Finns intresse för en träff på stan?

by

 

Jag fick en idé. Skulle det finnas intresse bland läsare av denna blogg och andra jämställdhetskämpar att ses in real life? Jag tänker mig en informell träff på exempelvis en pub i centrala Stockholm för att dryfta genusfrågor, utbyta tankar och knyta kontakter. De som kommer de kommer, ingen anmälan i förväg. Ingen avgift. Eventuell konsumtion står var och en för. Faller det väl ut skulle det kunna bli en tradition att ses exempelvis en gång i månaden efter jobbet.

Vad säger ni? Bra eller dålig idé?

23 svar to “Finns intresse för en träff på stan?”

  1. Joakim Steneberg Says:

    Bra ide, en början. Jag är ”tyvärr” utomlands till maj någon gång, men sedan är jag gärna med, fram till valet. En skrivelse inför detta val har jag tidigare föreslagit, som kunde skickas runt till media, partier, institutioner, föreningar och folk som stödjer oss.
    Ja, ”några andra” (gissa vilka) kan väl också få läsa i så fall…

  2. MoaLinn Says:

    Visst! Jag är på om bara kvällen passar! Och jag tar med maken!

  3. Sven Says:

    Gärna. Är en mycket bra ide … om det nu inte vore för att Stockholm (”Tokholm” ?) är lite långt från större delen av Sverige…… Fast nu fick ju en ”bonnläpp” möjlighet att raljera lite över ”tockna stassfôlk” 😀

  4. parstrom Says:

    Jag inser det problematiska med orten för dem som inte bor i Stockholm. Tyvärr är det ju geografiska avstånd ett problem man inte kommer ifrån så snart man går från det digitala till IRL.
    Pär S

  5. Orwell Says:

    @Joakim

    Antingen skickar du skrivelser, eller så använder du din rösträtt. Politikerna nyttomaximerar, liksom alla vi andra. En nyttomaximerande politiker kan för sitt arvode göra följande;

    1. Fabricera ett problem och beskriva det som svårlösligt
    2. Upprepa problemet närhelst tillfälle ges

    Med denna metod hoppas politikern kunna bygga upp ett s k ”Public Choice” baserat på dennes lögn.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Public_choice

    3. Hävda att just han eller hon, eller dennes parti, har lösningen på problemet.

    Nå, vad tjänar politikern/partiet på de två första punkterna? Jo, givetvis – en hel del anstränging, eftersom problemet inte finns och därför inte går att lösa, men väljarna fortsätter att tro detta. På så sätt fiskar man röster genom att göra – ABSOLUT INGENTING. Bara prata. Läs även Platons kritik mot det ”demokratin” – den som gapar högst, vinner mest. Vill Du vara en del av en sådan väljarkår?

    Läs vidare,

    http://www.edu.mah.se/IM219S/syllabus/

    http://www.mah.se/Nyheter/Nyheter-2010/Nu-kurs-med-fokus-pa-framlingsfientlighet/

    Är ovanstående värdigt en akademisk institution i Sverige 2010?

    Inse att du ska söka utanför riksdagen för att försöka påverka den maktfullkomliga elit som sitter där idag. Det är enbart genom att sätta press, och göra riksdagspolitiker medvetna om att deras makt inte är huggen i sten, som du kan få till verklig förändring. Sluta prata om riksdagspartierna, jag ber er, vänligt men bestämt. De kommer INTE att ändra sig.

  6. Musse Pig Says:

    Jag kommer!

  7. Henrik Says:

    Vore kul. Kommer om det funkar i kalendern.

  8. Adam Weisshaupt Says:

    Jag är rätt så ofta i Stockholm och kunde lätt kunna tänka mig att komma på ett sådant informellt ”meeting” för att nätverka och bota min nyfikenhet på vilka som döljer sig bakom ”nicken”

    Med lite framförhållning skulle jag t o m tänka mig att ta ledigt från arbetet.
    God Tanke Pär!

  9. Matte Matik Says:

    Bor långt uppe i Norden och har småbarn så det skulle vara en väldig lyckträff att kunna pricka in ett sånt möte – men jag skulle gärna vilja komma!

  10. Joakim Steneberg Says:

    Orwell. Jag vet inte riktigt vad du menar faktiskt. Men det viktiga är att man gör något. Och om man t.ex skickar några väl valda argument till politiker och andra, och de senare inte svarar, så är detta ju ytterliggare ett argument. Men timmen är sen. Jag har själv skrivit sedan drygt 20 år till: Politiker, journalister, vetenskapsmän och feminister. Bättre det än att som svenska foket häcka och låta dumhet och illvilja ta över. Och detta i Riksdagen främst. Där ligger målet, och media är vägen (det var där det började och fortsätter!), vad jag har förstått.
    Hoppas det blir ett möte till sommaren också! Och som sagt, valet närmar sig! I september?

  11. kimhZa Bremer Says:

    Pär, vilken bra idé, jag hänger gärna med. Din bild såg ut som tagen i en båt, så vi kanske skulle satsa på en båtbar…?

    /KB

  12. michael Says:

    Kommer gärna om jag är i stockholm med omnejd tycker om att dricka öl & lösa världsproblem två hobbys i ett som blir en smäll på dom feministiska fingrarna kan det bli bättre

  13. Joakim Steneberg Says:

    Jag föreslår helnyktert. Inte för att jag inte gillar att dricka öl och lösa världsproblem. Tvärtom. Men skall vi klara av något seriöst bör vi lämna både alkohol och diverse andra problem utanför tror jag. Kaffe med feminism, statsfeminism, media, mans och kvinnofrågor, genusutbildning mm. Kanske öl efteråt, det kan vara en ide! OK!
    Men jag är ju inte här så…

  14. Urban Says:

    Jättebra idé, men jag tror det räcker med en gång per kvartal. Det är min erfarenhet från andra nätverk; blir det för ofta så kommer till slut ingen. Varje kvartal gör det däremot till något att verkligen se fram emot!

  15. Kenneth Says:

    Hade gärna kommit om jag bara hade bott i Sthlm, men det gör jag tyvärr inte. Tyvärr och tyvärr, förresten. Det har sina fördelar det också.:-)

    Ni kan väl dryfta lite tankar kring ett anti-feministiskt parti om ni träffas.

  16. vmm Says:

    Kommer gärna om jag kan. Bor i Gävle så Stockholm är en okej träffplats.

  17. DrKejs Says:

    Låter som en bra idé. Kommer om jag kan, småbarnspappa som jag är.

  18. Clabbe Says:

    Bra idé! Kommer gärna, och ag tycker det är en bra idé att träffas på en pub. Ska man umgås med en massa man aldrig träffat förut blir det lättare och trevligare med en öl i handen.🙂

  19. barfota Says:

    Skulle gärna kommit om jag inte bott i Malmö.
    Kanske kan du ordna en liknande träff här vid tillfälle då du ändå skall ner i dessa trakter i ett annat ärende. Det skulle vara jätteintressant.

  20. pedofilbyproxy Says:

    Mer än gärna för min del…låter kanon

  21. Jack Says:

    Bra idé. Kvartalsvis kanske men behöver inte vara skrivet i sten. Kaffe. Och kanske en agenda.

  22. Tanja Bergkvist Says:

    Bra idé – definitivt!🙂

  23. Ingrid Says:

    Mycket bra idé! Jag kommer om jag kan pricka in en Stockholmsresa vid rätt datum!

Kommentera

