Ut med äldre vita manliga läkare!

by

Vid Läkarförbundets årliga riksstämma i december anlade ordförande Eva Nilsson Bågenholm ett genusperspektiv på läkare och deras situation. Hon såg ett stort problem i den traditionella bilden av en läkare som en man i vit rock.

”Man talar fortfarande om läkaren som en man, trots att 48 procent av kåren består av kvinnor och runt 70 procent av studenterna på läkarutbildningen är kvinnor. Det måste vi hjälpas åt att ändra på”, sade hon till den kvinnodominerade publiken enligt denna artikel i Dagens Medicin.

En kommentar är att det ju verkar vara ett i högsta grad övergående problem. Låt se nu … om 48 procent av läkarna redan idag är kvinnor, och 70 procent av läkarstudenterna är kvinnor, hur kommer genussituationen i läkarkåren att se ut om 10 år? om 20 år? Borde inte Eva Nilsson Bågenholm vara orolig för männens plats i läkarkåren? Hennes siffror utgör ett exempel på det framväxande matriarkatet Amazonia. Om man till den tilltagande feminiseringen av läkarkåren lägger det faktum att en förkrossande majoritet av sjuksköterskorna och undersköterskorna är kvinnor så går vi mot en situation där man får använda kikare om man ska få syn på en karl i vården.

Nilsson Bågenholm klagade också i sitt anförande på att både Läkarförbundets och Svenska läkaresällskapets lokaler är ”översållade” av bilder på ”äldre vita män”.

Jag kan se det framför mig – oljemålningar från början av seklet och kanske ännu äldre. Det är bara det att dessa målningar speglar en historisk situation. Det var så då. Och med tiden lär det ju bli mest kvinnor på väggarna, om de fortsätter att sätta upp bilder på framstående läkare.

Intressant nog klagade Läkarförbundets ordförande inte bara på att bilderna visar ”män”, utan på att de visar ”äldre vita män”. Här dyker det upp en tendens till både ålders- och rasdiskriminering. Är det något fel att ha en hög ålder? Är det något fel att vara vit? Om ”äldre vita män” utmålas som något negativt, är då ”yngre färgade kvinnor” det ideal som vi ska sträva efter?

”Vi borde köpa ett nytt fräscht hus och skapa en ny bild”, sade Eva Nilsson Bågenholm. Ska de äldre vita manliga läkarna osynliggöras nu i en köns-, ålders- och rasrazzia bland tavlorna?

Sen är det mera synd om kvinnliga läkare än manliga. Läkarförbundets ordförande hänvisade till en undersökning som visar – surprise! – att de kvinnliga läkarna mår sämre än de manliga. Dagens Medicin skriver:

”Kvinnliga läkare uppger sig ha nedsatt psykisk hälsa i nästan dubbelt så hög utsträckning som de manliga. Flera andra ohälsofaktorer som exempelvis ihållande trötthet, värk och obalans mellan arbete och fritid är betydligt vanligare bland kvinnorna i kåren.”

Det kommenterar Eva Nilsson Bågenholm med att så är det minsann inte bara för kvinnliga läkare utan för alla kvinnor i samhället. Jag antar att hon menar att det beror på kvinnors omfattande dubbelarbete och att de får ta huvudansvaret och dra det tyngsta lasset (kärt barn har många namn). Som de flesta läsare av GenusNytt vet är det där med kvinnors dubbelarbete en myt.

Jag blir alltid misstänksam när jag hör om en undersökning som säger att kvinnor mår sämre. Detta av två skäl:

1. Det ligger i den manliga könsrollen att bita ihop och låta bli att klaga.
2. I decennier har kvinnor fått höra av det genusindustriella komplexet att de mår sämre. Många är uppväxta med det. Då ligger det ju nära till hands att känna efter lite extra och komma fram till att ”ja, jo, faktiskt, jag mår nog lite dåligt”.

Detta utesluter förstås inte att kvinnor ibland faktiskt mår sämre. Men, som sagt, misstänksam bör man vara, inte minst mot bakgrund av att genusrelaterad forskning för det mesta utförs med feministiska förtecken.

Läs mer här. Tack för tipset, Rodrigo!

För övrigt, en huvudsakligen kvinnlig läkarkår är inte utan problem för den manliga halvan av befolkningen. Se notisen nedan ur Aftonbladet.

14 svar to “Ut med äldre vita manliga läkare!”

  1. Hanen Says:

    Det är väl otroligt märkligt! Oavsett vad det handlar, vilket yrke det gäller, eller vilket sammanhang som diskuteras så låter det alltid likadant: kvinnor mår sämre än män. Ja, kvinnor mår till och med jättedåligt och otroligt mycket sämre än män. Alltid.

    Ibland funderar jag på om svenska kvinnor faktiskt är mycket svagare, oroligare och mindre tåliga för livet än män. Det är i alla fall den bild man får av den svenska kvinnan när man lyssnar på alla dessa feminister och deras genusinriktade undersökningar.

    Men sanningen är väl snarare den att kvinnor redan från barnsben får lära sig att prata och reflektera kring sina känslor. Detta tillsammans med mångårig feministisk indoktrinering har lärt den svenska kvinnan att ständigt känna efter och se sig själv som ett konstant offer här i livet.

    Man behöver bara läsa på diverse unga tjejers bloggar. Då kan man konstatera att majoriteten av inläggen går ut på att gnälla och tycka synd om sig själv. Det är fan tragiskt att beskåda.

  2. Uffe Says:

    Denna artikeln borde du läsa:

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/dokusapa/letsdance/article8408662.ab

  3. Leif Says:

    Ja, om man ser sin omvärld med feministiska glasögon kan det bli så här. Fakta hjälper helt enkelt inte för sådana människor.
    Ann-Charlotte Marteus skrev en artikel i Expressen om hur synd det är om tjejer för att de äter för mycket Alvedon.
    http://www.expressen.se/nyheter/1.2269668/ann-charlotte-marteus-drabbas-inte-av-pillerpanik
    Hon talar där om den ”mansdominerade läkarvetenskapen” och dess sammansvärjning gentemot tjejerna. Höjdpunkten blir dock den bild hon förmedlar från ett apotek:
    ”Bara tanken på att någon snubbe på Apoteket skulle stå och skaka myndigt på huvudet åt invacklande flickor med vita ansikten och sammanbitna tänder – för flickornas egen skull, till råga på allt – är faktiskt lite motbjudande.”
    I mina öron är en snubbe en MAN. Någon mer än Marteus som håller för troligt att den du möter på ett apotek med största sannolikhet är en MAN???
    Dessutom: Nu börjar man forska på honmöss när det gäller smärtlindring. Givetvis är det en kvinna som börjat med denna forskning.
    ”Tidigare har man – surprise, surprise – nästan bara smärtforskat på mushannar.” påpekar Marteus konspiratoriskt.

  4. Info Says:

    ÄLDRE VITA (SVENSKA) MÄN

    ”Nilsson Bågenholm klagade också i sitt anförande på att både Läkarförbundets och Svenska läkaresällskapets lokaler är ´översållade´ av bilder på ´äldre vita män´.”

    Hur Läkaresällskapets lokaler ser ut inifrån vet jag inte, men jag har god erfarenhet av porträtturvalet i andra, vetenskapliga lokaler. Där förekom – åtminstone intill helt nyligen – mycket riktigt porträtt av ÄLDRE, svenska män.

    Porträtten föreställer tidigare institutionschefer. Att dessa – fruktansvärt nog – är ÄLDRE sammanhänger med, att porträtten i regel målats i samband med vederbörandes pensionering. En oskyldig tradition och hedersbetygelse utan sexistiska undertoner. Lik den ännu inte ifrågasatta traditionen att utge s.k. vänböcker, när en institutionschef går i pension.

    Men här dagens glädjeämne:

    HURRA! – får vi nog höra från många tidningars kulturredaktioner idag. Kulturrådets förslag till skattestöd till påstådda kulturtidskrifter följer nämligen exakt samma riktlinjer som den tidigare vänsterregeringens.

    Som kultur räknas t.ex. fortfarande innehållet i ”ÅRETS KULTURTIDSKRIFT 2010”, den heterohatande, queerfeministiska tidskriften FUL (med en närmast obefintlig upplaga utanför RFSL/RFSU, riksdagshuset och tidningsredaktionerna). Ni hittar den förstås på nätet. Tillerkänns kr 100.000:-.

  5. David Holman Says:

    Jag har två teorier kring detta, den första är: tjejer är svagare och mår sämre för att de har ett svagare psyke. Denna tror jag inte på så mycket men nog fan börjar den locka.
    Den andra bygger på en studie som visar att om du ber försökspersoner att stoppa ner handen i isvatten och fokusera på känslorna kring detta kommer försökspersonen inte klara av att hålla handen i vattnet lika länge som om man bad personen att fokusera på det faktiska, alltså ”det smärtar för att min arm är i isvatten”. Detta gäller dock endast kvinnor, män hade detta en mindre eller ingen effekt på. Så när man ber tjejer och kvinnor idag att ”känna efter” och ”vad känner du” istället för att fråga dem ”vad händer” och ”vad gjordes”. Inte konstigt tjejer och kvinnor mår dåligt!

    Leifer
    Den forskning som har bedrivits kring smärtlindrande har nu visa sig vara mer effektiv för män än för kvinnor faktiskt. Så det är ju kanske lite legitimt då att försöka ta fram medicin bättre anpassad för kvinnor. Frågan är hur feminister och genusvetare tar till sig detta, det går ju lite emot ”könet är en social konstruktion” samtidigt som det bekräftar deras värsta konspirationer (som du var inte och rörde vid).

  6. Nitti Says:

    Kan man vara så dum i huvudet att man tar över amerikanska tankar utan att anpassa dem till Sverige???
    ”Äldre vita män”. Svenskar är vita, tycker man det är fint eller ej.
    Man får bara finna sig i det!

  7. Toddan Says:

    Vetenskapliga studier visar att kvinnor faktiskt är mer smärtkänsliga än män rent fysiologiskt, tvärt emot schablonbilden av kvinnor som härdiga och smärttåliga bla tack vare barnafödsel etc. Jag tror även kvinnor är mer gnällbenägna, det är något som odlats fram i evolutionen. Kvinnor är fysiskt svagare och har i högre grad än män som överlevnadsmekanism att ”skvallra” om dom känner sig utsatta för fara eller hot, och en högre utvecklad social kompetens för att få som hon vill. Detta tror jag indirekt leder till att kvinnor bättre kan beskriva hur dom mår, och målar man ut sig som offer kan man få en massa gratisfördelar. Män, kan ej förvänta sig lika stor hjälp från andra genom att att skvallra eller gnälla, en man är fysiskt stark och anses ska klara sig själv, även detta har odlats i evolutionen. Kvinnor som mår dåligt ”prataromdet” mer än män.

  8. Gonzo Says:

    Nu är det synd om kvinnorna igen

    ”Vi tjejer kan aldrig tävla mot killarna”
    Alexandra Pascalidou tror att män har fördelar

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/dokusapa/letsdance/article8408662.ab

    ”Alexandra menar att det inte alls är oväntat att två tjejer får sämst poäng i ”Let’s dance”.

    ”– Det finns en mängd flickidoler, vi kan aldrig tävla mot dem, säger hon.”

    Om det funnits unga tjejer som varit ”pojkidoler” så hade hon rasat över att det var sexistiskt. Unga och vackra tjejer som vinner, utseendet avgör.
    Inte en tanke på hur killarna upplever det att bli objektifierad.

    – Vi tjejer bedöms givetvis hårdare, det är alltid högre förväntningar på oss. Vi ska vara rörliga i höften och ditten och datten.”

    Jepp som vanligt bedöms tjejer hårdare, så är det väll alltid??
    Ständigt denna floskel när tjejer misslyckas. När det går bra för tjejer så är tjejer bättre än killar, punkt slut.

    ”– Vi tjejer kan inte tävla mot Rybak, Bagge, Weise och Ranelid. De har sina trogna fans som röstar på dem oavsett om de dansar som kylskåp.”

    Det har knappast något med könet att göra, det handlar snarare om att dom har fler trogna fans. Tänk om någon av våra unga, vackra och framgångsrika kvinnliga idrottare tex Charlotta Kalla skulle ställa upp.
    Hon skulle garanterat få många röster även om hon inte kan dansa.

  9. Gonzo Says:

    Jag misstänker att program som Idol och Lets dance har flest kvinnliga tittare vilket kan förklara varför männen får flest röster.
    Kvinnorna röstar med f…an?
    Eller är det den vanliga kvinnliga avundsjukan som ställer till det?
    -”Jag röstar inte på henne eftersom hon är sötare än mig”

  10. LG Says:

    Gonzo skriver: ”Kvinnorna röstar med f…an? Eller är det den vanliga kvinnliga avundsjukan som ställer till det? -”Jag röstar inte på henne eftersom hon är sötare än mig””

    Och Nanne Grönvall sjunger:

    Avundsjuk lyrics

    ”Du har alltid en sån äcklig tur, ett osvikligt flyt
    Själv får jag hävda mig genom överdrivet skryt
    Varför får du alltid allt som både du och jag vill ha
    Och varför ska jag behöva låtsas vara glad?

    Det sägs så flott att skönhet alltid kommer inifrån, ha!
    Att påstå nåt så korkat, ja, det känns som ett hån
    Varför är det då så få som faller för mig
    Att du är så snygg, det äcklar mig
    Jag vill ha, jag vill ha, jag vill ha, ha, ha

    För jag är avundsjuk, jag är så avundsjuk
    Det finns så mycket jag behöver
    Karlar och en massa klöver
    Avundsjuk, jag är så avundsjuk

    Man ska kunna dela och berätta allt som vänner
    Men jag medger aldrig hur jag faktiskt känner
    Du är egenkär och lat och inte alls intelligent
    Men varje gång vi ses berättar du nåt positivt som hänt

    Du får en kram, jag säger att jag gläds så för din skull
    För sanningen den kryper bara fram när jag är full, hick!
    Men när jag vaknar nästa dag förnekar jag allt
    Och skäms och säger: ”jag minns inte vad jag sagt”
    En sanning med minst sagt en modifikation
    Jag vill ha, jag vill ha, jag vill också ha

    För jag är avundsjuk, jag är så avundsjuk
    Det finns så myckat jag behöver
    Karlar, vänner, resor klöver
    Avundsjuk, jag är så avundsjuk

    Jag är så avundsjuk
    Jag är så avundsjuk
    Så jäkla avundsjuk
    Jag är så avund, avundsjuk

    Du är ytlig och så självisk, men vem bryr sej väl om det
    För viftar du med lillfingret står karlarna på led
    Vid minsta lilla motgång så bryter du ihop
    Jag lyssnar och tröstar – men ler inombords

    Avundsjuk, jag är så avundsjuk
    Det finns så mycket jag behöver
    Karlar, karlar, karlar, karlar
    Avundsjuk, jag är så avundsjuk

    Jag är så avundsjuk!”

  11. Kim Says:

    3. Kvinnor kanske är mindre lämpade för läkaryrket (?)

  12. Manhood United(barn till radikal feminist som gör tok revolt;-) Says:

    Vi borde köpa ett nytt fräscht hus och skapa en ny bild”, sade Eva Nilsson Bågenholm. Ska de äldre vita manliga läkarna osynliggöras nu i en köns-, ålders- och rasrazzia bland tavlorna?

    Vårdvalet gör att man kan välja en äldre manlig privat läkare från det sk beryktade patriakatet om nu genus dårarna skulle få igenom beslutet att sparka ut samtliga äldre vita läkare. Hur blir det med äldre manliga läkare med annan etnicitet,får de jobba kvar? Feministerna kan få hålla på med vad de vill så länge dom bekostar det själva eftersom majoriteten av svenska befolkningen tar avstånd från feminister enligt undersökning i Aftonbladet. Dessutom så vill ingen i sverige betala mer än nödvändigt i skatt för dyra och vidriga genus projekt. Pär, anlägger man ett ekonomiskt perspektiv vid varje dåraktiga genusprojekt skulle saken vara klar. Medborgarna vill inte vara med och betala och då har den demokratiska folkomröstningen en gång för alla tydligt talat. Det skulle inte vara en helt orimlig tanke på ytterligare skattesänkningar om alla bidrag till roks,hilda,mixtrande av feministiska lagar mot män,feministiska jk,genus satsningarna i skola och högskola/Universitet,forskning,statsfeminism överlag skulle slopas.

    Kvinna man som läkare är inte avgörande, det är kompetensen personligheten bemötandet den rätta humanistiska inställningen. Skulle absolut inte vilja möta en rabiat genus feminist läkare med samma inställning som kvinna i repotaget.

    Som sagt, det hela skulle vara enkelt att ta ställning till genom just en långsiktig folkomröstning hur medborgarna egentligen vill ha det istället för hur några smygande radikaler i minoritet verkar i kulisserna och tragiska followers utan egna tankar.

  13. Thomas! Says:

    Kvinnliga läkare är för det mesta sjukskrivna och kan någon ”genuskunnig” då tala om för mig hur vården kommer att fungera i framtiden?

  14. Dan Says:

    Äldre vita manliga läkare;

    Min mamma är från Iran och faktis så har hon mest respekt för äldre svenska manliga läkare. Hon tycker att de inger en lugn kännsla och att de repekterar henne som patient medan de kvinnliga bara skyndar på henne.

    På tal om kvinnliga läkare, det här är bara en incident jag kom ihåg;

    Träffade en kvinnlig läkare här om dagen. Hon frågade om jag rökte och jag sa ja. Hon gjorde en äcklig och ful grimas som gav mig avsmak för henne som person. Så fort hon hade skrivit receptet så stack jag därifrån. Förr har jag många ggr fått varnande råd av manliga läkare om min rökning men aldrig en som beter sig som ett barn och gjort fula grimaser åt mig eller varit översittande. Med vilken rätt? Hon kanske var kvalificerad som läkare men med noll socialkompetens

Kommentera

