Två kvinnor vill tvångsvårda män

by

I förrgår skrev Maria Hagberg och Bahare Mohammed Andersson, som båda ”länge har jobbat med våldsutsatta kvinnor”, en debattartikel på Newsmill. Rubriken är:

”Tvångsvårda misshandlande män”

Skribenterna driver tesen att män som slår kvinnor borde tas in för tvångsvård. De skriver:

”Vi har jobbat med våldsutsatta kvinnor under många år. Vi har upplevt deras rädslor, levt med deras besvikelser och aggressioner. Gärningsmännen, om de lagförs, döms ofta till korta straff utan efterföljande behandling. Behandlingen är oftast frivillig. Om det finns tvångsvård för missbrukare varför inte för en som utsatter andra för dödligt våld?”

Det ojämställda med artikeln är det mycket tydliga utdelandet av roller för de två könskollektiven. Kvinnorna är offren – det verkar vara en självklarhet att bara kvinnor kan bli utsatta för våld. Och männen är förövarna.

Hur är det med kvinnor som slår sina män? Blir det tvångsvård för dem också?

För övrigt kan man konstatera att det tyvärr är vanligt med falska anklagelser från kvinnor mot män för misshandel. Det gäller inte minst i samband med vårdnadstvister. Ska dessa oskyldiga män också tvångsvårdas? Det verkar inte så, att döma av hur skribenternas verklighetsuppfattning verkar vara. Är det en könsvinklad lagstiftning som skribenterna vill ha?

Nej, Maria Hagberg och Bahare Mohammed Andersson, det blir tyvärr betyg IG för er i jämställdhet. Icke godkänt.

Läs artikeln här. Tack för tipset, P.E. King.

För övrigt: Utgör kvinnors stora kläd- och modeintresse ett hot mot klimatet? Och hur är det med sminkets miljöpåverkan? Den debatten har inte kommit upp i media än. Här är ett blogginlägg från Svenska Dagbladets modeskribent Sofia Hedström om hur en kvinna kan vara ”snygg, sexig och klimatsmart”.

Märkligt för övrigt att det är helt ok från kvinnligt håll att säga sig vara ”sexig” och eftersträva att vara ”sexig”, men om en man hade uttalat som positivt om hur en kvinna kan göra sig ”sexig” hade det sagts att han har en unken kvinnosyn.  Och om en manlig bloggare hade publicerat nedanstående bild (som är från Sofia Hedströms blogg) hade bloggen varit patriarkal. Det kvinnliga maktmedlet sexighet får inte betraktas som ett maktmedel. Jag kallar det för K-vapnet (K står för kvinna) i min bok Mansförtyck och kvinnovälde).

31 svar to “Två kvinnor vill tvångsvårda män”

  1. Ex-UA law student sentenced A former UA … « Kvinnor för jämställdhet Says:

    […] Motsatsen: Två kvinnor vill tvångsvårda män   GillaBli först att gilla det här […]

  2. Klas Says:

    Förvisso är det helt sant att det är lite fånigt att inrikta sig på män.
    Men, jag håller helt med om att det fan borde vara krav på behandling av svin som orsakar psykologisk (och/eller fysisk) terror under flera år.

    Personer som är kapabla till det bör verkligen bli psykiskt undersökta.

  3. emma Says:

    Men det är väl inte så konstigt att de skriver utifrån ett kvinnoperspektiv med tanke på att det är kvinnor de jobbat med? Det utesluter ju inte att de även tycker att kvinnor som misshandlar också ska tvångsvårdas?

  4. Hanna Fridén Says:

    Alla som misshandlar borde sättas i tvångsvård. Det är faktiskt synd när man skriver debattkrönikor och utelämnar en grupp, ja.

    Angående modet så har du däremot faktiskt fel. Jag har ju arbetat inom mode som fotograf och skribent. Det har varit jäkligt mycket snack om hur kvinnors klädkonsumtion är både omoralisk och dåligt för miljön. Det har kommit upp i gigantiska debatter för ett par år sedan, och varenda modebloggare blev sjukt mobbade i sina kommentarsfält för att de konsumerade så mycket. Den här debatten avdomnade däremot när tjejerna blev förbannade och undrade varför i helvetet de skulle mobbas så mycket och kallas för ytliga miljöförstörare som slösade sina pengar på strunt medan män som skrev om teknik inte alls togs upp överhuvudtaget. För det gjorde man inte. Däremot så var det en jäkla hetsjakt på unga tjejer som skrev om kläder i sina bloggar. Jag fick säkert 20 kommentarer om dagen i min egen blogg om hur dålig jag var som handlade, och då har jag alltid handlat mest second hand! Så då skapades rörelsen med ekologiska kläder och klimatsmart handlade, mer second hand blev poppis och även bytessidor där tjejer helt enkelt byter kläder med varandra.

    Men om man inte är intresserad av mode så kanske det kan vara så att man missar såna här saker.

    Angående bilden med BHn: Nej, du anses inte vara ett patriarkalt svin om du som kille lägger upp modebilder. Hur nakna de än är. Testa att läsa lite manliga modebloggar. Jag kan rekommendera Juhlin på KING bland annat som regelbundet lägger upp bilder på helnäcka modelltjejer som står bredvid en äldre man som är modefotograf och ärligt talat, ingen bryr sig (Inte jag heller, och Juhlin är min kompis). Men de flesta män som bloggar om mode bloggar ju inte riktigt om tjejmode: Utan om KILLMODE. Så det blir mer bilder på män.

    Här är hans blogg, i övrigt. http://kingmagazine.se/Manniskorna/claes/ Sedan kan du ju kolla in herrmodebloggarna på Manolo, Café osv. Men som sagt, det är ju mest manliga modeller som syns (och ofta väldigt avklädda) på herrmodebloggar precis som det är mest kvinnliga modeller som syns på modebloggar för tjejer. TJO.

    Jag har en massa kompisar som tecknar porr också, killar och tjejkompisar, ingen av dem anses vara ett svin. Det där beror så mycket på hur man formulerar sig i övrigt. Om jag lägger upp en bild på en avklädd kille och bah: ”FAN DEN HÄR KILLEN VILL JAG KNULLA ÖH!” då är det kanske inte så trevligt mot den killen. Samma sak mot en tjej. Om man däremot skriver: ”Vilken vacker människa, vilken vacker bild, vilket fantastiskt foto och kläderna är blahblah” så är det en annan sak. Det mesta ligger i vilken attityd du har till människorna som visas upp.

  5. Hanna Fridén Says:

    Det finns dock EN ANNAN POÄNG här som jag tycker är väldigt intressant ur ett manligt perspektiv. Kvinnor kan hylla kvinnokroppen, bröst, stjärtar osv. Och det är inga konstigheter. Men om en kille lägger upp nakenbilder eller halvnakna bilder på killar så skriver folk jävligt taskiga grejer till den killen. Flera manliga modebloggare som regelbundet hyllar olika manliga modeller får ju så jävla mycket skit i sina kommentarsfält av folk i stil med: ”Jävla hivbög gå och dö äckel” osv. Ni kan säkert tänka er.

    Dock så är det, av någon märkligt anledning, HELT OKEJ om de avklädda männen gör något som anses vara manligt på bilden. Spartacus är ju en teveserie där killarna går runt jäkligt näcka hela tiden. Mest populär hos män. Men de SLÅSS ju. Hela tiden. Det är liv och död. Så det blir MANLIGT och alltså inte farligt.

    Det tycker jag är lite märkligt faktiskt, och trist. Man måste väl som man kunna få beundra en annan manskropp om man vill. Eller kunna skriva att olika manliga modeller är duktiga på sitt jobb. Men killar kan ju knappt ens skriva om kläder innan de mobbas av andra killar (och en del tjejer med faktiskt). DET tycker jag är skittråkigt.

  6. Torstensson Says:

    Hanna

    Du är fel på det.

    Jag tror det beror på vem som lägger upp bild på en naken tjej. Hade Reinfeldt gjort det på en blogg så hade han antagligen fått en hel del emot sig som ansåg att han objektifierade kvinnor.

    Därför tycker jag din jämförelse är fel. Det är också detta som är så jobbigt med debatten, vissa ger man sig på andra inte. Hur ska man veta vad som är ok och inte ok?

    Angående köpkraften hos västvärldens kvinnor så är den större än konsumptionen som killar står för. Det kan du läsa om i the female economy.

    I media (förutom bloggvärlden som du hänvisar till) har det inte alls varit samma pekpinnar mot kvinnors konsumption som det varit mot manlig konsumption så där tycker jag du helt enkelt gör en undanmanöver.

  7. Torstensson Says:

    konsumtion *

  8. Torstensson Says:

    ”Det tycker jag är lite märkligt faktiskt, och trist. Man måste väl som man kunna få beundra en annan manskropp om man vill. Eller kunna skriva att olika manliga modeller är duktiga på sitt jobb. Men killar kan ju knappt ens skriva om kläder innan de mobbas av andra killar (och en del tjejer med faktiskt). DET tycker jag är skittråkigt.”

    Jag tror faktiskt att MÅNGA tjejer hade mobbat en sådan kille på så sätt att de inte hade tyckt att han vore attraktiv. Inte bara en ”del tjejer”.

  9. Hanna Fridén Says:

    Torstensson:

    Nej, men senast jag kollade var Reinfelt Sveriges statsminister, INTE en modebloggare. Du måste ju jämföra modebloggare med modebloggare, inte Sveriges statsminister med modebloggare. Jag gjorde en jämförelse med en manlig modeskribent och kvinnliga modeskribenter. DET är en korrekt jämförelse.

    Angående köp i media: FEL! Media har tagit upp att kvinnor konsumerar mycket mer än vad män gör. Det här är inte okänt och det är verkligen inte odokumenterat. Alla marknadsförare vet att kvinnor är de i hushållet som styr de flesta av köpen. Mat, inredning, städgrejer osv. Killarna styr typ TV:n, men de är inte alltid det heller.

    Däremot så är också hetsjakten bland kvinnliga köpintressen innan hushålssiuationen större. Visst, det är klart att lyxkonsumtion av bilder är hårt kritiserat. Så är det absolut, men vad gäller smågrejerna så tas tjejernas konsumtion upp så himla mycket mer och INNAN folk hamnar i en sambosituation så har killarna mer pengar och konsumerar mer. De köper mer alkohol, mer teknikprylar, mer ”coola grejer”. Tjejer lägger mer på kläder, smink, skor inredning osv.

    Den här debatten fick sin peak år 2007. Den blev så stor att den fick ett eget namn (VÄSKDEBATTEN) och har till och med en helt egen Wikipediaartikel, TADAH! http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4skdebatten

    Det började alltså med hård, hård kritik mot kvinnors konsumtion och tillslut efter jävligt mycket rabalder på DN, SVD, Aftonbladet, Expressen, TV (tror att SVT Debatt var med ockå, inte säker dock) och i en jäkla massa bloggar så ruttnade folk och sa: Men låt mig förfan köpa en jävla klänning om killar får köpa en iPhone, shut the fuck up!

    Sedan tog det ett tag och sedan blev det lite mer moderiktigt att kritisera killars konsumtion. Det svänger nog igen, ska du se. Mode är ju populärt att hata.

    Men att säga att det inte hände är… Noooooeee. No. No. No. Det hände. Kolla.

  10. Hanna Fridén Says:

    Torstensson:

    De som skriker slagord mot bögar är inte framförallt kvinnor, utan det är andra män, och feministrörelsen tar queerrörelsen under sina vingar. Det kan du inte säga emot.

  11. Hanna Fridén Says:

    (Men kvinnor som skriker slagord är ju lika hemska såklart, om det nu behöver förtydligas).

  12. Hanna Fridén Says:

    Skrev jag lyxkonsumtionen av BILDER förresten? Menade bilar, såklart.

  13. Torstensson Says:

    ”Nej, men senast jag kollade var Reinfelt Sveriges statsminister, INTE en modebloggare. Du måste ju jämföra modebloggare med modebloggare, inte Sveriges statsminister med modebloggare. Jag gjorde en jämförelse med en manlig modeskribent och kvinnliga modeskribenter. DET är en korrekt jämförelse.”

    Pär gjorde inte den jämförelsen. Jag gjorde en annan. Din jämförelse är ganska irrelevant då bloggar sträcker sig längre än manliga och kvinnliga modebloggar. Återigen, hade Reinfeldt publicerat en sådan bild, eller varför inte ett kommunalråd så är jag säker på att det hade väckt större reaktioner än om det vore en kvinna som gjorde det. Oavsett om deras syften hade varit detsamma.

    När det gäller konsumtion i västvärlden så konsumerar kvinnor mer än män. Jag gör inte några uppdelningar i förhållande eller inte förhållande. Titta här Hanna.

    ”Women account for 64% of the $18.4 trillion spent annually on consumer goods around the world. Pretty soon more women will be working in this country than men. Women already control half the wealth in the United States, and they will be responsible for roughly $5 trillion in additional earned income globally over the next five years. Welcome to the dawn of the female economy.”

    Dina uppräkningar är sanna, men det hindrar ändå inte det faktum att vi män blir oftare, trots detta 2007 blir kritiserade för våra intressen. Framförallt av feminister som inte alls tar hänsyn till det du nu tog upp.

    När det gäller slagord mot homosexuella så var det inte det jag åsyftade. Vad jag menar är att kvinnor i det tysta mobbar män som är mycket intresserade av mode. Både män och kvinnor såklart, men jag tror att det är väldigt många kvinnor som inte finner sådana män attraktiva. Det blir ungefär samma effekt på samhället även då. Jag tror det är ganska utbrett bland tjejer att sådana killar inte är attraktiva i relation till kvinnor som tycker ATT det är attraktivt.

  14. Hanna Fridén Says:

    Torstensson:

    Jo, Pär Ström tog en bild från en modeskribent från DN. Klicka på länken han lagt upp och kolla själv. Du kan inte jämföra Sveriges Statsminister med randomfolk heller. Det är inte rimligt. Det är väldigt mycket Reinfeldt inte kan göra som andra kan göra. Reinfeldt kan inte bli packad på en fredagkväll ute på stan exempelvis, vilket både kvinnor och män kan göra utan problem för att de inte är Sveriges Statsminister.

    Och, som sagt, allt har med attityden att göra. Säger du att vill knulla på någon, så reagerar människor. Säger du att det är en vacker bild, bra foto och fina kläder så är det en annan sak.

    Man mobbar inte en person för att man inte är attraherad av dem, Torstensson. Det finns säkert flera kvinnor som du inte är attraherad av, jag tänker inte gissa på din smak nu, men jag har väldigt svårt att tro att du när du kollar på porr exempelvis kollar på alla kvinnor av alla åldrar, med alla stilar, av alla raser. Eller? Det gör inte jag heller när jag kollar på porr. Jag kollar på det jag gillar. Jag är attraherad av vissa saker, vissa saker inte. Det är inte mänsklig rättighet att du ska vara sexig för alla människor.

    Men det är fel att kasta slagord. DET är kränkande.

    Däremot så ska man diskutera olika skönhetsideal och könsnormer. Men det kommer aldrig vara en människas ansvar att måste tända på en person de inte tänder på. Jag skulle aldrig tvinga dig att tända på (och nu är det här bara ett exempel, jag vet inte alls vad du tänder) tjejer med rakat huvud, hår under armarna och pojkkostymer som inte sminkade sig. Du förnedrar inte dem bara för att du inte upplever dem som sexiga.

    Men man förnedrar en person när man kallar dem för äckliga, säger att de är fel, att de inte får se ut så osv.

  15. Torstensson Says:

    Det är väldigt mycket Reinfeldt inte kan göra som andra kan göra. Reinfeldt kan inte bli packad på en fredagkväll ute på stan exempelvis, vilket både kvinnor och män kan göra utan problem för att de inte är Sveriges Statsminister.

    Pär gjorde inte jämförelse explicit mellan en manlig modebloggare och en kvinnlig. Det var outtalat. Jag gjorde den. Jag behöver inte göra en liknelse mellan modebloggare, det är det som var min ”poäng”. ag kan göra liknelser på andra arenor. En sådan är den politiska.

    Jag skulle vilja vända på lite resonemang du för dessutom. Ett kvinnligt kommunalråd som lägger upp en sådan bild och en manlig som lägger upp en sådal bild får olika reaktioner. Om vi inte bor i Italien där det inte hade väckt någon större reaktion eftersom allt inte är så bajsnödigt i det landet.

    ”Man mobbar inte en person för att man inte är attraherad av dem, Torstensson”

    Effekten är ungefär densamma. Killar som är överdrivet intresserade av smink och mode blir inte bara mobbade av män. Vad än värre är , är att dom blir bortvalda av kvinnor.

    ”Det finns säkert flera kvinnor som du inte är attraherad av, jag tänker inte gissa på din smak nu, men jag har väldigt svårt att tro att du när du kollar på porr exempelvis kollar på alla kvinnor av alla åldrar, med alla stilar, av alla raser. Eller?”

    Jag kollar inte på porr faktiskt. Jag tycker det är tråkigt. Jag tittar gärna på Alizee när hon sjunger je´n ai marre. Det räcker för att jag ska börja spinna som en katt. Här jar ni henne. En fantastiskt vacker sensuell kvinna. Hade jag varit kommunalråd och sagt detta på min blogg hade jag fått ett helvete.

  16. Manhood United (barn till radikal feminist som gör tok revolt;-) Says:

    Det är ingen som talar om att Maskulinism,Antifeminism,Maskulin motståndsrörelse etc utmanar feminism som självutnämnda aktör för att ta hbt och queer frågor under sina vingar. Det är en ny generation av motstånd som växer fram där tidigare invanda begrepp och tillhörigheter tvingas omprövas. Provocerande skulle det kunna fortsätta med vad andy warhol och the factory aldrig kunde slutföra, bryta med postmodernism.

    Disorder

    Supersport bilar är ofrånkomligt sexiga på något maskulint sätt. Det råder inget tvivel att motorsport programmet topgear med 400 000 miljoner tittare lockar män oavsett sexuell läggning.

    Det är en förlegad myt, att kivnnor skulle dissa män som gillar mode. Kulturellt bevandrad, mode och stil medveten har inget med sexuell läggning att göra. Det är en dum fördom. Men vad räknas då som mode för män, räknas dress lika mycket som cheap monday och tvärtom?

  17. Hanna Fridén Says:

    Torstensson:

    Porr var exemplet, principen är att du inte förnedrar någon för att du inte tänder på dem. Det är inte en mänsklig rättighet att alla människor ska tända på alla människor. Däremot så får man inte kränka varandra, och ideal ska absolut diskuteras och behandlas.

    Jag tänder inte på äldre män. Det är inte förnedrande mot dem. För det är min kropp. Du kanske inte tänder på äldre män heller. Det är inte förnedrande mot dem. För det är DIN EGEN kropp. Förstår du?

  18. herr MetaGenus Says:

    Hanna och Pär etc@

    Fantastiskt att Hanna Fridén alltmer omfattande och koncentrerat praktiserar en/sin outspoken-ungdomsradikala feministdiskurs på och genom Pär Ströms blogg+kommentarer-forum.
    Ström gör Fridén en fascinerande intressant intellektuell tjänst.

    Internet fyller således en STOR genusfunktion.

  19. Torstensson Says:

    Hanna Fridén

    Det är lite en annan diskussion du är inne på nu. Det hela kom ur att jag tror att många kvinnor har fördomar om killar som sminkar sig. Jävligt många tror jag det är dessutom. Där är ni inga godhjärtade änglar med stor genomhjärtlig acceptans.

    Sen att ni skriker mndre slagord åt homosexuella är säkert sant och bevisat. Det säger jag inte emot.

    Nej jag tänder inte på äldre män. Jag tänder inte heller på etniska svenska tjejer.

  20. Torstensson Says:

    Det vill jag faktiskt upplysa er svenska män om som läser bloggen.

    Jag har sagt detta många ggr. Låt inte Sverige begränsa er. Gillar ni blonda kvinnor så har ni Tyskland.

    Personligen finner jag grekiska kvinnor attraktiva.Grekland är dock svårt att få jobb i. Tyskland har inte samma statsfeminism och hade varit en bra groplats åt era söner. Där är det inte alls omöjligt att få jobb.
    Det är dock lite av en myt att tyskar numera kan engelska, fortfarande så underlättar det för er om ni kan lära er tyska.

    Vilka andra länder rekomenderar ni?

  21. P.E. King Says:

    Citat emma:

    Men det är väl inte så konstigt att de skriver utifrån ett kvinnoperspektiv med tanke på att det är kvinnor de jobbat med?

    Författarnas utgångspunkt är enögd och baserad på deras perspektiv. För den skull kan man inte hävda att det är ur ett kvinnoperspektiv, då man i sådana fall förutsätter att kvinnor överlag har samma uppfattning som författarna. En mer nyanserad verklighetsanalys visar att båda könen utsätts för våld samt att även kvinnor är förövare. Om författarnas människosyn varit jämställd och nyanserad hade de förespråkat och uppmanat till tvångsvård för förövare oberoende av kön.

    Det utesluter ju inte att de även tycker att kvinnor som misshandlar också ska tvångsvårdas?

    Det är möjligt, det framkommer inte vad de har för åsikt om kvinnor som misshandlar. Men, med tanke på att författarna nämner andra former av könsbaserat våld borde även kvinnor som misshandlar inkluderats i deras artikel.

  22. P.E. King Says:

    En fråga:

    Finns det några studier som tydligt visar att tvångsvård förbättrar dömda våldsförövares tillstånd?

  23. Carl Magnus Says:

    En annan mycket känslig detalj gällande t ex kvinnlig underklädesreklam är att det är tabu att visa kurviga kvinnor. Gör man det så blir det fart på feministerna tro mig. Det ska visas bh ar på smala modeller utan kurvor det är pk. Rätt märkligt

  24. Jonas Says:

    Nu är det ju så att mäns våld mot kvinnor är allvarligare. Leder till svåra skador, ofta till och med mord.

    Jag antar att ni har kollat upp detta? Dessutom känner ju män som blir örfilade upp, en makt och självsäkerhet i att kunna avstyra det våld som uppkommer. Den möjligheten finns ofta inte för kvinnor.

    Det beror på att män är fysiskt starkare än kvinnor. Man slår ju aldrig människor som är fysiskt svagare än sig själv? Det är riktig jävla feghet. Och självklart är det dessa män som svårt skadar kvinnor som ska tvångsvårdas.

    Nyansera era ”debatter” lite bättre här i GN och ange källhänvisning för era påståenden. Redovisa heller inte bara de siffror/fakta som passar er bäst. Folk är nämligen inte dumma i huvudet.

    Feministerna kommer att tugga er i hela munsbitar om ni inte höjer snäppet trehundra grader. Minst.

  25. maukonen Says:

    Jag skrev en kommentar till denna Newsmill artikel och då kommentarerna är modererade så var jag inte säker på att de skulle godta min.

    Borde inte ett krav på tvångsvård för personer som begår relationsvåld vara riktat så att förövare av BÅDA könen ?

    Våld i nära relationer drabbar inte bara kvinnor och det är inte bara män som begår detta våld.

    Varför inte en könsneutralt krav på tvångsvård för förövarna av våld i nära relationer ?

    #5 ann-mari maukonen, 2010-12-09, 16:19

    Men tydligen så är moderatorn för kommentarer till denna enkelriktade artikel inte så nitisk och släppte igenom min kommentar!

    Vilket är bra, jag har fått flera reaktioner i kommentarerna efter.

    Och varför vill man bara tvångsvårda män ?
    Kvinnor kan vara lika jävliga och våldsamma de med.
    Men jag får förmoda att det då finns synnerligen förmildrande omständigheter till kvinnans våldsamma beteende…..

  26. Joel Bergqvist Says:

    Jonas, då kanske vi borde ha ett styrketest för misshandlare för att avgöra om dom ska tvångsvårdas eller inte? Eller så gör vi som du tycker och diskriminerar män istället.

  27. Pether Says:

    Jonas verkar inte ha någon kunskap i ämnet partnervåld överhuvudtaget.

  28. Hamstrn Says:

    Hej Jonas, kul att du hittat hit. Ser fram emot flera inlägg från dig! Vi behöver fler engagerade individer du!

  29. Toddan Says:

    Apropå den sist nämnda inlägget. Säkert påverkar kvinnor miljön, Och för den delen också alla prov som tas på kaniner och möss. Men det finns två skaer jag reagerar på: för det f¨prsta finns det något sjukt i sverige som gör att vissa människor är fyllda med hat, och yttrar detta mot någon grupp. Problemet är inte (enbart) feminismen, det är hatet som dessa kvinnor hyser. Vad är det som gör dem så onda? Ha de svårt att leva med sig själva?
    Det andra är att män inte säger ifrån. En feminisisk artikel som förnedrar män med osakliga argument borde inte uppmärksammas över huvud. Varför tas det på allvar?

  30. Toddan Says:

    P.S. Jag menar Pärs inlägg i bloggen naturligtvis.

  31. Ritsurei Says:

    Kvinnor som väljer misshandlande män i relation efter relation är de som verkligen är i behov av tvångsvård. De är produkter av en uppväxt med dåliga manliga förebilder eller utan några förebilder alls. Ni feminister som vurmar för upplösandet av kärnfamiljen; ni kommer enbart att förvärra problemet ytterligare och förringar era döttrar deras rättigheter till en sund och trygg uppväxt. Sönerna ni uppfostrar kommer aldrig någonsin att få ett lyckat familjeliv eftersom ni fostrat bort varenda uns av manlighet i dem.

    Män som regel slår inte utan anledning men vi kan lugnt utgå ifrån att det finns många kvinnor som gärna provocerar fram det våld de möts av. Det är precis lika fel av männen att slå som av kvinnorna att provocera. Termen relationsvåld innefattar numera även psykisk misshandel så ni män som tar emot mycket glåpord ifrån kvinnor, anmäl dem innan ni går för långt och slår till dem. Det är er lagliga rätt att göra så.

Kommentera

