En feministisk advokatbyrå har startats

by

Svenska Dagbladet skriver om två kvinnor som har startat en advokatbyrå med en ”feministisk vision”. Det speciella är uppenbarligen, enligt artikeln, att det ska gå lätt för medarbetarna att kombinera familj och karriär.

Men det är väl alldeles utmärkt! Varför kalla det feministiskt? Jag tycker helt enkelt det låter som en modern och medarbetarvänlig advokatbyrå!

Sedan tror jag i och för sig att det kommer att visa sig vara lättare sagt än gjort att vara en barn- och föräldravänlig advokatbyrå. Kris för klienten i rättegången för att något nytt har dykt upp –  men advokaten kan inte ta tag i saken för det är dags att hämta på dagis. Typ. Men jag sympatiserar med ambitionen.

Läs mer här.

För övrigt, tidningen Sydsvenskans medarbetare skriver idag en debattartikel där hon föreslår Gudrun Schyman som ny partiledare för socialdemokraterna. Fredrik Reinfeldt torde jubla i så fall… Tack för tipset, Patrick!

7 svar to “En feministisk advokatbyrå har startats”

  1. Matte Matik Says:

    En vild gissning: De kommer få massor med jobbansökningar men få klienter som vill bli företrädda då, som du skriver, då personalen redan vid ansökan får stämpeln att inte vara lika engagerad i sitt jobb som andra advokatbyråer.

  2. Jojo Says:

    Haha ja det skall bli spännande. Håller med Pär om en fin ambition men varför kalla det feministiskt?? Det förstärker ju bara bilden av att kvinnor är mer kopplade till familjen och föräldraansvaret. Märkligt

  3. Kenneth Says:

    Advokat är ett intressant yrke eftersom det, såvitt jag förstår, är svårt att könskvotera fram eftertraktade advokater. Här torde det i stor utsträckning handla om marknadskrafter, dvs klienterna väljer de bästa advokaterna.

    Åtminstone så har de penningstarka klienterna den möjligheten.

    Och bland stjärnadvokater som förekommer i media så förefaller det fortfarande vara en stor majoritet män. Är det så att klienterna tycker att manliga advokater är bättre?

    Det är i så fall inte första gången som marknadskrafterna ställer till det för feministerna.

  4. oi Says:

    Trams, detta är ett utmärkt initiativ. Min sambo är jurist och jag egenföretagare, vi vill båda ha en karriär och en familj. Det är då naturligt och bra att bilden av juristen som ska jobba 12 timmars försvinner för en mer rimlig yrkesroll.

    Samtidigt vill inte jag ha en jurist (när jag startade mitt företag var juristen som gick igenom våra kundavtal den enskilt största startkostnaden på drygt 70kkr) som jobbar 12 timmars dagar. Jag föredrar en jurist som kommer till jobbet relativt utvilad och jobbar åtta koncentrerade timmar och inte bara försöker mjölka ut timmar.

    Jag besöker denna blogg för att det ibland kommer väldigt vettiga synvinklar på tex skola, universitet och annat. Men tramsinlägg som dettta med påföljande kommentarer sänker kvaliteten markant.

  5. Lavazza Says:

    Hmm, jag antar att denna byrå kan bli mycket poppis som arbetsgivare bland småbarnsföräldrar men inte särskilt poppis hos några andra (kunder, barnlösa anställda).

  6. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    Profit mina damer och herrar,Profit! Rasen män är lovligt byte, undrar vart motståndet och ifrågasättandet lyser med sin frånvaro

    Smarta killar som på pappamanualen.se har förstått att det är rena kassa kon det här och flaggar för att inte fler män och pappor ska hamna i fällan att pumpas på pengar pga elaka fröken statsfeminism skapat ett helvete minst sagt!

  7. Hamstrn Says:

    @oi

    Det som bör diskuteras är väl varför det kallas feministiskt?

Kommentera

