Rapport om manshatets framväxt

by

En person vid namn [namnet borttaget i dec 2013 på begäran av den omnämnde själv, eftersom han råkat ut för problem med anledning av sin studie] har gjort en omfattande studie i form av en kandidatuppsats av hur manshatet har växt fram i Sverige. Han studerar populära svenska filmer, varvat med exempel från tidningar, musik och lagstiftning, från 1990 till 2010. Det är den period som huvudsakligen kan förknippas med manshatets framväxt. Du finner mer information och länk till själva rapporten i Pelle Billings blogginlägg här. Rekommenderas verkligen!

För övrigt 1, här kan du läsa om kvinnomässan som saknar kvinnor. Tack för tipset, Erik!

För övrigt 2, här kan du läsa om den nya sajten Maskulint Initiativ.

För övrigt 3, Uffe från PappaRättsGruppen har tipsat om sju TV-reportage om män som blir misshandlade av sina kvinnor. Kvinnors våld mot män, alltså. Tyvärr är allt på tyska – men jag tror faktisk att även den som inte kan tyska kan snappa upp en del. När får vi se sådana här reportage i svensk TV? Nedan är länkarna – tack Uffe!

3sat Kulturzeit – Tabu Frauengewalt

ZDF – Frauengewalt vs. Mann I

SF – Frauengewalt vs. Mann II

ZDF – Frauengewalt vs. Mann III

ARD – Männer als Opfer häuslicher Gewalt

NDR – Meine Frau schlägt mich – Häusliche Gewalt gegen Männer (1)

NDR – Meine Frau schlägt mich – Häusliche Gewalt gegen Männer (2)

42 svar to “Rapport om manshatets framväxt”

  1. Sigvard Lingh Says:

    Vem är denne anonyme person som vill starta Maskulint initiativ?

    Är det verkligen seriöst att som anonym person starta en folkrörelse?

  2. Hanen Says:

    Maskulint Initiativ känns oseriöst och som ett skämt ärligt talat. Jag kan såklart ha fel, men jag skulle inte ta detta på allvar.

  3. Stina Says:

    Det är någon som tror att det finns tillräckligt många korkade män som går på att stödja en anonym person.

    Hur kan en sådan uppfattning ha kommit till?

  4. Hanen Says:

    Stina: Han kanske trodde att vi män är lika lättlurade som ni kvinnor. Men det är vi ju inte.

  5. Helena Says:

    Hanen, dream on. 🙂

    Jag läste för en tid sedan i Sigvards bok: ”Kvinnans list övergår mannens förstånd”. Bibeln, Syr 25:1″.

    Så har det varit i tusentals år.

  6. Ulf Andersson Says:

    Tack för bloggningen, Pär!

    http://www.dads-r-us.se/2011/01/22/frauengewalt/

    Mvh Uffe

  7. dfsds Says:

    Jag misstänker att MI är en front för förmedling av ”glädjeflickor”: ”Vi parar ihop dig med din framtida fru som kanske bor i hjärtat av Balticum eller i det exotiska paradislandet Thailand.(Vi sysslar inte med kvinnohandel utan vi parar bara ihop ensamma kvinnor som söker ett bättre hem med män som söker en fru)”.

  8. Tandpetare Says:

    Är kritisk till ”Maskulint Initiativ”, är det ett politiskt parti? Läste på hemsidan och det var massor med stavfel, klumpiga formuleringar osv. Dessutom finner jag det väldigt konstigt att de har någon form av dejtingservice på sin sida för svenska män och thailändska kvinnor? Det är väl långt ifrån alla män som stödjer något sånt, och är väl knappast en del av mansrörelsen. Dock är ju det fenomenet väldigt kontroversiellt och därför är det ju hur osmart som helst att ha sånt på hemsidan.

    Nej, låt inte det där bli Sveriges framtida parti för mäns rättigheter, det skulle gå lika dåligt som FI, dessutom är det ju ganska fantasilöst att kopiera deras namn, så av den anledningen tror jag inte dom skulle få särskilt mycket stöd… Skulle bli ett krig på sidan om de andra partierna, där de båda initiativerna slåss.

    Sedan kan jag tycka att det är osmart att markadsföra ett parti som ”för männens rätt”, eller har jag fel? För då blir det ju på sikt lika enspårigt som FI, och jag tror folk skulle se igenom det.

  9. barfota Says:

    @Helena

    ”Jag läste för en tid sedan i Sigvards bok: ”Kvinnans list övergår mannens förstånd”. Bibeln, Syr 25:1?.”

    Men herregud, står det i bibeln då M Å S T E det ju bara vara sant.😀

  10. JÄIF Says:

    Maskulint initiativ är båg.

    Hela grejen är sammansatt för att framöver kunna sabla ner mansinitiativ osv.

    Håll er borta från detta med en meters avstånd minst!

    /jäif

  11. Tandpetare Says:

    JÄIF,

    skulle vara typiskt om den är skapad av någon motståndare till mansrörelsens.

  12. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    Sverige sänder program om kvinnors våld mot män, dock ej statliga svt, och ej på dagtid?

    Sammandrag från det program som sändes på Kanal 5 den 29 augusti 01.50
    http://www.pappa-barn-kristianstad.se/index-filer/Page3012.htm

    Dick Wase: Varför får kvinnors våld mot män hållas hemligt?
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=1069132

    http://inteutanminasoner.wordpress.com/2010/02/03/om-kvinnors-vald-mot-man/

    Det kan vara en provokation men ändock seriös och ge en fingervisning om styrkan och den totala aversion som finns mot feminism. Cool grej.
    Att personen i fråga vill vara anonym är helt förståeligt.

    Det som däremot är oroväckande är varför alla män står slapphänta inför mixtrande av praxis inom åklagarmyndigheten och nya lagar som diskriminerar män. Skulle mer än gärna vilja se uppkomsten av såssarnas motioner och spelet bakom kulisserna. Förstår fortfarande inte varför roten till allt ont eva ”Rasbiologiska institutet” lundgren får sitta kvar och lyfta lön. Varför hennes häx verk slagen dam ska underbygga denna praxis inom hilda, domarkåren, åklagarväsendet och för att inte tala om resten av rättsväsendet. Det är frågor som är långt med viktigare än vilket namn eller rörelse som startas upp. Huvudsaken är att det händer någonting. Om det är mindre bra, kom med ett bättre förslag eller motion eller handling hur Mäns rättigheter,frihet och säkerhet ska bejakas. Argumentum ad populum.

    På elit nivå? Sigvard, har bett dig om ett gästinlägg alternativt hålla föreläsningar med syfte att ge inspiration från dom stora tänkarna te x Aristoteles.

  13. Helena Says:

    barfota, när du kallar dig barfota – är det fötterna som är bara eller är det den andra änden?

  14. AV Says:

    Helena: Har vi inte redan förklarat hur smart det är att citera bibeln som rättesnöre och sanning?

    Ytterliggare bra citat?:

    En trollkvinna skall du icke låta leva. (2 Mos. 22:18)

    Och den som smädar HERRENS namn skall straffas med döden; hela menigheten skall stena honom. Evad det är en främling eller en inföding som smädar Namnet, skall han dödas. (3 Mos. 24:16)

    Men om det var sanning, om tecknen till att flickan var jungfru icke funnos,

    då skall man föra ut flickan utanför dörren till hennes faders hus, och männen i staden skola stena henne till döds därför att hon har gjort vad som var en galenskap i Israel, då hon bedrev otukt i sin faders hus: du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är. (5 Mos 22.20-21)

    låter som en trevlig bok.

    Sen kan jag rekommendera lite Nils Ferlin som jag misstänker barfota syftar på.

  15. Tandpetare Says:

    Nä gud, Maskulint initiativ ÄR ett skämt, inget att ta på allvar.
    ”För oss med stake”, jösses…

  16. Helena Says:

    AV, jag har aldrig anfört Bibeln som ”rättesnöre och sanning” som du skriver.

    Däremot finns där mycket livserfarenhet, för den som kan läsa den på ett nyanserat sätt.

    Du skriver om barfota att han anspelar på Nils Ferlin. Det enda barfota skrivit i denna tråd är: ”Men herregud, står det i bibeln då M Å S T E det ju bara vara sant.”

    Kan du läsa in Nils Ferlin i dessa rader, då har du ett mycket egenartat upplevelsesätt.

    Men för dig är världen antingen svart eller vit – så låt oss upphöra med försök till diskussion.

  17. Bengan med B Says:

    Dom här tyska programmen som läggs ut på youtube är dom lagenligt utlagda där eller var min fråga dum? Vill tidningarna kanske att det ska spridas snabbare med youtube? Förklara gärna för mig eftersom jag tycker sånt är intressant.

    Idag läste jag för övrigt min första konstnyhet. Tydligen finns det konstnärliga fotografier, dvs personer med målardrömmar som var för dåliga för hand och tog hjälp av en kamera istället. Nyheten handlade om något jag tycker är facinerande, många konstnärers drivande kraft att gör något alldagligt till deprimerande. Allt i sanna postmodern anda tror jag. Jag kan ha fel. Jag KAN ha fel.

  18. Gubbe Says:

    Kandidatuppsatsen är bra. Den kommer dock sannolikt att ignoreras av media, som ju alltid vill vara PK. Samma sak med t ex tidningsinsändare om manshat. De stoppas av kvinnliga insändarredaktörer.

  19. Daniel L Says:

    Är det nån som kontaktat media angående kandidatuppsatsen? Skickat den till nån tidning eller så? Annars är det väl ganska självklart att det inte rapporteras om den. Det går liksom inte att bara skriva om det på några bloggar och tro att det räcker. Jag är inte helt övertygad om att all media bara vill rapportera om feminism, jag tror mer på att dom är mycket bättre på att ta kontakt med media så fort det händer något.

  20. Anna F Says:

    OT, kvinnokan!
    ”Kvinnor drogade män – och plundrade dem”

    http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1366745/Kvinnor-drogade-man—och-plundrade-dem.html

  21. warm winds of swedish state feminism Says:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/maxstraff-for-sexkop-skarps_5895715.svd

  22. AV Says:

    Helena:
    Världen är inte svart-vit. För dig däremot är det kul att komma med ”giftiga” kommentarer. Har du överhuvudtaget presterat ett enda argument för något här?

    Du kan ju fundera på om dit citat verkligen är menat att beskriva kvinnan i bra dager. Det är ju den boken inte precis känd för. Är det bättre att vara listig och försåtlig än förståndig?

    Dagens litteraturhistoria:

    Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
    du barfotabarn i livet.
    Så sitter du åter på handlarns trapp
    och gråter så övergivet.

    Vad var det för ord – var det långt eller kort,
    var det väl eller illa skrivet?
    Tänk efter nu – förrn vi föser dej bort,
    du barfotabarn i livet.

    Barfotabarn (Ferlin 1933)

    Vi har en del barfotabarn och sedan -vuxna här i landet fortfarande.

    Over and out.

  23. Hanen Says:

    Jag måste gratulera [namnet är borttaget på begäran av den omnämnde själv, eftersom han råkat ut för problem med anledning av sin uppsats] som har gjort ett banbrytande arbete. Det som slår mig när jag läser hans utmärkta rapport är att han verkligen har lyckats sätta fingret på de faktorer som jag tror är huvudskälen till att så många män i dagens Sverige känner en enorm avsky inför statsfeminismen.

    Personligen kan jag säga att det var just denna framodlade hatkultur som under 90-talet förvandlade mig från en ung man som till och med under en period kallade mig för feminist, till att i dag vara en total motståndare till nämnda ideologi.

    Jag tror tyvärr att väldigt få kvinnor begriper detta. För det var ju aldrig kvinnorna som pekades ut. De behövde aldrig slå upp en dagstidning och finna ett helt uppslag som talade om för dig att du var helt värdelös som människa. De var aldrig måltavlan när feministiska krönikörer vältrade sig i hat och avsky för det du stod för. De slapp nyheter som dagligen ältade vinklade och felaktiga uppgifter som bara gick ut på att du som man egentligen var en kriminell våldtäktsman.

    Det är säkert också därför det så ofta dyker upp raljanta och hånfulla och kvinnor här och i andra forum som diskuterar mansfrågor. De har aldrig förstått, och många av dom kommer aldrig att vilja förstå heller. Och det är främst feministerna själva. Och just därför måste de motarbetas konstant. Feminismen måsta falla. Och det kommer också att ske.

  24. Lövet Says:

    @Helena:

    Du skriver om barfota att han anspelar på Nils Ferlin. Det enda barfota skrivit i denna tråd är: ”Men herregud, står det i bibeln då M Å S T E det ju bara vara sant.”

    Kan du läsa in Nils Ferlin i dessa rader, då har du ett mycket egenartat upplevelsesätt.

    Såpass…

    Och dikten ”Barfotabarn” då, den hade inte skönlitterära Helena snubblat över….

  25. Lövet Says:

    Med HTML-taggarna i förhoppningsvis bättre ordning:

    @Helena:

    Du skriver om barfota att han anspelar på Nils Ferlin. Det enda barfota skrivit i denna tråd är: ”Men herregud, står det i bibeln då M Å S T E det ju bara vara sant.”

    Kan du läsa in Nils Ferlin i dessa rader, då har du ett mycket egenartat upplevelsesätt.

    Såpass…

    Och dikten ”Barfotabarn” då, den hade inte skönlitterära Helena snubblat över….

  26. barfota Says:

    @Helena

    ”barfota, när du kallar dig barfota – är det fötterna som är bara eller är det den andra änden?”

    En metafor som mycket väl beskriver min makt och situation i livet.

    @AV

    ”Sen kan jag rekommendera lite Nils Ferlin som jag misstänker barfota syftar på.”

    Mitt i prick AV och detta vet du därför att till skillnad från Helena så har du hängt här på bloggen länge och lärt känna mig som barfota. Jag är verkligen inte en litterär person men just denna ”Barfotabarn (Ferlin 1933)” etsade sig fast första gången jag läste den. Touché

    @Lövet
    Tack😀

  27. Ulf Andersson Says:

    @ Bengan med B
    ”Dom här tyska programmen som läggs ut på youtube är dom lagenligt utlagda där eller var min fråga dum?”

    Din fråga är inte dum, men den är typisk för en feminist,
    på grund av ifrågasättandet med anledning av innehållet i
    videoclipsen: kvinnors våld mot män.
    YouTube är vissa fall extremt hårda när det gäller
    upphovsrätt och väldigt slappa i andra fall.

    Enligt mina ringa kunskaper, är det inte olagligt att
    länka till YouTube eller att välja att ”bädda in” YouTube-
    videos på sin egen hemsida eller blogg.

    De tyska videorna är upplagda på tre sajter:
    – Antifeminismus
    – PappaRättsGruppen
    – GenusNytt

    På grund av svensk medias politiskt korrekta
    inställning lär vi aldrig få se sådana här saker,
    varken på SVT eller i reklamkanalerna, och därför är vi
    beroende av att det finns tillgängligt material att tillgå
    på andra språk.

  28. Stina Says:

    Lövet, jag slog på ”barfota” på Google. det blev 159 000 träff.

    Nils Ferlin stod inte med på första sidan.

    Eftersom Helena (som ni säger) inte var med förr, hur skulle hon känna till ”barfotas” speciella association?

  29. Mrs X Says:

    En feminist visar sitt rätta ansikte här tex:
    http://www.yelah.net/arkiverad/kronika020208

  30. Stina Says:

    Mrs X, det där har inte så mycket med feminism att göra – utan mer med personlig psykopatologi.

  31. barfota Says:

    @Stina
    Slog på Stina på GOOGLE och fick 2 940 000 träffar, sedan slog jag på +stina +feminist +sverige +radikal +rabiat och fick 131 träffar. Kan det vara så ätt du är en av de sistnämda?

  32. barfota Says:

    😳
    Sistnämnda skulle det vara

  33. Helena Says:

    barfota, jag slog på Google: +barfota +rabiat

    och fick 1 100 träffar.

  34. barfota Says:

    @Helena

    ”barfota, jag slog på Google: +barfota +rabiat”

    GOOGLE är bra, men vad säger den tillförlitliga källan Bibeln om barfota, du påstår ju att där finns:

    ”mycket livserfarenhet, för den som kan läsa den på ett nyanserat sätt.”

    Så varför inte hålla dig till den källan?

  35. Helena Says:

    barfota, i Bibeln finns mycket livserfenhet, det är sant.

    Men i den gruppen ingår inte du.

  36. Lövet Says:

    @Stina:

    Nils Ferlin stod inte med på första sidan.

    Eftersom Helena (som ni säger) inte var med förr, hur skulle hon känna till ”barfotas” speciella association?

    Nej varför skulle ni känna till Ferlin – han är ju bara en av våra nationalskalder. En petitess bara, dessutom man (usch), alltså inget att lägga på minnet. Ni feminister har ju så många andra litterära förebilder, som, som…
    …öh, som…

    …Maria Sveland!!!

    Tänk att de säger att tjejerna klarar sig bättre i skolan än killarna… Vad mäter de då????

    ROFLMAO!

  37. Lövet Says:

    @Helena: Trollmor glömde knyta ihop din svans med dina syskons…

    …om nu litteraturreferensen är mer på din nivå kanske…

  38. barfota Says:

    @Helena

    ”barfota, i Bibeln finns mycket livserfenhet, det är sant.

    Men i den gruppen ingår inte du.”

    Klart det bara M Å S T E vara sant, det står ju i Bibeln!
    Att jag inte ingår i den gruppen är också sant, dock betvivlar jag att du snappat upp det från nämnda sagobok. Gud och Bibeln är inte mitt område, jag håller mig till övriga lika trovärdiga tomtar och troll😀

  39. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Stina

    Råkar du händelsevis bo i Sthlm?

    @ Barfota

    Malmö?

  40. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Stina

    Du råkar händelsevis inte bo i Sthlm?

    @ Barfota

    Malmö?

  41. barfota Says:

    @Manhood United

    JA! Mitt i smeten där det händer, bor mer eller mindre på en skjutbana för kriminella idioter.

  42. PO Says:

    Hör ni killar, vad är det som händer här? Jag har just bläddat igenom de senaste 15 diskussionsämnena här. Nästan alla av dem har Stina eller Helena som sista namn. Gav ni upp?

Kommentera

