Skolfröken som förförde skolpojke urskuldas

by

En 30-årig skolfröken i Storbritannien hade sex med en 15-årig elev. Hon slipper nu fängelse, med motiveringen att ”han tog på henne först” och ”han blev inte skadad av upplevelsen”. Domaren säger också att läraren är en ‘ordinary, decent, hard-working woman who made a tragic and foolish mistake’.

Jag kan inte låta bli att fundera på om domaren varit lika mild i sin inställning om det hade varit en manlig lärare som haft sex med en kvinnlig elev.

Vad tror du, rör det sig om kvinnorabatt på straffet? Här bloggade jag för en tid sedan om att brittiska domare i en särskild jämställdhetspolicy har fått uppmaningen att se särskilt milt på kvinnliga brottslingar.

Läs mer här. Tack för tipset, Fredrik!

57 svar to “Skolfröken som förförde skolpojke urskuldas”

  1. Matte Says:

    Det borde vara självklart att alla är lika inför lagen, (även fast man får en domare som ser ut som en albinotax).

    Varför får kvinnor straffrabatt i vissa fall? Är det ridderligheten i samhället som vurmar kvinnor eller något annat?

  2. Matte Says:

    Pga. kvinnors straffrabatt så blir brottsstatistiken lite missvisande mellan kvinnor och män. Och i debatter klagas det på att män begår fler brott.

    Jag tror tex att det finns ungefär lika många kvinnliga som manliga pedofiler men det känns nästan som att de kvinnliga får härja fritt.

  3. Ursus Says:

    Att en ung pojke får ligga med en mycket äldre kvinna är ju ”tufft” – den killen är nog bland de populäraste på hela skolan nu kan jag lova. Det beror så klart på att män anses vara förövare som inte kan våldtas, utan bara våldta, så när en kvinna ”makes a move”, så att säga, så är det lite mer… ”You go girl”

    Men jag tror då att varenda läsare här på GenusNytt skulle kunna satsa varenda ting vi äger på att om det varit ombytta roller så hade han åkt dit direkt.

  4. Gubbe Says:

    Kvinnorabatt tillämpas som bekant även i Sverige. I många fall blir kvinnan inte ens åtalad.
    Matte påtalar något viktigt, nämligen att kvinnorabatten snedvrider statistiken, vilken sedan feministerna självklart använder mot männen.
    Här väntar ett drygt arbete att få massmedia att beskriva verkligheten sådan den ser ut.

  5. Hanen Says:

    Det är helt sjukt att kriminella kvinnor kan förvänta sig straffrabatt när de begår allvarliga brott. snacka om ett havererat rättsväsende. Vad hände med likhet inför lagen? Gäller det bara män?

    Och självklart skulle aldrig en man ha kommit undan så här lätt. Aldrig.

  6. Torstensson Says:

    Det här ser jag som ett stort orättviseproblem som du är inne på. Att män tenderar att ”tycka synd” om kvinnor generellt sett. Säkert fyller det en sorts funktion från förr, men har vi verkligen råd att tycka synd om och därmed ge fördelar åt kvinnor i alla de lägen som det görs idag? Vi lever i ett samhälle där det finns svårigheter men också möjligheter för båda könen. Vi lever inte i Afganistan, även om Gudrun Schyman med näbbar och klor försöker ge den bilden. Jag ser likheter med chivalryn, ja det här kanske är chivalry helt och hållet? Det finns ju hur många områden som helst där kvinnor får rabatt, inte bara misstänkt straffrabatt i straffskalan.

    Självklart hade en 30 ärig man fått en annan behandling om han hade haft sex med en 15 årig tjej i lärare/elev konstellation.

    Ett exempel är min egen morsa. Hon får ibland gratis service på sin bil inne på den lokala bilverkstaden. Hon går in där med lite vetebröd och skojar med karlarna i verkstaden och alla unga killar där inne springer benen av sig för att hjälpa min arma moder. Något jag själv såg en gång och något hon också ofta berättar. Hon slipper alltså betala många ggr där det skulle kostat en tusenlapp hit och dit. Nu är hon min morsa så jag skäller liksom inte ut henne för att hon har fördelar. Men jag hade heller inte klagat om dessa män hade tagit si gi kragen och slutat med sin chivalry.

    Sådant här räknas inte in i jämställdhetsdebatten. Det är ju bara så löjligt och tramsigt och oseriöst etc. Men chivalryn är en räkmacka.

    Sen kan det sägas att vi män också kan dra nytta av det ibland, men inte i samma utsträckning. Jag får tex frisörskorna där jag klipper mig att srpinga benen av sig för mig, dom gillar mig skarpt och jag tror inte det hade varit problem att inleda någon affär med dessa äldre damer (tro mej, it aint happening) men likt förbaskat får jag ändå betala för min klippning =)

  7. Manne Says:

    http://medborgarperspektiv.blogspot.com/2010/10/sanningen-om-sextortyr-malet.html

  8. AV Says:

    Egentligen borde detta vara en av feminismens huvudfrågor, att få samma straff för samma brott. För vad kvinnorabatten egentligen säger är att kvinnor skulle vara svagare, inte riktigt förstå, inte riktigt kunna ta det fulla ansvaret, inte riktigt vuxna. Ungefär som att ungdomar får rabatt.

    Detta är egentligen oerhört kvinnoförnedrande. Precis på samma sätt som när man försöker förklara våldtäkt med att han är man och manlighet är urskuldande och mansförnedrande. För isf spär man ut hans skuld på män som grupp. Jag tycker både de kvinnor som män, som beter sig illa själva får bära sin skuldbörda ensam och fullt ut.

  9. AV Says:

    Torstensson: Jag har också varit förbi en märkesverkstad och fick låna kopplingsschemat (gratis) samt fick goda råd, så jag kunde hitta det lilla felet och slapp en stor ny dyr komponent med jobb. De grabbarna fick också en vetelängd.

  10. Torstensson Says:

    AV

    Jo men tror du inte det är vanlgiare att kvinnor får rabatter i samhället än män? Det tror jag men naturligtvis är jag den första att jubla om min bild inte stämmer överens med verkligheten.
    Jag kan ha fel nämligen, jag hoppas också att det är fel. Men det här med Semla-diskrimineringen av pojkar på Gotland ställe en hel del frågor för mig. Hur vanligt är det i andra sammanhang?

    Jag kan erkänna att äldre kvinnor kan bli alldeles till sig om en yngre man kommer in och ska ha prylar eller hjälp. Frågan är i vilken utsträckning en man kan dra nytta av detta och hur ofta en kvinna kan det. Generellt.

  11. Torstensson Says:

    I min första lägenhet jag hade i en av våra storstäder så kommer jag ihåg att min kvinnliga vän fick målarfärg,glödlampor och sånt av den vaktmästaren. Men när jag var innte och skulle klaga eller ha hjälp så satt han på sitt kontor (nog den förste vaktmästaren i världshistorien som har rokokoskrivbord och läderfåtölj i ett eget kontor) så satt han och musmade mazariner och tittade på mig med arroganta ögon och var väldigt otrevlig. Men när min kvinnliga vän var där så åkte silkesvantarna på.

  12. krakel Says:

    min jobbarkompis sa också det att han alltid skickade sin flickvän när bilen skulle på verkstan. det är en winwin situation, hon får jobbet gjort billigare och med bättre service, och de får någon att snacka om i lunchpausen… (hans ord!)

  13. Torstensson Says:

    För att inte tala om tiden på högskolan. Hade en hel del manliga föreläsare där . Medelålders karlar som vill vara den smartaste i salen och slog ner alla manliga studenters svar. Medelålders karlar som var så chevalereska att dom hjälpte kvinnliga studenter med frenesi att söka stipendium. Sen hade jag en äldre gubbe där som föreläsare som ursäkta uttrycket var brutalt kåt på de unga studenterna att han svalde mygg och silade kameler. Det lärde jag mig efter halva tiden, att INTE vara smartare än en manlig föreläsare. Det accepterades inte.

  14. AV Says:

    OT: Maud Olofssons blommiga flumideer om kvinnligt företagande får på moppo.

    http://www.expressen.se/ledare/sakinemadon/1.2371043/sakine-madon-puttinuttflum-om-kvinnoforetagande

    Torstensson: Jag säger inget om vanligheterna. Dessutom fick jag minsann själv söka mig framåt med multimetern. Bara att det även förekommer med lite goodwill mot en kaka för män.

    Ett omvänt scenario är väl en man i en sybehörsaffär. Där kan man bli bemött med allt från ”jaha har din fru skrivit ner på en lapp vad hon vill ha?” till ”åhh, vad kul med en kille som kan sy”. Visst skulle man kunna köra lite manlig tafatthet och få fördelar av det, men det är under min värdighet.

  15. AV Says:

    T-son: Var det inte myggen som skulle silas och kamelerna sväljas? Upplevde aldrig sådana tendenser på universitetet, men det måste vara lite småjobbigt om man både har ridderliga/gubbsjuka manliga lärare och feministiska kvinnliga lärare, som båda främjar kvinnliga studenter på manligas bekostnad. Som att utkämpa ett tvåfrontskrig.

  16. leifer Says:

    I USA har dom faktiskt betydligt hårdare domar mot kvinnor t.ex. liknande detta.

    Det intressanta där är att man nästan tycks har omvänd syn på kvinnor som är kriminella. Dvs att man inte är förlåtande utan extra hård. En kvinna som typ ”uppför sig som en man” är ju ingen riktig kvinna ändå.

    Sen verkar det ju som kvinnor som begår brott ALLTID är ångerfulla efteråt. Eller i alla fall uppträder som om dom vore så. Då blir ju bilden att kvinnor egentligen är goda men av olyckliga omständigheter hamnat i brott, dvs offer.

    Även i Sverige är faktiskt synen på kriminella, speciellt tungt kriminella, rätt mycket den av att man innerst inne är god. Det kan nog kallas vänstersyn. Och det skulle då kunna förklara varför man har hårdare straff och inte ser kriminella som goda i USA, för där har man mer av ett högersamhälle.

  17. Torstensson Says:

    .
    AV

    Jag hade otur där under dom 3 åren på just den utbildningen. Hade 2 manliga lärare under hela tiden som inte var gubbsjuka. Resten var antingen feminister eller bara väldigt vääääääääääldigt glada för unga studentskor om man säger som så.

    Och när vi ändå pratar om svenska högskolor så glider man ju lätt in på deras närstående släkting. Dvs dagiset. Semlediskriminerigen, då börjar man se en röd tråd.

  18. Torstensson Says:

    leifer

    Vet du hur det är i USA gällande chivalryn ? Hur ser det ut där? Är det mannen som ska stå för kalaset så att säga även i den kulturen?

  19. Observer Says:

    ”I USA har dom faktiskt betydligt hårdare domar mot kvinnor t.ex. liknande detta.”

    Läste nyligen någonstans att en kvinna som försökte sätta dit en basketballspelare erhöll en 7 år ovillkorlig dom för sitt försök. Så skall det vara – öga för öga, tand för tand. Inget behov av att sitta och dalta med kvinnliga förövare. Jämställdhet hette det väl visst!

  20. leifer Says:

    Torstensson

    Ingen expert på USA men skulle tro det! USA är ju fortfarande mer patriarkaliskt så att säga än t.ex. Sverige. Det är viktigare där för männen att vara macho.

    Ex när svenska musikerna, gruppen Kent var i USA på intervju så satt som i mjuka tröjor och använde ett kroppspråk som uppfattas som bögigt/fjolligt, deras lanseringi USA kom lite av sig sen.

    Det är mycket bögskräck/fjollskräck i USA f.ö. vilket inte minst syns i alla komediserier. Att vara en ”omanlig” man är då den största rädslan för alla män, en rädsla som överskuggar allt annat. Detta bygger ju inte minst Charlie Sheens komediserie 2 1/2 män på, lite uttjatat kan man tycka. Jag uppfattar amerikanska kvinnor som friare än männen. Vilket förvisso är samma mönster som i Sverige även om jag tror att svenska kvinnor är ännu friare. En stor skillnad i USA för männen är att dom där lättare kan tjäna mycket pengar och dom betalar mindre skatt jämfört med Sverige. En utveckling som förvisso är på väg att ändras. Skatterna höjs och lönerna sänks, ändå ligger dom långt över Sverige.

  21. leifer Says:

    Torstensson

    Som ett intressant fenomen så verkar ju afro amerikanska män ännu mer begränsade i sin mansroll och lider av enorm ”fjollskräck”. Lite motsägelsefullt men kanske också har med pengar att göra. Dvs ju rikare/etablerad man är i samhället desto mindre kan man då bry sig om att vara ”manlig”.

  22. leifer Says:

    Torstensson

    Kom på att det nog är lite samma i Sverige bland svenska ”lågklassmän”. Dom måste då vara nog med hur dom klär sig, röst och kroppsgester, liksom att se till att ha lyfta skrot regelbundet så att man i alla fall har kraftiga armar. Tatueringar också nästan nödvändigt. Fjollskräcken ständigt närvarande. Dom beskyller gärna medelklassmännen för att vara omanliga.

    Medelklassmännen är ju istället mer otränade och tatueringar är mindre vanligt som exempel. Medelklassmännen ser jag som den stora gruppen av män i Sverige. En lite identitetslös grupp av män om man jämför med ”lågklassmännen” (ibland kallat arbetarklass) och överklassmännen. Jag tror också medelklassmännen överlag har varit sämst på att nätverka och ha en vänkrets där man verkligen ställer upp för varandra vid problem.

  23. Torstensson Says:

    Leifer

    Men det är därför jag blir så förbannade på mode och mediafeminsiter. Samtidigt som dom kräver att män ska ”frigöra sig” och pojkar skal skolas till flickor på genusdagis så kommer nästa artikel. Att svenska män är mesiga,oromantiska, stela och för mysiga. Det är dubbelmoral om något.

    Jag vet inte om en manlig frigörelse från denna norm skulle gynna männen. Vi har ju redan sett utveckligen i Sverige. Något som förbryllar mig är dock följande.

    Svenska kvinnor är mycket mindre feminina än tex italienska tjejer. Jag tänkter inte gå in på det och sitta i nån moralisk diskussion om vad femininitet är. Det bara är så. Svenska kvinnor hade inte nått särskilt långt i en turnering i feminitet. Det verkar som att kvinnans frigörelse från ”normen” dvs överta manliga yrken osv inte ger dom några förluster.

    Svenska män som däremot försöker srpänga sina normer och anta en velourmyspyshållning blir dissade. Men man hör aldrig genusvetare problematisera kvinnors preferenser. Aldrig på samma nivå som man ständigt problematiserar mannen.

    Sen vill jag också poängtera att ”patriarakat” tenderar att ha innebörden att det är något just män drar fördelar av. Det är väldigt vansinnigt, för mig är patriarkatet ingen värdemätare på vilket kön som lider mest. Feminister vill gärna ha det till att män drar fördelar av det. Sjukt.

  24. leifer Says:

    Torstensson

    Ja ordet partriarkat blir lätt laddat med fel innebörd, jag menar det inte så men använder det i brist på ett bättre ord.

    Jo jag tror att mansrollen är i kris, detta är förvisso nåt som feminismen påpekat. Denna kris är nog faktiskt mest akut och aktuell nu i USA. Ex ska en manlig man åka omkring i en stor pickup med V8 som mullrar och drar massor av bränsle, eller går en tyst ”tjejaktig” bil som Toyota Prius lika bra? Jag tror knappast det ännu. Arbetarklassmännen skulle ännu mindre välja Toyotan. Jag tycker man ser samma mönster i Sverige i den ”klassfrågan”. Det är ju medelklassmännen som nu gör uppror främst i detta med feminismen och för mig är Pär Ström en sån symbol, men det gäller även andra män för papparörelsen etc. För en lågklassman är ju mer patriarkalisk och för honom är ju blöjbyten och barnvagnskörning nåt som går bort.

    När man diskuterar sånt här så hamnar man i generaliseringar så jag hoppas alla som läser fattar det och att det finns massor av undantag och individuella skillnader.

    Som du säger så stor ju just manlighet och bromsar för männen, det skapar förvirring och identitetsproblem. För vilka män vill minska sin attraktionskraft på kvinnor genom att verka för jämställdhet?

    Man ska också vara medveten om att det manliga ger vissa fördelar. Ex om man ska vara ledare eller få folk att lyda. Eller få respekt. Det är svårt för män som blir ”för fjolliga”, både från andra män och kvinnor.

  25. leifer Says:

    Torstensson

    Jag ser det som kvinnor är friare och inte förlorar sin makt i samma utsträckning när dom blir ”manliga” och som utvecklingen är så ännu mindre så. Kanske är Italien ett samhälle där ”manhaftiga” kvinnor straffas hårdare. Liksom uppfostran hos barn är betydligt mer tydligt könsrollsinriktat än i Sverige. Man ska vara medveten att vi människor präglas oerhört under vår uppväxt, det sitter i hela livet väldigt starkt och är svårt att frigöra sig ifrån.

    Manlig och kvinnligt är intressant och ständigt aktuellt, jag har t.ex. hört att Maria Wetterstrand använder en mörkare röst för att bli mer tagen på allvar. Uppträdde hon för feminint så skulle hon inte vara lika trovärdig som maktens representant.

    Utvecklingen i Sverige ser jag som på många sätt negativ för männen nu, dock förstås inte bara negativ. Kvinnor pushas fram i allt större omfattning, och det av en rörelse som från början pratade om att man inte skulle fokusera på kön utan att alla ska behandlas lika oavsett kön.

  26. Torstensson Says:

    Leifer

    Du får medhåll från mig. Jag vill ändå säga en sak angående femininitet.

    Jag har tidigare berättat att min partner är otroligt feminin i sitt sätt. Kroppshållning, klädstil. Hon är vårdande, öm , mjuk och snäll. Detta är inte något som hon lider av, detta är inget jag krävde av henne, däremot kan ajg erkänna mig skyldig som just föll för hela detta paketet.

    Som debatten förs idag i Sverige är det fint att vara feminin, fram tills dess att en man säger att han också tycker det är fint. I italien vet kvinnor att dom har makt i den privata sfären. Fråga Paolo Roberto om vilka som bestämmer i hans familj som han har kvar där nere. Han sa det själv, det är kvinnorna. Bara för att en kvinna är feminin betyder inte att hon är maktlös och bara för att en man tycker det är attraktivt med feminina kvinnor betyder inte att han är en slavhandlare.

    Som när Paolo Roberto sade till Gudrun i ett program att hon var en vacker kvinna (smaken är som baken) då tittade hon på honom som om han nästan sa något negativt.

    Är det ett sådant samhälle man vill skapa så är jag tvådelad. Könsroller har fått en sjuhelvetes sned konnotation i Sverige. Allt med könsroller är inte negativt, det borde ju till och med mångkulutralister ställa sig bakom.

    Jag tycker det är tråkigt. Allt är inte svart och vitt som Landskronas matchtröjor. Under matchtröjan bultar ju ett hjärta. Var är hjärtat i dagens stela och opersonliga könsrollsrädda Sverige? Flickor och pojkar är generellt olika och det är biologiskt. Jag vet att Gens inte håller med mig.

    Maria Wetterstrand har en tillagd röst, det kan alla höra.

  27. Torstensson Says:

    Leifer

    så egentligen så delar vi kanske inte samma syn på det hela trots allt. Men jag lyssnar på det du säger och respekterar det.

  28. leifer Says:

    Torstensson

    Nej jag uppfattar dig och några andra debattörer här mer för att försvara könsrollssamhället, även om jag blir förvirrad av vad ni egentligen vill ha. Du får gärna förklara närmare. Att du är kritisk ser jag, men vad är du för egentligen.

    Därför har jag också frågat här om vilken ”mansrörelse” som vissa tycker sig se på denna blogg.

  29. Andreas Nurbo Says:

    leifer: Du verkar ha precis samma problem som jag har med ”mansrörelsen”. Vad vill man uppnå egentligen?

  30. Torstensson Says:

    Leifer

    Jag ifrågasätter genusvetarnas ambitioner. Att ständigt problematisera männen utan att se till hur kvinnor beter sig. Jag ifrågasätter varför det alltid ska pratas om könsroller som ETT begrepp, när det i själva verket ter sig olika och dessutom inte för alla människor är något odelat negativt. Folk ska få välja sina liv själva.

    Jag ifrågasätter varför man vill göra pojkar mer tjejiga genom statlig och kommunal uppfostran där det manliga beteendet alltid ses som något negativt. Är det verkligen bara negativt?

    Jag ifrågasätter inte kvinnor som vill in i manligt dominerade yrken, men jag ifrågasätter politikernas ambitioner att kvotera in dom. Jag ifrågasätter mycket av statsfeminismen som inet tar hänsyn till biologiska skillnader mellan tjejer och killar. Dessa skillnader tar de bara upp i de fall det kan styrka någon tes om att killar år onda.

    Anledningen till att du blir förvirrad beror på just det ajg sa, det är ingen svart och vit värld. Patriarkatet är ett hemskt brett instrument att använda som förklaringsmodell. I företagsvärlden hade man anset att patriarkat som modell vore uråldrigt. Stenåldern. Värdelöst. Man hade styckat upp begreppet i variabler.

    När man uppfattar mig som att försvara könsrollssamhället så kanske man misstar sig. Jag försvarar egentligen inget. Jag försöker förklara däremot. Se det för vad det är, dvs det finns för och nackdelar.

    Jag ifrågasätter också genusdagis, som inte tar hänsyn till hormonella skillnader mellan tjejer och killar utan försöker förklara det utifrån enbart sociala strukturer och där dess främsta förespråkare Ingemar Gens själv med säkerhet säger att det inte finns några hormonella skillnader mellan tjejer och killar.

    Jag försvarar inte könsrollssamhället, jag har tvärtom attackerat det gång på gång som ett led i att kontra mot föreställningarna att enbart män drar fördelar av det. Sen hur kreti och pleti väljer sina liv, det ska jag ta och strunta i.

  31. Torstensson Says:

    Nu måste jag bege mig. Tack för diskussionen mannen.

  32. Vad riktiga män saknar: « Social trygghet Says:

    […] inte att jaga oskyldiga kvinnliga brottslingar, utan en rejäl: […]

  33. Grrblt Says:

    Antagligen slapp hon undan bara för att hon var kvinna. Men det finns en liten chans att domaren insåg att inget RIKTIGT brott hade begåtts eftersom det inte fanns något offer och därmed ingen förövare.

  34. Lasse Says:

    @Leifer

    Vad de flesta skribenter här inne vill ha tycker jag är väldigt glasklart ?!

    Äkta jämställdhet mellan könen och belysa den obelysta halvan av jämställdhetsfrågan.

    Däremot kan man inte kalla det för en ”mansrörelse” jag ser 20 – talet bloggar som frön till en mansrörelse.

  35. Observer Says:

    @Grrblt

    Hade frågeställningen ”om huruvida flickan varit ett offer eller ej” tagits ens upp till behandling om könsrollerna varit förbytta? Nej, en automatisk fängelsedom hade nog tilldelats den manliga förövaren som förgrep sig på en så pass ung flicka – inget snack om saken. Den rätten att iklä sig själv som ett offer är nog förbehållen en viss gruppering i vårt samhälle.

  36. Info Says:

    EKOTS LÖRDAGSINTERVJU: SVERIGES NÄST MÄKTIGASTE PERSON

    Reinfeldt utsåg efter valet i höstas som sin andra ”stand-in” (efter tysken Schlingmann) SOFIA ARKELSTEN.

    Vem är partisekreterare Sofia Arkelsten?

    Ni finner henne här:

    i mitten. Såvitt jag förstår omgiven av (gifta) äkta paret Åsa och Alexandra Einerstam. Båda socialdemokrater. Åtminstone den ena aktiv kommunpolitiker. Av lördagsintervjun med Sveriges näst mäktigaste person kan man konstatera, att De Nya Moderaterna ideologiskt sluter upp både bakom dessa HBT-aktivisters och Sjupartiets övriga hjärtefrågor. Att Sveriges nuvarande, krympande, mindervärdiga, inhemska befolkning snarast ska bytas ut mot andra folkslag behöver inte ens nämnas. Men annars

    konstaterar Arkelsten inledningsvis: ”Vit [= vi är ett] stort och brett parti” som omfattar hela Sverige.och därför har all makt. Som exempel på De Nya Moderaternas ambitioner anför hon en del huvudpunkter i Vänsterpartiets och Feministiskt initiativs program:

    • fler kvinnor ska få möjlighet [tvingas av staten] att arbeta heltid

    • kvinnor ska få jämställda löner

    Viktigast och ordagrant: ”Jag har stort förtroende för regeringens utnämningsmakt.”

    Utnämningen av henne själv.

  37. leifer Says:

    Torstensson

    Oki, bra klargörande som nog de flesta skriver under på, men igen säger du egentligen ingenting om vilket samhälle du vill ha eller tycker vi ska arbeta emot.

