Bilorganisation vill satsa på kvinnor

by

 

En representant för branschorganisationen BIL Sweden skriver i Kristianstadsbladet att den svenska transportpolitiken bör inriktas på kvinnor. Kvinnor bör få större tillgång till bil. Skälet är, enligt BIL Sweden, att kvinnor har större behov än män av bil. Skribent är Jessica Aleniuis (se bild ovan), ansvarig för näringspolitik på BIL Sweden. Läs artikeln här.

Kommentar: Själv tycker jag att trafikpolitiken ska vara könsneutral. Vilken befängd idé att göra den inriktad på det ena könet.

Tack för tipset, Observer!

12 svar to “Bilorganisation vill satsa på kvinnor”

  1. barfota Says:

    Fördelen är att vi män snart kan peka ut kvinnorna som miljöförstörare av stora mått. Något som feministerna glömt är att ju mera de tar över inom alla områden ju mer kritik och skit kommer de att få ta också. Deras politik kommer att slå tillbaka hårt men rättvist!

  2. Grodan Boll Says:

    Rapporten säger:
    – Samma mängd fritidsresor
    – Samma mängd kollektivresor

    – Enda skillnaden är män kör mer i jobbet, kvinnor kör mer i servicesyfte (barn och mattransporter)

    – Alltså har kvinnor större behov av bil eftersom de tar ansvar för familjen.

    Spännande slutledning. Ska man anta att mannen i sin ansvarsfrihet sitter hemma i nätbrynja och sörplar öl och knaprar ostbågar till sporten på TV också?

  3. Matte Matik Says:

    Enligt statsfeministisk ”logik” skulle man lika gärna kunna dra slutsatsen av rapporten att det istället handlar om att vi bör kvotera in fler kvinnor i yrken där man ute i trafiken. Men just – trafik är ju farligt – kanske en anledning till att män i många gånger högre utsträckning dör i olyckor på jobbet? Bättre att istället tolka det på ett sätt så det gagnar kvinnor!

  4. Bernt Says:

    barfota!

    Glöm det!
    När det är så dags så har de vänt på argumenten. Har du inte lärt dig feministisk logik än….

  5. barfota Says:

    @Bernt

    Förlåt, ett tillfälligt tillstånd av sinnesförvirring bara🙂 Männen är ju alltid det skyldiga könet. Jag rättar in mig i leden….

  6. Adam Weisshaupt Says:

    Bra, då behövs ju ingen straffskatt för män som kör bil (Gudruns tokiga idé)
    Skämt åsido, egentligen handlar detta om konsumtion, man vill få män att vaxa benen och kvinnor att anamma ”manliga” beteenden såsom att köra mer bil, arbeta mer mm mm. På så vis så gynnas de som oftast går i bräschen eller är med och sponsrar feminismen dvs sådana som Borgström,ABBA Benny och Kapten Klänning.

    Vänsterfeministerna, eller statsfeministerna är dråpligt lurade och naiva.
    Naturligtvis så är ovanstående bara en iakttagelse i all hast men det kan vara värt att tänka på.

    Låt det nu bli sommar och varmt så att vi kan träffas under trevliga förhållanden för att bygga mansrörelse!

  7. Dalahest Says:

    Ska bli intressant att se hur feministerna reagerar på detta. Förmodligen inte alls. Att miljöslitaget blir större hör inte hit (eftersom det handlar om kvinnor). Det är väl ändå patriarkatet som har styrt utvecklingen till detta. Ett feministiskt dilemma. Självklart skall 50/50 råda även inom detta område – allt annat är otänkbart.

    http://www.gt.se/ledare/1.1853815/debatt-kvinnans-basta-van-ar-bilen

    ”Transportpolitiken borde därför inrikta sig på att öka tillgången till bil för kvinnor eftersom de egentligen har det största behovet – och framför allt de ensamstående kvinnor som har minst tillgång till bil.” –
    Jessica Alenius, Bil Sweden

    Se även:

    http://www.kvinnoritransportpolitiken.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=19&Itemid=24

  8. Dalahest Says:

    [blockquote]Mäns livsstilar belastar klimatet hårdare genom att män kör mer bil […][/blockquote]

    http://www.feministisktinitiativ.se/downloads/grasrot/eu_flygblad_klimatsmart_jamstalldhet.pdf

  9. Grodan Boll Says:

    Hur ökar man förresten tillgången till bil för kvinnorna då de redan har lika god tillgång till den som män enligt rapporten ?

  10. Erik N Says:

    kan själv inte riktigt bestämma mig för om hon menar att feministerna har fel som använder ”kvinnor åker mer kollektivt” för att arbeta för utbyggning av kollektivtrafiken eller om hon helt enkelt tycker det ska instiftas bil-bidrag till kvinnor.

    Punktar man upp det som Grodan Boll gjorde får man väl inte glömma punkt 4: ”Det finns därmed bättre förutsättningar att tillgodose mäns arbetsresor med kollektivtrafik”. jag säger inte att det är så men hon gör det.

    sen är ju frågan hur man ska göra med ”weasel words”. ska man tolka det hårt eller snällt….

  11. Erik N Says:

    jag menade då förstås att den skulle stoppas in mellan 3e och sissta punkten.

  12. Grodan Boll Says:

    Jo, antog det.

    Så sättet kvinnorna ska få mer tillgång till bil (så att de kan ta hand om familjen) är att mannen ska åka kollektivt?

    Det verkar aningen långsökt och inte verkar det förbättra jämstäldheten i familjeansvaret heller =)

    Det förutsätter dessutom att det finns exakt -en- bil i hushållet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: