Statsfeminismen har tappat vettet, säger feminist

by

Så här skriver Helene Bergman, en feminist som i många år ledde det legendariska kvinnoprogrammet Radio Ellen i Sveriges Radio. Det gäller Julian Assange-fallet:

”Vi finns faktiskt. Vi som älskar män och våra söner. Men efter att ha läst förundersökningsprotokollet känner jag ett behov av att varna sönerna för att hoppa i säng med okända svenska kvinnor i Sverige. Herrgud det kan ju sluta i ett våldtäktsmål. Aldrig kunde jag drömma om att en berättigad kamp för jämställdhet skulle slå över i en statsfeminism som fullständigt tappat vett och sans. En statsfeminism som reglerar sexet i sängkammaren. Där målsägaren A kan säga i ett förhör om förhållandet med Assange: ‘Jag var ju skitstolt, får världens häftigaste man i säng och som bor i min lägenhet’. Sedan går hon till polisen.”

När en feminist säger något sådant, då har feminismen definitivt spårat ur!

Läs artikeln på Newsmill här. Tack för tipset, Fredrik!

53 svar to “Statsfeminismen har tappat vettet, säger feminist”

  1. PO Says:

    Helene Bergmans kommentar jämte Helena Nordvalls (m) insändare pekar på en omvändning i frågan om familjevåld, dvs. när ledande (kvinnliga) debattörer tar upp ämnet.

  2. Tandpetare Says:

    Håller med henne!

  3. Hjalmar Says:

    Helene Bergman har väldigt rätt:
    som man i Sverige, bör man först och främst fråga om eventuella feministiska böjelser och/eller juridiska studier hos sin tänkbara sängkamrat.
    Annars kan det gå som för Assange, och som för många andra män.

  4. Toddan Says:

    Ja det är bissart när t.o.m statsministern står och rapar feministiska floskler som tänjer på övergreppsbegreppen.

  5. Jonas Says:

    Hon kanske har gått från feminism till ekvalism… Det är aldrig för sent att bli upplyst.

  6. Hjalmar Says:

    Med tanke på statsreligionen i det här landet, feminismen:
    Hur kommer Sverige och svenskarna framställas när Assangefallet blir film…?

  7. JD Says:

    Välkommen till verkligheten Helene. Feminister har blundat för det här problemet i årtionden så länge som det bara direkt drabbar män.
    Feminister på universitet och i kvinnoorganisationer har till och med skapat situationen med sin lobbyism och sina rapporter från sin enfaldiga verklighet där oskyldiga män som ”råkar” hamna i kläm inte finns.
    Inte förrän det drabbar en känd person förstås!

  8. Info Says:

    TILL HJALMAR:

    Lugn, det finns ju inga svenskar. Och alltså kan de inte framställas på något sätt över huvud taget:

    ”Att det finns en grupp som skulle kunna definieras som svenskar – – – visar sig väldigt ofta vara svårt att försvara.” (Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt i riksdagen 10/12 2010.)

  9. Jack Says:

    ”Men efter att ha läst förundersökningsprotokollet känner jag ett behov av att varna sönerna för att hoppa i säng med okända svenska kvinnor i Sverige.”

    Jag reagerar på ‘okända’. Skulle vara intressant med statistik kring flickvän, okänd, fruga, bekant. Vilka kvinnor är det man ska akta sig för?

  10. Jack Says:

    Detta borde gå att hitta. Någon som vet eller kan ta fram?

  11. Mörkerman Says:

    Jack, om du tittar i tråden som handlar om Assange-fallet på Flashback kommer du att hitta mycket information.

  12. Helena Says:

    JD säger: ”Välkommen till verkligheten Helene”

    Kanske inte det bästa sättet att välkomna en person som vill arbeta för samma sak som du själv.

  13. Jocke S Says:

    Här är mitt svar på Newsmill:
    ”Hmm alltid något. Men vi män och (möjligen några kvinnor) som redan på 70-talet insåg vart det skulle barka (som någon gång lyssnade på radio Ellen också, ett tag). Vi nöjer oss inte med detta, vi vill ha HELA sanningen. Så varför inte inse och erkänna vad som ledde till statsfeminismen Helene Bergman? Nämligen en aldrig så ”oskyldig” 70-talsfeminism. Detta insåg jag -77, efter att ha varit försiktigt positiv.
    Och varför inte säga vad som slutligen lett hitåt, nämligen den sinnesförvirrade sexköpslagen som skuldbelägger mannen ensidigt, samt tar hela ansvaret ifrån kvinnan, samtidigt som staten bara låtsas ta över det. Svara gärna på detta!”

  14. Musse Pig Says:

    Helene, tusen tack för ditt inlägg! Hoppas att du inte tar illa vid dig av en del aggressiva kommentarer. Din artikel är ett tungt inlägg i debatten och kanske kan inspirera fler som tillhör eller har tillhört etablissemanget.det finns ingen anledning ztt ansätta dig för att vara feminist när du så klart tar avstånd från dessa galenskaper. Det bästa vore om sådana som du kunde ta tillbaka feminismen från de kvinnochauvinistiska könsrasisterna.

  15. Jocke S Says:

    Dessutom ser jag att programmet ”Radio Ellen”, aldrig så ”legendariskt” första gången sändes -81. Då hade jag själv för länge sedan tagit avstånd från hlea feminismen, och minns att jag tydligt retade mig på programmet.
    Sedan sändes även ”Spinnrock” minns ej när det var, med syfte att haussa upp kvinnliga musiker… redan då alltså, apropå detta med ”poppkollo”.
    Intressant att begreppet ”statsfeminsimen” nu är i var mans och kvinnas mun (nåja). Jag anser sedan rätt länge att det är den vi måste koncentrera oss på/mot. Och media.
    Kvinnor, en del mer än andra, kommer alltid att vara lite som dom är. Liksom att vi män kommer att vara det som vi är i olika grad. ”Jämställt” eller ej!

  16. Shastra Says:

    Det är omdömeslöst av henne att kalla sig feminist. Det är ju på väg att bli ett skällsord på samma sätt som kommunist blev ett skällskord när berlinmuren föll den 9 november 1989. Det klokaste alla feminister kan göra idag är att distansera sig från feminismen och ta totalt avstånd från all könsrasism.

  17. Jocke S Says:

    Musse Pig. Om detta med Assange inte hade inträffat, så hade vi kanske aldrig fått se detta mer eller mindre ”avståndstagande” från (stats)feminismen.
    En del äldre feminister känner tydligen nu, med all rätt, att det börjar brinna under fötterna…bättre kasta in en handuken, eller ”honduken”.
    Så jag låter mig inte duperas bara av detta i alla fall. Jag vill ha HELA sanningen, och den fanns varken i Radio Ellen eller i hennes inlägg här på newsmill, där hon ju försvarar den sk ”70-talsfeminismen”.
    Programmet sändes alltså från -81.
    Detta är min ödmjuka åsikt!

  18. Ulf Andersson Says:

    http://www.dads-r-us.se/2011/02/11/feminist-angriper-feminismen/

  19. leifer Says:

    Tänk att det krävs att kvinnor ska få söner för att dom ska fatta…

  20. Musse Pig Says:

    OK, Jocke! Helene ska dock ha kredit och uppskattning för detta inlägg. Vad än hennes ståndpunkt varit tidigare så inger hon förtroende nu.

  21. leifer Says:

    ”Jag var ju skitstolt, får världens häftigaste man i säng och som bor i min lägenhet’.”

    Just att kvinnor tycker Assange är så häftig visar på nåt sjukt!

    Just detta att rika/kända män gör kvinnor galna. En kvinnorkultur/beteende som borde kritiseras mycket mer.

    Kvinnor lägger upp sig för kändisar. Och sen när dom inte får mer än bara sexet så går dom till polisen…

  22. leifer Says:

    Helene Bergman säger;

    ”När det sedan visade sig att han var en vanlig man i sängen, blev besvikelsen för tung att bära och då kom hämnden in i stället och kvinnorna gick till polisen.”

    1. var det verkligen sexet som gjorde dom besvikna?

    2. Är en ”vanlig man” dålig i sängen?

    3. Är det mannen ansvar att sexet ska vara bra?

  23. Jocke S Says:

    Högst intressanta synpunkter Leifert! Sådana som bör komma upp i en maskulinistisk rörelse, med förmåga att se kritiskt även på kvinnor. Men utan att spåra ur totalt som feminismen gjort!
    Och bl.a. här tycker jag HB är lite otydlig, även om jag gläds över hennes kritik mot statsfeminism och fallet Assange.

  24. Toddan Says:

    Leifer

    ”Just detta att rika/kända män gör kvinnor galna. En kvinnorkultur/beteende som borde kritiseras mycket mer.”
    Håller med dig helt! Så primalt! Jag antar att det är en slags trofe jakt.

  25. leifer Says:

    Jo Jocke S

    Tänk dig t.ex. texten om vi växlar kvinnor och män, omöjligt va?

    ”När det sedan visade sig att hon var en vanlig kvinna i sängen, blev besvikelsen för tung att bära och då kom hämnden in i stället och männen gick till polisen.”

  26. Trio Says:

    Det här har jag sagt länge. Avråder bestämt alla män att ha sex med, eller ens flörta med, svenska kvinnor i Sverige. Gör man det kan man lätt åka fast för våldtäkt eller något annat sexbrott. Och för guds skull – läs aldrig japanska mangaserier på svensk mark – då åker ni dit för pedofili.

  27. Tommy Jonsson Says:

    På den tiden vi kunde höra Radio Ellen var vi ett gäng pappor i en föräldraförening ”Föreningen Söndagsföälder” som ville starta ett radioprogram med namnet Radio Allan. Vad vi blev hånade för detta från ansvariga på radion. Vi hade klara förslag till inslag vi ville göra.

  28. Manne Says:

    @ Leifner
    Rätta namnet på detta beteende är hederskultur. I andra kulturer upprätthåller man hedern genom att låta bröderna det smutsiga jobbet. I Sverige så är det staten och polisen som gör det smutsiga jobbet.

  29. Manne Says:

    @ Leifner
    Rätta namnet på detta beteende är hederskultur. I andra kulturer upprätthåller man hedern genom att låta bröderna göra det smutsiga jobbet. I Sverige så är det staten och polisen som gör det smutsiga jobbet.

  30. Jocke S Says:

    Tommy Jonsson, jag minns något snack om ”Radio Allan”. Synd det aldrig blev något, som viss balans! Allan, ”spela Allan”, visar ju också på lite självironi, vilken feminismen är helt renons på. Och Ellen var nog inget undantag vad jag minns.

  31. leifer Says:

    Manne

    Jag vet ingen hederskultur där det är ok för män att anmäla en kvinna efter sex pga av att de är missnöjda med att sexet bara var som med ”en vanlig kvinna”.

    Feminismen i Sverige tycks alltså vara värre än värsta hederskulturerna (fast omvänt då vad gäller kön).

  32. Trio Says:

    @Manne
    Det har du ju rätt i! Hade inte alls tänkt på det hela i ur den synvinkeln.

  33. Henrik Says:

    Lyssnade faktiskt på radio Ellen då det begav sig, inte så illa. Trist att utvecklingen gått bakåt istället för tvärt om.

  34. Systemfel Says:

    Den som vill läsa förhörsprotokollet i Assange målet kan läsa det här

    Klicka för att komma åt AssangeSexAllegations.pdf

  35. leifer Says:

    @Systemfel

    Nu har jag läst igenom det mesta av protokollet och är helt häpen! Vilket trams! Tycker näst synd om dom korkade kvinnorna som får sina namn uthängda här.

    Med det inte sagt att dom inte kan ”vinna” målet. Dom verkar ju vara penningkåta, så fett skadestånd vill dom väl ha.

    I texten står också att Julian är slak i ett par timmar utan att få stånd, man använder knulla och andra dumheter i uttrycken. Det hela ger ingen vacker bild av kvinnorna eller på vilket sätt man förnedrar Julian (med det inte sagt att han är nån föredöme, tvärtom).

  36. Manne Says:

    Assanges förhör bandades men inte kvinnornas. Undrar om detta är standard förfarande?

  37. Jocke S Says:

    Henrik. Vad var det som var så bra, eller ”inte så illa” med radio Ellen tycker du?

  38. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Helene Bergman

    Får vi möta dig på Genus Nytts kommande föreläsning. Det är precis det här vad vi vill uppnå dialog och öppen debatt. Det är så j….. viktigt att föra en debatt i det offentliga rummet.

    Ann-britt Grunewald är också en person att bjuda in

    http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/18/ingen-kvinna-tj-nar-p-felaktiga-v-ldt-ktsdomar-som-den-mot-billy-butt

    Word!

  39. Jocke S Says:

    Manhood, Nej jag håller inte med dig!

  40. Jocke S Says:

    Sakta i backarna säger jag!

  41. Manhodd United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Helen Bergman mfl kvinnor

    Vad anser ni om Madeleine Lejonhuvuds åsikter om kontroll i sängkammaren:

    http://svtdebatt.se/2010/10/snart-kan-sverige-vara-ett-civiliserat-land-vad-galler-sex/

  42. Jocke S Says:

    AnnBritt Grünewald, f.d. fängelsedirektör: ”Makt och kvinnor hör ihop. Jag blir lätt chef och ordförande. Min utgångspunkt är att män inte kan fatta beslut. Det är lätt att vara chef över män.” (”DN gratulerar” 10.11.06.)
    Vissas könsmakt är visst helt ”rätt” ändå! Även om, eller särskilt om(?) den utövas i chefskap över inlåsta män, som ”inte kan fatta beslut”! Och över lågutbildade fångvaktare!
    Så varför skall vi bjuda in henne, eller andra feministeer som känner marken brinna under fötterna, och bara tar avstånd i ett enda enskilt fall? Populister!
    De som skall ”bjudas in” är de kvinnor som i flera sammanhang tagit bestämt avstånd från nyfeminismen, som Camilla Lindberg, som åkte ur riksdagen.
    Kampen mot feminism är en manlig angelägenhet i första hand. Därmed inte sagt att inte kvinnor drabbas, för det gör de.

  43. Manhodd United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    forts.

    ”Bisarrt resonemang – Att Leijonhufvud inte längre håller sig till juridiken har vi vetat länge”[1]

    http://blog.sexualpolitik.se/2007/05/09/bisarrt-resonemang-att-leijonhufvud-inte-langre-haller-sig-till-juridiken-har-vi-vetat-lange/

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/krav-pa-samtycke-fore-samlag_17449.svd

    http://www.expressen.se/nyheter/1.110099/straffrattsprofessor-en-klar-forbattring

  44. Patermuza Says:

    Vadå spårat ur!
    Har den inte spårat in istället!

  45. Jack Says:

    Mörkerman,

    ”Jack, om du tittar i tråden som handlar om Assange-fallet på Flashback kommer du att hitta mycket information.”

    Jag tror du just refererade mig till en tråd med 25 000 inlägg, så tekniskt sett har du inte fel…Passar dock på den 😉

  46. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Kära Genus Nytt läsare

    Det här summerar exakt vad allt handlar om. Vi syns ute på gator och torg för er som verkligen vill göra något genom att visa stöd för Julian Assange och WikiLeaks/-GenusLeaks. Trevlig helg;-)

    ” Har ni lyssnat på Stephens & Assange i denna länk?

    http://www.channel4.com/news/assange…uld-wreck-case

    JA säger att han med sitt fall vill hjälpa de lidande svenskarna som vänt till honom och sagt: snälla, låt oss använda ditt fall för att visa på orättvisorna i vårt land, med vårt orättfärdiga rättssystem, de stängda rättegångarna, de hemliga politiska processerna. ”

    https://www.flashback.org/t1275257p2061

  47. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    Julian Assange supporters plan protests worldwide

    Worldwide demonstrations support WikiLeaks founder Julian Assange

    http://freeassange.org (go in and sign the petition!)

    http://wlcentral.org/events-protests

    http://www.facebook.com/pages/Protest-World-Press-Freedom-Day-2011-Nominate-Julian-Assange/112940458775552

  48. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    Våldtäkter…

    http://inteutanminasoner.wordpress.com/2009/04/

  49. Stina Says:

    En dråplig, om än lite äldre beskrivning på Julian Assanges öden i Svergie.

    http://www.aolnews.com/2010/12/02/sex-by-surprise-at-heart-of-assange-criminal-probe/

    Bevare mig för sådana vänner, skulle nog en seriös feminis säga om de två svenska kvinnorna.

  50. leifer Says:

    Tur att svenska skattepengar används på rätt sätt. Hela processen med Julian Assange betalar svenska folket men får inget tillbaka. Dock tjänar ju juridiska ombud feta pengar på detta. Ex Claes Borgström sitter väl med en lön på 100,000 kr i månaden och uträttar vadå för Sveriges bästa?

  51. Statsfeminismen har tappat vettet, säger feminist « Fikadax weblog Says:

    […] gick jag in på menyn under mitt konto och testade ”Read Freshly Pressed”. Inlägget, ”Statsfeminismen har tappat vettet, säger feminist”,hade haft flest läsare och finns på Bloggen, Genusnytt, med Per Ström. Han refererar till en […]

  52. Sigvard Lingh Says:

    Fikadax har helt rätt. Den s.k. statsfeminismen måste motverkas.

    Bästa metoden kan vi lära från Maos Kina. 🙂

    Lite teater och förlöjligande.

    /Sigvard (som har tandvärk just nu)….

    PS Men lyssna noga på de vetenskapliga feminsterna.

  53. Känd feminist: Sverige ÄR feminismens Saudiarabien « GenusNytt Says:

    […] kort tid sedan bloggade jag om att den legendariska feministen Helene Bergman sågade feminismen (här). Nu är hon tillbaka. Hon skriver på Newsmill att hon hade ännu mer rätt än hon trodde, och […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: