Ung kvinnlig krönikör slår till igen

by

Nu är det dags att citera en ung kvinnlig krönikör igen. Det kunde vara värre, men är ändå intressant att ta upp i GenusNytt. Inte för ett våldsamt generalangrepp mot gruppen ”män” den här gången, utan mera för en insnöad radikalfeminiusm.

Metros krönikör Fridah Jönsson (bilden ovan) har skrivit om vad hon önskar sig av den svenska skolan för 2011. Punkt 2 inleds så här:

”Lärare slutar tro att könsmaktsordningen inte finns och tar tjejerna på precis lika stort allvar som killarna.”

Tar lärarna inte tjejer på allvar? Vilken planet lever Jönsson på? Det är ju tjejer som skolan är inrättad för.

Sedan fortsätter krönikören så här:

”Alla värdegrunder och likabehandlingsplaner är, som Ronnie Sandahl sagt, ett skamlöst slöseri med skog, när estetprogrammets projektshow mest går ut på att tjejerna visar hud och killarna gör tokroliga nummer där de klär ut sig till tjejer i korta kjolar, peruker och lösbröst.”

Är det hennes underlag för att påstå att det finns en könsmaktsordning i svensk skola och att tjejer inte tas på allvar i skolan? Mycket klent underlag i så fall.

Den som kommer med en anklagelse har bevisbördan.

Läs krönikan här.

41 svar to “Ung kvinnlig krönikör slår till igen”

  1. En läsare Says:

    Klent underlag, men inkomstbringande.

  2. Toddan Says:

    Att feministerna har mage att påstå att flickor diskrimineras i skolan är helt otroligt! Alla politiker med söner, ser dom inte hur dåligt det går för pojkarna?

  3. Matte Says:

    Hon har inte speciellt mycket livserfarenhet och är lättpåverkad och tror på det som står i tidningarna. Svårt att anklaga henne för att ha lite på fötterna då..

  4. En läsare Says:

    Hon har inte speciellt mycket livserfarenhet och är lättpåverkad och tror på det som står i tidningarna. Svårt att anklaga henne för att ha lite på fötterna då..

    Varför? Är det inte (bland annat) just det som är: ”att ha lite på fötterna”?

  5. Matte Says:

    @En läsare

    Precis

  6. Mars Says:

    ”…estetprogrammets projektshow mest går ut på att tjejerna visar hud och killarna gör tokroliga nummer där de klär ut sig till tjejer i korta kjolar, peruker och lösbröst.”

    Eeeeh? Jag kan bara tänka mig en enda anledning till sådan projektshow, det som jag av feminister sett kalla feministmens paradox. Enbart genom att förstärka könsrollerna kan könsmaktsordningen synliggöras och bekämpas.

    Sorry, bruden men du är lurad x 2. Du tvingas visa mycket hud för att läraren bestämd att det är så att du lättare kan föreställa dig könsmaktsordningen.

  7. JD Says:

    Apropå skolor så kom just nyheten att staten nu kommer att betala ut 50 miljoner kronor till universitet och högskolor i JÄMSTÄLLDHETSBONUS.

    Jag funderade säkert i 10 minuter själv om jag på något enda sätt kunde komma på någon enda händelse som var ojämställd under tiden som jag läste på universitet. Och ärligt sagt… Jag kan inte komma på en enda grej!
    Finns det någon enda person som har erfarenheter av ojämställdhet på universitet/högskola så vore det kul att få veta vad i så fall?
    Framförallt vore det kul att höra tjejer berätta om sina upplevelser om en ojämställd högskola.. Kom igen…

  8. En läsare Says:

    Matte skrev
    Precis

    Ska ditt ”Precis” tolkas som att den som påstår att Fridén har ”lite på fötterna” är rätt ute?

  9. Lorem Ipsum Says:

    Hörde det på radion också. Satt i bilkön på väg till jobbet och funderade på hur media ska spinna den här grejen och när jämställdhet kan anses ha uppnåtts.

    100% kvinnor inom högskola/universitet kanske är en god gissning.

    Ruter dam har skickat en kvinna till med hissen till toppen, medan vi män får ta karriärsstegen.

    http://st.nu/ekonomi/1.2664090-global-chef-som-vagar

  10. AS Says:

    JD: ”Finns det någon enda person som har erfarenheter av ojämställdhet på universitet/högskola så vore det kul att få veta vad i så fall?
    Framförallt vore det kul att höra tjejer berätta om sina upplevelser om en ojämställd högskola.. Kom igen…”

    Vilken tjej skulle våga påstå sig uppleva universitetsvärlden som ojämställd här på denna blogg? Hon skulle avfärdas som feminist och sågas vid fotknölarna. Diskriminering av tjejer är ju bara påhittat av feminister…..!

  11. En läsare Says:

    AS skrev:
    Vilken tjej skulle våga påstå sig uppleva universitetsvärlden som ojämställd här på denna blogg? Hon skulle avfärdas som feminist och sågas vid fotknölarna. Diskriminering av tjejer är ju bara påhittat av feminister…..!>

    Nämn hellre ett exempel. Ett enda exempel…

  12. En läsare Says:

    AS skrev:
    Vilken tjej skulle våga påstå sig uppleva universitetsvärlden som ojämställd här på denna blogg? Hon skulle avfärdas som feminist och sågas vid fotknölarna. Diskriminering av tjejer är ju bara påhittat av feminister…..!

    Nämn hellre ett exempel. Ett enda exempel… Eller kan du inte det?

  13. En läsare Says:

    Ursäkta ”dubbelposten”, missade en tag i den första.

  14. HSL Says:

    Om de läser på ”estetprogrammet” så tar ingen dem på allvar. Detta har dock inget med kön att göra, om det sedan råkar vara så att det är fler flickor än pojkar där är det ett helt annat ”problem”. De ignoreras istället på grund av att de har valt ett totalt meningslöst program. Det är inte precis där som vi finner landets framtida mentala elite.

  15. robjoh Says:

    @AS
    Du är välkommen att beskriva det och så kan vi på högskolorna fortsätta med att behandla folk som individer istället för kön. Läs debatt artikeln, det enda som står i princip är:

    * Mängden kvinnliga professurer ökar, men inte fort nog, och därmed bör vi spendera 50 miljoner.

    Det är det vi ska spendera pengar på istället för att lägga resurser på att undervisa folk.

  16. Kenneth Says:

    Är det ett krav för unga kvinnor att de måste vara genuint korkade för att de ska få bli krönikörer i kvällspressen och Metro?

    Det mesta tyder faktiskt på det.

  17. Mrs X Says:

    Jojo könsrasismen och könshygienen har här ett ansikte till. Och så förintelseförnekelse på det i sedvanlig feministisk (könsmakts)ordning. Vad ska vi snart ha våra män till egentligen?

  18. leifer Says:

    JD

    ”någon enda händelse som var ojämställd under tiden som jag läste på universitet. Och ärligt sagt… Jag kan inte komma på en enda grej!”

    Faktiskt finns det tecken på att kvinnor premieras på universitet, inte minst betygsmässigt. Men jag förstår att du menar ojämställt ur kvinnors synvinkel enbart.

  19. Mrs X Says:

    ”Finns det någon enda person som har erfarenheter av ojämställdhet på universitet/högskola så vore det kul att få veta vad i så fall?
    Framförallt vore det kul att höra tjejer berätta om sina upplevelser om en ojämställd högskola.. Kom igen…”

    Visst, no problem. På universitetet jag läste 1990 ringde ett tjejgäng och sextrakasserade en kille, till synes utan anledning. Att det sen råkade vara min kille var bara pinsamt för dem.

  20. Lorem Ipsum Says:

    @Mrs X, du kanske har några idéer kring vad vi män ska vara bra?

    Dessa feminister sår vind och kommer att få skörda storm.

    ”Akta er för vreden hos en tålmodig motståndare” — John C. Calhoun

  21. Mrs X Says:

    ”@Mrs X, du kanske har några idéer kring vad vi män ska vara bra?”

    Tyvärr, nej, inget som matchar den folkrättsförbrytande och kriminella feminismens idébyggnad …..

  22. Olle Says:

    Var snäll mot henne. Hon är ju inte ens myndig ännu, och ska bedömas som det barn hon faktiskt är.

  23. Lövet Says:

    @Olle: Ja man kan med fog säga att ”Metro utnyttjar naiva småflickor”, men vad kan man begära av en lågbudget gratisblaska…

    …den har ju alltid varit rätt kass – lite Stenbäckskt ”White trashigt” sådär…

  24. Torstensson Says:

    Hon är helt rätt klädd också för att vara en ung tuff feminist. Skorna är en klassiker.

  25. Mrs X Says:

    Tuff? Är det så det kallas när man följer PK-strömmen? En mes är hon, liksom du Trostensson.

  26. Pether Says:

    Aftonbladet kör med något feministtrams.

    Alla män som inte tycker det är ok att de behandlas som tredjegradensmedborgare är kvinnohatare.

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article8449370.ab

    Sedan ska jag berätta om en händelse som visar hur kvinnor slipper böter. När jag stod och väntade på spårvagnen igårkväll hörde jag en massa skrik. Två kvinnor som stod parkerade på andra sidan gatan blev som galna när deras bil skulle lappas. De gapade väldigt mycket, till slut gick de två vakterna där ifrån skrattandes, de gav ingen lapp.
    Hade det varit män som skrikit hade de tillkallat polis.

  27. Gubbe Says:

    Dags bekämpa snippväldet

  28. Hamstrn Says:

    Mrs. X

    Jag tror Torstensson var ironisk.

  29. Ang. metro Says:

    Hej,
    läste i metro för någon vecka sedan om Hedmans eventuella köp av prostituerad flicka från öst. En kommentar på krönikan/artikeln löd något i stil med ”…Sen kan man väl visa lite förståelse, så mycket press han haft på sig det sista.”. En typisk kommentar i sådana sammanhang. Det är precis det synsätt som gör mig mörkrädd (jag är man). Nu undrar jag hur ni, ni som aktivt skriver här på sidan – hur ställer ni er till ett sådant uttalande?

  30. JD Says:

    @AS

    ”Vilken tjej skulle våga påstå sig uppleva universitetsvärlden som ojämställd här på denna blogg? Hon skulle avfärdas som feminist och sågas vid fotknölarna. Diskriminering av tjejer är ju bara påhittat av feminister…..!”

    Vad har du för jävla agenda egentligen då du beter dig som en trotsig barnunge som tappat glassen på marken.
    För dig är ett fiktivt könskrig det viktigaste och då har ju fakta och människors egna berättelser ingen som helst betydelse.
    Är det inte så du fungerar?

    Alla övriga!
    Det var en seriös fråga!
    Övriga får gärna berätta då jag inte alls har några förutbestämda åsikter om att diskriminering förekommer på högskolan eller inte. Jag vill bara höra andras erfarenheter!

  31. Hantverkare Says:

    @Ang. metro säger:
    22 januari 2011 kl. 16:06
    ”En kommentar på krönikan/artikeln löd NÅGOT I STIL MED….”

    Det är precis det argumentationsätt som gör mig mörkrädd när folk inte vill citera och istället skriver sin egen upplevelse av vad andra sagt/skrivit.

    ”…Sen kan man väl visa lite förståelse, så mycket press han haft på sig det sista.”. En typisk kommentar i sådana sammanhang”.

    Nej, det är inte alls typisk kommentar. Hur många sådana kan du referera till?

  32. Tanja Bergkvist Says:

    Jag läste också den och reagerade. Men inget slår den här artikeln på DN: Metaforen om aktiva spermier och passiva ägg förstärker könsnormer! Helt galet!!!🙂

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2011/01/22/metaforen-om-aktiva-spermier-och-passiva-agg-forstarker-konsnormer/

  33. 3-2-1-0 Says:

    Jag tror inte att hon själv har förstått vad könsmaktsordningen är för något. Det är ett abstrakt begrepp som syftar till förklara varför män har makt och kvinnor inte har det. Att lärare skulle sluta tro på det, skulle isåfall troligen gå precis tvärtemot vad Fridha egentligen vill.

  34. Nisse Says:

    AS: Jag hade förmånen att befinna mig på samma seminarium som 30-40 av de bästa forskarna inom ett (ganska brett) område, och även möjligheten att hålla ett eget seminarium en gång under min doktorandtid. Ämnet är teori och bevis (hej Tanja!) och antalet kvinnor är lätträknade. Det finns inga egentliga klädkoder, jag höll mitt seminarium i jeans och t-shirt. Så här var bemötandet:

    Jag dyker upp i grön t-shirt och blå jeans, presenterar mina resultat samt tittar på framtiden, och får ett par kritiska frågor. Det diskuteras lite om hur det kommer gå och vilka problem som kommer dyka upp. En forskare tar chansen att stampa lite extra på mig för att jag avgränsat mig från att behandla frågan i hans favoritsystem.

    Hon dyker upp på sitt seminarium i en svart blus med de översta knapparna oknäppta och blå jeans, börjar presentera sina resultat, och får sedan en ström av frågor om både sina definitioner och hur det skiljer sig från andra saker, som hon inte kan svara riktigt tillfredsställande på. Hennes handledare svarar tillfredsställande på dem, men det blir ingen tid över för diskussionen i slutet, eller ens hela presentationen.

    Här är vad jag tror hände, och hur hon missgynnades:

    1) Hennes klädval var olämpligt för tillfället och signalerade kvinnlighet i onödan.
    2) Hennes engelska var skakig, utöver att hon inte kunde svara på frågorna.
    3) Publiken vädrade blod, och yxade henne.

    Eftersom jag är lite självgod så tror jag att jag hade en bättre presentation, bättre engelska, bättre resultat, och bättre självförtroende. Det är ingen större bedrift att som (utomstående) professor kunna dra iväg tillräckligt mycket från en doktorands forskning för att ställa frågor som de inte kan svara på. Att göra det i 40 minuter bevisar alltså ingenting.

    En kollega (vit medelålders man, respekterad forskare) yttrade sig om publiken när en annan yngre (manlig) kollega skulle presentera sina för dem: ”They’re quite rude”. Publiken är alltså välkänd för att vara elak och stampa på folk, så det här behöver alltså inte alls bero på hennes kön, men jag tror det påverkade situationen ändå.

  35. Ang. metro Says:

    @ Hantverkare

    Jag letade, förgäves, efter kommentaren på metros hemsida (kommentaren var med i tidningen) och jag kan garantera dig att den löd närmast exakt sådär, det sorgliga är att du verkar förneka att sådana typer av resonemang som den här personen ifråga använder sig av, är sällsynta eller ens existerar. Det är ditt och de andra här på sidans stora bekymmer, ni tror att ni kan se ”outside the box” men det är precis tvärtom och tro mig, det ni sysslar med här är obehagligt. Ni målar upp feminismen som något slags hot mot ”männen”. Jag skall ställa en banal fråga, och jag väljer att använda mig av läkarkåren som ett exempel – jag skulle vilja veta hur det kommer sig, tror ni, att lönerna går ner i takt med att fler kvinnor börjar arbeta som läkare?

  36. Jack Says:

    Ang. metro,

    ”läste i metro för någon vecka sedan om Hedmans eventuella köp av prostituerad flicka från öst. En kommentar på krönikan/artikeln löd något i stil med ”…Sen kan man väl visa lite förståelse, så mycket press han haft på sig det sista.”.

    Det är precis det synsätt som gör mig mörkrädd (jag är man).”

    Det faktum att du blir rädd säger en del om dig själv och kanske den femnistiska/feminiserade mansrollen. Jag tror att det handlar om bristande erfarenhet som gör att du blir rädd. Du behöver nog smälta att riktig stress bryter ner människor på riktigt, se det som en definition, och sen får du försöka ta nya tag.

    Tycker inte du ska vara emot alla som har eller yttrar förståelse eller insikt med avseende på kausaliteter bakom sexköp. Faktum är att om du gillar ämnet sexköp så mycket att du vill hålla på med det att få stopp på det hos andra, som här när du skrivit på nätet, kan du själv vara betjänt av att ha förståelse för varför det sker och vad människor säger vara sexköpsorsaker kan vara en guide. Om du nu har hittat någon som säger att stress är orsakande så har du fått ett uppslag på hur du kan förhindra sexköp. Var glad och tacksam för det och sluta vara rädd. Ingen imponeras av din rädsla. Lycka till!

  37. Magnus Karlsson Says:

    Lönerna går helt enkelt ner i takt med att antalet läkare blir fler. Läkarförbundet har historiskt varit väldigt duktiga på att begränsa antalet läkare som utbildas. Därav de höga antagningskraven och lönerna.

  38. Ang. metro Says:

    @ Jack

    Ok, så om jag förstår dig rätt så finns det skäl där det är moraliskt ”ok” att köpa en annan människas kropp?

    ”Tycker inte du ska vara emot alla som har eller yttrar förståelse eller insikt med avseende på kausaliteter bakom sexköp”.

    Du syftar i din tes till ensamna män som av olika skäl har svårt i det sociala samspelet med kvinnor, kanske har ”svårt att få upp den” och är mycket rädda för kvinnor osv? Det är som du kanske vet den typen av män som oftast köper sex. Och nej, jag tycker inte att det är ok, MEN jag kan förstå att det sker – om det var det som var din poäng? Sen tycker jag att det är närmast komiskt hur du jämför den typen av sexköp med Hedmanaffären. Jag tycker det är komiskt hur du resonerar kring Hedman som en man under mycket stress och att JAG bör förstå hur man kanske resonerar i sådana lägen i livet. Jag jobbade i många år som elevassistent på en särskola dit min stads mest utåtagerande och svåra elever skickades. Jag vågar påstå att jag levde under stor press och vi var alltid kort om folk. Hade det berättigat ett slentrianköp av en prostituerad tycker du? Intressant. Du verkar insatt i män som köper kvinnors livssituationer och du resonerar utifrån det. Du tänker inte lika mycket på vilka som står bakom sina kroppar de säljer? Du ser inga klasssamband, socialgrupp 3 problematik eller liknande? Du är intressant och farlig isf.

  39. ak Says:

    Ni som tycker det är ok med köp av sexuella tjänster. Skulle det vara ok om en annan man köpte dessa tjänster av era döttrar/söner el ev syskon/ föräldrar?

  40. Jack Says:

    Ang Metro,

    ”Ok, så om jag förstår dig rätt så finns det skäl där det är moraliskt ”ok” att köpa en annan människas kropp?”

    Jag skulle rekommendera dig att börja citera när du diskuterar med någon annan. Det hjälper dig själv att inte dra iväg för långt i din ”förståelse”. Vad som är moraliskt har jag inte sagt något om.

    ”Du syftar i din tes till ensamna män som av olika skäl har svårt i det sociala samspelet med kvinnor, kanske har ”svårt att få upp den” och är mycket rädda för kvinnor osv?”

    Återigen, citera mannen, annars blir det fel. Något sådant har jag aldrig sagt eller syftat till.

    ”Sen tycker jag att det är närmast komiskt hur du jämför den typen av sexköp med Hedmanaffären. ”

    Jag erkänner att jag inte vet något om Hedmanaffären och dess eventualiteter specifikt utan förhöll mig till din rädslereaktion på att någon hade förståelse för hur en eventuell verklighet utvecklat sig. Du får gärna gå in närmare på hur du tänkte när du blev så rädd.

    ”Hade det berättigat ett slentrianköp av en prostituerad tycker du? Intressant.”

    Återigen, citera, citera, annar blir det fel. Moral och berättigande har jag inte sagt något om, däremot är du ute och fiskar efter att man kan anse det moraliskt och berättigat.

    ”Du verkar insatt i män som köper kvinnors livssituationer och du resonerar utifrån det.”
    Ja du berättade ju just om de studier du gjort i kommentarsfälten. Skulle säga du är mer insatt då eftersom du är den som sitter på förstahandsmaterialet och aktivt intresserat dig för sexköp och kommentarer kring det.

    ”Du tänker inte lika mycket på vilka som står bakom sina kroppar de säljer?”

    Som sagt, jag förhöll mig till din kommentar och där var du varken primärt fokuserad på sexköparen eller säljanen, utan på kommentatorn samt din egen rädsla. Dessa två saker var det jag tänkte på eftersom det var dem du själv valde att fokusera på.

    ”Du ser inga klasssamband, socialgrupp 3 problematik eller liknande? Du är intressant och farlig isf.”
    De flesta här skriver ingenting alls om det mesta. Det gör dem väl förvisso lagom intressanta men inte mycket mer. Jag bemötte dig i de ämnen du själv lade fram som fokus, kommentatorn och din rädsla. Vad du har för socialgrupp och problematik vet jag inget om.

  41. Hantverkare Says:

    Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Bilden på Fridah Jönsson säger ”kolla vad duktig jag är!”

Kommentera

