Män som åker kvinnovagn örfilas upp

by

I New Delhi finns särskilda kvinnovagnar i tunnelbanan. Där får ingen person av manligt kön som är mer än 12 år gammal åka.

Trots detta förekommer det att män åker kvinnovagn. De uppges också ha antastat kvinnorna.

För att komma tillrätta med det problemet har polisen satt in en särskild antimansstyrka, som åker runt i kvinnovagnarna och letar män.

Här kan du se en video som visar hur män i kvinnovagnen överöses med örfilar och slag – efter vad det verkar både av arga vanliga kvinnor och antimanspoliser. Videon rekommenderas verkligen.

Könskriget börjar bli bokstavligt… Tack för tipset, Sara!

Annonser

15 svar to “Män som åker kvinnovagn örfilas upp”

  1. vmm Says:

    Ja, har man kvinnovagnar så måste man ju övervaka så att regeln efterlevs. Man kan ju inte bara införa en regel om att män inte får åka i vagnen och sedan låta män åka i vagnen. Hur skulle det se ut? Sedan tycker jag inte man ska ge personerna som överträder regeln stryk. Det borde ju räcka med en ”extra kontrollavgift” (eller hur man ska formulera det) för män på ett par hundra spänn.

    Vad hände förresten med t-banevagnarna för kvinnor i Stockholm? Det pratades mycket om det för några år sedan. Infördes dom? Försvann dom?

    För övrigt tror jag inte på den här typen av separatism; visst, man kan ha ”negervagnar” och ”ariska vagnar”, ”gayvagnar” osv men jag tror den separatismen bara leder till mer ojämställdhet och diskriminering.

  2. leifer Says:

    Indien är väl å andra sidan ett land där män har vissa privilegier på andra områden, till skillnad från Sverige alltså.

  3. Pether Says:

    Värt att notera också att man säger att alla män som åker i vagnarna automatiskt är förtryckare och förtjänas att örfilas och bli slagen, dragen i öronen och bli publikt uppvisade.

  4. SNix Says:

    Ibland är det av en eller annan anledning bra eller rent ut av nödvändigt att separera könen. När sådana regler finns så måste de efterlevas. Den här typen av behandling är kanske lite väl extrem men det är trots allt männen som gjort fel här.

    Om det finns något att klaga över så är det att det inte finns speciella vagnar för män. I t.ex. Tokyo så är taffsande medresenärer ett uppmärksammat problem och det är inte enbart kvinnor som är utsatta utan ofredandet finns åt båda hållen (dock kanske inte i lika stor utsträckning). Det skulle vara naivt att inte tro att det är likadant även på andra platser i världen.

  5. Jack Says:

    Leifer.

    ”Indien är väl å andra sidan ett land där män har vissa privilegier på andra områden, till skillnad från Sverig”

    Och vi män i sverige har privilegier gentemot kvinnor som inte män i Indien har. Svenska män får t ex argumentera mot kvinnor.

    Nämn gärna fördelarna män har i Indien och fördelarna kvinnor har. Vilka ”fördelar” har män i Indien som gör det rätt för vilken kvinna som helst att slå dem utifall de begår en mindre förseelse gentemot förtryckande lagar?

    Ofta försöker feminister i väst smita undan övergreppen mot män i andra länder genom att säga att det är andra kulturer och att vi inte kan tillämpa vår känsla för rätt och fel där. Du gör samma sak. En farlig och felaktig väg att gå. Jag vill ha referens till konkreta lagar osv som väger upp situationen.

    I Indien har det förövrigt stiftats lagar som gjort det olagligt för män att avbryta kvinnor men lagligt för kvinnor att avbryta män. Kan detta ha en effekt på vems perspektiv som förs fram?

    0:48 in i videon nedan ser vi ”Domestic Violence” mot kvinnan i videon som för övrigt är den som drivit igenom lagen för vad som är domestic violence. Hon skrattar senare rått och varnar programledaren.

  6. Shastra Says:

    Den intressanta frågan är varför männen alls ville åka i kvinnovagnen. Var de kanske innehavare av ”rätt” genus i sin inre sociala konstruktion men uppvisade ”fel” biologiska kön i form av yttre attribut som utseende? I så fall är de offer för genusdiskriminering.

    Eller fanns det inte plats i de andra vagnarna? I så fall var de offer för könsdiskriminering, d.v.s. vanlig sexism även kallad könsrasism.

    Eller fanns det plats men de ville ändå genom civil olydnad protestera mot reglerna? I så fall valde de en korkad metod för protesten.

    Eller struntade de helt enkelt i reglerna? I så fall får de ju skylla sig själva…

  7. Patrik (PP) Says:

    Det lät som om männen mest satt i kvinnovagnarna för att det var dåligt med plats. Med erfarenhet av hur kasst det kan fungera i svensk tunnelbana kan man kanske föreställa sig trängseln i den indiska tuben.
    Märkligt sätt att bestraffa syndarna dock. Kommer ihåg ett anslag på ett irländskt tåg.

    Rökning förbjuden.

    Straffas med böter eller fängelse eller båda.

  8. 50/50 Says:

    Tycker att den mesta mesta könssepareringen är förlegad och borde avskaffas.

    Vad är egentligen poängen med olika omklädningsrum, bastur och toaletter för män och kvinnor? Låt det vara gemensamt!

  9. Stefan Says:

    @ filmen

    ”.. så indiska myndigheter har satt in en speciell polisstyrka som ska lära FÖRÖVARNA en läxa”

    Typiskt en sjukt feministisk behärskaruttalande. (ang. att de åkte ”fel” vagn)

  10. Frida Says:

    I Jerusalem måste kvinnorna sitta längst bak i bussen annars blir det ett himla liv. fast de kanske ska vara glada att de får åka med öht? könsapartheid?

  11. Patrik (PP) Says:

    Hur motiverar man att kvinnorna måste sitta längst bak? Kan män sitta var som helst i bussen?

  12. Frida Says:

    könen skall inte blandas..

  13. Anna F Says:

    ”Egypten inför kvotering i parlamentsvalet. Är de 64 kvinnor som väljs in en verklig förändring av det patriarkala och konservativa egyptiska samhället eller, som kritikerna hävdar, regimens pr-trick?”

    http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1311530/Kvotering-urholkar-klanernas-motstand.html

  14. SNix Says:

    @Frida
    Om könen inte får blandas så kan man lika gärna säga att män inte får sitta längst bak i bussen. Det är ju förstås orättvist om man som jag föredrar att sitta långt bak. Kanske hade varit mer rättvist att dela upp bussen på längden? Kvinnor till höger och män till vänster om mittkorridoren (eller vise versa).
    Den personliga favoriten är ju så klart samma sak som du antagligen är ute efter, att alla ska få sätta sig där de vill.

  15. Rickard Says:

    Nå, för var och en som varit i den delen av världen så är det uppenbart varför män vill åka med i dessa vagnar – det är trångt så ”inibängen” under högtrafik. Det är inte så mycket att välja på så att säga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: