Det ultimata slaget i ansiktet på männen

by

Detta är väl ändå det ultimata slaget i ansiktet på Sveriges män. Under ca 200 år har vi haft manlig värnplikt, vilket innebär att män tvingats kasta bort ett år av sitt liv, ofta under mycket kämpiga förhållanden. Utan annat än symbolisk betalning. Under hot om fängelse om de vägrar. Dessutom innebär det att män i händelse av krig skulle ha tvingats ut på slagfältet där granaterna viner och många blir dödade eller lemlästade. Kvinnor, däremot, har hela tiden sluppit på grund av sitt kön. En synnerligen upprörande mansdiskriminering.

Nu ska som bekant värnplikten i sin nuvarande form avskaffas. Detta kommenterar försvarsminister Sten Tolgfors med dessa ord:

”Vi avskaffar nu den sista institutionaliserade diskrimineringen av kvinnor”. Se bild ur DN igår.

Diskriminering av kvinnor, säger han.

Trots att jag trodde att jag hört det mesta när det gäller genus upphör man inte att förbluffas över den oerhörda snedvridningen och mansföraktet. Detta är häpnadsväckande, totalt häpnadsväckande. Och osmakligt. En väldig förolämpning mot den stora del av Sveriges manliga befolkning som tvingats kasta bort ett år på lumpen.

Om jag hade något förtroende för Tolgfors tidigare så finns det inte kvar nu. Snacka om ynklig, politiskt korrekt medlöpare, som inte tänker själv utan bara vräker floskler ur sig. Eller som faktiskt tänker själv och inbillar sig att han vinner kvinnors röster på detta slag på slagpåsen Mannen.  Tack för tipset, Harald.

17 svar to “Det ultimata slaget i ansiktet på männen”

  1. Oskari Says:

    Jag gillade inte Tolgfors tidigare. Nu förstärks det föraktet.

  2. Steffo Says:

    Det är faktiskt helt otroligt hur lite det värderas av samhället att männen fått underställa sig en värnplikt och offra ett år av sina liv som redan statisktiskt är kortare än medelkvinnans liv. Jag kan också bli arg över kvinnors TOTALA ointresse av lumparhistorier, dom borde vara tacksamma att vi ställt upp och offra några minuter utan att börja hymla med ögonen så fort lumpen kommer på tal. Oförskämt.

  3. brynolf Says:

    Apropå kvinnor och krig: kolla dagens http://www.wulffmorgenthaler.com =)

    @Steffo: Allvarligt? Ointresse för lumparhistorier har mer att göra med att det är en så oerhört intern grej, folk som inte gjort lumpen (som jag själv) fattar inte ett dyft av slang, jargong och helhet och slipper helst närvara vid sådana diskussioner öht.

  4. Jack Says:

    Med tanke på att skadefrekvensen varit dubbelt så hög som för byggnadsarbetare och att unga män begått självmord för att slippa undan lumpen har jag väldigt svårt att se hur det varit kvinnodiskriminering att kvinnor inte fått uppleva det.

    Att den samhälleliga berättelsen om värnplikten varit den av en utbildning och förmån har förstås gjort det lättare att upprätthålla den.

    Vad sa en smart slavhandlare i afrika för 500 år sen?
    1.”gå ombord på den där båten och bli slav”
    2. ”gå ombord på den där båten, få en utbildning i jordbruk, lär känna nya människor, se nya platser”

    Gevärspipan låg ju bakom hela tiden och ska helst bara hintas om diskret och det lättaste för alla blir ju att acceptera alternativ 2. Så fick man till synes behålla stoltheten också.

    Sen ska ju inte lumpen demoniseras helt, för en del har det varit givande och kul. För de flesta kanske något mitt emellan. Man kan jämföra det med sex, vill man ha det, jättekul, vill man det inte, våldtäkt. Dock känner jag inte till något fall där den våldtagna faktiskt tagit livet av sig under akten, pressat sig mot kniven eller dyl för att komma undan, men det har män gjort under värnplikten. Så inte ens en våldtäkt räcker för att beskriva det helvete som det har varit för de som inte passat in eller inte velat. En mycket stor uppoffring för kvinnorna i landet för vilket män nu får piss tillbaka alltså.

