Drabbad man vittnar om tjejers tafsande

by

Det kom ett mejl till GenusNytt, som jag mot bakgrund av den senaste tidens diskussion om sexuella trakasserier valt att publicera som insändare (med tillstånd):

Hej!

Såg just ditt senaste blogginlägg, Tantslem sex-trakasserar unga män. Kvinnor/tjejer som tafsar är något som jag definitivt har egen erfarenhet av. Jag är 31 år nu och kan bara konstatera att jag hittills vid ett tiotal tillfällen sedan slutet av 90-talet blivit ”antastad” av för mig helt okända tjejer. Inget som på något sätt fått mig att må dåligt – men jag kan konstatera att vart och ett av fallen hade räknats som sextrakasserier och en potentiell ”skandal” om det varit en man/kille som gjort så mot en kvinna/tjej. Och då är jag en person som ytterst sällan går ut på barer, klubbar osv. Man kan bara spekulera i vad jag fått utstå om jag varit ute mer…

Här är ett par exempel på vad som hänt mig:

På tunnelbanan väg hem från jobbet vid 23-tiden i april 2009, kom det in två berusade tjejer, som jag skulle tippa var i 18-årsåldern, och satte sig på snett framför mig… En av tjejerna tittade på mig. Eftersom jag inte hade lust att prata med dem låtsades jag sova.

Efter en stund satte sig en av tjejerna mittemot mig och började prata (hon förklarade att hon tyckte att jag var sexig och såg ut som en bra kille, eller något i den stilen). Jag svarade kort och undvikande. Hon upprepade hur snygg jag var, flera gånger… Efter en liten stund satte hon sig i mitt knä och pussade mig på kinden. Två andra killar, som också satt i den annars nästan tomma tunnelbanevagnen, började filma det som hände med en mobilkamera.

Jag försökte, mycket försiktigt, fösa bort den närgångna tjejen från mig. Kort efteråt var det tydligen dags för tjejerna att stiga av och den närgångna tjejens kompis drog iväg henne ut ur vagnen. En av killarna med mobilkamera fällde kommentaren ”lagom pinsam tjej” till mig…

Detta leder till en iakttagelse: som man kan jag inte göra mycket för att värja mig mot en påträngande tjej. Skulle jag knuffa bort henne (en liten, vinglig och berusad tjej) med lite mer kraft, skulle jag ju lätt kunna åka dit för kvinnovåld/misshandel eller något liknande – om hon skulle känna för att göra en anmälan om det. Att killarna filmade det hela med mobilkamera gav en viss trygghet, men jag kan ju inte säga att jag har något förtroende för svenskt rättssystem. Om en kvinna irriterar sig på att en man andas är det ju ingen större konst för henne att få honom åtalad eller dömd för ”kvinnomisshandel”. Om det hade varit tvärtom, jag som på exakt samma sätt antastat en tjej, hade hon däremot kunnat boxa mig med all kraft i ansiktet och ingen hade haft någon som helst invändning…

Ett annat exempel: Jag var en kväll 1997 på väg till en studentskiva med ett par klasskamrater. Vi var osäkra på vägen och frågade två tjejer mellan 25 och 30 år om de visste var den gata vi letade efter låg. Medan den ena svarade på frågan började den andra (helt utan inbjudan) att smeka mig på, låt oss säga, rätt intima delar av kroppen. Jag var definitivt inte sexuellt attraherad av personen i fråga…

Ett tredje exempel: En sensommardag 1999 var jag ute på Drottninggatan. Det var fullt med folk på gatan och jag märkte hur två tjejer i min ålder som gick i motsatt riktning tittade på mig och log. När vi passerade varandra daskade en av dem till mig i baken med handen.

Tack för ditt fantastiska arbete. Ditt mod är inspirerande!🙂

Karl

Media idag om sexuella trakasserier: DN1 DN2

3 svar to “Drabbad man vittnar om tjejers tafsande”

  1. Peter Says:

    Det är några år sen, men när jag jobbade som kypare blev jag väldigt ofta antastad av berusade ”kärringar” som klämde både här och där. Värst var det på onsdagsdanserna av någon konstig anledning.

    När det gäller den branschen är killar oftast mer utsatta än tjejer.

  2. Joakim Steneberg Says:

    Apropå bilden, så minns jag för längesedan i SE tror jag. Det var en bild med en flicka som kysste en pojke, och lyfte på ena benet, som på denna ”strypbild”. Tidningen hade spekulationer om varför kvinnor gör så. Vilket de tydligen gör.
    Men då kystes dom, på -60-talet, här gäller hennes halva stryptag. Utvecklingen på könsområdet, visst har den varit sorglig…

  3. pontus Says:

    ja du tjejer ska inte röra en kille utan att fråga situationen ska vara identisk på båda håll enligt mig

    detta hände mig på krogen jag söp och gick upp på dansgolvet för att ta en dans okej två brudar tar av mig tröjan och sen försöker ta av mig byxorna fick ju hindra det sista efterssom det är osmakligt för de andra de försökte 2-3 gånger till och med.

    jag blev inte arg men så ska det ju ändå aldrig vara hade jag gjort likadant hade jag suttit i förhör nu osv

Kommentera

