Jämställdhetsexperter vill stoppa fri lek

by

Den kända jämställdhetsexperten Ingemar Gens är ”mycket kritisk” till så kallad fri lek bland barn, skriver Svenska Dagbladet. Gens säger i tidningen:

”Det är just precis i den fria leken som könsstereotypa mönster föds och cementeras.”

Han säger vidare:

”Att påstå att två flickor som leker med dockor i dockvrån leker fritt är löjligt. Barn härmar ju samhället och tvingar in sig i olika roller som de sedan övar sig på.”

I pojkarnas fria lek finns traditionellt sett mer av förtryck, hackordning och tävling, enligt Gens. Han säger:

”Alla de sakerna är ju inbyggda i de manliga strukturerna. Pinsamt nog så finns det ju incitament för oss att träna våra små pojkar i sånt där. Det är ju liksom herren på täppan som gäller även i näringslivet. Den starkaste vinner. Kanske är det därför vi låter det pågå?”

På Trödje förskola i Gävle har Ingemar Gens deltagit i ett ”djupgående genusprojekt”. Ett av resultaten blev att personalen har tagit bort den fria leken från planeringsschemat.

Pär Eriksson, som är pedagog på Trödje förskola, säger att om barnen släpps fria att leka som de vill så leker pojkarna med Lego medan flickorna målar eller ”pärlar”. Vilket tydligen vore förödande.

Jag tvingas konstatera att Ingemar Gens och Pär Eriksson är mycket dåligt pålästa på vetenskapliga forskningsresultat. Det finns mängder med forskning som visar att pojkar och flickor av naturen leker olika, på olika sätt och med olika leksaker. Det styrs av hormoner. Jag redovisar ett stort antal forskningsprojekt som visar detta i kapitel 1 av min bok ”Sex feministiska myter” som släpps imorgon. Bara som ett smakprov – här följer ett citat ur boken:

År 1999 genomförde Anna Servin, doktorand vid institutionen för psykologi vid Uppsala Universitet, en studie av 300 spädbarn. Det skedde i samarbete med forskare och läkare vid Huddinge sjukhus. Servin fann tydliga skillnader i beteende mellan könen redan vid nio månaders ålder, skillnader som sedan ökade. I sin doktorsavhandling skriver hon att det är halten av androgener (manliga könshormoner) som avgör vilket beteende ett barn har, inklusive sådant som vilken typ av leksak barnet vill leka med.

Så här sammanfattar Anna Servin skillnaderna mellan pojkars och flickors egenskaper, och dessa egenskapers påverkan på val av leksaker: ”Pojkar har generellt sett en bättre spatial [rumslig] förmåga; de ser och förstår hur olika konstruktioner hänger ihop och de är ofta mer förtjusta i byggleksaker. Flickor är vanligen mer välutrustade verbalt och har ett större intresse för relationer och väljer därför leksaker utifrån dessa förmågor”.

Läs mer om Ingemar Gens och Pär Erikssons genustankar här. Tack för tipset, Erik & Erik (två olika)!

50 svar to “Jämställdhetsexperter vill stoppa fri lek”

  1. PO Says:

    När ryssen kommer frågar vi dem om vi inte kan leka med dockor istället?

  2. Leif Says:

    Jag har tidigare påpekat att genusvetenskapen bör söka inspiration i Nordkorea. Där vet man verkligen hur man från barndomen kan forma ett folk!

  3. Lövet Says:

    Mörkerman är ordet!

  4. Liberalen Says:

    Verklighetsförnekande, könskommunistiska genuspedofiler som Gens måste ju få experimentera med barnen. Inget individuellt pris är för högt för högt på könskollektivismens resa mot den klasslösa, könlösa utopin. Den nya socialistiska människan!

    Allvarligt talat. Fy fan så groteskt.

  5. Lorem Ipsum Says:

    Andra saker som otäcka och borde förbjudas enligt de totalitära förtryckarideologierna feminismen och genusvetenskapen är den fria tanken, fri rörlighet och yttrandefrihet.

  6. AV Says:

    Jag ser inget fel i att man har har styrd verksamhet där alla båda får tova ylle och spela bandy. Speciellt om man har en barngrupp där det ofta förekommer uttryck som ”det är killeksaker, det får du inte leka med” etc. Det inspirerar att tänka vidare. Men att helt ta bort den fria leken, för då väljer de ju fel, är helt förkastligt.