    Jag tror nämligen inte det är så där enkelt och att det blir bra man fortsätter som förut (och t.ex. tar bort sånt som kvotering etc).

    Ex menar jag att om vi vill ha riktigt jämställdhet, så måste vi även titta över kvinnors domäner som försvaras i lag eller praxis. Det handlar då om att välja väg och ett mål. Samhället förändras ändå vare sig vi vill det eller inte, och jämställsarbetet fortsätter. Även sånt som skattesystem påverkar och höga skatter har ju hittills tenderat att minska männens makt som grupp och öka kvinnornas, bara för att nämna nåt.

  38. leifer Says:

    Lasse

    Vad är ”äkta jämställdhet” mellan könen? Det är ju inte glasklart! Och framförallt inte hur det i detalj ska gå till vad gäller lagar etc.

    Jag uppfattar förresten dig mer åt hållet att försvara könsrollssamhället.

  39. leifer Says:

    Andreas Nurbo

    Ja, det är väldigt otydligt. Den mest uttalade mansrörelsen just nu är väl den som kämpar för lika rätt över barnen. Och då menar jag redan födda barn. Och här finns ju också ett problem när feminister och patriarker har gaddat ihop sig och försvarat kvinnors ”större rätt” till barnen. För en patriark är det ju naturligt att kvinnan sköter barnen och han drar inte stålarna liksom tar huvudansvaret för familjen.

  40. Pether Says:

    http://jennywesterstrand.blogspot.com/2011/03/rovarna-i-staden.html

    Haha. Shit pommes frites.
    Jämföra Brudrov med Poledance?

  41. Biffen Says:

    Detta är verkligen uselt. Upprörande och uselt! Jag är hoppas att det inte går till på det här sättet när man väl kommer till domstol i Sverige. Problemet ligger nog snarare redan hos polisen som kanske lägger ner många sexbrottsutredningar och misshandelsfall där en kvinna är förövaren.

    Bra att genusnytt tar upp detta tycker jag! Jag hoppas att vi i framtiden kan rucka på de strukturer och den kultur som gör att pojkar och män som blir utsatta för sexbrott inte får upprättelse.

  42. Torstensson Says:

    Hejsan

    Jag ringde en dagisfröken nyss som jag känt sedan 3 år tillbaka. Jo det är sant. Jag ville fråga henne ifall de problematiserar tjejer på dagis. Detta var dock inget genusdagis utan detta var ett ”Normalt” dagis där de nyligen fått sina nya läroplaner från skolverket. De ny aläroplanera för dagis är sett mot den förra mycket mer detaljerade och det upplevde hon som bra.

    Då frågade jag hur de jobbar med småtjejer på hennes dagis och jag fick faktiskt en liten tankeställare. Just den saken tyckte jag lät bra. Ungefär så här sade hon.

    ”Vi är noga med att inte beröma flickors klädsel i termer av gullighet. Tex så säger vi inte ”vad söt du är i din klänning”. Vi vill inte göra tjejer till gulliga och inte heller vill vi att dom ska kunna utnyttja sin gullighet för att komma undan ”

    Jag blev förvånad. Men sen är detta också en kvinna som mycket tydligt förklarat för mig att tjejer och kvinnor ofta utnyttjar sin ”kvinnlighet” för att nå sina mål.

    Kanske kan det bli ett slut på prinsesssamhället trots allt Leifer?

    Just den biten i barnuppfostran kan jag inte klaga på. Det är ett problem att tjejer gullar till sig och killar faller för det. Men det som var nytt för mig var att denna dagisfröken sade upp och ner att småtjejer utnyttjar sin gullighet.

    Hade det gått för sig att säga offentligt som politiker ? Absolut inte.

  43. Lasse Says:

    @Leifer

    Ahhh….. tror vi pratar lite om två olika saker. Hur vi skall komma dit är en annan fråga enda jag kan konstatera är att vi har lång väg att vandra. Första steget få igång en riktig mansrörelse med agenda och mål.

    Jämställdhet är när man har samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter.

    Makt och kvotering har ingenting med jämställdhet att göra.

  44. Lasse Says:

    Du kan slå ihop de två orden maktkvotering. Ekonomisk och politisk makt är något man förtjänar.

  45. Emil Vikström Says:

    Ett liknande ärende avgjordes i Sverige för bara en vecka sedan:

    http://www.dagensjuridik.se/2011/03/atal-sexbrott-mot-15-arig-elev-ogillas

  46. Pether Says:

    Notera att de benämner den 15 årige eleven som Man.
    Finns tydligen inget mellanting mellan magen och vuxen ålder för män. Då kan alla ställas till svars.

  47. Marie Says:

    Och det här är förstås också feminismens fel?

  48. Observer Says:

    Nej, förstås inte lilla Marie. Vilka invektiv hade månne haglat kring öronen kring en person som vågat ifrågasätta en sexuell övergreppsdom som utdömts då ”en mogen flicka på 15 år hade haft frivillig sex med sin manliga lärare”? Kanske ”Pedofilsvin” eller något liknande!

  49. Eric Says:

    Vi vet alla vem Marianne Ny är. Här lite om hennes statsfeministiske åklagarkollega Ulrika Rogland. Det finns en riktig smutsig byk som måste tvättas…

    http://medborgarperspektiv.blogspot.com/2010/10/sanningen-om-sextortyr-malet.html

  50. Magnus Karlsson Says:

    Äntligen verkar Marie ha fattat hur det ligger till!

  51. antikythera Says:

    Marie
    Ja detta är ett praktexempel på feminism. Feminismen har skapat ett offertänkande och kvinnor ses som ofelbara och män alltid den som är orsaken till allt det onda. Detta kan vi även se här, en kvinna som haft sex med ett barn ursäktas med lite ”ajabaja” Hur kan man inte fatta att det är feminismens fel då feminismens ända uppgift är att just göra det enklare för kvinnor och svårare för män. Feminismen ska väl ändå var för jämställdhet även i rättegångar och lagstiftning? Om du nu är feminist varför säger du inte ifrån och tycker som oss att denna larviga dom mot kärringen inte är tillräcklig. Kan det vara så att egentligen tycker att pojken i detta fall tog nog inte illa vid sig, eller ett annat cepetänkande som ”är väl kul för pojken att få knulla?”

  52. Mats Says:

    För feeeewt… Men det är klart, en femtonåring sätter på allt när hormonerna stormar:P

  53. leifer Says:

    Marie

    Feminismen säger sig stå för jämställdhet och kämpa för båda könen! Men när sånt här dyker upp är det tyst i leden. Det omvända hade förstås inte passerat hos feminister. Menar du att feminismen är könsneutral?

    Du kan väl klargöra vad du tycker själv istället för att bara vara motvalls och hahaha i dina kommenterar.

    Jag skriver sällan nedlåtande i 3:e pers, och kan nog alla intyga verkligen är den som försökt debattera med feminister på denna blogg. Men till sist tröttnar man på alla oseriösa som byter nick, dummar sig etc etc. Detta är ett öppet forum som inte kräver inlogg, tydligen kan då folk inte sköta sig. Om du uppför dig väl (gängse forum etikett) så kommer du mötas av respekt från mig, annars inte.

  54. leifer Says:

    Lasse

    Det är när den gemensamma agendan ska formuleras som problemen uppstår. Djävulen finns i detaljer, det gäller alla politik. Ex hur man ska hantera abort-frågan. Jag hävdar att om man lämnar den oförändrad, så är man inte för jämställdhet.

  55. leifer Says:

    Torstensson

    Jag blev förvånad. Men sen är detta också en kvinna som mycket tydligt förklarat för mig att tjejer och kvinnor ofta utnyttjar sin ”kvinnlighet” för att nå sina mål.

    Kanske kan det bli ett slut på prinsessamhället trots allt Leifer?

    Framförallt positivt att man börjat kritisera flickors roll. Det ser man aldrig hos feminismen. Eller rättare sagt, ev problem är inte kritik utan då ska det gullas fram förändring hos flickor medan pojkar ska hållas kort. Ex så att flickor ta för sig lite mer, som ju sägs vara ett problem jämfört med pojkar.

  56. Ritsurei Says:

    Det är tragiskt att rättväsendet försvarar kvinnliga pedofiler.

  57. 50/50 Says:

    Varför protesterar inte feministerna mot kvinnorabatter?

Kommentera

