Han blev lurad att bli pappa

by

Pelle Filipsson har skrivit en bok om hur det är att bli lurad in i ett föräldraskap.

”Du har nog hört om någon som hittat en lättlurad karl på krogen och blivit med barn. Jag är en sådan karl…”, skriver Filipsson. Läs mer om hans bok ”Den vackraste gåvan” här. En debattartikel i Expressen av Pelle Filipsson finns här.

Jag har själv inte läst boken men den verkar vara både intressant och framför allt ytterst angelägen som ett inlägg i genusdebatten. Pelle är nog inte den enda man som blir lurad in i ett föräldraskap. Därmed är det en mansfråga. Och därmed är det en fråga för den svenska genusdebatten. Boken kan exempelvis köpas här.

Sveriges feminister hävdar ju att de kämpar för jämställdhet och därmed för båda könens bästa, inte bara för kvinnor. Det ska bli spännande att se hur många feminister som tar upp detta problem i samhällsdebatten.

För övrigt, beträffande en träff på stan, verkar det finnas intresse. Så jag ber att få återkomma.

25 svar to “Han blev lurad att bli pappa”

  1. Clabbe Says:

    I Sverige behöver ingen kvinna bli mamma mot sin vilja. Männen löper däremt risken att bli underhållsskyldiga i 18 år.

  2. michael Says:

    Jag hörde att läkare & sjukvård uppsattade det till 10% som inte var far till barnet som modern uppgett detta kommer fram vid olyckor sjukdom t.ex när faden vill ge blod till sitt egna barn & dom matchar inte.När det började lanseras att man kunde ta dna prov hemma & få dom testade så var kvinnor upprörda i media & tyckte det var hemskt milt sagt att förvägra sitt egna barn rätten att få veta vems biologiska far är hemskare tycker jag.Strindbergs fadern är en jättebra pjäs om detta strindberg är inte hatad av kvinnor för stolliga utalanden om kvinnlig rösträtt utan för att han visar att kvinnor är lika sexistiska & förtryckande å lika stora skitstövlar som män därför hatar feminister strindberg & även oss vi som håller upp en spegel & visar deras rätta ansikte som dom inte vill se

  3. Josef Boberg Says:

    Hmmm… – att bli far – med eller mot sin vilja – är ju som att skaffa knähund = man har sina givna uppgifter dagligen i 15-20 år – ”vet” Josef B.😉

  4. Nikita Says:

    Folk vet att ett liberalt sexliv kan ge upphov till nya individer. Om man inte vill riskera att bli far eller mor så får man helt enkelt ta individuellt ansvar för det. Det borde vara en självklarhet för alla att sex kan leda till barn hur väl skyddade man än anser sig vara och då kanske folk skulle tänka till lite extra innan de har sex…. så att de kanske älskar sin partner, vill bygga ett liv med sin sexpartner, vill leva med sin sexpartner, har diskuterat barnfrågan med sin sexpartner. Istället har vi idag ett samhälle där folk i allmänhet ser fri sex som en rättighet och män som antar att kvinnor går runt och skyddar sig mot graviditeter stup i kvarten. Har de helt glömt att det finns könssjukdomar också? Jag blir så trött på tendensen av kärlekslöshet och känslokyla jag ser i vårt samhälle, där många ser sex som en slit och slängvara, en drift att få utlopp för lite här och var, men kärlek som ngt jobbigt och ouppnåligt. Folk uppfostras in i den typen av mentalitet till stor del för att sex blivit en slit och slängvara. Vem kan längre lita på den andras värme, affektion och stöd genom livet? Jag ser det som baksidan av den “sexuella revolutionen”. Det var inte alls bättre förr, men samma gamla patriarkala känslomönster finns kvar, men nu ser mannen sig som ett offer också. Varför? Barn blir till av sex, det är grundläggande vetenskap. Ska man kunna lita på en annan människa så måste man känna dem väl. Då kanske man ska skippa one night stands helt och hållet istället och älska sin sexpartner innan man har sex. Jag blir rädd när jag läser hur Pelle Filipsson inte säkert kan säga att han älskar sin son. Nu är faktiskt barnet här! Skyddar man sig inte individuellt, så är det grundläggande vetenskap att ett barn kan bli till. Det handlar inte om att skuldkänslor ska leda till föräldraskap, det handlar om att det borde mer ses som regel än undantag att barnet blir till vid sex. Då kanske pappor och mammor alltid känt att det var fullkomligt naturligt att man älskar sitt barn och tar hand om sitt barn!

  5. barfota Says:

    KRÄV OBLIGATORISK DNA TEST
    Även om ett sådant test inte skulle hjälpa i just det här fallet, det framgår inte riktigt tydligt om Pelle blev ”lurad”, jag menar om tjejen påstod att hon hade skydd eller inte. Själv använde han uppenbarligen inget skydd.
    Det är synd om barn som kommer till på detta ansvarslösa vis.

    https://genusnytt.wordpress.com/2009/11/08/las-moderatmannens-debattartikel-pa-newsmill/#comment-4225

  6. sofia Says:

    Håller med Nikita. Det finns alltid en risk för graviditet vid sex. Det är inte ok att dra sig ur och lämna mamman ensam med barnet.

  7. Groda Says:

    Eftersom alla vet hur man gör barn så borde abort bara var tillåtet vid sjukdom och övergrepp.
    Hur kommer det sig att kvinnor blir ”oönskat” gravid i dagens upplysta samhälle?

  8. Jack Says:

    Sofia,
    Det är mamman som bestämmer om det blir något barn, från början finns ju bara en liten cell. Pappan lämnar inte mamman med ett barn.

    Viktigt att ha i baktanken är också att de flesta män antagligen vill ha barn när ett barn är på väg, men inte alltid. Jämför med att i de flesta tillfällen vill män och kvinnor ha fysisk kontakt när en annan part de varit nära initierar den. Men inte alltid, och när ömsesidigheten inte finns där har vi infört lagar som kallar fortsättningen för sexuellt ofredande eller våldtäkt så att sådana fortsättningar inte skall bli av.

    Jämför också med att köra någon annans bil, det är föraren som bär ansvaret i trafiken oavsett vem bilen står registrerad på. Bilägaren ska inte straffas för att någon annan kör på fel sätt, därför att om så vore fallet skulle fler förare börja köra på fel sätt, vilket är det som ska stoppas, för att minska skadorna. Det är således pragmatiskt att lägga ansvaret hos den som har rättigheterna och möjligheterna att styra, dvs kvinnan.

    Det är inte konstigt om den som har rättigheter men inte ansvar börjar klaga när man säger att även ansvaret borde ligga hos vederbörande, inte konstigt men inte heller rätt.

    Naturligtvis måste det också finnas en tidsgräns efter delgivande varefter mannen inte kan dra sig ur. Ett problem är att om mannen inte velat ha barn och mamman har ställt till det för sig och barnet genom att fortsätta med barnet utan att ha råd på egen hand. Det kan tänkas att mamman får ett minimistöd från staten, samtidigt gör det att mammor och pappor kan luras, eftersom pappan då ändå kan skjuta till extra pengar. Ett problem som kanske går att lösa.

    Om mamman begär ensam vårdnad ska dock inte pappan behöva betala något. Om rätten anser att mamman inte har råd med ensam vårdnad skall den definitivt inte ges såtillvida mannen inte är dokumenterat barnmisshandlare eller dylikt. I annat fall har det visat sig bra med två föräldrar. Vid första anblick förefaller något annat befängt. Men jag har säkert missat något, utöver egoism, upplys mig isf.

  9. sofia Says:

    Om man tycker att abort är en struntsak och inte har några moraliska betänkligheter så kan ditt resonemang funka. Den som inte upplever det så ska inte behöva välja mellan att ta ett beslut som känns djupt oetiskt och att bli lämnad ensam med ett barn.

    Om du vill gardera dig; använd kondom.

  10. Bellinghausen Says:

    Sofia: Enbart kvinnan skall alltså ha några valmöjligheter, trots att det är lika mycket bådas fel att hon har blivit gravid. Denna inställning är en av många anledningar till att det behövs en mansrörelse i Sverige. Mäns problem och rättigheter betyder helt enkelt ingenting. Och apopå din senaste post, mannen står väl också inför ett oetiskt beslut: att välja att inte ta ansvar för sin avkomma. Detta måste ju mannen pga kvinnans beslut att behålla barnet isf också leva med. Men den ångest som detta medför har förstås ingen som helst betydelse. Det är ju ångest som drabbar män.

  11. Jack Says:

    Nikita,
    Bristen på längre djupare relationer mellan personer av olika kön är en av de primära effekterna och målen med feminism. Det är ordnat så, juridiskt och värderingsmässigt, att en ofrånkomlig reaktion från män blir att strejka från giftermål och kanske t o m faderskap. På detta reaktiva men nödvändiga sätt separeras könen än mer vilket är smått oroande eftersom det är enligt feministisk plan, samtidigt kan inte samtliga män ingå i slaveri värre än det en andel kvinnor kände för hundra år sen (samtidigt som männen kanske kände sig ännu mer som slavar i den tidens jobb). Det viktiga är att förändra lagar och värderingar kring separationer och barn så att lika möjligheter uppnås vid separationer och så långt det går i barnfrågor.

  12. sofia Says:

    Min poäng var att om kvinnan upplever abort som moraliskt förkastligt så har hon inte heller någon reell valmöjlighet, ja mellan pest och kolera i så fall. Denna fråga är komplicerad för den handlar inte bara om rättvisa mellan könen utan hela abortproblematiken kommer också in.

    Den största orättvisan mot män i abortfrågan tycker jag är när kvinnan faktiskt väljer att göra abort mot mannens vilja. Det är lika illa som att mannen skulle kunna besluta om abort mot kvinnans vilja tycker jag. Det är ju trots allt lika mycket mannens barn.

  13. Bernt Says:

    Sofia!

    [Den största orättvisan mot män i abortfrågan tycker jag är när kvinnan faktiskt väljer att göra abort mot mannens vilja. Det är lika illa som att mannen skulle kunna besluta om abort mot kvinnans vilja tycker jag. Det är ju trots allt lika mycket mannens barn.]

    Kul!
    Jädrigt kul att en kvinna kan se detta. Jag har varit på andra bloggar och försökt säga detta, men jag blir mosad av de kvinnliga debattörerna och dom verkar tycka att barnen självklart är kvinnans egendom.

    Önskar att fler kvinnor kunde se detta. Jag vet att det trots allt finns några, men allt för få. Tack!🙂

  14. Ola Jennebrink Says:

    Sofia//Det du skriver brukar vara genomtänkt och balanserat.Dock sker inte alla luringar vid tillfälliga förbindelser.Hur ska mannen i en fast relation skydda sig när kvinnan lurar honom om p-pillren.Detta händer alltså trots att mannen sagt ett absolut nej till barn.De flesta tror väl inte att partnern ska vara så bedräglig.Ett manligt p-piller skulle innebära en stor förbättring för männen.
    Kul att du säger detta om aborten också.Den man som av etiska skäl är emot abort kan alltså som han ser det, få sitt barn mördat.Lagen tillåter alltså att en kvinna tvingar en man till faderskap samt att en mans barn dödas.
    Det är svåra frågor om moral och intressena måste jämkas samman. Idag är det dock så att kvinnan har all makt och mannen ingen.

  15. sofia Says:

    Ola,

    Om kvinnan medvetet har lurat mannen kommer saken självklart i ett helt annat läge, men det är väldigt svårt att bevisa eftersom det händer nu och då att kvinnor blir gravida trots ”säkra” preventivmedel. Svårt!

  16. Shastra Says:

    Jag tror poängen här inte är att män ska behöva ta ansvar för oskyddat sex som leder till graviditet, för det tycker väl alla är självklart? Utan poängen är (precis som Pär Ström skriver) vad feminister tycker om saken: anser de att kvinnor som lurar män att bli pappor mot sin vilja utgör ett problem som är relevant för feminismen? Om svaret är nej så ljuger de ju när de säger att feminism handlar om jämställdhet.

  17. CB Says:

    En av mina tidigare grannar råkade ut för nåt liknande (att bli lurad in i ett föräldraskap). De hade redan två gemensamma barn och fadern var väl nöjd med det, men tydligen inte modern. De hade, uppenbarligen, ett aktivt sexliv där modern sa att hon använt p-piller… men hon blev inte lika förvånad som fadern när storken kom.

    Preventivmedel är inte alltid säkra (sällan bättre än 95% sas det när jag gick i högstadiet -fast det är ju ett tag sedan), men som i mina grannars fall så går det ju att manipulera oddsen om man vill. Jag har dock inte hört att män medvetet har punkterat eller på annat sätt fördärvat sitt primära preventivmedel bara för att bli förälder… men jag varken vill eller har tid att höra allt om alla heller.

  18. R. Says:

    Det var såååå BEFRIANDE att läsa dabattartickeln i Expressen.
    Slutet av -80 början av -90 talet satt jag i ett förhållande som var allt annat än ärligt, nyttigt och sunt. Flickvännen var festade hårt och var allmänt ostabil, själv hade jag fötterna stadigt på jorden och visste vad jag ville. Tydligt deklarerade jag för henne att jag inte var redo för barn. Hon käkade P-piller och det funkade. Allt efter tiden gick pratatde hon mer o mer om barn med mig, förmodligen i ett försök att knyta an vårt förhållande som var på glid. Jag sa NEJ ett antal ggr. Men… hon slutade med pillren utan att säga något och blev gravid. Här kommer Pelle Filipssons för mig befriande artikel att lösgöra ett berg från bröstet så här 20 år senare. Han nämner om de missärförhållande med misshandel, och annat elende som följer i en relation där mannens vilja helt lämnats utan värde. Jag trodde och har trott att jag varit ensam om att i ren desperation och maktlöshet bete mig som ett monster mot kvinnan. När allt uppdagades för mig blev besvikelsen och paniken enorm och jag kännde bara att jag måste göra något och sedan fly.
    Jag hotade henne med att sparka henne så hårt i magen att hon fick missfall. I dag skäms jag oerhört över mitt tilltag men är samtidigt så lycklig över att hon blev rädd för mig och gjorde mitt krav till verklighet. MEN…. alra gladast är nog barnet som aldrig kom och behövde uppleva den eventuella missär som hade följt….

  19. anonym Says:

    Det är väldigt märkligt. Två knullar utan skydd, men bara en får bestämma, nämligen kvinnan. Borde det inte vara så att den som bestämmer också blir ansvarig för det ekonomiska FULLT UT?

  20. Kira Says:

    Jag fattar inte heller detta. Varför måste JAG betala FAST jag tycker att ungen är ful och tråkig. Varför kan grannen inte betala? Han som tycker att ungen är söt och gullig?

    Jag vill inte betala, försörja, ta hand om. Det tycker jag är tråkigt. Jag vill ha det KUL. Att KNULLA är KUL. Det vill jag.🙂

    Jag blir uppriktigt sagt alldeles matt av alla dessa artiklar och inlägg om fullständig egoism. Hur vuxna människor stirrar sig blinda på sin egen navel och på fullaste allvar tycker att det är ”bra för barnet att få veta sanningen”.

    Då tycker jag att det är lika bra för denna Pelle Filipsson att få veta vilken monumental tölp han verkar vara. Oförmogen att fatta ett enda beslut själv. Oförmögen att se sin egen del av ansvaret. Oförmögen att inse att rättvisa inte betyder att han slipper betala..

    Hur i helvete kan någon – jag upprepan – NÅGON vara intresserad av att hoppa i säng med karln? yak..

  21. Josef Boberg Says:

    Kira”Smaken är ju som baken delad !”

  22. Susie Says:

    Ja ‘anonym’… 2 personer kan ha samlag utan skydd, men det är bara ‘mannen’ som sprutar! Vill ni killar inte gör tjejer med barn då ska ni dra ut den åtmistone!

    Det är faktiskt Gud som bestämmer ‘vem’ som ska ha barn! Och inte vi människor! Det finns en mening i allting i livet och det som händer ska vara lärorik för våran själar!

    Barn är en gåva! Ni ska var tacksamma att ni har chansen att få barn och sluta att vara själviska och tänka enbart på pengar!

  23. Rabarber Says:

    Det är faktiskt så här!Det här riktigt dåligt av kvinnan att behålla ettbarn mot pappans vilja när dom inte ens är ett par.Det är enormt egositiskt och oansvarigt mot alla.Att barn ska bli till av kärlek och barnet har rätt att få två föräldrar som älskar varandra när det kommer ut.Att kvinnan väljer att behålla ett barn som inte får den normala chansen i livet är bara egoistiskt och gynnar bara mamman.Vissa kvinnor är så dumma som tror att det bara räcker med mammakärlek för att ett barn ska må bra..idiotiskt.Då tänker hon inte alls på framtiden utan bara på sig själv i nutiden.Det är INTE ansvarigt alls att behålla barnet som inte båda föräldrarna vill ha.Kvinnor som blir gravida vis samlag är faktiskt åxå med om att göra misstagen att inte skydda sig…Det går inte att bara skylla på mannen.Jag kan tänka mig att det blir ett maktrus för kvinnan när hon lämnar mannen helt maktlös i såna här situationer..Det är äckligt när jag tänker på det.Kvinnan kan skydda sig med att säga”men du behöver inte ta hand om barnet”Men det förstör ändå mannen hela liv bara för att båda var dumma nog att ha sex.

    Tycker det kan vara nog snckat om att mannen får skylla sig själv för att båda var oskyddade…jag tycker inte det ska betyda att kvinnan har rätt till att mentalt plåga en man resten av dennes liv.Det är psykisk misshandel men det skiter kvinnan i och det skiter lagen i.
    Hur hade det varit om man psykiskt misshandlade någon på ett annat sätt??Då skulle lagen förhoppningsvis hjälpa till.
    Det är äckligt gjort av alla kvinnor att lura till sg ett barn,att stjäla ett barn av någon som inte ger sin tillåtelse till det.Riktigt dåligt.Jag hoppas alla kvinnor tänker till och inte bara tänker på sig själv som några självgoda makt jesusar…för det finns ett barn som kommer att må dåligt och en pappa som kommer att må dåligt…men en mamma som tror att hon mår bra…fy för er!

  24. Kalle Says:

    Jag har ntt liknade fall.
    Där tjejn först efter att hon råkat bli gravid säger att hon ibland är dåligt på att komma ihåg att ta sina p piller,,,
    sen när jag har nuddat på ämnet abort så har hon sagt att om hon gör abort mer eller mindre så skulle det vara lika bra att även ta bort henne ochså,,,
    desto mer jag tänker på det så känns det som att jag blir manipulerad till vilja behålla barnet.
    jag har funderat mycket på det och vill inte ha barn.
    Hadde hon talat om det innan så hadde jag själv klart andvänt kondom
    Tilläggas bör göras ochså att frånbörjan var vi ihop men efter ett tag insåg jag att det inte skulle funka, men vi forstatte att ha sex efter det,,,
    dock så visste jag inte att hon inte var så duktig på att ta sina p piller.

    detta är bara lite kort om det, tycker att det är rätt svårt att utryka mig om ämnet just nu när jahg är mitt uppe i det hela.

    Kalle

  25. Anna Olsén Says:

    Bara lite kort fakta..

    Om ett preventivmedel uppges ha en säkerhet på 98%, så beräknas detta per kvinna / man per ÅR. De två procentens risk är desamma för varje år. Så, risken för dem att bli gravida med den metoden är inte 2% totalt. Utan per år. Om en person är sexuellt aktiv från 20 till 60 års ålder – 40 år – så är risken att bli oönskat gravid 40*2%.
    80% alltså..

    Så antalet par som blir gravida utan att ha planerat det är betydligt högre än man kanske tror.

    Alltför ofta blir det automatiskt så att en oplanerad graviditet antas bero på att kvinnan inte tagit p-piller och ljuger om det, men det är alltså något verkligt normalt att barn blir till trots preventivmedel.

    Därför bör par som inte vill ha en graviditet inte förlita sig på att ena parten är skyddad. Kondom plus p-piller, p-skum, etc ger ett betydligt säkrare skydd.

    Idag finns fungerande preventivmedel för män klara att tas i bruk.
    Kräv av dina landstingspolitiker och hos din vårdgivare att resurser tas fram för att säkra din rätt att ha kontroll över din egen fertilitet!!

    Vill man vara helt säker på att slippa bli pappa kan man välja sterilisering. Det ingreppet är inte så omfattande. Man gör ett litet insnitt vid blygdbenet. Men det är förmodligen betydligt större behov av p-piller för män.

    Personligen tycker jag att det är förfärligt att inte kunna välja. Men om två personer är oeniga i en fråga måste man hitta en kompromiss eller så måste en få sin vilja fram och inte den andra..
    För att undkomma situationen att alltid kvinnan ska få bestämma (juridiskt; med påtryckningar är det definitivt inte alltid kvinnorna driver igenom sin vilja gentemot partnern), så finns egentligen bara ett sätt.

    Det är att låta lagstiftaren bestämma vilket beslut som väger tyngst, och sedan alltid låta den som åberopar det få ”vinna”.

    Om man anser att det är värst att tvingas bli förälder mot sin vilja, ska enligt den modellen barnet aborteras om ena föräldern vill det, oavsett om den som önskar det är mamman eller pappan.

    Om man anser att det är värst att få sitt barn dödat (ja, många ser en abort som precis det), så ska på samma sätt barnets liv garanteras om endera parten kräver det.

    Ser ni problemet?
    Tycker man olika om en abort kommer ena parten att tvingas att antingen bli oönskat förälder ELLER mista sitt barn. Vem ska vi ge rätten och ansvaret att avgöra vilket av de två alternativen som väger tyngst?

    Och eftersom det definitivt inte finns ett självklart svar, måste man istället utgå från vem som, i sin kropp, bär konsekvenserna av beslutet. Att utan att vilja det utsättas för en abort, är ett enormt övergrepp. Det slipper män utsättas för. Att tvingas att i nio månader bära ett barn i sin kropp, är även det något ingen man förväntas stå ut med.

    Så, om männen ska få mer likvärdiga rättigheter, gissar jag att ni inte föreslår att det ALLTID ska vara mannen som bestämmer. Och inte ALLTID kvinnan. Och inte ALLTID den som kräver abort. Och inte ALLTID den som motsätter sig abort.

    Så då kommer min praktiska fråga:
    Vilken regel anser ni ska gälla?
    Lottdragning?
    Socialförvaltningsutredning / psykologbedömning?

    Först när jag ser ett konkret förslag till hur ett jämlikare system skulle se ut, kan jag se annat än att man i dagsläget måste anse att ingendera beslutet väger tyngre, ingendera parten väger tyngre, men att det i den situationen (ingen av parterna har mer ”rätt” än den andra) inte är rimligt att den enes önskan ska drabba den andras kropp. Och det skulle jag ansett även om det hade varit tvärtom och männen burit barnet.

    Så, vad är er syn? Lott, eller ska ena beslutet alltid gå före det andra?

Kommentera