    Som jag ser det verkar de tro att barn är tomma burkar som vi vuxna fyller eller lerklumpar vi formar. Istället för egna individer som måste få gå själv, testa och lära sig av erfarenheter. Skall vi fortsätta och bestämma vilka yrken våra ungdomar skall välja.

    – Nej Lisa, du får inte välja yrke själv för då väljer du bara vård eller handels. Det får bli ställningsbyggare för dig, ät mer gröt!
    -Bilmekaniker? Nej, där ser du varför du inte får välja själv, bunden av traditioner som du är. Bibliotekarie får det bli!

  7. Den fria leken under attack « Tysta tankar Says:

    […] få utvecklas naturligt 12 minuter sedan Marknadsliberalen En timma sedan Glada och friska barn Jämställdhetsexperter vill stoppa fri lek En timma sedan GenusNytt Fri lek – fri för vem? 3 timmar sedan Grannfrun I en ding-ding […]

  8. Eric Says:

    Att sådana här ideologiska experiment på barn ens diskuteras i Sverige år 2011 är oerhört skrämmande.

  9. Bengt Says:

    Anna Servin blir väl enbart avfärdad som ”biologist” och därmed är hon ”ur världen”.. Det som inte passar in i genusteoretiskernas ramverk avfärdas som strunt helt enkelt men detta handlande har alla totalitära ideologier i alla tider praktiserat.

    I övrigt tycker jag att det stinker en unken doft av Alva Myrdals sociala ingenjörsvetenskap över ”experten” Gens och ”pedagogen” Eriksson

  10. Man United Says:

    Detta öppnar upp det offentliga debatten vad egentligen föräldrar tycker om radikalfeminism enligt ingemar gens på kommunala dagis? Hur vill skattebetalarna ha det som betalar för dagis och förskolor? Vem är denne Ingmar Gens att föra folkets talan och forskar om så bisarra fascistiska saker som strider mot evolution,vetenskap och logik. Man kan skapa rubriker för mindre seriösa påstånden när det är kassan som sinar.

    Ska sannerligen bli kul att trycka upp t-shirtar och fråga medborgare och kamrater vad dom anser om Genus hysterin. Charmigt när uppror mot feministerna startar på förskolorna;-)

    ”Born a believer, I walk alone
    Can’t find a place where I feel home
    Well, I am crazy, but I am sane
    I am guilty, but not to blame

    This is my nature – who I am
    If you don’t like it, here I stand

    I show no patience, don’t mean no harm”
    I’m just a guy with a burning heart

  11. Musse Pig Says:

    Jag såg nyss ett program om bland annat barns lek och vilken funktion det har. Forskarna (riktiga forskare och inte genustokar) menade att det var under barns fria lek som deras empatiska förmåga främst utvecklades. Men vem behöver ematisk förmåga. I det feminist-marxistiska drömsamhället följer man överhetens regler in i minsta hjärnvindling.

  12. SmurfBurkan Says:

    Från erfarenhet, mor själv till ett barn samt arbetat på en förskola, så vet jag att den fria leken absolut är formad efter vad föräldrar och andra runt omkring tycker och tänker är ”passande”. En mor som inte tycker sonen ska hålla på med pärlor för att det är ”tjejigt” är ett exempel. Eller när man säger åt flickorna att ”lugna ner sig” trots att pojkar leker lika ”vilt” men inte blir direkt tillsagda att sluta. Dock så tycker jag inte att man ska hindra barnen från att leka fritt, snarare att vi som vuxna inte försöker styra barnen till vad som är ”passande” för pojkar respektive flickor.

  13. JD Says:

    Jag tror det är helt rätt att vuxna ibland lägger sig i leken och uppmuntrar flickor och pojkar att göra sånt som dom inte brukar göra.
    Dock skulle jag aldrig riskera att en genuspedagog skulle få förstöra mina barn med sina inskränkta teorier om att pojkar lever i en förtryckartillvaro och flickor i en värld av förtryck.

  14. Fastighetskatten Says:

    1950-talet: ”Er flicka leker med bilar.” Sagt med bekymrad min.
    2002: ”Er flicka leker med dockor.” Sagt med bekymrad min.
    Det senare fick jag höra vid en förskola utanför Stockholm.
    Med andra ord får barnen leka vad de vill så länge ingen tolkar deras lekar som könsstereotypa. Varför är det okej att min dotter leker med bilar på förskolan, men inte okej att hon leker med dockor?

  15. Liberalen Says:

    Pojkar och flickor är inte samma sak. Detta är inte ett problem. Tvärt om.

    Pojkar och flickor är inte blanka blad. Detta är inte ett problem. Tvärt om.

  16. Ritsurei Says:

    Ingemar Gens borde inte få vistas fritt i samhället!

  17. Lek fritt så länge du leker som du vill att vi ska leka « Pinglans Tankar – den ej politiskt korrekta bloggen Says:

    […] https://genusnytt.wordpress.com/2011/05/16/jamstalldhetsexperter-vill-stoppa-fri-lek/ […]

  18. Helena Says:

    Liberalen säger: 16 maj 2011 kl. 15:33
    Verklighetsförnekande, könskommunistiska genuspedofiler som Gens måste ju få experimentera med barnen.

    Nyliberala genuspedofiler har funnt ett sätt att göra pojkar mjuka och inte begära så hög lön.

  19. Helena Says:

    Jag är ett troll.

  20. Shastra Says:

    Ingemar Gens är en gammal trött kommunistisk medelmåtta som inte förtjänar den uppmärksamhet han får. Men frågan om fri lek är ändå intressant. Fri lek innebär utan minsta tvekan både olämpliga aktiviteter och beteende gentemot andra som är icke-optimalt. Men det gör ju påtvingad och ofri politisk ideologibetingad lek också, och i minst lika hög grad.

    Om inte barn får möjlighet att lära sig att hantera frihet genom fri lek när de är små, hur kan man då förvänta sig att de ska agera som fria människor när de är vuxna?

  21. Jack Says:

    Frågan är vem som skall få leka fritt – barnen eller Gens.

  22. Stomper Says:

    Det jag alltid förvånas över är hur dessa ”genusexperter” alltid får det att verka som vissa beteendens skulle vara mindre värda än andra. Om en flicka vill måla och arbeta med pärlor, eller en pojke vill spela boll eller leka med lego, vad, exakt, ligger det för demoniskt, ondskefullt i det? För mig ligger det demoniska i att förneka en människa något, bara för att JAG ANSER DET! Jag har själv två flickor och tre pojkar, och de är alla olika. De har blandningar av egenskaper och uppfattningar som gör dem till UNIKA personer! Jag skulle ALDRIG förneka mina barn att prova olika saker pga det skulle ”bekräfta patriarkala härskarmönster” enligt intelligensbefriade, så kallade exprter. Så länge de beter sig på ett sätt som visar RESPEKT för andra människor så finns det INGET att erinra om. Det kan man däremot sägas om dessa snöpta genustomtar som inte ens kan ta in något som befinner sig på ångströms avstånd från deras begreppsramar. Mina barn är vuxna nu, den yngsta blir 21 i höst, och de har växt upp till balanserade och omtänksamma personer, och DET, är jag övertygad om, beror på att jag BARA ifrågasatt deras handlingar och uppfattningar när de skadat andra människor.

    Johnny Stomper

  23. Bengt Says:

    Varför inte enbart låta barnen leka med genusgodkända och -certifierade gummileksaker..😉

  24. Toddan Says:

    Svenska män har fostrats till samhällets förlorare. Halkar efter i utbildning och därmed karriär, och därmed chanser att få familj. Dessutom är vi mjukare och ödmjukare är svenska genomsnittskvinnan. Högsta betyg till genusmaffian. Tack!

  25. Toddan Says:

    ÄN svenska genomsnittskvinnan, ska det va

  26. Andreas Dahlin Says:

    Mycket skrämmande hur genusinfiltrationen av förskola fortskrider. Betryggande dock att folkets motstånd förblir stort. I ett demokratiskt land tycker man folket borde segra i slutändan, men lite rädd är man ju…

  27. En läsare Says:

    Gens är en genuslakej.

    Hörde, för övrigt, att Babbens nästa projekt blir att åka till Kenya och köra komedi, gissa om vad. Jo, om en svensk kvinna som åker dit och träffar/köper en svart man- ”för det är ju så vanligt”.

    Undrar just över vinklingen (har faktiskt på känn att projektet går ut på att göra ”dansresor” (*) legitima). Undrar även om hon fått statliga bidrag för sin humoristiska resa.

    (*) https://genusnytt.wordpress.com/2010/04/14/nar-kvinnor-koper-sex-kallas-det-semesterromans/

  28. Eric Says:

    @Andreas Dahlin:

    FI fick 0,4 % av rösterna i valet 2010. Ändå tror sig allianspartierna ha något att vinna på att skattefinansiera totalitära vänsterideologier som genuskomplexet.

    I nästa val måste vi visa att de har fel, annars går det åt fanders…

  29. Helena Says:

    Liberalen, det finns olika sätt att försvara sig.

    Identitetsstöld för väl klassas som de mindre smakfulla.

  30. Helena Says:

    Andreas Dahlin säger: 16 maj 2011 kl. 20:32
    Mycket skrämmande hur genusinfiltrationen av förskola fortskrider.

    Jag håller med dig.

    Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser.

  31. Gilbert Says:

    @ Erik
    ”skattefinansiera totalitära vänsterideologier som genuskomplexet”…?

    Du är inte tillräckligt bildad eller analytisk för att begripa dig på komplexa samhällsstrukturer:
    att dagens feminism är den totalitära högerideologin i ny skepnad som låter dig inte bara skattefinansiera, utan finansiera hela kalaset.

    Socialism och feminism är varandras raka motsatser.

    Den parlamentariska vänstern med Lars Ohly och högern med Maud Olofsson har för länge sedan spårat ut.

    Precis lika avdankad är också du, som ständigt kollektiviserar alla som inte känner sympati för allianspolitiken – precis som feminismen gör.

    En sådan som du är feminismens bästa näring.

    Mycket hammrande för ingenting. Har aldrig träffat och kommer nog aldrig träffa huvudet på spiken.

  32. Gilberts mormor Says:

    ”Han” bor i min källare.

  33. Erik Says:

    Gilbert:

    Du kanske borde lära dig skillnaden mellan höger och vänster innan du skriver inlägg som är helt absurda? Ingemar Gens tillhör uppenbarligen den tradition som förespråkar positiv frihet, detta i den definition som Isaiah Berlin använde i sin uppsats redan 1958 och som karakteriseras av forna Sovjetunionen som ansåg STATEN skulle göra medborgarna fria, fria från religion, fria från familjen etc… Exakt de värderingar som Gens har. Han vill befria människan från verkligheten, istället för att förespråka planekonomi förespråkar han planlevnad…. Ständig social kontroll för att se till människor är ”fria” att göra de saker han tycker fria människor BORDE göra i högre grad.

    Utöver detta faktum så tycks du ha svårt att fatta att Erik (Aktivarum) och Eric inte är samma person.

  34. En läsare Says:

    Gilbert skrev:
    Socialism och feminism är varandras raka motsatser.

    What! Det där måste förklaras. Du måste ha tänkt helt galet.

  35. Chroni Says:

    AV:

    ”Jag ser inget fel i att man har har styrd verksamhet där alla båda får tova ylle och spela bandy.”

    Fast jag har läst om Gens genusdagis tidigare så tillät han inte killar att leka med killeksaker och vice versa.

    De hade timmar varje dag då tjejer bara fick leka med killars leksaker och vice versa. Men annars var det bara neutralt lekande. Tjejer fick tex inte leka med dockor och gillar fick inte göra sådant som ansågs könsstereotypt för killar.

  36. Genusborg Says:

    Människor är i första hand att ses utifrån deras relation till staten. I första hand är de medborgare.

    Vi ska använda könsreferenser för att tränga oss djupt in i deras hjärnor.

    Medborgarna skall frigöras från sina egna beteenden.

    Motstånd är futilt.

  37. Genusborg Says:

    En man är män, en kvinna är kvinnor. Män är dåliga. Kvinnor är bra. Medborgarna skall frigöras från sina egna beteenden. Vi börjar på dagis. Motstånd är futilt.

  38. Sigvard Says:

    Bengt säger: 16 maj 2011 kl. 16:39
    Anna Servin blir väl enbart avfärdad som ”biologist” och därmed är hon ”ur världen”..

    Nej, inte när hon lade fram sin avhandling (vid samma institution som jag). Jag hörde inte ljud om ifrågasättande av hennes arbete. På det sätt den genomfördes lär det inte gå att ö h t ifrågasätta hennes resultat.

    Möjligen kan en del av dagens feminister vara sura för att hon gjorde en sådan undersökning. 😉

    Aservin studerade barn vid nio månaders ålser.

    Baron-Cohen har visat hur flickor och pojkar redan 24 timmar efter födseln tittar på olika sätt. Flickor tittar signifikant mer på ett ansikte och pojkar signifikant mer på en mekanisk mobil.

  39. John Nilsson Says:

    Jag tycker att Ingemar Gens reproducerar och cementerar könsstereotypa mönster genom att bära skjorta och dessutom framhäva sin manlighet genom att bära skägg. Var är läppstiftet och de glittrande örhängena? Kunde han inte ens göra lite nytta för männens gonader, genom att gå före och bära kjol ( https://genusnytt.wordpress.com/2011/05/04/han-utvecklade-en-kjol-for-hantverkare/#comment-55396 )?

    Jag gjorde både pärlplattor och snickrade i lekis. Om jag lekte med dockor vet jag inte, men jag gick i alla fall både i syslöjd och träslöjd i grundskolan, så är detta så himla nytt egentligen?

    Jag tror att det är bra om alla barn, både tjejer och killar, får prova på allt möjligt, även sådant som tidigare främst förknippats med det motsatta könet. Men vad de sedan väljer att fördjupa sig i måste få vara deras eget val. Det måste få vara deras eget val, oberoende av om det passar in i de traditionella könsrollerna eller ej. Det måste också få vara deras eget val, oberoende av om det passar in i de ideologiskt drivna, feministiska och normkritiska förväntningarna eller ej. Amen.

  40. John Nilsson Says:

    Ja, ska man vara strikt så syns det ju inte på bilden ovan, om han bär kjol eller ej. Men här sitter han i alla fall manligt bredbent, i ett par jeansbyxor:

  41. JD Says:

    Gud vad jag retar mig på Genz uttalande:

    ”Att påstå att två flickor som leker med dockor i dockvrån leker fritt är löjligt. Barn härmar ju samhället och tvingar in sig i olika roller som de sedan övar sig på.”

    Det Genz menar här är alltså att två flickor som leker med dockor inte alls leker med dockor utan leken bara är ett uttryck för ett osunt könsförtryck och stereotypa könsroller. Flickorna vill inte alls leka med dessa dockor utan dom vill… Ja Genz vad fan kan dom leka med egentligen för att du ska tycke att det är genuskorrekt!
    Snacka om Mental genusförstoppning i hjärnbarken!

    Här ser jag en enorm skillnad mellan att uppmuntra flickor och pojkar att prova på nya saker och att vara fastlåst i ett slags genushysteri där Gens till 100% utgår från sina egna preferenser än barnens eget behov!
    Jag kan bara ge rådet till alla föräldrar på denna förskola att tänka igenom hur deras barn mår av att utsättas för såna här personer.
    Kanske det är dags för dessa föräldrar att själva ta ansvar för sina barn istället för att låta genusteoretiker uppfostra deras barn. Genusteoretiker som i princip skiter fullständigt i hur det går för barnen bara de själva får gehör för sina sjuka tankar om barn behov.

  42. AV Says:

    Chroni: Just därför jag kritiserar Gens och genushysterikerna. Om man bara låter bli att fokusera så mycket på kön och/eller genus (de flesta vet inte skillnaden) utan betraktar alla barnen som just individuella barn behövs inga killgrupper som skall pärla 10-11 eller tjejgrupper som måste vara i snickarvrån (i den mån den finns) 12.30-13.30.

    Det räcker med att säga kom barn (alla) så tovar/snickrar vi. Utan att bråka om kön. Sedan när det är fri lek kommer några att vilja gå till dockvrån andra till bandyplanen. Kanske lite fler tjejer till den ena och killar till den andra, men alla har provat på och sedan fått göra sina intresseval. Enda orsaken att diskutera genus med barnen och problematisera är om någon säger ”mamma tycker inte killar kan vara prinsessor”. Då kan man fråga varför inte det? Men att helt gå in och styra barnen för att forma dem är barnmisshandel.

    Man måste se barnen som egna individer. Man kan jobba med att vidga deras vyer, men inte gjuta dem i formar. Oavsett om det är traditionella formar eller tvärt om.

    Det finns något desperat över genustanken. Mina barn skall bli som jag vill, kopia av mig, inte göra mina misstag eller vad det är. Face it. Du är inte ditt barn!

  43. rumpnissen Says:

    Jag är tvungen att hålla med bode Gens och de kritiker som tidigare skrivit kommentarer.
    Våra barn leker inte fritt utifrån fria tankar. (Det håller jag med Gens om) Det är en omöjlighet… Skulle vi vilja det behöver vi lämna barnen själva från den dag de föds. Men var skulle vi lämna dem? i ett vakum? De formas självklart av alla de möter och de miljöer de upplever. Men att säga att samhället tvingar barnen in i deras roller är som att säga att vi tvingar barnen att bete sig på ett hövligt sätt. Könsrollerna finns och tryggheten finns inbyggd i dem. Låt barnen känna sig trygga. Låt dem vara dem de är.

  44. Hjalmar Says:

    Ingemar Genus, förlåt Gens, ser väldigt könsstereotyp ut – på med lite rosa och make up så blir det genast bättre!
    Gens – en översteprästwannabe i Svenska Feministkyrkan…

  45. Chroni Says:

    Alla:

    Ni som skriver att fri lek inte är fri. Barnen har fortfarande gjort ett val…och barn brukar inte bry sig om vad andra tycker, speciellt inte i förskoleåldern.

    AV: Det du uppmanar till är ju inte fri lek. Min mamma som är förskollärare har till uppgift att göra sånt..i princip tvinga pojkarna att leka med barbie.

  46. JD Says:

    Suck…..

    ”Att påstå att två flickor som leker med dockor i dockvrån leker fritt är löjligt.”

    Löjligt???

    Jag försöker verkligen förstå hur Genz tänker här.
    Tänk om dom tycker om att leka med dockor vad ska man göra då?
    Ska man slita bort dem från dockvrån och hjälpa dem att hitta på något bättre att göra?

    Jag retar mig verkligen på ordet löjligt i det här sammanhanget eftersom det används för att mästra alla andra (icke genustomtar) som inte alls tycker att det är onaturligt att flickor leker med dockor lika väl som att de kan leka med andra leksaker. Usch!!!!

  47. Helmwil Says:

    Jag tror att folk mår bra av att inte känna sig begränsade pga sitt biologiska kön. För att barn ska våga prova vissa saker måste man nog begränsa deras val ibland, precis som vid middagen. Eller låter ni ”liberaler” era barn välja mat helt fritt?

  48. Sigvard Says:

    Ang ”Att påstå att två flickor som leker med dockor i dockvrån leker fritt är löjligt.”

    Lite emotionell träning inför mammarollen kan väl inte skada?

  49. JD Says:

    @Helmwil
    ”För att barn ska våga prova vissa saker måste man nog begränsa deras val ibland, precis som vid middagen. Eller låter ni ”liberaler” era barn välja mat helt fritt?”

    Jag bara tar mig för pannan! Vilken vansinnigt dum jämförelse!
    När det gäller lekar så ska väl barn självklart få välja lekar fritt så länge som det inte skadar dem själva eller någon annan.
    Det motsäger ju inte att man aktivt kan uppmuntra barnen att prova andra lekar än de brukar leka.
    Jag kan tänka mig att många framförallt Stockholmsföräldrar som pendlar till och från jobbet 10 timmar varje dag och därför inte har tid att själva umgås med sina egna barn gärna tar genvägar i barnuppfostran och lyssnar på genusvetare talar om för dem hur skadligt det är att deras döttrar leker med dockor eller pojkar leker med lego.
    Problemet är att dessa föräldrar inte ens har tid att ställa sig frågan om det kan vara negativt för deras barn att styras av vuxna som anser att allt i livet utgår från påtvingade könsroller.

  50. Jonas Says:

    Vet inget om Gens. Han kanske är så dum som alla verkar tycka. Men jag uppskattar verkligen min dotters förskola där de ”arbetar aktivt med genusfrågorna”. Jag vet, det låter PK-flummigt, men det har givit fantastiska resultat. De barnen leker med vad de vill. Dottern kan spela fotboll i rosa tyllkjol, grabbarna kan leka krig med barbiedockorna… eller m-p-b-lekar. Typ.

    JD: ”När det gäller lekar så ska väl barn självklart få välja lekar fritt så länge som det inte skadar dem själva eller någon annan.” Låter bra, men tänk lite. Tror du att dagis bara går ut på fri lek? Eller tycker du att det borde göra det?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: