GenusNytt utser Tord till veckans genushjälte!

by

GenusNytt börjar härmed med en ny sak: Veckans genushjälte. Utmärkelsen går till den som på ett modigt sätt tar strid för sann jämställdhet. Nomineringar tas tacksamt emot.

Först att erhålla utmärkelsen Veckans genushjälte är Tord Nilsson, civilingenjör från Göteborg (se bild ovan). Han fick frågan av Göteborgs-Posten vilket ord som triggar honom. Han svarade ”feminism”, med motiveringen:

”Det är ett ord som jag stöter på alldeles för ofta, och till skillnad mot jämställdhet så tycker jag inte om feminism. Det är ett ojämställt ord som grundar sig i nåt slags kränkhetsmani.”

Läs och titta på G-P här.

I ett land där en majoritet inte vågar uttala något negativt om begreppet feminism (vissa vågar kritisera ”radikalfeminism”, men mycket få vågar kritisera det bredare begreppet ”feminism”) är Tord Nilssons bragd ett skäl att ge honom GenusNytts utmärkelse Veckans genushjälte. Vilket härmed är gjort!

Stort tack för ditt fina bidrag till kampen för jämställdhet, Tord! Tack för ditt mod! Gratulerar till utmärkelsen!

Vem får utmärkelsen nästa vecka? Nomineringar på modiga män och kvinnor tas tacksamt emot, som sagt.

För övrigt, Vasabladet i Finland har gått i den sexistiska ridderlighetsfällan. ”Minst 39 personer har dödats i en självmordsattack utanför en moské i Iran. Bland de döda i attacken i den sydöstra staden Chabahar fanns många kvinnor och barn”. Är kvinnors liv mer värda än mäns liv? Här.

66 svar to “GenusNytt utser Tord till veckans genushjälte!”

  1. Info Says:

    Jag ber att få nominera TANJA BERGKVIST!

  2. Lasse Says:

    Brukar bli frustrerad över alla orättvisor gentemot män när man läser den här bloggen.

    Den här gången blev jag varm i hjärtat😉

    FE minism

    ps. min nominering går oxå till Tanja.

  3. Caterina Says:

    Bra sagt, Tord!

  4. femtiofemtio Says:

    Varför begår killar fler självmord? Har vi en orsak här kanske?

    http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/nyhetsarkiv/1betyg

    ”Elever som har gått ut nian med lägst medelbetyg har ungefär tre gånger så hög risk att ta livet av sig jämfört med de som lämnar grundskolan med toppbetyg eller strax under.”

    http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=109653&l=sv&newsdep=130

    ”Absolut högst var självmordsrisken för ungdomar med ofullständiga betyg. De som gått ut nian med medelbetyg lägre än 2,25 hade omkring tre gånger så hög risk att ta livet av sig än de med avgångsbetyg över 4,25 i snitt. Samma mönster sågs bland pojkar och flickor, även om riskerna genomgående var högre för pojkarna. ”

    Det kanske är dags att satsa lite på killarna också?

  5. Håkan Says:

    @femtiofemtio

    Varför det, de kommer ju ändå gå förbi tjejerna och bli direktörer och företagsledare allihop? Eller inte!

  6. Tuggmotstånd Says:

    På vilket sätt är han en genushjälte?

  7. ParStrom Says:

    Betr kommande nomineringar: Det finns ju några namnkunniga jämställdister, men jag hade tänkt att det skulle vara nya namn i det här fallet. ”Vanliga” människor, som inte är halvprofessionella debattörer. Annars blir det lite tråkigt och förutsägbart.

  8. Sanningen ska fram. Says:

    Malin alias TM

    Att ställa sig offentligt och säga att man ogillar feminism men gillar jämställdhet när man kan bli utesluten ur fack eller satt på annan tjänst visar på civilkurage. Det är väl ganska glasklart.

  9. Sanningen ska fram. Says:

    Dra inte in massa semantik i det hela är du snäll. Sätt dig ner.

  10. P.E. King Says:

    Tord visar på ett beundransvärt civilkurage – bravo!😀

  11. Tuggmotstånd Says:

    Torstensson/Sanningen ska fram.

    Att ställa sig offentligt och säga att man ogillar feminism men gillar jämställdhet när man kan bli utesluten ur fack eller satt på annan tjänst visar på civilkurage. Det är väl ganska glasklart.

    Tyvärr är det inte särskilt glasklart. Ni borde kalla det jämställdism-hjälte istället. För genus är något annat, som otroligt få av er behärskar överhuvudtaget.

  12. leifer Says:

    Från NE ordbok

    ”Genus [je:´-], engelska gender, begrepp använt för att förstå och urskilja de föreställningar, idéer och handlingar som sammantaget formar människors sociala kön. Begreppet genus infördes i humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning på 1980-talet. Relationen mellan könen samt varierande uppfattningar om vad som uppfattas som manligt och kvinnligt betonas.”

    Feminismen pratar om genus, och kulturer hos män som dåligt. Man nämner också att individuella skillnader är stora, större än kön många gånger. Men det kunde man alltså dra slutsatsen att mer feminina män skulle premieras, liksom att mer maskulina kvinnor (!) skulle straffas. Men istället har feminismen blivit en sexistisk rörelse där det gäller att ha en snippa mellan benen för att räknas in i rätt lag, de med snopp göre sig icke besvär och ska motarbetas. När det kommer till kritan så handlar feminismen bara om kön, genus-snacket är bara snack.

  13. Tuggmotstånd Says:

    Leifer

    Ja, givetvis är du berättigad att kritisera feminismens användning av genusbegreppet.

    Men det är inte bara feminister som använder sig av det, samhällsvetenskapliga ämnen, beteendevetenskap, psykologi, humaniora osv osv använder sig av genusperspektiv.

    Därför blir det väldigt fel om PS anser sig utnämna ”genushjältar” för såvitt jag kan se förekommer inte ens ordet genus i Tord Nilssons resonemang eller ens PS-resonemang. Jämställdism-hjälte vore trovärdigare och jag gissar att man härinne vill verka trovärdig, ansenlig och kunnig.

  14. Lasse Says:

    @Torstensson

    ”För genus är något annat, som otroligt få av er behärskar överhuvudtaget”

    Det svaret säger väl allt😉

  15. Lasse Says:

    Nu blev Malin tyst…..och tänker eller rådgör med sina systrar.

    Jag väntar……..

  16. Elin J Says:

    @Lasse Så om man inte svarat på fyra minuter är man antingen trögtänkt, ett flockdjur som måste konsultera andra innan svar eller stum? Lustigt att samma tidskrav inte ställs på någon annan än TM. Det är fan vidrigt att se hur ni behandlar oliktänkande här inne.

  17. Hantverkare Says:

    @TM
    Att du orkar.

