Svensk komiker hånar feminismen – känd från GenusNytt

by

Hatten av för komikern David Holman, som för övrigt ofta skriver kommentarer på GenusNytt. Han har tagit kritiken av den feministiska sexismen till stå upp-komedin. Så här skriver Dalarnas Tidningar idag (där David intervjuas om sin show):

” ‘Att gå till en kiropraktor och förvänta sig att bli frisk är som att gå till en feminist och förvänta sig logik. Och nej, jag tror inte på kiropraktik. […] Jag tröttnade på all klagan om kvinnofällor och liknande. Allt kan bli en kvinnofälla – att jobba, att vara ledig. Det blir en onödig offerkofta. Jag vill att folk ska skratta, tänka kritiskt och kanske bli skitsura. Några burop har jag inte fått än, men jag väntar’, säger David och håller tummarna.”

David uppträder ikväll på Norrare Comedy Club. Läs mer här.

Kommentar: Varför är det så ytterligt få som vågar ta debatten mot feminismen i offentligheten så som David gör? Är svenska män en samling mesproppar, eller? Hatten av för David Holman, som sagt!

Här är Davids utmärkta blogg, som skriver mycket om genusfrågor.

78 svar to “Svensk komiker hånar feminismen – känd från GenusNytt”

  1. Sigvard Lingh Says:

    Pär frågar: Varför är det så ytterligt få som vågar ta debatten mot feminismen i offentligheten så som David gör?”

    Mitt svar: För att inte råka riktigt illa ut i dagens feministiska Sverige måste man ha MYCKET bra under fötterna innan man yttrar sig offentligt.

    Jag har det och därför vågade jag publicera min bok.

    Se http://psykopat.info

  2. Schmuts Says:

    http://www.campus.se/soty/

    Se på ”student of the year”.

    Priser till ”Årets IT-tjej” ”Framtidens konsulttjej” blandat med 4 könsneutrala priser.

  3. michael Says:

    David en oas i den feministiska öknen

  4. IE Says:

    Glöm inte Philip Edenborg!! Många killar från den unga generationen måste reagera på mansdiskrimineringen och feminismens urspårning. På medelålders män är det skottpengar. Jag tror det är mer sprängkraft i unga killar som vågar framträda med namn

  5. Sigvard Lingh Says:

    IE skriver: Jag tror det är mer sprängkraft i unga killar som vågar framträda med namn.

    IE, jag är snart 70 och (den enda här?) som framträder under eget namn.

    Hur gammal där du?

  6. IE Says:

    Sigvard Lind

    52 och alldeles för feg.

    Jag tycker alla som framträder med namn gör en extra insats inklusive du.

    Vad jag menade var, att i mediabruset så verkar det så otroligt svårt för medelålders män att bli lyssnade på av programledare och journalister. Precis som vi var de stora förövrarna.

    Tror dock att unga killar behandlas med lite mer respekt.

  7. Torstensson Says:

    Jag tror framförallt att det är vi yngre män som märks av feminismen mest. Ni äldre herrar har redan förskansat er på arbetsplatser etc och såg nog aldrig er bortkvoterade som tex en manlig jurist blev pga av att en kvinna skulle ha platsen. Tror ni tex att Jan Sherman hade varit chef för TV4 i Amazonia? Det tror inte jag. Likaså alla manliga bankdirektörer etc , det där håller på att förändras.

    Dessa exempel kan göras långa. Dessutom, med all respekt mina herrar, så tror jag att vi yngre oftare ser hur ”den unga kvinnan” idag för sig. Många har storhetsvansinne och är otacksamma. Jag tror många äldre kvinnor också tycker att många unga kvinnor idag beter sig egoistiskt på ett dåligt sätt.

    Men iaf tillbaka till min poäng, vi yngre har också sett på högskolan hur kvinnor tilldelas priser av olika slag, för att dom är kvinnor, vi har sett hur tjejer verkligen roffar åt sig och tar för sig ordentligt i lärosalarna, vi ser hur unga studentskor lever bra ekonomiskt på sin äldre kille som redan hade ett jobb etc etc. Detta gör att vi unga och samhällskritiska killar inte förstår feminismens världsbild. Vi håller helt enkelt inte med om att kvinnor generellt sett är offer. Vi ser alla de fördelar dom har kanske lite tydligare än vad ni äldre gör.

    Jag säger det med respekt och är inte ute efter att provocera någon äldre herre här. Hatten av för David. Hatten av för Dalarnas tidning också.

  8. Torstensson Says:

    Kolla tex Hanna Fridén.

    Hon svär som en sjöman både här och på sin blogg. Kallar Pär för idiot etc. Är hon ett offer för något patriarkat? För mig framstår hon som en bortskämd prinsessa som har det ganska mycket bättre än en kille i tex hennes ålder.

    Jag tycker det är provocerande att feminister påstår att det finns en könsmaktsordning och att dom hemfaller åt en ideologi som enbart handlar om kvinnofrågor. Säger man att man inte står för detta så ska man heller inte kalla sig feminist.

  9. Torstensson Says:

    Forsätter spamma.

    Det värsta, absolut värsta jag någosin varit med om var när jag insåg att unga kvinnor i högskoleålder tror att jämställdhet handlar om kvinnor.

    Under en föreläsning jag var på så frågar läraren vad vi ska ha jämställdhetslagar till. Frågan var ställd till hela klassen. En ung kvinna räcker upp handen, vrider på sig lite och säger ”mjo men vi har ju faktiskt 50 % kvinnor här i landet så jämställdhet behövs”.

    Läraren säger ” jämställdhet handlar inte bara om kvinnor” .

    Den läraren var den enda som inte var öppet feministisk och han var ett sådant exempel man sällan ser idag på högskolan. Han var jurist och expert på lagar och det var därför han inte höll med henne just på den saken. Hade det varit en annan lärare hade den unga studentskan kommit undan med den kommentaren lätt. Faktum är att jag reflekterade inte ens själv på att hon trodde att jämställdhet bara handla om kvinnor. Det gick upp för mig efter lärarens kommentar att shit…dom tror verkligen att jämställdhet handlar enbart om kvinnor. Bara kvinnor och inget mer än kvinnor.

  10. barfota Says:

    Som sagt var, hatten av för David och lycka till.

    @Sigvard Lingh
    Du fortsätter att göra reklam för din bok och påpekar ständigt underförstått att du är modig som framträder under ditt rätta namn och vi andra som inte gör det är mer eller mindre fega.
    PÅ Pärs fråga:

    ”Varför är det så ytterligt få som vågar ta debatten mot feminismen i offentligheten så som David gör? Är svenska män en samling mesproppar, eller? Hatten av för David Holman, som sagt!”

    Så ger du ju själv svaret vilket fö. är lika med svaret som Pär Ström själv gett i sin bok Mansförtryck och kvinnovälde.

    ”För att inte råka riktigt illa ut i dagens feministiska Sverige måste man ha MYCKET bra under fötterna innan man yttrar sig offentligt.”

    Som jag påpekat för dig tidigare så finns det en annan orsak till att du, Pär David mfl. går ut med sitt riktiga namn… Ni har allt att tjäna på detta, vi andra som inte håller föredrag, ger ut böcker, är mer eller mindre offentliga eller skall göra oss en karriär på eländet har allt att förlora på att gå ut med våra riktiga namn.

  11. Sigvard Lingh Says:

    Torstensson, Jag tillbringade åren 1961 till 2008 på universitet och har fortfarande mina kontakter där. Jag har sett utvecklingen via ”positiv särbehandling” till framväxten av såväl vetenskaplig som politisk feminism.

    Jag har sett mina förvånade (?) och tysta manliga kolleger fogligt finna sig i det nya. En kvinnlig professor sa till mig för tio år sedan: ”Jag väntar till det blåser över”.

    Nu har det inte blåst över. Vindstyrkan ökar.

    Jag teoretiserar i hur det kunnat bli så här i min bok.

  12. Sigvard Lingh Says:

    Hör du barfota… Pär Janson skrev i tidningen Journalisten (2002-11-12): Hoten mot journalister från högerextrema grupper och kriminella organisationer har blivit subtilare och handlar nu oftare om att sprida förtal än att hota med direkt våld. Dessvärre misstänkliggör även journalister varandras motiv för reportage.

    Ska jag uppfatta det som att du helst ser att jag inte berättar här om hur jag i min bok söker komma tillrätta med diverse feministiska problem och att jag inte berättar att kvinnors våld är mer omfattande än mäns?

  13. Torstensson Says:

    @Sigvard Lingh

    Du har kanske inte lika mycket att förlora på det vid din ålder. Du är 70 och du kan liksom inte få din karriär förstörd längre. En ung man som kritiserar feminismen kan få hela sin framtida karriär spolierad om han kritiserar den. I Danmark och Norge hade det nock gått att göra det, men inte i Sverige.

    Såg ni förresten TV programmet skavlan? Dom intervjuad Stoltenberg och han sade att han känner för Tony Soprano och känner igne sig i hur han har det. Hans favoritprogram var Soprano. Alltså en TV-serie som handlar om en maffiafamilj som dödar folk som står ivägen för deras affärer.

    Det ahde aldrig Reinfeldt vågat stå för. Såg ni hur den extremt politiskt korrekta Maria Wetterstrand var med i morgonsoffan idag? Hon var ett exempel på det som sverige lider enormt av. Rädslan att råka försäga sig, råka erkänna något som kan vara jäääääätte jättefarligt.

    Sverige lider enormt av ett sätta-dit-tänk och vem ska egentligen våga sticka håll på ett system som så obarmhärtigt krossar en individ som inte vill vara med i systemet?

    Det är lite lätt för dig att kritisera de yngre män som inte framträder med fullt namn och har karriären bakom sig. Räkningar ska betalas, barn ska skaffas. Du kan inte skaffa barn om du är arbetslös och stigmatiserad.

    Det är väldigt mycket på spel. Jag har dock respekt för dina kunskaper och är inte ute efter att provocera dig nu.

  14. ParStrom Says:

    Barfot skrev:

    ”Som jag påpekat för dig tidigare så finns det en annan orsak till att du, Pär David mfl. går ut med sitt riktiga namn… Ni har allt att tjäna på detta, vi andra som inte håller föredrag, ger ut böcker, är mer eller mindre offentliga eller skall göra oss en karriär på eländet har allt att förlora på att gå ut med våra riktiga namn.”

    Sanningen är den att jag har dragit in YTTERST lite pengar på föreläsningar om jämställdhet. De pengarna är ett spott i havet jämfört med den tid jag lagt/lägger ned. Så i mitt fall är genusarbetet INTE någon pengaindragare. Jag får ibland en donation, vilket jag är mycket tacksam för, det är oerhört vänligt att frivilligt skänka pengar. Men det är samma med donationerna – räknar man ut timpenningen för mitt arbete så ligger det ljusår från något man försörjer sig på. Men, som sagt, jag är ändå mycket glad för varje donation som kommer in, även mindre sådana.

    Vad gäller David Holman är jag långtifrån säker på att hans antifeminism lönar sig ekonomiskt. Jag kan tänka mig att en del tänkbara uppdragsgivare avstår från att anlita honom av det skälet.

  15. AV Says:

    Torstensson: Det du beskriver är en del i det svenska kynnet. Med ett stänk jante på det. Det märks speciellt för oss som har andra foten utomlands ifrån. I Sverige är det otroligt viktigt att yla som de vargar man är ibland. Konsensus skall råda, vi skall alla vara överens, tänka lika och vara kompisar. Om man i en sådan situation säger: nej, så tycker inte jag, börjar folk skruva på sig. Oense blir något fult. Alternativet är att folk blir skitförbannade för att man tycker annorlunda. De tar det personligt och som att man ifrågasätter hela deras person. Till det kommer jante om att man inte skall förhäva sig eller tro att man kan ha rätt mot majoriteten/konsensus, samt den svenska konflikträdslan. Faktiskt ganska kul att se lite från sidan.
    Givetvis finns det också utomlands, t ex om du kritiserar religion i vissa länder, men ofta är just konflikten/oenigheten en viktig del av vardagen. Besök gärna en italiensk familjesammankomst.

    Så du har ”nok” (eller nokk på norska) rätt i att det är lättare att kritisera feminismen i Danmark och Norge.

  16. Torstensson Says:

    Det vore väldigt kul att följa en ung mans liv om han är statligt eller kommunalt anställd och se vad som händer i hans liv om han öppet kritiserar feminism.

    Är det något som är sugen på att hoppa på det? Det vore nästan som ett projekt. En sådan person hade jag stöttat finansiellt och jag tror jag hade fått med mig många.

    Kanske är det detta vi behöver. Upprätta ett finansiellt system för att föra fram några yngre hjältar som vågar ta bladet från munnen. En sådan person är Erik. Han skulle gått från bloggande till att framträda offentligt. Jag hade pumpat in tusenlappar åt honom. Jag tror att vi är fler som hade gjort detta.

    Detta kommer dock aldrig hända efter vi som vnaligt är handlingsförlamade.

  17. Sigvard Lingh Says:

    Torstensson, vad vet du om min karriär och framtidsplaner?

    Vidare, du skriver: ”Det är lite lätt för dig att kritisera de yngre män som inte framträder med fullt namn”.

    Jag har inte ”kritiserat yngre män”. För det första för att jag inte vet hur gamla andra skribenter här är. För det andra var det IE som började skriva om ålder med sitt: ”Jag tror det är mer sprängkraft i unga killar som vågar framträda med namn”.

    Jag svarade att jag också vågade.

    Jag föreslår att vi istället använder kraften här till att bekämpa den feminism som menar att jämställdhet bara handlar om kvinnor.

  18. Torstensson Says:

    En fråga jag ställer mig som är lite motsägande är hur Tanja Berkvist kan överleva karriärmässigt när hon öppet kritiserar feminismen.

    Kanske är det lättare fär en ung tjej än en medelålders kille. Jag tycker hursomhelst det är konstigt.

  19. Torstensson Says:

    Sigge

    men det är inte första gången du antyder att vi andra är fega.

    David Holman har mer att förlora på sin kritik än vad du har. Även om det låter cyniskt. Varför? För han har, ursäkta cynismen, hela livet framför sig.

  20. Torstensson Says:

    Jag håller dock med dig att det är nog mer språngkraft att ha en ung kille som framträder öppet om detta.

    En sådan kille behöver dock stöttas finansiellt. Risken är att det går jantelagstänkande i det om vi upprättar ett system för att finansiera en sådan kille.

    En sak är klar, han kommer behöva finansiellt stöd såklart. Sen tror jag inte media är hopplösa att ta in honom i bruset eftersom dom älskar löpsedlar och säljande artiklar.

    AV/

    Ja, jag håller med dig.

  21. Torstensson Says:

    En sådan kille får gärna vara lite macho också och elak i käften.

    Därför är Andreas Nurbo utesluten.

  22. Jakob Says:

    @Torstensson

    Tjejer brukar ju beskrivas som tysta, timida och personer som inte tar för sig. Jag antar att det ska jämföras med killar som påstås vara tvärtom.

    Jag tror inte att jag är den enda som har märkt att detta är fel. Jag skulle påstå att för varje girig kille så har jag mött minst en girig tjej. Tjejer kan vara extremt egoistiska, giriga och hänsynslösa.

    Och sedan har vi det där med ”feministiska” bloggare. De blir galna om någon kallar dem något, men deras egna elakheter ska naturligtvis få fortsätta. Exempel på det är ju Lottaonline som gnäller över hur elak stämningen är här men sedan påstår att det ”inte [är] helt otroligt att den unga misshandlande 24-åriga serievåldtäktsmannen i Örebro, med 5 år och 14 överfall i meritförteckningen blivit nätinspirerad av GenusNytt.” Även Kitty Jutbring brukar raljera och uttala sig nedlåtande om andra.

    Min favorit är ändå Hanna Fridén som ibland får fullkomliga raseriutbrott och i långa utläggningar hittar på vad andra menar och tycker och sedan argumenterar emot dessa påhitt. Otroligt roligt!

    Och salig i minne är väl också Noboytoy som nu har helt snöat in på analsex, klitorisfunktionen samt hur dåliga älskare män är.

  23. Sigvard Lingh Says:

    Torstensson, efter maj 1968 i Frankrike blommade vänsterrörelsen upp i Europa och de studerande krävde – och lyckades i stor utsträckning – förnya universiteten.

    Men efter ett tag började olika vänstergrupper bekämpa varandra inbördes och allt splittrades och förföll.

    Kanske ska vi här som försöker betona jämställdheten som ”allas jämställdhet” inte hacka på varandra, utan istället rikta kraften mot dem som bekämpar oss?

  24. jonas Says:

    Finns det överhuvudtaget några ”män” kvar, har dom överhuvudtaget tid mellan blöjbyten.

  25. Sigvard Lingh Says:

    Män finns det gott om, men karlar är det mer ont om.

  26. Hamstrn Says:

    ”Min favorit är ändå Hanna Fridén som ibland får fullkomliga raseriutbrott och i långa utläggningar hittar på vad andra menar och tycker och sedan argumenterar emot dessa påhitt. Otroligt roligt! ”

    Word!

  27. Hamstrn Says:

    Påminner om en viss TM som tolkar som fan tolkar bibeln och gör samma sak som Hanna.

    Vi kan ju inte vara annat än den ”förtryckande” könet i deras värld.

  28. 1Vis Says:

    Det är inte blöjbyten som definierar en man, eller en karl. En riktig man gör det som måste göras, utan att klaga, även om det innebär att byta blöja. Eller delar du in män i om de är ”knapsu” eller inte?

  29. David Holman Says:

    Tack för alla fina ord! Ni får ju MER än gärna kolla in min blogg som jag tror Pär helt enkelt bara missade att länka till.

    Barfota
    Som Pär säger så är detta inte det bästa sättet att fixa gig på. Inom komikervärlden är t ex vartenda kvinnliga komiker feminist. Jag har har än så länge inte fått några klagomål från dem men även där väntar jag med spänning och som han som intervjuade sa igår: ”du och Betnèr kanske borde mötas för en diskussion”? Något jag gärna gjort.

  30. Ulf Andersson Says:

    @ Sigvard Lingh

    ”IE, jag är snart 70 och (den enda här?) som framträder under eget namn.”

    Eh?

    Jag och David Holman framträder väl med våra egna namn, eller?

    Ulf Andersson/PappaRättsGruppen

  31. Sigvard Lingh Says:

    Ulf, jag skrev ett frågetecken eftersom jag var lite osäker på min minnesbild.

    Du citerar själv detta mitt frågestecken.

  32. Jens Pettersson Says:

    Jag hade gärna tagit upp debatten, men som Sigvard Lingh skriver, så har jag för lite på fötterna. Men för övrigt så älskar jag din blogg, keep up the good work!

  33. Sigvard Lingh Says:

    Jo, Ulf, en sak till. Det finns flera tusen Ulf Andersson i Sverige, så din anonymitet är inte helt bruten. Men det finns bara en Sigvard Lingh i hela världen. 😉

  34. barfota Says:

    @Sigvard Lingh

    ”Ska jag uppfatta det som att du helst ser att jag inte berättar här om hur jag i min bok söker komma tillrätta med diverse feministiska problem och att jag inte berättar att kvinnors våld är mer omfattande än mäns?”

    Nu var det ju inte direkt boken jag ”hoppade” på dig för. Jag försvarade bara de som inte vill framstå med sitt fulla och rätta namn därför att de har allt att förlora och inget att tjäna på det, d.v.s. om man inte vill göra sig någon form av karriär på det.

    @ParStrom

    ”Sanningen är den att jag har dragit in YTTERST lite pengar på föreläsningar om jämställdhet. De pengarna är ett spott i havet jämfört med den tid jag lagt/lägger ned. ”

    Jag vet Pär, men du är nog den mest kända jämställdhets och integritetsivraren i Sverige och din blogg toppar vecka efter vecka. Jag har sagt det förr och jag säger det igen… Du gör ett kanonjobb! Mitt råd till alla läsare är att DONERA en slant till Pär litet då och då.
    Jag försökte bara förklara skillnaden varför en del går ut med namn medan andra väljer att vara anonyma, vi har helt enkelt olika motiv.

    @David Holman

    ”Som Pär säger så är detta inte det bästa sättet att fixa gig på. Inom komikervärlden är t ex vartenda kvinnliga komiker feminist.”

    Därför är det extra modigt att göra det du gör och jag önskar dig all framgång, jag tror dessutom att det är rätt ”timing” att kritisera feminismen på många är så innerligt trötta på skiten att de spyr.

  35. Andreas Nurbo Says:

    Själv tar jag inte folk på allvar som inte står för sina åsikter öppet. Folk måste sluta mesa sig.
    Skriver alltid under eget namn och har skrivit ett antal insändare till Sydsvenskan under eget namn också. Var några år sen sist dock. På senare år har det inte blivit särskilt mycket.

  36. Ulf Andersson Says:

    @ Sigvard Lingh
    ”Jo, Ulf, en sak till. Det finns flera tusen Ulf Andersson i Sverige, så din anonymitet är inte helt bruten. Men det finns bara en Sigvard Lingh i hela världen. ;-)”

    Det finns bara en Ulf Andersson i Ingelstad,
    densamma är även ensam med att vara grundare
    av och talesman för PappaRättsGruppen.
    Anonym?

  37. Sigvard Lingh Says:

    @ Ulf
    Trevligt. Du har mer än halva livet kvar. Får jag säga att jag i min bok stöder de tankar ni för fram? (huka, huka).

    @barfota

    Då måste vi respektera Andreas Nurbo som fortfarande är ung – även om han befinner sig i en från feminister tämligen skyddad bransch.

    Beträffande David Holman tror jag inte han är så dum som det kan förefalla. Det ska mycket till innan man hoppar på en humorist.

  38. Stenflis Says:

    Jag vill mer än gärna skriva med mitt eget namn när jag kritiserar feminism (dvs anti-jämställdhet) eller när jag diskuterar ”what ever”, men jag vågar inte riktigt för inom nåt år eller två så kommer jag behöva söka jobb i en mansdominerat område, med risk för arbetsgivare ”googlar” mig, så vågar jag inte det. :/

  39. Lottaonline Says:

    @Jakob Du är verkligen en riktig kärring!

    Sitter både här och hos Billing och snackar skit om mig. Skulle jag träffa dig i verkligheten.Fy fan för såna som dig! Du är den lägsta av alla sorters människor.

    För det första din lilla skvallerkärring, bör du lära dig att läsa ordentligt, för jag är ingen feminist!

  40. En läsare Says:

    barfota

    Varför klanka ned på Sigvard Ling? Är inte han en hjälte som går ut publikt med sin kritik.

  41. En läsare Says:

    Lingh ska det naturligtvis vara (inte Ling). Sorry!

  42. En läsare Says:

    ”Själv tar jag inte folk på allvar som inte står för sina åsikter öppet.”

    Fast det gör jag, eftersom jag gillar nya intryck. Alla kan (av olika skäl) inte gå ut med sina egna namn, kanske för att de ännu inte riktigt tagit ställning i frågan och behöver tänka om – eller kanske för att de skulle förstöra sina karriärer som de byggt upp innan de förstod hur allt hänger ihop. En anonym åsikt kan också påverka – speciellt om den sker under ett känt (konsekvent) användarnamn.

  43. Hamstrn Says:

    Lottaonline

    Läste din blogg, blev ledsen. Arg. Förtvivlad. Den gjorde mig starkare, för det måste jag bli om jag ska ändra världen till det bättre mot idioter som dig i den.

    Vänliga hälsningar.

    Hamstrn

  44. Sigvard Lingh Says:

    Lottaonline tycker att Jakob är en kärring, dvs. en kvinna.

    Med det menar hon uppenbarligen att han är riktigt dålig, som hon skriver: ”den lägsta av alla sorters människor.”

    Vi män brukar kalla detta för att skjuta sig själv i foten. 😉

  45. Hamstrn Says:

    Jag tror det skulle uppfattas som ärligare om Herr Lingh gjorde referat till sin bok och inte bara visar var man köper den.

    Trevlig helg allesammans!

  46. Sigvard Lingh Says:

    Hamstrn, jag har vi åtskilliga tillfällen publicerat utdrag ur min bok här. Har du inte sett det – eller är du ny här?

    Är det något speciellt du är intresserad av, så säg till.

    PS För dem som inte har råd att köpa den, så finns boken på många bibliotek landet runt.

    Se t ex här: http://libris.kb.se/bib/11942714

  47. Lottaonline Says:

    @Hamstr
    ”Läste din blogg, blev ledsen. Arg. Förtvivlad. Den gjorde mig starkare, för det måste jag bli om jag ska ändra världen till det bättre mot idioter som dig i den.”

    Du skulle inte kunna utveckla det lite bättre? På vilket sätt skulle världen bli bättre utan ”idioter” som mig? Blir även lite nyfiken på hur du definierar idiot och kopplingen till mig?

    Du får även gärna hänvisa till vilket inlägg du vill göra din hänvisning med mig som
    idiot. Dessutom är mina inlägg inte alltid så korta och följs av olika kommentarer. Och ibland extra mycket förklaringar för just sådana lite långsmamma män som dig.
    Du är annars välkommen att ta en diskussion utan bröderna Hells Angels eller andra kvinnohatande smygbögar omkring dig.
    Ha en fin kväll och försök att inte vara så bittra över att livet blev som det blev! 😉

  48. En läsare Says:

    @ Lottaonline

    Jag har inte läst din blogg. Undrar dock hur du menar angående: ”Och ibland extra mycket förklaringar för just sådana lite långsmamma män som dig.”

    Långsamma män? Är män lite extra långsamma? Lite mer långsamma än kvinnor kanske?

  49. Sigvard Lingh Says:

    Jag har just tittat in på Lottaonlines blogg.

    Jag skiljer på vetenskapliga, politiska och övriga feminister.

    Lotta tillhör den senare gruppen.

    Vad som nenas med ”övriga” utvecklar jag i min bok.

  50. Lottaonline Says:

    @Sigvard Lingh
    säger du det, så intressant Herr Sigvard Lingh, att du kan sätta en feministisk diagnos på mig så här på fredagskvällen. 🙂 Tack så mycket!

    Ska vi inte hellre tala klarspråk, en gång för alla. Ni rafikalfeministiska män och er definition av feminister är som följer;
    ”Alla kvinnor som kan öppna käften, som kan försvara sig, tala för sig, är för självständiga och kan stå på egna ben.”
    Men vet du Herr Sigvard Lingh, jag bjuder på det. Innebär det att jag i era ögon är en feminist, då blir jag det på en gång!

  51. En läsare Says:

    Lottaonline skrev:
    Ni rafikalfeministiska män och er definition av feminister är som följer;
    ”Alla kvinnor som kan öppna käften, som kan försvara sig, tala för sig, är för självständiga och kan stå på egna ben.”

    Lottaonline: Du röstade på Feministiskt Initiativ. Rätt eller fel?

  52. Sigvard Lingh Says:

    ”Lottaonline”, jag skiljer på vetenskapliga feminister, politiska feminister och ”övriga feminister”. (Jag utvecklar det temat i min bok).

    Anser du, ”Lottaonline”, att du inte tillhör någon av dessa tre grupper?

    Vill du placera dig själv i något annat åsiktsläger – eller har du helt egna åsikter som inte hör hemma någon annanstans?

  53. HSL Says:

    ”Varför är det så ytterligt få som vågar ta debatten mot feminismen i offentligheten …”

    Det handlar inte om att våga. Mamma lärde mig att jag inte skall sänka mig ner till deras, låga, nivå. Det blir helt enkelt aldrig någon bra eller intressant diskussion när den ena sidan inte kan föra en logiskt korrekt, saklig och meningsful dialog.

  54. Sigvard Lingh Says:

    HSL, om du lugnt och stilla håller dig till (som du skrev): ”en logiskt korrekt, saklig och meningsful dialog” kommer du i det långa loppet att besegra alla ”övriga” och ”politiska” feminister.

    De söker provocera dig att tappa fattningen och falla ned till deras låga nivå.

    Håll dig bara till den stil du en gång lärde dig – och du blir omöjlig att besegra.

    Gör du så, blir ”övriga feminister” allt mer desperata och rabiata (jämför Lottaonlines nu uppskruvade ton) i sina försök att provocera, vilket till slut leder till att vanliga kvinnor tar avstånd från dem.

    Den enkla metoden: Låt dem göra bort sig själva.

    Blanda dig inte i den processen.

  55. barfota Says:

    @Sigvard Lingh

    ”Då måste vi respektera Andreas Nurbo som fortfarande är ung – även om han befinner sig i en från feminister tämligen skyddad bransch.”

    Givetvis så respekterar jag både dina och Andreas val att inte vara anonyma. Jag har ingen aning om vilken branch Andreas jobbar i eller vilket ekonomiskt och socialt skyddsnät han har men alla har vi våra olika skäl att vara anonyma eller gå ut med sitt fulla namn. Min personliga åsikt är att man måste respektera båda, oavsett val.

    @En läsare

    ”Varför klanka ned på Sigvard Ling? Är inte han en hjälte som går ut publikt med sin kritik.”

    Visst är han det, en kunnig sådan dessutom (tror jag) men jag försöker bara på mitt okunniga sätt att förklara att ALLA har rätten att att själv bestämma om man vill vara anonym eller inte. Vissa tjänar på att inte vara anonyma och andra på att vara anonyma. Så enkelt är det.

  56. Lottaonline Says:

    Haha…underhållande!

  57. Sigvard Lingh Says:

    Så där, Lottaonline har blivit lite fåordigare.

    Om hon inte lyckas provocera någon man här, så försvinner hon.

    Jag måste göra ett tillägg….

    Det finns skäl till att Lottaonline skriver som hon gör – som hon inte förstår själv än.

    Men som Sigmund Freud skrev en gång: ”Låt neurologerna gå åt sitt håll, så går vi i åt vårt håll. Vi kommer att mötas om hundra år”.

    Och så blev det.

  58. Lottaonline Says:

    @Per Ström
    Jag är rädd att du med ditt tysta medhåll till störda män som Sigvard Lingh, fortfarande gör dig skyldig till Hets mot folkgrupp, det vill säga minst hälften av landets befolkning, kvinnorna.

    Du borde skämmas, trots att du med högsta sannolikhet saknar det förståndet!

    Det enda som skulle råda bot mot ditt och andra kvinnohatande män på ditt sjuka forum är att någon av era nära, som systrar, fruar, mödrar råkar ut för samma behandling, som de du utsätter andra kvinnor för på ditt forum. Ja bra kvinnliga vänner är nog sällsynt i ert fall.

    Till övriga genushjärntvättade män härinne kan jag berätta att jag hade en pappa, som om han levde idag skulle kunna vara i Sigvard Linghs ålder. Till skillnad mot Sigvard Lingh hade han charm och intelligens. Och visste att när du talar till en kvinna så sker det inte över huvudet på henne. Vidare försöker du aldrig psyka ner eller nedvärdera henne i grupp. Likaså inte föra en smutskampanj mot henne.

    Ha en fin lördag nu smågossar!

  59. Hantverkare Says:

    ”Varför är det så ytterligt få som vågar ta debatten mot feminismen i offentligheten så som David gör? Är svenska män en samling mesproppar, eller?”

    För att våga kritisera feminismen offentligt så måste man vara antingen invandrare* eller komiker.
    Den första har ändå ingenting att förlora och den andra blir inte tagen på allvar för att folk tror att han bara skojar 🙂

    * = som tex Paolo Roberto

  60. Matte Says:

    @Lottaonline

    Allt du klagar på här står du ju för själv i mina ögon, det är delvis pga dina åsikter och kommentarer som jag tycker denna sida är så viktig.

    Nu ska jag härma ditt sätt:

    Ha en trevlig helg flicka lilla!

  61. Sigvard Lingh Says:

    Lottaonline kan bli ett bra exempel till hur vi män ska förhålla oss till gruppen ”övriga feminister” – dvs. gå inte på hennes provokationer när hon benämner någon (som t ex mig störd) med nedsättande eller ringaktande ord.

    Svara henne artigt och gör sm HSL ovan skrev: ”Mamma lärde mig att jag inte skall sänka mig ner till deras, låga, nivå. Det blir helt enkelt aldrig någon bra eller intressant diskussion när den ena sidan inte kan föra en logiskt korrekt, saklig och meningsful dialog.”

    Däremot, med gruppen vetenskapliga feminister, ska vi föra en seriös dialog.

  62. Mrs X Says:

    ”fortfarande gör dig skyldig till Hets mot folkgrupp, det vill säga minst hälften av landets befolkning, kvinnorna.”

    Kvinnor är ingen folkgrupp enligt lagen om hets mot folkgrupp.

    Ha nu en mysig helg, lilla söta rara gumman.

  63. Mrs X Says:

    En skillnad finns dock. En kiropraktiker får antas ha goda avsikter med sitt arbete. Den kriminella feminismen visar öppet sitt förakt mot den mänskliga rättigheten att slippa diskriminering, den kriminella feminismen visar öppet sitt brott mot folkrätten. Folkrättsförbrytare kan man stämpla dem i pannan med, man ska kalla saker vid dess rätta namn som en fd statsminister sa en gång i tiden.

  64. Sigvard Lingh Says:

    @ Mrs X, jag har inte tidigare stött på uttrycket ”kriminell feminism”.

    Med kriminell brukar man avse någon som agerar i egenintresse, någon som strävar efter personlig (ekonomisk) vinst.

    Som du använder uttrycket ”kriminell feminism” verkar vinsten för dem du pekar på snarare vara av känslomässigt slag, alltså någon form av psykopatologi.

    Har du någon mer kommentar till det?

  65. Andreas Nurbo Says:

    En läsare: Angående min kommentar att inte ta folk på allvar. Vi är inte i Iran, Kina etc, konsekvenserna som ”alla” är rädda för har aldrig påvisats. Folk som är för jämlikhet har jag då aldrig hört skulle ha fått sparken, hindrats i karriären osv ( i Sverige då).
    Jämlikhetsrörelsen är liten och utan större inflytande att då gömma sig bakom alias (vars främsta användning brukar vara så man kan skriva tillmälen till medkommentatorer) stärker inte rörelsen.
    Vi behöver fler som vågar stå öppet för sin kritik och ge stöd åt andra.

    Annan grej också. Män borde sluta klanka ner på ”motståndarna” så mycket och hylla lyfta fram de ”allierade” som skriver bra osv. Det är en stor skillnad mellan hur mansrättsaktivister debatterar och feminister. Feministerna hyllar varandra först, klankar ner i andra hand. Mansaktivisterna (kommentatorerna) klankar bara ner på andra hyllar ytterst sällan någon. Att stärka den egna gruppen är bättre än att spotta elektroner på moståndarna.

  66. Stina Says:

    Jag håller med Andreas Nurbo.

    Kan vi bara få stopp på manschauvinisterna och (som Sigvard Lingh säger) gruppen ”övriga feminister” ska vi nog kunna hjälpas åt att få ett bättre samhälle.

  67. Per Says:

    ”Varför är det så ytterligt få som vågar ta debatten mot feminismen i offentligheten så som David gör? Är svenska män en samling mesproppar, eller?”

    Förmodligen för att många svenska feminister och kvinnor beter sig som Lottaonline (se ovan); samma typ av psykopatiska resonemang, hatspridande utspel och hatar-du-kvinnor?-insinuationer. Inte konstigt att jämställdhetsdebatten spårat ur.

  68. PO Says:

    @ Stina,

    Vi måste nog få stopp på många politiska feminister också, inte bara ”övriga feminster”. Det är ju de politiska feministerna som driver fram alla dessa ”reformer” inom skola och arbetsliv – för övrigt påhejade av ”manliga feminister” som hoppas kunna rida på den feministiska vinden.

    Till och med Göran Persson kallade sig feminist….

  69. Hantverkare Says:

    @Lottaonline säger:
    22 januari 2011 kl. 9:38
    ”Vidare försöker du aldrig psyka ner eller nedvärdera henne (kvinna)…..”

    Det är ju precis det du gör mot män!

  70. Stina Says:

    Ja, Hantverkare, Lottaonline är ingen bra representant för oss kvinnor.

    Hon verkar mer ge uttryck för personlig psykopatologi än för att främja kvinnors intressen.

  71. Lottaonline Says:

    Stina@ Du är inte inte ens i närheten av mig. ”

    Du är en hora. Jag är en stark, underbar kvinna. Du är ett avskum.

  72. Lottaonline Says:

    STINA ÄR EN HORA!!!!!

  73. Lottaonline Says:

    STINA ÄR EN HORA!!!

  74. Lottaonline Says:

    STINA ÄR EN HORA!!

  75. Lottaonline Says:

    Matte@ Jag tror jag blivit kär i dig. Nu ska jag ge igen. Sov gott!

  76. PO Says:

    Lottaonline förefaller vara vare sig en vetenskaplig eller politisk feminist. Då återstår ”övriga feminist”. Där finns ju de kvinnor (ska vi ens kalla dem feminister?) typ Sanna Lindell och andra ”som vill skära kuken” av männen för vad deras förfäder gjort..

    Då är vi inne på det personligt psykopatologiska, med obehärskade utbrott.

    Jag har inte sett att Pär Ström utövat någon form av moderering här, men kanske kan det var på sin plats i fall som Lottaonline?

  77. Musse Pig Says:

    Barfota, den satte du mitt i prick!
    ”…men jag försöker bara på mitt okunniga sätt att förklara att ALLA har rätten att att själv bestämma om man vill vara anonym eller inte. Vissa tjänar på att inte vara anonyma och andra på att vara anonyma. Så enkelt är det.”

  78. barfota Says:

    @Musse Pig

    ”Barfota, den satte du mitt i prick!”

    Det blir så när man ”drar snabbt från höften och skjuter vilt omkring sig i alla riktningar” 😀

Kommentera