    Även machokultur måste ses mot bakgrund av att män tvingats utsätta sig för faror. Machokultur och riskacceptans är det som fått män att överleva psykiskt och fysiskt de ofrånkomligheter som män tvingats utstå. Visst det kanske innebär beteenden som inte är bra för en, men egoism har inte varit ett alternativ förmän. Kulturen är något man tar till sig genom att imitera, halvt omedvetet och ofrånkomligt, och det kan bli fel när omständigheterna inte kräver den typen av beteende längre. Men att racka ner på den och kategorisk håna är indikerande av en total hänsynslös brist på verklighetsförankring och det är där bl a politiska Sverige befinner sig.

    Jag har dock alltid haft en naiv optimism att man i valår säger mer skit för att vinna röster än vad man faktiskt tänker stå för. Men jag börjar tvivla. Här tror jag att Sten Tolgfors försöker motivera ett omstritt beslut genom att säga det är bra för kvinnor. Klär man det i sådana ord är det få som vågar säga emot.

  5. Info Says:

    HAHA. SVERIGES RADIO HAR ÄNDRAT PROGRAM

    Kort uttryckt, man måste ha en viss nyinköpt dator för att över huvud taget kunna se Sveriges radios programtablåer och lyssna på dess program.

    Här en rapport från den sista dagen:

    I morse: Slog på P1, fick höra en tjej , omkring 19 år gammal, snacka om feminism. Slog på radion en halv timme senare. Fick höra en ny, nitton år gammal tjej på nytt tjafsa om feminism. Slog på radion bortåt ett hundra gånger senare. Aldrig en enda mansröst (utom kulturradions bögar). Tjejröster, tjejröster, män svin, tjejröster, gubbsdlem.

    Min tills vidare sista kontakt med Sveriges radio var Studio Ett. En skrikande och käftande Eva Lundgren/Tiina R. fick gapade och skrikande breda ut sig över det orättvisa i att män hade längre snopp än hon. Redaktör för den statsunderstödda, radikalfeministiska tidskriften BANG. Dessutom beklagade hon sig över ett våldtäktsfall. Som bevisade typisk svensk, manlig ondska. Herregud, det var länge sen Politiskt inkorrekt uppgav namn och alla andra uppgifter rörande dessa typiska SVENSKA karlar. Jag behöver väl inte säga mer. Och jag VÅGAR inte heller.

    Hur som helst, låt mig lösa alla Sveriges problem i ett slag och direkt: Varje kvinna som ska förlösas, ska förses med en landstingsbetald sax. Så fort hon har fött fram en son, så klipper hon av hans snopp. Klipp-klapp. Sen klipper hpn av hans testiklar. Och slutligen sticker hon kniven rakt in i bröstet på det nyfödda bzrnet.

    Och om någon mumlar i bakgrunden (kanske en gammalmodig farmor) så skickar förlöserskan genast en anmälan till DO. KVINNNAN SKA HA RÄTT TILL SIN EGEN KROPP.

    Anmälan gäller omkring 500.00:- i skadestånd, men efter journalistiska påtryckningar kan DO förväntas höja skadeståndsbeloppert till minst tre miljoner.

    Lönsamt att slå ihjäl sina barn.

  6. Mats Says:

    Att kalla manlig värnplikt för kvinnodiskriminering är värsta sortens ”newspeak”.

    Det öppnar ju oanade möjligheter att kalla precis allting för kvinnodiskriminering, men det är kanske det som är meningen….

  7. vmm Says:

    När Schyman ännu var partiledare för Vänsterpartiet så sa hon att hon ville avskaffa värnplikten för hon tyckte inte att kvinnor skulle diskrimineras. Så Tolgfors är inte den förste att se värnplikten för män som en diskriminering mot kvinnor.

  8. Albert Says:

    Nej!! För fem minuter sen skickade jag in min läxa till min svenskalärare – en recension av boken 1984! Det här skulle ha varit ett glasklart, perfekt och aktuellt exempel på doublethink och newspeak

  9. Mormor Says:

    Måste vara det värsta jag hört i år.

    Vet ni vad jag tycker, jag tycker vi ska maila och kräva en förklaring. Sånt här ska inte gå förbi utan motstånd.

  10. karlsson Says:

    appråpå ingenting.
    gärningskvinna har 1400 google-träffar
    gärningsman har 276 000 google träffar

    Om nu män är mer benägna av biologiska skäl att begå fysiskt våld så borde väl män få dispans för det? På samma sätt som en kvinna av biologiska skäl är svagare rent fysiskt och får dispans för det i arbete.

  11. Mormor Says:

    En annan grej,
    kvinnodiskriminering som ord finns registrerat i Firefoxs lexikon, men ordet mansdiskriminering finns ej.

  12. Tomas Says:

    Ha, ha… Man borde väl inte skratta, men vad annat kan man?! Det här var nog nära på det värsta jag hört, i nivå med färgade kuvert i postlådan för misstänkta sexköpare. Vad har ni för regering i Sverige egentligen?!

  13. Musse Pig Says:

    Jag har efter ett mångårigt uppehåll lyssant på SVR några veckor. Ofta måste jag stänga av efter några minuter för att jag inte står ut med att höra den infantila, feministiska smörjan. Infos beskrivning ovan är helt korrekt. Inget mer SVR för mig.

  14. Hezekiel Says:

    Som representant för militären kan inte försvarsministern framställa militärtjänst som något slags ”straff”, utan försöka framställa det, om inte som en ”förmån”, åtminstone som något icke negativt. Därför är det omöjligt för honom att kalla värnplikten mansdiskriminerande. Men att han sedan vänder det baklänges och därigenom hånar alla män som tvingas till något andra slipper, är riktigt osmakligt och osolidariskt mot den personal han representerar.

  15. Lasse Says:

    @Steffo

    Håller med dig, för mig handlar det om respekt. Mitt ex. var hästtokig och jag var totalt ointresserad av hästar, ändå satte jag mig in och lyssnade på henne. Hon gjorde självklart detsamma mot mig.

    @Brynolf

    lumpen är inte en intern grej. Berättat många roliga lumpar historier i stora sällskap, skrattat och haft kul. Finns några svenska klassiska lumparfilmer som är sevärda. Rekommenderas.

    @Hezekiel

    Vad beträffar Toglfors, minister och ansvarig Sveriges försvar. När en sådan högt uppsatt person gör rasistiska uttalanden mot män. Då är det dags att lämna sin post.

    Vad har karln för militär bakgrund egentligen ?

  16. brynolf Says:

    @Lasse
    Även min tant är hästtokig och det blir precis lika tråkiga och ensidiga ”diskussioner” om hästar som när någon börjar prata lumpen. Visst handlar det om respekt, och visst lysnar jag och hänger med så gott jag kan i båda fallen. Men inte är det mer kul eller mindre internt för det. Skänkelvikningar och stövelputs är ungefär lika intressant i mina ögon.

    Lite off topic detta, kanske… Jag skulle dock tippa att tjejer som gjort lumpen är precis lika glada i lumparhistorier som killar.

  17. Shastra Says:

    Att tjejer är måttligt intresserade av lumparhistorier är begripligt, det är inte konstigare än att vi killar inte kan relatera särskilt lätt till t.ex. gynekologbesök.

    Själv har jag dock alltid gjort en så stor poäng som möjligt av att berätta för tjejer om alla unga män som inte överlever värnplikten. Vådaskott och dödliga olyckor brukar ibland rapporteras som små notiser i massmedia, men självmorden tystas ner. Jag tror de flesta som har gjort lumpen har någon mindre lustig ”lumparhistoria” att berätta om något sådant fall, men ämnet är ju tabu i massmedia.

Kommentera

