Protestera mot hans krav på mansskatt!

by

Mejla och protestera!

Gudrun Schymans gamla idé om en särskild straffskatt för det manliga könet, en mansskatt, torde väl höra till höjdpunkterna avseende sexism och manshat, nästan i nivå med ”män är djur”. Nu är det dags igen.

Den manlige kulturchefen på tidningen Helsingborgs Dagblad, Gunnar Bergdahl, har nu skrivit en krönika med rubriken ”Dags för en mansskatt!” (här).

Här följer ett utdrag ur artikeln:

”Oavsett om det handlar om verkställande direktörer eller redaktionschefer tjänar vi män mer. Och det gäller förstås inte alls bara medieområdet. Så ser det ut i hela vårt samhälle. Ständigt denna löneskillnad. Decennium efter decennium. Den statistiken ljuger inte. Skam över oss alla!

Det är därför dags att på allvar diskutera en mansskatt. Beskattning är vårt redskap för att utjämna och fördela frukterna av vårt gemensamma arbete. Den som tjänar mycket ska avstå mer än den som tjänar lite. Jag skulle därför mer än gärna betala en mansskatt som kompenserar detta sakernas orimliga tillstånd.

En sådan skatt vore ett konkret sätt att dra in öronmärkta pengar till nya och mer effektiva jämställdhetsreformer; fler dagisplatser med längre öppettider, kvoterad föräldraledighet med höjd föräldrapenning och så vidare.

Ett konkret incitament för jämställdhet på löneområdet. I ett längre perspektiv skulle den, likt andra epokbundna skatter och pålagor, kunna plana ut och helt försvinna när orättvisan väl är upphävd.

Dessutom är vi män som kollektiv fullständigt överrepresenterade i brottstatistiken, det är vi som våldtar och misshandlar, kör rattfulla och beter oss. Så ser mansrollen ut. Allt till stora kostnader för samhället.”

Den gode Bergdahl, som nu fyllt på cisternen med PK-poäng så den bågnar, glömmar några saker när han försöker argumentera för en kollektiv bestraffning av halva befolkningen:

1. Kvinnor tjänar i genomsnitt mindre pengar än män för att de väljer låglöneyrken och för att de arbetar mindre. På samma jobb tjänar män och kvinnor lika mycket. Ingen orättvisa råder.

2. Angående det där med att män är kriminella och förorsakar samhället kostnader: För det första betalar män redan idag mycket mera skatt än kvinnor. För det andra, om man belastar det manliga könet för dess statistiska nackdelar (såsom brott) bör man också kreditera det manliga könet för dess statistiska fördelar (såsom innovationskraft och risktagande). Hur mycket mansbidrag ska delas ut till det manliga könet på grund av dess förtjänster?

3. Vi människor är individer och inte små kuggar i jättegrupper. En straffskatt på män skulle också drabba män i låglöneyrken som aldrig gjort något kriminellt och som tjänar mindre än många kvinnor. De allra flesta män är inte kriminella. All kollektiv bestraffning är grovt orättvis. När Gunnar Bergdahl utmålar gruppen ”män” som det brottsliga könet beter han sig inte ett dugg bättre än när Sverigedemokraterna utmålar invandrare som en brottslig grupp.

Nej Gunnar, din argumentation är usel och starkt sexistisk, och din manssyn är unken. Det blir betyg IG på alla plan utom ett: Förmåga att stryka ett PK-etablissemang medhårs!

Gunnar Bergdahl har epostadress gunnar.bergdahl@hd.se. Jag har mejlat honom och protesterat mot hans idé om mansskatt. Jag uppmanar dig och alla jämställdister att göra detsamma. Och tag gärna kontakt med dina vänner också och be dem mejla – så blir trycket större.

Läs artikeln här. Även Pelle Billing bloggar om detta.

68 svar to “Protestera mot hans krav på mansskatt!”

  1. Bengt Says:

    ”Guilt by association” så det skriker!
    Men så är han väl en som sitter ner när han kissar på toaletten också!

  2. Torstensson Says:

    Han har ju själv inget att förlora pa mansskatt. Han kan köpa sig fri fran det fängelse han i förlängningen är med och skapar för män.

    Eller sa är det verkligen sa som Bengt skrev. Att han sitter ner när han kissar och later sig hunsas av frugan sin.

    För att fira hans otroligt sjuka krönika (den är sa sanslöst manshatande) sa ska jag bete mig extra manligt idag. Ska köra lite för fort pa autobahn nu i eftermiddag tänkte jag. Ska röka lite extra och göra nagot tarzanvral. Allt i hopp om att nagon mangina ser det.

    Mycket stolt man !

  3. Sören Says:

    Jag skrev en kommentar på sidan som löd:
    ”Vilka ”vi” som våldtar och misshandlar, kör rattfulla, tala för dig själv! JAG har aldrig gjort någotdera! Om DU identifierar dig med män som begår brott är det din sak, kleta inte din skuld och dåliga samvete på mig och andra oskyldiga män som inte gör annat än att arbeta hårt för att ta hand om våra nära och kära!”
    Den blev givetvis borttagen, två ggr tom. Sen stängde de kommentarsfunktionen och tog bort alla kommentarer, deras version av yttrandefrihet…

  4. Sören Says:

    Kommentarsfunktionen tillbaka, dock har de för tredje gången tagit bort min kommentar som tydligen anses opassande, ska lägga in den igen.

  5. Lorem Ipsum Says:

    @Sören, medialocket är tungt och tätslutande. Jag förstår att din kommentar togs bort, den var helt enkelt för ärlig och rakryggad. Sånt har dessa induhvider svårt för helt enkelt.

    Kudos till dig dock som försökte få din kommentar publicerad tre gånger.

  6. ParStrom Says:

    Sören!
    Du kanske skulle mejla till Gunnar Bergdahl och fråga varför din kommentar tas bort gång på gång?

  7. Dr. Jonsson Says:

    Man kan undra om Gunnar Bergdahl tillhör någon slags skattebefriad genus/PK-adel, för vi har redan en sån skatt i Sverige. Det kallas statlig skatt och ger en progressiv beskattning så att den som tjänar mer (dvs män enligt Bergdahl) ”får avstå mer än den som tjänar lite” – inte bara i kronor utan även i procent.

    Man kan undra hur det är med verklighetskontakten där uppe i elfenbenstornen.

  8. Stenflis Says:

    @Sören: jag ser fortfarande din kommentar:

    Sören Nordstrand 21 minuter sedan
    Vilka ”vi” som våldtar och misshandlar, kör rattfulla, tala för dig själv! JAG har aldrig gjort någotdera! Om DU identifierar dig med män som begår brott är det din sak, kleta inte din skuld och dåliga samvete på mig och andra oskyldiga män som inte gör annat än att arbeta hårt för att ta hand om våra nära och kära!

  9. Bengt Says:

  10. Johan Silversjö Says:

    Mer smörja på samma tema.
    http://mobil.hd.se/helsingborg/2011/03/06/mannen-fortfarande-i-lonetoppen/

  11. Sören Says:

    Stenflis, japp inlagd för tredje gångenom jag räknat rätt, vi får se hur länge den får vara kvar.
    Pär, jag har mailat honom, men ännu inget svar.

  12. Gösta Johansson Says:

    Precis som Gunnar Bergdahl felaktigt utmålar gruppen män som brottslingar, utmålar Per Ström (tyvärr) gruppen Sverigedemokrater som skyldiga till att anklaga gruppen invadrare för att vara brottslingar.

    Visa gärna på en (1) punkt i Sverigedemokraternas partiprogram som utmålar alla invandrare som brottslingar.

  13. Torstensson Says:

    De som inte valdtar och mördar och som har laglönejobben i industrin, slipper de skatten? Och de män som faktiskt skapat pengar at Sverige, kommer de fa bidrag istället?

    Det är ju sa sanslöst vidrigt och jag vet inte om andra europeiska länder publicerar samma manshat. Har vi nagra exempel pa länder som har en sadan här vidgrig syn pa könen? Det här är riktigt obehagligt.

    Nazisterna började pa samma sätt. Genom att avhumanisera judarna till statistik och diagram. Man ville skapa konnotationer mellan bakterier, parasiter och judar. Det ar obehaglig social ingenjörskonst vi snackar om.

    Gunnar Bergdahl har allt att vinna pa sadana här uttalanden. Mer kvinnor, mer pengar och mer makt. Den vanliga medelsvenssonkillen har allt att förlora pa det. Faktum är att ju mer jämställd en medelsvenssonkille är desto mindre vill en generaliserad kvinna ha honom.

    Börja ändra beteendet hos kvinnor först innan ni börjar skrika pa karlar.

  14. Liolin Vernram Says:

    Hej Pär Ström.

    Kanske är detta ett inlägg, som är intressant för dig?
    Det handlar om ett visst bloggkrig.

    http://www.sourze.se/Tredje_världskriget_i_bloggosfären_10743306.asp

    /
    M.v.h,
    Liolin Vernram

  15. henrik Says:

    snacka om trams vilken jävla idiot skulle ens gå med på att betala en mansskatt? snacka om diskriminerande!

  16. 50/50 Says:

    Varför får inte män gå i pension 4 år tidigare??????

  17. uffenordholm Says:

    Låt oss göra ett litet tankeexperiment: kör texten genom TGM. Då skulle resultatet kunna bli så här:

    Det är därför dags att på allvar diskutera en invandrarskatt. Beskattning är vårt redskap för att utjämna och fördela frukterna av vårt gemensamma arbete. Den som tjänar mycket ska avstå mer än den som tjänar lite. Jag skulle därför mer än gärna betala en invandrarskatt som kompenserar detta sakernas orimliga tillstånd.

    En sådan skatt vore ett konkret sätt att dra in öronmärkta pengar till nya och mer effektiva jämställdhetsreformer; fler dagisplatser med längre öppettider, kvoterad föräldraledighet med höjd föräldrapenning och så vidare.

    Ett konkret incitament för jämställdhet på löneområdet. I ett längre perspektiv skulle den, likt andra epokbundna skatter och pålagor, kunna plana ut och helt försvinna när orättvisan väl är upphävd.

    Dessutom är vi invandrare som kollektiv fullständigt överrepresenterade i brottstatistiken, det är vi som våldtar och misshandlar, kör rattfulla och beter oss. Så ser invandrarrollen ut. Allt till stora kostnader för samhället.

    Nu blir det inte riktigt så illa som det skulle kunna ha blivit, men illa nog.

  18. Curt Jonsson Says:

    Håller med dig Pär. Dessutom medför mansskatt ökade (inte minskade) löneskillnader eftersom man tar hänsyn till skatten vid löneförhandlingar.

