Studera detta journalistiska trick

by

Man ska inte utgå från att våra medier alltid skildrar omvärlden med total opartiskhet. Ta en titt på denna bild, som DN publicerade mycket stort uppslagen igår, och som är tagen i protesternas Egypten. Vid behov, klicka på bilden för att se den större.

Jag har roat mig med att anlägga ett genusperspektiv på bilden. Jag har studerat den noga.

Bilden visar en folkmassa bestående av massor av människor, säkerligen ett antal hundra personer. Många av dem, kanske ett 20-tal, kan med ganska stor säkerhet könsbestämmas. Det är mitt intryck att samliga dessa är av manligt kön. Samtliga, med undantag av de två kvinnor som totalt dominerar bilden och som fyller ut runt  50 procent av den yta som visar människor.

Nu är frågan, är det en slump att det råkade bli så? Det tvivlar jag på.

Snarare är situationen den att folkmassan på det här torget i princip består av enbart män. Fotografen tyckte inte att det var jämställt. Han eller hon tog då dit två kvinnor och placerade dem i förgrunden – eller också råkade fotografen hitta två kvinnor i folkmassan och placerade sig så att dessa kom i förgrunden. Ett vidvinkelobjektiv sattes på för att skapa stort skärpedjup. Resultatet blir att både kvinnor och bakgrund blir skarpa, trots att kvinnorna är så nära kameran att de totalt dominerar bilden. Sedan beskärs bilden så att kvinnorna framhävs maximalt.

Den tidningsläsare som lite snabbt tittar på bilden, utan att ha den genusmisstänksamhet som jag själv har utvecklat, tror att där i Egypten är minsann kvinnorna mycket aktiva ute på gatorna med att kräva demokrati. Kvinnor kan!

Vad ska man säga om det journalistiska agerandet? Vad tycker du?

Eller har jag fel? Det kanske är en slump att bilden fick den ovan beskrivna genuspolitiska uppbyggnaden.

För undvikande av alla missförstånd vill jag säga att jag naturligtvis inte har det minsta emot att kvinnor visas i bild, inte heller om de visas stort i bild. Däremot stör det mig om man medvetet ger en falsk bild av verkligheten.

För övrigt, nu ska Chile bli jämställt. Myndigheterna förbjuder byggnadsarbetare att vissla efter kvinnor (här). Tack för tipset, Fredrik!

För övrigt 2, en undersökning visar att efter att barnen kommit är kvinnor dubbelt så mycket frånvarande från jobbet som män (här). Kan det möjligtvis påverka sannolikheten att bli chef och tjäna mycket pengar? Det är sådana här faktorer, inte diskriminering, som gör att män tjänar mer än kvinnor – det är i alla fall min övertygelse.

42 svar to “Studera detta journalistiska trick”

  1. Hanen Says:

    Jag tror personligen att det lika gärna kan vara en slump. Fotografen såg en bra bild och tog den. Men visst, sannolikheten att det är ett medvetet val är också ganska stor.

    Som före detta journalist och med ett jobb där jag ständigt är i kontakt med journalister vet jag att man på redaktionerna i Sverige har filosofin att det helst ska vara 50 procent kvinnor på bilder och i intervjuer. Och om det är fler kvinnor än män ses det som positivt.

    På journalisthögskolan fick vi också lära oss att sitta och räkna män respektive kvinnor på bild. Och upprördheten var såklart mycket stor om männen råkade dominera. Speciellt om det var vita, heterosexuella, medelålders svenska män.

    Detta är såklart resultatet av den feministiska vanföreställningen att jämställdhet handlar om att det ska vara lika många män som kvinnor i alla sammanhang. En filosofi som via statsfeminismen och journalistkårens vänstersympatier slagit rot på redaktionerna.

    Problemet med detta resonemang är bara att det inte speglar verkligheten. Därmed förfalskar våra journalister hur världen ser ut. Det är förvisso inget ovanligt eller förvånande, men det borde bekymra alla riktiga murvlar därute. Även om de är få.

  2. barfota Says:

    Fotografer vill också leva så därför tar de kanske ”snedvridna” PK bilder.
    Samma som alltid, om kvinnan så stått i den andra änden av folkhopen så hade de fokuserat på henne. Men så är feminismen också en mossig, omodern och manshatande hobbyverksamhet.
    Men fotografera de kan de! Bilder som är bra att ha nästa gång man vill förfalska historien och ställa verkligheten tillrätta.

  3. JD Says:

    Det måste vara en slump att just svensk media lyckas fånga kvinnor i fronten för upproret.
    Tittar man på BBC, CNN eller någon annan utländsk kanal så är det inte så!
    En annan intressant ”slump” är att utländsk media lyckas få tag i manliga politiker och andra högt uppsatta personer (inklusive Mubarak) som intervjupersoner medan Svensk media endast får tag på kvinnan på gatan.

  4. barfota Says:

    @JD
    Olika faller ödets lotter. De faller lite väl ofta och lämpligt till de mossiga feministmupparna i Sverige. Om jag var kvinna skulle jag köpa en lott😀

  5. Jack Says:

    ”Däremot stör det mig om man medvetet ger en falsk bild av verkligheten”

    Det borde störa att även ge en omedvetet falsk bild om så vore fallet….Men låt oss vara ärliga. Det finns inte en jäkel i det här landet som inte är genusmedveten.

    Däremot är det färre som är mansmedvetna.

  6. Mikael Thomasson Says:

    Vad är mansmedveten?

  7. Lövet Says:

    Det var en tekniskt snygg bild. En person i förgrunden ger mycket mer liv och djup i bilden än en bild över massan. Dessutom var hon färgglatt klädd (hur vanligt är det med röda slöjor?)…

    …kort sagt en snygg ”installation”.

  8. Jens Says:

    Å andra sidan var bilden en illustration till artikeln om att ÄVEN kvinnorna är med och att revolutionen har flera frigörelsefokus. Det var ett antal artiklar som handlade om Egypten och en koncentrerade sig på kvinnornas del i det hela.
    Det är inte så underligt att den aspekten tas upp också för säg ordet revolutionär och jag tror att alla av oss tänker på en man så det är väl inte fel att visa att det även förekommer kvinnor.
    Jag tycker inte att man snedvrider och talar om att det skulle vara kvinnorna som genomför revolution utan man pekar på att de också finns med och har mycket att vinna på revolutionen.

  9. Torstensson Says:

    Hanen

    ”På journalisthögskolan fick vi också lära oss att sitta och räkna män respektive kvinnor på bild. Och upprördheten var såklart mycket stor om männen råkade dominera. Speciellt om det var vita, heterosexuella, medelålders svenska män. ”

    Intressant. Är det verkligen journalistik då kan man fråga sig.

    Ett annat område som har med det du skrev att göra är ju alla myndigheter, skolor och andra organisationer som anlitar fotografer att ta en bild till någon reklambild eller vinjettbild på organisationens hemsida och där det väldigt ofta är en vit heterosexuell kille FRÅNVARANDE.

    Ibland är det målade bilder och där en etnisk svensk man inte är representerad. Likaså alla de ungdomsfilmer som kommer brukar nästan aldrig ha konstellationen invandrartjej-etnisk svensk kille. Det är ofta tvärtom. Där vill man gärna porträttera verkligheten så att säga. Det är betydligt vanligare att en etnisk svensk tjej är ihop med en invandrarkille än tvärtom. Men när tex SJ gör reklam för något jojo-kort eller liknande så vill man inte representera den etniska svenska mannen. Räkna gärna detta. Jag har inget emot invandrare, vilket de som läser vad jag skriver vet. (Jag tycker tex att iranska, grekiska och italienska kvinnor är snyggast i hela världen och de varmaste människorna jag känner är inte svenska).

    Jag bara tycker det är förjävligt att vi etniska killar och framförallt inte äldre gubbar representeras någonstans i denna reklam. Är det några som behöver bra reklam idag så är det ju etniska svenska killar.

    Jag såg förresten i efterhand en TV sänd debatt där Nymako Sabuni gav tjejer offerkoftan igen. Att tjejer har större läskunnighet än killar i skolan fick hon till att det är synd om tjejerna. Dvs anledningen till att tjejer kan läsa bättre än killar beror på att killar är så dåliga på att läsa och så stökiga att läraren måste rikta uppmärksamheten mot dom hela tiden och försöka lära dom att läsa. Då utvecklade tjejerna läskunnigheten på egen hand och blev därmed bättre än killarna på att läsa.

    Jag fattade inte resonemanget mer än att jag förstod att killar återigen ska ha skulden. Skulden för att tjejer är bättre på att läsa.

  10. Pether Says:

    Jag verkar bara se kvinnor när det är bilder på färre än 3 pers, är det fler så är det 100% män.

  11. Pether Says:

    Jens: Man säger klart och tydligt att det är Kvinnornas Revolution i flera tidningar. Senast jag såg det var igår.

    Det roliga med detta är att det precis innan revolterna började så kom en rapport om att det nästan bara är män som står för revolutioner.

    Vilka är det som står först i ledet? Vilka är det som blir fängslade? Skickade till sjukhus? Bårhus? Förmodligen 110% män.
    Medans kvinnorna står på någon bakgata och skanderar inför pressen och får all cred.

  12. Jack Says:

    Mikael, Thomasson,

    Det kan innebära många saker, mina egna initial tolkningar är för mansmedveten:

    – Att som man vara medveten, reflektionsbenägen, om sig själv och gruppen män och inte bara annnat och andra (kvinnor), detta utan att vara förblindad av ideologier
    – Att vara medveten om en mans faktiska möjligheter/skyldigheter/rättigheter
    – Att vara medveten om det ovan även i jämförelse med kvinnors motsvarande
    – Att vara medveten om mansfrågor, dvs mäns egna mansdiskurs samt de reella intressen som män har som grupp
    – Att vara medveten om möjligheten för män att gemensamt forma samhällets konkreta omständigheter utifrån vad som gynnar män.
    – Att som man vara medveten om att samhälleliga strömningar, människors fördomar, åsikter med mera gentemot gruppen män riskerar att drabba en själv, på samma sätt som olyckor man läser om i tidningen inte bara drabbar någon annan
    – Att i handling beakta det ovan

  13. Torstensson Says:

    En annan sak som jag också glömde att skriva och som är viktig att belysa och föra upp i ljuset hela tiden är vad som hände under min studietid. Många killar jag pratat med kan vittna om samma sak. Det handlar om särbehandlingen av kvinnliga studenter på högskole och universitet-nivå. Jag såg detta från dag 1 till sista dagen. Jag läste 4 år på högskola plus några andra kurser och jag såg tydligt hur kvinnor fick mer beröm i salarna. Detta stärker definitivt deras självförtroende och jag köper INTE den gamla klyschan ”det krävs mer av en kvinna”.

    Pär, det här är ett jättestort problem än idag på eftergymnasial nivå och jag hade önskat att du tog upp det. Manliga studenter kan inte ta upp detta med lärarna för dom vågar inte och dom hade med största sannolikhet fått represalier. Jag stör mig på detta än idag eftersom det var så jävla orättvist.

  14. JD Says:

    @ Torstensson Du skriver:
    ”En annan sak som jag också glömde att skriva och som är viktig att belysa och föra upp i ljuset hela tiden är vad som hände under min studietid. Många killar jag pratat med kan vittna om samma sak. Det handlar om särbehandlingen av kvinnliga studenter på högskole och universitet-nivå. Jag såg detta från dag 1 till sista dagen. Jag läste 4 år på högskola plus några andra kurser och jag såg tydligt hur kvinnor fick mer beröm i salarna. Detta stärker definitivt deras självförtroende och jag köper INTE den gamla klyschan ”det krävs mer av en kvinna”. ”

    INTRESSANT!
    Det måste vara därför som regeringen har avlyst nästan hundra miljoner kronor i bidrag för att stävja könsdiskrimineringen på Universiteten!

    NOT!

  15. Pether Says:

    JD: Lilla du, hade du någon som helst kunskap om vad som händer i sverige idag, så skulle du vetat att de hundra miljonerna går till just sådant Torstensson skriver, diskriminering av män.
    För i statsfeministiska termen så är att ‘stävja könsdiskrimineringen’, att diskriminera män och ge kvinnor en räkmacka att glida på. Ty, de tror vi lever i ett fantasisamhälle som kallas patriarkat där alla män är skyldiga till vad fan som helst. Att de ens existerar är diskriminering av kvinnor.