  18. Chr Ewrk Says:

    Elin J
    Hon har sig själv att skylla för attityden gentemot henne. Tror knappast du har läst hennes tidigare inlägg. Här på genusnytt

  19. Elin J Says:

    Chr Ewrk
    Tvärtom, jag har nog läst de flesta kommentarer hon skrivit, och det med stor förtjusning. Jag tror att Genusnytt bara mår bra av att ifrågasättas och tycker det är jävligt tarvligt att så många attackerar TM (för hon är ju minst sagt i underläge, mannamässigt – i varje inlägg hon kommenterar så får hon ju fan påhopp av minst fem pers.) bara för att hon påpekar vad som är rätt uppenbart för de flesta; att Genusnytt inte längre handlar så mycket om jämställdhet, utan mest om att uttrycka sig negativt om feminism och feminister (som på många områder vurmar för exakt samma sak som Ström; pojkars skolsituation och pappans rätt)

  20. KimhZa Says:

    Tuggmotstånd:

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen.

    Dina härskartekniker och mästranden ser illa ut.

    Alla vet redan att du som politisk feminist avskyr det som Pär Ström gör – har du inte ”made your point”?

    Och nu detta med begreppet Genus…?

    Du är aldrig här för att diskutera – men ganska ofta för att ”bråka” och skifta fokus – och alldeles för ofta för att bara tramsa. Kanske OK ibland, men det blir tröttsamt, helt enkelt för att du blir förutsägbar och inte tillför någonting av särskilt stort värde.

    Du har energi och skriver bra, men du är ensidig och skriver innan du tänker. Det gör dig svag. Kan du inte se det själv?

    Den dag du vågar öppna ögonen, alternativt orkar bryta banden med dina extremistsystrar, ja, då är jag säker på att du kommer att uppfatta varför de här frågorna är angelägna – för oss alla.

  21. Manhood United (barn till radikal feminist som gör tokrevolt ;-) Says:

    @ Sanningen ska fram

    Hur vore det att starta egna sk fackförbund eller liberala organisationer för jämställdhet och mänskliga rättigheter för alla som vill kliva ur garderoben. Alternativt revidera befintliga med protestlistor och krav. Den här diskussionen om feminism behövs verkligen för att reda ut historien och vad majoriteten vill. Det är ju facken och studenterna som stödjer JA inte schyman och tuggmotstånd. Det är de sanna människorna som respekterar rättvisa och jämställdhet🙂 Motståndet växer och kvar skönjas ondsinta och bittra feminister som tror sig sitta över lag och rättvisa marianne ny, tuggmotstånd,anna ardin,sofia wilén och schyman.
    Och fälla till varje pris vilket är ett rättsvidrigt synsätt på Människor och studenter och folket reagerar världen över.

    Helt sjukt vad detta övergrepp mot Mäns Rättssäkerhet triggar igång människor och inger hopp!

    No lie can live forever. We shall overcome. -Martin Luther King.

    Det är precis det här, Cupoftea, som rymmer den liberala kvinnorörelsen och Rättssäkerhet för Män och Mäns rättigheter. Sida vid sida. Liberalism. Solidaritet och samarbete över gränserna.
    Make love not war, Peace,love and understanding;-)
    Donationer och planer på demonstrationer till stöd för rättssäkerhet för män och ja börjar ta form även i sverige inom kort.

    Save Julian Assange Rally!

  22. Sanna D Says:

    @Elin J:

    Jag tror att Genusnytt bara mår bra av att ifrågasättas och tycker det är jävligt tarvligt att så många attackerar TM (för hon är ju minst sagt i underläge, mannamässigt – i varje inlägg hon kommenterar så får hon ju fan påhopp av minst fem pers.) bara för att hon påpekar vad som är rätt uppenbart för de flesta;

    Jag håller med om att det är bra med debatt och med lite olika vinkar på de ämnen som tas upp. Men just i fallet Tuggmotstånd så är det väldigt sällan (om ens någon gång) jag har sett henne vara beredd att själv ompröva sina egna ställningstaganden. Det handlar mer om att säga precis tvärtemot mot vad alla andra gör och sedan debattera på i oändlighet utan att vika en tum. Däremot vill hon väldigt gärna att alla andra här ska ompröva sina ställningstagande. Det kan jag tycka är lite trist faktiskt. Jag tror det skulle vara en mycket mer konstruktiv debatt om hon åtminstone någon gång var beredd att även försöka se saker från andra perspektiv.

    Sen vill jag tillägga att det kändes lite konstigt när jag skrev ovanstående att prata *om* en person istället för *till*…😉

    att Genusnytt inte längre handlar så mycket om jämställdhet, utan mest om att uttrycka sig negativt om feminism och feminister

    Genusnytt har underrubriken ”belyser den obelysta halvan av jämställdhetsfrågan”. Då får man nog vara beredd på att en hel del traditionella feministiska ståndpunkter kommer ifrågasättas. Är man inbiten feminist kan det säker ses som att det endast pratas negativt om feminism. Men jag skulle snarast vilja se det som att Genusnytt tar upp genusfrågor från ett annat perspektiv än vad media och etablissemanget vanligtvis gör. Det är det som jag tycker gör Genusnytt intressant – det finns utrymme för nya tankar som ifrågasätter etablerade ”sanningar” inom området helt enkelt.

  23. Tuggmotstånd Says:

    KimhZa

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen.

    Dina härskartekniker och mästranden ser illa ut.

    Alla vet redan att du som politisk feminist avskyr det som Pär Ström gör – har du inte ”made your point”?

    Och nu detta med begreppet Genus…?

    Vilka härskartekniker och mästranden har jag använt mig av idag då? Att jag påpekar att ni felanvänder genusbegreppet är ingen härskarteknik. Det är en ofrånkomlig sanning vilken är uppenbar för alla som har brottats med genusproblematik.

    Jag är ingen politisk feminist.

    Du är aldrig här för att diskutera – men ganska ofta för att ”bråka” och skifta fokus – och alldeles för ofta för att bara tramsa. Kanske OK ibland, men det blir tröttsamt, helt enkelt för att du blir förutsägbar och inte tillför någonting av särskilt stort värde.

    Du har inte en jävla aning om varför jag är här. Så istället för att spekulera och konspirera fram skitsnack borde du hålla tyst. Det börjar bli jävligt tröttsamt att alla är på mig oavsett vad jag skriver också, men det är jag tydligen betjänt av eftersom jag inte håller med.

    Vad tillför du själv härinne?
    Har aldrig sett dig kommentera någonsin, förutom nu då du tycks veta mer om mig och mitt värde än jag själv vet.

    Du har energi och skriver bra, men du är ensidig och skriver innan du tänker. Det gör dig svag. Kan du inte se det själv?

    Jag är inte ett dugg svag. Att du tycker det innebär inte att det är så. Kan inte du se att du är svag och ynklig som går till rejäla personangrepp gentemot någon du aldrig tidigare talat med?

    Den dag du vågar öppna ögonen, alternativt orkar bryta banden med dina extremistsystrar, ja, då är jag säker på att du kommer att uppfatta varför de här frågorna är angelägna – för oss alla.

    Snark. Snacka om sektsnack. Jag har inga extremistsystrar, inte heller har jag skygglappar i samma utsträckning som vissa härinne har.

    Jag uppfattar vissa av Ströms frågor som angelägna, gjorde jag inte det skulle jag inte läsa bloggen. Men den regelbundna & dagliga smutskastningen och det ständiga förlöjligandet av kvinnors problem är inte precis förmånliga för varken Ström eller någon form av jämställdhet. Det är synd att så få härinne fattar det.

  24. P.E. King Says:

    Salt ‘n’ Pepa feat En Vogue – Whatta Man (Golden Girls Radio Edit)

    What a man, what a man, what a man,
    What a mighty good man
    What a man, what a man, what a man,
    What a mighty good man
    What a man, what a man, what a man,
    What a mighty good man
    What a man, what a man, what a man,
    What a mighty good man

  25. Tuggmotstånd Says:

    Denna är också rätt bra.😀

  26. Tuggmotstånd Says:

    Men gah. Så funkar den inte, typiskt. Texten är iaf bra.

  27. P.E. King Says:

    Fungerar om du klickar på YouTube loggan nere till höger (öppnas i nytt fönster).

  28. Jack Says:

    Elin J,
    ”feminister (som på många områder vurmar för exakt samma sak som Ström; pojkars skolsituation och pappans rätt)”

    Feminister gör visst allt. De både vurmar för pojkars skolsituation (i ord) och satsar pengar på att ge dem sämre betyg än flickor (i handling).

  29. Jack Says:

    Alla,

    Just nu är jag inne på att radikalfeminismen är den vettigaste feminismen på många sätt. De säger nämligen mycket som är sant (och även falskt) men obehagligt och detta ska de ha cred för. Te x att män förtrycker kvinnor med rationalitet (enligt feministska kvinnor). Detta bör vi lyssna på av åtminstone två anledningar.

    För det första ger det oss förklaringar på utsagor som Tuggmotstånds och Elin Js. Tänk dig själv om du inte kunde tänka rationellt och samtidigt är rationalitet det som folk kräver av dig. Det vore som att be en enbent man att springa. Varför be om det omöjliga? Är det inte förolämpande? Tänk om du levde ditt liv i denna situation och ingen ser det. Varför är vi så dåliga på att se kvinnorna som detta gäller? De skriker ju till oss vad deras problem är.

    Jag tror att det inte går komma undan vissa saker och att man då måste jobba med dem och inte mot dem. Män förtrycker (feministiska) kvinnor med rationalitet. Be en enbent man att springa tillräckliga många gånger och han kommer att bli sur, likt en feminist man ber vara vara rationell. Du kan inte se in i feministen hjärna men detta har du fått höra, den kan inte vara rationell.

    Jag vill belysa detta för jag tror att många jämställdister, inklusive mig själv, kan känna en viss frustration i onödan. Om man förstår vilken situation man befinner sig i när man diskuterar med en feminist och att det ologiska man får emot sig inte kan vara på något annat sätt så tror jag man slipper en del frustration. Och man förstår också lite varifrån den feministiska vreden kommer. Att som jag gör nu erkänna detta förhållande som radikalfeminster ska ha all cred för att ha upptäckt och belyst är också viktigt för eventuella åhörare i debatten.

    Den andra anledningen till att vi ska lyssna på att män förtrycker kvinnor med rationalitet är att feministerna försäger sig här och avslöjar en metod att minska den negativa biasen mot män, mot oss och mot en själv i samhället och i livet. -Var rationell.

    Men lika lite som man har något för att ska skrika sig hes för att få en enbent man att springa har man för att skrika sig hes på att få en feminist att argumentera rationellt.

    Är du med? Verkligen med? Feministen du talar med är inte som du.

    ”Män förtrycker kvinnor med rationalitet”

    Smällt detta…

  30. Jonas Says:

    Antifeministen Tord går ut med både namn och bild. Hoppas han är gift redan för alla kvinnor lägger nog benen på ryggen med ett sånt uttalande.

  31. Alex Says:

    @Jonas. Så är det inte. Feminister ses av många kvinnor som töntar.

  32. Lilla My Says:

    Jonas

    Vad menar du med alla kvinnor?
    Jag skulle tvärtom aldrig vilja dejta en man som inte vågade stå för det han tycker, enbart för att inte få skit av feministerna.

  33. Jakob Says:

    Men för i helvete … kan inte folk sluta klistra in en massa YouTube-klipp!

  34. P.E. King Says:

    Citat Jakob:

    Men för i helvete … kan inte folk sluta klistra in en massa YouTube-klipp!

    Varför så aggressiv och hård ton?

    Du måste inte titta/lyssna på dem om du inte vill, det är frivilligt.

    Personligen använder jag dem för att förmedla exempelvis låttextens budskap.

    Har mailat Pär med förfrågan om YT-klippens vara eller icke-vara. Om han finner det olämpligt att använda YT rättar jag mig självfallet efter hans vilja.

  35. Liberal Says:

    Jack,

    Tänkvärt, intressant perspektiv. Defekta logik-kretsar.

    Men vem vill flyga omkring i ett irrationellt byggt flygplan som saknar logiskt säkerhetstänkande och saknar logiskt styrsystem. Som bara ‘känns’ himla rätt.

    Vi kan ju inte alla sätta oss och skriva kærleksbrev till Åmsele-mördaren med rationaliseringshamstern i full spin.

  36. Maria Says:

    Till skillnad från dig Tuggmotstånd/Malin så har jag god koll på kommentatorn Kimzha och jag uppskattar honom mycket. Jag håller helt med honom i de flesta frågor. Det säger jag efter ca två års nätbekantskap. Du däremot påminner om ett antal kommentatorer som förekom på Ingrid Carlqvists gamla blogg, sådana som var så tröttsamma att man hoppade över dem helt och bara läste svaren. Ni tillför verkligen ingenting till debatten, även om du ändå ligger snäppet över i språkbehandling. För mig är du en motvallskärring här men hittills har du inte kommit med något som jag har kunnat ta fasta på.

  37. Tuggmotstånd Says:

    Jack

    För det första ger det oss förklaringar på utsagor som Tuggmotstånds och Elin Js. Tänk dig själv om du inte kunde tänka rationellt och samtidigt är rationalitet det som folk kräver av dig. Det vore som att be en enbent man att springa. Varför be om det omöjliga? Är det inte förolämpande? Tänk om du levde ditt liv i denna situation och ingen ser det. Varför är vi så dåliga på att se kvinnorna som detta gäller? De skriker ju till oss vad deras problem är.

    Det är din text som inte följer någon logik. Du klassificerar både mig och Elin J som feminister, vilket åtminstone inte jag är. Jag vet ine gällande Elin. Sedan förolämpar du oss genom att säga att vi inte har logiska slutsatser/logisk diskussion. Ett klassiskt grepp när ”naturvetare” eller personer som anser sig vara lite förmer än andra ska kommentera något.

    Förklara gärna vad som inte följer någon ”logik” i mitt resonemang. Det vore oerhört intressant att veta.

    Maria

    Till skillnad från dig Tuggmotstånd/Malin så har jag god koll på kommentatorn Kimzha och jag uppskattar honom mycket. Jag håller helt med honom i de flesta frågor. Det säger jag efter ca två års nätbekantskap. Du däremot påminner om ett antal kommentatorer som förekom på Ingrid Carlqvists gamla blogg, sådana som var så tröttsamma att man hoppade över dem helt och bara läste svaren. Ni tillför verkligen ingenting till debatten, även om du ändå ligger snäppet över i språkbehandling. För mig är du en motvallskärring här men hittills har du inte kommit med något som jag har kunnat ta fasta på.

    Jesus…
    Om jag nu är så hemskt tröttsam och oviktig så ser jag inte riktigt poängen i att du spenderar ett helt inlägg på att generalisera ihop mig med en massa andra och sedan berätta för mig hur värdelösa mina argument är och hur lite jag tillför debatten.

    Det är alltid intressant när folk som mer sällan kommenterar själva innehållet i inläggen eller bidrar härinne anser sig stå positionerade så högt att dom har fog bedöma andras betydelse för diskussionerna. Dom där höga hästarna borde du hoppa av.

  38. Andreas Nurbo Says:

    TM: If it walks like a duck, sounds like a duck, looks like a duck. It is a duck. För att inte vara feminist så är du otroligt lik en.

  39. Tuggmotstånd Says:

    Andreas Nurbo

    Okej. Vad i mina åsikter & tankar gör mig till en feminist?

    Att jag poängterar det rubbade och motsägelsefulla i att kritisera feminismen och dess ensidiga perspektiv när man själv hänger sig åt en minst lika ensidig debatt riktad mot män då eller?

    Eller är det min kritik gentemot det icke-trovärdiga i att ständigt förlöjliga och smutskasta kvinnofrågor samtidigt som man anser sig stå för jämställdhet?

  40. Mikael Says:

    @tuggmotstånd om nu genusnytt är lika ensidigt som feministerna. Kan du komma med lite kreativa förslag? Hur skulle en rättvis jämnställdhetssida se ut? jag e på om du bara förklara hur. Hur kan vi få kvinnojourerna att ta emot människor från båda kön när de existerande mansjourerna inte får en krona av staten?

  41. Gunnar Says:

    @Tuggmotstånd skrev 16 December 2010 kl 10:34:
    ”Det är alltid intressant när folk som mer sällan kommenterar själva innehållet i inläggen eller bidrar härinne anser sig stå positionerade så högt att dom har fog bedöma andras betydelse för diskussionerna. Dom där höga hästarna borde du hoppa av.”

    Så du anser att det är ens kommentarsfrekvens som avgör ens trovärdighet här?
    Inte hur mycket man läser, följer med, reflekterar, ställer det mot sin övriga erfarenhet / kunskap respektive mot andra källor etc.
    Du visar även en väldigt negativ attityd till de du ser kommenterar första gången, upplever jag!
    Är det därför du periodvis kommenterar så frekvent här?
    För då upplever du att du blir trovärdigare?

    Har man enligt dig inte heller rätt att komma fram till en egen personlig åsikt om vilken betydelse man tycker vissas inlägg (t.ex. dina) har för diskussionerna här?
    Vad tycker du då, ska man bara kunna basera en sådan åsikt på vad andra kommit fram till inom forskning, vetenskap eller hur problematiserar du detta?
    Vad har någon annans egna välgrundade personliga åsikt för något värde för dig?
    Tycker du den över huvud taget får existera, när den går emot ditt skrivande här?
    Har ingen rätt att bilda sig en uppfattning om dig och ditt skrivande samt framföra hur de uppfattar dig, om det går helt emot din egna självuppfattning?
    Hur kan du vara så 100% säker på att din egna självuppfattning är så fullständigt korrekt?
    Hur tror du att man utvecklar sin självuppfattning, om man fullständigt vägrar ta in andras åsikter, som inte stämmer med sin egen uppfattning, och reflektera över dessa andra åsikter?

    Jag anser att en god självuppfattning kan man bara skapa sig i relation till andra, där man reflekterar över de avvikelser som kommer fram mellan sin egna uppfattning om sig själv och andras uppfattning om en.
    Är man inte öppen det minsta lilla för andras uppfattning om en själv och det man uttrycker så anser jag att man har väldigt lite möjligheter att utveckla sin egna självuppfattning.
    Och då är ju personer som inte till 100% håller med en, värdefulla för ens egen utveckling🙂
    Och för att vara tydlig, JAG uppfattar inte dig TM speciellt öppen för andras uppfattningar, när de går emot dig!

  42. Elin J Says:

    @Mikael Lite konsekvens kanske? Förmågan att se att det kanske finns ett samband(=en könsstruktur) mellan yrken folk väljer istlf för att se det som att en man ”offrar sig för samhälle/familj” när de tar farliga jobb i gruvor, men när kvinnor jobbar inom lågavlönade sektorer så är det helt plötsligt deras fria val?

    Sarkastiska rubriker (ex. NY kvinnofälla hittad – JOBB!) kanske tilltalar de Genusnyttfrälsta, men om ni vill vinna över nytt folk så kanske det är en bra idé att tona ner på dem. Och, som TM ofta requestat: att ni går djupare i analyser än vad er näsa räcker.

    https://genusnytt.wordpress.com/2010/12/13/engelska-kvinnor-tjanar-mer-an-man/
    Inlägget t ex ovan stämmer ju. Om kvinnan väljer att inte skaffa barn och vara 20-nånting hela livet.

    Samhällsstrukturer drabbar både män och kvinnor, men PS tycks bara se de som drabbar män. De som vurmar för jämställdhet tenderar att se båda.

  43. Patrik (PP) Says:

    Grattis Tord!

  44. Tuggmotstånd Says:

    Mikael

    Om nu genusnytt är lika ensidigt som feministerna. Kan du komma med lite kreativa förslag? Hur skulle en rättvis jämnställdhetssida se ut? jag e på om du bara förklara hur. Hur kan vi få kvinnojourerna att ta emot människor från båda kön när de existerande mansjourerna inte får en krona av staten?

    Det handlar inte ”om”. Det är så. Men visst kan du/ni få lite konstruktiva förslag på ämnen att belysa:

    Till en början: inse att det inte lönar sig att smutskasta/förlöjliga feminism & feminister och genusvetenskap i det långa loppet. Istället ökar det motsättningar och förståelsen parterna emellan och ökar det ojämställda förhållandena.

    Istället för att ägna 95% av bloggen åt att håna och orera över kvinnofrågornas omfattning i sensationsmedia (vilket oftast är referensen härine) – så borde man ägna sig åt att faktiskt belysa den obelysta halvan vilket denna blogg egentligen ämnar göra som jag förstått det. Hur gör man då detta?

    Jo, här kommer ett antal förslag på ämnen och problematiserande frågor som man kan ställa sig när man analyserar och diskuterar dessa. Det kräver förstås både bakgrundskunskap, analytisk förmåga och ett intresse. Men det borde väl rimligtvis ni också ha som kämpar för mäns villkor och förutsättningar.

    Män är överrepresenterade i dödsfall i trafiken i Sverige.

    Män mellan 18-24 år kör betydligt mer farligt både för egen del och andras i trafiken rent generellt. Eftersom vi vet att det är ett gäng manliga, äventyrliga, trafikanter som har ett riskbeteende som bidrar till död och trafikolyckor bör man ifrågasätta vilka normer och värderingar som bidrar till att dessa unga män kör så pass äventyrligt och farligt.

    Män är överrepresenterade i självmordsstatistiken.

    Detta trots att kvinnor anses vara mer diagnosticerade med depressioner och äter antidepressiva mediciner i betydligt högre grad än män. Mycket tyder på att kvinnor söker hjälp oftare och snabbare och har lättare för att tala om psykisk ohälsa. Kan detta ha med synen på manlighet och mannen som stark & handlingskraftig att göra, att erkänna sig svag och sjuk går nämligen sällan ihop med den bilden.

    Följdfrågor är:
    Varför söker inte män hjälp i samma utsträckning?
    Får dom inte en hjälp som hjälper?
    Varför är självmordsförsök vanligare bland kvinnor, men beskrivs oftast som ett rop på hjälp medan män däremot oftare lyckas med självmorden när de väl bestämt sig för att avsluta sitt liv?
    Varför mår män så dåligt?

    Män riskerar att bli misshandlade av sen tidigare okända gärningsmän i betydligt större utsträckning än kvinnor. Ändå upplever kvinnor större rädsla för att bli utsatt för våld.

    – Varför slåss män?
    – Varför upplever kvinnor en ofta ej motiverad rädsla kring våld, medan det är tydligt att männen är överrepresenterade både som offer och gärningsmän i misshandelsfall som drabbar män.

    Om Skola och utbildning. Det finns skillnader både i betyg och högre studier hos pojkar och flickor.

    Följdfrågor som man kan skriva om.
    Varför har pojkar mindre studiemotivation?
    Varför har pojkar lägre betyg?
    Varför ”nöjer” sig många pojkar med yrken som inte kräver någon eftergymnasial utbildning?
    Varför läser färre killar än tjejer vidare på högskola?

    Om yrkesliv och arbetsliv.
    Vilka faktorer är det som bidrar till att män i högre utsträckning än kvinnor når chefspositioner inom näringslivet?
    Har kvinnor något att lära av män inom detta område?
    Hur kommer det sig att män riktar sig i större utsträckning mot naturvetenskapliga ämnen, fordon, byggnadssektor och elsektor?

    Sexköp & Prositution.
    Män konsumerar mer sexuella tjänster än kvinnor generellt (åtminstone i Sverige). Hur kommer sig detta? Varför?

    Upplevelse av frustration gentemot kvinnor i dejting/raggning

    Många män är frustrerade och menar att det ställs konservativa, traditionella och jämställda förväntningar och krav på mannen till att ta initiativ till dejting och inleda i raggningssituationer.

    Är det verkligen så?
    Är kvinnor så dåliga på att ragga?
    Förstår man kanske inte varandras signaler?
    Upplever killar en större press än de faktiskt har?

    Ja – det var några (väldigt många) förslag på hur ni kan rikta in er på att ”Belysa den obelysta halvan” istället för att spilla tid på att vara frustrerade över att media tar upp kvinnofrågor jämt. Det är ju direkt kontraproduktivt att göra det här också, vilket borde vara uppenbart.

  45. prinsessan Says:

    Hahaha ”kränkhetsmani”. Vilket fantastiskt ord!

    Hans motivering synliggör ju verkligen bara att han inte har en aning om vad feminism är. Synd tycker jag.

  46. prinsessan Says:

    Förresten.

    SUPERBRA inlägg av Tuggmotstånd nyss!!

    Jag har länge tänkt samma tanke. Den här bloggen gör inte ett dugg för att belysa den obelysta halvan, som den så fint utger sig för att göra.

    Så därför borde ni som faktiskt VILL belysa den obelysta halva verkligen läsa och ta till er av det som Tuggmotstånd nyss skrev.

    Den här bloggen, Pär, hittar fel på varenda artikel som tar upp problem som är kopplade till kvinnor på något sätt. Och hackar ned på de åtgärder som görs då kvinnor drabbas av något i egenskap av att de är kvinnor. Och – icke att förglömma – hackar ned på feminister så mycket det bara går.

    Därför blir dagens ord: KONTRAPRODUKTIVT. Tack för det Tuggmotstånd.🙂

    Själv skulle jag för tillfället vilja rekommendera:

    http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/03/54/31/93c7f12d.pdf

    http://www.fof.se/tidning/2005/6/braket-om-valdet

    http://www.vr.se/download/18.320a86de108dcd98cbc8000516/Genusforskning+i+korta+drag.pdf

  47. leifer Says:

    Jack

    ”Tänk dig själv om du inte kunde tänka rationellt och samtidigt är rationalitet det som folk kräver av dig. Det vore som att be en enbent man att springa. Varför be om det omöjliga? Är det inte förolämpande? ”
    osv

    Skulle vara intressant om du utvecklade detta ytterligare, och ex hur då då ser på män som är känslostyrda, inte kan tänka rationellt. Var finns dom?

    Också om du menar att de mer feminina kvinnorna förtrycks av feminismen. För ofta ser man ju förespråkare (kvinnor) som använder typiskt manligt språk, gapar och skriker, är vulgära etc etc. Om nu feminismen vill ha ett mer feminint samhälle.

    I ett internationellt perspektiv brukar väl svenska kvinnor anses vara ganska okvinnliga, och svenska män omanliga.

    Man undrar då vad feminismen egentligen vill.

  48. Nitti Says:

    @ Prinsessan 16 December 2010 kl 14:25
    Du kan ju inte förvänta att alla är lika upplysta som du🙂 Han är ju bara en man också (ironi, jag vet att feminister har svårt att förstå sånt)

  49. Mikael Says:

    @Tuggmotstånd, Tack för ett långt och uttömmande svar. Tyckte det var nästan perfekt bortsett från att barnaspekten saknades. Det kan bli lite bittert ibland från vissa män mig inkluderat mig själv, folk blir brända av kvinnor och tar ut det över hela könet… Manlig utsatthet kan aldrig bli ett fokus så länge vi inte slutar jämföra och ta av oss offerkoftorna, feminismen nuförtiden har gjort så mycket fel men vi män som värnar om kvinnor och män behöver inte falla i samma grop. När jag är sånt här genustroll i den lägre medleåldern så fastna jag speciellt för det här med dejting svängen och hur stereotyp den fortfarande är. forts…

  50. Jack Says:

    leifer,

    ”hur då då ser på män som är känslostyrda”

    De feministiska slagorden att män förtrycker kvinnor med rationalitet skulle jag tolka som att även känslostyrda män är förtryckta av den rationalitet som bara andra har. Och även om du inte frågar om det skulle jag också se det som att kvinnor med rationalitet förtrycker de som är mer begränsade rationellt. Som du märker går min tolkning ifrån feminismens könsuppdelning, och fokuserar på rationaliteten och individer, men feminismen belyser att det framförallt är män som är rationella. Man kan alltså återigen se att feminismen går samma ärende som traditionalisten när den belyser kvinnors emotionalitet, skillnaden är att feministen explicit beskyller mannen för detta genom att svartmåla honom som förtryckare. Feministen skiljer sig från traditionalisten genom att mer explicit (men inte helt) föra linjen att mannen skall vara det skyldighållna könet så att kvinnan kan fortsätta vara det kriminella.

    ”Också om du menar att de mer feminina kvinnorna förtrycks av feminismen”

    Jag fokuserar resonamanget utifrån ämnet i mitt inlägg. Om man ser det som att feminin är att brista i rationalitet så skulle ju den genusvetenskapliga och feministiska utsagan att män förtrycker kvinnor med rationalitet påföra att feminina kvinnor förtrycks speciellt av rationalitet. Men förtryckts de av feminism? Leder feminism till rationalitet eller är det kopplat till rationalitet? Nej är mitt intuitiva svar, tvärtom. Därmed inte sagt att femininitet i bredare mening är positivt i ett samhälle som är feministiskt i bredare avseende. De stora och direkta förlorarna i ett feministiskt samhälle är dock pojkar och män som befinner sig i ett främmande och hostilt samhälle. De feminina kvinnorna drabbas endast sekundärt av detta.

  51. Carl Magnus Says:

    Jack,

    Du är helt klart något på spåret här. Har gått exakt i dessa tankar själv. Det är ju så extremt tydligt att feministerna hela tiden brister i logik och att det så att säga inte finns några höga krav på logiskt tänkande. Extra tydligt ser man ju detta hos en del feministiska bloggare. Men man kan ju liksom inte förändra denna avsaknad av logik men lite krav bör man ju kunna ställa på dem som gapar och syns mest. Sen kan man fundera på vilka styrkor som finns hos de som är mer känslostyrda. Jag hävdar att vi alla är känslostyrda men att en del har en mer utvecklad förmåga att se helheter, reflektera och dra slutsatser utifrån ett bredare spektrum.

  52. leifer Says:

    TM

    Ditt inlägg med problemformuleringar är bra att ta upp med samtidigt känns dom både vinklade och feministiska. Svenska män har blivit grundlurade av feminismen i Sverige, med snack om genus, när det istället är en enormt sexistisk rörelse. En rörelse som inte är beredd att lyssna eller kompromissa. Den har kört över männen, att försöka bjuda in till samtal med feministiska formuleringar är för sent nu. Fler män har börjat vakna, men även kvinnor. Feminismen har lovat runt men hållit tunt.

  53. leifer Says:

    Jack

    Tycker du ändå är väldigt otydlig. Stödjer du feminismen? Jag inser mer och mer att feminismen luras, den har ett löfte om frihet och pratar om genus, men i praktiken så är det en rörelse enbart för kvinnor.

    Kvinnor må ha blivit friare, dom kan klä sig som män, uppföra sig som män, eller också som mer feminina kvinnor.

    Män har hamnat i en märklig sits där allt han gör egentligen är fel. Är han för maskulin, är det fel, liksom för feminin. Det gäller beteende, klädstil m.m. De heterosexuella männen har blivit väldigt ofria i sin könsroll. När man ta upp detta med feminister så menar dom att männens frigörelse är deras egen sak. Men hur stämmer det då med att feminismen numera är lika med jämställdhet? Svenska männen måste vakna och inte accepterade att bli trampade på från alla håll.

  54. Jack Says:

    Carl Magnus,

    ”Jag hävdar att vi alla är känslostyrda men att en del har en mer utvecklad förmåga att se helheter, reflektera och dra slutsatser utifrån ett bredare spektrum”

    Instämmer, det finns till exempel också kanske mer och fler bland män som har för lite irrationell preferens i sina beslutsprocesser. Men det är ju inte svartvitt. Minns t ex en berättelse om en brandman i ett brinnande hus som plötsligt fick känslan av att något var fel och kallade ut hela laget utan att veta varför. Strax därefter skedde någon sorts ”eldexplosion” eller hur det var. Först senare fick han förklaringen att det varit en viss annan färg på lågorna han sett vilket han inte medvetet uppmärksammat och rationaliserat över men som sänt en känsla genom kroppen. Man behöver lyssna på både och. Det är förstås möjligt att han var galen och att detta sammanföll av slump…men poängen består, man behöver båda benen för att springa.

  55. Jack Says:

    leifer,

    Håller med. Feminismen luras definitivt. Jag plockade ett russin.

  56. Shastra Says:

    @Tuggmotstånd

    Till en början: inse att det inte lönar sig att smutskasta/förlöjliga feminism & feminister och genusvetenskap i det långa loppet. Istället ökar det motsättningar och förståelsen parterna emellan och ökar det ojämställda förhållandena.

    Helt fel. Självklart lönar det sig att förlöjliga genusvetenskap som inte är riktig vetenskap, liksom att smutskasta senare tiders feminism som är ren könsrasism och ingenting annat. Alternativet innebär ju en sorts acceptans av dumheterna. En motsättning och ett avståndstagande gentemot genusvetenskap är bara att applådera, precis på samma sätt som en motsättning mellan riktig medicin och kvacksalveri (t.ex. homeopati) är önskvärd, och på samma sätt som det är sunt att hålla isär t.ex astronomi och astrologi.

    Tramsvetenskap förtjänar ingen respekt. Alls.

    Du får pluspoäng dock för att du kom med en lång lista med konstruktiva förslag på ämnen att ta upp. En hel del av det du tar upp är dock rena självklarheter som sedan länge har kända biologiska förklaringar.

  57. leifer Says:

    TM

    Du pratar om att du är kritisk mot feminism, sen är du helt tyst i din kritik av densamma. Av dina 1000-tals inlägg senaste månaderna så går det inte att spåra en uns av kritik från dig. Istället har dina inlägg blivit alltmer radikalt feministiska för varje gång du skriver.

  58. leifer Says:

    Shastra

    ”Du får pluspoäng dock för att du kom med en lång lista med konstruktiva förslag på ämnen att ta upp. ”

    Om du läser listan en gång till så kommer du se att det är problemformuleringar som är väldigt feministiska. Det är igen männen som ska problematiseras och skuldbeläggas. Jag litar inte på att en förutsättningslös och fri debatt kan ske i detta med feminister. Dom har förbrukat allt förtroende från min sida och jag vill inte bli förnedrad mer.

  59. Tuggmotstånd Says:

    prinsessan

    Danke schön.

    Nej – den gör inte ett dugg för att belysa den obelysta halvan, istället hänger den sig åt att på heltid smutskasta, håna och nonchalera problem som drabbar kvinnor vilket är direkt motstridigt med att anse sig stå för jämställdhet.

    Det blir nästan tragikomiskt när man ser på det.

    Mikael

    @Tuggmotstånd, Tack för ett långt och uttömmande svar. Tyckte det var nästan perfekt bortsett från att barnaspekten saknades. Det kan bli lite bittert ibland från vissa män mig inkluderat mig själv, folk blir brända av kvinnor och tar ut det över hela könet… Manlig utsatthet kan aldrig bli ett fokus så länge vi inte slutar jämföra och ta av oss offerkoftorna, feminismen nuförtiden har gjort så mycket fel men vi män som värnar om kvinnor och män behöver inte falla i samma grop. När jag är sånt här genustroll i den lägre medleåldern så fastna jag speciellt för det här med dejting svängen och hur stereotyp den fortfarande är. forts…

    Tack tack. Jo, jag utelämnade barnaspekten av en orsak. Nämligen att den faktiskt (förvånansvärt nog) diskuterats härinne. Men när den väl diskuteras så får man aldrig problematisera våra föreställningar om moderlighet, kvinnlighet respektive manlighet och hur detta inverkar på exempelvis mäns problem att anses som fullvärdiga föräldrar i vårdnadstvister.

    Leifer

    Ditt inlägg med problemformuleringar är bra att ta upp med samtidigt känns dom både vinklade och feministiska. Svenska män har blivit grundlurade av feminismen i Sverige, med snack om genus, när det istället är en enormt sexistisk rörelse. En rörelse som inte är beredd att lyssna eller kompromissa. Den har kört över männen, att försöka bjuda in till samtal med feministiska formuleringar är för sent nu. Fler män har börjat vakna, men även kvinnor. Feminismen har lovat runt men hållit tunt.

    Vad är vinklat och vad är feministiskt?
    SKulle vara VÄLDIGT intressant att veta.

    Shastra

    Helt fel. Självklart lönar det sig att förlöjliga genusvetenskap som inte är riktig vetenskap, liksom att smutskasta senare tiders feminism som är ren könsrasism och ingenting annat. Alternativet innebär ju en sorts acceptans av dumheterna. En motsättning och ett avståndstagande gentemot genusvetenskap är bara att applådera, precis på samma sätt som en motsättning mellan riktig medicin och kvacksalveri (t.ex. homeopati) är önskvärd, och på samma sätt som det är sunt att hålla isär t.ex astronomi och astrologi.

    Nej – det lönar sig inte och det är dags att ni fattar det. Genom att smutskasta, förlöjliga, håna och direkt bete sig som små frustrerade och rabiata småbarn gentemot allt som handlar om kvinnor – så framstår ni inte precis som jämställdhetsivrare. Snarare tvärtom.

    Dessutom skulle jag vilja veta vad som är så hemskt med genusvetenskap och vad som diskvalificerar det som vetenskap. Men du kanske menar att könsrollerna är helt och fast biologiskt satta och att det inte finns några maktförhållanden överhuvudtaget mellan kvinnor & män?

    Tramsvetenskap förtjänar ingen respekt. Alls.

    Är det tramsvetenskap för att du inte håller med, eller?😀

    Du får pluspoäng dock för att du kom med en lång lista med konstruktiva förslag på ämnen att ta upp. En hel del av det du tar upp är dock rena självklarheter som sedan länge har kända biologiska förklaringar.

    Vad av det jag tog upp har sedan länge kända biologiska förklaringar? Du får gärna referera till dessa biologiska förklaringar med vetenskapliga källor också, när du ändå håller på.

    leifer

    Du pratar om att du är kritisk mot feminism, sen är du helt tyst i din kritik av densamma. Av dina 1000-tals inlägg senaste månaderna så går det inte att spåra en uns av kritik från dig. Istället har dina inlägg blivit alltmer radikalt feministiska för varje gång du skriver.

    Vad är det du inte förstår i att jag anser att radikalfeminismen är ensidig, mansföraktande och onyanserad – på exakt samma sätt som Pär Ströms ”jämställdism”/radikala antifeminism.

    Om du fortfarande tvivlar, var god läs:
    http://tuggmotstand.wordpress.com/2010/11/16/den-utdoende-feminismen/

    Leifer

    Om du läser listan en gång till så kommer du se att det är problemformuleringar som är väldigt feministiska. Det är igen männen som ska problematiseras och skuldbeläggas. Jag litar inte på att en förutsättningslös och fri debatt kan ske i detta med feminister. Dom har förbrukat allt förtroende från min sida och jag vill inte bli förnedrad mer.

    Jag skuldbelägger inte män någonstans i listan. Varför är det så hemskt att problematisera mäns beteenden?

    Jag är för övrigt inte någon feminist. KAN du TRYCKA in det i ditt huvud någongång?!. OM det inte går upp för dig snart anser jag fan att Mallin Wollin har vissa poänger i begreppet ”manströg”.

  60. leifer Says:

    TM

    ”Jag skuldbelägger inte män någonstans i listan. Varför är det så hemskt att problematisera mäns beteenden? ”

    Många av dina problemformuleringar är vinklade/ensidiga. Du puttade in egna åsikter i dina frågor. Dessutom problematiseras ALDRIG kvinnor och kvinno-kultur i Sverige, eller hur? Så motfrågan blir, är det så hemskt? Män har man ju nu granskat kritiskt ganska länge, kanske dags nu att skifta fokus till mot kvinnor? Är du med på det!? Jag ser massor av beteende hos kvinnors idag som man kan ”problematisera”! Men i det fallet vore det mer intressant att höra dina åsikter och det du fått höra på alla genuskurser när det gäller kvinnor, även om jag misstänker att inte ett ”ont” ord har sagts om kvinnor.

    Jag är för övrigt inte någon feminist. KAN du TRYCKA in det i ditt huvud någongång?!. OM det inte går upp för dig snart anser jag fan att Mallin Wollin har vissa poänger i begreppet ”manströg”.

    Är väl få om någon i hela världen som läst så många inlägg du skrivit här på forumet som jag + din egen blogg. Ändå lyser din kritik mot feminismen med sin frånvaro och din retorik allmänt är en kopia av svenskfeminism. Detta ditt stycke nu inkl ”manströg” minskar inte precis den bilden, tvärtom. Jag har dessutom aldrig kallat dig feminist explicit, så inte denna gång heller.

  61. Gunnar Says:

    @Tuggmotstånd skrev 16 December 2010 kl 13:38:
    ”- Till en början: inse att det inte lönar sig att smutskasta/förlöjliga feminism & feminister och genusvetenskap i det långa loppet. Istället ökar det motsättningar och förståelsen parterna emellan och ökar det ojämställda förhållandena.”

    Men att smutskasta och förlöjliga allt som män och mansrollen står för anses tydligen OK och lönande av den feminism och genusvetenskap som hörs och ses effekterna av i samhället!

    ”Män mellan 18-24 år kör betydligt mer farligt både för egen del och andras i trafiken rent generellt.”

    Följer du inte med här i GenusNytt:
    https://genusnytt.wordpress.com/2010/12/14/unga-man-kor-inte-farligt/

    ”- Män är överrepresenterade i självmordsstatistiken.”
    ”Följdfrågor är:”
    ”Varför söker inte män hjälp i samma utsträckning?”
    ”Får dom inte en hjälp som hjälper?”

    Flera undersökningar från samhällets olika instanser visar att kvinnor får både psykologhjälp, annan vård och sjukskrivning i stor omfattning när de söker för att de mår dåligt, medan männen i samma situation får mycket lite hjälp / stöd från samhällets sjukvård.
    Så frågan är inte varför män inte söker vård, utan varför samhället inte i samma utsträckning ger stöd åt män!
    http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/19/vem-bryr-sig-om-diskrimineringen-av-man-inom-sjukvarden

    Vi tiger ihjäl de knäckta killarna:
    http://www.expressen.se/1.2173714

    ”- Varför slåss män?”
    Män slåss inte generellt, det är även här en minoritet män som slåss, ofta beroende på utanförskap dvs samhället har inte lyckats integrera dessa inom sig!

    ”Varför har pojkar mindre studiemotivation?”
    ”Varför läser färre killar än tjejer vidare på högskola?”
    ”Varför har pojkar lägre betyg?”

    Har pojkar mindre studiemotivation? (I en studiemiljö som är inkluderande även för pojkar!)
    – Pojkar får väsentligt lägre slutbetyg än flickor i matematik, svenska och engelska i förhållande till vad de presterat på nationella proven, visar en nästan 10 år lång studie:
    http://www.dn.se/nyheter/flickors-betyg-hojs-mest-1.495958
    Vi har även en skola som under många års tid anpassats för flickors sätt att studera och fungera i skolan, samt grundskolan har en väldig kvinnodominans med få manliga förebilder för pojkarna samt få män som direkt påverkar studiemiljön inom skolan.

    – Låt pojkar få lyckas i skolan:
    http://www.pellebilling.se/2010/11/lat-pojkar-fa-lyckas-i-skolan/

    – Det ses som ett problem som måste åtgärdas så fort pojkar är bäst i en skola:
    https://genusnytt.wordpress.com/2010/02/17/pojkar-var-bast-skolverket-ska-atgara-problemet/

    En problematisering kring skolan: Tio orsaker till kvinnoskolan:
    http://andersbwestin.wordpress.com/2009/04/14/tio-orsaker-till-kvinnoskolan/

    m.m. ….

    Så TM även om din ambition kanske var bra så är det du skriver från början rejält vinklat åt det negativa för männen / pojkarna, anser jag!
    Du tar i dina förslag upp formuleringar som innefattar fördomar mot män, vilka den feminism och genusvetenskap som hörs i samhället försöker få till att det är fakta och sanningen.
    Det blir svårt att föra en sund diskussion när även du som framhäver dig som så djupt utbildad och påläst inom området (då även om mäns situation) i dina ”konstruktiva förslag” för jämställdhetsdiskussionen i den här bloggen kommer med så vinklade och förutfattade påståenden om män / pojkar, upplever jag!

  62. leifer Says:

    TM, var kanske otydlig, jag saknar alltså kritik från dig mot feminismen HÄR, på denna blogg. Din egen blogg verkar snarare vara skriven av en annan person.

    Ser dock mycket fram emot din redogörelse för hur man problematiserar kvinnor i genuskurserna du varit på, liksom de genusmaterial du läst (som du ju försvarar så hårt)!

  63. krakel Says:

    Apropå kränkhetsmani, detta lysande ord, så lyssnade jag på SR P1 idag, och programmet ”Kulturradion K1”. Det var helt ok lyssning helt tills Lena Andersson blev intervjuad om att hon menade att alla önskar barn men egentligen är folk dumma i huvudet som vill det. Härlig genusretorik (dvs halmgubberetorik). Av en tillfällighet har Erik hos sig gjort ett inlägg om just Lenas idéer om barnafödandets ondska. Här: http://aktivarum.wordpress.com/2010/09/17/lena-andersson-demografisk-hardsmalta-del-1/

    Här är SR länken: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3050&artikel=4229088

  64. Gunnar Says:

    Jag skrev en lite längre kommentar till TM men fick då följande:

    Gunnar säger: Din kommentar inväntar granskning.
    16 December 2010 kl 22:23

    Har troligen med för många länkar, men hoppas den dyker upp efter granskning ändå…

  65. Tuggmotstånd Says:

    Leifer

    Aja. Jag har gett en längre förklaring till varför jag inte är feminist och varför jag anser att kritik gentemot såväl feminism som den jänställdism som förs härinne är berättigad.

    http://tuggmotstand.wordpress.com/2010/12/17/darfor-ar-jag-inte-feminist/

  66. leifer Says:

    TM

    Med risk att bli tjatig, repeterar.
    Ser dock mycket fram emot din redogörelse för hur man problematiserar kvinnor i genuskurserna du varit på, liksom de genusmaterial du läst (som du ju försvarar så hårt)!

    Väldigt vad tyst du blev…

Kommentera

