Uttänjda ord blir förstörda

by

Journalisten Malin Siwe har ännu en gång skrivit en klarsynt text som delvis kommer in på genusfrågan. Det gjorde hon i tidningen Fokus 11-17 mars.

Det handlar om vår moderna sjuka att förvränga ordens innebörd. Ett drabbat ord är ”våldtäkt”.

Så här skriver Siwe:

”En vanlig tidningsvecka finns en notis om polisanmälan om våldtäkt, en notis om åtal för våldtäkt, som inte alltid följs upp av att domen redovisas. Beskrivningarna av händelseförloppet är sällan detaljerade, det vore snaskigt och integritetskränkande.

Alltså gör läsaren sin bild. Står det våldtäkt är det våldtäkt; någon har blivit penetrerad vaginalt, analt eller oralt. Med våld eller allvarligt hot om våld. Ordet är entydigt. Lagstiftningen säger annat. Enligt sexualbrottslagen kan frivilliga samlag klassas som våldtäkt om ena parten inte fyllt 15 år och den andra är åtminstone ett par tre år äldre. Grovt tafsande, som när en vuxen tränare smekte en 9-årings kön i fem, tio minuter, bedöms som våldtäkt.

Inget fel i att den som begår övergrepp mot barn får höga straff, i paritet med våldtäkt mot vuxna. Men det hade gått att göra utan att begå våld på språket. Man hade kunnat skärpa straffsatserna för övergrepp på och utnyttjande av barn.”

Hon har rätt. Genom att vidga och förvränga ordet våldtäkt urholkar man allvaret i riktiga våldtäkter. Man skapar också en bild hos allmänheten av en brottslighet som är betydligt värre än den är.

Malin Siwe skriver vidare:

”Våra förtroendevalda, lagstiftarna, har i bästa välmening bidragit till att skapa förvirring, förvirring som bidrar till att nätsajter som Politiskt inkorrekt och Fria Tider kan sprida rykten om gruppvåldtäkt i Husbybadet när polisanmälan handlar om ofredande. Ledande sverigedemokrater kan länka dit utan att skämmas ögonen ur sig, för med någon dags försening kommer försvaret – andra tafsare har blivit våldäktsdömda.”

”Tafsande” kan klassas som våldtäkt. Frivilligt sex mellan minderåriga klassas som våldtäkt. Men … det ÄR ju inte våldtäkt säger Medelsvensson förvirrat. Sådana medvetna förvrängningar av ord hotar på sikt tilltron till rättssystemet.

Därmed menar jag inte att de aktuella beteendena ska vara tillåtna. Men man ska kalla saker för sina rätta namn.

Här finns också en koppling till Julian Assange-ärendet. De flesta som läst polisförhören med kvinnorna säger till varandra ”Men det är ju ingen våldtäkt!”. Och då bygger den uppfattningen ändå på kvinnornas version av det hela, utan att Assange har fått ge sin version. Då kontrar Claes Borgström med att man måste vara jurist för att förstå om man har blivit våldtagen eller inte…

Ordförvrängningssjukan är inte begränsad till Sverige. I Storbritannien säger lagen att den som saknar bostad efter att ha tvingats lämna hemmet på grund av våld har rätt att få en ny bostad av kommunen. Malin Siwe skriver om att Högsta Domstolen i Storbritannien nyligen slog fast att en kvinna med den lagen som grund har rätt att få en bostad av kommunen, trots att hon aldrig blivit misshandlad eller ens utsatt för hot om misshandel. Vad var då grunden? Jo, hennes make hade skällt ut henne inför döttrarna och dessutom gett henne för lite hushållspengar.

Är det att vara utsatt för kvinnomisshandel?

För övrigt, en helt annan sak: Nedan kan du se en bild på personal som ska gå in i det japanska kärnkraftverket. Knappast något trevligt eller hälsosamt uppdrag. Anlägg gärna ett genusperspektiv på bilden. Länk. Tack för tipset, Markus på PappaManualen.

33 svar to “Uttänjda ord blir förstörda”

  1. Sigvard Says:

    Bra artikel av Malin Siwe,

    /Sigvard

  2. danielgiertz Says:

    Vad har hon för källa? Att ha frivilligt sex med en minderårig, är är rubricerat som ”sexuellt umgänge med barn” enligt BrB 6§6.

  3. Hjalmar Says:

    Jag märker att fler och fler, även kvinnor, ifrågasätter delar av den feministiska ideologin. Eller ska jag säga ”den feministiska religionen?”
    För det handlar om tro, inte vetenskap.

    Om räddningsarbetarna: Jag beundrar dessa modiga män. Frivilligt riskerar de en mycket utdragen och plågsam död mm.

    Nu vore det intressant att se en intervju med någon av dem, om nu någon journalist vågar ta sig dit…

    Men svaren är nog givna: ”Det är min plikt.” resp. ”Det är en stor förmån att få tjäna Fosterlandet.” Mer osvenskt än så kan det nog inte bli (efter 1960-talet alltså…).

  4. Observer Says:

    Men vad fokuserar sig svensken på – jo en sak, och det är att utvidga begreppet ännu mera i.o.m att Samtyckeslagen skall genomföras? En mental kastrering av alla män är på gång där varje sexuell handling skall skuldbeläggas eller kriminaliseras.

  5. Observer Says:

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/20/samtycke-vid-samlag-ar-det-vettigt

  6. OldWolf Says:

    danielgiertz:

    http://www.hopp.org/juridik/juridisk-information/valdtakt-mot-barn/

  7. OldWolf Says:

    Det finns förstås de som inte håller med henne. Denna blogg går som vanligt tvärs emot:

    http://paparkaka.com/?p=2146

  8. danielgiertz Says:

    OldWolf:

    Jag sitter med lagboken i knät här, och i BrB 6§4 står det att det är ”sexuellt utnyttjande av underårig” att ha sex med dem, och enbart om det är någon som står under ens fostran, eller är ens biologiska barn.

  9. OldWolf Says:

    Jag har inte läst lagboken, så jag skall inte ta strid, bara läst på nätet hur lagen skall tolkas.

  10. Trio Says:

    @danielgiertz

    Så detta är enligt dig lögn?:

    ”Brottet våldtäkt mot barn återfinns i 6 kap. 4 § Brottsbalken. Första stycket anger att den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn.” (hopp.org)

    Och Vårdguiden sprider lögnaktig propaganda på sin sajt när de skriver att:

    ”Även samlag eller annan allvarlig sexuellt kränkande handling mot barn under 15 år definieras som våldtäkt – oavsett om förövaren har använt våld och hot eller inte.”

    Även Wikipedia far, enligt dig, med osanningar när det där står att:

    ”Om någon haft samlag med barn under 15 år bedöms det som våldtäkt även om något våld eller hot om våld inte förekommit.”

    Och de personer som åtalats och i vissa fall dömts för våldtäkt för att de haft sex med en person under 15 år… de har åtalats och dömts för att åklagare, advokater och domare i Sverige inte kan svensk lag?

    Tillåt mig tvivla…

  11. PO Says:

    danielgiertz, luta dig fram lite grann och läs bättre:

    6 § För brott som någon begått innan han fyllt femton år får inte dömas till påföljd. Lag (1988:942).

    Här finns plats för nyanseringar…

  12. danielgiertz Says:

    @Trio: För det första har jag en lagbok från 1986. Lagar kanske har ändrats sedan dess.

    För det andra så har Hopps sida fel. BrB 6§4 handlar om att ha sex med någon under 18 år, om man har någon form av vårdnad. Det är BrB 6§6 som handlar om att ha sex med folk under 15, som man inte har en sådan relation till.

    För det tredje så använder 1986 års upplaga ORDET våldtäkt enbart om rent fysiskt tvång. Kan hända att förarbeten och prejudikat tillåter att man använder ordet i andra sammanhang.

  13. Trio Says:

    @danielgiertz

    Japp, det förklarar saken. Den nya lagen är från 2005.

    Sexual- och morallagarna i Sverige har en tendens att bli striktare, hårdare och mer och mer absurda för varje år som går (se tex mangatecknaren som åkte dit för barnporrbrott, pga innehav av ”omoraliska” tecknade figurer – skulle aldrig hänt på 80-talet).

    Här är ett exempel på en person som åtalades för våldtäkt mot barn, efter frivilligt sex med minderårig:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=626334
    (ps – självklart försvarar jag inte för sex med minderåriga)

  14. HSL Says:

    Är det det som är det konstiga? Nej det konstiga är att folk verkar tro att en anmälan är det samma som ett faktiskt brott, vilket det inte är. Vem som helst i vårt land kan anmäla vem som helst för precis vad som helst. Detta betyder då inte att ett brott automatiskt har skett.

    Om så vore fallet, dvs anmälan = brott, skulle det gå att skippa hela det där jobbiga steget med en polisutredning.

  15. Sigvard Says:

    Gå in på https://lagen.nu så slipper ni bråka om olika utgåvor.

  16. Joel Says:

    OT fråga:
    Jag har den senaste tiden slagits av många kvinnors totala okunskap om att de besitter ett erotiskt kapital. Det är egentligen inget konstigt – deras verklighet är ju deras norm och det är inte alltid lätt att se vattnet man själv simmar i.

    Finns det några argument eller studier som pekar på att kvinnor besitter ett erotisk kapital, förutom experimentet där fler män än kvinnor svarar ja till att ha sex med en främling?

  17. Jocke S Says:

    Fast om det nu bara är ”penetration” som kännetecknar en våldtäkt. Då kan ju per definition en man, eller en pojke, aldrig bli våldtagen av en kvinna. (Om hon nu inte kör upp fingrarna i ändan på honom?) Har någon tänkt på det? Kan jag få en kommentar om det?

  18. DrKejs Says:

    @danielgiertz

    Så oväntat att en vänsterfeminist inte har någon som helst koll på läget…

  19. Info Says:

    FÖRBUD MOT KÖNSBLANDNING TILLÅTET

    Pärs kommentatorer: Jo, i och för sig. Men ändå förstår jag inte en del av er som kringlar er iväg allt längre och utspäddare ftån det väsentliga.

    ”HELT OK IGEN MED FESTER FÖR BARA TJEJER”

    lyder rubriken till en artikel i Sourze (2007-02-01), författad av en i Stockholms semipolitiska innevärld inflytelserik nöjesprofil, Majsan Keller (se Google bilder). Artikeln börjar:

    ”Frågan är om det verkligen behövs rena tjejfester? Denna fråga har varit på tal flera gånger sedan MouseClub blev anmäld förra året av en man som inte kom in på festen pga av sitt kön.

    Under mars månad kommer MouseClub öppna upp för en stor tjejfest. Man skulle nästan kunna säga att det är en förfest innan Miss Gay Sweden 2007. – – – Miss Gay tävlingen är en stor fest för endast tjejer, motsvarigheten till Fröken Sverige kan man säga.”

    Vecko-Revyns traditionella Fröken Sverige-tävling var dock – tvärtom – öppen för alla och envar, gammal som ung. Dessutom sedan länge nedlagd efter massiv kritik från radikalfeministiskt håll. Anledningen var uppenbar: det var heteronormativt förnedrande för kvinnor att skönhetsobjektifieras (jfr Joanna Rytels kända gubbslem-aktion på Skansen). Med Miss Gay Sweden förhåller det sig – ursäkta Majsan Keller – helt annorlunda. Du förklarar själv på vilket sätt:

    ”Miss Gay Sweden grundades 2005. – – – Miss Gay Sweden 2006 är Romina Eserberg Benchimol, framröstad av juryn, som bestod av Tasso Stafilidis, Caroline Giertz och Denise Rudberg och konferencieren Tiina Rosenberg. Hur kul kändes det inte när Romina fick ta emot priset för årets snyggaste flata. En kvinnlig tjej som får alla fördomar på fall, kan man hoppas. Många tänkte, hon kan inte vara flata. Hon har långt hår, är kvinnlig, tycker om att sminka sig. Alla fördomar haglade. Sen hade vi den grekiska gudinnan som kom på tredjeplats, Anna-Maria Chaliazi. Det kändes så skönt att se detta och det kändes som att vi hade kommit ett steg i rätt riktning. Det var två tjejer med ursprung från annat håll än i Sverige. – – -”

    Nå – hur gick det med den inledningsvis nämnda anmälningen mot Mouse Club? Naturligtvis avslogs den. Med stöd av paragraf 9 stycke 2 i diskrimineringslagen (2003:307): förbud mot könsdiskriminering gäller inte tillhandahållandet av tjänster om olika behandling av kvinnor och män kan motiveras av ett berättigat mål.

    Majsans slutord:

    ”Och alla kvinnor tjejer runt om i landet, nu är det bara att bege sig till MouseClub´s tjejfest i mars då det kommer vara en riktig härlig frizon för bara tjejer.”

  20. Ekvivalisten Says:

    Jag vill passa på att tipsa om ett inslag i P4 Radio Stockholm om en rapport från Länsstyrelsen angående ungdomars val av utbildning.

    ”– De stora problemen är att ungdomar väljer lika könssegregerat som de gjorde för tio år sedan. Man väljer inte den utbildningen man egentligen vill gå. Utan man väljer efter det kön man har, eller efter det kompisarna väljer, säger Gunilla Sterner, sakkunnig inom jämställdhetsfrågor på Länssstyrelsen.”

    1. Är det verkligen ett problem? Och i så fall för vem? Gunilla?
    2. Har man undersökt om ungdomarna verkligen skulle vilja gå någon annan utbildning, eller är det i själva verket Gunilla själv som önskar att de skulle vilja göra det?

    Min bestämda uppfattning är att ungdomar väljer utbildning efter helt andra premisser, som t.ex. intresse. Att det sedan i förlängningen medför en könssegregering på arbetsmarknaden är en helt annan sak. Som så många gånger förr upphöjs ett resultat till av vara själva orsaken.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4409198

    110 personer hade tydligen samlats för att diskutera det pågående jämställdhetsprojekt som fram till 2013 ska råda bot på dessa ”missförhållanden”, och reporten fann det nödvändigt att med illa dolt förakt påpeka att 15 av dessa var män. Oerhört osakligt och osmakligt!

  21. Observer Says:

    @Jocke S

    Enda sättet, förutom att medelst grundlösa beskyllningar göra det om exempelvis Lössboet är orört, är att trotta hans käft full med Viagra så att det vitala organet börjar fungera, och sedan ta en ridtur.

  22. anders Says:

    Jag tycker själv att det börjar kännas utjatat att dra upp 1984 i alla möjliga samhall, men faktum är att … hela den här artikeln och alla kommentarerna till den visar ändå klockrent hur aktuell 1984 är. Bruket och missbruket av språket, med omdefinieringen av grundläggande termer inom det, var ett viktigt tema i boken. George Orwell skrev inte bara en samhällskritisk science fiction, han baserade berättelsen på fenomen och tendenser som han såg i samhället, och då speciellt den då rådanden kommunistiska avarten av socialism (Storebror är modellerad efter Stalin). Tendenserna i 1984 blir alltmer framträdande och tydliga i samhället av idag, om man bara tar ett steg bakåt och tittar på samhället och de politiska strömingarna utifrån. Feminismen, degraderingen av heteronormen och normaliseringen av homonormen, svartmålningen av kärnfamiljen, osv osv, de är alla olika sidor av samma sak.

    Det säger väl allt att en diskussion mellan två kommentatorer här får sin förklaring i att de använder olika årgångar av lagboken. Våldtäckt 1986 är inte samma sak som våldtäct 2011, och våldtäckt 2036 kommer med all säkerhet att vara något annorlunda än idag. Förhoppningsvis har ordet då fått tillbaka sin ursprungliga mening med innebörden att man med våld eller hot om våld tilltvingar sig samlag.

  23. Jocke S Says:

    Öh, observer, kan du ta det på kanslisvenska? Om vi nu vill ha in det i lagen? Ja alltså juristlagen menar jag…

  24. Observer Says:

    Årtalen 1984, 2011 och 2036 hade kanske varit mera relevanta i din analogi, jämte en korrekt stavning av ordet. Radikalfeministerna härjade redan på 80-talet och en del var lika aggressiva då som nu, d.v.s. ondskan är ingen ny förekomst i sammanhanget!

  25. Observer Says:

    @Jocke S

    Lössbo = en omskrivning av Qvinnans mest intima och privata del

    Kanske du förstår sedan…

  26. anders Says:

    @observer, att jag hänvisade till 1986 var just för att en danielgiertz tidigare hänvisade till våltäcktsbegreppet från att han läst i 1986 års upplaga av lagboken, inte mitt fel att han inte använde 1984 års upplaga. (hade han gjort det hade det blivit 1984, 2011 och 2038)

  27. Gonzo Says:

    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=252286
    EU-utskott vill stoppa kvinnovåld

    Det är helt sjukt att man måste nämna kvinnor specifikt för att folk ska reagera.
    Varför inte besluta att man ska bekämpa våldet i samhället, allt våld?

    ”Enligt betänkandet har 20-25 procent av alla kvinnor i Europa utsatts för någon form av fysiskt våld åtminstone någon gång under sitt liv. ”

    Hur stor andel av alla män i Europa utsätts för fysiskt våld någon gång under deras liv??

    Vad räknas som våld? Mot kvinnor räknas allt som våld. Från en lätt knuff till tortyr och mord. När det gäller våld mot män så törs jag lova att ”fjant” saker som örfilar, knuffar, sparkar eller kastade föremål inte räknas.

    Vem utsätter kvinnorna för våldet? Har dom räknat med det våld som sker mellan kvinnorna själva? När en kvinna får stryk av sin flickvän?

  28. Olle Says:

    Någon berättade för mig att den yrkeskategori som löper störst risk att drabbas av våld på jobbet är de som tar hand om handikappade barn, i synnerhet om de jobbar med tonåringar som kan ha rejäl kraft i nyporna. En annan våldsutsatt yrkesgrupp är de som jobbar med senildementa.

    Varför tas aldrig detta upp som ett samhällsproblem, trots att det förmodligen inte ligger långt efter ‘kriminella mäns våld mot kvinnor’ i antalet fall?

  29. John Nilsson Says:

    Jag håller med om att våldtäktsbegreppet håller på att förlora sin mening, eftersom det kommit att omfatta allt flera beteenden. Jag tycker inte att det är bra – man tappar respekten för ordet och vad det står för.

    En intressant konsekvens av att våldtäktsbegreppet juridiskt tydligen inte längre behöver inbegripa vare sig våld eller penetration, är dock att även kvinnor i större utsträckning torde kunna göra sig skyldiga till ”våldtäkt”, och således borde kunna åtalas dömas för det.

    I det perspektivet blir frågan om DNA-testning för alla män (för att stoppa våldtäkterna), som diskuterades i ”Kvällsöppet med Ekdahl” i veckan, ännu konstigare än den skulle vara med ”det gamla” våldtäktsbegreppet. Sen tycker jag att det är konstigt och fel ändå, att överhuvudtaget överväga att föreslå en lag där människors personliga integritet kränks utifrån ett sexistiskt perspektiv.

    http://www.tv4.se/1.2055379/2011/03/15/kvallsoppet_om_valdtaktsman
    (2:a och 3:e delen av programmet)

  30. AV Says:

    Olle, ja det är intressant. Den största risk kvinnor löper att bli misshandlade är faktiskt inte i hemmet av sin pojkvän eller ex. Det är på jobbet, just för de som jobbar med gamla, dementa och psykiskt sjuka. Glöms ofta bort i manbashingens era.

  31. Biffen Says:

    Hej genusnytt,

    Jag har några frågor till er.
    Vad har begreppet våldtäkt och lagen om våldtäkt med feminism och genus att göra? Varför hör det hemma på genusnytt?

    Om ni ska belysa ”den andra sidan av genusfrågan” så borde ni väl uppmärksamma och stödja de män och pojkar som blir utsatta för övergrepp men som inte får tillräcklig hjälp av samhället och rättsväsendet?

    Jocke S, du frågade om penetration. Så här står det i lagen enligt lagen.nu:
    ”Brottsbalken kap 6
    1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.”

    Lagen är alltså könsneutral och den som tilltvingar sig samlag med våld är förövaren. En kvinna får inte suga av en man eller genomföra vaginalt samlag med någon genom bruk av våld eller hot om våld. En kvinna får inte heller tvinga en man (eller en annan kvinna) till andra sexuella handlingar som är jämförliga med samlag, till exempel penetrera någon med fingrar eller annat föremål.

    Jo, och så undrar jag vad en ”riktig våldtäkt” är enligt Per Ström och er andra här på genusnytt. Om en nära anhörig till dig (man, kvinna, pojke eller flicka) blev utsatt för en sexuell handling som orsakade obehag hos den personen, var skulle gränsen gå för när du tyckte det var rimligt att den som utsatt din anhörige för detta dömdes för våldtäkt? Hur mycket våld eller hot om våld krävs tycker du? Hur mycket och vilken sorts sex krävs tycker du?

    Angående Assange så är han inte dömd för något brott, så att använda det fallet som exempel på en störd lagstiftning är inte så smart. I den berättelse som lett till misstanke om våldtäkt förekommer dock våld (hålla fast händer samt pressa isär ben), eventuellt brist på samtycke (kvinnan hävdar att hon sade att hon inte ville ha samlag utan kondom) och dessutom genomfört vaginalt samlag. Det är inte säkert att det gått till på det sättet, och utredningen har troligen en del brister, men jag fattar inte problemet med lagstiftningen eller begreppet våldtäkt.

    Som någon har påpekat så är den en bra grej att våldtäktsbegreppet även innefattar handlingar som kvinnor kan utföra mot män, kvinnor eller barn. Detta har varit problematiskt tidigare och det är en bra sak för rättssäkerheten och jämställdheten, att våldtäkt inte anses vara ett brott som bara män kan begå.

    En annan sak jag undrar är varför Genusnytts läsare så ofta rasar över brottet våldtäkt mot barn? Vem är mest skyddsvärd? Ett barn, eller en person som vill ligga med någon som räknas som ett barn? Om något så kränker den lagen BARNETs rätt att bestämma själv vem den vill ligga med, men knappast förövaren. Det är förbjudet att ligga med barn och det är inte så svårt att undvika att göra det. Liksom vad är så svårt? Ligg inte med någon som är ett barn så slipper du bli åtalad för det brottet.

    Faktum är att det är många som INTE blir dömda trots att de legat med barn, till exempel kopplerihärvan i Malmö där flera personer hade samlag med en utvecklingsstörd 14årig flicka men blev friade för att de inte visste hur gammal hon var. Hon var prostituerad (hallickarna, 2 kvinnor om jag minns rätt, tog alla pengar) och sade inte nej. Hon var drogberoende och övergreppen skedde utomhus när det var kallt ute och dessutom delvis i grupp. Ingen av de personer som hade sex med flickan avbröt eller ringde socialtjänsten eller frågade hur det var med flickan. Ingen visade medmänsklighet. Ingen blev dömd för övergrepp i hovrätten. (Jag tror någon blev dömd för sexköp och någon för koppleri) Jag tycker denna händelse är ett större problem för rättssäkerheten i vårt samhälle än nån ide om mängder av personer som blivit oskyldigt dömda för våldtäkt mot barn. Liksom vem är det vårt samhälle ska skydda tycker ni? Barnet eller den som köper sex med ett utvecklingsstört barn?

    Som ett ps så brukar jag fråga personer jag ligger med om dom vill ligga med mig (alltså fråga rakt ut ”vill du ligga med mig?”) och det har inte varit någon moodkill hittills. Det har hänt att frågan har lett till att jag och partnern valt att inte genomföra ligget vid det tillfället, utan senare istället. Det går även att genomföra en snabbis och klämma in den frågan nånstans. Det går också att ägna sig åt fasthållning och smisk. Inga problem. Bara som info alltså eftersom några här verkar undra hur man kan göra för att vara säker på att den man vill ligga med vill ligga med en.

  32. Majs Says:

    Klubbar/krogar bör ha rätt till att bjuda in vilka det vill. Om en klubb till exempel skulle vara för rullstolsbundna? Det kan inte vara diskriminerande. Diskriminering är det om en klubb är emot rullstolsbundna. Det finns många klubbar som är för saker!

  33. Vad Säger Jämställdismen? - Genusfolket Says:

    […] ”Hon har rätt,” skriver Pär Ström. ”Genom att vidga och förvränga ordet våldtäkt urholkar man allvaret i riktiga våldtäkter.” En kvinna skulle med andra ord bara kunna dömas för våldtäkt av en man om hon penetrerade honom. I alla fall i Jämställdismens värld. (länk) […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: