Dagens Industri raderade kritik mot genusartikel

by

 

Dagens Industri publicerade idag en genusinriktad artikel. Den bär rubriken ”Kvinnorna handlar i ICA, männen bestämmer” och är genusvinklad på det sätt vi är vana vid: Tidningen hånar ett företag för bristen på kvinnor i styrelsen. I det här fallet sätts ICA vid skampålen för att styrelsen består av nio män.

Det intressanta är vad som hände sedan. Jag har själv inte observerat skeendet, men jag fick rapport från signaturen Lasse. Han skickade ett mejl, och här fölljer ett utdrag:

Blev förvånad över anstormningen av antalet kommentarer till den artikeln, dvs män som tycke att nu vara det vara nog med radikalfeministiskt genomsyrade artiklar. Speciellt med tanke på kvoteringsdomen som gav 30 tjejer 35.000 var för att 3 män blev kvoterade. I morse när jag kollade artikeln hade de tagit bort samtliga kommentarer. Blev så förbannad över denna censur av nyanserade synpunkter så jag ringde och frågade efter redaktören för nättidningen. Hans kommentar var, jag citerar:

”Det var jag som tog bort dem, vi har många kvinnliga läsare och vi tycker det ät trist att våra kvinnliga läsare skall behöva mötas av sådana kommentarer när de läser tidningen.

Man saknar ord, tyvärr fick jag ej hans namn.

Kommentar: Själv är jag inte förvånad.

28 svar to “Dagens Industri raderade kritik mot genusartikel”

  1. klas Says:

    Kör hårt Lasse!

  2. seww Says:

    Det är verkligen synd om kvinnorna med andra ord. De kan ju inte ens ta lite kritik.
    Niklas Wikegård har ju också blivit DO-anmäld för sin kritik mot damkronorna i OS.

    Har vi inte yttrandefrihet i detta land? Hur kan en åsikt vara diskriminerande?

    Om de vill ha jämställdhet, börja spela mot männen då så får vi se hur länge kvinnorna vill ”spela” (eller vad de nu gör ute på isen) hockey…

    Man blir så less på detta land och alla män som inte vågar stå upp mot dessa gnälliga kvinnor som får komma ut och säga vad som helst. Kanske behöver vi mer kvinnovåld? (ironi såklart!)

  3. Shastra Says:

    Publicera gärna den sexistiska DI-redaktörens namn här.

  4. Sanningen Says:

    Bonniers …

  5. Mats Says:

    Tipsa sajten
    http://tidningskommentarer.wordpress.com/

    Iden är att man där ska kunna kommentera artiklar som censureras av PK-media.

  6. Magnus Says:

    Verkar som att de tagit bort artikeln?

    Här en liknande incident.
    http://www.dads-r-us.se/2009/11/30/lucia-tycker-att-pojkvan-fortjanar-orfil/

  7. Joakim Steneberg Says:

    Jag tror man måste se på de ”gamla strukturerna” för att förstå allt sådant här. (Och som vi ser i spalten här, så händer samma sak om och om och om igen!) Kvinnor klagar, som kvinnor alltid gjort. (Från början av nödvändighet, fast med barnen osv.) Och offentliga män, som idag vill visa sin ”jämställdhet”, i form av rent fjäsk, (och behålla sin makt, eller sina läsare) reagerar som förr, som ”gentlemän”. ”Visst lilla gumman, inte skall du behöva stå ut med det här. Jag trycker till, (ja, trycker bort i detta fall alltså), de andra dumma männen!” Detta är traditionellt överbeskyddande piedestalbyggande!

  8. barfota Says:

    Låt oss då hoppas att antalet manliga läsare sjunker avsevärt efter det de har läst Pärs inlägg här. Bojkotta blaskan!

  9. Pops Says:

    Det flesta Näringslivsredaktioner kör numera hårt på feministvågen. Minst hälften av alla bilder av vd:ar o andra chefer är unga snygga tjejer som beskrivs som ”toppchefer” och i beundrande ordalag om deras kompetens. Vilka män får det epitetet ”toppchef”? Hur kan de hitta så många kvinnor när de samtidigt klagar på att det knappast finns några bland topparna i näringslivet? Vad är det då för stolpskott de fått tag på?

    Veckans Affärer har utvecklats till näringslivets FIB-Aktuellt med klatschiga stora bilder av sexigt klädda unga snygga kvinnliga chefer, ofta informationschefer, med hyllande text om deras kompetens o citat där de kommer med de vanliga flosklerna om ”utmaningar” o annat.

    SVD har på ett politiskt korrekt sätt fördelat bilder o artiklar så att minst 50% av dessa är på kvinnor, oftast Annika Falkengren, Christina Stenbeck o Mia Brunell, som om dessa bär upp hela Sveriges näringsliv, alltid med stora bilder på de snygga kvinnorna.

  10. DrKejs Says:

    Artikeln har lagts upp på ett annat ställe.

    Man kan ställa sig frågan varför de inte jämför ICA-koncernen med KF som har en mycket högre andel kvinnor i styrelsen och ledningen.

  11. Lasse Says:

    Skrivit detta mail till DI med att: Linus Paulsson chefredaktör och ansvarig utgivare. Skall bli intressant och se om man får något svar.

    När du läser denna länk känner du dig stolt över er tidning då ?

    https://genusnytt.wordpress.com/2010/02/25/dagens-industri-raderade-kritik-mot-genusartikel/#comments

    Yttrande och åsiktsfrihet i Sverige nådens år 2010.

  12. 1ttan Says:

    Men detta är ju Sverige mina vänner, varför då uppröras och förvånas över vad landets alla morska mjukismän (eller svennebögar som nysvenskarna och finnarna kallar oss,; chicken swedes i USA/Kanada) går för ?

    Själv emigrerar man dock inom kort – Allah’skelov!

  13. Joakim Steneberg Says:

    Pops, en utmärkt beskivning! Allting går igen, ”nytt vin i gamla läglar” som det visst står i Bibeln. Morgondagens feminism blir ”vi vill vara kvinnor”. Förresten, skrev jag ”morgondagens”?

  14. Penumbra Says:

    Detta är patetiskt. Dessutom är det en fördom att bara kvinnor handlar på ICA. Jag gör det och jag är definitivt man.

    Men lite nöjd känner jag mig med den typen av artiklar, eftersom de blir mer och mer intelligensbefriade vartefter fler och fler journalister hakar på genustrenden, fast de saknar både finess som rim och reson i sina associationer och kommentarer. På sikt borde sådana överdrifter avslöja stolligheterna i grundidéerna.

    Främsta orsaken är antagligen önskan om att få sin artikel publicerad, och då ligger det nära till hands att ta till den för dagen ledande modeåsikten. Dessutom skulle det inte förvåna mig om Dagens industris redaktion har en nedskriven plan där man åtar sig att si och så många procent av artiklarna ska ha ett genusperspektiv. Företagen håller på med liknande dumheter numera, så varför inte också en tidningsredaktion.

  15. Patrik 29 Says:

    Livets sanningar. Gör ont att höra.

    1) Som kille får du fulare flickvän desto sämre lön du har. Så pass sant att det kan göras till en regel.
    2) Kvinnor kan vara arbetslösa och ändå leva ett ekonomiskt väldigt bra liv eftersom killar inte ställer krav på inkomst. Vi ställer krav på skönhet.

    Detta system gör att både män och kvinnor känner sig utsatta. Kvinnor vill vara vackra och män vill vara rika.

    Vad feminismen gör är att förbättra sitationen enbart för kvinnor. Förväntingarna på att män ska ha hög lön och vara ”manliga” är i dagens Sverige höga. En man som talar om känslor och är ödmjuk är efter ett tag en mes. ”Nej han var för snäll så jag lämnade honom” Denna kommentar har jag hört MÅNGA gånger av kvinnliga bekanta och även bland kvinnor jag knappt känner.

    Feminismen vill förbättra kvinnans sitation men de könsroller som ligger fastnitade på mannen kommer inte tas bort. Detta är samspelet mellan feminismen som kommer uppifrån och kvinnliga önskningar som kommer nerefrån.

    Tryck från två håll. Män är svin och ska könskvoteras BORT. Samtidigt som kvinnorna kräver att vi är framgångsrika och manliga.

    Frustrationen hos män i Sverige är idag stor. Mycket stor. Men om man talar om detta för feminister på olika forum som jag gör så får man höra att man är ”självömkande”.

    Jag är inte förvånad att många svenska män hittar en livspartner från länder som Thailand,Ryssland och Polen. Även tyska kvinnor är glada för svenska män. I viss mån även italienska kvinnor.

    /Patrik

  16. Jakobsson Says:

    Beklagligt att Dagens Industri inte tror på yttrandefrihet, debatt och demokrati.

    Skriv och klaga.

    Bojkotta tidningen.

  17. Jakobsson Says:

    Skriv och klaga.

    http://www.nyhetsportalen.se/information.php

  18. barfota Says:

    @Pops
    Hm…. Jag har också lagt märke till hur ”snygga” dessa ”toppchefer” är och tycker det är märkligt att inte (de mindre snygga) kvinnorna skriker högt och protesterar. Det verkar vara hel OK i feministiska och radikal-feministiska kretsar att trycka ned varandra i skorna eller är det nästa steg. Först gör de sig av med männen och sedan de mindre bildsköna kvinnorna.

    Lycka till feminist tokar!

  19. barfota Says:

    DI och andra skitmedia ingen nämnd och ingen glömd har väl inte mod nog att ha egna åsikter så därför måste allt som skrivs och visas vara PK, för tänk om man blir kritiserad för att berätta sanningen. Hemska tanke!

    Nej gott folk, hög tid att bojkotta allt feministiskt skit oavsett var det kommer ifrån och hur det presenteras. Är du man nog att våga göra det?

  20. 1ttan Says:

    http://e24.no/jobb/article3537627.ece

    – Flere kvinner i styrer gir verdifall
    Det norske påbudet om 40 prosent kvinner i styrer fører til at selskapsverdien synker, viser ny studie

    Hur vågar norrmännen skriva något sådant anti-PK ? Synnerligen osmakligt anser Bull…

  21. barfota Says:

    @1ttan

    Haha… När man får ett dåligt forskningsresultat som inte gagnar feministernas syfte så måste men ju ändå få in att inte är kvinnornas fel.

    E24 Jobb skriver om forskarna. ”Men kvinnene i seg selv har ikke skylden, understreker forskerne.”
    ””Alder og erfaring er med andre ord forklaringen, mener professoren.

    Vilken sensation…. att unga kvinnor som just gått ut ur skolan är unga och dessutom saknar erfarenhet.😀 Saken blir väl inte bättre av att man rekommenderar denna länk http://e24.no/jobb/article3435067.ece

    Vilken feministisk rappakalja.

  22. Lasse Says:

    Nu sitter jag faktiskt och skrattar hur dem kan vända saker ”in absurdum”

    Måste vara underbart att vara kvinna. Jag är ung, oerfaren och saknar kompetens. Sedan åtar jag mig ett uppdrag som går åt pipsvängen.

    Men det spelar ju ingen roll för det var ju inte mitt fel. Jag är ju kvinna och oerfaren.

  23. excitabledusty Says:

    Alltså va fan är det för fel på människor? Hur svårt ska det vara att skilja på ”lika rättigheter” och ”ignorera all form av sunt förnuft”? Jag menar, det är ju inte direkt en hårfin linje, åtminstone inte för vanligt folk.

  24. 3pa2 Says:

    *suck*
    Feminister ser sej själva som offer i alla sammanhang och eftersom de allra flesta män i grund o botten är vanliga hyggliga gentlemän så viker de sej för dessa kvinnor, för vilka män vill se sej själva som förövare & djur……….
    Inte bara feministerna utan även dessa veka män gör oss riktiga kvinnor = ickefeminister ej rejäl björntjänst……….

  25. KLJJJJJJJ Says:

    ”Måste vara underbart att vara kvinna.”

    Tvärtom, för min del. Jag är inget geni, men vill ändå göra rätt för mig. Du förstår säkert hur jag menar.

  26. Ragnar Arvidsson Says:

    Så här skriver DI´s chefredaktör på min förfrågan:

    ”Kommentarsfältet var fullt med bitterhet och fullständigt olämpliga inlägg och därför rensade våra moderatorer. Sorgligt att några inte klarar nivån bättre än så.
    Mvh

    Linus Paulsson”

    Så här stod det i Genusnytt:

    ”dvs män som tycke att nu vara det vara nog med radikalfeministiskt genomsyrade artiklar.”

    Jag har själv inte haft möjlighet att läsa kommentarerna innan de togs bort.Frågan är bara ; vem har rätt?

  27. Erik Says:

    Ragnar Arvidsson:

    ”Frågan är bara ; vem har rätt?”

    Nej frågan är inte ”vem har rätt?” för faktum är att påståendena de gör motsäger inte varandra. DI:s chefsredktör tycker att det är olämpligt och bittert att skriva det får vara nog med radikalfeministisk dyngspridning.

    Men vad DI aldrig hänvisade till var att kommentarerna de tog bort var OSANNA. De rensade dem för att de tyckte de var bittra och olämpliga. Pelles inlägg hänvisar till FAKTA, DI:s motivering bygger på värdering av fakta.

  28. Lasse Says:

    @Ragnar och Erik

    Verkar som det står ord mot ord. Jag läste självklart dem flesta av kommentarena som stod där och enligt min bedömning var dem både nyanserade och konstruktiva i sin kritik. Självklar fanns det något eller några undantag men så brukar det ju vara.

    Det bästa vore ju om var och en fick göra en egen bedömning, men det går ju inte eftersom DI väljer att mörka.

    Var ju märkligt att jag inte jag fick något svar från DI. Nästa gång får man väl dokumentera sådana här saker ordentligt.

Kommentera

