Kurs för feminister i att kissa stående

by

Med anledning av att Ulrik Wemmenhed utvecklar ett feministiskt sällskapsspel som bland annat ska lära män att sitta ned och kissa (se blogginlägg här) så har jag plockat fram en gammal nyhet som fortfarande känns aktuell.

Feminister i Skåne har gått kurs i sömnad av så kallade fittbyxor och kissande. Kursen, ett så kallat fittbyxseminarium, arrangerades av Malmö Fria Kvinnouniversitet (som beskriver sig som ”är en feministisk organisation för konst och kunskapsutbyten”).

I fyra dagar sydde kursdeltagarna varsitt par fittbyxor, och de diskuterade gylfens placering på byxor. Det ansågs icke-jämställt att gylfen sitter där fram och inte där nere.

Kursen hade också praktiska inslag – feministerna intog en ”vätskedrivande buffé” och ägnade sig sedan åt kissövningar utomhus. Målet var att kissa stående. Kursens namn var ”Fittbyxor – en kurs i frirörelse och frigörelse”.

Fittbyxseminariet har indirekt fått offentligt stöd. Bland annat gav Stiftelsen framtidens kultur (vilket är de gamla löntagarfonderna) under 2006 stöd med 280.000 kronor till Malmö fria kvinnouniversitet. Och under 2007 gav ”Delegationen för fördelning av statsbidrag för kvinnors organisering och jämställdhetsprojekt”  52.000 kronor i stöd.

Tidningen Sydsvenskan har intervjuat Åsa Ståhl, en av ledarna på Malmö Fria Kvinnouniversitet, om fittbyxseminariet. Här följer några frågor och svar.

Fråga: Varför heter det fittbyxor?

”För att andra byxor är kukbyxor. Egentligen är det framför allt det vi gjort under kursen: alla har sytt sig ett par byxor som ska underlätta när vi står upp och kissar.”

Fråga: Hur gör man (när man kissar stående)?

”Man kan använda en trattliknande attiralj i plast eller papper, återanvändbar eller engångs. Eller man kan öva, det finns som ett v-grepp där man håller med fingrarna vid urinrörets mynning för att rikta strålen.”

Fråga: På vilket sätt påverkar det jämställdheten?

”Vi blir mindre begränsade. Och många känner sig utsatta när de måste dra ner byxorna och visa rumpan bar om de måste kissa utomhus.”

(Telefonluren räcks till Ingrid Ryberg, som beskriver sina egna fittbyxor)

”Jag har då klippt upp ett par byxor i grenen. Sen har jag knäppt på ett tyg som också går upp runt halsen och ser ut som ett förkläde, och som knäpps med knappar mellan benen. Om man behöver kissa kan man bara öppna underifrån. Och så en matchande sjalett till. Det ser ut som något man kan ha på sig i charken på Ica.”

Ja, det finns ju många sätt på vilka feminister kan kämpa för jämställdheten i samhället. Detta är ett.

Här kan du läsa artikeln i Sydsvenskan. Här kan du läsa Malmö fria kvinnouniversitets information om kursen. Här kan du läsa Per Gudmundsons kommentar på Svenska Dagbladets ledarsida.

43 svar to “Kurs för feminister i att kissa stående”

  1. Joel Bergqvist Says:

    Jag får bara intrycket av att dessa kvinnor vill vara män, dom själva upphöjer ju det manliga till idealet. Att stå upp och kissa blir något dom också måste kunna göra enbart för att männen gör det.
    Jag har full förståelse för att det underlättare vid tex friluftsliv, men jag tvivlar av någon anledning på att det är vad det här handlar om.

  2. AR Says:

    Är inte detta märkligt mot bakgrund av den feministiska diskursen?

    http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article12872390.ab

  3. Maverick Says:

    När jag för drygt 60 år sedan gick i småskolan kommer jag ihåg den högklassiga underhållningen som vi tillsammans åstadkom under ”Roliga Timmen”.

    Måste erkänna att kvaliteten gäll. innehållet i det av staten sponsrade ”Fittbyxeseminariet” slår %0- talets roliga timmar med många hästlängder . . . . . . . . .

    Tack för underhållningen!

  4. David Holman Says:

    Men, underkläderna då?
    Detta innebär väl i så fall att de går ”commando”, eller har jag missat något?

  5. Anders Says:

    Jag vill ha gylf i röven så jag slipper dra ner byxorna när jag skall skita.

  6. profanum_vulgus Says:

    Feminister är så satans könsfixerade. Gylfen är till för att man ska få på sig byxorna, inte för att man ska få ut kuken.

    Men de är roliga när de försöker vara nyskapande och radikala.

  7. Demokraten Says:

    1 till Anders =)

  8. JD Says:

    ”Universitetet” vars ideologi går ut på att diskutera radikalvänsterpolitik och Fittbyxor har alltså enligt sista länken fått flera hundra tusen kronor i statligt bidrag!

    Pengar som istället skulle ha kunnat gå till fattiga familjer eller andra som snarare behöver mat på bordet än några Fittbyxor i garderoben!

  9. Demokraten Says:

    David, bra fråga, sannolikt har du rätt.

    Men. Nu förstörde du min dag, du framtvingade mentala bilder av: Ovårdade, skräckinjagande lurviga, urinindränkta, troslösa, fittbyxeklädda komministbävrar, med penisavund.

    *kaskadkräktes lite i munnen*

  10. Info Says:

    ÄNNU NÄRMARE JÄMSTÄLLDHET

    Här ser ni en ung tjej, som har kommit ännu längre på vägen till jämställdhet – med hjälp av en ännu mer jämlik (dock maskintillverkad) fittbyxa:

    http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/41/64/48/3172/ec8b98958cbfda0a

  11. Karl Says:

    Håller med Joel och Profanum Vulgus.

    Dessutom är det inte främst den tekniska aspekten som hindrar kvinnor från att slå en drill lite här och var, utan det handlar snarare om skam. Om Malmöfeministerna hade lite stake skulle de sluta sy byxor och i stället kissa mer i offentligheten, för att på så sätt vänja samhället vid den synen och ta bort tabut med en kvinna som kissar offentligt.

  12. Olle Says:

    Det är ju straffbart med böter för män att kissa offentligt, så det finns ju ingen anledning för kvinnor att börja göra det oftare.

  13. Eric Says:

    Hahaha! Snacka om penisavund hos feministerna…

  14. *dos Says:

    Evolutionspsykologi är väldigt underskattad.

    Penisavund är, om inte en dygd, full av lättja. Det är allmänt känt att den ena av kvinnorna i ett lesbiskt förhållande tar mansrollen. Inte nödvändigtvis dominerande,men ändå.

  15. Mr Galahad Says:

    Ja vad ska man göra, skratta åt eländet eller gråta åt tragedin???

    //Mr G

  16. Matte Says:

    Denna fittbyxa får ju andra uppfinningar så som hjulet, glödlampan och internet att fullkomligt blekna i jämförelsen.

  17. Observer Says:

    Och detta patrask skall sedan vara normgivande för samhället i stort – precis som om en tävlan utlysts i samhället där man tävlar om samma sinnessjuka individers gunst!

  18. Hjalmar Says:

    Eller så kan ju feministerna dra på sig kjol…
    Feministerna kan ju kalla kjolen för kilt, så de inte verkar så feminina…

  19. LOL Says:

    Japp återigen upphöjer feministerna män som ideal. Dom vill vara som män. Bittra för att de är sämre på fotboll. Det här borde de inte få skattepengar för.

  20. Kvinnor vill ha karl med pengar « GenusNytt Says:

    […] övrigt, apropå mitt tidigare blogginlägg om kursen för feminister i att kissa stående: Så här ska det tydligen gå […]

  21. LOL Says:

    Var är alla feminister som tycker detta är tokigheter? Varför så tyst alltid från feminister som typ Hanna Fridén som är såååå äkta liksom.

  22. Ulf Andersson Says:

    Det ser ju inte vidare bekvämt ut…..

  23. JD Says:

    @LOL
    Därför att dessas feminister antagligen själv brukar stå då de kissar!
    Vi måste ju ändra våra könsroller så att Män sitter och kissar medans kvinnor står och kissar.

    Jag skiter i vilket bara kvinnorna fäller ned sittringen efter att dom har kissat klart!🙂

  24. Hjalmar Says:

    @JD
    Därtill borde det vara svårare för stående kvinnor att sikta rätt i ”muggen”…
    Men träning ger färdighet. Bara de skurar efter sig.

  25. claudio vargas Says:

    Vänta lite nu….1a april ?

  26. Hjalmar Says:

    I feministernas Saudiarabien är det 1:a april året runt. Få män är roade…

  27. Jay Says:

    Kilt nämndes här ovan… jag ska säga att det var det bekvämaste jag haft på mig på länge. Jag kan inte förstå att byxor skulle vara något slags ideal. Vore det lite bättre accepterat skulle jag ha kilt på mig hela tiden…

  28. Hjalmar Says:

    @Jay: Ser kallt ut, särskilt för dem som gillar commando…

  29. Jay Says:

    Man får väl tänka sig för – men jag har gått kommando i minusgrader, det var inga problem…

  30. Joel Bergqvist Says:

    Själv väljer jag sarong istället för byxor så fort jag kan ha på mig det utan att det blir obekvämt, kallt eller oaccepterat (på kontoret tex). Det underlättar faktiskt mer vid nummer två än vid urinering dock. Vi kanske borde problematisera att kvinnor har det lättare att skita iklädd kjol än vad män har iklädda byxor?
    Bajsbyxseminarie någon?

  31. Sams mormor Says:

    Bajsbyxseminarie for the win =)

    Skattepengar och en massa skitsnack i grupp, iförd kilt/kjol?

  32. Hjalmar Says:

    Ge inte feministerna en massa ideer nu…det kostar skattepengar🙂

    @Jay: Köldskador är inte att leka med. Det vet många som har gjort lumpen.

  33. Friskytten Says:

    Problemet hur kvinnor ska kunna kissa stående har egentligen varit löst tidigare. Det har bara fallit i glömska.
    På den tiden kvinnor hade långa, fotsida kläder utan underbyxor, var det inga som helst problem att bresa lite på benen och kissa.

  34. Hanna Fridén Says:

    LOL:

    Nej, det är mycket riktigt sant att jag aldrig kritiserat att fittbyxprojektet finansierats med skattepengar. Av två skäl: 1. Jag visste inte om kursen. 2. Jag skriver inte om området som rör vilka konstiga grejer det är som blir skattefinansierade i kulturens namn. Om jag gjorde det så kanske jag skulle ha kritiserat att Gärdenfors fick 200.000 kronor av skattebetalarnas pengar för att skriva om hur han åkte runt och satte på småbrudar och knarkade (en kompis till mig i övrigt!) men jag är lite för luttrad. Uppvuxen med kulturfolk, och blind för alla knasigheter som får bidrag, kanske mestadels för att jag blir deprimerad över alla de som får alldeles för lite, eller inget, bidrag. Som exempel kan vi väl för all del ta stödjourer för män.

    Däremot så äger jag en kisstratt som jag fick av en feministkompis för att hon höll på och dö av skratt när hon såg den i en butik utomlands (De heter ”Peevee” och kommer i engångsförpackningar komplett med bild på en sån här fittbyxa!) och vi sedan drev med fenoment glatt på internet, och senast jag gjorde det var förra året när jag gjorde serier som drev med överproblematiserande inom ideologier: I just det fallet feminism och queerfrågor, specifikt: Könsneutrala toaletter och kisstrattar.

    Så nej, helt okritisk är man väl inte, men sedan tror jag nog inte att du följer just något av det jag skriver, förutom möjligtvis när jag framställer kritik mot bland annat Pär. Precis som jag oftast bara hittar hit när jag googlar mig själv och ser konstiga påståenden om mig. Åh ack, vad vi äro mänskliga allihop.

    Hejdå igen!

  35. Björn Says:

    Lider alla radikalfeminister av Tourettes syndrom?

  36. katarinaikina Says:

    Som boende i ett land där det på sina ställen är mer regel än undantag att det bara finns hål i marken (inga toaletter att sitta ner på) kan jag genast se en oerhörd vinst med denna byxa. Men visst. Det är ju som många ovanstående påpekat ett krav att man inte har något under. Om vi inte har turen att få ett liknande projekt vad gäller underkläder vill säga🙂

  37. Kvinnor kan… kissa stående med fittbyxor! - En Elak Jävel Says:

    […] När det gäller fittbyxorna så reser sig några frågeställningar upp: […]

  38. Gerdler Says:

    Detta är ju en kul nyhet, det tycker jag nästan är värt att betala några tusen i statsbidrag för.🙂

  39. Meministisk kurs! « skvitts Says:

    […] är det ett nöje, ibland är det skrämmande att läsa Pär […]

  40. emelie Says:

    kan inte en kvinna få vara feminin och inte behöva vara manlig för att respekteras som en jämställd. jämnställdhet bör inte handla om att vi ska vara likadana vi kan väll få vara femenina och respekteras lika och ha lika rättiheter utan att behöva ändra på oss. jag trivs med att vara feminin och göra ”kvinnligasyslor ” och känner inget behov alls att vara lik en man för att känna mig lika värd och respekterad. feminism borde stå för att kvinnor ska ha rätten att få vara så kvinnliga och flickiga dom vill utan att diskrimineras.

  41. Hon kissar på scen som inlägg i genusdebatten « GenusNytt Says:

    […] här påminner mig om ett tidigare blogginlägg jag gjort. Feminister (kvinnliga) i Malmö ordnade kurs i att sy så kallade fittbyxor och att […]

  42. zalgonenko Says:

    Penisavund in absurdum

  43. Politiker kräver pissoarer där kvinnor kan urinera stående « GenusNytt Says:

    […] Här har jag tidigare bloggat om en kurs vid Fria Kvinnouniversitetet i Malmö där kvinnor fick lära sig att urinera stående med hjälp av särskilda byxor, så kallade fittbyxor, som kursdeltagarna fick sy åt sig själva. […]

Kommentera

