Förarintyg för båt – bara för tjejer

by

 

Båtsäsongen närmar sig, och det börjar bli aktuellt med kurser i navigation och båtkunskap. Samhällsklimatet gör sig gällande även på detta område. Stockholm Radio arrangerar nu en kurs som leder till förarintyg – bara för kvinnor. Män är inte välkomna. Läs mer här.

Jag undrar vilken reaktionen hade blivit om någon arrangerat en sådan kurs till vilken kvinnor saknade tillträde?

Jag är själv kund hos Stockholm Radio. Jag har inte blivit mera positiv till dem efter det här. Visserligen har jag redan förarintyg och kustskepparintyg, men om jag hade velat anmäla mig till denna kurs hade jag blivit stoppad på grund av mitt kön. Det är mansdiskriminering.

3 svar to “Förarintyg för båt – bara för tjejer”

  1. vmm Says:

    Om förarintyget för kvinnor inte ger samma rättigheter (till exempel när det gäller längd på båt) som det riktiga förarintyget, dvs det för män, så tycker jag att det är helt okej att ha särskilda förarutbildningar bara för kvinnor. Annars är det såklart rent åt h-ete fel.

  2. Lasse Says:

    Helt klart ett fall för DO eftersom kvinnor blir sponsade på en tusenlapp i avgift.

  3. Anders Eldkrona Says:

    Detta är f..n imej otroligt !
    När skall folk vakna, och se de olika omvända diskrimineringarna som finns i samhället ?

Kommentera