  16. Musse Pig Says:

    Vi kommer nog se snart se feminister propagera för hormonbehandling av småpojkar och pojkfoster för att få ur dem den manliga ondskan.

  17. Jocke S Says:

    För ett par decennier sedan var Egypten, liksom Turkiet, Iran m.fl muslimska länder, mycket mer sekulariserat. Sedan växte problemen i mellnöstern och därmed islamismen.
    Jag reste runt för några år sedan under två veckor i Eypten, och man ser inte mycket av kvinnor någonstans. Till skillnad från t.ex Marocko där jag är nu.
    Kvinnorna är/har alltås på senare år varit rätt passiva i Egypten. Kankske de tycker det är skönast hemma också, en motiv som ej kan förnekas hos många kvinnor i dessa länder.
    MÖJLIGEN kan detta vara journalistens motiv, att de rör på sig. Men att indirekt då förneka att männen är de drivande, de mest, även i detta fall i Egypten blir ju därmed helt fel. Men förstås ”populistisk rätt” enligt svensk modell, där män skall förminskas så mycket som möjligt!

  18. jämställdhetsen Says:

    Jag tror att journalister vill ha bilder som väcker något, alltså bilder på något ovanligt, något vi inte ser varje dag. Bland alla de där männen är ju kvinnorna något ovanligt. Svårare än så är det inte. Om ni någon gång varit i Egypten så vet ni att ni blir förvånade om ni ser en kvinna ute på gatan eller som faktiskt arbetar i en butik eller på en restaurang, just för att det är ovanligt. Att de demonstrerar är kanske än mer ovanligt. Kanske är dessa protester ett led i ett mer jämställt Egypten där folkhavet av män blandas upp med en och annan kvinna. Jag tror att ni också som jämsälldhetsivrare tycker att det är en bra utveckling.

  19. athur Says:

    Det är sanlöst. Var dom hittar dessa kvinnor vet jag inte men inte är dom längst fram bland dom som riskera livet!! Undrar hur många av de döda och skadade som är kvinnor.
    Varför ligger Bert Sundström och kämpar för livet medan Cecilia Udden sitter och skriker på hotellrummet?? Jo dom har inget testosteron och inget jävlare namma. Men inte enligt svensk media. Där är det stora horder av kvinnor som med risk för eget liv håller på störta regimen.
    Det är ju ren feministisk propaganda och rena nidbilder av verkligheten.

  20. Ko Says:

    Musse Pigg:

    ”Hösten 2003 arrangerade den socialdemokratiska regeringen en konferens om kvinnohandel. Som huvudtalare hade man inbjudit ett antal internationella aktivister, bland andra Sheila Jeffrey. Hon är bland annat känd för att hävda den så kallade antipojkbarnslinjen som innebär att kvinnor med gossebarn måste uteslutas ur de kvinnoorganisationer som bekämpar kvinnoförtryck. Slutsatsen är att kvinnor som inte frivilligt väljer att göra abort när de är havande med ett gossebarn är osolidariska mot kvinnokampen.”

    Från http://www.dn.se/debatt/mannen-diskrimineras-av-urartad-feminism

  21. JD Says:

    @ Pether

    ”JD: Lilla du, hade du någon som helst kunskap om vad som händer i sverige idag, så skulle du vetat att de hundra miljonerna går till just sådant Torstensson skriver, diskriminering av män.”

    Pether. Du förstod verkligen innebörden av min kommentar! NOT!🙂

  22. barfota Says:

    @jämställdhetsen

    ”Jag tror att journalister vill ha bilder som väcker något, alltså bilder på något ovanligt, något vi inte ser varje dag. Bland alla de där männen är ju kvinnorna något ovanligt. Svårare än så är det inte.”

    Kanske journalister skulle hålla sig till att opartiskt rapportera.
    Svårare än så är det inte. Men så är både journalister och feminister av samma skrot och korn, gammalmodiga, mossiga och har en unken manssyn.

  23. Maria Says:

    Omslaget på Paris Match denna vecka pryds av tre kvinnor i olika åldrar som deltar i demonstrationerna i Egypten, Le Nouvel Observateur pryds däremot av en ensam nordafrikansk man vars huvud och hals är omvirad av en färgglad halsduk. Fotografer vill ha bra bilder generellt och det är sant att journalister gärna fokuserar på det ovanliga i stället för på det vanliga, för det är det ovanliga som är ”nyheten”.

  24. barfota Says:

    @Maria
    Om det är det ovanliga som är nyheten då vill jag bara påpeka att det är mycket ovanligt i Sverige att ge männen ”cred” för något. Ett tips till journalisterna kanske?

  25. Gonzo Says:

    Tänk vad få kvinnor det är som tar ansvar och försöker skapa förändring till det bättre.
    Det är alltid män som protesterar och förbättrar vilkoren i samhället.
    Att demonstrera, protestera och agera mot diktaturer och förtryck är tydligen mannens ansvar.
    Det syns tydligt när man tittar på bilden.

    Så många män och så få kvinnor.

    Männen offras för att kvinnor ska få det bättre. Är det Egyptens svar på Gudrun Schyman som står längst fram? Ledar kvinnan som manar på sina manliga soldater??

  26. Gonzo Says:

    Maria

    Det har du rätt i, även om det många gånger ger en felaktig bild av verkligheten. Det tar ofta bort fokus från vad man vill föra fram.

    Det är också ett sätt att leda bort uppmärksamheten från det som saken verkligen gäller. Genom att fokuser på tex kvinnorna så undviker man att det handlar om sociala rättvisor för ALLA i landet. Genom att fokusera på tex HBT personer så tror folk att det är det som demonstrationen handlar om och glömmer helheten.

    Men visst är det bra att få se hur även kvinnor törs demonstrera i dessa länder. Även om det här inte handlar om Män mot Kvinnor, eller feminism.
    Det är folket mot en diktator.

  27. UR och Svenska skolan del 1 – Genuspropaganda istället för utbildning « Aktivarum Says:

    […] Billing (som här kommenterar skolverkets film) är liksom Pär Ström (som här avslöjar gynocentrismen i Egyptenjournalistiken) oerhört duktig på att samla ihop data […]

  28. Access Says:

    Jag håller med om många invändningar mot medias presentation av det som händer i Egypten. Särskilt det absurda i att försöka göra det till ”kvinnornas revolution”. Trams.

    Å andra sidan kan jag inte låta bli att dra paralleller till hur Prideparaden i Stockholm skildras i media. Där fokuserar media till 100% på ut-, upp- och avklädda människor. De 99% som inte har klätt ut, upp eller av sig syns överhuvudtaget inte. Därmed tror läsarna att alla i Prideparaden är freaks.

    Det är nog lite samma fenomen här. En homogen människomassa gör sig inte lika bra på bild som ett par avvikare. I det här fallet kvinnor.

  29. Kenneth Says:

    Ännu en klockren analys av Pär Ström! Det är närmast patetiskt att se hur feministmaffian inom svensk media försöker framställa detta som en kvinnorevolution när kvinnorna i själva verket är rena statister.

    Det är männen som till 100% driver denna revolution framåt och som riskerar sina liv för att störta diktaturen.

    Det är dessutom bara kvinnliga journalister som rapporterar om händelserna i Egypten – förutom när det blir farligt. Då skickar de fram Bert Sundström och andra män.

  30. betto Says:

    Kenneth: Vad menar du med detta: ”Det är dessutom bara kvinnliga journalister som rapporterar om händelserna i Egypten – förutom när det blir farligt. Då skickar de fram Bert Sundström och andra män.” Vad har du för belägg för det? Menar du att Aftonbladets Karin Östman och Svenska Dagbladets Bitte Hammargren sitter och trycker på hotellrummet hela dagarna?

    Hanen: Du skriver att ”Som före detta journalist och med ett jobb där jag ständigt är i kontakt med journalister vet jag att man på redaktionerna i Sverige har filosofin att det helst ska vara 50 procent kvinnor på bilder och i intervjuer. Och om det är fler kvinnor än män ses det som positivt.”

    Jag arbetar som journalist och har jobbat på dagstidningar, kvällstidningar, webben, magasin och på teve. Jag kan ärligt säga att jag aldrig hört någon säga att det är positivt att det är fler kvinnor än män på det sättet du skriver. Aldrig. Däremot har jag varit med om att man på redaktioner tycker det är bra om man någon gång har bild på eller intervjuar någon som inte så ofta förekommer i det aktuella sammanhanget. Tex att prata med en pappa om förskoleköer eller prata med en kvinna i byggbranschen. Jag har också varit med om att man räknat antal intervjuade i tex en enkät och kommit fram till att man borde rätta till könsbalansen en smula – och det gäller åt båda hållen.

    Jag tycker inte det är jätteviktigt att exakt 50 procent av bilderna som publiceras ska vara på män resp. kvinnor. Däremot tycker jag att en av journalistikens uppgifter är att lyfta fram röster som inte hörs så ofta.

  31. Trocadero Says:

    Svenska journalister skriver aldrig med opartiskhet. Saker som rör feminism, Israel och SD är sjukligt ensidigt.

  32. Erik Says:

    betto:

    ”Jag tycker inte det är jätteviktigt att exakt 50 procent av bilderna som publiceras ska vara på män resp. kvinnor. Däremot tycker jag att en av journalistikens uppgifter är att lyfta fram röster som inte hörs så ofta.”

    Tror du själv på det där? Annars är det ju enligt vad jag förstod av min medievetenskapliga utbildning journalistikens och underhållningsbranschens uppgift att sälja annonser åt sina uppdragsgivare. (Det är väl i stort sett bara Tom Leykis som är ärlig med att berätta det faktiskt är vad jobbet går ut på?)

    Sålunda lyfter man fram sådana röster som inte hörs så ofta som våldtäkter, gängbrottslighet, krig och liknande som skrämmer folk. Logiken är ju rent solklar – Skrämmande nyheter = Mer sålda tidningar då människans primära motivation är negativa känslor. De röster som inte hörs så ofta i tidningarna, det är ju den vanliga människan och den riktiga verkligheten!

    Kvinnor går inte runt och är rädda för att våldtagna för att det är en massa kvinnor som blivit det. Kvinnor går runt och är rädda för att bli våldtagna för att våldtäkt i tidningar uppförstoras tio till tjugo gånger jämört med andra brott. Lustigt nog finns det folk som påpekar det felaktiga i våldtäktsrapporteringen Men de gör det bara när det är Sverigedemokraterna som blåser upp våldtäkter vs invandrare.

    Inte när Aftonbladet, Expressen, Wennstam eller Kielos gör det vs män/mansrollen. För att citera polisens presstalesman

    ”De som verkligen har anledning att vara rädda är föräldrar till unga män. Rent statistiskt är risken betydligt större att de blir misshandlade än att kvinnor blir våldtagna, säger Carlsson.”

    ”Men en journalistik som tycks blanda ihop Örebro i oktober 2010 med ett belägrat Sarajevo med krypskyttar i höghusen på andra sidan floden, är lite svår att ta på allvar.”

    http://aktivarum.wordpress.com/2010/10/12/polisens-torbjorn-carlsson-lugnar-orebros-kvinnor/

  33. Shastra Says:

    @betto

    Jag har också varit med om att man räknat antal intervjuade i tex en enkät och kommit fram till att man borde rätta till könsbalansen en smula – och det gäller åt båda hållen.

    Intressant. Är det bara könsbalansen som ”rättas till” i enkätsvar, eller skärskådas andra grupptillhörigheter också? Exakt varför är just könet så viktigt?

  34. Daddy Says:

    Var det någon som tänkte på det Alice Teodorescu sa i Debatt då man diskuterade revolutionen.

    ”Nu handlar det om mänskliga rättigheter och framförallt kvinnors rättigheter”.

    Varför då? Är inte män värda desamma mänskliga rättigheterna som kvinnor?

    Inte en enda person i studion reagerade på uttalandet.

  35. betto Says:

    Shastra: Det är inte bara könsbalansen man har tänkt på på de jobb jag varit på. Anledningen till att jag skrev om det var att det var det bloggposten handlade om. Ett exempel: När jag jobbade på en medlemstidning med medlemmar över hela landet försökte vi undvika den där slentrianmässiga Stockholmsfixeringen som så ofta blir. Dvs åker man ut till en skola för att skriva om något rör landets skolor blir det väldigt ofta en skola i Stockholmsområdet osv.

    Jag har också varit med om att man funderat över vilken linje (eller program som det heter nu) på gymnasiet de ungdomar man intervjuer går på, så att det inte bara blir elever från teoretiska program som uttalar sig. När jag jobbade på en sportredaktion försökte vi få med båda stora och små klubbar, representanter för stora och små idrotter osv osv. Min uppfattning är att det där att få en allsidig bild av verkligheten är något som pågår hela tiden (men som verkligen inte alltid fungerar ska jag också säga).

    Jag skulle säga att ju snabbare medie desto mindre tänker man på sådana här frågor, eller hinner man tänka på sådana här frågor. På ett magasin hinner man skriva om och vända på artiklarna hit och dit, det gör du inte på en webb-tidning.

  36. betto Says:

    Erik: Nu skrev jag ju bara vad jag tyckte var en viktig uppgift, inte hur tidningar och andra medier klarar av den uppgiften. Och visst har du rätt i mycket av det du skriver, tex lämnar rapporteringen om vilka som blir utsatta för våld och vad man ska vara rädd för en del övrigt att önska.

  37. Erik Says:

    betto:

    Ok du skrev vad du tyckte var en viktig uppgift. ”Däremot tycker jag att en av journalistikens uppgifter är att lyfta fram röster som inte hörs så ofta.”

    Min fråga till dig är då – Varför det?

    Kan du förklara varför det är viktigt för journalister idag att ge folk en falsk bild av hur vanliga saker är? Varför skall proportionerna förvanskas?

    Jag förstår varför 50% av mordfallen i CSI är kvinnor, det är underhållning, de har ingen verklighetsgrund och om mordoffren var i lika hög grad män som de är i verkligheten skulle den serien vara mer sann men mindre underhållande.

    Men varför skall nyhetsrapporteringen presenteras med lika felaktiga proportioner som CSI skriver sina avsnitt?

    Det finns flera teorier och vetenskapliga publikationer på ämnet men jag vill höra din åsikt först.

  38. Ghost of Democracy Says:

    De spelar ingen roll vad bilden i artikeln visar.
    Ej heller spelar det någon roll vilka trick journalister försöker sig på.

    Det handlar där om en kortsiktig strategi utan vinning på längre sikt.

    I sinom tid kommer Sällskapet B., under lugna och fredliga former, att ta i besittning de områden som är relevanta, geografiskt, politiskt, kulturellt och medialt sett.

    Således: ingen anledning till oro, uppror eller panik.
    Det som sker i Egypten kan bara sluta på ett sätt.
    Fredligt, utan s.k. ”blodbad” och med folkets röst klingande i allas öron.

    Den upplysta despotismens tid är i annalkande.

    /
    Ghost of Democracy, Bur-q-ua 13, av Simeons stam (13-24)
    för
    Sällskapet Bur-q-ua – för allas lika värde, emot rättsröta
    BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket

  39. Ghost of Democracy Says:

    [korrigering:]
    Det

  40. betto Says:

    Erik: Jag tror du missförstår mig. Jag är inte ute efter att man ska förvanska proportioner eller ge människor en falsk bild av verkligheten. Det jag förespråkar är att ge människor en bredare bild av olika händelser och skeenden – detta genom att tänka efter innan man väljer vilka man ska intervjua.

    Vi journalister är – enligt mig – ibland för dåliga på att bege oss utanför vår egen verklighet och ta reda på hur man ser på saker och ting från den sidan. Allt för många av oss tar den enklaste lösningen när vi ska välja intervjupersoner. Ett exempel tog jag i mitt förra inlägg där jag beskrev en medlemstidning där man jätteofta bara intervjuade folk från Stockholm, när man lika gärna kunde ha gjort en intervju med någon från en mindre ort.
    Ett annat exempel där jag tror fler journalister bör tänka ett varv till är det resultat som kom fram i en studie där man tittade på vilka som intervjuade i samband med olika nyheter. Studien visade att ju lägre status gruppen som berördes hade desto oftare intervjuades någon högre upp i hierarkin. Alltså, om det handlade om förändringar på en skolgård intervjuades inte barnen, utan de vuxna. Om något berörde städare, pratade man med en fackrepresentant, inte städarna själva. Handlade däremot nyheten om villaägare i ett fint område fick de själva föra sin talan osv osv.

    Ett tredje exempel som visar att journalister inte speglar hela verkligheten, utan utgår från sin egen vardag kommer från ett reportage i Grävande Journalisters tidning Scoop. Texten beskrev ett nyhetsmöte på SVT. Först sa någon att man borde göra något kring den nya rapport som visar att fattigdomen i förorten ökar och skolresultaten där försämras. Alla höll med, men man kom inte någonstans. Sedan tog någon upp fastighetsskatten (det här var för några år sedan) och då varade diskussionen i nästan en timme.

    När det gäller kön som variabel menar jag att det viktigaste inte är att det är exakt 50-50-fördelning när det gäller bilder. Det finns helt enkelt inte så många män som föder barn eller så många kvinnor inom en del yrken. Däremot är det viktigt att om man tex skriver om bvc så ska man även ha med pappors synvinkel och om man skriver om stadsplanering ska man ha med båda könens åsikter.

    Till sist (det blev långt det här), tror jag dock att det är viktigt att fundera på könsbalansen även ur ett kommersiellt perspektiv. Jag tror att många trots allt i vissa frågor identifierar sig lättare med någon av samma kön. Så att ta ha en bra blandning kan också ge fler läsare, tittare, lyssnare. Själv läser jag helst tidningar och konsumerar media där många röster får höras. Jag tycker både renodlade manstidningar och kvinnotidningar är rätt trista, ingen av dem passar mig särskilt bra – även om det finns vissa delar i båda genrerna jag verkligen tycker om.

  41. betto Says:

    Erik: Nu insåg jag att jag aldrig svarade direkt på din fråga, jag fastnade i ett annat resonemang. Varför tycker jag då det är viktigt att lyfta fram röster som inte hörs så ofta? Jo, för att det helt enkelt ger en bredare bild av situationen och ett annat perspektiv. Det ökar och fördjupar i sin tur förståelsen och kunskapen – vilket jag tycker är en journalistisk uppgift.

    Jag tror inte att det bara finns ett sant sätt att rapportera om en händelse, dvs den objektiva journalisten är enligt mig bara en myt. Vi påverkas alla av vår bakgrund och våra livserfarenheter. Om du och jag skulle skriva en text om tex CSI tror jag det skulle se helt annorlunda ut. Du skulle kanske fokusera på könsfördelningen bland offren. Jag skulle nog snarare skriva om det enligt mig tröttsamma faktum att alla kvinnor är supersminkade, smala och för det mesta har djupa urringningar – och det orealistiska att de ser ut som de gör när de arbetar på en brottsplats.

  42. barfota Says:

    ”Däremot är det viktigt att om man tex skriver om bvc så ska man även ha med pappors synvinkel och om man skriver om stadsplanering ska man ha med båda könens åsikter. ”

    Jag kan lova dig en sak, man skiter totalt i papporna på bvc. Väggarna är nedlusade med telefonnummer till kvinnojourer, broschyrer och upplysningar om vart t.ex. misshandlade kvinnor kan vända sig.

    Speciella mammasamtal men inga pappasamtal o.s.v. Ärligt talat så tror jag inte jag har läst någonting om pappornas situation. Precis som du så tycker jag också att man skriver om pappornas situation, frågan är bara… Varför gör man då inte det? Varför skriver man t.ex. inte pappor som inte vill bli instoppade i ett PK feministiskt sammanhang. Jag har en känsla av att om det öht. visas eller skrivs om någon pappa så är det bara om den lydiga pappan som köper hela feministköret rakt av, de som inte tycker som feminister hörs eller syns knappast. Skulle dessa icke PK personer någon gång få medverka i ett TV program så är programmet och frågorna riggade och studion fullproppad av feminister och deras experter, helt ovanligt är det heller inte att programledaren låter en feministtoka få sista ordet.

    Vad jag i princip menar.. ett program kan vara halvhyfsat balanserat och man sitter och tycker, ”detta är rätt OK man nämner ju t.o.m. männens problem” sedan faller allt platt när programledaren lämnar det sista ordet till en tokfeminist som avslutar med orden, ja och får vi ju inte glömma att detta gäller inte minst kvinnorna! RIDÅ!

    Som man kan man nog inte med bästa vilja i världen ha förtroende för media eller journalister som alla springer på samma håll samtidigt, alltså i den riktningen det luktar pengar!

Kommentera

