Ska vården fråga alla kvinnor om de blir slagna?

by

 

Nu är det där förslaget uppe igen. Att vården ska instrueras att ställa frågan till alla kvinnor om de blir slagna i hemmet eller inte. Oavsett vad de söker vård för.

Vårdförbundets stipendium för bästa examensarbete har gått till två sjuksköterskeelever från Skene som skrivit en  uppsats om partnervåld. Den viktigaste slutsatsen i uppsatsen är just att alla kvinnliga patienter bör få frågan om huruvida de blir slagna eller inte. Läs mer här.

Kommentar: Helt absurt, tycker jag. Detta är att utmåla hela den manliga halvan av Sveriges befolkning som potentiella våldsverkare. Därmed är den ett utslag av mansförakt. Dessutom innebär förslaget ett osynliggörande av de män som blir misshandlade av sina kvinnor.

På det hela taget är Skene-bornas uppsats ett mycket ojämställt inlägg i genusdebatten. Så det är kanske inte så konstigt att den fick pris.

Tack för tipset, Uffe på Papparättsgruppen!

För övrigt, en läsare av GenusNytt har hört av sig och berättat att han skapat en artikel på Wikipedia om den internationella mansdagen. Bra initiativ! Att skapa artiklar på Wikipedia är också ett sätt att bilda opinion!

14 svar to “Ska vården fråga alla kvinnor om de blir slagna?”

  1. Adam Weisshaupt Says:

    För upplysning;
    Vid en vårdnadstvist så är det numer kutym att se till att en utredning får göras av de ej så kunniga socionomerna på familjerätten och kvinnor/mammor ges då nästan alltid möjligheten att fylla i en ”SARA” som är ett frågeformulär som fylls i av modern och hon har att besvara om det förekommit våld från partnern/pappan någon gång. Tilläggas skall att pappor inte får någon ”KURT” där han får tala om att det förekommit våld.

    Behöver man säga att detta fenomen utnyttjas häftigt av en av ovanstående föräldrar….

  2. Bishounen Says:

    Pär S. skrev: ”Kommentar: Helt absurt, tycker jag. Detta är att utmåla hela den manliga halvan av Sveriges befolkning som potentiella våldsverkare. Därmed är den ett utslag av mansförakt. Dessutom innebär förslaget ett osynliggörande av de män som blir misshandlade av sina kvinnor.”

    Som svar känns följande klipp som ett måste: http://www.youtube.com/watch?v=LlFAd4YdQks

  3. Älg Says:

    Kan inte påstå att jag gillar din blogg. Idag har du ändå en poäng; om man frågar alla kvinnor om de blivit utsatta för våld, varför inte fråga alla andra också? Vi är alla sårbara.

  4. En bloggläsare Says:

    Hittade hit via: http://botd.wordpress.com/?lang=sv

    Jag tror att det här kan vara frukten av åttahundra miljarder svenska skattekronor till: http://www.nck.uu.se

  5. En bloggläsare Says:

    Miljoner. Men i realiteten rör det sig nog ändå om miljarder.

  6. Joakim Steneberg Says:

    Älg. varför gillar du inte bloggen? Den är ju i första hand länkar till verkligheten, en del av den! Är det jobbigt att få se hur mansdiskrimineringen blivit regel i namn av jämställdhet?
    Vet du hur älgtjurarna har det förresten? De måste riskera skador eller livet för att få till det…

  7. Trocadero Says:

    ”Women were more often the victims of severe partner assault and injury not because men strike more often, but because men strike harder.” Barbara Morse, 1995

  8. 3pa2 Says:

    Jag har haft arbeten som gett mej både skrapsår och blåmärken på underarmar och har genom åren fått just den frågan vid läkarbesök. Första gången det hände mej …….minns ej ens varför jag var hos doktorn just den gången……Doktorn tog rätt hårdhänt tag i min handled och synade nära märket på min underarm för att fråga” VEM har gjort dej detta?”……..Jag blev helt ställd och kände mej påhoppad och allt förtroende från den läkaren försvann blixtsnabbt.
    Fördomar och ett mycket snett synsätt där vården per automatik verkar anta att alla kvinnorblåmärken är ditsatta av en partner.
    Hoppas verkligen INTE att detta förslag går igenom.
    Tror risken blir ändå större då att kvinnor som verkligen är utsatta för våld undviker söka vård för andra orsaker.

  9. barfota Says:

    @3pa2

    Skriver:
    ”Tror risken blir ändå större då att kvinnor som verkligen är utsatta för våld undviker söka vård för andra orsaker.”

    Här tror jag du har en verklig poäng. Sedan kan jag inte förstå varför sjukhusen måste fråga, enligt feministerna så är det en självklarhet att alla kvinnor misshandlas av sina män, så varför ställa frågan?

  10. AV Says:

    @3pa2
    Å andra sidan kan man kanske förstå att de frågar om man faktisk har skador som liknar avväjninsskador. Detta förslag handlar om att fråga ALLA kvinnor oavsett vad de söker hjälp för och oavsett om det finns tecken på misshandel.

    Måste bli ganska pinsama möten med doktorn:
    Jo doktorn, jag har en så irriterande hälsporre.
    Oj, den ser inte bra ut. Brukar du få stryk av din man?

    Jag fick faktiskt frågan en gång. Råkade skära mig ordentligt i benet på en kvällskurs. Kom upp på akuten och sade jag behövde lappas ihop för jag hade satt en kniv i knät.
    VEM har gjort det? var den första reaktionen. Tyckte då att det var en löjlig fråga, men det får man nog ta.

  11. 3pa2 Says:

    Gillar ej diskrimering så i så fall skall alla få frågan oavsett kön

  12. Älg Says:

    Hej Joakim,

    Jag tycker att det jag läst hittills (7-14feb) ger en förenklad syn på en galen och komplicerad omvärld. Kanske har du inte heller för avsikt att komma med så förfärligt mycket av analys eller reflektioner, det är ju trots allt en blogg. Den är absolut tillräckligt intressant för att jag ska följa den ett tag.

    Fram för allas lika värde, möjligheter och rättigheter!

  13. Älg Says:

    Ps: Det är inte alltid så lätt att vara älg…

  14. Shastra Says:

    @3pa2
    Håller med, om skadan ser ut som ett blåmärke från ett knytnävsslag eller en avvärjningsskada så är det väl rimligt att fråga? Oavsett kön alltså. Skottskador tror jag kollas upp oavsett offrets kön, så det borde väl gå att göra likadant med alla potentiella skador av våld.

Kommentera

