Kvinnlig knivattack slätas över

by

En kvinna utanför Östersund tog en kniv och attackerade en man som bara råkade gå förbi. Hon åstadkom ett 7-8 cm djupt intrång med kniven i skulderbladet. Mannen fick föras med ambulanshelikopter till Östersunds sjukhus för vård.

Det intressanta är efterspelet – dels domen, dels hur det beskrivs i media. Hon slapp fängelse, det blev bara skyddstillsyn med särskild behandlingsplan. En mycket mild dom, vilket motiveras med att kvinnan är missbrukare och enligt egen utsago hade fått ”haschnoja” när dådet genomfördes. Jag tror inte att en man som gjort samma sak hade dömts så milt.

Sedan är artikeln om det hela i Länstidningen av stort intresse för oss genusintresserade. Hela artikeln andas nämligen överslätande. Gärningskvinnan är ett offer för omständigheterna, verkar det som. Ett utdrag:

”Kvinnan, som var dryga 20 år, mådde inget vidare. Hon kände sig avvisad hemma hos sin familj över julen. […]  Hos hennes granne pågick en fest dit hon gick, men hon blev avvisad därifrån två gånger. […]  Narkotikan som hon tagit gjorde då att hon fick ”haschnoja” och hon trodde att alla festdeltagare var ute efter henne och skulle skada henne. Kvinnan ringde polisen, men ingen polis kom. Hon kände sig fortfarande paranoid och beväpnade sig med en kökskniv när hon skulle ett ärende till postlådan. Då träffade hon på en man som var på väg ut från grannens fest. Hon trodde att hon skulle bli attackerad – och högg mot honom för att försvara sig.”

Notera slutklämmen – ”… högg mot honom för att försvara sig”. Dessutom används ordet ”haschnoja” i rubriken, vilket ger det hela en närmast humoristisk klang.

Reportern anstränger sig verkligen för att förstå gärningskvinnan. Jag tror inte att ansträngningarna för att förstå en gärningsperson av manligt kön hade gått tillnärmelsevis lika långt. Vad tror du?

Tack för tipset, John! Jag tar gärna emot tips på par@atomer.se

5 svar to “Kvinnlig knivattack slätas över”

  1. barfota Says:

    Jo jo ”och högg mot honom för att försvara sig”

    Skrämmande men det ger mig anledning att berätta en liten rolig historia.

    När jag uppfostrade mina pojkar så betonade jag alltid att det var inte OK att slå på någon men… om, och bara om de blev anfallna eller slagna så var det OK att försvara sig och slå tillbaka om man inte hade någon annat val.

    Det fungerade bra länge men så ringde det på dörren en dag och när jag öppnade dörren så stod en granne där och sa att min son slagit hennes barn…. Jag bad naturligtvis om ursäkt, frågade hur allvarligt det hela var o.s.v. Jag lovade att jag skulle prata allvar med min son.

    Sagt och gjort. Jag tog in min son och frågade varför i hela fridens namn han slagit på någon, hade han verkligen glömt allting som jag lärt honom? Varför slog du honom frågade jag.

    Tårarna rann utefter kinden på min son och efter en stund så torkade han bort tårarna, snyftade ett tag och svarade.

    Men pappa…. Jag började med att slå tillbaka🙂

  2. PabloHoney_4 Says:

    Hon högg inte mot honom…Hon högg i honom!

  3. Erik Says:

    Ett typiskt exempel på att KÄNSLOR och VERKLIGHET inte är samma sak och faran i att uppmuntra människor att se sin UPPLEVELSE som en faktisk verklighet – samt förståss att vetenskap som undersöker hur människor upplever saker bara förvärrar folks egna fördomar – och producerar ingen som helst reliabel kunskap.

  4. Lasse Says:

    Som vanligt censurerar man inlägg och blogglänkar som har en annan åsikt. Frihet att uttrycka sina åsikter…..knappast.

  5. Joakim Steneberg Says:

    Men, då kan vi väl snart avskriva kvinnliga rattfyllerister också? Ja kanske det behövs ett tillägg: Hon kände sig hotad av en man och var tvungen att ta bilen. I ett senare stadie kan hon väl få köra över honom också. Osv…

Kommentera