  19. Håkan Says:

    ”Alla med blå hatt har röda skor” != ”Alla med röda skor har blå hatt”

    Galne Gunnar borde lära sig lite om mängdlära och logik. Att de flesta brotten begås av män innebär inte att de flesta män begår brott. Därmed väljer han att straffa oskyldiga för vad en minoritet av gruppen kan lastas för.

    För övrig så håller jag fast vid det jag skrev på Pelles blogg, så snart effekterna av en mansskatt blir synliga kommer vi få reda på att den är en kvinnofälla!

  20. Pauli Sumanen Says:

    I Finland männer betalar ungefär 5 %-enheter högre inkomstskatt än kvinnorna. Männernas medeltalskatt är 27 %, kvinnornas 22 %. Allt beror om saken, ett männerna gör 20 % mer arbetstimmar än kvinnorna och vi har i Finland progressivt skatt.

    Jag har aningen, att ni har samma sak i Sverige. De som har mera inkomster, betalar högre skatt-%, elle hur? Om ni kalkulerar skatte per gjort arbetstimme, männernas skatt är högre.

  21. Jocke S Says:

    Lugn, EU skulle aldrig godkänna detta fjäskförslag! Häromdagen på SVT play, såg jag en rubrik att EU-domstolen inte godtar högre bilförsäkringspremier för män. Och det här är ju ännu tossigare!
    Märkligt att vissa män tar upp gamla sjuka Schyman-ideer flera år efteråt! Måste tänka långsamt. Men icketänkande går nog långsammare…Borgström: ”Svenska män är talibaner!” Typiskt svenskt JÄMO, nerlagt.

  22. 50/50 Says:

    Jocke S

    Lugn EU är minst lika feministiskt som Sverige. Det är bara en tidsfråga innan de ser över reglerna så att de tillåter mansdiskriminering i syfte att öka jämställdheten (om de inte redan har gjort det?).

  23. Tandpetare Says:

    Skatt är ju redan procentuell, att ha en mansskatt innebär ju att män betalar högre antal procent skatt.

  24. 50/50 Says:

    Hmm med närmare eftertanke är det redan tillåtet. T.o.m. enligt svensk grundlag!

  25. 50/50 Says:

    Jag tror att skribenten är en ren uppmärksamhetssökare. Ett riktigt internettroll och vi ger hen välbehag genom att reagera exakt så som hen vill. Snart kommer vi se hen debattera på SVT, SR m.fl. allt på grund av våra reaktioner. Hen kommer att göra karriär på det här, eller det är nog iaf hens önskan. Tänk att det är så lätt!

    Var så politiskt korrekt att det upprör och du får en snabb skjuts framåt i karriären🙂

  26. vidsynt Says:

    Helt off topic men ändå: SVT1 Tis 8.e mars 22.00. Women Are heroes.

  27. Gunnar Says:

    Visst är tanken helt knäpp, tycker jag.
    Dessutom innehåller Gunnar Bergdahls krönika både sakfel och ett fult kollektivt skuldbeläggande.

    Men skulle inte förvåna mig om det plötsligt blir verklighet.

    Regeringen har ju redan gjort förändringar som gör att vissa speciella grupper betalar högre skatt i dagens Sverige, som sjukpensionärer, arbetslösa och ålderspensionärer (genom jobbskatteavdraget för övriga)!
    Steget från att låta grupperna sjukpensionärer och arbetslösa betala extra mycket skatt kan ju inte vara så långt till att införa en mansskatt!
    I mitt tycke är det lika knäppt.

    Men nästan ännu knäppare med det som redan är gjort nu, att låta några stora grupper med extra dåliga ekonomiska resurser få betala extra hög skatt!

  28. Info Says:

    ”FEMINISTISKT INITIATIV VÄXER SÅ DET KNAKAR”

    meddelar Fria Tidningen på nätet. Detta enligt FI:s nyligen offentliggjorda valanalys:

    http://feministisktperspektiv.se/2011/02/28/fs-paradox-stabilare-nagonsin-trots-samre-valresultat/

  29. Feministiska fantasier « Basses Hörna Says:

    […] HD. Bloggar: GenusNytt, Pelle Billing, Dick Erixon. Info:  Medlingsinstitutet, Warren Farrell: Why Men Earn More, […]

  30. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    It´s time for you to rise up again and show the world that swedish men are no pushed around cowards

    Välkomnar Reinfeldt detta förslag för att inte tala om hans ställningstagande för anna ardin och sofia wilen kommer han börja
    rasa ännu mer i opinionen.

    Swedish men must resist feminist conspiracy

    Men and Masculinity are being marginalised. Manly virtues are laughed at, even considered dysfunctional. Men are being edged out of the family, the workplace and wider society as the game of life is increasingly played by women’s rules; success and failure measured by women’s criteria.

    Living in a Feminist, Man-Hating Matriarchy

  31. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    Ingmar Gens, Niklas Järvklo och så nu den här tomten. Undrar om Gudrun Schymans page Gunnar har förankrat i förslaget hos väljarbasen män?

  32. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Info

    Är helt övertygad om att det kommer utvecklas ett parti ur den oberoende (liberala) Mansrörelsen för Mäns rättigheter och Rättssäkerhet inom kort, titta bara på avantgardistiska ”Moderat Männen” liksom Genus Nytt,Pelle Billing, http://www.rsorg.se ,Daddy-sverige.com Pappamanualen.se och Camilla Lindberg som fångat upp just signalerna från verkligheten och omvärlden! Det går fort. Det är mycket som ska avslöjas! Och sociala medier som kommer putta gammel media av piedestalen när de sviker (män)skliga rättigheter och rättssäkerhet trots att det är fel kön…

    Assange Case: Evidence Destroyed Over and Over Again
    http://rixstep.com/1/20101001,01.shtml

    https://www.flashback.org/t1275257p2233

    http://www.daddys-sverige.com/daddys-blogg.html

    http://justiceforassange.com/

    GenusLeaks

    That´s sisu!

  33. PO Says:

    Info säger: ”FEMINISTISKT INITIATIV VÄXER SÅ DET KNAKAR”

    Jag tror det knakar mer än växer.

  34. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ PO

    Hur förklarar du de är i minoritet men ändå utnyttjas som en bricka i spelet av andra krafter?? Alltså delar ur det sk Patriakatet sviker den manliga väljarbasen och lägre stående män. Se på fallet här nedan som beskrivs där den ”verklige” våldtäktsmannen verkar gå fria. Att delar av det sk Patriakatet och spelet bakom kulisserna är känt sedan länge, men de största svikarna för är kultur feminister inom journalistkåren som ska stå upp för mänskliga rättigheter och bekämpa förtryck oavsett om det är män,barn eller kvinnor. Klart Julian Assange och WikiLeaks gör dessa fega journalister oroliga när de kanske inte har något jobb imorgon.

  35. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    Julian Assanges svenska försvarare Björn Hurtig måste undra vilken värld han lever i.

    I ett ärende, där Hurtig är målsägandebiträde för en våldtagen kvinna, ”Karin”, är den misstänkte våltäktsmannen, en polisman, kvar i sin tjänst, allt sedan år 2008 då misshandel och våldtäkt skulle ha ägt rum.

    Chefsåklagaren Kristian Augustsson kan inte fatta beslut om att lägga ned förundersökningen eller väcka åtal mot polismannen i fråga.

    På grund av sitt uppvisade ointresse i våldtäktsärendet har klagomål mot chefsåklagaren anförts hos Utvecklingscentrum i Malmö.

    Utvecklingscentrum i Malmö är dock inte lika beslutsförmögna som Utvecklingscentrum i Göteborg.

    Åklagarna vid Utvecklingscentrum i Malmö får inte tummen ur. De väntar på att Kristian Augustsson ska fatta sitt beslut innan de utreder hans eventuella tjänstefel. Då lär de kanske få vänta.

    Allt medan våldtäktsoffret lider. ”Karin” hade år 2008 förts till sjukhus med svåra skador efter en brutal våldtäkt.

    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/…olisvaldtakten

    Åklagar- och polisväsendet visar i Björn Hurtigs båda ärenden – Assange och ”Karin” – att det är skillnad på gärningsmän och gärningsmän, brottsoffer och brottsoffer.

    Bra sammanfattning. Det är inte bara Hurtig som undrar i vilken värld han lever.

    Den här frågan skulle jag vilja få svar på från riksåklagaren.

    Man undrar varför inte traditionell media, och ”feministerna” går igång på våltäktsfallet ”Karin” och polismannen. Det fallet visar ju verkligen att det finns våltäktsoffer som saknar rättstrygghet i Sverige.

    Här avslöjar sig traditionell media och ”feministerna”;de är inte ute efter rättstrygghet för brottsoffer och ett fungerande rättsväsende, utan något annat.

    Sofia Mirjamsdotters smutskastningskrönika ligger fortfarande upp på ”mest kommenterade” på allehanda.se

    Jag har skickat ett mail till chefredaktör och ansvarig utgivare Jimmie Näslund ( [email]jimmie.naslund@allehanda.se[/email]) och frågat hurdant deras sammarbete ser ut med Sofia Mirjamsdotter.
    Gör det ni också så sätter vi lite press:-)

    Vad ligger bakom Piratpartiets svek mot Julian Assange?

    Extremt intressant artikel på professorns blogg:
    http://ferrada-noli.blogspot.com/201…y-assange.html

    Citat:
    The Swedish Pirate Party, with the use of an erroneous and opportunist political strategy, has in part contributed to cement the unfair persona-non-grata status for Julian Assange in Sweden. It is left to be known whether this assistance – for things done or things neglected – can be considered as partisan-provided against Assange, or viewed as a forced survival strategy, or the product of naive political unawareness, or simply caused by the Swedish fetish for consensus.

    Kan Anna Troberg och Anna Ardins gemensamma roll i HBTQ-världen ha betydelse för Piratpartiets fega och försåtliga agerande?

    De rör sig onekligen i samma kretsar – Stockholmsvänstern med gaygalor och Pride. De kan knappast ha undgått att stöta på varandra i olika sammanhang även tidigare.

    Trobergs inlägg den 11 december kunde lika gärna skrivits av mymlan eller Lajvsonja. Ett accepterande av organiserad smutskastningstaktik för att försvara målsägarna:

    ”Och OM nu #prataomdet nu skulle vara orkestrerad av någon sida, så och? Det är ju inte som om den andra sidan redan mobiliserat som sjutton, eller hur?”

    http://www.annatroberg.com/2010/12/1…g-i-korselden/

    Om Piratpartiet inte börjar agera aktivt nu så har de grävt sin egen grav.

  36. Sigvard Says:

    Jag tror inte det kommer att skapas något ”mansparti”.

    Jag tror att de flesta män skulle känna det fånigt att tänka i sådana banor.

    En bra karl reder sig själv. Eller hur?

    Men vi kan väl ställa lite kritiska frågor inom de olika politiska partier vi redan är verksamma – eller publicera lite forskning.

    Jag har gjort mina bidrag.

    Har ni?

  37. Shastra Says:

    @Pauli Sumanen

    Det stämmer. Jag hittade lite svensk statistik här:

    http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____303813.aspx

    2009 betalade kvinnorna i Sverige 211 miljarder kronor i skatt, medan männen betalade 328 miljarder. Männen betalade även en högre procentuell andel av sin inkomst i skatt.

  38. PO Says:

    Manhood United frågade mig:

    Hur förklarar du de är i minoritet men ändå utnyttjas som en bricka i spelet av andra krafter?? Alltså delar ur det sk Patriakatet sviker den manliga väljarbasen och lägre stående män.

    Jag tror det är så att parallellt med att vi har mediafeminister så finns det män ”som ylar med vargarna”, speciellt som det ligger publicitetsvärde och pengar i det.

  39. PO Says:

    Shastra, var i tabellen du refererar till återfinns dessa miljardsiffror?

  40. Shastra Says:

    @PO

    Jag multiplicerade ”Antal” med ”Medelskatt” på raden Samtliga.

  41. Anders Says:

    Varför är det ingen som föreslår invandrarskatt. De är också överrepresenterade i brottsstatistiken.

  42. Erik Says:

    Sigvard:

    ”Jag tror inte det kommer att skapas något ”mansparti”.”

    Du har rätt…. Det vore att avskaffa vår demokrati, vad skall vi ha sedan när alla tycker lika? Det är illa nog att i jämställhetsfrågan så funkar vår demokrati som ett kvinnoparti.

  43. Erik Says:

    Gunnar Bergdahl är en mediefeminist, han har ingen åsikt alls utan motiveras av en enda sak: Uppmärksamhet = Pengar

    Det är anledningen ej organiserade protester inte fungerar. För protesterna innebär mer klirr i kassan för män som Bergdahl som därmed motiveras att skriva mer mediefeministiskt manshat.

  44. Erik Says:

    Anders:

    ”Varför är det ingen som föreslår invandrarskatt. De är också överrepresenterade i brottsstatistiken.”

    Helt enkelt för att ”invandrare” inte är EN grupp utan där ingår alla grupper som inte är svenskar, varje grupp måste sålunda bedömas för sig.

    Man skall dock komma ihåg att män heller inte är EN grupp… hela retoriken är falsk i grunden.

  45. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ PO

    Bra. Är helt inne på din linje när man ska granska och avslöja strukturerna varför det ser ut som det gör. Titta bara i historien, allt handlar om makt och topp styrning, allt sedan antiken och rom sedan har det följt av förpackning av att vi lever i en demokrati. Det kanske vi har gjort stundtals sedan efterkrigstiden i väster landet. Men det var ett tag sedan sist. Jag ser med tillförsikt potentialen i oberoende liberalism jämte många arga unga som äldre män oavsett tidigare bakgrund för mäns rättigheter och värdegrunder. Vi får se.

    @ Sigvard

    Det kanske ligger en poäng i det. Ser mest det som att komma in bland toppskiktet och spela med de stora alfa hanarna så det händer lite. Tror absolut på att jobba på flera plan och underskattar inte kraften i att vara underdog.Tvärtom. När jag nämnde parti,en frågeparti,-rörelse så var det mest motsvarighet till fi som just lyckats ta sig in på elit nivå. Eller så var det så enkelt att margareta winberg släppte in s.c.u.m:et för s-kvinnorna ville försöka vara lite hippa. Slutligen,så är det många avhoppade moderater,folkpartister,besvikna piratpartister,fd feminister och flyende män ur väljarbasen som samlas för gemensam sak. Parti ,oberoende mansrörelse för att visa makt. Vid organisering,formationer likt fotbollslag,värnplikt osv blir männen starka. Så är det bara.

    En bra karl reder sig själv,absolut men det hindrar inte honom att ingå ett tillfälligt samarbete, sammanhang för att bekämpa mansförtryck och kvinnoväldet med intellekt,intelligens,motioner,doktriner och yttrandefrihet;-) Kvinnorna är lika förtryckta av feminism som männen, och männen är lika förtryckta av delar av det sk patriakatet som sviker männen under toppskiktet.

    ”Jag har gjort mina bidrag.

    Har ni?”

    Där jag ser möjligheterna det för oss på Genus Nytt mfl blogg klaner att föreläsa och debattera på samtliga Politiska Ungdomsförbund och Högskola/Universitet. Debatten måste bli mer öppen så publiken aka allmänheten kan ta del av demokrati.

  46. PO Says:

    Tack Shastra, som multiplicerade ”Antal” med ”Medelskatt” på raden Samtliga. 🙂

  47. leifer Says:

    Gunnar Bergdahl har kanske varit en idiot när han var yngre och vill nu att andra män ska betala igen för det han ställt till med.

  48. Patrik Says:

    Män är överrepresenterade i brottstatitiken både som gärningspersoner och offer.

  49. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Patrik

    Som gärningspersoner i och med radikalfeministiska lagar sedan 90-talet och radikalfeministisk rättsstat medför viss skepsis och ska sannerligen granskas på allvar. Oviljan att rätta till misstagen genom upprättande av oberoende Resningskommissioner späder bara på omvärldens kritik av svensk rättsstat är politiskt korrupt.

  50. Johan Says:

    Ut med marxisterna från media!

  51. piraya Says:

    Män betalar mer i skatt och ”kvinnor utnyttjar det sociala trygghetssystemen i klart högre utsträckning än män.”
    Detta skriver Företagarna om i sin PDF ”Så påverkar vi” på sidan 22 som för övrigt är helt avsett för kvinnor. Länk: http://www.foretagarna.se/Global/sa_paverkar_vi.pdf

    – Lite nyfiken blir man hur många ”klart högre utsträckning” är så vi kan utjämna detta genom att kvinnor betalar mer i skatt för deras utnyttjande.

    Även på sidan 22:
    ”Medelålders kvinnor öppna för företagande”

    – Här verkar man ha tvingat fram kommunen att anställa en projektledare (en kvinna?) för att starta ett projekt i synnerhet för kvinnors företagande.

    ”Vid flera seminarier har kvinnliga företagare haft möjlighet att träffa andra kvinnor och byta erfarenheter om hur man löser ekvationen eget företag samt familj med barn.”

    – Precis som Unionen anordnar man flertalet seminarier för kvinnor.

  52. PO Says:

    Johan skev: Ut med marxisterna från media!

    Snälla Johan, det där är historia – om ens det.

    Den svenska pressen ägs av borgerliga företag och av Bonniers. Ingen har någonsin anklagat Bonniers för att vara marxister….

    Tror du borgerliga ägare är dumma i huvudet och läter marxister härja fritt?

  53. Bengt Says:

    Men i TV har marxister och extremfeminister tydligen rensade kanaler rakt in!

    Tydligen har ”kultureliten” inom F! direktlinjer in till statstelevisionen för ett ”internt F!-möte/seminarium” skall tydligen direktsändas i statstelevisionen…

    På F!:s första sida står det tydligt..

    ”…Seminariet sänds i SVT2, Kunskapskanalen samt live på SVT Play 9.30-11.30 tisdagen den 8 mars direkt från Studio 3, Kulturhuset, Stockholm. ..”

    http://www.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=1030

    Så mycket var det högstämda retoriken om ”fri oberoende televison” och ”public service” värd tydligen…

    Just det!😉 TV2 !! Kanalen som skapades genom att ett halv anti-USA-demonstrationståg leddes vidare in i TV-huset…

  54. Erik Says:

    PO:

    Du förväxlar personer som förespråkar marxism för ANDRA med personer som är marxister och förespråkar det för sig själva.

    En mängd medieföretag som Bonniers förespråkar glatt marxism utåt medan de själva är kapitalister – Go figure!

  55. JD Says:

    Mänga pratar om invandrarskatt utifrån Bergdahl´s resonemang.

    Hur vet vi att Bergdahl inte är av åsiktan att även invandrare ska vara skyldiga att betala extra skatt eftersom dom är överrepresenterade i kriminalstatistiken.
    Har han förnekat det?
    Kan vi förmoda att han har den åsikten?

  56. anders Says:

    Jag var inne och läste den jädrans artikeln och blev förbannad och skrev av mig där, men … antar att ingen, eller bara några få, kommer att läsa det där, så återåpublicerar det här:

    1. kvinnorna gick från 34% till 69%, hipp hipp hurra vilket framsteg för jämställdheten. Männen gick från 66% till 31%. Switch on your brain, dude.
    2. som redan påpekats, så fick kvinnorna allmän och lika rösträtt tll valet 1921, männen till valet 1924. Det var bland annat ett villkor för män att de hade fullgjort värnplikt dessförinnan. Ett krav som inte är förenligt med allmän och lika rösträtt.
    3. som också redan påpekats, män bidrar redan till kvinnorna via skattesedeln, eftersom de, om de tjänar mer, också betalar mer i skatt, och det ges riktade bidrag till kvinnorns jämlikhet, förekommer det riktade bidrag till män?
    4. De flesta män i vuxen, särskilt de i medelåldern (vari inräknas jag och alla de som är födda under eller innan 60-talet) har blivit politiskt bestraffade och frihetsberövade mellan 6 och 15 månader. Officiellt heter det att man gjort värnplikt, men det är likväl ett frihetsberövande eftersom man inte hade eget val. Jag anser att alla vi som gjort värnplikt borde vara skadeståndsberättigade. Kanske dags att införa en kvinnoskatt, så att de som grupp, vilka aldrig tvingats göra värnplikt, kan ta ansvar för att kompensera oss som tvingats med hot om fängelsestraff.
    5. Om jag skall betala för brott, våldtäckter och trafikförseelser som begås av onyktra kräver jag att ställas inför domstol och få en rättvis rättegång, bli befunnen skyldig bortom allt rimligt tvivel och ådömd att betala vite. annars nej, jag betraktar det som diskriminering och en krigsförklaring och är beredd att ta till vapen för att freda mig. fundera på det du.
    5. ”likt andra epokbundna skatter och pålagor, kunna plana ut och helt försvinna när orättvisan väl är upphävd”, är du bara naiv, har du drabbats av akut hjärnröta eller prånglar du medvetet ut denna ondskefulla propaganda. I början på 60-talet införde man en temporär skatt, en så kallade omsättningsskatt, OMS, på cirka 5% har jag för mig. Den var som sagt temporär och skulle tas bort när den inte behövdes länger. Våra ärligt folkvalda politiker uppfyllde givetvis herdessamt detta löfte. Vi har ingen OMS idag. De löste problemet med att 1969 lägga sätta ett ”M” framför OMS (eftersom det var sosseregering både när OMS infördes och när M lades till kan man undra om detta var ett strategiskt drag för att göra moderaterna ansvariga). Vi har som bekant ingen OMS på 5% idag. Hip Hip Hurra. Vi har Moms på 25%, som vi till råga på allt elände betalar på energiskatten (för att sen inte tala om extraskatter på choklad, öl, brännvin, snus, tobak och gud vete vad) Menar du verkligen på allvar att en mansskatt skulle tas bort för att den inte längre behövs. Gå direkt till närmaste psykiatriska mottagning utan att passera … vad det nu är du brukar passer … och utan att hämta ut någon lön.
    6. Funder en stund på det här: om kvinnor får mindre betalt, men de är lika kompetenta, eller mer kompetenta, och producerar lika bra, eller rent av bättre, än männen som utför samma uppgifter, hur kommer det sig då att företagen inte satsar stenhårt på att anställa kvinnor? De vore ju bara plus på alla sidor för dem att anställa kvinnor, bättre produktion, lägre kostnad.
    7. Om antagandet att män får bättre betalt verkligen vore sant för lika arbete, skulle det då hjälpa att införa en mansskatt? Om män verkligen förtrycker kvinnor skulle de ju bara öka sina egna löner ännu mer för att kompensera för den extra skatt de betalar. Hur avgör man att lönsesättningen är rättvis? Det är lätt när det gäller ackordsarbet där man skruvar i en skruv 250 gånger per timme, det är bara att räkna antalet iskruvade skruvar, men hur gör man med chefsjobb? För att inte tala om hur man skall bedöma sunkiga skribenter som tror att 1984 med sina blåställ och röda skärp för dem som är medlemmar i antisexförbundet är ett utopia.
    8. Sist men inte mins, är du verkligen så jädrans befriad från analytisk förmåga att du tror att man kan få till stånd jämlikhet genom att införa regler och skatter som till sin natur är ojämlika?
    9. Jag har inte ätit någon middag idag, skafferit är nästan helt tomt, jag har ingen inkomst, inga bidrag, har ännu inte hamnat på socialen, ligger efter med två hyror, undrar hur fan jag ska fixa hyran. Jag är inte ens i närheten av svenskt existensminimum, och genomsnittskvinnan har bra mycket bättre ekonommi än jag har. På vilket vis blir det jämlikare av att jag betalar en mansskatt?
    10. #”#(((/#(¤#!!#¤”@@#((^#^*@!!!!

  57. PO Says:

    Erik förefaller ha kommit fram till att man kan tjäna pengar på att marknadsföra sina fiender.

    Då skulle vi väl kunna slå ett slag för feminismen här på GenusNytt då? Kanske kan Pär ta in annonser från FI, etc?

  58. Nu har jag fått svar om mansskatten « GenusNytt Says:

    […] bloggade igår om ett förslag från kulturchefen på Helsingborgs Dagblad om införande av en straffskatt […]

  59. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Erik säger:
    06 mars 2011 kl. 15:52

    Sigvard:

    ”Jag tror inte det kommer att skapas något ”mansparti”.”

    Du har rätt…. Det vore att avskaffa vår demokrati, vad skall vi ha sedan när alla tycker lika? Det är illa nog att i jämställhetsfrågan så funkar vår demokrati som ett kvinnoparti.

    Det är aldrig fel med tillfälligt samarbete män emellan,och/-eller män och kvinnor för att puffa på i rätt riktning som te x Genus Nytt.

  60. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Erik säger:
    06 mars 2011 kl. 15:53

    Gunnar Bergdahl är en mediefeminist, han har ingen åsikt alls utan motiveras av en enda sak: Uppmärksamhet = Pengar

    Det är anledningen ej organiserade protester inte fungerar. För protesterna innebär mer klirr i kassan för män som Bergdahl som därmed motiveras att skriva mer mediefeministiskt manshat.

    Likväl är Feministen Gunnar aka politisk journalist beroende av att läsarna som köper skvaller pressen*ironi.

  61. Feminist kräver oändliga rättigheter för kvinnor « GenusNytt Says:

    […] Feministiskt Initiativ i en debattartikel idag i Helsingborgs Dagblad (samma tidning vars kulturchef kräver införande av en straffskatt för män, en […]

  62. Erik Says:

    Manhood:

    ”Likväl är Feministen Gunnar aka politisk journalist beroende av att läsarna som köper skvaller pressen*ironi.”

    Nej, inte det minsta!
    Han är beroende av att annonsörerna tror att annonserna i tidningen når ut till tillräckligt många personer. Lösnummerpriset bekostar inte ens halva hans lön.

  63. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Erik

    I see. Men det är ju uppenbart att några förtappade själar fortsätter att köpa skiten i hopp om att själva framstå som bättre inför andras olyckor.
    Enligt feministerna höja sig över männen och sko sin lycka.

  64. Manhood United(barn till radikalfeminist som gör tok revolt;-) Says:

    @ Erik

    Det kan ju inte handla om ihåliga spekulationer och tomma luftslott som lurar av företag feta kostnader för annonser.

    För att få maskineriet att gå runt måste läsarna,köparna bidra med sin beskärda del om inte annat för att psykologiskt manipulera genom budskapen och produktplaceringarna.

  65. Lars Says:

    Mail skickat till

    Gunnar Bergdahl

    Jag läste din artikel i HD om en separat mansskatt för de löneskillnader mellan kvinnor och män som du tycker dig se i samhället, vilket reste att antal frågor.
    För att börja från början så är jag man. Har betalt skatt under ett ca 30 årigt yrkesliv med att ganska måttligt uttag av återbetalning i form av samhällstjänster.
    Fostrad i den svenska solidaritetens anda har jag mycket sällan reflekterat över var mina skattepengar hamnar. Jag betackar mig för den amerikanska sköt-dig-själv-filosofin. Därför har det för mig varit oväsentligt om min skatt går in i ett sjukförsäkringssystem där kvinnors sjukskrivningskostnader är de tyngsta, eller av mäns lägre sjukkostnader. Bröstcancerscreeningar som drar stora resurser, eller de motsvarande mindre resurserna lagda på prostatacancer. Och så vidare.
    För mig är det en absurd tanke att bunta ihop ”män” i ett kollektiv med ett skattemässigt ansvarsområde för ”manliga” kostnader och ett kvinnligt för de ”kvinnliga” kostnaderna.
    En tanke i fullständig strid med den solidariska samhällstanken.

    Men för LÖN skulle vi ha ett segregerat skattesystem enligt ditt förslag, och då börjar det bli svårbegripligt för mig:

    – Om nu männen har högre lön får man väl till att börja med anta att de i ett progressivt skattesystem redan betalar mer skatt ?

    – Hur underbygger du att ”män tjänar mer” ? Härrör sig ”sanningen” från det faktum att fler män än kvinnor jobbar inom privat sektor med mer högavlönade yrken än inom kommunal sektor, där kvinnor är i majoritet ? Vad gör vi i så fall åt det ? Anser du att jämställdhet innebär att män och kvinnor gör samma saker eller att män och kvinnor har samma möjligheter att välja fritt?
    Eller kommer det från att kvinnor i högre utsträckning än män jobbar deltid ? Om nu svenska familjer gör valet att kvinnan stannar hemma med barnen och mannen går till jobbet och ser till att mat finns till barnen, är det något vi bör åtgärda eller utjämna med skattemedel ? Hur gör vi med männen i de familjer där man valt det omvända, där enligt ditt förslag mannen, såsom varande man, skulle bidra med extra skattemedel till sin förvärvsarbetande fru med högre lön ?

    Med vilken statistik kan du annars belägga att LIKA arbete avlönas med OLIKA lön ? Undersökningar visar tvärtom att så INTE är fallet, utan att befintliga löneskillnader mellan könen har samma förklaringar som skillnader mellan män, t.ex arbetstiden.
    Jag kan bara försäkra dig att jag INTE tänker bidra med skattemedel till någon, MAN ELLER KVINNA, som valt deltid framför heltid och därmed valt en lägre lön.
    Borde du inte som kulturchef på en så pass stor tidning bjuda på åtminstone en källhänvisning som stöd för din tes innan du går ut med en så allvarlig anklagelse och till och med förslag på straffskatt ?

    Ingen problematisk ojämställdhet att kvinnor med skattemedel totalt dominerar universitetens genuforskning med uppdraget att utforska jämställdheten mellan kvinnor och män ? Ett gigantiskt resursslöseri med tanke på oförmågan hos dagens genusrelaterade forkarkår att anägga ett dubbelsidigt genusperspektiv. På t.ex Linköpings Universitet verkställt genom införandet av ett forskningsområde ”Kritiska studier av män och maskuliniteter”, utan motsvarande ”kritiska studier av kvinnor och femininiteter”. Hur bra utforskning av jämställdhet får vi med detta för de enorma skattesummor som män bidrar med. Mer än enögt fabricerade myter om män.
    Därefter av en kvinnodominerad journalistkår lanserade som ”sanningar” och ”jämställdhetsarbete”. Inte bara av kulturchefer på dagstidningar

    Det, om något, vore annars ett problem för en kulturchef att åtminstone konstatera.
    Men inget för dig ?
    Hur har du på ditt privata plan f.ö tänkt tackla din orättvist höga lön ? Hur kan du behålla din tjänst med detta dåliga samvete ? Du är väl man om jag förstått rätt ?

    Ska vi någonsin uppnå jämställdhet och ömsesidig respekt måste vi börja med att rensa ut alla dessa myter och osanningar om könen som utan motstycke splittrat Sveriges befolkning i ett könskrig. Förslag som dina är tyvärr inget bidrag till jämställdhet utan möjligen ett politiskt korrekt bidrag till en förvriden och förvirrad genusdebatt, där männen blivit det ondskefulla skyldiga könet och kvinnorna det DRABBADE, oskyldiga könet. Där en gång rättmätiga feministiska krav av fartblindhet övergått i dagens ideologiskt understödda hån och bekämpning av män i allmänhet, inklusive de som aldrig förtryckt en kvinna.

    Om det nu var av skrämselhicka för en kvinnodominerad och hotfull feminist- och journalistkår så framstår ditt utspel ändå som lite väl billig poäng för den intellektuella delen av läsarkretsen.

    Med hälsningar

  66. ”Män är kollektivt skyldiga för alla försyndelser” « GenusNytt Says:

    […] Här bloggade jag nyligen om en svensk motsvarighet till Frode […]

  67. Krav på särskild mansskatt « antikorrupt Says:

    […] Per Ström på GenusNytt har skrivit om förslaget till särskild […]

  68. Dubbelbestraffning – nu även kulturellt « GenusNytt Says:

    […] Helsingborgs Dagblad (det var han som nyligen argumenterade för en särskild mansskatt, bloggat här), menar att den kan vara ett tecken på att befattningen som kulturchef börjat prioriteras […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: