Tack alla kvinnor för att ni kommer hit!

by

Jag har märkt att det blir fler och fler kvinnor som stadigt besöker denna blogg, vilket är mycket glädjande! Det är ju inte en mansblogg (även om det kan verka så ibland, av förklarliga skäl), utan en jämställdhets- och sunt-förnuft-blogg.

Även kvinnor är ju förtryckta av feminismen. Den beskär deras frihet och kommer med pekpinnar om hur de ska leva sina liv. Och feminismen gör ned kvinnor genom att hela tiden hävda att kvinnor måste hjälpas fram för att klara sig i livet och inte fastna i diverse kvinnofällor.

Till de bloggläsare som inte är kvinnor utan tillhör något annat kön (märk hur modernt och fördomsfritt jag uttrycker mig!) vill jag säga: Ta väl vara på de kvinnliga läsarna av GenusNytt, så de trivs här och inspirerar sina systrar att också hitta hit. Vår jämställdhetsrörelse blir mycket starkare om den har hela istället för halva befolkningen bakom sig.

Gör inte misstaget att blanda ihop befogad kritik mot feminister med kritik mot kvinnor. Feminister är inte lika med kvinnor.

Än en gång – mycket välkomna till GenusNytt alla tjejer, kvinnor, flickor, tanter, flator och damer!

Leve jämställdheten! Må vi en dag få uppleva den!

24 svar to “Tack alla kvinnor för att ni kommer hit!”

  1. barfota Says:

    Håller med dig Pär och som jag påpekat så många gånger tidigare så kommer feminismen på sikt att drabba kvinnorna kanske t.o.m. hårdare än vad den drabbar männen och då….. Då blir det SYND om kvinnorna på riktigt!

    Kanske iofs. bra, då sparar PK-media tid och slipper ödsla resurser på att vinkla och skapa orättvisor och kan ägna sig åt ärlig rapportering i stället.

  2. Matte Says:

    Bra att du förtydligar Pär.

    Kvinnor är generellt underbara, alla har brister såklart och ingen är perfekt. Män som kvinnor.

    Mitt problem är feminismen som ideologi, där det precis som du säger kommer med pekpinnar och faktiskt nedvärderar kvinnor till hjälplösa offer. Vilket de såklart inte är, kvinnor kan.

    De är också duktiga på att kollektivt demonisera, nedvärdera och negligera män. Vilket såklart är fel, de allra flesta män är godhjärtade och hårt arbetande.

    Kvinnor och män ska samarbeta inte motarbeta varandra.

  3. Andreas R Says:

    Även om jag inte tycker att åsikter ska värderas utifrån vem som säger dem så blir det alltid extra effektfullt när någon som blir utmålad som offer inte själv håller med. Feminismen, likt alla förtryckande ideologier, försöker som bekant ogilitgförklara oliktänkande men när de oliktänkande tillhör gruppen de säger sig värna om blir det riktigt tydligt att feminismen inte strävar efter att frigöra individen. Kvinnor som står upp emot denna förtryckande kollektivism är mycket uppskattade.

  4. Flameboy Says:

    Du är ju bara vidrig

  5. Sara Says:

    Jag vill då inte ses som offer – det skulle då vara ett offer för radikalfeminismen🙂 J
    ag kan själv föra min talan som kvinna.
    Det finns envåldshärskare i både män och kvinnor, de som talar för andra men inte lyssnar på andra. Dikterar villkor för en hel grupp utan att reflektera över vad de egentligen säger, hur dumt det än låter De låter sina egna behov och värderingar gå före allt annat.

  6. Mattias Says:

    Jag sällar mig till Pärs upprop!

    Hurra för kvinnor! Bu för feminister!🙂

  7. Madre M Says:

    ‘Feminister är inte lika med kvinnor.’. Detta är ju helt korrekt, feminister som Claes Borgström och Thomas Bodström är ju bevis för det. Feminister torde benämnas ‘hen’, inte hon eller han. Feminister är kvinniskor, ofta av batikhäxtyp. Feminister har dödat mannen inom sig. Och män med kvinnan inom säg förfäras över den bipolära nya ras som är resultatet.

  8. parstrom Says:

    @Flameboy:

    ”Du är ju bara vidrig”

    Kan du utveckla vad du menar?

  9. Ella Says:

    Tack för den, Pär!

  10. Anna F Says:

    Hur ska man vända genus debatten i Sverige, från radikal feministisk projekt till ett nyanserad jämställdhets arbete som gynnar både män och kvinnor på deras egna villkor?

    Några förslag:
    *Belys diskriminering av män genom att anmäla till DO.
    Tex. Manliga studenter och andra kan söka stipendier. Stipendiehandbok för kvinnor (Gunilla Carstensen) innehåller information om 300 stipendier som endast kvinnor kan söka. Jag tvivlat att det finns lagligt stöd för många av dessa stipendier.

    *Belys hat propaganda och hets mot hetrosexuella män genom att anmäla till polisen. Hets mot folkgrupp enligt 16 kap 8 § i brottsbalken omfattar även hets mot personer på grund av sexuell läggning. Definitionen av ”sexuell läggning” är homosexuell, bisexuell, eller heterosexuell läggning. D.v.s. att i Sverige är det olagligt att skriva ”jag **** alla machomän som **** kvinnor, männen ska….”. Tycker ex.vis att detta är olagligt:

    http://wn.com/Feministiskt_Initiativ__vi_ska_slita_dig_i_stycken!!!

    Att polisanmäla tar ca. 5-15 min.

    * Ur genusperspektiv har medierna i Sverige en anti-män attityd. I grannländerna Finland och Danmark är situationen bättre och genusdebatten mer nyanserad. Ta kontakt med Finska och Danska medier och rapportera om männens situationen i Sverige ex.vis:

    Den systematiska diskrimineringen av män, olikheten inför lagen, myndigheter och medier som systematiskt ignorerar korrespondens från ”obekväma” medborgare med ”fel åsikter”. Utbrett egenmäktighet med barn med myndigheternas goda minne och lagstöd. Overdiagnostisering av pojkar med ADHD, ADD, Autism Spektra, Dyslexia och andra kognitiva störningar (enligt vissa experter över 40% är feldiagnostiserad); Detta p.g.a. att det Svenska Förskola/Skola är pedagogiskt inriktad på flickor som norm.

  11. Medborgare X Says:

    Pär!

    Bra att du påpekar detta! Kritik av feminismen är inte kritik av kvinnor. Det är kritik av en ideologi! En ideologi som ägnar sig åt kritik (eller snarare hat) av människor av ett visst kön (män).

  12. Torstensson Says:

    Jag tycker det är bra att fler kvinnor har valt tekniska utbildningar än förr i tiden och ser inga problem med att kvinnor vill jobba istället för att skaffa barn vid tidig ålder. Om det är feminismen som brytit denna mark så lyfter jag på hatten för detta. Själv tror jag att att även hårt arbetande män som varit med och byggt upp väldfärden också ligger bakom denna ökning. Desto bättre välfärdsystem desto mindre behov för kvinnor att föda 5 barn. Männen har alltså en stor del i att kvinnan inte behöver födda så många barn.

    Ovanstående vill jag ha synpunkter på. Är det inte så att feminismen banat vägen lite för det som vi ser idag nämligen att kvinnor tar mer platser på universiteten och är det inte så att vi män också kan få medalj för detta?

    Vad är orsaken till att så många kvinnor idag studerar tror ni? Kan man ge feminismen medalj för detta?

    Jag skriver detta helt enkelt för att jag vill höra era synpunkter.

    När det gäller härskartekniken som framfördes i inlägget så är det naturligtvis så att feminister också utövar härsartekniker. En annan sak som jag vill poäntera är att en härskarteknik är beroende av sin kontext.

    Låt oss säga att du sitter i ett sällskap där flera personer känner varandra. Då funkar det inte med att kontra med ”Varför kallade du mig lilla gumman” eftersom den personen kan svara ”för du är så liten o härlig” varpå hans/hennes kompisar kan skratta ytterligare. Då har man inte vunnit något utan blivit ytterligare förlöjligad. Det gäller att göra avvägningar när en kontring är lämplig eller ej.

    Jag älskar ju exempel om mig själv och kan ta ett. En kille på en av mina första utbildningar (en kurs) var på mig hela tiden för att han antagligen såg mig som ett hot mot tjejerna. Jag var inte alls intresserad av de tjejerna på utbildningen. Hade jag börjat ifrågasätta hans mobbing av mig inför hans vänner (jag kände ingen tidigare i den kursen men det gjorde han) så hade dom skrattat ännu mer. Istället valde jag att ta snacket med honom när han var ensam i korridoren och då föste jag in honom i ett hörn och tog snacket där. Han vågade efter detta inte titta mig i ögonen mer.

    Så herrar och damer, välj era tillfällen.

    Sitter man däremot i ett möte med människor som har en viss mognadsnivå så funkar det alldeles utmärkt att ta det redan där. Ni fattar.

  13. Matte Says:

    @Anna F

    Du är en av mina favoriter av de som kommenterar här. Tyvärr har du allt för rätt i det du skriver.

    Mycket skönt att du som kvinna ser till båda könen vilket ger en sån som mig hopp om en mer förnuftig syn på jämställdhet.

  14. Paula Says:

    Jag är så himla glad för mycket som du uppmärksammar. Jag blir väldigt rörd över hur intervjuer som lyfter fram vissa pappors situationer i vårdnadstvister t ex. Jag blir även glad att du inte dömer kvinnor för vad vissa feministiska kvinnor säger och gör. Jag har varit med om att bli kallad militant feminist när jag inte gillade otrevlig uttalanden om kvinnor, när sanningen är den att jag inte gillar sådant om män heller! Det finns sååååå många underbara män och människor. Det ska alla män veta att i alla fall jag tycker! Förresten, kan man kalla sig för humanist istället för feminist om man är för båda/alla könen?

  15. parstrom Says:

    @Anna F
    Du är en stor tillgång för denna blogg!

    Tack för din uppskattning, Paula!

  16. runerecox3 Says:

    För mycket egendomliga- suspekt typ dålig kval låg iq och gangstertyp kommer in i sverige. Och sätter av sig ynglar likt lämmel eller har med sig 15 st sk fina avkommor. De plac. ut av kyrkans fb. otillåtna gömslen. Och liberalsocialfittor jublar i högan sky. Så får de rantaruntomkring med kommunal. kyrk .stat och fan i horndahlsbilar jojjo likt förbannade stafettjojjoläkare i swe. och påtvinga ikke hugade ta emot FÖR DET ÄR SÅ SYND OM DEM:)= 90% av dessa behöver inte vara här, inga större problem hemlandet. Men de har upptäckt 60 års dumhet från svennarne. Och other side många av bra kvalite behövs i swe. utbildade academ läk men främst ingengör forskare. Och slut med dessa FÖRBANNADE synd om personer. Det går 40 tusen utan bostad uteliggare ungdom pensionär stackare som släpptes ut från, ja sk vård. Som sagt folk klipska behövs inte gangster och ömpkare . Skit finns nog undert. en skit vill 100% lämna detta land är 66 har varit less på detta fis- stazi- ulbrichtvännasystem sen jag såg öststatspyan olof palme – 66 blev full i 30 år för den dynghögen. Mycket inavel swe blandmix finn ochbonnläpps tavring+ diskutabel från östan-västan så fifan ta hit lite kvaaalitee.

  17. En läsare Says:

    ”Kan du utveckla vad du menar?”

    Klassisk hjärntvättad härskarteknik, i brist på riktiga argument. Många som gör på det viset vet innerst inne att de har fel och kommer förmodligen att ändra åsikt om några år. Det är ofta en ideologisk inre konflikt som utlöser detta beteende.

  18. leifer Says:

    Jag har en teori om att man i Sverige lyckats mixa in gammalt patriarkaliskt tänk med feminism. Ibland tycker jag det verkar som feminismen får ta skit för nåt den egentligen inte står för.

    Rätt mig om jag har fel.

    Jag märker en attityds-skillnad i detta hos yngre män kontra äldre. Äldre verkar leva kvar i föreställningen att vi lever i ett samhälle där män gynnas (kanske för att dom själv upplevt nåt sånt) medan yngre män inte alls tycks dela detta. Samtidigt är det ju de äldre etablerade männen som syns i media och påverkar politiken.

    Jag tror detta skulle kunna förklara den mycket märkliga och många gånger motsägelsefulla feminismen i Sverige. Ex att man ser en söt liten 18-årig flicka, som en liten svagare bräcklig varelse som man ska försvara. Det känns mer som patriarkaliskt tänk än feministiskt. Jag undrar också om inte äldre kvinnor likväl står för denna mix, dom är ju på ett sätt också skolade i gamla könsroller. Det är ju sånt här som präglas in hos folk när dom är barn, och mycket svårt sen att tänka nytt.

  19. leifer Says:

    Glad om flera kan läsa mitt förra inlägg och kommentera! Tror det kan förklara mycket av den sjuka feminismen i Sverige.

  20. M Says:

    leifer, jag håller med i din analys. Många knäppa feminister verkar leva kvar på 50-talet och förespråkar därför särbehandling av kvinnor och nedtryckande av män som en kompensation för var de själva upplevde när de var unga en gång i tiden. Jag tycker de värsta knäppgökarna tillhör den generationen. Margareta Winberg, Gudrun Schyman mfl

  21. leifer Says:

    Fint M, jag kanske har kommit på nåt där trots allt!

    Vill förtydliga att när jag skriver om ”patriarkat”, så menar jag främst ett mer könsuppdelat samhälle med olika arbetsuppgifter för män och kvinnor, inte så mycket den feministiska definitionen om könsmaktsordning. Ord kidnappas och förändrar sin betydelse.
    Om nån har ett bättre ord (som inte är lika infekterat) för att beskriva det samhälle som var i Sverige förr, så är det mer än välkommet. Tanken var dock inte att fastna i det förgångna här, utan bara användas för att förstå samtiden.

  22. krakel Says:

    Jag vill bara varna alla kvinnor här att denna ”Pär Ström” är en person som inte bara skapar osynliga strukturer och glastak så att kvinnor inte kommer till i ledande samhällspositioner inklusive statsministerposten, han skapar också våld och sexualiserat våld mot kvinnor gärna i u-länder och inom familjen, han gör så att tjejer är tysta och undertryckta på högstadiet, han upprätthåller kärnfamiljen, han undertrycker hbtq-personer, han skapar krig i Afrika, listan kan göras längre. Läs bara vad en känd genusvetare skrev om honom: ”Du [Pär Ström] är ett bevis på att patriarkatet fortlever och frodas.”

  23. 50/50 Says:

    krakel
    😉

  24. runerecox3 Says:

    Hej du nej , den finns inte som ändra min åsikt: Bara för den skull datorn kom -70 tal scand skolan osv, och sådana likt dig tror sig göra någon glad eller insats. Små einsteintyp ngr år sv. universitet. Uppväxt sorts ulbrichtvänna syst. fostrad stazibarndagskola och mjölkcoocco. Undert. är missväxt fattig usel folk röker gasar + kemikalieanvänder för att släcka mig. Och det är myndighet såsom polisanstiftan kriminella , a-kasse led arbetslösa sjukrivna ikke nogräknade personer samt personer knytna till myndighet och privata ds knyna till mynd. nätverk. Det ska du veta din fb, ryggmärg såna som du finns 99% sv. skitspridarbefolkningen. Och det eftr 100 års stazi som ferxten export DDR -47 Valter Ulbricht den gillar du. Så skiten på er today and all today tills ni bliva varse hur små ni äro era popull linslusskitspridare. Mig stå för ord med eller utan hibernal nozinan marsipan eller i vad fan som hellst. Så är det betänk att det finns fortfarande ngn med innehåll över ryggmärg…

Kommentera

