Jämställdhet = inga män?

by


Är 100 procent kvinnor den ultimata jämställdheten? Ganska ofta kan man få det intrycket, när man tar del av dagens underliga genusdebatt.

Igår skrev tidningen City på sidan 12:

”Citys kartläggning av kvinnorepresentationen i stadens bolag visar en upp- och nervänd värld. Bäst i klassen är Kristdemokraterna. Enda parti med fler kvinnor än män i styrelserna. Hela 67 procent. Utan kvotering. Utan jämställdhetsprofil. Utan feministetikett.  […] SKÄMSPLATSEN i Citys bolagsgranskning går till Vänsterpartiet med endast 33 procent kvinnor i styrelsen. Trots kvotering. Trots jämställdhetsprofil. Trots feministetikett.”

Det är bara det att 33 procent och 67 procent avviker precis lika mycket från en 50/50-fördelning! Precis lika illa alltså, egentligen, om man nu eftersträvar 50/50. Kd och v är exakt lika ”jämställda” (i betydelsen närhet till fördelningen 50/50)!

Så här fördelade sig kvinnorepresentationen på partierna:

KD: 67%
MP: 48%
S:   42%
FP: 42%
M:  35%
V:  33%

Miljöpartiet ligger alltså närmast 50/50-fördelningen, och borde alltså fått tidningen Citys beröm för mest jämställda parti. Men det fick de inte. Berömmet gick till KD, som hade mest kvinnor. Lika stor kvinnoövervikt som v hade mansövervikt – men för det fick v alltså ”skämspriset”.

Det är en märklig tid vi lever i. Egentligen borde den här artikeln nomineras till priset för sämsta och mest vinklade journalistik – om det nu hade funnits ett sådant pris. Kanske ett ”skämspris”? Tack för tipset, Patrik!

Du finner artikeln här (du måste välja datum 31 maj och sedan bläddra dig fram till sidan 12).

48 svar to “Jämställdhet = inga män?”

  1. barfota Says:

    Detta måste bara vara ett skämt!
    Jag har sökt ordet ”Kvinnor” i KD´s olika pressmeddelanden och hittat följande.

    Jag har inte läst igenom dem men jag tycker det återkommande ordet ”kvinnor” säger en hel del ändå om KD´s politik.
    http://www.kristdemokraterna.se/PressOchMedia/Pressmeddelanden.aspx

    Bostad:
    Ge de äldre kvinnorna makt över sitt boende! (2006-03-08)

    Ekonomi & Skatter:
    Äldre kvinnor gynnas av att pensionärer får sänkt skatt (2009-09-15)
    Äldre kvinnor mest drabbad av s-politiken (2007-07-10)

    Europasamarbetet:
    Blunda inte för kvinnovåldet! (2009-11-25)

    Familj:
    Öppna kvinnojourerna nu Morgan Johansson (2006-04-24)

    Internationellt:
    Nolltolerans mot könsstympning av kvinnor (2010-02-05)
    Sälja kvinnokroppar mer lukrativt än sälja droger (2006-02-15)

    Integration:
    Kvinnors rätt till skydd måste beaktas! (2005-05-11)

    Jämställdhet:
    Kvinnors rätt till skydd måste beaktas! (2005-05-11)
    Ett schystare Sverige har en kvinnojour i varje kommun (2007-11-08)
    Bra med beslut om kvinnojourer innan sommaren (2006-04-27)
    Kd kräver att riksdagen lagstiftar om kvinnojourer (2006-04-26)
    Blåljus också för kvinnor (2006-04-25)
    Öppna kvinnojourerna nu Morgan Johansson (2006-04-24)
    KdK-ordf. deltar på FN:s kvinnokonferens i NY (2005-03-07)
    Kommunerna måste ta kvinnojourerna på allvar! (2005-01-17)
    Regeringen handfallen i kampen mot kvinnovåldet! (2004-12-13)

    Kultur & Media:
    På tiden att ett kvinnohistoriskt museum införs! (2008-05-14)

    Lag & Rätt:
    Polisen måste utbildas i att identifiera kvinnovåld (2005-05-18)

    Vård & Omsorg:
    Lagrådsremiss om abort för utländska kvinnor och förebyggande av oönskade graviditeter (2007-05-10)
    Satsning på socialtjänstens stöd till våldsutsatta kvinnor (2007-01-16)
    Tvångsvård för gravida kvinnor som konsumerar alkohol (2005-05-04)

    Övrigt:
    Ökat stöd till unga kvinnor och fattigpensionärer (2007-05-25)

  2. Musse Pig Says:

    Denna artikel har ju refererats till ett antal ggr av flera personer. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/carlhamilton/article216005.ab
    Det finns väl ganska många anledningar vid det här laget att misstänka att dum/vulgär/radikal/statsfeministerna medvetet eller omedvetet numera faktiskt tänker så. Egentligen är det som behövs, tror de, en martiarkatets diktatur tills alla människor har programmerats om/alt oliktänkande eliminerats tills alla blivit feminister. Det är uttalat så att numera är jämställdheten och dess kamp inte målet utan ett medel för att uppnå slutmålet: feminismen.

  3. JD Says:

    Om någon orkar så skulle det vara intressant att få en förklaring av Jessica Ritzen, hon som skrev reportaget eller vad det nu är för något.

    jessica.ritzen@city.se

    Orkar inte skriva själv men visst vore det intressant att få hennes förklaring på hur i he… hon tänker om jämställdhet!

    Totalt obegripligt! Totalt obegripligt!!!

  4. Musse Pig Says:

    Feminister är idioter.

  5. Ulf Andersson Says:

    @ Musse Pig

    Amen, broder!😉

  6. Matte Matik Says:

    Mailat Jessica, vi får väl se om det blir något svar. Det här är rent bisarrt…

  7. Tommy Sandström Says:

    Hemskt!

  8. Träd Says:

    Bra Matte! Berätta sedan hur svaret blev, om du får något

  9. Peter Says:

    Jag har träffat Jessica Ritzen flera gånger. Hon ger ett vänligt intryck och jag skulle knappast beskriva henne som rabiat. Hon ger inte sken av vara den analytiska typen som gör de penetrerande reportagen och söker de riktiga svaren på de knepiga frågorna. Kort sagt, hon är en typisk kvällstidningsjournalist som bara skriver korta och lättlästa krönikor och artiklar på gångbara ämnen.

    (Förövrigt minns jag en väldigt underhållande blogg som raljerade över att bara de bästa hjärnorna blir journalister. Sedan ägnar de sitt yrkesliv åt att skriva hemma hos-reportage hos kändisar där de visar upp sina katter.)

  10. Matte Matik Says:

    @Peter: Man kanske kan fundera hur det är med matematikkunskaperna där också, men jag gissar att journalister skriver vad cheferna beställer. Det borde väl vara någon som granskar det som skrivs, eller? Det kanske är där problemet ligger. Hur som helst tycker jag det här är så pass klumpigt att det bör påpekas. Enda skillnaden mellan V och KD i siffrorna är ju att det i V:s fall är mindre kvinnor och KD:s fler män. Avvikelsen är lika stor, därför kan jag inte tolka det på något annat sätt än att det är okej om det avviker så att det är fler kvinnor, än om det avviker så att det är fler män.

  11. barfota Says:

    @Peter

    Hon må vara hur rar och go som helst men hon har faktiskt ett stort ansvar för vad hon skriver om och inbillar sina läsare, speciellt nu när det närmar sig val och många människor behöver vägledning och information.

  12. Jens Says:

    Barfota den sista punkten tog musten u rmig ”ökad stöd till unga kvinnor”.

    Det finns för fan ingen grupp som har det bättre förspänt än just dom. Dom är ihop med en kille som är äldre och redan har jobb som dom kan leva på medan dom studerar. Det hålls upp dörrar och bjuds på drinkar i baren och de för företräde till många utbildningar just för att dom är tjejer. Unga tjejer idag är mycket väl medvetna om den sexualla makt de har över sina män och andra män. Denna grupp är på inget sätt förtryckt i Sverige. Måhända i Pakistan men i helvete heller i Sverige.

    Vad unket det är. Så jävla trött på den snedvridna feminismen.

  13. Matte Matik Says:

    Nu har jag även mailat redaktion@city.se:

    Hej,

    Jag undrar bara – hur ställer ni på redaktionen er till siffrorna i gårdagens artikel av City där man granskar kvinnorepresentationen i stadens olika bolag?

    KD med 67% blir utnämnda som bäst i klassen och V med 33% som sämst. Båda två är ju exakt 17% från 50%-sträcket! Enda skillnaden i siffror partierna emellan är att det ena har fler män medan det andra har fler kvinnor. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att ni tycker att det är mer jämställt med en överrepresentation av kvinnor än med män. Följer man det resonemanget är 100% kvinnor det mest jämställda. Är det så jag ska tolka er tidnings uppfattning om jämställdhet?

    Vore tacksam om någon kunde förklara detta!

  14. Litmus Says:

    @Peter

    Jessica Ritzen kanske ger ett vänligt intryck, men nog är det så nära definitionen på rabiat manshatare man kan komma, om man som hon skriver att 67% män innebär skamligt usel jämställdhet, 50/50 är knappt godtagbar jämställdhet och 67% kvinnor är bra jämställdhet…

  15. barfota Says:

    @Jens

    När dörrarna hållits upp till alla barerna och drinkarna serverats frikostigt och gratis så kanske de ”unga kvinnorna” kan behöva allt stöd de kan få för att vingla sig hem i lägenheten som pappa betalar för😀

    Jodu, man kan bli mörkrädd för mindre.

  16. barfota Says:

    @Matte
    Bra skrivet, skall bli spännande och se om du får svar. Tack!

  17. Peter Says:

    @Litmus

    Som sagt, Jessica Ritzen är en vänlig människa, men hon gav inte intryck av att vara den grävande reportern som ställde de riktigt jobbiga frågorna. Hon skriver lättlästa krönikor på gångbara ämnen.

    Gissningsvis ställde hon inga jobbiga frågor den här gången heller, utan skrev bara det hon blev tillsagd att skriva på ett ämne som ligger i tiden. Hon kollar upp några enkla siffror och skriver en artikel enligt de rådande stämningarna utan att tänka efter.

    Journalist är ett jobb där man oftast bara ska fylla en tidning med innehåll, inte så mycket mer.

  18. Musse Pig Says:

    Peter, häpnadsväckande korkat isåfall.

  19. Lövet Says:

    Vänta nu: Jag håller helt med om allmänna bristerna hos journalistmatematiken, men nu vill jag hålla upp ett varningens finger:

    Vi här brukar vara eniga om att ”jämställdhet är inte 50/50” och att vi med sann jämställdhet menar ”lika möjligheter och skyldigheter”, OCH att detta – beroende på förutsättningar – kan leda till i princip vilken fördelning av män/kvinnor som helst på olika områden i samhället, bl a till att relativt sett fler män än kvinnor blir styrelseledamöter i storföretag.

    Då bör vi vara konsekventa och inte bli oroliga om ibland det blir fler kvinnor i ledande ställning på nåt område. Speciellt bör vi inte bli förvånade om ett av dessa områden är politiken (eller politiskt styrda företag). Kvinnor börjar nämligen bli majoritet bland politiker i allmänhet – ibland förvisso för att de kvoterats dit *host* *host* Mona Sahlin *host* *host*

    Dessutom så måste man fundera runt samplet: En 67% representation bland KD:s representanter låter kanske mycket, men givet KD:s storlek så låter det som två kvinnor och en man, Möjligen sex kvinnor och tre män. Knappast upprörande.

    Sammanfattningsvis: Är det bra jämställdhet med 6 manliga och tre kvinnliga styrelseledamöter i ”HotCom IT AB” så är det väl ok med det omvända i ”‘Stermalms Stadsborgarfastighet AB”?

  20. Lövet Says:

    En reflektion: Ett resultat om 50/50 skulle kunna vara det sämsta möjliga resultatet om man avsåg mäta jämställdhet, eftersom det antyder att man struntar i meriter och bara räknar. Dvs man ger fanken i att ge folk lika möjligheter utan anställer alltid varje gång det underrepresenterade könet.

    Nu redovisades inte resultatet så i artikeln alls, jag vet,men det är ju för guds skull en journalist som skrev – vad kan man vänta sig, man får vara glad att hon kan försörja sig ju!

  21. Matte Matik Says:

    @Lövet. Jag håller med och vill inte heller ha 50/50, det är inte utfall som räknas. Tyvärr är det ofta det som menas med jämställdhet idag. Redan där är man ute och cyklar, ja, men det man gör i artikeln i City är ännu värre. Där visar man att det inte tar slut ens vid 50/50. Man får snarare uppfattningen att det blir mer jämställt ju fler kvinnor det finns. Det tycker jag är ännu värre än 50/50-tänket.

    Jag orkar dock inte ens försöka ta upp detta i mitt mail till dom utan utgår från 50/50. Jag förespråkar det definitivt inte.

  22. barfota Says:

    @Lövet
    Men oavsett mattematiken så tycker jag nog det luktar en hel del ”feministetikett” också.

    https://genusnytt.wordpress.com/2010/06/01/jamstalldhet-inga-man/#comment-13102

  23. Ola Jennebrink Says:

    ”Här misshandlar läraren eleven” MSN visar det som tills nyligen var nytt för mig. Nämligen att kvinnor är ena hejare på att misshandla,om de bara hittar ett för dem ofarligt offer.
    Detta går väl in under rubriken ”Jämställdhet”

  24. Jack Says:

    Jämställdhet = inga män?
    – Stryk frågetecknet

    Feminister kan börja fundera kring om dagens tyskar är tacksamma och stolta över att Nazismen bekämpade den uppmålade judekonspirationen. Är vita amerikaner tacksamma och stolta över att de vita förslavade afrikaner? Omnämns dessa i positiva ordalag idag? Det framstod såklart som fantastiska ideer på den tiden, riktiga fenomenala karriärsvägar dessutom.

    I Sverige idag avtvingas den genomsnittlige mannen bedömt 2 miljoner genom skatt till den genomsnittliga kvinnan. 2 miljoner är en avsevärd arbetsmängd för vilken någon annan erhåller all behållning, ett avsevärt slaveri som män är underkastade. Att man inte vet om att man är slav förändrar det inte. För de som hamnar i familjerätt eller falska anklagelser blir slaveriet ännu större. Människor sätts i fängelse utan att ha begått något annat brott än att vara män.

    Och för dem som inte är så illa drabbade lever många under villkor som innebär att om mannen inte gör som en kvinna säger och hon på något sätt blir missnöjd kommer han förlora barn, hus och tvingas arbeta utan egen behållning av detta arbete. Slaveri som hot. Redan detta är slaveri.

    Hur ser vi på vad filmen The Matrix målar upp? Män lever idag i en sådan värld, en halvlustig berättelse snurrar framför deras inre ögon medan de dräneras på energi och matriarkatets droner övervakar, redo att närsomhelst dra ut pluggen. Då finns den växande rörelsen för män och pappors rättigheter där att fånga upp dem i bästa fall.

    Det frammanipulerade manshatet och den desperata falsifieringen av både samtiden och historien kommer att avta med tiden och sanningen samt förmågan att se klart kommer infinna sig. Det gäller för godartade feminister att ta tre steg tillbaka, ta med sig så många som möjligt för att rädda vad som räddas kan av feminismens natur.

  25. Matte Matik Says:

    @Ola: Om man tittar på män är min teori att det inte är de små och spinkiga som försöker misshandla de som är stora och starka. Man ger sig inte in i något som man inte tror att man kommer att vinna om man nu inte är självdestruktiv (det finns det ju de som är). Då kvinnor överlag inte är lika stora och starka (undantag finns ju här också) tar man inte till fysiskt våld i samma utsträckning. Man har mindre chans att vinna på det.

    En liten elev är förstås inte samma hot mot en kvinna som en stor vuxen man och då är det mindre risk att förlora. Därmed törs man bruka fysiskt våld i större utsträckning. Jag gissar att det är därför den amerikanska undersökningen visar att 95% av de sexuella övergreppen inom ungdomsvården begås av kvinnor. Där är de i en miljö där de har möjlighet att begå sexuella övergrepp utan större risk att själv bli utsatta. Svaga elever och minderåriga pojkar är mycket mindre riskabelt att ge sig på jämfört med vuxna män.

    Jaja, jag spekulerar… Vad tror ni andra?

  26. Matte Matik Says:

    @Jack: Jag tror att man redan om 20 år kommer att se tillbaka på dagens feminism med förfäran. Min gissning är att de som idag rider på feministvågen kommer att få det jobbigt framöver. Det kommer att tid innan skadorna reparerats, men opinionen kan svänga fort! Kanske är jag för optimistisk, men bara det faktum att Pärs blogg ligger som en av de populäraste på Svenska WordPress tycker jag säger en del.

  27. AV Says:

    När det gäller journalisters matamatikkunskaper, speciellt procenträkning och statistik, är de ofta en källa till många garv och ”face palms”.

    Om vi tittar på denna artikel har hon jämfört procent ur olika stora grupper och inte angett hur stora dessa grupper är. Kardinalfel i procenträkning. Många tror att procent är någon jämförbar enhet, men det är alltid procent AV något och det måste anges.
    Kd och V är små partier med säkerligen blygsam representation i stadens bolag. De ”råkar” få 67% resp 33 %. Ahh, misstänkt nära 2/3 och 1/3. Kanske är det så att de bara har tre representanter och då blir de antingen bäst eller sämst i klassen beroende på vad person 3 har mellan benen.

    När det gäller brudar som vet vad de vill ha och kräver det, typ gratisdrinkar, har Pelle Billing en intressant länk till en krönikör. Hon ondgör sig över att hon blir betraktad som drinkhora av vakterna i Sverige, men i Las Vegas har de minsann bättre stil. Där får hon och hennes väninnor gå VIP-ingång och får en flaska bubbel. Haha, hon fattar alltså inte marknadsekonomi. Som om de får det av filantropiska skäl. Den klubb som har flest glada, fulla och kåta brudar som killarna åtminstone tror de får ligga med får flest betalande kunder och cash flow. Hon är en vara i konceptet, köpt billigt för en kvarts flaska bubbel och såld dyrt för exklusiva drinkar. För klubben spelar det ingen roll vem som betalar eller dricker, bara kulorna rullar. Hennes unga kropp är en vara om hon vet det eller ej. Hon kan ju försöka komma in VIP-vägen när hon är 45 eller ens 35. Det spelar ingen roll om hon parasiterar på bratsen i Stockholm som i sin tur parasiterar pappas plastkort, eller hon säljer sig för en flaska vin i USA. Lika köpt där som här.

  28. Jack Says:

    AV,

    Jag var lärare i en intensivkurs i Matte B för gymnasiet. Det var svårt för eleverna var att införa en variabel när det behövdes för att kunna representera problem med procentsatser.

    Detta problem att använda variabler för att kunna representera olika saker känner jag igen i jämställdhetsmisslyckandet. En variabel kan se ut som tecknet ‘X’ men man kan ju också ha en annan symbol, t ex en smiley ‘☺’ (kan faktiskt vara roligare att lösa ekvationer om man byter ‘X’ och ‘Y’ mot t ex ‘♥’ och ‘♫’) , eller så kan variabeln se ut som en jättelång grej, ex ‘det gynnade könet’. Att sådana symboler kan stå för olika saker har kanske en del inte fått lära sig i skolan?

  29. Fredrik Says:

    Jävla hyckleri! Media har ju uppenbart ett ansvar och det är helt sjukt att dom inte fattar det själva! vad hade varit jämnlikt? 100%?

  30. Penumbra Says:

    Det kanske är därför männen i Fp och V tävlar om att utnämna sig själva till feminister och inte har något emot att t o m uppfattas som kvinnor (minns Bengt Westerbergs utnämning till årets kvinna och Lars Ohlys heta kyss med en man inför kamerorna) – de är rädda att bli bortkvoterade.. 😉

  31. Vad betyder jämställdhet? « Göran Waldenströms blogg Says:

    […] En annan blogg om detta. […]

  32. Ola Jennebrink Says:

    Matte Matik: Du kallar dina tankar om att stora spöar upp små för en teori. Det är bara för blygsamt. Självklart är det så.
    Jag kom också att tänka på den där amerikanska undersökningen vars siffror jag fortfarande har svårt att ta till mig som sanna. Jag har stött på ett fall med en vuxen kvinna som utnyttjat ett barn,men det trodde jag var ett exeptionellt undantag. Varför jag har svårt att föreställa mig denna verklighet är väl att bilden av den goda varma modern,sitter så djupt.
    Vidare har jag sett och läst om fall där kvinnor som vårdar gamla tappar humöret och blir elaka och även slår de gamla. Det kan även drabba anhöriga. Om det är fler kvinnor än män som gör detta,kan det ju bero på att det är fler kvinnor som vårdar gamla.

    Angående din förutsägelse att vi(de) om 20 år ska se på den feministiska farsoten med förfäran,så tror jag att du har rätt. Men inte bara det. Jag tror att vi(de) kommer att se det löjliga i den feministiska drömmen om att ta över samhället. På samma sätt som vi ser det fåniga i drömmen om socialismen som var så spridd för 35-40 år sedan.

  33. Lövet Says:

    @barfota: Det är klart det är feministetikett, det var det jag menade med att man inte kan begära så mycket av en journalist. I den mån de lyckats behålla någon egen uppfattning efter Journalisthögskolan så måste de ju ändå tänka på sin framtida anställningsbarhet. Timbro och Den Nya Välfärden är ju rätt små mediaföretag i ett hav av ”sk liberalt och konservativt dominerad”(ROFLMAO), media som bemannats med hela SKP, KPMLR och Fi.

    …så möjligheterna för en liberal eller konservativ journalist att få jobb är ju små.

    …och alla måste ju köpa falukorven till kvällen.

  34. barfota Says:

    @Lövet

    Hmm.. ”alla måste ju köpa falukorven till kvällen.”
    Kan hon inte leva på svamp, det finns massor av svamp i naturen som är helt gratis. Vem vet hon kanske redan lever på svamp men har plockat fel (de som ger upphov till hallucinationer) sort.

    Hursomhelst så är det skandal att publicera skiten!

  35. Lövet Says:

    @barfota: Så sant… Jag kom in fel i debatten eller, sådär egentligen. Inledningsvis handlade en del inlägg om huruvida KD var feministiskt eller inte. Listan du redovisade antyder att de antingen är troende eller hycklande tillbedjare av genusreligionen. (Samtidigt undrar jag om en sådan som Sacredus tänker i termerna av intersektionalism eller HBTQ?)

    Nåväl: Ingen tvekan om att artikeln var vinklad. Mer tveksamt om KD är feministiskt, men ganska sannolikt att de är PK hycklare!

  36. barfota Says:

    @Lövet

    Klart som korvspad att de är feministiska, kolla bara på listan.

  37. Jack Says:

    Matte Matik,

    ”Jag tror att man redan om 20 år kommer att se tillbaka på dagens feminism med förfäran.”

    Jag är osäker, det är inget som kommer automatiskt. Feminismen är psykologiskt attraktiv, den spelar på de mest primitiva drifter samt väl ingrodda traditionella samhällsroller. Jag kan inte se annat än att vi är födda med en predisposition för ridderlighet.

    Feminism är ridderlighet with a vengeance. Tidigare västerländska samhällen sa ”kvinnor och barn först”, feministiska nutiden säger ”kvinnor och barn endast”.

    Att allt detta skett under namnet jämställdhet är talande för den ljugförmåga som feministiska kvinnor haft, men också talande för hur lättlurade vi är.

    Det är lätt för en kvinna att få andra att tro hon behöver hjälp. Under vedertagna rättvise och rationalitetsvillkor på vårt handlande kan vi, i en miljö där kvinnor har det bättre än män, ändå hjälpa främst kvinnor, och få uttryck för de inre verklighetsoberoende emotionerna till detta, genom hitta på en falsk verklighetsbeskrivning av kvinnors underläge, dvs en rationalisering. Vi kan också ignorera män genom att hitta på att de är onda förtryckare med makt. Detta behöver inte göras medvetet, hjärnan ser till att det blir så, men feminismen är just det medvetna förstärkandet av detta primitiva tänkande på samhällsnivå.

    Denna rationalisering blir lätt en social sanning eftersom alla delar denna emotionella predisposition. Det känns bra och det har varit evolutionärt lämpligt i andra tider när alla levde i halvnöd. Det gynnade reproduktion i verkligheten, fallet är det motsatta idag.

    Våldtäkt har också varit en evolutionär fördel i andra tider. Förmågan att sätta sig över sina mest primitiva drifter är bristande och det är inte alls förvånande att man hittar våltäktsmän som Kapten Klänning bland feminister då båda dessa gärningar, feminism och våldtäkt, bygger på en oförmåga att sätta sig över primitiva emotioner. Polisen borde börja granska feminister.

  38. Jack Says:

    Matte Matik,

    Men låt hoppas du har rätt. Utåtriktat arbete.

  39. Maria Says:

    Jessica Ritzén säger här att hon fått reaktioner från män på artikeln och att hon förstår kritiken:
    http://www.second-opinion.se/so/view/1302
    Hon har tidigare skrivit om jämställdhetsfrågor i Aftonbladet i fem år.

  40. Clabbe Says:

    Ritzén borde gör verkligen bara en halv ”pudel”.

    Och varför måste hon precisera att det är ”män” som klagat?

    Så låter det ju ofta från feminister:: ”Så typiskt att det bara är MÄN som klagat på att jag uttryckte mig nedsättande om dem. Uppenbarligen träffade jag en öm punkt!”

  41. Matte Matik Says:

    Tack, Maria!
    Med tanke på hur vänsterpartiet reagerar visar det bara hur förvirrat det kan bli när man gör sådana grupperingar av folk. Var drar man gränsen för det man studerar? Studerar man kön med avseende enbart på bolagsstyrelser? Studerar man mäns och kvinnors inkomster utan att ta i beaktande vem det är som bestämmer över pengarna inom familjen? Studerar man kvinnors och mäns representation i tunga bolagsstyrelser eller ska man plocka med facknämnder också? Osv…

    Clabbe: Man kan också tolka det hon nämner om kritiken från män som att hon tycker att den kritiken är mer befogad än vänsterpartiets. Att hon inte tycker att de har någon anledning att rätta något måste ju betyda att hon tycker att det är bättre med 67% kvinnor än 67% män, vilket stämmer dåligt med 50/50-idén (som jag inte skriver under på själv, men då den ligger till utgångspunkt för artikeln borde man vara konsekvent).

  42. barfota Says:

    Jessica Ritzén nöjer sig med att förstå kritiken?

    http://www.second-opinion.se/so/view/1302

    I skön mediamaffia och feministisk anda där feminister ALDRIG gör fel fortsätter hon med att ”Stockholm City gärna rättar felaktigheter.”

    ”Men vi har inga fel i vår granskning, så vi kan inte rätta något som inte går att rätta.”

    Man blir riktigt rörd över att hon förstår kritiken!

  43. Matte Matik Says:

    @barfota: Hon säger emot sig själv rätt hårt, ja. Får mig att tänka på andra journalister som då de försvarar sig mot kritik till artikeln hänvisar till att de tycker att syftet ”kommit fram ganska bra tack vare kommentarerna till artikeln”.

  44. bafota Says:

    @Matte Matik

    Små människor är de som inte är stora nog att erkänna sina misstag.

  45. Jan Angner Says:

    Här är fler förslag till ”bäst i klassen”, dvs med (kd) definition: Mest kvinnlig andel: Socialtjänsten (vi vet vad det innebär för barnen: Papporna växlas bort i deras liv).

    I förskolan och BUP är andelen män också marginell.

  46. Träd Says:

    VIKTIGT

    http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1571254&BroadcastDate=&IsBlock=

    Lyssna i slutet.

    ”Vi har en majoritet av kvinnor, och jag tror faktiskt att det är bra. Det kan aldrig bli för många kvinnor. Däremot kan det bli för få, i styrande församlingar.”

    Är feminismen en konspiration?

  47. barfota Says:

    @Träd

    ”Är feminismen en konspiration?”

    Svar: JA !

  48. En Pappa Says:

    Jan Angner.
    Jag har tidigare läst denna:
    ”Kartläggning av integrering av jämställdhetsperspektiv inom individ och familjeomsorgen”
    http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Publikationer/2006/kartlaggning_jamstalldshetsperspektiv.htm

    Den avser Södermanland,men visar tydligt hur det är inom IFO.
    Sidan 3 kan man se hur det är med:
    Könsfördelning bland förvaltningens personal
    I Strängnäs var det 92% kvinnor som handläggare, i Flen 5%, Totalt var det 78% kvinnor!

    Det finns mycket inressant att läsa på respektive länsstyrelsens hemsida. under ”Publikationer”

    http://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/Publikationer/publicerade_publikationer/2006/valdsutsatta_kvinnor_och_deras_barn.htm

    Återkommande i de jag har läst är ”Mäns våld mot kvinnor är ett allvarligt samhällsproblem.”

    SUCK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: