste åren. De kommer alldeles för många för fort. ”We must slow it down a little”. För allas bästa! Sen kan vi kanske öka upp det igen.
    Sen är det ju skillnad på arbetskraftsinvandring och flyktingpolitik också. Glöm inte det! Dessotom anser jag att all flyktingpolitik till europa borde samordna inom och av EU.

  68. vmm Says:

    Jakob: Jag är inte så säker på att jag ska gå in i detalj på din lista och förklara för dig hur det ligger till, men det var väldigt intressant att läsa i alla fall.

    Men okej, jag kan inte låta bli: om att vara emot invandring. SD är inte emot all invandring för all framtid. Men SD säger att en stor invandring på en kort tid är problematisk. Du måste lära dig att nyansera här. Bara för att V inte gillar höga bankbonusar så innebär inte det att dom vill förstatliga alla banker och förbjuda kapitalism. Man ska inte dra ut resonemang i absurdum.

    ”SD lovar att de ska diskriminera invandrare”… eh… där hänger jag inte riktigt med vad du menar.

    Adoptionerna. Det ströks för ca 10 år sedan ur programmet. Jag tycker det var bra att det ströks. Jag tror inte kravet fanns pga rasism utan mer av att man ville betona vikten av en nationell identitet, men det är nog dömt att misslyckas att kommunicera det utan att folk tolkar det som rasism. Så eftersom det inte var någon viktig punkt så var det lika bra att stryka det. Att SD ”förmodligen är rent hatiska” till utomeuropeiska barn tror jag är något du fantiserat ihop och helt enkelt inte är sant.

    Om muslimerna. Du tänker förmodligen på artikeln i Aftonbladet nyligen. Här måste man skilja på muslimer och islam. SD är oroliga för islamisering av samhället och man måste skilja på enskilda muslimer och en islamiseringsprocess av samhället. SD kan det – så försök göra det du också.

    Om vit makt-musiken. Du utgår från att någon som lyssnar på den typen av musik sympatiserar med vitmakt-rörelsen. Jag är inte så säker på att det stämmer.

    Om flera nazister i partitoppen. Det där tror jag inte på. Ett säkert sätt att bli utesluten ur SD är att vara nazist.

    Så vad som får mig att tro att SD skulle göra precis tvärtom mot vad dom lovat? Inget. Men jag tror ju inte att SD är något nazistiskt eller rasistiskt parti.

    ”Jag hoppas att SD återgår till att vara lika tydliga med sin rasism och sitt främlingshat som man var tills för några år sedan”

    Själv tycker jag det är bra att SD ändrats och utvecklats som parti. När partiet startade var det nog inte så trevligt. Därför tycker jag det är bra att dom ändrat sitt program och sparkat ut dom som är nazister och rasister. Sedan finns det såklart vissa som inte tycker en sådan utveckling är bra och inte tillåter en sådan utveckling utan vill att ”SD återgår till att vara tydligt rasistiska och främlingshatiska”.

  69. barfota Says:

    @Bernt

    Tja du vet ju redan min åsikt. Rösta blankt eller röstskolka.

    Sätt ihop ett nytt ”rättviseparti” som kan fungera om 4-5 år. Precis som du så är jag ”INTE kvinnohatare och INTE främlingsfientlig.” och anser också att vi har enorma problem och orättvisor som måste rättas till.

    Jag tycker att vi måste lösa de problem vi har och få arbetslösa i arbete innan vi tillåter mer invandring. Jag tycker också att de som kommer hit
    skall ta seden som den är och underställa sig det landets lagar oavsett sin religiösa övertygelse. Inga speciella regler eller förmåner, samma rättigheter och skyldigheter för alla skall gälla.

    Däremot så sympatiserar jag med och förstår Jakob’s rädslor för att ytterligare en ”häxjakt” mot invandrare likt den som nu pågår mot män och rökare skall blossa upp.

    Jag stöder också SD berättigande därför att de är demokratiskt valda av folket och folkets röst skall respekteras. Jag stöder inget/ingen som vägrar debattera eller ”fryser ut” något annat folkvalt parti vid debatter och liknande.

    Jag är för ett tvåpartisystem för då vet man som väljare vad man faktiskt lägger sin röst på. Inga allianser alltså. Det finns såååå mycket mera i ämnet men det är lika tabu eller kanske ännu mera tabu än mansfrågor att diskutera i ämnet.

    Har du något förslag på en ”lämpligare” blogg än Genusnytt för sådana diskussioner så lägg en länk.

  70. Bernt Says:

    Barfota!
    Rösta blankt har jag gjort ett par gånger, men har komit fram till att då händer ju absolut ingentig. Vi män får leva som utrotningshotade tills dödagar.

    Ett nytt rättviseparti? Ja! Det vore drömmen. Men det tar tid och man måste försöka göra nåt under tiden som kan påverka. Det verkar ju bli värre och värre. Jag känner mig seriöst som en Jude på nazisttiden. Det är banne mig otäckt det som pågår i Sverige idag.
    För övrigt så verkar det som jag har väldigt snarlika åsikter som dig. Ok! Tvåpartisystemet är jag inte så säker på.

    Annan blogg?
    Nä! Jag har inte det. Läser ofta politiskt inkorrekt för informationens skull, men den tycker jag för min del inte känns så rätt för diskussion. Den är lite FÖR pro SD och jag klarar inte riktigt sånt. Alla diskussioner ska ske i ett öppet klimat tycker jag.
    Försöker rent allmänt att få information från så många läger som möjligt för att själv kunna bilda mig en så riktig sanning som möjligt.
    Gammelmedia börjar jag tycka är allra sämst på det här med sanning, i alla fall i dom frågor jag är intresserad av.

  71. Årets julklapp: en strömförande genus-brödrost « Tanja Bergkvists Blog Says:

    […] dagsaktuella inlägg i genusdebatten: Om MUF-ordförandens feministiska initiativ (Pär Ström) (i rättvisans namn ska nämnas att det finns sunda röster), Pelle Billing startar […]

  72. michael Says:

    Feminismen står alltid för sexism & förtryck den målar upp världen i svart & vitt ont å gott vi & dom där män är förövare & kvinnor offer.Att framställa sig själv som offer är det mest effektiva sättet att förtrycka sin omgivning på deras retorik är samma som den nazistiska den rasistiska den socialistska.Alla dessa ismer kommer ur att dom känt sig förtryckta & den varit förtryckt blir oftast den värsta förtryckaren när man får makten eftersom man fortfarande ser sig som offer så ser man inte att man är förtryckaren.Om en av hundra svenskar gör brott & två av hundra invandrare gör brott då är invandrare överrepresenterade då säger rasister att invandrare är kriminella & gör dessa två till norm fast det är dom andra 98 som är normen.Samma sak gör feminister med män man tar ut vad några få % gör & gör dom till norm för att skulbelägga & förtrycka en hel grupp precis som rasister.

  73. Dr. Jonsson Says:

    Matte Matik,
    🙂🙂

    Din transgenusmotor är så underbar att den borde nomineras för Pulitzerpriset i flera av dess kategorier, kanske:

    Critisism – for distinguished critisism
    Editorial writing – for distinguished editorial writing, the test of excellence being clarity of style, moral purpose, sound reasoning, and power to influence public opinion in what the writer conceives to be the right direction.🙂
    Public Service

    e. dyl.

    Tack för alla skratt du gett mig mitt i allt genuselände!

  74. michael Says:

    Tack jag blir glad att en i alla fall läst vad jag skrivit.

  75. michael Says:

    Jag förstå att det är Tanja du menar hon är kung.

  76. mieitte Says:

    I det här ”feminazismen” paradis där könsmaktordningen enbard gäller, blir man allrig någonsin svenk om man inte röstar på Gudrun Schymans anda och, blir godkänd av det korporavita tänkandet som råder i det här samhället övrigt.

  77. Bara kvinnor – den ultimata jämställdheten – del 2 « GenusNytt Says:

    […] Belyser den obelysta halvan av genusfrågan « MUF – Manshatande Ungdoms-Förbundet? Måste man fråga alla kvinnor om våld? […]

Kommentera

