Olika jämställdhet för olika slags motorer

by

Tidningen Ny Teknik har gjort en liten analys av jämställdhet för olika motortyper. De skriver att förbränningsmotorer är männens domän, men det ser ljusare ut för elbilar för där är det gott om kvinnor på företagens utvecklingsavdelningar. Batteriforskning verkar vara särskilt jämställt. Läs artikeln, som har rubriken ”Här får kvinnor toppjobben”, här.

Nu tror jag minsann att etablissemanget inom politik och media har fått ytterligare ett skäl – utöver klimathotet – att propagera för elbilar. Jag ser det framför mig: ”SLÅ ETT SLAG FÖR KLIMATET OCH JÄMSTÄLLDHETEN – KÖP EN ELBIL!”

Tack för tipset, Erik!

12 svar to “Olika jämställdhet för olika slags motorer”

  1. Kenneth Says:

    Är det kvinnor som driver utvecklingen av elbilar? Det förklarar kanske varför det ännu inte existerar någon fungerande lösning för eldrift som tillgodoser kundernas krav på prestanda, räckvidd osv.

    Min gissning är att det till slut blir manliga tekniknördar som hittar lösningen. Precis som alla de manliga tekniknördar som grundat samtliga svenska storföretag till vilka feministerna nu kräver kvinnlig gräddfil till välbetalda toppjobb.

  2. vmm Says:

    Ja, ska elbilarna anpassas efter kvinnors behov så behöver dom inte gå så långt eftersom kvinnor inte kör lika långa sträcker (typ bara fram och tillbaka till dagis eller affären), elbilarna behöver inte gå så fort eftersom kvinnor kör långsammare och är mer rädda i trafiken. Och jag misstänker att elbilar är svåra att meka med själv och kvinnor är ju inte så intresserade av teknik så det är bara en fördel att man måste lämna in den till verkstad om den går sönder.

    Visst är det härligt med genusperspektiv! Man måste ju ta hänsyn till könens särskilda behov (det vill säga till kvinnornas särskilda behov)!

    (hoppas ni anar min ironi)

  3. robban Says:

    jorå men vårt svenska alternativ på elbilsfronten är en liten fiat 500 som faktiskt har en spec som fungerar i ett normalt samhälle och vad jad vet så är det inga chicks som styrt den kravspecen. tror den klarade 25 mil i 100 km/h med mer att plocka ut i kapacitet.

  4. Erik N Says:

    lite självmotsägelse…

    ”Men när elbilen kommer är det ofta kvinnorna som leder utvecklingen.”

    ”Men även om könsfördelningen på batteriområdet är mycket jämnare än inom utvecklingen av förbränningsmotorer, är det långt ifrån helt jämställt.
    – Männen är fortfarande i majoritet, säger Helena Berg. ”

    Fast de kanske bara menar chefsjobben i det första citatet….

  5. barfota Says:

    Någon som vet vilket material (vilka metaller) som ingår i dessa elbilars batterier. Frågan är om inte det är en större miljöbov än de nuvarande bensinbilarna är… Nån som vet?

  6. vmm Says:

    barfota: hörde något på radio igår om det. Dom sa att elbilar är mer miljövänliga under förutsättning att dom laddas med grön el. Annars är dom ungefär lika miljövänliga eller sämre än bensinbilar ur miljösynpunkt.

  7. barfota Says:

    @vmm

    Ja och nån GRÖN EL har vi ju inte och kan förmodligen aldrig få i den omfattningen att det skulle räcka till för att ersätta alla de fordon, flygplan och maskiner som använder sig av fossilt bränsle heller. Om jag har förstått en liten del av det hela så är plast en viktig beståndsdel i batteritillverkningen och plaster får vi ifrån olja. Jag tror helt enkelt våra feministiska tekniker tänkt fel… men det låter ju sött och gulligt med elbilar😀

    Jag tycker också man har en konstig miljöpolitik där den ena handen (feministen) inte tycks veta vad den andra gör.

  8. Tupp! Says:

    såg ni detta ?:http://www.dn.se/nyheter/sverige/alltfler-unga-kvinnor-tar-kokain-1.1060827

    I Texten klippte det bort en del enl. nedanstpende kommenter från kommentator fältet. Jag såg det själv. Helt otroligt!

    DN: Varför klippte ni bort stycket om att fler män fortfarande åker fast pga att det är flest manliga spanare som har begränsade möjligheter att gripa in mot kvinnor? Passade det inte in i er feministiska agenda?

    //T

  9. vmm Says:

    Tupp: jag hörde något om det där på TV4 Nyheterna idag. Dom sa att 94% av dom som döms för innehav av kokain är män, trots att i alla fall bland yngre så är en majoritet av användarna kvinnor. Dom sa något i stil med att det bevisar att kvinnor är dom osynliga offren för kokain…

  10. Tupp! Says:

    Här är inslaget:
    http://www.tv4play.se/aktualitet/kalla_fakta?videoId=1.1553436&selId=1.923834&currPage=0

    Kvinnorna har frikort som knarkare. Den var ny för mig…en till punkt på ojämställdhetslistan.
    //T

  11. AV Says:

    Tupp: Det är nog inget bra frikort, kanske mera svarte petter. Du skall se att det inte dröjer innan det på något sätt kommer bli patriarkatets fel eller män som grupp som kommer få skulden. Trots att kvinnors rättigheter att inte bli visiterade av manliga poliser och kvinnliga poliser väljer bort den typen av jobb på obekväma arbetstider är en stor orsak.

  12. Tanja Bergkvist Says:

    På tal om motorer, – transgenusmotorn polisanmäld! http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/03/15/transgenusmotorn-polisanmald/

    Vad säger förresten UNT ocgh ST om The Infinite Monkey Theorem: http://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_monkey_theorem

    En enda (odödlig) apa som gör oändligt många tangenttryckningar kommer förr eller senare att skriva varje känd text – en oändlig mängd apor å andra sidan kommer att börja skriva varje känd text omedelbart. Varje odödlig daktylografisk apas producerade sträng innehåller någonstans i sig varje känd text, någonstans. Ska inte UNT och ST polisanmäla denna apa och de ansvariga forskare vid några universitet i USA som håller på med detta experiment?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: