Är Ebba Lindsö en kvinnogris?

by

 

Idag är det en stor intervju med näringslivsprofilen Ebba Lindsö i DN Söndag (har inte hittat den på webben). Jag fastnade för en bildtext under en bild på Ebba som skottar snö, där Ebba citeras:

”Skriv att utan karl i huset får jag göra alla praktiska saker själv. Nej förresten, gör inte det. Snöskottning lär vara ett av de bästa sätten att skaffa sig motion”.

Man kan konstatera att om man vänder på könen så hade uttalandet varit otänkbart. Tänk om en manlig näringslivstopp hade sagt i media:

”Skriv att utan fruntimmer i huset får jag göra allt hushållsarbete själv. Nej förresten, gör inte det. Diskning lär vara ett av de bästa sätten att slappna av”.

Då hade han drevet gått och ”mansgris” hade varit ett av de mildare skällsorden. Så nu undrar man – är Ebba Lindsö en kvinnogris? Och kommer drevet att gå? Spänningen är stor.

PS: Jag återkommer om min föreläsning om mansförtryck igår, har lite bråttom just nu.

Uppdatering: Här finner du en debattartikel som hävdar att Ebba Lindsö i själva verket gynnades av sitt kön när hon var VD för Svenskt Näringsliv. ”En man hade fått sparken mycket tidigare”, hävdar skribenten.

9 svar to “Är Ebba Lindsö en kvinnogris?”

  1. Sten Says:

    Hrm. Det här stämmer inte. För att betraktas som mansgris behöver en näringslivstopp säga: ”Jag är ju gift, så jag behöver inte sköta något hushållsarbete”.

    Däremot håller jag med, inte samma reaktioner för om en kvinna hade sagt samma könsbundna motsvarighet. ”Jag behöver inte göra något praktiskt alls hemma, jag har ju en man hemma som gör sådant”
    Kan jämföras med om vi vänder helt på det. En manlig näringslivstopp som sagt: ”Jag behöver inte sköta något praktiskt hemma, är ju gift, så min fru bygger om verandan och skottar snö”

    Vi har inte samma måttstockar mellan könen. Men just ditt exempel ovan var inte rättvisande. Det enda det visade ett behov av var att låta bli att förutsätta att de olika könen är ”till” för olika saker. DET är fånigt.

  2. AV Says:

    Ja, det är hon väl i konsekvensens namn. Jag ser den första delen som värst. För vad hon egentligen säger är att om hon hade haft en karl hemma skulle han fått göra alla praktiska göromål (fixa dona renovera mm). Jämför det med en karl som säger: ”Ja nu när man är singel får man ju diska, städa och tvätta, men om jag hittar ett fruntimmer så får hon nog ta över kvinnogörat.” Han är ju en mansgris av mått.

    Överhuvud taget är det vanligare att kvinnor inte gör manliga sysslor än tvärt om. Bodde ett tag i ett vanligt kedjehuskvarter. Just med småhuset tillkommer en hel del ”manliga” sysslor. I alla familjer utom en var det ganska tydligt uppdelat när det gällde ”manliga” sysslor, men jämnare med de ”kvinnliga”. Dvs att männen skötte sina vanliga sysslor OCH tog hand om barn, städade, diskade, lagade mat mm. Ytterst sällan man såg en kvinna måla panel, bytte däck mm. Men det förekom. Intressant iakttagelse.

  3. parstrom Says:

    Jag har också noterat att kvinnor överlag är betydligt mindre inriktade på att utföra ”manliga” sysslor än män är på att utföra ”kvinnliga” sysslor. Männen har i hög utsträckning gått över gränsen och blivit jämställda, kvinnorna i mindre utsträckning. En kvinna kan utan vidare säga till sin man ”Hur länge ska jag behöva tjata innan du sätter upp den där hyllan?”, men ingen man skulle våga säga till sin fru ”Hur länge ska jag behöva tjata innan du diskar efter middagen igår?” för då skulle det uppfattas som att han beter sig oerhört illa.

  4. Bansatov Says:

    Ingen missade väl feministen och kulturchefen på Aftonbladet, Åsa Liljeborgs spontana svar i Agenda förra söndagen. När hon efter all politiskt korrekthet hade tagit all heder av moderaternas Edward Unsgaard och hans inlägg på Facebook ang Bajsgate så fick hon frågan, ”vad skulle du själv gjort om någon bajsat i din trapp”?? Svaret kom nog lite snabbare än Åsa hade planerat. ”Jag skulle hämtat min man och bett honom ta upp det” !!!!! Sådana är feministerna, så länge det passar deras syfte så…

  5. Joakim Steneberg Says:

    Inte bara det vill jag påpeka. Jag har suttit på föräldramöten där någon mamma mycket tydligt sagt att hon avskyr att laga mat, (sy och sticka har nog också förekommit)! Skulle en man kunna säga så offentligt? Eller å andra sidan, att han avskyr att utför en typisk manlig sýssla hemma? Nu ingår iofs de flesta dagligen återkommande sysslorna i hemmet, i s.k. (hukar mig) ”kvinnliga göromål”. Å andra sidan så jobbar väl de flesta män heltid, och de flesta kvinnor deltid. Iaf när jag kollade sist. Vilket sällan heller påpekas…

  6. Wagner Says:

    ”Jag skulle hämtat min man och bett honom ta upp det” Haha, underbart. Kan man få en länk också?🙂

  7. AV Says:

    Länk:
    http://svtplay.se/v/1850178/agenda/del_1_av_19?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1850178/sb,p103431,1,f,-1

    inslaget ungefär 24 min in.

    Utan att tolka in för mycket:
    Först säger hon att regeringen vill återupprätta klassamhället med herre och tjänstefolk, när han inte kunde torka upp själv.
    Sen att hon skulle be sin man…

  8. Jack Says:

    Kvinnor köper hushållstjänster mest

    http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D20091\13\319187%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

  9. Kvinnor har ofta fördel av sitt kön « GenusNytt Says:

    […] ett tidigare blogginlägg om Ebba Lindsö här – är Ebba Lindsö en […]

Kommentera

