Pojkar var bäst – Skolverket ska åtgära problemet

by

 

Pojkarna har bättre betyg än flickorna på Arabyskolan i Växjö. Underligt, tycker rektorn Judit Béres Lagerquist som nu fått närmare 80.000 kronor av Skolverket för att undersöka saken.

”Det är anmärkningsvärt att pojkarna har bättre studieresultat än flickorna”, säger rektorn till Smålandsposten. ”Det har varit så här under flera år och vi vet inte varför. Det hela är så komplext. Jag tror inte att till exempel flickornas studieambitioner är lägre än pojkarnas. Men i övrigt kan jag inte svara på vilka anledningarna är till att betygen skiljer sig åt”, säger hon vidare.

Nu är det tänkt att en förändring ska ske. Med syftet att förbättra flickornas studieresultat ansökte skolan förra året till Skolverket om medel till jämställdhetsarbete och tilldelades i januari i år 76 400 kronor. Projektet kommer att pågå under våren och resultaten ska redovisas till sommaren.

Kommentar: Man undrar varför det inte satsas några pengar på att förbättra pojkarnas studieresultat på de skolor (de flesta) där pojkarna får sämre betyg än flickorna. Tack för tipset, Uffe på Papparättsgruppen.

Uppdatering: Svenska Dagbladets ledarblogg har skrivit kritiskt om detta här.

24 svar to “Pojkar var bäst – Skolverket ska åtgära problemet”

  1. NisseNyfiken Says:

    Detta är en glädjens dag för en mer jämställd skola! I Sverige finns 7888 skolor, så det betyder väl att pojkarna nu kan räkna med att få 7887 x 76.400 kr = 602.566.800 kr i stödpengar! Jippi!!!

  2. Lavazza Says:

    Det här var det sjukaste jag har läst på länge!

  3. Trocadero Says:

    Tja, det är ju absolut inte rättvist att pojkar är bättre på något. Det viktigaste är att tjejerna är bäst och att pojkarna förtrycks och uppmanas taga sin plats i kök– oj, jag menar, vid de farliga jobben.

    History goes ’round and ’round…

  4. Jack Says:

    Ser gärna att mer än 80 000 kr skänks om de kan ta reda på vad som får pojkarna att prestera så bra. Det kan ju gälla ett genombrott i pedagogik som väntar på att uppdagas, eller? Något större än det kan ju knappast tänkas inom det området. Ett fynd! Hoppas de förstår att det är detta de skall leta efter och att de bara ”spelar enligt reglerna ” gentemot skolverket när när ansökan går i termer om att få flickorna att prestera bättre. De har möjlighet att bli kända världen över om de hittar en modell som andra skolor kan ta efter för att höja pojkars prestation.

  5. Jack Says:

    Flera borde föreslå dem att de måste ha det fokuset också. Leta efter vad de gör rätt gentemot pojkar.

  6. AV Says:

    Det tragiska i kråksången är att man utgår från att flickorna missgynnas på något sätt, men på alla de skolor där pojkar presterar sämre beror det på att de är lata, inte studiemotiverade eller har en antipluggkultur. Och det är inget vi skall åtgärda på något sätt.

    I skolverkets rapport i höstas tog de just upp att pojkar får sämre betyg än deras prestationer på nationella prov och flickor får bättre än de presterat. Ingen förklaring och ingen analys gjordes. Kanske är förklaringen att de på denna skola faktiskt sätter rättvisa betyg? Tänk om frågeställningen istället hade varit, hur kommer det sig att just denna skola bryter trenden. Varför lyckas man få pojkarna att plugga? Men nej!

    Min erfarenhet av 12 år som lärare är att man kan dela in elever i tre grupper: De som gillar skolan, de som accepterar skolan och de som inte fattar vad de gör där. Det är ganska lika könsfördelat i alla grupper. Om vi ser på den övre kategorin har nog de riktigt skarpa hjärnorna (över ett år före alla andra) ofta varit killar, men det finns massor av duktiga tjejer också. I den tredje kategorin finns två sätt att tackla sin situation: göra uppror/skita i allt eller åtminstone göra något av vad lärarna säger. Första strategin är lite vanligare bland killar och den andra lite vanligare bland tjejer, men det är definitivt inte kategoriskt.

    Dvs killarna har större spridning än tjejerna och de elever som väljer strategin uppror/skita i allt hörs och syns mycket.

  7. Pether Says:

    Pojkars betygsdiskriminering är fastlagen så hårt det går och går inte längre att förneka. De får högre betyg på NP och internationella undersökningar. Men när det kommer till kritan får de lägre betyg än vad de presterat, och flickorna får högre.

    Minns när två syskon lämnade in exakt samma arbete till samma lärare på samma skola. Flickan fick MVG, pojken knappt G.

    Det jag tror spelar störst roll i betygsdiskrimineringen är Lärarna. Skaffa anonyma och datorskrivna prov för att ge alla samma chans.
    Att det är en majoritet kvinnor i läraryrket har också en stor roll i pojkars resultat och studievilja. Det är bevisat att deras prestation ökar om de har en manlig lärare.

  8. Pether Says:

    Försökte också hitta en email till arabyskolan där jag skulle fråga vad de höll på med och varför. Men någon sådan finns inte.

  9. 3pa2 Says:

    Borde gå att komma fram denna vägen
    skol-barnomsorgsnamnden@vaxjo.se
    Så Pether maila du………skall bli intressant höra svaret

  10. Mormor Says:

    Allihopa, det är dags att vi gör någonting åt varje sak som uppmärksammas. Hittade inte heller någon mail-adress tyvärr. Men kan man anmäla detta till JO? För isf bör vi göra en sån anmälan, detta kan inte slinka förbi utan motstånd.

  11. klas Says:

    Vem är journalisten? Verkar vara osignerad artikel. Är det ngn som vet?

  12. Klar Says:

    Det är inget fel i att hjälpa flickorna, om det går dåligt för dem.

    Jag anser att det är helt okej att vi (samhället) försöker hjälpa flickor, som i detta fallet, om det går dåligt för dem i skolan. Lika väl som att det vore okej om vi (samhället) hjälpte pojkar eftersom det går dåligt för dem i nuvarande skolsystem.

    Det vill säga: Hjälpa alla barn i Sverige på nyktert sakliga och vetenskapliga grunder. Det vill säga att vetenskapligt söka skapa ett skolsystem som tar tillvara på både pojkars och flickors, likheter, olikheter, intressen och inneboende talanger.

    Vi har inte råd att offra pojkars eller flickors talanger, livslust och liv på könshatets/västhatets genusriktiga kommunist-altare. Om vi vill att vårt samhälle ska överleva och vara konkurrenskraftigt i ett globalt perspektiv.

    Och det är naturligtvis inte bara en fråga om vi har ”råd” att offra pojkarna på grund av deras kön. Det är uppenbart fel ur ett medmänskligt perspektiv.

  13. Joakim Steneberg Says:

    Du verkar inte ha hängt med Klar…Men du är dessvärre inte ensam.

  14. Klar Says:

    Inte hängt med? På vadå, på vilket sätt då?

  15. AV Says:

    Klar:
    Så här ligger det till

    När pojkar får sämre betyg på de flesta skolor förklaras det med antipluggkultur, lathet, sämre motivation. Det är pojkarnas egna fel att de inte klarar skolan lika bra som flickorna. Något strukturellt samband söks inte, några jämställdhetspengar finns inte heller. Inte ens när skolverket i sin rapport i höst visade att pojkar får sämre betyg än de presterar på nationella prov och t ex PISA, medan flickorna fick högre betyg än de presterade. De kunde inte finna någon förklaring på skillnaden. Nyheten mot denna diskriminering gick tyst förbi och inga politiska krafttag togs.

    Men när nu EN skola visar att flickorna här har sämre betyg än pojkar ses det plötsligt som ett jämställdhetsproblem som skall utredas och åtgärdas. Då dyker det upp jämställdhetspengar. Nu skall vi ta reda på varför. På vilket sätt lyckas man inte höja flickorna? Finns det ett strukturellt samband? För det kan inte vara att de är lata eller omotiverade likt underpresterande pojkar.

    Det är väl bra om man kollar om flickorna på denna skola får underbetyg, men först borde skolverket eller hellre regeringen lossa på pengapungen och utreda varför pojkar får sämre betyg än de presterar på nationella prov. Varför flickor generellt går ut med högre betyg i skolan och varför färre och färre unga män kommer in på högskolor?

    Som vanligt är det ett strukturellt problem om flickor har det sämre, men ett individuellt problem när det gäller pojkar.

    Är du med i matchen nu?

  16. Joakim Steneberg Says:

    När män/pojkar är framgångsrika, då är det mandominans eller något annat fel i strukturen. När kvinnor/flickor dominerar eller utmärker sig, då är de helt enkelt duktiga! Klart slut! När män har problem, har de sig själva att skylla. När kvinnor har problem, då är problemet männen!
    Visst är det enkelt! Rena vetenskapen, genusdito!

  17. 3pa2 Says:

    Undrar om ansökan av pengar för att utreda hade sökts om rektorn på skolan ej varit kvinna!

  18. Al Fonzie Aaberg Says:

    3pa2 – Om du byter ut ”kvinna” mot radikalfeminist, så blir det antagligen mer relevant.

  19. Klar Says:

    Joakim och AV, jag säger ju i princip exakt samma sak som er, men bara på ett annat sätt. Lusläs vad jag skriver, en gång till så ska ni se.

    Pojkarna får _systematiskt_ inget stöd är undertonen i mitt inlägg ovan. Pojkarna offras.

    Jag gör däremot ytterligare ett tillägg, att det ändå inte är rätt att missgynna flickor ens på på en skola, bara för att pojkarna bevisligen missgynnas systematiskt genom hela skolsystemet. Inget kön ska missgynnas på någon skola. Barnen är människor, enskilda individer, och inga gråa kollektiv av schackpjäser att offra i den groteskfeministiska könshatsparodi som benämnes genusvetenskap.

  20. 440 miljoner till att höja pojkars betyg? « No size fits all Says:

    […] har också sökt, och fått, pengar till ett projekt – för att förbättra flickornas […]

  21. Pether Says:

    Klar: Varför skulle flickorna ha missgynnats? Pojkar får bättre betyg än flickor om man räknar bort betygsdiskrimineringen. Därför är det inte troligt att flickorna missgynnats på skolan, bara det att skolan lyckats stoppa diskrimineringen av pojkar.

  22. Flickor förtrycks INTE i skolan! « GenusNytt Says:

    […] Här följer ett exempel som visar på hur feministiskt tänkandet är inom skolområdet. Som ett slags undantag som bekräftar regeln fick faktiskt pojkarna på Arabyskolan i Växjö bättre betyg än flickorna. Synnerligen ovanligt, men så var det. Då gick rektorn till Skolverket och begärde (och fick) 80.000 kronor för att åtgärda problemet. Att pojkarna i nästan alla andra skolor får sämre betyg än flickorna föranleder däremot ingen åtgärd. Läs mer om det hela här. […]

  23. Jämställdheten i den svenska skolan. « Ann-Mari's Blogg Says:

    […] GenusNytt har påpekat vid ett flertal tillfällen att pojkar missgynnas i dagens skola vare sig de presterar bra eller ligger risigt till i sina studieresultat. Nu får han stöd av Birgitta Elm, personalchef på […]

  24. Pojkars skolsituation « David Holman Says:

    […] Arabyskolan, som du kan läsa mer om här, var en skola där pojkar fick 10% bättre än flickor i slutbetyg och detta sågs som ett […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: